Erich Engels: regie en scenario.
Er zijn 25 films gevonden.

Im Namen einer Mutter

1960 | Misdaad

Duitsland 1960. Misdaad van Erich Engels. Met o.a. Ulla Jacobsson, Dietmar Schönherr, Sabine Sünwoldt, Christine Nielsen en Claus Holm.

Een moeder van een misbruikt en vermoord klein meisje neemt het recht in eigen hand en schiet in de rechtszaal de schuldige neer. Ze wordt beschuldigd van moord met voorbedachten rade en steekt 'in naam van een moeder' een pleidooi af voor het invoeren van de doodstraf. Goede bijrollen maar een wat mindere beurt van de hoofdrolspeelster.

Natürlich die Autofahrer

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Heinz Erhardt, Maria Perschy, Erik Schumann, Ruth Stephan en Arne Madin.

Een agent treedt altijd streng op tegen verkeersovertreders. Er ontstaan problemen als hij zelf achter het stuur plaatsneemt. Gelukkig blijkt de bullebak in het bezit van een 'klein hartje'. Een onbenullige familiefilm waaraan niemand zich zal storen, hetgeen waarschijnlijk de bedoeling van de makers was. Het technisch niveau is redelijk, maar de film is, mede door de datering, zo nietszeggend dat er geen worst van te maken valt. Het scenario is van Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Vater, Mutter und neun Kinder

1958 | Familiefilm, Komedie, Drama

Duitsland 1958. Familiefilm van Erich Engels. Met o.a. Heinz Erhardt, Camilla Spira, Monika Ahrens, Corny Collins en Willy Millowitsch.

Welvarende broodbakker Friedrich Schiller (Erhardt) en zijn vrouw Martha (Spira) hebben negen kinderen. Als die groter worden, maken de kleine problemen van vroeger plaats voor de grote van nu - dochter Lene (Ahrens) is met een kunstschilder getrouwd die het zout in de pap niet verdienen kan, en dochter Thea (Collins), een aankomend journaliste, schrijft een kritisch artikel over de vrouw van een industrieel, waarmee haar vader ooit een onschuldig avontuurtje had, waardoor hij nu vlak voor de zilveren bruiloft in verlegenheid wordt gebracht. Een verouderde familiefilm met opvattingen over het leven, die tegenwoordig niet meer serieus genomen worden en waarom hooguit gegniffeld wordt. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Dr. Crippen lebt

1958 | Thriller

Duitsland 1958. Thriller van Erich Engels. Met o.a. Peter van Eyck, Elisabeth Müller, Fritz Tillmann, Richard Münch en Katharina Mayberg.

Regisseur Engels verfilmde veel thrillers en had succes met DR. CRIPPEN AN BORD, maar ook al was Van Eyck dé acteur voor de moorddadige Crippen-figuur, de film haalde als thriller de eindstreep niet. Het scenario is van Engels en Wolf Neumeister. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Witwer mit fünf Töchtern

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Heinz Erhardt, Susanne Cramer, Vera Tschechowa, Angelika Meissner en Christine Kaufmann.

Erhardt, weduwnaar met vijf dochters in de leeftijd van 5 tot 20 jaar is de beheerder-bibliothecaris van een historisch slot. Het huishouden is een grote puinhoop.

Doktor Crippen lebt

1957 | Thriller

Duitsland 1957. Thriller van Erich Engels. Met o.a. Fritz Tillman, Peter van Eyck, Elisabeth Mller, Fritz Tillmann en Elisabeth Müller.

Erhardt, weduwnaar met vijf dochters in de leeftijd van 5 tot 20 jaar is de beheerder-bibliothecaris van een historisch slot. Het huishouden is een grote puinhoop.

Drei Birken auf der Heide

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Ulrich Erfurth. Met o.a. Sonja Sutter, Helmuth Schneider, Albert Matterstock, Margit Saad en Rolf Wanka.

Houtvester Hans Freese (Schneider) ontmoet in zijn geboortedorp zijn vroegere jeugdvriendin Rose Heidk[KA3]amper (Sutter) en beider ogen gaan weer fonkelen. Maar er is ook nog de uitgever Jan Wedekinf (Matterstock), een man van de wereld, die een oogje heeft op Rose. Hans van zijn kant wordt op handen gedragen door het zigeunermeisje Susanna (Saad), dat hij uit de klauwen van een 'aanbidder' heeft gered. Alsof dat nog niet volstaat, is er ook nog een soort zigeunerprins. De heide bloeit en de berkebomen groeien erop los in deze mooi gefotografeerde heimat-idylle met een naïef liefdesdrama. De strekking van de film is kritisch beschouwd, bedenkelijk. Scenario van Erich Engels en Wolf Neumeister. Camerawerk van Willy Winterstein.

Konsul Strotthoff

1954 | Drama, Romantiek

Duitsland 1954. Drama van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Willy Birgel, Inge Egger, Carl Wery, Erik Schuman en Margarete Haagen.

Deze film is de middelste van drie huilerige damesdrama's die de regisseur in dat jaar maakte. Een oudere hoogwaardigheidsbekleder in de hanzestad Hamburg heeft een oogje op een zangeresje, maar hij weet dat de jonge dirigent van het stadsorkest tot over zijn oren op haar verliefd is. Hij trekt zich niet zonder een zekere bitterheid terug. Engel trachtte een soort moeilijk te volgen levensfilosofie in dit pulp-produkt te vlechten. Kort daarna ging hij met pensioen en dat was geen verlies.

Lachkabinett

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Willem Holsboer, Wolfgang Becker, Carl Lamac, Rolf Raffé en Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Franz Fröhlich, Helene Herth en O.E. Hasse.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.

Der fröhliche Weinberg

1952 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland 1952. Drama van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Gustav Knuth, Camilla Spira, Willy Reichert, Paul Henckels en Willy Millowitsch.

In een wijndorpje aan de Rijn ontstaan, door de liefde en de uitstekende wijn, allerlei misverstanden en verwikkelingen. Het zeer satirische volksstuk van Carl Zuckmayer is door regisseur Engel teruggegebracht tot een niet onaardige komedie. Het scenario is van Curt J. Braun. Het camerawerk is van Hans Schneeberger.

Affäre Blum

1948 |

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1948. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Hans Christian Blech, Gisela Trowe, Maly Delschaft, Arno Paulsen en Blandine Ebinger.

In de UFA-studio's van de Berlijnse wijk Babelsberg begon de latere DDR-staatsfirma DEFA aan een serie hoogst interessante films, die in die jaren beter waren dan het gros dat uit West- Duitsland kwam. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS en AFFÄRE BLUM zijn daar knappe voorbeelden van. Dr. Jakob Blum wordt omstreeks 1925 van moord beschuldigd en wegens het heersende antisemitisme staat zijn schuld bij voorbaat vast. Goed scenario van Robert A. Stemmle, prima acteurs zelfs in de bijfiguren, en soms schitterend camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner. Een klassieke DEFA-produktie.

Freitag, der 13.

1944 | Horror, Drama

Duitsland 1944. Horror van Erich Engels. Met o.a. Angelika Hauff, Fita Benkhoff en Rudolf Fernau.

Een simpele soap-opera-achtige griezelfilm over een spookachtig slot, waar de bezoekers verdwijnen. Maar de Liefde overwint. Van DR. CRIPPEN-filmer Engels.

Es lebe die Liebe!

1943 | Musical, Romantiek, Muziek

Duitsland 1943. Musical van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Johannes Heesters, Lizzi Waldmüller, Hilde von Stolz, Angelo Ferrari en Hilde Seipp.

Een Duitse revue-ster ontdekt in Barcelona de ideale partner, maar wanneer zij een jaar later naar Berlijn komt herkent hij haar niet meer. In deze revuefilm had Heesters de temperamentvolle Waldm[KA3]uller naast zich. Het was [KA1]e[KA1]en van haar laatste films; in het laatste jaar van WO II kwam ze kort voor de afloop (op 8 april 1945) om het leven bij een bombardement op Wenen.

Dr. Crippen an Bord

1942 | Thriller, Horror

Duitsland 1942. Thriller van Erich Engels. Met o.a. Rudolf Fernau, René Deltgen, Paul Dahlke, Anja Elkoff en Gertrud Meyen.

De arts Dr Crippen (Fernau) wordt verliefd op zijn assistente en vermoordt zijn vrouw. De perfecte moord, dacht de dokter. Maar de arm van de gerechtigheid is erg lang. Deze thriller had een groot succes bij het bioscooppubliek. In 1957 kwam er een vervolg: DR. CRIPPEN LEBT.

