Ilse Steppat: cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Osmy dzie[KA1]n tygodnia

1983 | Drama

Polen​/​​Duitsland 1983. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Sonja Ziemann, Tadeusz Łomnicki, Emil Karewicz en Ilse Steppat.

Een pessimistisch liefdesverhaal. Een jong stel in het verwoeste Warschau kan geen plek vinden om de liefde te bedrijven. Ontmoetingen met cynische en vijandige mensen en gebrek aan een toekomst doden hun liefde. De film, gebaseerd op een beroemd verhaal van Marek Hłasko, is in 1958 gefilmd in samenwerking met de Westberlijnse maatschappij CCC Film, maar in Polen vond men de film te 'zwart' en hij heeft daar 25 jaar op de plank gelegen. Toen hij in 1983 uitkwam, bleek hij nogal gedateerd, maar desondanks interessant als tijdsdocument.

On Her Majesty's Secret Service

1969 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1969. Sciencefiction van Peter R. Hunt. Met o.a. George Lazenby, Diana Rigg, Telly Savalas, Gabriele Ferzetti en Joanna Lumley.

Voormalig autoverkoper Lazenby moest de opvolger van Sean Connery worden in de James Bond-serie, maar een succes was het niet: dit is zijn enige vertolking van 007. De plot speelt zich hoofdzakelijk af in Zwitserland, waar Bond het opneemt tegen aartsschurk Blofeld (hier vertolkt door Savalas) die de wereld wil vernietigen door middel van biologische oorlogvoering. Memorabel omdat Bond hier voor het eerst echt (!) verliefd wordt en vanwege de zeer fraaie achtervolgingsscène met bobsleeën. Geen titelmelodie deze keer, maar twee songs: 'We have all the time in the world', gezongen door Louis Armstrong en 'Do you know how Christmas trees are grown', vertolkt door Nina.

Pension Schöller

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Rudolf Vogel, Christa Williams, Ann Smyrner, Helmut Lohner en Theo Lingen.

De lotgevallen van student in de medicijnen Lohner die van jazz houdt en naar 20.000 mark zoekt om een bandje op te richten. Daartoe probeert hij zijn rijke oom Vogel centjes af te troggelen onder het motto `de schijn bedriegt maar al te graag`. Banaal en knoeierig. Joachim Wedekind, Gustav Kampendonk en de regisseur fabriekten het zwakke scenario naar de klucht van Wilhelm Jacoby (vader van de regisseur) en Carl Lauff. De derde verfilming; de eerste was in 1930 en tweede in 1952 van Jacoby zelf. Deze zelfherhaling is tevens zijn zwanenzang. Achter de camera stond Willy Winterstein.

Auf Engel schießt man nicht

1960 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1960. Komedie van Rolf Thiele. Met o.a. Ruth Leuwerik, Hannes Messemer, Gustav Knuth, Boy Gobert en Bruno Hübner.

Drie onverlaten (Knuth, Gobert en H[KA3]ubner) beroven met succes een juwelier in Florence en duiken onder in een pension in Napels. Ze verstoppen de kostbare edelstenen in een geraniumplant. H[KA3]ubner is verschrikkelijk verkouden; zodanig dat hij verpleegd moet worden. De non Leuwerik (die niet in haar rol past, maar toendertijd een grote publiekstrekster was) komt hem verplegen en gaat driftig de zieke verzorgen en de 'plotseling' zo zwaar geworden geranium; dat laatste tot groot ongenoegen van gangsterbaas Messemer. De rest laat zich raden. Een wat oubollige, maar zeker niet onaangename avondvullende klucht.

Romarei - das Mädchen mit den Grünen Augen

1958 | Avonturenfilm, Erotiek

Duitsland 1958. Avonturenfilm van Harald Reinl. Met o.a. Carola von Kayser, Joachim Hansen, Leonhard Steckel, Dominique Wilms en Werner Peters.

