Freek de Jonge: regie, cast, scenario en muziek.
Er zijn 14 films gevonden.

De Vogelwachter

2020 | Drama, Komedie

Nederland 2020. Drama van Threes Anna. Met o.a. Freek de Jonge, Nick Golterman en Quiah Shilue.

Voor een geslaagde film is soms maar weinig nodig. Een man alleen op een eiland, waarom niet? Freek de Jonge speelt een vogelspotter die al ruim vijfenveertig jaar in een spartaanse hut op een onbewoond eilandje verblijft. Sober, geduldig en poëtisch worden zijn dagelijkse bezigheden in beeld gebracht. En het boeit nog ook, mede dankzij het goed gedoseerde spel en de prachtige natuuropnamen. Halverwege de film wordt het subtiele realisme echter losgelaten: het eiland stroomt over, plots is het water weer weg, er spoelt een vrouw aan. Droomt de hoofdpersoon? Het kan de kijker steeds minder schelen. Doodzonde.

De fiets

1997 | Korte film, Familiefilm

Nederland 1997. Korte film van Bas Dumoulin. Met o.a. Roef Ragas, Freek de Jonge en Marlies Rutten.

Voor een geslaagde film is soms maar weinig nodig. Een man alleen op een eiland, waarom niet? Freek de Jonge speelt een vogelspotter die al ruim vijfenveertig jaar in een spartaanse hut op een onbewoond eilandje verblijft. Sober, geduldig en poëtisch worden zijn dagelijkse bezigheden in beeld gebracht. En het boeit nog ook, mede dankzij het goed gedoseerde spel en de prachtige natuuropnamen. Halverwege de film wordt het subtiele realisme echter losgelaten: het eiland stroomt over, plots is het water weer weg, er spoelt een vrouw aan. Droomt de hoofdpersoon? Het kan de kijker steeds minder schelen. Doodzonde.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

De Kkkomediant

1986 | Komedie

Nederland 1986. Komedie van Casper Verbrugge. Met o.a. Freek de Jonge, Rosita Tamara, Johnny van Elk, Jan Rauh en Hugo Van Den Berghe.

Een filmregistratie -en interpretatie van Freek de Jonges gelijknamige theatershow en als film een hoogst onevenwichtige bedoening. De registratie is groots, omdat De Jonge nu eenmaal groots is, de interpretatie daarentegen is overbodig, pretentieus en bij momenten ronduit irritant, omdat ze het optreden van De Jonge letterlijk onderbreekt of althans die indruk wekt. Een `gewone` televisieregistratie van de theatershow of een zuiver filmische bewerking (en dat kan, zie DE ILLUSIONIST) ware ongetwijfeld bevredigender geweest dan dit duidelijk oncomfortabel huwelijk tussen de twee. De muziek is van Willem Breuker en Henny Vrienten.

De bedevaart

1985 | Komedie

Nederland 1985. Komedie van Job Pannekoek.

Avondvullend theaterprogramma van en door de Jonge: het streven van de pelgrim naar eenwording met zijn doel komt drie keer terug in deze bedevaart. Dit is beslist het inhoudelijk en vormelijk overzicht van de artiest én de mens Freek de Jonge. Grootse decors staan in contrast met de onbelichte bühne waarin het woord van Freek overblijft om de essentie van het bestaan te benadrukken.

Een verademing

1984 | Komedie

Nederland 1984. Komedie van Job Pannekoek.

Het is 31 december 1984 en zijn naam is Hoeksteen, hij is getrouwd met Janny van de Samenleving. Samen vormen zij het gezin Hoeksteen - Van de Samenleving. Freek de Jonge laat in razend tempo zijn grappen en grollen over elkaar buitelen om de in ademnood geraakte mens opgelucht naar zijn spiegelbeeld te laten kijken. Euthanasie, sterilisatie, videoclips en vrede passeren de revue. Freek beheerst de theater- en de televisietaal èn zet ze beide voor schut.

De mythe

1983 | Komedie

Nederland 1983. Komedie van Job Pannekoek. Met o.a. Freek de Jonge en Hella de Jonge.

Vierde theatershow van de Jonge, het programma van de kleine, maar fijne verhalen, onder het motto: Laat het nooit afgelopen zijn. Freek als verteller, huisvader, clown, balletdanser en zelfs pianist. In een razend tempo voert hij de kijker door een aantal stemmingen in een voorstelling die de simpele boodschap heeft: wat fijn om idioot te zijn!

