Monica Vitti: regie en cast.
Er zijn 56 films gevonden.

Speciale Mastroianni : Il fascino della normalitá

1996 | Documentaire

Italië 1996. Documentaire van Loris Mazetti. Met o.a. Marcello Mastrianni, Giulio Bosetti, Claudia Cardinale, Manoel de Oliveira en Pietro Garinei.

Caro Antonioni...

1994 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1994. Documentaire van Gianni Massironi. Met o.a. Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Alain Cuny, Alain Robbe-Grillet en Monica Vitti.

Een uitgebreid portret van Antonioni, die algemeen beschouwd wordt als een van de belangrijkste Europese cineasten van zijn generatie. Binnen het tijdsbestek van een uur worden fragmenten getoond uit al zijn films, vanaf GENTE DEL PO (1948) tot en met INDIFICAZIONE DI UNA DONNA (1982). Commentaar wordt vooral gegeven door zijn vriend en medewerker Tonino Guerra, maar tevens door een internationale selectie van acteurs, actrices, schrijvers, fotografen en producenten die ooit met hem hebben samengewerkt. Antonioni zelf wordt aan het woord gelaten via vroeger opgenomen interviews. Zijn eeuwig thema: de onmogelijkheid van mensen om met elkaar te communiceren, wordt via zijn verschillende films geanalyseerd. Een boeiend document, geschreven door Massironi en gemonteerd door Massimiliano Feresia en Massironi. Nieuw materiaal werd geschoten door Emilio Bestetti.

Ma tu mi vuoi bene?

1992 | Drama, Familiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1992. Drama van Marcello Fondato. Met o.a. Johnny Dorelli, Monica Vitti, Lyn Lay, My Ohau en Veronique Genest.

Mooie rol van Dorelli als kinderrechter Morosini, die zit opgescheept met een klein meisje, teruggestuurd door het pleeggezin waarin hij haar had geplaatst. Hij trekt zich haar lot enorm aan, net als de maatschappelijk werkster Masetti (schitterende rol van Vitti). Langzaam wordt duidelijk hoe ellendig de zaak is, hoe onverschillig mensen zijn en hoe bureaucratisch het systeem is, waarin een kind dat snakt naar liefde als een postpakketje heen en weer wordt gestuurd. Deze tv- film laat zien dat wet en rechtvaardigheid op een hypocriete manier met elkaar in tegenspraak zijn.

Gino Cervi : un attore

1991 | Biografie, Documentaire

Italië 1991. Biografie van Tonino Cervi en Sergio d'Ottavi. Met o.a. Gino Cervi, Sergio Tofano, Evi Maltagliati, Michele Placido en Luciano Pavarotti.

Een interessante documentaire, in vijf delen van een uur, over het leven van Gino Cervi (1901-1974), een van de beste Italiaanse acteurs van de 20e eeuw. Cervi, zoon van een toneelcriticus, stond vanaf 1924 op de planken. Hij was te zien in films, waaronder een aantal onvergetelijke klassiekers, voor de tv speelde hij o.a. commissaris Maigret, en op het toneel schitterde hij als Cyrano en Falstaff. Zijn persoonlijkheid, zijn carrière en zijn bijdragen aan de wereld van het amusement worden uit de doeken gedaan in interviews met acteurs, regisseurs en zelfs politici. Met scènes uit oude ZW-films.

Scandalo segreto

1990 | Komedie

Italië 1990. Komedie van Monica Vitti. Met o.a. Monica Vitti, Elliott Gould, Gino Pernice, Catherine Spaak en Carmen Onorati.

Een vrouw krijgt op haar verjaardag van haar vriend Tony, een gefrustreerd regisseur, een videocamera met afstandsbediening. Geobsedeerd richt ze de lens op de slaapkamer, haar vriend en zichzelf. Per ongeluk registreert ze een telefoongesprek waaruit blijkt dat Tony een verhouding heeft met haar beste vriendin. Desgevraagd verklaart de vriendin dat die verhouding al tien jaar duurt. Tony onthult dat hij haar leven gebruikt om een film te maken. Het spel van Vitti houdt de saaie film aan de gang.

Francesca è mia

1986 | Romantiek, Drama

Italië 1986. Romantiek van Roberto Russo. Met o.a. Monica Vitti, Pierre Malet, Corrado Pani en Manuela Gatti.

Francesca (Vitti) is een rijke vrouw van middelbare leeftijd die nog steeds van haar man Andrea (Pani) houdt, hoewel deze er met haar beste vriendin Patrizia (Gatti) vandoor is. Ze blijft hem ontmoeten en zo is haar leven een wonderlijke m[KA1]enage [KA2]a trois. Totdat Francesca een jongeman redt bij een verkeersongeluk door hem snel naar het ziekenhuis te brengen. Ze blijft bij hem tot hij buiten levensgevaar is en pakt dan de draad van haar eigen leven weer op. Maar de man, Stefano (Malet), is haar niet vergeten. Hij weet haar te vinden en Francesca knoopt een voor haar geheel nieuwe relatie aan. Het is een goede, hoewel niet uitzonderlijke film, waarin uitstekend wordt geacteerd.

Wild Bill

1984 | Western

1984. Western van Met o.a. Laura Antonelli, Sylvia Kristel, Monica Vitti en Ursula Andress.

Francesca (Vitti) is een rijke vrouw van middelbare leeftijd die nog steeds van haar man Andrea (Pani) houdt, hoewel deze er met haar beste vriendin Patrizia (Gatti) vandoor is. Ze blijft hem ontmoeten en zo is haar leven een wonderlijke m[KA1]enage [KA2]a trois. Totdat Francesca een jongeman redt bij een verkeersongeluk door hem snel naar het ziekenhuis te brengen. Ze blijft bij hem tot hij buiten levensgevaar is en pakt dan de draad van haar eigen leven weer op. Maar de man, Stefano (Malet), is haar niet vergeten. Hij weet haar te vinden en Francesca knoopt een voor haar geheel nieuwe relatie aan. Het is een goede, hoewel niet uitzonderlijke film, waarin uitstekend wordt geacteerd.

Flirt

1983 | Komedie

Italië 1983. Komedie van Roberto Russo. Met o.a. Monica Vitti, Jean-Luc Bideau, Alessandro Haber en Eros Pagni.

De titel zegt het al. Deze keer is het de vrouw die met enige schuldgevoelens en onzekerheid gaat flirten. Monica Vitti vergooit haar talent in deze film, zonder diepte, over een emotionele crisis. De regie en het spel zijn beneden peil.

Io so che tu sai che io so

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Alberto Sordi. Met o.a. Alberto Sordi, Monica Vitti, Isabella de Bernardi, Ivana Monti en Claudio Gora.

Een zelfingenomen burger ontdekt dat zijn leventje veel minder rooskleurig is dan hij veronderstelde: zijn vrouw is aan de drank en overspelig, zijn dochter is een junk en volgens zijn huisarts heeft hij nog slechts enkele maanden te leven. Deze onderhoudende komedie over een louteringsproces wordt geleidelijk aan langdradig en ontspoort tegen het einde volledig. Hierin is wel een interessant en effectief gebruik van acht millimeter- films, opgenomen door een privé-detective op het verkeerde spoor, waarmee alle onthullingen op gang worden gebracht.

Il Tango della gelosia

1981 | Komedie

Italië 1981. Komedie van Steno. Met o.a. Monica Vitti, Philippe Leroy, Diego Abantantuono, Jenny Tamburi en Tito Leduc.

Een prinses wordt verwaarloosd door haar echtgenoot, wiens aandacht geheel uitgaat naar de paardenfokkerij. Ze prikkelt zijn jaloezie door zichzelf bloemen en liefdesbrieven te sturen en door haar lijfwacht als haar minnaar te laten poseren, waardoor deze last krijgt met zijn eigen vriendin. Deze [KL]society[KLE]-komedie uit de jaren `50 krijgt door zijn gedateerdheid een stoffige charme die parodistisch werkt, zonder dat aandikking nodig is. De toneel-afkomst (met wijdlopige dialoog) blijft duidelijk; de woordgrappen over het zuidelijk dialect van de lagere klassen werken niet buiten Italië, hoewel daarmee in de persoon van Abantantuono op lokaal niveau een nieuwe sterkomiek werd gelanceerd. Vitti, die de film zelf produceerde, wordt te oud voor dit soort dweperige rollen.

Non ti conosco più amore

1980 | Komedie

Italië 1980. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Monica Vitti, Johnny Dorelli en Gigi Proietti.

Een vrij maffe komedie, met als enige pré de uitstekende rolbezetting, die haar talenten verspilt aan een onbeduidende film. Het verhaal gaat over een plotseling krankzinnig geworden advocaat, wiens vrouw hem in een psychiatrisch ziekenhuis opgenomen tracht te krijgen. Na vele komische situaties en sketches komt zij erachter dat het allemaal toneelspel is.

Camera d'albergo

1980 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1980. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Monica Vitti, Enrico Montesano, Roger Pierre en Béatrice Bruno.

Drie jonge aspirant-filmers willen een cinéma vérité -documentaire maken door met een verborgen camera op een volgende gasten in een hotelkamer te registeren. Producent haalt hen over om met gespeelde scènes film commerciëler te maken, zodat liefdespaar dat in een conflict is betrapt, een fictieve verzoening moet acteren, waarna de werkelijkheid de fictie volgt. De film laat amusante en verrassend mogelijke manipulaties met film zien waardoor de opgenomen realiteit een omkering van 180 graden kan krijgen. Gassman is perfect als oude producent die zich verschuilt achter artistiek idealisme. Liefdeskomedie tussen Vitti en Montesano is best aardig, maar overmatige aandacht doet film ietwat op twee gedachten hinken.

The Immortal Bachelor

1979 | Drama

Italië 1979. Drama van Marcello Fondato. Met o.a. Giancarlo Giannini, Monica Vitti, Claudia Cardinale en Vittorio Gassman.

Drie jonge aspirant-filmers willen een cinéma vérité -documentaire maken door met een verborgen camera op een volgende gasten in een hotelkamer te registeren. Producent haalt hen over om met gespeelde scènes film commerciëler te maken, zodat liefdespaar dat in een conflict is betrapt, een fictieve verzoening moet acteren, waarna de werkelijkheid de fictie volgt. De film laat amusante en verrassend mogelijke manipulaties met film zien waardoor de opgenomen realiteit een omkering van 180 graden kan krijgen. Gassman is perfect als oude producent die zich verschuilt achter artistiek idealisme. Liefdeskomedie tussen Vitti en Montesano is best aardig, maar overmatige aandacht doet film ietwat op twee gedachten hinken.

Letti selvaggi

1979 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Spanje 1979. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Ursula Andress, Laura Antonelli, Sylvia Kristel, Monica Vitti en Michele Placido.

Een episodefilm, waarin elk van de actrices in twee sketches de kans wordt geboden om de heren tot slachtoffer te maken, die maar al te graag willen of het verdienen. Deze futloze en geestloze poging om een oude succesformule nieuw leven in te blazen laat de vrouwelijke sterren maar aanmodderen. Vitti maakt er nog wat van en Kristel houdt zich laconiek staande, maar Andress gaat moedeloos alleen maar uit de kleren omdat niemand iets anders voor haar wist te bedenken.

Il Mistero di Oberwald

1979 | Drama, Romantiek

Italië 1979. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Franco Branciaroli, Paolo Bonacelli, Luigi Di en Poggi.

Een revolutionair complot stuurt een dubbelganger van de jong overleden vorst naar de rouwende koningin-weduwe, waarna de wederzijdse liefde beiden noodlottig wordt. Deze tv-opdracht naar Cocteaus toneelstuk en film l'aigle à deux tètes gaf Antonioni gelegenheid tot kleurexperimenten met videotechniek. De resultaten (met technische gebreken) zijn soms foeilelijk en vrijwel nooit functioneel voor deze romantische tragedie, die de regisseur qua inhoud duidelijk niet inspireerde; de mooie rol van Vitti blijkt dan ook verspilde moeite. Het formalisme is interessant voor filmstudenten, maar daarom niet minder mislukt.

An Almost Perfect Affair

1979 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1979. Komedie van Michael Ritchie. Met o.a. Keith Carradine, Monica Vitti, Raf Vallone, Christian De Sica en Dick Anthony Williams.

Romantische komedie over een affaire tussen een naïeve Amerikaanse filmmaker en de wereldse vrouw van de filmproducer; tegen het gonzende decor van het filmfestival van Cannes. Zal vooral filmfanaten en insiders aanspreken.

Per vivere meglio, divertitevi con noi

1978 | Komedie

Italië 1978. Komedie van Flavio Mogherini. Met o.a. Monica Vitti, Johnny Dorelli, Catherine Spaak, Renato Pozzetto en Milena Vukotic.

Deze drieluik is niet een echt bijzondere film, al valt er veel plezier te beleven aan het spel van de acteurs. In het eerste verhaal zien we een gravin (Vitti) die ernstige problemen heeft met mannen. Het tweede gaat over een verzekeringsagent die zeker wil zijn van de trouw van zijn vrouw. Hij stelt haar op de proef, verkleed als mysterieuze minnaar. In het derde verhaal is Pozetto eigenaar van een beroemd racepaard, maar in werkelijkheid heeft hij het dier allang in onderpand gegeven voor een lening.

Il cilindro

1978 |

Italië 1978. Eduardo De Filippo. Met o.a. Eduardo De Filippo, Monica Vitti, Pupella Maggio en Luca De Filippo.

Deze groteske satire van Eduardo De Filippo gaat over de kunst van het overleven. Het is een tv-versie van het toneelstuk uit 1965. In Napels wonen twee verarmde echtparen, Agostino (Eduardo De Filippo) en zijn vrouw Bettina (Maggio), en het jonge stel Rita (Vitti) en Rodolfo (Luca de Filippo). Om niet uit hun huis gezet te worden bedenken zij een plan: Rita doet net of ze een hoer is, die vooruit betaald wil worden, en als het dan op seks aankomt, ontdekt de klant het 'lijk' van haar man in bed. Prachtig gespeeld en uitstekend in beeld gebracht.

Amori miei

1978 | Komedie

Italië 1978. Komedie van Steno. Met o.a. Monica Vitti, Johnny Dorelli, Enrico Maria Salerno en Edwige Fenech.

Een situatiekomedie met goede rollen. Het onderwerp is de seksuele bevrijding en verwarring. Vitti speelt een vrouw die de volmaakte liefde en relatie met twee mannen ontdekt. Ze verdeelt haar tijd eerlijk tussen hen, maar er ontstaat een ernstig probleem als ze zwanger wordt en niet weet wie van de twee de vader is.

La raison d'état

1977 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1977. Thriller van André Cayatte. Met o.a. Jean Yanne, Monica Vitti, Michel Bouquet, François Périer en Jean-Claude Bouillon.

De Franse wapenindustrie krijgt een grote order van een Afrikaanse staat die bedreigd wordt door een naburig land. Met dit land zijn ook al clandestien onderhandelingen gaande over wapenleveranties. Een geleerde krijgt hier lucht van en schakelt zijn assistente in om bij de coördinator gegevens over de wapensmokkel los te krijgen en het schandaal in de openbaarheid te brengen. Onthullingen over malversaties binnen de op twee na machtigste militaire industrieën ter wereld worden helaas opgeklopt met melodramatische privé-intriges. Voor wie daar doorheen kan kijken, toch een beklemmende film met toespelingen op het Frankrijk anno 1977. Goed geacteerd bovendien. Twintig jaar later nog steeds actueel. Scenario van regisseur Cayatte, Jean Curtelin en Jean-Marie Guillaume. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

L'altra meta del cielo

1976 | Komedie

Italië 1976. Komedie van Franco Rossi. Met o.a. Adriano Celentano, Monica Vitti, Venantino Venantini, Glauco Onorato en Paolo Paolini.

Op een vlucht naar Australië ontmoet priester Celentano de aantrekkelijke Vitti. Eenmaal down-under, blijkt dat Vitti haar brood in een down-under positie verdient. Pater Celentano doet er alles aan om de zondige vrouw op het rechte pad te krijgen. Onderhoudende, wat oubollige klucht naar het boulevardstuk Romancero van Jacques Deval door Maurizio Costanzo, Augusto Caminito, en regisseur Rossi tot scenario bewerkt en verplaatst naar de tijd van rond 1975. Luigi Kuveiller stond achter de camera.

Basta che non si sappia in giro

1976 | Erotiek

Italië 1976. Erotiek van Luigi Comencini. Met o.a. Nanni Loy, Luigi Magni, Nino Manfredi, Monica Vitti en Johnny Dorelli.

Leuke sekssatire met drie verschillende verhalen van drie regisseurs. Het eerste verhaal, LA MACCHINA DELL'AMORE, gaat over een typiste die een pornoscript moet uittikken. In deel twee, IL SUPERIORE, protesteren gevangenen tegen het gebrek aan vrouwen. In L'EQUIVOCO ziet een manager een verkoopstertje aan voor een hoer. Er wordt met plezier geacteerd en de regisseurs hebben alle drie iets bijzonders weten te maken van hun episode.

Qui comincia l'avventura

1975 | Komedie, Actiefilm

Italië 1975. Komedie van Carlo Di Palma. Met o.a. Monica Vitti, Claudia Cardinale, Ninetto Davoli, Guido Leontini en Fernando Camerini.

Een geëmancipeerde motorrijdster onttrekt een zuidelijke huissloof aan haar sleurbestaan, die op haar beurt haar nieuwe vriendin uit vele onbezonnen avonturen zal moeten redden. Feministische versie van een Hill & Spencer-klucht waarbij Vitti in plaats van dynamisch vooral aanstellerig doet. Cardinale voldoet veel beter in deze actiefilm waarvan de gefantaseerde 'western-scènes' in zwart-wit zijn opgenomen.

L' Anatra all'arancia

1975 | Komedie

Italië 1975. Komedie van Luciano Salce. Met o.a. Ugo Tognazzi, Monica Vitti, John Richardson, Barbara Bouchet en Sabina de Guida.

Na zeven jaar huwelijk kondigt vrouw aan dat ze minnaar heeft en wil scheiden. Quasi-ruimdenkend nodigt echtgenoot zijn rivaal uit voor weekend om alles uit te praten, maar laat ook aantrekkelijke secretaresse komen. Brits blijspel THE SECRETARY BIRD kreeg eerst Franse toneelbewerking en vervolgens Italiaanse filmbewerking en bleef in alle versies voorspelbaar flauw, maar werd wel steeds uitbundiger. Dat blijkt geen winst.

Le fantôme de la liberté

1974 | Fantasy, Komedie, Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1974. Fantasy van Luis Buñuel. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Monica Vitti, Michel Piccoli, Adriana Asti en Julien Bertheau.

'Het was een ambitieuze film,' becommentarieert Buñuel in zijn autobiografie 'Mon dernier soupir' eufemistisch zijn één-na-laatste werk Le fantôme de la liberté. Ondanks de frustrerende productie zou het niettemin een persoonlijke favoriet blijven. Geen wonder: in een niet na te vertellen slinger van onderling nauwelijks verbonden episodes drijft de filmmagiër op 74-jarige leeftijd nogmaals zijn satirische vorm van surrealistencinema op de spits. Sardonisch, scabreus, droomlogisch, oogstrelend, bizar - adjectieven te over voor deze vrije val door de oorspronkelijke kunstenaarsgeest die Buñuel eigen was. Memorabel is oa de dinerscène op toiletpotten. Co-scenarist was Jean-Claude Carrière.

A mezzanotte va la ronda del piacere

1974 | Komedie

Italië 1974. Komedie van Marcello Fondato. Met o.a. Claudia Cardinale, Vittorio Gassman, Giancarlo Giannini, Renato Pozzetto en Monica Vitti.

Een getrouwde bourgeoise is jurylid tijdens proces tegen arbeidersvrouw die uit zelfverdediging haar jaloerse echtgenoot heeft gedood en hoort met afgunst van vurige passies die ze in eigen huwelijk niet heeft gekend. Interessante casting van Cardinale als dame en Vitti als volksvrouw, maar de regisseur heeft acteurs in hun schmiere niet weten te temmen. Ontknoping is absoluut onwaarschijnlijk.

Tosca

1973 |

Italië 1973. Luigi Magni. Met o.a. Monica Vitti, Vittorio Gassman, Umberto Orsini, Gigi Proietti en Aldo Fabrizi.

Een beroemd operaverhaal - een zangeres probeert vergeefs haar revolutionaire geliefde van de doodstraf te redden - werd tot parodie gemaakt door alle melodramatische elementen bloedernstig te laten acteren. Die toon blijft onvoldoende lang verrassend en vooral Gassman overdrijft zijn rol wel heel erg.

Teresa la ladra

1973 | Drama, Komedie, Biografie

Italië 1973. Drama van Carlo Di Palma. Met o.a. Monica Vitti, Stefano Satta Flores, Michele Placido, Isa Danieli en Fiorenzo Fiorentini.

Een arm volksmeisje gaat door financiële nood gedwongen stelen, gaat door een reeks celstraffen en verhoudingen met andere sociale kneuzen heen, maar laat zich niet reclasseren omdat voor haar de diefstal tot een verslaving en tegelijk een uiting van protest is geworden. Deze ware - door Dacia Maraini opgetekende - levensgeschiedenis kreeg een kleurrijke verfilming van ex-cameraman di Palma, die het evenwicht tussen vitale humor en pathos niet altijd weet te treffen, waardoor het mineur-einde loodzwaar en zeer uitgerekt wordt en de bravoure-rol van Vitti als een slijtage-slag gaat werken.

Polvere di stelle

1973 | Komedie

Italië 1973. Komedie van Alberto Sordi. Met o.a. Alberto Sordi, Monica Vitti, John Phillip Law, Wanda Osiris en Eduardo Faieta.

Revue-gezelschapje heeft in 1943 geen publiek meer en trekt noodgedwongen naar het front. Succes bij de Amerikaanse militairen. Liefderijke reconstructie van een bijna uitgestorven theatervorm en een bewogen tijdperk, maar erg lang uitgesponnen.

Gli Ordini sono ordini

1972 | Komedie

Italië 1972. Komedie van Franco Grimaldi. Met o.a. Monica Vitti, Orazio Orlandi, Claudine Auger, Gigi Proietti en Luigi Diberti.

De vrouw van een bankdirecteur woont een feministencongres bij en luistert sindsdien alleen nog naar de `innerlijke stem van feminisme` die haar bedrog, een moordpoging en de scheiding van haar man influistert, een aan-en-uit-relatie met een ge[KA3]engageerd kunstenaar, en tenslotte gewond in het ziekenhuis doet belanden. Logge humor maakt de satire op de uit de hand gelopen emanicipatiebeweging demagogisch in plaats van zinnig en ontleent het voornaamste effect aan de intrigerende commentaarstem (als de stem van god in DON CAMILLO). Vitti houdt zich elegant staande temidden van alle ongein, de andere acteurs gaan er onderdoor.

Noi donne siamo fatte cosi

1971 | Komedie

Italië 1971. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Monica Vitti, Enrico Maria Salerno, Carlo Giuffré, Ettore Manni en Pupo de Luca.

Een episodenfilm met Vitti in twaalf verschillende rollen, van quasi seksueel-bevrijde intellectuele tot hysterische non en militante arbeidster. Het euvel van deze veelal uit sketches opgebouwde film is de afwisseling van leuk, minder leuk en onleuk, zodat de optelsom op den duur gaat vervelen en vermoeien. Vitti speelt haar personages met verve en laat in de sketches waarin de heldin steeds een gewillige prooi wordt van de man haar rol niet tot die van een vrouwenhater worden.

La Supertestimone

1971 | Komedie

Italië 1971. Komedie van Franco Giraldi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Monica Vitti, Orazio Orlando en Véronique Vendell.

Een vrouw heeft een souteneur door een foute getuigenis wegens moord op een prostituée in de gevangenis doen belanden. Uit spijt gaat ze hem steeds vaker opzoeken en trouwt hem. Na zijn vrijlating moet ze voor hem tippelen. Een kleurrijke, grove komedie met op maat gesneden rollen voor de twee sterren, hoewel misschien al te rumoerig voor niet- Italiaanse smaak.

La Pacifista

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1971. Drama van Miklós Jancsó. Met o.a. Monica Vitti, Pierre Clémenti, Daniel Olbrychski, Peter Pasetti en Piero Faggioni.

Een vrouwelijke tv-reporter wordt geterroriseerd door neo-fascistische jongeren, maar weigert de aanvoerder voor de politie te identificeren. Hij moet zich bewijzen door een linkse politicus te doden, wil niet en wordt door 'medestanders' neergeschoten. De politie weigert de reporter te geloven. Jancsó's imponerende cameravoering en massaregie wordt in de eigentijdse, realistische situering van Rome kunstmatig en de individuele spelregie bestaat alleen uit het op het juiste moment op de juiste plek voor de camera krijgen van de acteurs en laat ze verder expressieloos. Een studieobject voor geïnteresseerden in filmtechniek, niet voor wie inzicht wil krijgen in de politieke verdeeldheid in Italië.

Nini Tirabusciò, la donna che inventò la mossa

1970 | Komedie, Musical, Historische film

Italië 1970. Komedie van Marcello Fondato. Met o.a. Monica Vitti, Pierre Clémenti, Peppino De Filippo, Carlo Giuffré en Sylva Koscina.

Een actrice wordt verdacht van medeplichtigheid aan de moord op koning Umberto I, maar behaalt na haar celstraf roem in het variété door haar spraakmakende 'kurketrekkerdans', waarmee ze zowel verontwaardigde fatsoensrakkers aantrekt als reeksen minnaars, die ze aan de vooravond van WO I tot pacifisme tracht te bekeren. Deze pittoreske Belle Epoque-klucht slaagt er niet in sociale en politieke gebeurtenissen te combineren met revuescènes, zodat de film een overmatig lange one woman-show van Vitti wordt, die kan zingen noch dansen en dat drukdoenerig probeert te compenseren.

Dramma della gelosia (...tutti i particolar in cronaca)

1970 | Komedie, Romantiek, