Peter Lerchbaumer

Acteur

Peter Lerchbaumer is acteur.
Er zijn 23 films gevonden.

Das Geheimnis des roten Hauses

2005 | Romantisch drama

Duitsland 2005. Romantisch drama van Jörg Grünler. Met o.a. Pauline Knof, Tim Bergmann, Paula Kalenberg, Maximilian von Pufendorf en Natalia Wörner.

Naar de roman Durch Liebe erlöst van Hedwig Courths-Mahler. Knappe graaf Rudolph von Plessen (Bergmann) is begin 1900 de voogd van zijn zusje Hella von Plessen (Kalenberg). Hij neemt voor haar onderwijs als gouvernante in dienst de jonge, aantrekkelijke Eva Hermsdorf (Knof). Rudolph en Eva blijken het algauw goed met elkaar te vinden. Dan komt er een meisje aan de poort van slot Plessentin. Rudolph laat haar binnen komen en biedt het kind onderdak. De verbaasde Eva begrijpt dat zij de dochter van Rudolph is, het gevolg van een buitenechtelijke verbintenis met Liliane (Wörner), de oogverblindende, maar wispelturige schoonrijdster van een rondtrekkend circus. Liliane is tegenwoordig getrouwd met een zekere Henri Clermont (Karl), een duister heerschap. Liliane en Henri persen Rudolph geld af, omdat Rudolph zes jaar geleden op een minnaar van Liliane geschoten heeft. De man is verdwenen en aangenomen wordt dat hij aan zijn verwondingen is bezweken. Tussen Rudolph en Eva bloeit een romance op. Als er brand uitbreekt, redt Rudolph Eva's leven en bekennen ze elkaar hartstochtelijk de liefde. Doch de schietpartij van zes jaar geleden overschaduwt hun toekomst. Na een diepbewogen afscheid gaat Eva naar Leipzig zonder dat Rudolph begrijpt waarom. Eva die gehoord heeft dat het circus, waarin Liliane werkt, in die stad is, neemt er een baantje om achter de waarheid te komen. Ondertussen doet Rudolph een uiterste poging de belofte aan zijn overleden vader om met Magda von Hohenau te trouwen uit te stellen. Als de brieven van Rudolph aan Eva onbeantwoord blijven, bezoekt Rudolph haar moeder in de hoop Eva bij haar te vinden. Als hij haar niet aantreft, twijfelt hij sterk aan haar liefde. Ondertussen heeft Eva de onderste steen boven gekregen, maar ze loopt in het circus in een levensgevaarlijke val, die voor haar is gezet. De zeperige, sentimentele ontspanningslectuur van de legendarische Hedwig Courths-Mahler (1867-1950) weer eens uit de kast gehaald voor een lange tv-film. De uitvoering is fraai, het spel betamelijk, het tempo niet al te vlot en het scenario van Silke Zertz is voorspelbaar. Het camerawerk van Daniel Koppelkamm laat Thüringen en Leipzig op zijn voordeligst uitkomen. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort: Janus

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Klaus Gietinger. Met o.a. Peter Lerchbaumer, Jörg Schüttauf en Andrea Sawatzki.

Terwijl hoofdinspecteur Charlotte Sänger haar ouders, die bij een geweldsdelict om het het leven zijn gekomen, begraaft wordt ze opgeroepen voor een nieuwe zaak. De schoolpsychologe van een schoolgemeenschap is in haar woning doodgeschoten. Terwijl collega Dellwo de directe omgeving van het slachtoffer onderzoekt besluit Charlotte undercover te gaan als nieuwe psychologe van de schoolgemeenschap

Tatort - Janus

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Klaus Gietinger. Met o.a. Andrea Sawatzki, Jörg Schüttauf, Peter Lerchbaumer, Oliver Bootz en Thomas Balou Martin.

