Julia Serda: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Der Herr im Haus

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Maria Andergast, Leo Slezak, Hans Junkermann en Fritz Odemar.

Een huismeester zorgt ervoor dat twee jonge mensen het geluk vinden en dat een oplichter wordt ontmaskerd. Na een wat trage aanloop ontwikkelen de gebeurtenissen zich in een vlot tempo. Hans Moser is het hartveroverende middelpunt. Scenario van Jakob Geis en Heinz Helbig. Camerawerk van Karl Puth.

Liebe streng verboten

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Heinz Helbig. Met o.a. Hans Moser, Carola Höhn, Wolf Albach-Retty, Karl Schönböck en Grethe Weiser.

Deze wervelende komedie verhaalt op amusante wijze over de tegenstelling tussen het vlotte Berlijn en het gezellige Wenen. Het zijn vooral Grethe Weiser, de goed van de tongriem gesneden Berlijnse die naar Wenen reist, en daar de Wener in hart en nieren Hans Moser als tegenspeler heeft, die het publiek aan het lachen maken. Een liefdesgeschiedenis tussen Edith (H[KA3]ohn) en Tommy (Albach-Retty) doet de rest om de film tot een succes te maken. Het is geen toeval dat de film een jaar na de annexatie van Oostenrijk gemaakt is.

Signal in der Nacht

1937 | Oorlogsfilm

Duitsland 1937. Oorlogsfilm van Richard Schneider-Edenkoben. Met o.a. Sybille Schmitz, Hannes Stelzer, Inge List, Harald Paulsen en Hansgeorg Laubenthal.

WO I, het Oostenrijks-Italiaanse front in de Alpen. Een jonge Oostenrijkse (Schmitz), vrouw van een Italiaanse graaf, komt tussen de linies terecht. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen de liefde voor haar oude en haar nieuwe vaderland. Buiten haar schuld wordt ze verdacht van hulp aan haar zwager (Stelzer), een Italiaanse officier die een strategisch belangrijke brug heeft opgeblazen. Ze verschijnt voor de Oostenrijkse militaire rechtbank. Pas op het laatste moment blijkt haar onschuld. Een film over vaderlandsliefde zonder chauvinisme, waarin geen der strijdende partijen negatief wordt afgeschilderd en die aan het slot een ronduit verzoenende strekking heeft. Met recht een van de weinige oorlogsfilms van het Derde Rijk, die na de oorlog niet door de geallieerden werd verboden.

La Habanera

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Ferdinand Marian, Karl Martell, Julia Serda en Boris Alekin.

Laatste Duitse melodrama van Detlef Sierck voordat hij in Hollywood als Douglas Sirk begon aan een tweede, niet minder vruchtbare carrière-etappe. Waarin de Zweedse bourgeoise Astrée, met tantetje zomerend in Puerto Rico, valt voor een machtige edelman. Het vakantieliefdessprookje muteert echter spoedig tot treurlied. Kersverse Ufa-ster Leander, de gekwelde schoonheid in dit superieure staaltje romantisch escapisme, zingt de tranentrekker 'Der Wind hat mir ein Lied erzählt' met een stille snik. Prachtige fotografie van meestercameraman Franz Weihmayr (Triumph des Willens, Fährmann Maria). Locatieopnamen vonden plaats op Tenerife tijdens de Spaanse Burgeroorlog.

Mach' mich glücklich

1935 | Musical

Duitsland 1935. Musical van Artur Robison. Met o.a. Albert Lieven, Else Elster, Harald Paulsen, Ursula Grabley en Julia Serda.

Aan boord van een schip wordt een ontdekkingsreiziger per ongeluk met het verkeerde meisje in de echt verbonden. Een duidelijk op Amerikaanse leest geschoeide revuefilm.

Endstation

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Maria Andergast, Paul Hörbiger, Hans Moser, Josefine Dora en Toni von Bukovicz.

Tramconducteur Karl (H[KA3]orbiger) en naaistertje Anna (Andergast) worden verliefd op elkaar. De ouders van Karl (Moser en Dora) zijn tegen deze verbinding. Pas na vele verwikkelingen en een ernstige ruzie tussen de geliefden komt het tot een happy-end. In tegenstelling tot zovele Duitse films die in Wenen spelen wordt hier de sfeer van de stad raak getroffen. Vele rollen worden door Oostenrijkse acteurs gespeeld, waardoor het geheel extra geloofwaardig wordt. Andergast krijgt vooral in de eerste scènes gelegenheid te laten zien wat ze kan. Blijspelregisseur Emo heeft er een heerlijke film van gemaakt.

Alles weg'n dem Hund

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Fred Sauer. Met o.a. Weiß-Ferdl, Julia Serda, Edith Oss, Trude Hesterberg en Dieter Borsche.

Postbode Neumeyer (Wei[KL29]-Ferdl) is fel tegen honden. Uitgerekend hij erft van een familielid (Hesterberg) een grote som geld - en haar hond Ossi. Hij gaat in de villa van de erftante wonen. Op een dag is de hond verdwenen. Daarmee dreigt ook de erfenis verloren te gaan, want het geld gaat in dat geval naar degene, op wiens grond de hond wordt gevonden. Maar gelukkig is Ossi, die heimwee had, naar het vroegere huis van Neumeyer gegaan. Een aardige Beierse klucht met de volksacteur Weiß- Ferdl en Dieter Borsche in zijn eerste filmrol. In 1953 opnieuw verfilmd onder de titel BRIEFTRÄGER MŸLLER, met Heinz Rühmann in de hoofdrol.