De mars

1983 | Komedie

Nederland 1983. Komedie van Job Pannekoek.

De Jonge's theatershow uit 1983 bereikt qua vormgeving hoogstandjes. Ook zijn uitspraak is gevormd: de klank beeldt de inhoud van het woord uit. De mars is Freek zelf. Dit is zijn eerste theaterproduktie waarbij hij zich min of meer neerlegt bij de rol die hij in dit leven te spelen heeft. Zijn ogenschijnlijk simpele woordspelingen ondersteunen zijn betoog en verhullen zijn cynische opmerkingen over het leven en de rol van de komiek en over het klassieke verwachtingspatroon van het publiek.

De Illusionist

1983 | Komedie

Nederland 1983. Komedie van Jos Stelling en Freek de Jonge. Met o.a. Freek de Jonge, Jim van der Woude, Catrien Wolthuizen, Gerard Thoolen en Carel Lapere.

Een droomachtige terugblik op de jeugd van een op het platteland opgegroeide theaterkomiek en diens haat-liefde- verhouding met zijn gestoorde broer. Een film zonder dialogen, die werd opgetrokken uit een bonte baaierd van autobiografische notities en vertekeningen, symbolen, grappen en sentimenten die karakteristiek zijn voor Freek de Jonge. Met verbluffende flair werden die in beelden gebundeld door de schilderende filmer Stelling. De film werd onderscheiden met het Gouden Kalf 1984.

De openbaring

1982 | Komedie

Nederland 1982. Komedie van Job Pannekoek.

Videobandregistratie van de Jonge`s eerste confrontatie (1982) met de traditie van Oudejaarsavondconférence op de tv. Hij kent zijn klassiekers en levert een mooie parodie op Wim Kan en Gaaikema, die hem voorgingen. Humor verweven in moralistische verhalen, soms hard, soms ontroerend, soms absurdistisch.

De tragiek

1981 | Komedie

Nederland 1981. Komedie van Job Pannekoek.

De Jonge in zijn van 1981 daterende theatershow als een soebat-discipel, een dandy-achtige cynicus, Tante Wil en Godot, typetjes die hij hier laat opdraven. Met een heus decor, door zijn vrouw Hella gemaakte jurken die alsmaar mooier worden. Wisselwerking tussen camera en zijn verhaal vertoont één lijn. De enige mogelijkheid tot overleven lijkt ontsnappen aan de werkelijkheid en het kiezen voor de waanzin.

De komiek

1980 | Komedie

Nederland 1980. Komedie van Job Pannekoek. Met o.a. Freek de Jonge en Orlow Seunke.

Freek de Jonge in zijn eerste soloproject, opgenomen in 1980, waarin hij de komiek en de vader van de komiek speelt, terzijde gestaan door Seunke als de doofstomme broer. Een slecht belicht allegaartje van wat hij later zal uitwerken.

De Code van Neerlands Hoop

1980 | Komedie, Drama

Nederland 1980. Komedie van Orlow Seunke. Met o.a. Bram Vermeulen en Freek de Jonge.

De Jonge en Vermeulens laatste gezamenlijke optreden recht-toe, recht-aan door Seunke op film vastgelegd als een uniek document van twee uitzonderlijke Nederlandse cabaretiers.

Mira

1971 | Drama

België​/​​Nederland 1971. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Carlos Van Lanckere, Mart Gevers en Josephine van Gasteren.

Die brug zal 'ons schoon gehucht aan stukken trekken!' schreeuwt een dorpeling van Schelde-dorp Waterhoek, in Belgisch Vlaanderen. Tijdstip is begin vorige eeuw, plaats van handeling een kroeg afgeladen met boze mannen, en regisseur Fons Rademakers speelt de hautaine notaris die een brug over de Schelde aankondigt. Ouderwets Rademakers-theatraal, maar een visueel gedenkwaardige kunststuk van oud versus nieuw – parallel verhaald door wereldse schoonheid Mira, de femme fatale van het dorp (glansrijk speelfilmdebuut Willeke van Ammelrooy). Gebaseerd op de roman De teleurgang van den Waterhoek van Stijn Streuvels, filmscenario van Hugo Claus.