Guusje van Tilborgh

Acteur

Guusje van Tilborgh is acteur.
Er zijn 15 films gevonden.

Terug naar Oosterdonk

1997 | Historische film

België 1997. Historische film van Frank Van Passel. Met o.a. Rik van Uffelen, Dirk Roofthooft, Peter van den Eede, Katelijne Damen en Fred Van Kuyk.

In de jaren 1960 moest de Antwerpse haven uitbreiden. De overheid besloot in het poldergebeid de dorpen Oosterweel en Wilmarsdonk te ontruimen en kaal te slaan. Dat heeft de gemoederen indertijd aardig in beweging gebracht en geleid tot deze geschiedenis over het fictieve dorpje Oosterdonk. De uitbreiding was tot op heden omstreden. Het verhaal bevat een mysterieuze gebeurtenis uit het verleden, die dreigt voor eens en altijd in de doofpot te verdwijnen door de uitbreidingsplannen. De Vlaamse kijker was indertijd zeer ingenomen met deze miniserie die hem zeer aansprak en op het lijf geschreven stond. Het scenario is van Guido van Meir. Het camerawerk is van Jan Vancaillie. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Kongo

1997 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Nederland/Frankrijk/België 1997. Drama van Vincent Rouffaer. Met o.a. Karen Van Parys, Els Dottermans, Guy Van Sande, Dennis Rudge en Hans De Munter.

In zeven hoofdstukken geeft deze miniserie een realistisch beeld van het leven in de Belgische Kongo tussen 1945 en 1960, de periode vlak na WO II tot de onafhankelijkheid. Deel 1 is getiteld 1945. Na hun huwelijk trekken Luc (Van Sande) en Helene Vanmarcke (Van Parys) vol idealen naar Kongo, in gezelschap van hun beste vriend Guy Moyaert (Van den Eynde). Guy krijgt hier een baan als adjunct van gewestbeheerder Karel Horemans (Beukelaars). Luc en Helene vestigen zich op de plantage van Lucs vader Maurice (Van Uffelen). Deel 2: 1947. Horemans is overgeplaatst en Guy is nu gewestbeheerder. Op Lucs plantage blijkt Helene over te weinig autoriteit te beschikken om de zwarte Afrikanen te leiden. Guy komt steeds weer in conflict met Jean Roland (De Munter), beheerder van Somikor, die de Kongolezen nog steeds als slaven behandelt. Roland geniet de bescherming van blanke pater Alexis (Bolders). Deel 3: 1950. Guy moet in Masise een referendum organiseren om na te gaan of de Belgische koning welkom is. Luc en Helene hebben een zoontje en er zijn duidelijk spanningen in hun huwelijk. Pater Alexis wil een nieuwe missie bouwen, maar krijgt tegenwerking van het plaatselijke stamhoofd. Guy ontmoet Anita (Dottermans). Zijn hart staat in vuur en vlam, maar de spanningen met Roland worden steeds heviger. Deel 4: 1953. Roland krijgt een controle van zijn opdrachtgevers die vinden dat zijn goudproductie achteruitgaat. Helene werkt niet langer op de plantage en verveelt zich. Guy krijgt een adjunct in Arthur Claessens (Pas), die hij moet opleiden. Roland wil tot het uiterste gaan om zijn baan zeker te stellen, ook al jaagt hij daarmee de hele gemeenschap tegen hem in het harnas. Helene`s vroegere gevoelens voor Guy komen weer op hoewel Guy inmiddels getrouwd is met Anita. Deel 5: 1955. Helene en Luc raken steeds meer van elkaar vervreemd. Helene verlaat hem en verbergt zich bij Guy en Anita. Roland wil een stuk bos ontginnen, dat heilig is voor de Kongolezen. Guy verzet zich tegen Roland, maar pater Alexis wil niet horen van bijgeloof, wat hem dan weer in conflict brengt met zijn helper pater Crabb[KA1]e (Vermeulen). Guy raakt er steeds meer van overtuigd dat een kolonie tot het verleden behoort. Deel 6: 1957. De autochtonen beginnen zich bewust te worden van hun eigen identiteit. Pater Alexis is tegen de onafhankelijkheid, maar Guy leert hen wat democratie betekent. De eeuwige strijd maakt hem oververmoeid en hij krijgt een aanval van malaria. Dagenlang zweeft hij tussen leven en dood. Claessens weigert om Guy`s aanpak voort te zetten. Deel 7: 1959/1960. Het gezag van de Belgen wordt met de dag kleiner. De zwarte bevolking lappen de wet aan hun laars en negeren de bevelen van gezaghebbers. Opstanden en plunderingen zijn legio. Guy kondigt de noodtoestand af. Zelfs de trouwe Gabri[KA3]el (Rudge) keert zich tegen Guy. De sfeer wordt steeds grimmiger. Na een zwak begin komt de serie met aflevering drie eindelijk tot leven. Aan de hand van de vriendschap tussen de vier hoofdpersonages wordt een treffend beeld gegeven van het leven in Belgisch Kongo, de uitbuiting van de zwarte bevolking door de Belgen en de verschrikkelijke gebeurtenissen die geleid hebben tot de onafhankelijkheid in 1960. De laatste aflevering werd pakkend en schitterend in beeld gebracht. Op enkele schoonheidsfoutjes na zijn de vertolkingen uitstekend. Het scenario, dat gebaseerd is op een aantal authentieke gebeurtenissen, is van de hand van Paul Pourveur, Albert van Hoeck en Pierre De Clercq. Het camerawerk is van Jan Vancaillie, die in Zimbabwe filmde. Stereo.

Punt van vertrek

1991 |

1991. Frans Stroink. Met o.a. Joop Wittermans, Nanette Kuijpers, Felix Troch, Loes Wouterson en Guusje van Tilborgh.

In zeven hoofdstukken geeft deze miniserie een realistisch beeld van het leven in de Belgische Kongo tussen 1945 en 1960, de periode vlak na WO II tot de onafhankelijkheid. Deel 1 is getiteld 1945. Na hun huwelijk trekken Luc (Van Sande) en Helene Vanmarcke (Van Parys) vol idealen naar Kongo, in gezelschap van hun beste vriend Guy Moyaert (Van den Eynde). Guy krijgt hier een baan als adjunct van gewestbeheerder Karel Horemans (Beukelaars). Luc en Helene vestigen zich op de plantage van Lucs vader Maurice (Van Uffelen). Deel 2: 1947. Horemans is overgeplaatst en Guy is nu gewestbeheerder. Op Lucs plantage blijkt Helene over te weinig autoriteit te beschikken om de zwarte Afrikanen te leiden. Guy komt steeds weer in conflict met Jean Roland (De Munter), beheerder van Somikor, die de Kongolezen nog steeds als slaven behandelt. Roland geniet de bescherming van blanke pater Alexis (Bolders). Deel 3: 1950. Guy moet in Masise een referendum organiseren om na te gaan of de Belgische koning welkom is. Luc en Helene hebben een zoontje en er zijn duidelijk spanningen in hun huwelijk. Pater Alexis wil een nieuwe missie bouwen, maar krijgt tegenwerking van het plaatselijke stamhoofd. Guy ontmoet Anita (Dottermans). Zijn hart staat in vuur en vlam, maar de spanningen met Roland worden steeds heviger. Deel 4: 1953. Roland krijgt een controle van zijn opdrachtgevers die vinden dat zijn goudproductie achteruitgaat. Helene werkt niet langer op de plantage en verveelt zich. Guy krijgt een adjunct in Arthur Claessens (Pas), die hij moet opleiden. Roland wil tot het uiterste gaan om zijn baan zeker te stellen, ook al jaagt hij daarmee de hele gemeenschap tegen hem in het harnas. Helene`s vroegere gevoelens voor Guy komen weer op hoewel Guy inmiddels getrouwd is met Anita. Deel 5: 1955. Helene en Luc raken steeds meer van elkaar vervreemd. Helene verlaat hem en verbergt zich bij Guy en Anita. Roland wil een stuk bos ontginnen, dat heilig is voor de Kongolezen. Guy verzet zich tegen Roland, maar pater Alexis wil niet horen van bijgeloof, wat hem dan weer in conflict brengt met zijn helper pater Crabb[KA1]e (Vermeulen). Guy raakt er steeds meer van overtuigd dat een kolonie tot het verleden behoort. Deel 6: 1957. De autochtonen beginnen zich bewust te worden van hun eigen identiteit. Pater Alexis is tegen de onafhankelijkheid, maar Guy leert hen wat democratie betekent. De eeuwige strijd maakt hem oververmoeid en hij krijgt een aanval van malaria. Dagenlang zweeft hij tussen leven en dood. Claessens weigert om Guy`s aanpak voort te zetten. Deel 7: 1959/1960. Het gezag van de Belgen wordt met de dag kleiner. De zwarte bevolking lappen de wet aan hun laars en negeren de bevelen van gezaghebbers. Opstanden en plunderingen zijn legio. Guy kondigt de noodtoestand af. Zelfs de trouwe Gabri[KA3]el (Rudge) keert zich tegen Guy. De sfeer wordt steeds grimmiger. Na een zwak begin komt de serie met aflevering drie eindelijk tot leven. Aan de hand van de vriendschap tussen de vier hoofdpersonages wordt een treffend beeld gegeven van het leven in Belgisch Kongo, de uitbuiting van de zwarte bevolking door de Belgen en de verschrikkelijke gebeurtenissen die geleid hebben tot de onafhankelijkheid in 1960. De laatste aflevering werd pakkend en schitterend in beeld gebracht. Op enkele schoonheidsfoutjes na zijn de vertolkingen uitstekend. Het scenario, dat gebaseerd is op een aantal authentieke gebeurtenissen, is van de hand van Paul Pourveur, Albert van Hoeck en Pierre De Clercq. Het camerawerk is van Jan Vancaillie, die in Zimbabwe filmde. Stereo.

Marthe

1991 |

1991. Anne-Mieke van den Berg. Met o.a. Joost Boer, Harry van Rijthoven en Guusje van Tilborgh.

In zeven hoofdstukken geeft deze miniserie een realistisch beeld van het leven in de Belgische Kongo tussen 1945 en 1960, de periode vlak na WO II tot de onafhankelijkheid. Deel 1 is getiteld 1945. Na hun huwelijk trekken Luc (Van Sande) en Helene Vanmarcke (Van Parys) vol idealen naar Kongo, in gezelschap van hun beste vriend Guy Moyaert (Van den Eynde). Guy krijgt hier een baan als adjunct van gewestbeheerder Karel Horemans (Beukelaars). Luc en Helene vestigen zich op de plantage van Lucs vader Maurice (Van Uffelen). Deel 2: 1947. Horemans is overgeplaatst en Guy is nu gewestbeheerder. Op Lucs plantage blijkt Helene over te weinig autoriteit te beschikken om de zwarte Afrikanen te leiden. Guy komt steeds weer in conflict met Jean Roland (De Munter), beheerder van Somikor, die de Kongolezen nog steeds als slaven behandelt. Roland geniet de bescherming van blanke pater Alexis (Bolders). Deel 3: 1950. Guy moet in Masise een referendum organiseren om na te gaan of de Belgische koning welkom is. Luc en Helene hebben een zoontje en er zijn duidelijk spanningen in hun huwelijk. Pater Alexis wil een nieuwe missie bouwen, maar krijgt tegenwerking van het plaatselijke stamhoofd. Guy ontmoet Anita (Dottermans). Zijn hart staat in vuur en vlam, maar de spanningen met Roland worden steeds heviger. Deel 4: 1953. Roland krijgt een controle van zijn opdrachtgevers die vinden dat zijn goudproductie achteruitgaat. Helene werkt niet langer op de plantage en verveelt zich. Guy krijgt een adjunct in Arthur Claessens (Pas), die hij moet opleiden. Roland wil tot het uiterste gaan om zijn baan zeker te stellen, ook al jaagt hij daarmee de hele gemeenschap tegen hem in het harnas. Helene`s vroegere gevoelens voor Guy komen weer op hoewel Guy inmiddels getrouwd is met Anita. Deel 5: 1955. Helene en Luc raken steeds meer van elkaar vervreemd. Helene verlaat hem en verbergt zich bij Guy en Anita. Roland wil een stuk bos ontginnen, dat heilig is voor de Kongolezen. Guy verzet zich tegen Roland, maar pater Alexis wil niet horen van bijgeloof, wat hem dan weer in conflict brengt met zijn helper pater Crabb[KA1]e (Vermeulen). Guy raakt er steeds meer van overtuigd dat een kolonie tot het verleden behoort. Deel 6: 1957. De autochtonen beginnen zich bewust te worden van hun eigen identiteit. Pater Alexis is tegen de onafhankelijkheid, maar Guy leert hen wat democratie betekent. De eeuwige strijd maakt hem oververmoeid en hij krijgt een aanval van malaria. Dagenlang zweeft hij tussen leven en dood. Claessens weigert om Guy`s aanpak voort te zetten. Deel 7: 1959/1960. Het gezag van de Belgen wordt met de dag kleiner. De zwarte bevolking lappen de wet aan hun laars en negeren de bevelen van gezaghebbers. Opstanden en plunderingen zijn legio. Guy kondigt de noodtoestand af. Zelfs de trouwe Gabri[KA3]el (Rudge) keert zich tegen Guy. De sfeer wordt steeds grimmiger. Na een zwak begin komt de serie met aflevering drie eindelijk tot leven. Aan de hand van de vriendschap tussen de vier hoofdpersonages wordt een treffend beeld gegeven van het leven in Belgisch Kongo, de uitbuiting van de zwarte bevolking door de Belgen en de verschrikkelijke gebeurtenissen die geleid hebben tot de onafhankelijkheid in 1960. De laatste aflevering werd pakkend en schitterend in beeld gebracht. Op enkele schoonheidsfoutjes na zijn de vertolkingen uitstekend. Het scenario, dat gebaseerd is op een aantal authentieke gebeurtenissen, is van de hand van Paul Pourveur, Albert van Hoeck en Pierre De Clercq. Het camerawerk is van Jan Vancaillie, die in Zimbabwe filmde. Stereo.

Rosa Rosa

1990 | Thriller, Drama, Romantiek

Nederland 1990. Thriller van Martin Uitvlugt. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Johan Leysen, Marieke van der Pol, Herbert Flack en Sanderien van Rooij.

Vreemde kruising tussen een thriller en een liefdesverhaal met een schitterende van Tilborgh als ex-Dolle Mina, maar nu een zich vervelende, gescheiden kapster in Den Haag die de mysterieuze terrorist Leysen helpt. Vrij geslaagde bioscoopdebuutfilm van Uitvlugt waaraan gedurende vier jaar met veel vallen en opstaan werd gewerkt. Traag, soms leuk, mooi gefotografeerd en met voortreffelijke vertolkingen van het duo van Tilborgh-Leysen.

Sandra

1988 | Drama

Nederland/België 1988. Drama van Guido Henderickx. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Josse De Pauw, Geert de Jong, Hedy Meyling en Josée Ruiter.

De Pauw en van Tilborgh vormen op het eerste gezicht een ideaal paar. Door een dodelijk ongeval in hun omgeving komt een geheim dat zij al jaren met zich meedraagt aan de oppervlakte. Hun relatie wordt meteen heel breekbaar.

Donna Donna!!

1988 | Komedie, Romantiek

Nederland 1988. Komedie van Hans Van Beek en Luc Van Beek. Met o.a. René van 't Hof, Simone Walraven, Bridget George, Glenn Durfort en Guusje van Tilborgh.

Opvallend onleuke komedie met van 't Hof als een ietwat wereldvreemde jongeman die problemen heeft met het andere, voor hem nogal onbereikbare, geslacht. Het debuterende broederduo Van Beek, die tekenen voor scenario én regie, slaagt er bijna constant in de verkeerde accenten te leggen, wat de film bij momenten eerder tragisch en bitter dan geestig maakt: toch wel een probleem voor een komedie. Het grappige moment in de film: een meneer struikelt en krijgt een portie afhaal-Chinees over zich heen. Nou en.

Zjoek - De kunst van het vergeten

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Erik van Zuylen. Met o.a. Hans Dagelet, Felix-Jan Kuypers, Rudolf Lucieer, Guusje van Tilborgh en Herman Naber.

Het menselijk geheugen is het werkterrein van de Russische neuroloog Luria. Twee van zijn gevallen dienen als basis voor de film: een man met een fotografisch geheugen en een soldaat die aan geheugenverlies lijdt. Beiden ervaren de situatie als handicap. Een boeiende film, met een moeilijk toegankelijk onderwerp. Van Zuylen slaagde erin de befaamde Poolse cameraman Witold Sobocinski te strikken voor zijn project.

Le riche Homme

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Jan Koja. Met o.a. Hugo Van Den Berghe, Marlies van Alcmaer, Tania van der Sanden, Hans Beyer en Guusje van Tilborgh.

Oerhollands decor voor melodrama. Mossel- en oesterverkoper van den Berghe is kinderloos gebleven, en beschouwt zijn vrouw meer als zakenpartner dan echtgenote. Hij probeert een beetje van het leven te genieten door zijn onbevredigende huwelijk en ongelukkige jeugd te vergeten. Zijn leven neemt een andere wending wanneer zijn vrouw van Alcmaer een dienstmaagd in huis neemt.

Kort geluk

1986 | Misdaad, Thriller

Nederland 1986. Misdaad van Jan Keja. Met o.a. Hugo Van Den Berghe, Marlies Van Alcmaer, Tania van de Sanden, Hans Beyer en Guusje van Tilborgh.

