Margit Carstensen: cast.
Er zijn 25 films gevonden.

Finsterworld

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Frauke Finsterwalder. Met o.a. Ronald Zehrfeld, Sandra Hüller, Michael Maertens, Corinna Harfouch en Margit Carstensen.

Droogkomische en inktzwarte blik op de Duitse identiteit, onderverdeeld in een aantal losjes met elkaar verbonden verhalen. Zo bezoekt een verveelde schoolklas een concentratiekamp, papt een mannelijke verzorger gedurende een pedicure aan met zijn hoogbejaarde patiënte en leidt een politieagent een dubbelleven als furry, iemand die zich als dier verkleedt. Jammer dat regisseur Finsterwalder, van origine documentairemaakster, zo nadrukkelijk de grote thema's (racisme, sluimerend fascisme) opzoekt. Maar op micro-niveau, als het gaat om de tragische personages die geen van allen in staat zijn zichzelf te zijn, is Finsterworld van grote klasse.

Scherbentanz

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Chris Kraus. Met o.a. Jürgen Vogel, Margit Carstensen, Nadja Uhl, Peter Davor en Dietrich Hollinderbäumer.

Jesko is een beetje gek. Hij loopt in een Schotse rok. Zijn oude moeder is nog veel gekker. Zij sloeg hem als kleine jongen zó hard, dat hij nu dodelijk zwak is. De enige die Jesko reddend beenmerg schijnt te kunnen verschaffen, is zijn moeder. Maar onwil van beide kanten staat in de weg. Eigenaardigheden zijn voor debutant Kraus, scenarist van Der Einstein des Sex, heel gewoon. Hij maakte een mooi gefilmde Duitse Festen, zonder humor. Vogel is uitstekend als antiheld Jesko.

Feuerreiter

1999 | Romantiek, Historische film, Biografie

Duitsland 1999. Romantiek van Nina Grosse. Met o.a. Martin Feifel, Marianne Denicourt, Ulrich Matthes, Ulrich Mühe en Nina Hoss.

Jesko is een beetje gek. Hij loopt in een Schotse rok. Zijn oude moeder is nog veel gekker. Zij sloeg hem als kleine jongen zó hard, dat hij nu dodelijk zwak is. De enige die Jesko reddend beenmerg schijnt te kunnen verschaffen, is zijn moeder. Maar onwil van beide kanten staat in de weg. Eigenaardigheden zijn voor debutant Kraus, scenarist van Der Einstein des Sex, heel gewoon. Hij maakte een mooi gefilmde Duitse Festen, zonder humor. Vogel is uitstekend als antiheld Jesko.

Gesches Gift

1998 | Horror, Historische film

Duitsland 1998. Horror van Walburg von Waldenfels. Met o.a. Geno Lechner, Antje Westermann, Stefan Kurt, Margit Carstensen en Sylvester Groth.

Jesko is een beetje gek. Hij loopt in een Schotse rok. Zijn oude moeder is nog veel gekker. Zij sloeg hem als kleine jongen zó hard, dat hij nu dodelijk zwak is. De enige die Jesko reddend beenmerg schijnt te kunnen verschaffen, is zijn moeder. Maar onwil van beide kanten staat in de weg. Eigenaardigheden zijn voor debutant Kraus, scenarist van Der Einstein des Sex, heel gewoon. Hij maakte een mooi gefilmde Duitse Festen, zonder humor. Vogel is uitstekend als antiheld Jesko.

Die 120 Tage von Bottrop

1997 |

Duitsland 1997. Christoph Schlingensief. Met o.a. Sophie Rois, Martin Wuttke, Herbert Fritsch, Helmut Berger en Udo Kier.

Jesko is een beetje gek. Hij loopt in een Schotse rok. Zijn oude moeder is nog veel gekker. Zij sloeg hem als kleine jongen zó hard, dat hij nu dodelijk zwak is. De enige die Jesko reddend beenmerg schijnt te kunnen verschaffen, is zijn moeder. Maar onwil van beide kanten staat in de weg. Eigenaardigheden zijn voor debutant Kraus, scenarist van Der Einstein des Sex, heel gewoon. Hij maakte een mooi gefilmde Duitse Festen, zonder humor. Vogel is uitstekend als antiheld Jesko.

