Whit Bissell: cast.
Er zijn 32 films gevonden.

The Lincoln Conspiracy

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Jack Conway. Met o.a. Whit Bissell, John Dehner en Bradford Dillman.

Incredible Rocky Mountain Race

1977 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1977. Avonturenfilm van James L. Conway en James Conway. Met o.a. Christopher Connelly, Forrest Tucker, Larry Storch, Whit Bissell en Bill Zuckert.

Een gekke western over een hindernisrace door het land tussen de jonge Mark Twain (Connelly) en zijn eeuwige rivaal Mike Fink (Tucker).

Psychic Killer

1975 | Horror

Verenigde Staten 1975. Horror van Raymond Danton. Met o.a. Jim Hutton, Julie Adams, Paul Burke, Aldo Ray en Neville Brand.

Nare, gewelddadige schokkende film over een psychiatrische inrichting waar een patiënt met psychische krachten zich wreekt op degenen die hem kwaad deden. Veel gastrollen: Rod Cameron, Nehemia Pershoff, Della Reese en anderen.

Nick and Nora

1975 | Mysterie, Komedie

Verenigde Staten 1975. Mysterie van Seymour Burns. Met o.a. Craig Stevens, Jo Ann Pflug, Jack Kruschen, Charles Macaulay en Denny Miller.

Beide hoofdpersonen bezoedelen de herinnering aan William Powell en Myrna Loy in deze gemoderniseerde versie van THE THIN MAN, 1934. Ronduit afgrijselijk.

Sandburg's Lincoln

1974 | Biografie, Historische film

Verenigde Staten 1974. Biografie van George Schaefer. Met o.a. Hal Holbrook, Sada Thompson, Roy Poole, Elizabeth Ashley en Michael-James Wixted.

Mini-serie in zes delen. De verfilming van de biografie van president Lincoln van Carl Sandburg (vandaar de titel van de serie). Holbrook speelt de titelrol, Thompson zijn echtgenote. Voor historisch geïnteresseerden is dit een goede produktie: de serie is een trouwe weergave van het boek. Voor de massa zal het allemaal wat te lang duren. De serie werd om duistere redenen uitgesmeerd over de periode september 1974 tot april 1976. Wel werd de serie enige malen herhaald, van maandag t/m vrijdag. Maar toen smeten de Amerikaanse omroepen er stomweg een deel tussen uit.

Soylent Green

1973 | Sciencefiction, Thriller, Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1973. Sciencefiction van Richard Fleischer. Met o.a. Charlton Heston, Joseph Cotten, Edward G. Robinson, Leigh Taylor-Young en Chuck Connors.

Charlton Heston is geknipt voor de rol van de nobele eenling, de gekwelde mens die in geval van verregaande kaalslag het hoofd boven water moet zien te houden. Hij deed dat in The Omega man, in The Planet of the Apes-films (waarbij hij oa wordt geconfronteerd met het ontluisterde Vrijheidsbeeld) en opnieuw en intenser in Soylent Green. In die sf-film heet hij Thorn, een detective die in het barre en boze New York anno 2022 de moord onderzoekt op de directeur van een machtig voedingsconcern (Cotten). Macaber wordt het als Thorn zich ontwikkelt tot een soort inspecteur van de keuringsdienst van waren. Edward G. Robinson speelde in Soylent Green zijn laatste rol als Thorns vriend Sol Roth.

In Broad Daylight

1971 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Robert Day. Met o.a. Richard Boone, Suzanne Pleshette, Stella Stevens, Fred Beir en John Marley.

Een recentelijk blind geworden filmster (Boone) ontdekt dat zijn vrouw hem ontrouw is en beraamt een dubbele moord. Uitmuntende rollen in een recht - voor - zijn raapthriller.

Once You Kiss a Stranger

1969 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1969. Misdaad van Robert Sparr. Met o.a. Paul Burke, Carol Lynley, Martha Hyer, Peter Lind Hayes en Philip Carey.

Een nauwelijks verholen herverfilming van STRANGERS ON A TRAIN, met Lynley als een krankzinnige die golfspeler Burke in een bizarre intrige van 'wederkerige moord' sleept. Vlot, maar leeghoofdig en lachwekkend.

Five Card Stud

1968 | Western, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1968. Western van Henry Hathaway. Met o.a. Dean Martin, Robert Mitchum, John Anderson, Inger Stevens en Roddy McDowall.