Van Den Berghe is een rijke mossel- en oesterkweker in een vissersdorp in Nieuw-Zeeland. Zijn huwelijk met de koele ex- onderwijzeres Van Alcmaer is kinderloos gebleven. Hij is een beminnelijk mens en staat bekend als een rokkenjager. Aan zijn probleemloze levenswandel komt een einde als zijn vrouw Van de Sanden, een dienstmeisje van zestien, in huis neemt. Hoewel het meisje niet echt aantrekkelijk is, biologeert zij de mosselkweker. Van Alcmaer observeert haar man met wantrouwen want hij laat alles vallen om bij het dienstmeisje in de gunst te komen. Naar Georges Simenons psychologische thriller Le Riche Homme uit 1970. Gedraaid door Keja, die lange tijd de inspirator was van kwaliteitsdrama bij de Nederlandse omroep, TROS.

Parfait Amour

1985 | Drama, Documentaire

Nederland 1985. Drama van Jean van de Velde. Met o.a. Onno Molenkamp, Guusje van Tilborgh, Peter Tuinman, Leen Jongewaard en Piet Kamerman.

Een opmerkelijke, maar helaas nogal slap uitgewerkte psychologische thriller met Molenkamp als Pavel Mosz, een om politieke redenen naar Nederland uitgeweken Tsjech die in het begin van de film overreden wordt en aan geheugenverlies lijdt. Hij wordt door allerlei mensen gemanipuleerd en gaat vertwijfeld op zoek naar de waarheid omtrent het 'ongeval'. Het interessante scenario heeft te lijden onder de al te tamme regie van Van de Velde, zodat de film uiteindelijk ver onder zijn mogelijkheden blijft.

A Zed & Two Noughts

1985 | Experimenteel, Drama, Komedie

Nederland/Verenigd Koninkrijk 1985. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. Guusje van Tilborgh, Joss Ackland, Gerard Thoolen, Eric Deacon en Frances Barber.

Een bijna niet na te vertellen zwarte komedie rond de tweelingbroers Eric en Brian Deacon en Ferr[KA1]eol, de bestuurster van de auto waarin hun beider echtgenotes zijn verongelukt. Ferr[KA1]eol raakte hierbij een been kwijt. De broers krijgen een verhouding met haar en raken verwikkeld in een strijd met chirurg Van Meegeren (Thoolen) die vanwege zijn passie voor symmetrie en voor de schilder Jan Vermeer ook het andere been wil amputeren. Deze bijzonder fraai door Sacha Vierny gefotografeerde film werd deels opgenomen in Diergaarde Blijdorp met een Nederland-Engelse rolbezetting en bevat in bijna elke opname wel een beest. Zeer rijk aan symboliek. Het scenario is van de regisseur.

De witte waan

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Thom Hoffman, Pim Lambeau, Louise Ruys, Guusje van Tilborgh en Hans Croiset.

Kunstenaar (Hoffman) gebruikt heroïne om als adelaar uit te kunnen vliegen boven de miezerige meute. Samen met zijn moeder (Lambeau) stapt hij feestelijk uit het leven. Een buitengewoon lyrisch drama met Oedipus-motief. Magnifieke beelden en een fantastische finale, maar ietsje meer helderheid in het scenario was wenselijk geweest. De film heeft veel te danken aan cameraman Albert van der Wildt.

Na de liefde

1983 | Drama

België 1983. Drama van Jaak Boon. Met o.a. Raymond van het Groenewoud, Frank Aendenboom, Nicole Colchat en Guusje van Tilborgh.

De hoofdpersoon is een verbitterde dwarsligger van rijke komaf, die behoort tot de generatie van mei'68. De cineast poogt humor en cynisme te paren aan de tekening van een psychologisch portret. Hij krijgt zijn film echter niet van de grond, zowel aan het scenario, als aan de beeldregie en de vertolking mankeert nogal wat. Van het Groenewoud is in zijn vertolking van het voornaamste personage aarzelend en niet overtuigend.

Giovanni

1983 | Experimenteel

Nederland 1983. Experimenteel van Annette Apon en Anette Apon. Met o.a. Truus te Selle, Frank Groothof, Petra Laseur, Edwin de Vries en Gijs de Lange.

Een `objectieve` camera in een Romeinse hotelkamer wordt gedurende een etmaal gehuurd door een fotografe. Zij probeert contact te krijgen met een vriend van vroeger. Zelfs als de hoofdrolspeelster de kamer uit is, blijft de camera (en dus het publiek) opgesloten in het mooi getroffen studio-decor. Maar 'Rome' kruipt binnen via telefoon, televisie, deuren en ramen. Afgezien van een onhandige finale is dit een boeiend experiment.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Guusje van Tilborgh op televisie komt.

Reageer