Anwalt Abel - Das schmutzige Dutzend

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Josef Rödl. Met o.a. Andrea L'Arronge, Ernst Jacobi, Helmut Griem, Christine Neubauer en Margit Carstensen.

Als advocaat Abel het werk overneemt van zijn overleden collega Nußbaumer denkt hij met een routineklus te maken te hebben, maar samen met zijn assistente Jane ontdekt hij dat er met dossiers geknoeid is en dat er papieren over uiterst lucratieve zaken naar Zwitserland gegaan zijn. Bovendien is het de vraag of er sprake was van zelfmoord, terwijl hiervoor geen motief leek te zijn en er geen afscheidsbrief gevonden is.

Terror 2000

1992 | Horror, Erotiek

Duitsland 1992. Horror van Christoph Schlingensief. Met o.a. Peter Kern, Alfred Edel, Margit Carstensen, Susanne Bredehöft en Artur Albrecht.

Het laatste deel van de Duitsland-trilogie van riool-filmer Schlingensief. Het gaat weer over de Gladbeck-bende, die intussen is neergestreken in het stadje Rassau. Daar wordt lustig verder gemoord, waarbij ditkeer asielzoekers het slachtoffer zijn. Zoals te verwachten bij Schlingensief vloeit ook hier weer rijkelijk het bloed en veel scènes hebben de grens van pornografie al overschreden. Het werkje wordt uiteenlopend beoordeeld: wat voor de één een ironisch-provocerende afrekening is met de chaos in Duitsland, is voor de ander fascistische smakeloosheid.

Bittere Ernte

1986 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland 1986. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Wojchiech Pszoniak, Gerd Baltus en Anita Höfer.

De Poolse boer Leon pikt in 1943 een ontsnapte joodse vrouw op en verbergt haar. Tussen de twee ontstaat een complexe haat- liefde verhouding. Leon, die zich altijd van de politiek afzijdig heeft gehouden, wordt nu plotseling met de gebeurtenissen van zijn tijd geconfronteerd. Maar omdat hij nooit werkelijk stelling neemt, wordt zijn hulp de vrouw uiteindelijk noodlottig. Een psychologische studie die door deze Poolse regisseuse op subtiele wijze werd gerealiseerd.

Angry Harvest

1985 |

1985. Agnieszka Holland. Met o.a. Margit Carstensen, Isa Haller, Hans Beerhenke, Kathe Jaenicke en Elisabeth Trissenaar.

De Poolse boer Leon pikt in 1943 een ontsnapte joodse vrouw op en verbergt haar. Tussen de twee ontstaat een complexe haat- liefde verhouding. Leon, die zich altijd van de politiek afzijdig heeft gehouden, wordt nu plotseling met de gebeurtenissen van zijn tijd geconfronteerd. Maar omdat hij nooit werkelijk stelling neemt, wordt zijn hulp de vrouw uiteindelijk noodlottig. Een psychologische studie die door deze Poolse regisseuse op subtiele wijze werd gerealiseerd.

Possession

1981 | Horror, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1981. Horror van Andrzej Zulawski. Met o.a. Isabelle Adjani, Sam Neill, Heinz Bennent, Margit Carstensen en Carl Duering.

Het loopt bepaald niet lekker in het huwelijk van Mark (Neill) en Anna (Adjani). Gaat ze vreemd om aan de sleur te ontsnappen, of is er meer aan de hand? Mark besluit om uit te zoeken wat Anna allemaal uitvoert. Tikje verouderde, maar nog steeds fascinerende en verontrustende horrorfilm, opgenomen in de troosteloze Berlijnse wijk Kreuzberg. Adjani krijgt alle ruimte om de grenzen van de waanzin te verkennen en had naar eigen zeggen jaren nodig om weer bij te komen van deze rol, maar ze kreeg er wel een Gouden Palm én een César voor.

