Giorgio Gaslini: muziek.
Er zijn 7 films gevonden.

Profondo rosso

1975 | Thriller, Horror, Misdaad, Mysterie

Italië 1975. Thriller van Dario Argento. Met o.a. David Hemmings, Daria Nicolodi, Gabriele Lavia, Macha Méril en Clara Calamai.

Legendarische horrorcineast Dario Argento (1940) brak in 1975 door tot de hoogste regionen van het drukbevolkte murder/horror-mystery giallo-genre met deze Deep Red. Multitalent Hemmings, later regisseur van The A-Team en Airwolf, speelt de opgejaagde pianist die tegen wil en dank wordt geconfronteerd met allerhande akelige hak- en steekmoorden. Actrice Daria Nicolodi is de reddende engel, ook buiten de set want zij zou een jaar later Argento's dochter Asia Argento op de wereld zetten. Beroemd vanwege de minutieus uitgewerkte moordscènes.

L' Ultimo treno della notte

1974 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië 1974. Drama van Aldo Lado. Met o.a. Enrico Maria Salerno, Flavio Bucci, Macha Méril, Giacomo de Grassi en Marina Berti.

Twee zusjes komen van een Duits internaat naar huis voor de kerstvakantie en worden in de trein geterroriseerd door enkele psychotische junks, die worden opgehitst door een decadente dame. De daders krijgen op het station een lift van de nietsvermoedende vader, die zich daarna bloedig wreekt als hij achter de waarheid komt. Deze onzinnige en onzindelijke film vol opgeklopte camera- en montage-effecten en hysterisch spel is hooguit verbazingwekkend als men ziet in welke smakeloze toestanden zelfs bekwame acteurs soms belanden. (Hoewel men toch mag aannemen dat ze eerst het scenario gelezen hebben). Tot overmaat van ramp zingt Demis Roussos op de geluidsband.

La Pacifista

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1971. Drama van Miklós Jancsó. Met o.a. Monica Vitti, Pierre Clémenti, Daniel Olbrychski, Peter Pasetti en Piero Faggioni.

Een vrouwelijke tv-reporter wordt geterroriseerd door neo-fascistische jongeren, maar weigert de aanvoerder voor de politie te identificeren. Hij moet zich bewijzen door een linkse politicus te doden, wil niet en wordt door 'medestanders' neergeschoten. De politie weigert de reporter te geloven. Jancsó's imponerende cameravoering en massaregie wordt in de eigentijdse, realistische situering van Rome kunstmatig en de individuele spelregie bestaat alleen uit het op het juiste moment op de juiste plek voor de camera krijgen van de acteurs en laat ze verder expressieloos. Een studieobject voor geïnteresseerden in filmtechniek, niet voor wie inzicht wil krijgen in de politieke verdeeldheid in Italië.

La Notte dei diavoli

1971 | Horror

Italië​/​​Spanje 1971. Horror van Giorgio Ferroni. Met o.a. Gianni Garko, Agostina Belli, Mark Roberts, Cinzia de Carolis en Teresa Gimpera.

Een overspannen man in een psychiatrische kliniek beleeft opnieuw het avontuur dat hem gek maakte: de Joegoslaaf bij wie hij logeerde werd het slachtoffer van een vampier en bracht de vloek over op het hele gezin. Bij het ziekenbezoek van de jongste dochter steekt hij een pin door haar hart en wordt definitief krankzinnig verklaard. Het befaamde horrorverhaal De Familie Wourdalek werd zonder enige verbeelding en met te dik opgelegde effecten verfilmd zonder één moment te overtuigen. Hetzelfde verhaal inspireerde Mario Bava tot een geslaagde episoden-film I TRE VOLTI DELLA PAURA, waarvan de beelden lusteloos worden geplagieerd.

Bali - incontro d'amore

1970 | Drama, Erotiek

Italië​/​​Duitsland 1970. Drama van Ugo Liberatore. Met o.a. John Steiner, Laura Antonelli, Umberto Orsini, Petra Pauly en Johannes Schaaf.

Een volkenkundige en een fotograaf werken ter plekke aan een boek over Bali. De geleerde geeft zich over aan de Brahmin-mystiek en de lokale leefgewoontes, tot ergernis van zijn medewerker, wiens vrouw echter méér begrip toont. De botsing tussen de verschillende culturen leidt tot erotische rivaliteit en andere tragedies. Deze prentenboekachtige documentaire moet een alibi geven aan de pikante scènes met veelwijverij en nymfomane Balineses. De Italiaanse keuring greep echter in, zodat de veelheid aan relaties overwegend in quasi hooggestemde prietpraat wordt verduidelijkt. De schoonheid van Antonelli en van het eiland wegen tegen elkaar op en zijn een betere film waard.

Le Sorelle

1969 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1969. Drama van Roberto Malenotti. Met o.a. Susan Strasberg, Nathalie Delon, Massimo Girotti, Giancarlo Giannini en Lars Bloch.

Zusters zijn in zeer nauwe onderlinge verbondenheid opgegroeid. De jongste heeft zich aan de overheersing van haar oudere zuster onttrokken door haar huwelijk met een oudere man met wie ze niet gelukkig is zodat ze troost bij een minnaar zoekt. De oudere zuster wil in die situatie haar machtspositie heroveren. De film hinkt op verschillende gedachten en gebruikt het psychologische drama als alibi voor erotische suggesties, maar schrikt ook daar weer van terug, zodat het blijft bij Strasberg in een regelmatige staat van ontkleding.

La Notte

1961 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Bernhard Wicki en Rosy Mazzacurati.

De dodelijke ziekte van een huisvriend brengt de vrouw van een schrijver na tien jaar huwelijk in een onbestemde crisis. Tijdens een grote receptie dolen ze onafhankelijk van elkaar rond en hebben tot niets leidende flirts met anderen. In de ochtenduren doen ze een wanhopige poging om de liefde van weleer te doen herleven. Deze beroemde Antonioni-film suggereert in zeer zorgvuldige beelden de vergankelijkheid van emoties, met nauwelijks enige uiterlijke actie en een minimum aan dialogen. De film doet nu enigszins steriel aan, omdat de acteurs ondergeschikt zijn gemaakt aan de fotografische compositie in plaats van hun gevoelens zelf te mogen uitdrukken.