Dr. Wick, de psychologe van een scholengemeenschap is in haar woning neergestoken en aan talloze messteken overleden. Charlotte S[KA3]anger (Sawatzki) en Dellwo (Sch[KA3]uttauf) zijn belast met het onderzoek van de zaak. Aangezien er op school een zelfmoord van een leerling is geweest, besluit Charlotte undercover als de nieuwe psychologe in de school te infiltreren. Op school valt leraar Felix Kl[KA3]ar (Knizka) op, die heel populair is bij de leerlingen. Dellwo trekt ondertussen andere, meer klassiekere sporen na: hij heeft een tip gekregen dat ex-bajesklant Karl Lichti (Tarrach), een patiënt van Dr. Wick, in de buurt van haar woning gesignaleerd is. Charlotte, die alleen woont in het grote huis van haar ouders, is heel blij dat Dellwo bij haar een paar kamers komt huren, hetgeen niets te vroeg is, want de moordzaak van Wick spitst zich toe, terwijl Charlotte, zonder dat zij zich dit bewust is, in levensgevaar verkeert. Het scenario van Klaus-Peter Wolf houdt de kijker op het puntje van zijn stoel want het kan alle kanten uit. Ondertussen doen de rollen verschrikkelijk hun best om de moordfilm boeiend te maken. Het camerawerk is van Armin Alker en Dominik Schunk. Aflevering 564.

Tatort - Herzversagen

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Thomas Freundner. Met o.a. Andrea Sawatzki, Jörg Schüttauf, Peter Lerchbaumer, Oliver Bootz en Thomas Balou Martin.

Wie de groezelige straten aan de overkant van het centraal station in Frankfurt (am Main) een beetje kent, weet dat er een levendige bonthandel bestaat en dat junkies zich open en bloot, midden op straat of op de stoep vol spuiten met harddrugs. Tegelijkertijd vormt het de rosse buurt met allerlei `cabarets` en bars. Tegen dit decor sterven oude, eenzame zielen die sedert jaar en dag in de grote, saneringsrijpe huizen leven, zonder sporen van geweld. Maar bij een routineonderzoek op het gerechtskundige laboratorium wordt vastgesteld dat een overledene wel degelijke is vermoord. Werk aan de winkel voor de charmante en aantrekkelijke commissaris Charlotte S[KA3]anger (Sawatzki) en haar collega Fritz Dellwo (Schüttauf). Ze komen een reeks geweldsdelicten op het spoor, waarbij kort voor de dood van de slachtoffers telkens het spaartegoed van de bank is gehaald. Ver hoeven ze niet te zoeken als ze een bontmantel van een slachtoffer bij een handelaar aantreffen. Vooral een sfeervolle aflevering die inhaakt op de vergrijzing en daarmee de traditie van de tijdgeest in de serie voortzet. Sawatzki en Schüttauf zijn onderhoudend. Het scenario is van Stefan Falk en regisseur Freundner. Het goede camerawerk is van Armin Alker. Aflevering 575.

Kalter Frühling

2004 | Drama, Misdaad

Duitsland 2004. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Jessica Schwarz, Angela Roy, Friedrich von Thun, Misel Maticevic en Matthias Schweighöfer.

De heldin of liever anti-heldin uit dit slotdeel van Grafs trilogie (na Bittere Unschuld en Deine besten Jahre) is de 24-jarige Sylvia Berger (Schwarz). Sylvia hoopt na beëindiging van haar studie het bedrijf van vader Carl (Von Thun) over te nemen, maar ze ziet de weg naar de directiestoel versperd door haar nicht Manuela (Gutmann). Confronterender nog is dat haar ouders redenen zien om de kant van Manuela te kiezen. De ontgoochelde Sylvia gaat 'auf der Suche nach Halt', een zoektocht die in de goot dreigt te eindigen. Tv-regisseur Dominik Graf weet met fraaie close-ups en strakke camerabewegingen een perfecte noodlotssfeer op te roepen.

Tatort: Frauenmorde

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Niki Stein. Met o.a. Peter Lerchbaumer, Jörg Schüttauf, Andrea Sawatzki en Iris Böhm.

Inspecteur Dellwo en zijn collega Sänger onderzoeken de moord op een onbekende vrouw en kunnen door toeval snel achter haar identiteit komen. Tijdens de reconstructie wordt de zaak echter steeds gecompliceerder en ook de echtgenoot van het slachtoffer draagt daar zijn steentje aan bij

Tatort: Das Böse

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Niki Stein. Met o.a. Peter Lerchbaumer, Jörg Schüttauf en Andrea Sawatzki.