Maskerade

1934 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Drama van Willi Forst. Met o.a. Paula Wessely, Adolf Wohlbrück, Olga Tschechowa, Hans Moser en Peter Petersen.

Wenen 1905. De echtgenote van een chirurg laat zich in schilderen, slechts gekleed in een minkstola die de verloofde van haar overspelige zwager toebehoort. Een groot schandaal breekt uit als het portret af is. Dit elegante melodrama was Forsts tweede film en wereldwijd een succes. Scenario van regisseur Forst. Camerawerk van Franz Planer.

Abschiedswalzer

1934 | Biografie, Muziek

Duitsland 1934. Biografie van Géza von Bolváry. Met o.a. Wolfgang Liebeneiner, Hanna Waag, Richard Romanowsky, Sybille Schmitz en Hans Schlenck.

De opkomst van de Poolse componist Chopin (Liebeneier). Hij verlaat zijn geliefde (Waag) en trekt met zijn leraar (Romanowsky) naar Parijs, waar hij schrijfster George Sand (Schmitz) ontmoet. Als in 1830 in Warschau de opstand tegen de Russen uitbreekt wil Chopin aan de strijd deelnemen. Maar men weet hem ervan te overtuigen dat hij door zijn muziek meer kan betekenen voor zijn vaderland. De [KL]Etude van de Revolutie (Revolutions-Etude) wordt zijn doorbraak. Bolvary heeft deze muziekfilm voorzichtig en met een licht melancholieke ondertoon geregisseerd. Componist Melichar heeft met de bewerking van een Chopin-motief een wereldsucces geboekt: In mir klinkt ein Lied. De film is tot in de kleinste rollen uitstekend bezet.

Liebeswalzer

1930 | Musical

Duitsland 1930. Musical van Wilhelm Thiele. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Karl Ludwig Diehl, Julia Serda en Lotte Spira.

Hiermee begon de roem van Fritsch en Harvey als duo: een Schmalz-operette van het zuiverste water. Een prinses moet een hertog trouwen maar houdt van diens secretaris. Schlagers: 'Du bist das süszeste Mädel der Welt' en 'Seliges Schweigen, es klingen die Geigen'. In Thieles Engelstalige versie THE LOVE WALTZ bleef Harvey en werd Fritsch vervangen.

Zjivoi troep

1929 | Drama

Duitsland​/​​USSR 1929. Drama van Fjodor Ozep. Met o.a. Vsevolod Pudovkin, Maria Jacobini, Gustav Diessl, Nata Vachnadze en Vera Maretskaja.

In deze verfilming van Tolstoi's gelijknamige toneelstuk, waarin de held een zelfmoord in scène zet om aan de alom heersende huichelarij te ontkomen en als outcast een nieuw leven te kunnen beginnen. De hoofdrol van acteur-regisseur Poedovkin is een van zijn beste acteerprestaties. Ozep verliet na deze film de Sovjetunie om in Duitsland, Frankrijk en Amerika te gaan werken. Eerdere versies werden gemaakt in 1911 en 1918, latere in 1953 en 1969.

Shivoi trup

1929 | Drama, Zwijgende film

Duitsland​/​​USSR 1929. Drama van Fedor Ozep. Met o.a. Maria Jacobini, Viola Garden, Julia Serda, Nata Vatchnadshe en Gustav Diessl.

Pudovkin houdt niet meer van zijn vrouw Jacobini en zij houdt van een ander (Diessl). Scheiden mag niet van de Russisch- orthodoxe kerk en hij ziet maar [KA1]e[KA1]en uitweg: zelfmoord. Als hij zijn verdriet gaat verdrinken in een bar, ontmoet hij zigeuners, die hem op het idee brengen net te doen alsof hij zichzelf gedood heeft en daarna onder te duiken in een inrichting en voort te leven als een levend lijk. Zo gezegd, zo gedaan. Hij wordt echter ontmaskerd door een prostitu[KA1]ee, die hem herkent. Hij moet zich stellen voor de rechtbank en tijdens het proces - en plein public - schiet hij zichzelf dood. Bijzondere film uit de herfstavond van de zwijgende periode; bijzonder als coproduktie tussen kapitalistische Wit-Russen uit Berlijn en communistische roden uit de Sovjetunie. Hoofdrol Pudovkin, filmgeleerde, regisseur en acteur genoot indertijd wereldfaam. Nadat de film al heel lang in het vergeetboek was geraakt door komst van de geluids- en kleurenfilm, restaureerde de Duitse zender ZDF met de stichting Deutsche Kinemathek deze klassieker en liet de muziek van Werner Schmidt-Boelke opnieuw bewerken door Peter-Michael Hamel (die dat ook voor DAS KABINETT DES DR. CALIGARI deed) en Stefan Zorzar. Naar een toneel van Leo Tolstój door B. Gussman en Anatoli Marienhof tot scenario bewerkt. Het camerawerk was in handen van Anatoli Golovnja en Piel Putzi.

Atlantic

1929 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1929. Avonturenfilm van Ewald André Dupont. Met o.a. Fritz Kortner, Elsa Wagner, Heinrich Schroth, Willi Forst en Julia Serda.

Als de 'Atlantic' op een ijsberg vaart is er nog drie uur tijd voor iedereen om het vege lijf te redden in het koude water. De film werd naar het toneelstuk 'The Berg' van Ernest Raymond in de Londense Elstree-studio's tegelijk in drie talen opgenomen: Engels, Duits en Frans met wisselende acteurs. De Duitse versie geldt als de beste. De film was ondanks een toneelmatige aanpak een zeer groot kassucces.