Das Himmelblaue Abendkleid

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Albert Matterstock, Elfie Mayerhofer, Georg Alexander en Käthe Haack.

Een chique avondjapon wordt de bron van jaloezie en vele misverstanden. Een vlotte film met leuke situaties en pittige dialogen.

Unser Fräulein Doktor

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Jenny Jugo, Albert Matterstock, Heinz Salfner, Hans Schwarz jr. en Hans Richter.

Juffrouw Hansen, een jonge lerares (Jugo), heeft het niet makkelijk. Haar mannelijke kollega's, met name de heer Klinger zien haar niet voor vol aan, omdat ze een vrouw is. Pas als Klinger een been breekt en juf Hansen zijn klas meer dan voortreffelijk weet op te vangen en voor te bereiden op het komende eindexamen, keert het tij. Ze heeft dan wel de harten van de leerlingen gestolen, wat Klinger jaloers maakt. Tijdens een schoolreisje wordt de strijdbijl echter begraven en bloeit er zelfs een romance op tussen de voormalige rivalen. Wederom heeft regisseur Engel met zijn favoriete hoofdrolspeelster Jugo een vermakelijke komedie met diepgang geproduceerd. Matterstock bewijst zich een gelijkwaardige tegenspeler, die de strijd aanbindt met Jugo middels heerlijke dialogen. Scenario van Fritz Schwiefert. Camerawerk van Massimo Terzano.

Zentrale Rio

1939 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Erich Engels. Met o.a. Leny Marenbach, Camilla Horn, Ita Rina, Werner Fuetterer en Ivan Petrovitch.

Maria, een jonge vrouw (Marenbach), reist naar Rio om haar man te zoeken, die verdwenen is. Tijdens de overtocht leert ze een jongeman, Wenk (Fuetterer), kennen. Beiden raken in Rio verwikkeld in een reeks geheimzinnige avonturen rond een bende smokkelaars van verdovende middelen. Natuurlijk is er tenslotte een happy end. Een verward draaiboek en een erbarmelijke montagetechniek hebben deze film de das omgedaan. Het verhaal is te onwaarschijnlijk om spannend te zijn.

Nanette

1939 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1939. Komedie van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Jenny Jugo, Hans Söhnker, Albrecht Schoenhals, Hans Schwarz jr. en Siegfried Breuer.

De succesvolle schrijver Alexander (S[KA3]ohnker) doet zich voor als arme dichter om succes te hebben bij Nanette (Jugo) op wie hij ontzettend verliefd is. Wanneer Nanette erachter komt, is ze diep teleurgesteld. Het lukt Alexander door middel van een trucje echter toch om haar van zijn liefde te overtuigen. Een aardige komedie met veel leuke vondsten, door regisseur Engel geënsceneerd. Jugo, zijn oude vertrouwde hoofdrolspeelster, is weer geweldig. Helaas is Söhnker geen gelijkwaardige partner. Hij speelt, zoals altijd, alleen zichzelf, de onverschrokken minnaar. Ook Schoenhals als zijn rivaal is in het gunstigste geval een middelmatige acteur. Desondanks een tamelijk goede komedie. Scenario van Jochen Huth. Camerawerk van Reimar Kuntze.

In Namen des Volkes

1939 | Thriller

Duitsland 1939. Thriller van Erich Engels. Met o.a. Rudolf Fernau, Christine Grabe, Fritz Kampers en Ellen Bang.

Een jonge politiecommissaris besluit een eind te maken aan de activiteiten van een geraffineerde dief die auto's overvalt. De film is met veel humor doorspekt en in hoog tempo geregisseerd.

Mordsache Holm

1938 | Mysterie

Duitsland 1938. Mysterie van Erich Engels. Met o.a. Walter Steinbeck, Elisabeth Wendt, Ursula Deinert, Harald Paulsen en Werner Scharf.

In een uitgebrande auto wordt het lijk van de danseres Graciella Holm gevonden. Alles wijst op een misdrijf. Omdat Graciella met haar partner ruzie heeft gehad over een contract valt de verdenking op hem. Prima typeringen en spanning tot het einde toe.

Der Maulkorb

1938 |

Duitsland 1938. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Ralph Arthur Roberts, Hilde Weissner, Will Quadflieg, Paul Henckels en Theodor Loos.