Inspecteurs Charlotte Sänger en Fritz Dellwo onderzoeken een tragisch voorval waarbij een man onder de metro terechtkwam en overleed. De enige getuige is in shocktoestand en verklaart dat de man geduwd werd. Een tweede getuige meldt zich, maar deze lijkt meer interesse in Charlotte te hebben dan in de zaak

Tatort - Frauenmorde

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Niki Stein. Met o.a. Andrea Sawatzki, Jörg Schüttauf, Peter Lerchbaumer, Oliver Bootz en Christiane Schulz.

Kommissar Fritz Dellwo (Sch[KA3]uttauf) en zijn collega Charlotte S[KA3]anger (Sawatzki) achterhalen heel vlot de identiteit van een slachtoffer van moord van het vrouwelijke geslacht, als ze door het toeval geholpen worden. Dan komt hun onderzoek muurvast te zitten vanwege een aantal ongerijmdheden, vooral in de verklaringen die de echtgenoot aflegt. Daarbij worden ze dan ook nog eens gehinderd door het feit dat het BKA zich voor de zaak interesseert en iemand stuurt, die gelijk de teugels in handen neemt. Werner Fromm (Lerchbaumer), de baas van Fritz en Charlotte, heeft de grootst mogelijke moeite de strijdende facties uit elkaar te houden. Uiteraard nemen Charlotte en Fritz het voortouw, maar dat blijkt niet zonder grote risiko's te zijn. Moord in de familiekring moet meestal dicht bij huis gezocht worden en dat is ook het geval in het tamelijk conventionele scenario van regisseur Stein. Sawatzki, Schüttauf en Bergmann als Wimmer leveren keurige prestaties die het geheel een plezier maken om naar te kijken. Het camerawerk is van Arthur W. Ahrweiler. Tweede zaak van het team uit Hessen, aflevering 526.

Tatort - Das Böse

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Niki Stein. Met o.a. Andrea Swatzki, Jörg Schüttauf, Peter Lerchbaumer, Ulrich Tukur en Michaela Rosen.

De derde zaak van Kommissarin Charlotte S[KA3]anger (Sawatzki) en haar collega Fritz Dellwo (Sch[KA3]uttauf). Het betreft een dodelijk ongeluk in de ondergrondse van Frankfurt. Volgens een getuige werd het slachtoffer onder een aankomende trein geduwd, maar ze heeft een shock en herinnert zich daarom geen details. Bankier Petzold (Tukur) meldt zich als getuige bij S[KA3]anger, maar haar chef Fromm (Lerchbaumer) denkt met een dilettant te doen te hebben die op Sänger valt, en schrijft Petzold af als onbetrouwbaar. Dellwo ruikt onraad en neemt Petzold onder de loup. Ondertussen is Sänger in de klem geraakt. Een benauwende en spannende aflevering met goede spelprestaties. Het scenario is van regisseur Stein. Het camerawerk is van Arthur W. Ahrweiler. Aflevering 522.

Bella Block - Tödliche Nähe

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Christiane Balthasar. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Michael Gwisdek, Lukas Miko en Günther Grabbert.

De onnatuurlijke dood van een verpleegster leidt eerst naar haar getrouwde minnaar (Schubert) en daarna naar de getrouwde chefarts Dr. Ludwig (Gwisdek) en allerlei zaken die het daglicht niet kunnen verdragen in het ziekenhuis. Uitgerekend de vader (Grabbert) van Bella`s vriend Simon (Kowalski) komt er op de intensive care te liggen. Het scenario van Richard Reitinger plaatst zijn hoofdpersonage Bella Block voor zware morele dilemma's, waarbij ze haar beroep niet uit het oog mag verliezen. Hoger schittert wederom als de vitale vrouwelijke smeris met de nodige levenslust en verleidelijkheid onder de gedegen regie van Balthasar. Het camerawerk is van Jochen Stäblein.

Ÿber Nacht

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Horst Krassa. Met o.a. Tai Elshorst, Frank Wünsche, Nina Hecklau, Peter Lerchbaumer en Caroline Peters.