Het titelkaraktertje is een helderziend weesmeisje, dat door een schatrijke nikkelmagnaat bij haar harteloze pleegmoeder wordt weggekocht en meegenomen naar Tripoli. Daar krijgt zij in ruil voor haar bovennatuurlijke raadgevingen een leven van luxe aangeboden. Deze heel naïeve en enigszins kitscherige avonturen in min of meer exotische locaties waren destijds een doorn in het oog van de fatsoensrakkers, die borg stonden voor onze morele smetteloosheid. De film werd 'aanstootgevend' bevonden en had grote moeite de filmkeuringsdienst te passeren. Onbegrijpelijk allemaal als men zoveel jaar na dato dit samenraapsel van romantische, sensationele en vooral sentimentele elementen nog eens terugziet.

Nachtschwester Ingeborg

1958 |

Duitsland 1958. Géza von Cziffra. Met o.a. Ewald Balser, Claus Biederstaedt, Edith Nordberg, Camilla Spira en Ilse Steppat.

De liefde tussen een verpleegster en een jonge arts brengt de vader van de jongen in een gewetensconflict, omdat hij zijn vriend, de vader van het meisje, beloofd heeft zich over haar te ontfermen. Een romantisch verhaal dat, uiteraard, goed afloopt en dus niets verrassends biedt. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Georg Bruckbauer.

Osmy dzien tygodnia

1957 |

Polen​/​​Duitsland 1957. Aleksander Ford. Met o.a. Ilse Steppat, Zbigniew Cybulski en Sonja Ziemann.

De liefde tussen een verpleegster en een jonge arts brengt de vader van de jongen in een gewetensconflict, omdat hij zijn vriend, de vader van het meisje, beloofd heeft zich over haar te ontfermen. Een romantisch verhaal dat, uiteraard, goed afloopt en dus niets verrassends biedt. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Georg Bruckbauer.

Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Horst Buchholz, Liselotte Pulver, Ingrid Andree, Paul Dahlke en Susi Nicoletti.

Een oplichter geeft zich voor markies uit, en komt in Lissabon in de gevangenis nadat de echte markies een moord pleegde. Dochter Erika werkte mee aan het scenario naar het beroemde gelijknamige (nimmer geheel voltooide) boek van haar vader Thomas Mann. Het is Hoffmann allemaal net niet gelukt en Buchholz is te zwak voor zijn rol. Robert Thoeren schreef het scenario met Erika en Friedl Behn-Grund stond achter de camera.

Waldwinter

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Rudolf Forster, Helene Thimig, Claus Holm, Sabine Bethmann en Susanne Cramer.

Een zuivere Heimat-rolprent vanuit het aspect: `aanpakken en opbouwen` over een door WO II (1939-45) berooide baron uit Selezië, die in Beieren gelukkig nog een kasteeltje met een glasblazerij had waar hij tien jaar na de oorlog weer een bestaan heeft opgebouwd, maar dat wreed verstoord wordt door zijn naar Frankrijk uitgeweken kleinzoon, nu een succesvolle zakenman, die vindt dat zijn oom het familiegoed maar moet verkopen. Uitsluitend genietbaar voor de generatie die het meemaakte en neurotische waarnemers van Fröbe- en Kinski- gekken. Het scenario is van Werner P. Zibaso en Frank Dimen en net zoals de film uit 1936 gebaseerd op de roman van Paul Keller. Het camerawerk is van Bruno Mondi.

Die Ratten

1955 | Drama, Misdaad

Duitsland 1955. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Maria Schell, Heidemarie Hatheyer, Curd Jürgens, Gustav Knuth en Ilse Steppat.

The New York Times schreef in 1911 dat het nieuwe rauw-realistische toneelstuk Die Ratten van Gerhart Hauptmann pathetisch en ouderwets was. Niettemin zag de Duitse regisseur Siodmak (The Spiral Staircase), die na zijn vlucht voor de nazi's tien jaar in de VS had gewerkt, in het boek een mogelijkheid om zijn film noir-technieken toe te passen op de actualiteit van zijn hervonden vaderland. Hij verplaatste het verhaal naar opgedeeld Berlijn, waar de wanhopige Pauline (Schell) haar baby verkoopt voor een paspoort, maar spijt krijgt. Die Ratten wordt tegenwoordig als moeilijk toegankelijk ervaren en heeft ondanks de bekroning met de Gouden Beer geen plekje in het collectieve geheugen veroverd.