Bij een kaartspel wordt een valsspeler door vier van de vijf anderen opgehangen. Alleen Martin verzet zich, maar die wordt bewusteloos geslagen. McDowall en de zijnen zetten de hangpartij voort. Dan verschijnt de geestelijke Mitchum op het toneel. En plotseling verdwijnt de één na de ander, gewurgd met prikkeldraad of in het klokketouw opgehangen. Dan valt de verdenking op Mitchum, die meedeelt dat de gehangen man zijn broer was. Martin en Mitchum staan voor een eindduel tegenover elkaar. Ray Gauldens roman werd door Marguerite Roberts bewerkt. Hal Wallis produceerde en Daniel Fapp deed het camerawerk. Maurice Jarre schreef de muziek.

Seven Days in May

1964 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1964. Thriller van John Frankenheimer. Met o.a. Burt Lancaster, Kirk Douglas, Fredric March, Ava Gardner en Edmond O'Brien.

Het volk is niet gelukkig wanneer de Amerikaanse president March een vredesverdrag sluit met Rusland. Door het stilvallen van de oorlogsmachine stijgt de werkloosheid schrikbarend. Generaal Lancaster, held uit WO II, neemt het niet en smeedt een complot voor een staatsgreep. Dit komt kolonel Douglas ter ore, die de president inlicht. Bijzonder spannende politieke fictie, die de kijker geen ogenblik met rust laat. Magistraal gespeeld door een grandioze cast, ook al is de rol van Gardner storend overbodig. Het knap opgebouwde scenario van Rod Serling is gebaseerd op een roman van Fletcher Knebel en Charles W. Bailey II en is bijzonder onderhoudend en vooral geloofwaardig. Uitstekende zwart-wit-fotografie van Ellsworth Fredericks en een melodieuze score van Jerry Goldsmith.

Advance to the Rear

1964 | Western, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1964. Western van George Marshall. Met o.a. Glenn Ford, Joan Blondell, Stella Stevens, Jim Backus en Melvyn Douglas.

Een uiterst voorspelbare film die tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog speelt. Een officier die alles volgens het boekje doet en een gefrustreerde, blunderende adjudant krijgen het bevel over een stelletje mislukkelingen en worden naar het Westen gestuurd op een onmogelijke missie: ze moeten een ongewapende aanval uitvoeren en mogen alleen maar stenen gebruiken om ermee te bekogelen. Stevens is spion bij de Zuidelijken en Blondell is een chique vrouw van de wereld. Scenario van Samuel A. Peeples en William Bowers, die het boek The Company of Cowards van Jack Schaefer bewerkten. Camerawerk van Milton Krasner. Ook bekend als COMPANY OF COWARDS.

The Time Machine

1960 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1960. Sciencefiction van George Pal. Met o.a. Rod Taylor, Alan Young, Yvette Mimieux, Sebastian Cabot en Tom Helmore.

Een geleerde (Taylor) uit het Victoriaanse tijdperk is de uitvinder van een tijdmachine en hij kan de verleiding niet weerstaan om een reis in de vierde dimensie te maken, waarbij hij WO II en WO III (die eindigt in de obligate alles vernietigende kernoorlog) even `aandoet` voordat hij met een quantum-leap in het jaar 802.701 terechtkomt. Een luchtige, onderhoudende bewerking (door David Duncan) van het klassieke verhaal van H.G. Wells. De speciale effecten werden beloond met een Oscar. Het camerawerk is van Paul C. Vogel.

No Name on the Bullet

1959 | Western

Verenigde Staten 1959. Western van Jack Arnold. Met o.a. Audie Murphy, Joan Evans, Charles Drake, R.G. Armstrong en Karl Swenson.

Een keiharde revolverheld arriveert in een stadje met de opdracht iemand te doden. Niemand weet wie en de paniek onder de brave burgerij is groot. Zijn doelwit is een ex-rechter (Stehli). Het einde mag onbevredigend zijn, de sfeer in de film is geladen en Murphy blijkt ook deze voor hem ongewone rol perfect te kunnen spelen. Evans was in 1953 ook al eens zijn tegenspeler geweest. Van de diverse westerns die SF-regisseur Arnold gemaakt heeft, is deze trage, filosofische en intelligente film de beste. Scenario van Gene L. Coon. Camerawerk van Harold Lipstein.

The Defiant Ones

1958 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Tony Curtis, Sidney Poitier, Theodore Bikel, Charles McGraw en Cara Williams.