In zijn scenario stelt debuterend regisseur Krassa dat het leven zonder liefde of romantische relatie nauwelijks de moeite waard is, ook als de omstandigheden, waarin men verkeert nog zo beroerd zijn. Hij laat ons dit zien aan de hand van jonge mensen die in de marge van de maatschappij leven. Pavel (W[KA3]unsche) is een zwijgzame fotograaf, die zijn vriendin met een ander in bed vindt. Ontmoedigd ontmoet hij Mathilda (Elshorst) die peest in een club. Tussen het tweetal bloeit iets op - is het liefde? Mathilda deelt haar flatje met Moni (Hecklau), die van de ene relatie naar de andere fladdert. Een veel beproefd thema dat serieus voor het voetlicht wordt gebracht, terwijl de rolverdeling zijn best doet. Het camerawerk is van Burcu Tataroglu en Thomas Rocha.

Tatort: Oskar

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Niki Stein. Met o.a. Peter Lerchbaumer, Jörg Schüttauf en Andrea Sawatzki.

Dellwo leidt een onderzoeksteam in Frankfurt en zit midden in het onderzoek naar een moord die gepleegd lijkt te zijn door enkele jongeren. Dellwo krijgt een nieuwe collega toegewezen: de intelligente, snelle en knappe inspecteur Charlotte Sänger, met wie hij een nieuwe moordzaak moet oplossen

Tatort - Oskar

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Niki Stein. Met o.a. Andrea Sawatzki, Jörg Schüttauf, Peter Lerchbaumer, Christiane Schulz en Oliver Bootz.

De eerste zaak van Hauptkommissar Fritz Dellwo (Sch[KA3]uttauf) en Oberkommissarin Charlotte S[KA3]anger (Sawatzki) nadat de keurige, grijze Edgar Brinkmann met de vlinderdas (Karl-Heinz von Hassel) met pensioen is gegaan. Het scenario van regisseur Stein von Kamienski, die als Nikki Stein op de credits vermeld staat, is gebaseerd op een waargebeurde zaak uit 1999 in Hamburg. Bij een sorteerbedrijf voor afvalstoffen uit huisvuil wordt op de lopende band het lijkje van een baby gevonden. Zo komt deze zaak in handen van Dellwo en S[KA3]anger, die bekend staat om haar koelbloedigheid en degelijk napluizen van de geringste sporen. Haar collega Dellwo is een eerlijke cop, die je echter niet in de maling moet nemen. Ze proberen samen de moeder van het kind op te sporen en zo achter de verdachte omstandigheden van de doodsoorzaak te komen. Deze aflevering, nummer 497, met een tragische inslag wordt tegelijkertijd benut om ons kennis te laten maken met de persoonlijkheden van de hoofdpersonages: Dellwo heeft zich opgewerkt, maar zijn huwelijk - twee kinderen, een werkende vrouw, een rijtjeshuis en een hond - gaat niet goed; S[KA3]anger die de dertig reeds ver gepasseerd is, komt uit een kleinburgerlijk gezin, had archeologe willen worden en woont nog steeds bij haar ouders, omdat haar relaties met mannen steeds mislukken. Ze staat bekend als ambitieus, maar dat valt mee. Dellwo en S[KA3]anger krijgen gaandeweg steeds meer waardering voor elkaar. Er werd gefilmd in het najaar van 2001 in de sinistere stationswijk van Frankfurt (drugs, prostitutie, e.d.) en in de omgeving. Schüttauf, een acteur uit de voormalige DDR, waar hij schurkenrollen speelde in reeks POLIZEIRUF 110, was lange tijd een bekend gezicht in de misdaadserie Der Fahnder. Sawatzki, een veelzijdige actrice, zat als commissaris in POLIZEIRUF 110 na de val van de Muur van Berlijn. Ze vindt dat TATORT haar veel meer mogelijkheden biedt door zijn uitgebreidere scenario's en ingewikkeldere misdrijven. Het camerawerk is van Arthur W. Ahrweiler. 16:9, stereo.

Der Tod ist kein Beweis

2002 | Drama, Thriller

Duitsland 2002. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Monika Baumgartner, Peter Lerchbaumer, Lisa Potthoff, Jürgen Tonkel en Florian Brückner.

De 23-jarige Maria (Potthoff) wordt na haar opleiding bij de politie in M[KA3]unchen geplaatst. Haar vader Jakob (Lerchbaumer) en haar moeder Irmgard (Baumgartner) zijn trots op hun dochter. Plotseling kijgen ze te horen dat Maria is overleden. Zelfmoord. Maria`s moeder kan het niet begrijpen. Als ze op de politiepost met haar chef Werner (Borcherding) spreekt, wordt ze niet veel wijzer. Werner raadt haar aan de zaak te laten rusten. Irmgard heeft geen rust. Jakob berust erin, en hun jongere zoon Matthias (Brückner) ziet tandenknarsend hoe het gezin uit elkaar valt. Dan vindt Irmgard tussen Maria's spullen de afscheidsbrief die over het hoofd gezien moet zijn. Daarin staat dat de werksfeer ongezond is en haar collega's haar naar het leven staan en haar tot deze wanhoopsdaad drijven. Alleen een zekere Thomas zou te vertrouwen zijn. Irmgard neemt een advocaat in de hand, die niet meer van zelfmoord spreekt, maar van dood door schuld. De politie wringt zich in allerlei bochten, waarbij ze Maria's vader en moeder intimideren en met valse getuigen komen om te bewijzen dat hier niets van waar is. Thomas wil niet praten. Irmgard is echter vastbesloten om de strijd niet op te geven en ze krijgt tenslotte de onderste steen boven. Het scenario van Frauke Hunfeld berust op een ware gebeurtenis. Net zoals bij gelijksoortige Amerikaanse tv-films is alles zorgvuldig uitgezocht en bestaat de rolverdeling uit gedegen acteurs en actrices. Regisseuse Hirtz heeft haar best gedaan om alles waardig, realistisch en geloofwaardig te maken. Dat is haar gelukt. Het camerawerk is van Jo Heim.

Paulas Schuld

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Claudia Garde. Met o.a. Ulrike Krumbiegel, Ute Willing, Ingo Naujoks, Sven Lubeck en Christine Schorn.

Alleenstaande Doris (Willing) schrijft kinderboeken en haar zoon Max (D[KA3]umcke) doet het goed op school. Haar jongere buurvrouw Paula (Krumbiegel) is eveneens alleenstaand en verdient de kost met gelegenheidsbaantjes. Ze heeft ook een zoon, Simon (Lubeck), die zijn moeder met zijn streken dikwijls in grote verlegenheid brengt. Nodeloos op te merken dat hij het minder doet op school. Paula en Doris helpen elkaar dikwijls uit de brand met hand- en spandiensten. Doris vraagt Paula om op Max te passen. Dan gebeurt er een fataal ongeluk, waaraan Max bezwijkt. De moeders zoeken steun bij elkaar, maar Paula gaat gebukt onder een schuldcomplex. Van wraakgevoelens is bij Doris niets te merken. Doris gaat aandacht besteden aan Simon. Geleidelijk begint zij Simons leven te ordenen en de jongen begint zich aan haar te hechten. Zijn moeder, die intellectueel Doris' mindere is, moet het afleggen en raakt hierdoor geïsoleerd. Door onhandig optreden van Paula komt de kinderbescherming er aan te pas, waardoor Paula de voogdij dreigt te worden ontnomen. Dan begrijpt zij dat ze moet vechten om haar kind te behouden. Het scenario van Hans-Ullrich Krause is vrijelijk geïnspireerd op de personages van de roman van Susanne Mischke Mordskind. Het zit goed in elkaar omdat Krause praktijkervaring heeft in de kinderopvang. Het kan helaas op alle problemen geen antwoord geven, omdat de materie te ingewikkeld is en het mist een beetje de dramatiek. Door de uitstekende regie en het goede spel, een boeiende film die nergens overdrijft. Het camerawerk is van Oliver Bokelberg.

Ein Sommertraum

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Rolf Silber. Met o.a. Katharina Böhm, Ruth Drexel, Seyfi Oelmez, Antonio Putignano en Ulrike Kriener.

Thea Straub (B[KA3]ohm) werkt als jonge advocate bij een gerenommeerd kantoor in Hamburg. Ze verdient goed, heeft het naar haar zin en heeft voor haar doen een exotisch vriendje, macho fotograaf Marcello (Putignano), een rasechte Italiaan. Ze krijgt bericht dat de gezondheidstoestand van haar moeder in Zuid- Duitsland zeer te wensen overlaat. Gekweld door jeugdtrauma`s en ge[KA3]irriteerd over een verstoord, goed georganiseerd leventje, doet ze haar plicht en zoekt haar moeder op in een kliniek. Ze ontdekt dat haar herinneringen niet overeenstemmen met de werkelijkheid en ze brengt ongemerkt meer tijd door met haar moeder, dan ze van plan was. Ze maakt kennis met Kemal (Oelmez), de fysiotherapeut, een knappe kerel, die over de nodige humor beschikt. Ze willigt het verzoek van haar moeder in om met haar naar het Noorden van Zweden te vertrekken, ondanks de protesten van de rest van de familie. Daar onthult haar moeder een geheim aan haar dat ze nog niet kende. Na hun terugkeer sterft haar moeder in vrede. Thea denkt nu geheel anders over het leven en is blij dat ze Kemal weerziet. Het scenario van regisseur Silber en Maria Bachmann is een goed gespeelde smartlap over een verstoorde moeder-dochter relatie, die op het nippertje gered wordt. Het camerawerk is van Stephan Wagner.

Liebst du mich

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Gabriela Zerhau. Met o.a. Juliane Köhler, Peter Simonischek, Robert Stadlober, Hansa Czypionka en Ulrike Kriener.

Herbert Kranz (Simonischek) is een harteloze hondenfokker. In een striptent is hij weg van Maria (K[KA3]ohler) en middels een huwelijk biedt hij haar de kans zich te onttrekken aan het rosse milieu. Maria heeft een zoon, Paul (Stadlober). Herbert neemt deze lastige, opgeschoten jongen op de koop toe. Herbert ziet Maria als een van zijn honden: hij geeft haar eten en een onderkomen en verwacht als tegenprestatie dat zij onvoorwaardelijk van hem houdt. Voor Maria is Paul echter alles en zo botert het nimmer tussen Paul en Herbert. Paul raakt van het rechte pad af en laat zich in met een heler, Kapitz (Czypionka). Als er problemen zijn en de politie zit achter Paul aan, laat Maria hem onderduiken in haar oude wereldje, bij een kordate vriendin. Kapitz die perfect weet wat er aan de hand is, eist zijn tol: Maria moet met hem tussen de lakens en ondertussen heeft Herbert Paul aan de politie verraden om eindelijk Maria voor zich alleen te hebben. Bij gevolg trekken beide mannen aan het kortste eind - en hoe! Maria voert ze aan de honden en de rechercheur van politie die zich met Pauls zaak bezig houdt slaagt er niet in de boel te ontrafelen. Maria laat Paul naar Canada ontsnappen, waar zijn vader zou wonen. Zeperig melodrama met een wonderlijk, zo niet zeer ongeloofwaardig einde over primitief ingestelde mensen naar een scenario van Astrid Litfaß en regisseuse Zerhau, bezet met goede karakterspelers. Köhler ziet er sexy uit in haar rode ondergoed en Stadlober is goed als een onsympathiek misbaksel. Het camerawerk is van Helmut Pirnat.

Doppelpack: Das Duell

1999 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1999. Misdaad van Rolf Silber. Met o.a. Oliver Stokowski, Alexandra Wilcke, Stephan Kampwirth, Andreas Nickl en Peter Lerchbaumer.

Tijdens de Frankfurter Buchmesse wordt in de omgeving van het station van die stad een overval op een diamanthandel gepleegd, waarbij een bodyguard wordt doodgeschoten. Wijkagenten Amberg (Stokowski) en Voss (Kremp), die elkaar sedert hun jeugd kennen, maar in de liefde rivalen zijn geworden, maken jacht op de moordenaar Nentzel (Kampwirth), die wist te ontkomen tussen de bezoekers van de boekenbeurs. Beide smerissen zitten hem op de hielen en Nentzel laat de kostbare buit in een vaas op een stand glijden. Amberg en Voss proberen zowel Nentzel te grijpen als de buit te achterhalen. Ze staan onder grote druk, want de Messe is binnen 48 uur afgelopen en schurk Nentzel kent hun zwakheden. Redelijke krimi, waarvan de makers hopen dat hij het begin van een serie zou kunnen zijn. Het scenario van regisseur Silber en Rudi Bergmann is heel conventioneel, al houdt Silber de spanning er wel in. Het camerawerk is van Dietmar Koelzer.

Schwiegermutter

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Martin Glade, Camilla Renschke, Monica Bleibtreu, Marie Gruber en Peter Lerchbaumer.

Anna (H[KA3]orbiger) doceert literatuur aan een universiteit van een provinciestad in Noord-Duitsland. Ze is alleenstaand en moeder van de 22-jarige Juri (Glade), die in Hamburg medicijnen gaat studeren. Als ze voor hem naar Hamburg verhuist, offert ze zich voor hem op. Heel spoedig komt zij van een koude kermis thuis als Juri Netti (Renschke) mee naar huis neemt en met haar in moeders flat gaat hokken. Hij heeft geen aandacht meer voor zijn moeder en na een ruzie tussen Anna en Netti trouwt Juri zonder dat hij het zijn moeder vertelt. Anna die alleen achtergebleven is, wordt later door Juri om hulp gevraagd om Netti te verplegen als zij na een aanrijding bij het oversteken in een coma geraakt is, waaruit ze langzaam loskomt. Ze belandt in een rolstoel en is zowel lichamelijk als geestelijk grotendeels verlamd. In de hoop Juri weer voor zich te winnen, besluit Anna Netti thuis te verplegen als hij dat vraagt. Anna`s teleurstelling is groot als Juri met de oudere Maja (Kupfer) die dokter is, naar Canada gaat. Anna verkeert nu in een tweestrijd, maar laat Netti die een beetje begint te communiceren, niet meer in de steek. Anna ervaart eveneens dat flinke vriendinnen die klaar staan met goedbedoelde adviezen hun eigen problemen hebben en in hun eenzaamheid troost zoeken in de fles. Het scenario van Laila Stieler naar de novelle Je suis, tu es, il est... van Viktorija Torkajewa zit goed in elkaar. Hörbiger is geloofwaardig en krijgt de juiste steun van de bijrollen. In zijn soort bepaald geen slecht drama over overdreven moederliefde, die genadeloos misbruikt wordt. Het sfeervolle camerawerk is van Judith Kaufmann.

Hauptsache Leben

1998 | Drama

Duitsland/Nederland 1998. Drama van Connie Walter. Met o.a. Renée Soutendijk, Huub Stapel, Hans Werner Meyer, Isabel Trimborn en Rebecca Hessing.

De 38-jarige Corinna (Soutendijk) is een alleenstaande moeder, die als modetekenares de kost heel aardig verdient; ze heeft twee dochtertjes. Alles gaat prima (al laat ze kleintjes veelvuldig alleen - de flat loopt een keer onder) totdat blijkt dat ze borstkanker heeft en er een borst moet worden afgezet. Haar wereldje stort in, maar haar oudere, trouwe vriend Dominik (Stapel), vraagt haar evenwel met hem te gaan trouwen. Hoewel ze veel meer voelt voor losbol Tom (Meyer), zegt haar verstand dat ze toch wel op het verzoek van die saaie, maar welgestelde Dominik moet ingaan. Dominik koopt een fraaie, kapitale villa, die hij alvast laat verbouwen om Corinna en haar kinderen te kunnen huisvesten. Dat gaat natuurlijk niet goed, want Corinna wil zichzelf als vrouw bewijzen en maakt na een avondje stappen in de Tangobar, een (staand) nummertje in de gang met Tom. Over dit onderwerp zijn al talloze films gedraaid, die veel beter zijn. De spelprestaties van de stijve hoofdrol Soutendijk valt aardig uit de toon - ze komt als vrouw niet sympathiek over. Bijrol Stapel maakt weinig indruk. Scenario van regisseuse Walther en Anke Schenkluhn naar een idee van Georg Heinzen. Camerawerk van Frank Griebe.