Een aardige satire naar een roman van Heinrich Spoerl over iemand die het standbeeld van een staatshoofd van een muilkorf heeft voorzien, wegens diens wet tegen de vrijheid van meningsuiting. De officier van justitie die de zaak moet onderzoeken, blijkt deze gruweldaad zelf gepleegd te hebben. Een klein wonder dat dit gegeven van DER ZERBROCHENE KRUG anno 1938 verfilmd kon worden. Een nieuwe versie in 1958.

Sherlock Holmes

1937 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1937. Misdaad van Erich Engels. Met o.a. Hermann Speelmans, Trude Marlen, Theo Shall, Elisabeth Wendt en Edwin Jürgesen.

Een inbrekersbende in Engeland probeert geheime bouwplannen te bemachtigen. Het lijkt alsof Jimmy Ward (Speelmans) ook lid van deze bende is. In werkelijkheid is hij detective Sherlock Holmes, die de misdadigers op heterdaad wil betrappen. Na een reeks turbulente, zowel vrolijke als spannende gebeurtenissen, lukt het hem. Bovendien blijkt, dat niet de geheimzinnige grijze dame (Marlen) de bende aanvoert, maar haar zuster Lola (Wendt). Een onderhoudende misdaadkomedie met een prima hoofdrolspeler en de grootse cabaretier Werner Finck als Holm's knecht John. Ook bekend als DIE GRAUE DAME.

Donner, Blitz und Sonnenschein

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Hans Leibelt, Ilse Petri en Volker von Collande.

Een van de beste films van de Beierse komediant Karl Valentin. Hij speelt een kleermaker, die een vals biljet van honderd gulden in zijn bezit krijgt. Dit valse geld en ook het vermoeden, dat Schneider een minerale bron op zijn stuk grond heeft, bevrijden hem en zijn familie (Karlstadt en Petri) uit hun armoede. Alle pogingen van de hardvochtige hereboer Kreuzinger (Leibelt) om de kleermaker gerechtelijk te vervolgen, mislukken. Deze komt aan het slot, zonder dat eigenlijk bedoeld te hebben, als overwinnaar uit de bus. Een blijspel dat, ondanks het populaire karakter, een diepere achtergrond heeft. Het staat of valt met de grandioze Valentin en zijn jarenlange partner, Liesl Karlstadt. Ook nu nog leuk om naar te kijken. Scenario van de regisseur en Max Neal. Camerawerk van Edgar Ziesemer.

Kirschen in Nachbars Garten

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Adele Sandrock, Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Max Gülstorff en Theo Shall.

Komedie over een burenruzie tussen tante Ad[KA2]ele (Sandrock) en een een oude ambtenaar (G[KA3]ulstorff). De ruzie gaat om een ei van haar Siamese eend Monika, dat verdwenen is. Ook de bedienden (Valentin en Karlstadt) nemen het op voor hun respectieve werkgevers. Maar de jonge generatie (Shall en Arlan) brengt een verzoening tot stand. Het gaat hier minder om het verhaal dan om de dwaze invallen van Valentin. Sandrock is indrukwekkend, zoals altijd, en gelukkig heeft ze hier de hoofdrol. Een leuke film! Scenario van regisseur Engels, Reinhold Bernt en Gernot Bock-Stieber. Camerawerk van E.W. Fiedler.

Geheimnis des blauen Zimmers

1932 | Misdaad

Duitsland 1932. Misdaad van Erich Engels. Met o.a. Theodor Loos, Else Elster, Hans Adalbert Schlettow, Wolfgang Staudte en Peter Wolf.

Irene von Hellmann (Elster) woont met haar vader (Loos) op een oud kasteel. Op haar 21e verjaardag nodigt zij drie vrienden uit. Die moeten, om hun moed te tonen, ieder een nacht doorbrengen in de Blauwe Kamer, waar ooit een moord gepleegd is. De eerste nacht is de eerste vriend (Wolf) verdwenen. De volgende nacht wordt de tweede vriend (Staudte) in de Blauwe Kamer neergeschoten. De laatste vriend (Schlettow) slaagt er de derde nacht in, met behulp van de politie, de moordenaar te grijpen. Het was de eerste vriend, die zich van zijn rivalen in de liefde wilde ontdoen. Deze misdaadfilm is sterk aangetast door de tand des tijds en wekt alleen nog maar de lachlust op.