Der Hauptmann und sein Held

1955 |

Duitsland 1955. Max Nosseck. Met o.a. Ernst Schröder, Jo Herbst, Ingeborg Schöner, Fita Benkhoff en Ilse Steppat.

Als soldaat is Paul Kellerman (Schröder) ondanks alle training nog steeds een halfzachte burger die per ongeluk een uniform aan heeft. Hij krijgt door toeval een formulier voor een beroemde onderscheiding in handen en vult er gedachteloos zijn naam op in... Zijn meerderen zien het formulier en ontdekken dat onze Paul een held is. Een alleraardigste satire die echter aan het einde inzakt.

Rittmeister Wronski

1954 | Thriller

Duitsland 1954. Thriller van Ulrich Erfurth. Met o.a. Willy Birgel, Elisabeth Flickenschildt, Antje Weisgerber, Ilse Steppat en Irene von Meyendorff.

Birgel is een aan de grond geraakte Poolse ritmeester, die voor de Duitse Abwehr gaat spioneren - hij doet dat op een bijzondere manier: hij verleidt met zijn charme de vrouwen van invloedrijke politici en hoge ambtenaren. Als hij teruggeroepen wordt naar Polen, raakt hij in zijn eigen val verstrikt: hij is echt verliefd. Naar de waar gebeurde affaire Sosnowski uit 1934. Spannend maar wat ongeloofwaardig.

Der Kaplan von San Lorenzo

1953 | Mysterie, Drama

Duitsland 1953. Mysterie van Gustav Ucicky. Met o.a. Willy Birgel, Dieter Borsche, Gertrud Kückelmann, Ilse Steppat en Ursula von Teubern.

Een jonge geestelijke raakt betrokken bij een moord. Hij wordt als biechtvader en als celibatair zwaar op de proef gesteld. Een kitscherig misdaadverhaal, waar toch een spannende film van gemaakt is. Vooral het spel van de hoofdfiguur is bijzonder overtuigend.

Wenn abends die Heide träumt

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Paul Martin. Met o.a. Rudolf Prack, Viktor Staal, Beppo Brehm, Margarethe Haagen en Margot Trooger.

Twee voormalige Luftwaffe-piloten verdienen in het na- oorlogse Duitsland de kost met het onschadelijk maken van vliegtuigbommen en landmijnen. Prack wordt verliefd op de verloofde van zijn collega Staal en wil hem niet kwetsen en besluit naar Argentinië te emigreren. Tijdens hun laatste gezamenlijke karwei als de spanning meer dan te snijden is, gebeurt er een ongeluk. Super melodramatische Heimatfilm van het ergste soort dat echter behoorlijk gedaan is; vooral voor liefhebers van het genre.

Lockende Sterne

1952 | Drama, Muziek

Duitsland 1952. Drama van Hans Müller en Hans Møller. Met o.a. Rudolf Prack, Ilse Steppat, Margot Trooger, Paul Dahlke en Nikolai Kolin.

Een brave machinist bij de Duitse spoorwegen voelt zich plotseling op magische wijze aangetrokken tot het vari[KA1]et[KA1]e. Hij laat baan en vriendin voor wat ze zijn en gaat zich omscholen tot circusartiest. Maar hij merkt al snel dat hij niet geschapen is voor dat ongewisse bestaan en hij gaat terug naar zijn locomotief en zijn geliefde (die natuurlijk op hem heeft gewacht). Prack, indertijd de lieveling van het publiek, doet het als trapezewerker lang niet slecht, maar als acteur kan hij net zo min overtuigen als dit hele melodramatische verhaal.

Was das Herz befiehlt

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Leopold Hainisch. Met o.a. Ilse Exl, Eduard Köck, Viktor Staal, Paul Hörbiger en Ilse Steppat.

De ongelukkig getrouwde zoon van een industrieel vindt zijn geluk bij een eenvoudige mijnwerkster. Deze is bereid vanwege het standsverschil haar geliefde af te staan, hoewel zij een kind van hem verwacht. Stereotiep melodrama met het cliché van de vrouw als de nooit klagende en dicht bij de natuur staande moederfiguur.

Hanna Amon

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Lutz Moik, Ilse Steppat en Hermann Schomberg.

Wanstaltig melodrama waarin Söderbaum een weesmeisje speelt dat haar in de liefde ontgoochelde broer wil behoeden voor moord op zijn verleidster door zelf deze daad te verrichten. Hoe verzon die Harlan het.

Die Schuld des Dr. Homma

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Met o.a. Werner Hinz, Ilse Steppat, Albrecht Schoenhals, Viktoria von Ballasko en Liane Croon.

Dokter Hinz is ter dood veroordeeld wegens moord op zijn vrouw door de belastende getuigenis van zijn stiefdochter Croon. Advocate Steppat en haar vader Schoenhals hebben nog 24 uur om Hinz te redden. Belegen, voorspelbaar gerechtszaaldrama over meineed en zelfmoord met bedenkelijke zwart-wit moraal. Het scenario is van Peter Pewas en Hans Otto Schröder. Fritz Arno Wagner stond achter de camera.

Der Mann, der zweimal leben wollte

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Rudolf Forster, Ilse Steppat, Heidemarie Hatheyer, Olga Tschechowa en Marianne Koch.

Succesvolle arts geeft alles op en doet of hij dood is, om nog eenmaal van voren af aan te kunnen beginnen. Al snel heeft hij spijt van zijn handelwijze en zou hij alles liefst weer terugdraaien. Maar het is te laat... Een ongeloofwaardig melodrama met verwarrende, moeilijk te volgen actie.

Der Fall Rabanser

1950 | Thriller

Duitsland 1950. Thriller van Kurt Hoffmann. Met o.a. Hans Söhnker, Carola Höhn, Inge Landgut, Paul Dahlke en Harald Paulsen.

Een productie van Rolf Meyer`s jonge productiemaatschappij Junge Film Union, die ondanks de veelbelovende naam tot ca 1965 maar weinig hielp nieuw regietalent aan de Westduitse filmbak te laten komen. Een reportage over een miljoenendiefstal wordt door de journalist Peter Rabanser (Söhnker) zo overtuigend gebracht dat de politie erg veel belang in hem gaat stellen. Scenario van Kurt Werner. Camerawerk van Walter Hirsch.

Die Brücke

1949 | Drama

Oost Duitsland 1949. Drama van Arthur Pohl. Met o.a. Fritz Wagner, Arno Paulsen, Ilse Steppat en Steffi Spira.

Een groep rondzwervende mensen komt in een stadje waar de oorlog aan voorbij gegaan is, en botst met de lokale bevolking. Wederzijds begrip ontstaat bij het gezamelijk werken aan een brug.

Die Blauen Schwerter

1949 | Historische film

Oost Duitsland 1949. Historische film van Wolfgang Schleif. Met o.a. Hans Quest, Ilse Steppat en Alexander Engel.

De ontdekking van het porselein door een alchemist. Er is veel aandacht besteed aan de historische aankleding, maar ondanks dat stelt de film weinig voor.

Ehe im Schatten

1947 | Drama

Oost Duitsland 1947. Drama van Kurt Maetzig. Met o.a. Paul Klinger, Ilse Steppat, Claus Holm, Alfred Balthoff en Willi Prager.

Nadat Hitler de macht heeft gegrepen laat een uitgever zijn vriendin, een joodse actrice, in de steek, waarna zij trouwt met een niet-joodse acteur die later de keus krijgt: 'Berufsverbot' of scheiden. Verfilmd naar Hans Schweikart's novelle Es wird schon nicht so schlimm dat berustte op het levensverhaal van de acteur Joachim Gottschalk. De sentimentele debuutfilm van Maetzig die zelf het scenario schreef. Achter de camera stond Friedl Behngrund en Eugen Klagemann.