Falsche Liebe

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Sibylle Tafel. Met o.a. Andrea Sawatzki, Susanne Bormann, Dieter Landuris, Peter Lerchbaumer en Marie-Lou Sellem.

De ouders van blonde Jenny Jacobi (Bormann) zijn al drie jaar gescheiden, toen zij maar net twaalf was. Ze is lid van de Sprayer-Gang, een jeugdbende. Haar moeder, Yvonne (Sawatzki), weet van niks en is buitengewoon verbaasd als de politie komt met vragen over een overval op een tankstation, waarbij de pompbediende het leven gelaten heeft. De aanwijzingen dat Jenny erbij betrokken was, zijn heel ernstig en zelfs haar positie als hoofdverdachte schijnt niet uitgesloten te zijn. Yvonne is hevig verontrust en ontdekt dat zij als ouder veel te weinig over haar dochter weet en gaat op eigen houtje het geval onderzoeken. Zo komt zij erachter dat de aanvoerder van de gang een oudere figuur is, die kennelijk door Jenny beschermd wordt. Eigentijds drama over toenemende criminaliteit onder de jeugd, die te weinig aandacht krijgt van de ouders, omdat ze te hard werken, teveel met zichzelf bezig zijn, etc. De spelprestaties zijn heel behoorlijk, maar het scenario van Christian Limmer is niet bepaald opwindend. Correct camerawerk van Wolfgang Aichholzer, die ook voor de muziek zorgde.

Die Konkurrentin

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Dagmar Hirtz. Met o.a. Charlotte Schwab, Ann-Kathrin Kramer, Peter Lerchbaumer, Leander Haußmann en Ezard Haußmann.

Katharina (Schwab), getrouwd en moeder, is een werkende vrouw met een senior positie in een bedrijf. Ze is echter een beetje vastgeroest. Haar man Jens (Lerchbaumer) doceert aan de universiteit en flirt af toe met de jonge studentes, maar Katharina kan dat allemaal wel de baas. Op haar werk komt de veel jongere Maren (Kramer) in dienst en Katharina heeft al heel snel door dat men van plan is Maren boven haar te plaatsen. Katharina ontdekt dat Maren haar vorige werkgever op het randje van het faillissement heeft gebracht met een verkeerde inschatting van de positie van het bedrijf en dat zij lesbisch is. Maren is een kwetsbaar wezentje en ze is plotseling veel minder een concurrente dan Katharina gevreesd had. Ze besluit met Maren samen te werken en ze slagen erin een project voor de firma van de grond te tillen, maar dan ontdekt Jens dat er meer tussen die twee vrouwen gaande is dan hij bevroed had. Hij is jaloers en zet de herovering in. Boeiend driehoeksdrama met gedegen spel van de hoofdrollen. Het scenario is van Laila Stieler en het camerawerk is van Axel Block.

Das Wunschkind

1995 | Drama, Komedie

Duitsland 1995. Drama van Gabriela Zerhau. Met o.a. Bettina Kupfer, Konstanze Breitebner, Heiner Lauterbach, Richy Müller en Marianne Lindner.

De gelukkig getrouwde Katharina (Kupfer) is moeder van twee kinderen. Haar zus Ulrike (Breitebner) kan echter geen kinderen krijgen en dat is dramatisch. Katharine wil daarom wel draagmoeder zijn. Afgesproken wordt (onder auspici[KA3]en van de dokter) dat zaadcellen van haar zwager Georg (Lauterbach) ingebracht zullen worden. Geen probleem voor deze laatste want hij heeft het veel te druk met zijn zaak. De echtgenoot van Katharina daarentegen, leraar Hannes (Müller), is verontwaardigd. De inbreng lukt niet. Dan treffen Katharina en Georg zich privé bij een glas champagne - vier weken later weet Katharine dat ze zwanger is, maar zó was het niet de bedoeling. Het lijkt allemaal bloedernstig maar deze Duitse tv- film is eerder een tragi-komedie dan een psychologisch drama, lekker inspelend op de problematiek van onvruchtbaarheid, spermadonors en draagmoeders-babymakers. Kupfer kreeg voor haar rol de Beierse tv-prijs 1996.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Peter Lerchbaumer op televisie komt.

Reageer