Kalte Heimat

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Werner Schaefer, W. Werner Schaefer en Peter Steinbach. Met o.a. Nikolaus Cohen, Nikolas Lansky, Dietlinde Turban, Margit Carstensen en Barbara Adolph.

Zeer goed acteerwerk van een bonte groep mensen die als Oostblokvluchtelingen zolang in een Keuls landhuis werden ondergebracht. Een fascinerend regiedebuut, ondersteund door prima camerawerk van Gerard Vandenberg.

Die Dritte Generation

1979 | Drama, Komedie

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Harry Baer, Margit Carstensen, Hark Bohm, Eddie Constantine en Hanna Schygulla.

Fassbinders aanklacht tegen het kreupele politieke denken van de Westduitse terroristen werd een film met schitterende acteerprestaties over de ontvoering van een rijke Amerikaan door uit gegoede kringen afkomstige 'linkse' activisten. De geluidsband is een mengelmoes van dialoog en costant jengelende tv's en radio's. Scenario en camerawerk van regisseur Fassbinder.

Spiel der Verlierer

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Christian Hohoff. Met o.a. Maria Schell, Jörg von Liebenfels, Claus Holm, Margit Carstensen en Martina Winkelbach.

Een aardig thema in een mislukte film van een vaste medewerker van Fassbinder: een oudere man wordt gechanteerd door de ouders van een vijftienjarig meisje dat verliefd op hem is. De regie is echter allerbelabberdst.

Adolf und Marlene

1977 | Fantasy

Duitsland 1977. Fantasy van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Ila von Hasberg, Harry Baer en Ulli Lommel.

Een vreemde fantasie van de maker van de horrorfilm ZÄRTLICHKEIT DER WÖLFE . Ditmaal gaat het over Hitler die Marlene Dietrich achterna reist om haar maar in Duitsland terug te krijgen.

Satansbraten

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Volker Spengler, Helen Vita en Ingrid Caven.

Een agressief-komisch commentaar op een pseudo-progressieve dichter als linkse leider met zijn bewonderende aanhang. Een commentaar op Fassbinders eigen situatie? De boosaardigheid is echter hartverwarmend.

Der Mann von Obersalzberg

1976 | Drama, Fantasy

Duitsland 1976. Drama van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Ila von Hasperg, Harry Baer en Ulli Lommel.

Ene Adolf die in een bunker verblijft, wordt na het zien van een film met ene Marlene verliefd op haar, wat weer ene Eva erg jaloers maakt. Een smakeloze satire waarvan de makers het idee al zo briljant hebben gevonden dat ze verder niet de moeite hebben gedaan er ook nog een scenario rond te schrijven. Raab is bovendien miscast als Hitler. De collega's Fassbinder, Bohm en Spengler komen even hallo zeggen in een bijrolletje.

Chinesisches Roulette

1976 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Andrea Schober, Alexander Allerson, Volker Spengler, Macha Méril en Ulli Lommel.

Een niet gemakkelijk te doorgronden drama over menselijke betrekkingen. Dochter Angela nodigt allerlei mensen uit op het landgoed van haar ouders, waarna het gezelschap 'Chinese roulette' speelt. Het scenario is van Fassbinder. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Mutter Küsters' Fahrt zum Himmel

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Brigitta Mira, Kurt Raab, Peter Kern, Y Sa Lo en Lilo Pempeit.

Hysterie in de Springer-pers over een arbeider die amok maakt in de fabriek en zijn chef en zichzelf vermoordt. Communisten misbruiken de weduwe ter wille van hun propagandakarretje en laten haar vervolgens in de steek. Woedend sloeg Fassbinder links met rechts om de oren in een aangrijpende film. Het scenario is van Fassbinder en Kurt Raab. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Angst vor der Angst

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulrich Faulhaber, Brigitte Mira, Adrian Hoven en Irm Hermann.

Een vrouw verwacht haar tweede kind en wordt plotseling overvallen door heftige depressies. Haar onverschillige maar viendelijke echtgenoot snapt er niets van en artsen en therapeuten staan machteloos. Valium helpt niet.

Martha

1974 | Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Karlheinz Böhm, Gisela Fackeldey, Adrian Hoven en Barbara Valentin.

Martha (Carstensen) verliest haar vader die haar onderdrukte, en trouwt snel met ingenieur Helmut (Böhm), die zich ontpopt als een sadistische bezitter. Ze probeert te ontvluchten maar haar poging strandt met een auto-ongeluk. Dan, wanneer Martha in een rolstoel zit, is het huwelijk pas perfect. Het huwelijk als vampiergeschiedenis. Scenario van Peter Märthesheimer. Camerawerk van Michael Ballhaus.

Nora Helmer

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Joachim Hansen, Barbara Valentin, Ulli Lommel en Klaus Löwitsch.

Een geactualiseerde verfilming van Hendrik Ibsens emancipatiedrama Nora of het poppenhuis. Nora maakt zich al snel na haar huwelijk los van haar man en van de beslotenheid van haar huwelijk. Een slecht ontvangen Fassbinderdrama waarin hij op zijn bekende manier tekeergaat tegen alles wat burgerlijk is in zijn ogen.

Die Zärtlichkeit der Wölfe

1973 | Horror, Misdaad

Duitsland 1973. Horror van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Jeff Roden, Rainer Werner Fassbinder en Tana Schanzara.

'Schiet toch wat op,' riep Fritz Haarmann tijdens zijn rechtszaak eind 1924, 'ik wil onthoofd worden!' Haarmann kreeg zijn zin en werd in april 1925 onthoofd vanwege de lustmoord op 24 tienerjongens. Kannibalisme en handel in mensenvlees werd niet bewezen. In 'De tederheid van de wolven' verbeeldt Kurt Raab deze 'Vampier van Hannover' als een slinkse deviant die in berooid interbellum-Duitsland onder de neus van de autoriteiten - hij was politie-informant - jarenlang zijn verdorven gang kon gaan. Rainer Werner Fassbinder drukte als producent zijn stempel op de benauwende sfeer van de film.

Die Bitteren Tränen der Petra von Kant

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Hanna Schygulla, Katrin Schaake, Eva Mattes en Gisela Fackeldey.

Verfilming van Fassbinders gelijknamige toneelstuk over de geslaagde modeontwerpster Petra (Carstensen) die verliefd wordt op de jonge Karin (Schygulla). Voor Petra leidt de verhouding tot een maniakale overgave, waardoor ze compleet ontroostbaar is als Karin haar verlaat. De film toont in vijf aktes een geschakeerd palet van emoties, van verliefdheid tot pure radeloosheid. Meeslepend melodrama over de zwarte kant van de liefde, waarbij hebzucht regeert. De film speelt zich af in één ruimte en kenmerkt zich door origineel camerawerk, wat een fascinerend schouwspel oplevert.

Bremer Freiheit

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulli Lommel, Wolfgang Schenck, Walter Sedlmayer en Kurt Raab.

Een eerbiedwaardige vrouw pleegt een vijftienvoudige moord en wordt in 1831 terechtgesteld. Fassbinder schetst de psychologische en sociale achtergronden: de vrouw is eigenlijk een feministe die geen andere mogelijkheid ziet voor haar bevrijding dan de misdaad. Te gemakkelijke gevolgtrekking.

Die Niklashauser Fart

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Michael König, Rainer Werner Fassbinder, Hanna Schygulla, Margit Carstensen en Franz Maron.

Een messias probeert de boeren in opstand te brengen, maar de laatsten verwachten alleen maar wonderen van hem. Fassbinder heeft er een mengsel van revolutionaire wensen van gemaakt in een leerstuk over de omstandigheden waaronder een revolutie mislukt. Het geheel komt nogal gewild over.