Twee gevangenen worden per vrachtwagen vervoerd. Door een ongeluk kunnen ze ontsnappen. Maar Curtis is blank en Poitier is zwart en ze zijn aan elkaar geketend. Hierdoor zijn beide kerels verplicht naast en met elkaar te leven. Aanvankelijk staan ze onverschillig tegenover elkaar, dan vijandig, om elkaar tenslotte te leren waarderen. Een simplistisch, rechtlijnig verhaal, geschreven door Nathan E. Douglas (alias Nedrick Young, die echter op de zwarte lijst stond) en Harold Jacob Smith. Door de strakke regie en een magistrale vertolking, wordt het ver boven de middelmaat uitgetild. De racistische sfeer in het zuiden van de States wordt schitterend weergegeven. Oscars voor het scenario en voor de prachtige zwart-witfotografie van Sam Leavitt. Ernest Gold componeerde de score. In 1986 opnieuw gefilmd voor tv.

The Young Stranger

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van John Frankenheimer. Met o.a. James MacArthur, James Daly, Kim Hunter, James Gregory en Marian Seldes.

Een schitterend drama over een jongen die in aanraking komt met het gezag en over zijn gefrustreerde verhouding met zijn rijke, onverschillige vader. Verrassend modern is deze kleine, oprechte film. Het is het indrukwekkende filmdebuut van MacArthur, evenals van regisseur Frankenheimer.

The Wayward Girl

1957 | Romantiek

Verenigde Staten 1957. Romantiek van Lesley Selander. Met o.a. Marcia Henderson, Peter Walker, Whit Bissell, Ray Teal en Pete Walker.

Zwoele onzin over moeder en dochter, die beiden verliefd zijn op dezelfde man. Dit leidt tot moord.

The Tall Stranger

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Thomas Carr. Met o.a. Joel McCrea, Virginia Mayo, Barry Kelley, Michael Ansara en Whit Bissell.

McCrea, een officier van de Noordelijken, sluit zich aan, na neergeschoten te zijn, bij een karavaan pioniers uit het Zuiden die zich in het Westen willen vestigen. Uitgerekend op het land van zijn halfbroer, Kelley, wordt de karavaan door scout Neise geleid. Die behoort tot de bende van Ansara die er profijt van wil trekken als de rancher en de pioniers elkaar in de haren vliegen. Dat is de plot van Christopher Knopfs bewerking van de roman van Louis l'Amour. Door McCrea zit de film iets boven het gemiddelde, maar het camerawerk van Wilfred Cline is matig.

I Was a Teenage Werewolf

1957 | Familiefilm, Horror

Verenigde Staten 1957. Familiefilm van Gene Fowler jr. Met o.a. Michael Landon, Yvonne Lime, Whit Bissell, Vladimir Sokoloff en Guy Williams.

De agressieve tiener Landon is steeds verwikkeld in gevechten en ruzies op de campus. Hij wordt naar psychiater Bissell gezonden die hem niet probeert te genezen, maar injecties toedient om hem in een primitieve staat te brengen. Gevolg is dat de jongen in een weerwolf verandert, telkens wanneer hij uitgedaagd wordt. Nadat hij enkele moorden gepleegd heeft, is de hele stad op jacht naar hem. Lekkere camp die vandaag de dag nog steeds heel wat lachsalvo`s zal ontlokken wanneer de film in groepsverband wordt bekeken. Vlug gemaakt na het succes van de tiener-Frankensteinfilm. Een mengeling van rock en na[KA3]ieve horror. Het speelfilmdebuut van Bonanza`s Little Joe. Als assistent van de politie-inspecteur herkennen we Disney`s Guy `Zorro` Williams. Vrolijk verhaal, geschreven door Ralph Thornton en gefilmd door Joseph La Shelle. Hetzelfde scenario diende als basis voor BLOOD OF DRACULA (1957).

I Was a Teenage Frankenstein

1957 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1957. Horror van Herbert L. Strock en Herbert L. Stock. Met o.a. Whit Bissell, Gary Conway, Phyllis Coates en Robert Burton.

Vermakelijke camp-film met Bissell als nakomeling van de legendarische Baron Frankenstein, nog steeds behept met de drang een menselijk wezen te scheppen. Een soort familiekwaal ga je denken. Zijn experiment voert hij uit op tiener Conway, gedood bij een auto-ongeluk en door Frankie weer tot leven gewekt, waarbij vermorzelde lichaamsdelen vervangen dienden te worden. Eenmaal ontwaakt, zaait het jonge monster dood en paniek. Niets origineels aan dit scenario van Kenneth Langtry, maar door de spontane naïviteit van de B-film uit de jaren 1950, zitten er heel wat al of niet bedoelde grappige momenten in. De acteurs spelen met volle ernst. De climax van deze zwart-wit prent werd zowaar in kleur gefilmd. Fotograaf was Lothrop Worth, terwijl Paul Dunlap instond voor de muziek. Gevolgd door I WAS A TEENAGE WEREWOLF.

Gunfight at the O.K. Corral

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van John Sturges. Met o.a. Burt Lancaster, Kirk Douglas, Rhonda Fleming, Jo Van Fleet en John Ireland.

Perfecte combinatie van een ingehouden acterende Lancaster als revolverheld Wyatt Earp en Douglas als de emotionele partner Doc Holliday in het legendarische verhaal van de oorlog tussen de Earps en de Clantons die bij de O.K. Corral zijn definitieve beslag krijgt. Frankie Laine zingt de hoofdstukken aan elkaar en er lopen fraaie boeven rond als Van Cleef, De Corsia, Ireland en Elam om er een magistrale film van te maken. Regisseur Sturges zou in 1967 de geschiedenis met HOUR OF THE GUN nog eens dunnetjes overdoen. Scenario is van Leon Uris. Gefilmd in Vista Vision.

Man from Del Rio

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Harry Horner. Met o.a. Anthony Quinn, Katy Jurado, Peter Whitney, Douglas Fowley en John Larch.

Een matige western over een Mexicaanse scherpschutter (Quinn) die een stad uit de handen van boeven redt. Scenario van Richard Carr. Camerawerk van Stanley Cortez.

Dakota Incident

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Lewis R. Foster. Met o.a. Dale Robertson, Linda Darnell, John Lund, Ward Bond en Regis Toomey.

Scenarist Frederic Fox keek voor deze film schuin naar Fords STAGECOACH. Een uiterst gemêleerd gezelschap komt in de woestijn vast te zitten door een defect aan hun postkoets. Dan vallen de Indianen aan en de één na de ander vindt de dood. Alleen Robertson en Darnell overleven de strijd en weten de bewoonde wereld te bereiken, gelouterd door de ervaringen die ze hebben meegemaakt. Goed gemaakt, volop actie en met goed camerawerk van Ernest Haller.

Shack Out on 101

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Edward Dein. Met o.a. Terry Moore, Frank Lovejoy, Lee Marvin, Keenan Wynn en Whit Bissell.

Lee Marvin is 'Slob' in deze klassieker over de pogingen van serveerster Moore om het communisme te bestrijden, terwijl ze zich in alle bochten wringt om zich de wellustige toenadering van de rest van de rolbezetting van het lijf te houden. Een topper in zijn soort. Voor het grootste deel opgenomen op één enkele, sjofele set: Wynns eethuis.

At Gunpoint

1955 | Western, Thriller

Verenigde Staten 1955. Western van Alfred L. Werker. Met o.a. Fred MacMurray, Dorothy Malone, Walter Brennan, Tommy Rettig en Skip Homeier.

Een van de antwoorden op HIGH NOON - een western waaraan velen zich hebben geërgerd. MacMurray schiet de leider van een bende bankrovers neer en wordt dan door de stad toegejuicht. Wanneer de bende de stad binnentrekt keert de hele stad om en staat als een man achter hem. Goed gemaakte western. HIGH NOON was weliswaar succesvol, maar werd vanwege het lage tempo en de afwezigheid van grote actiescènes niet door iedereen als een echte western beschouwd. Gefilmd in CinemaScope.

The Shanghai Story

1954 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1954. Oorlogsfilm van Frank Lloyd. Met o.a. Ruth Roman, Edmond O'Brien, Richard Jaeckel, Barry Kelley en Whit Bissell.

Een goedkoop, maar spannend verhaal over Amerikanen die in de val gelokt zijn door Chinese communisten.

Creature from the Black Lagoon

1954 | Horror, Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1954. Horror van Jack Arnold. Met o.a. Richard Carlson, Ricou Browning, Julie Adams, Richard Denning en Antonio Moreno.

Arnold, de man achter films als It Came From Outer Space en The Incredible Shrinking Man, weet hoe hij van een simpel gegeven en met bescheiden middelen een sfeervolle B-film moet maken. In dit horroravontuur stuit een groepje onderzoekers in de Amazone op een half mens-half vis. Het creatuur zet natuurlijk z'n zinnen op de vrouw binnen het gezelschap. Dat resulteert in fraaie onderwateropnamen die, gecompleteerd door het witte badpak van Julie Adams, niet makkelijk te vergeten zijn.

Boots Malone

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van William Dieterle. Met o.a. William Holden, Johnny Stewart, Ed Begley, Harry Morgan en Whit Bissell.

Holden komt tot leven in rol van duistere figuur die tot inkeer komt als hij Stewart tot jockey opleidt.

The Lost Continent

1951 | Sciencefiction, Fantasy

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Samuel Newfield. Met o.a. Cesar Romero, Hillary Brooke, John Hoyt, Acquanetta en Sid Melton.

Een duidelijk onverdienstelijke film waarin Romero op expeditie gaat naar een zeer hoog gelegen bergplateau, waar nog prehistorische omstandigheden moeten heersen, om een verdwenen raket op te sporen.

Wyoming Mail

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Reginald Le Borg en Reginald LeBorg. Met o.a. Stephen McNally, Alexis Smith, Howard Da Silva, Ed Begley en Dan Riss.

Om een bende op te rollen die voortdurend treinen overvalt laat McNally zich als bandiet insluiten. Hij ontsnapt en weet Roberts als de bendeleider te ontmaskeren. Da Silva is zijn rechterhand en Smith is de contactpersoon. Er zit weinig actie in het scenario van Harry Essex en Leonard Lee, dat ze naar een verhaal van Robert Hardy Andrews schreven. Wél mooi zijn de plaatjes van Russell Metty, die hij voor producent Aubrey Schenck opnam.

He Walked By Night

1948 | Thriller, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1948. Thriller van Alfred L. Werker en Anthony Mann. Met o.a. Anthony Mann, Richard Basehart, Scott Brady, Roy Roberts en Whit Bissell.

Op een avond probeert Basehart ergens in te breken. Hij wordt verrast door een politieman, die hij koelbloedig neerschiet. De collega's van de agent hebben weinig aanwijzingen maar stellen alles in het werk om de moordenaar te vangen. Brady heeft de leiding van het onderzoek. Sterke thriller, gebracht als documentaire, in de stijl van THE NAKED CITY. We volgen zowel het moeizame speurwerk van de politie als de acties van de moordenaar. De acteurs proberen zo realistisch mogelijk over te komen en blijven ondergeschikt aan de handeling. Knap opgebouwd scenario van John C. Higgins en Crane Wilbur, met bijgevoegde dialogen van Harry Essex. Prachtige zwart-wit fotografie van John Alton.

Canon City

1948 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1948. Drama van Crane Wilbur. Met o.a. Scott Brady, Jeff Cory, Whit Bissell, Mabel Paige en Charles Russell.

Twaalf gevangenen ontsnappen uit de zwaar bewaakte gevangenis van Canon City op de grens van Colorado. Honderden politiemannen maken jacht op hen, terwijl de bewoners van de streek in angst zitten. Een voor een worden de voortvluchtigen gedood of weer gevangen gezet, op Brady na, die zijn achtervolgers steeds te slim af is. Op locatie gemaakt, in reportagestijl met off-screen commentaar. Het begint met een verslag over het leven in een streng bewaakte gevangenis. Daarna volgt, zonder geweld of goedkope sensatie, een gedetailleerd verslag met verklarend commentaar van de helse achtervolging. Wilbur schreef niet enkel het boeiende scenario maar debuteerde tevens als regisseur. Goed spel van minder bekende maar uitstekende karakteracteurs als Corey, Bissel, een jonge Kelly (Bones uit STAR TREK), en Brady in zijn eerste filmrol. Prachtige fotografische zwart-wit-contrasten van John Alton.

Brute Force

1947 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1947. Thriller van Jules Dassin. Met o.a. Burt Lancaster, Hume Cronyn, Charles Bickford, Ella Raines en Yvonne De Carlo.

Velen zullen zich de Amerikaanse regisseur Jules (geboren Julius) Dassin vooral herinneren als echtgenoot van Melina Mercouri, met wie hij een handvol films maakte. Maar voordat de in 1911 geboren filmmaker begin jaren '50 naar Europa kwam omdat hij in Hollywood op de zwarte lijst was geplaatst, had hij in datzelfde Hollywood een tweetal zeer gewaardeerde film noirs afgeleverd: het realistische (melo)drama The Naked City, en de gevangenisfilm Brute Force, met Burt Lancaster. Als het aan Joe Collins (Lancaster) ligt heeft hij zijn langste tijd in de Westgate Prison erop zitten. Na een hardhandige afkoelingsperiode in het gevreesde 'lock' weet hij zijn medegevangenen te interesseren voor een ontsnappingspoging. Tegenspeler Hume Cronyn is een overtuigend sadistische gevangenisdirecteur.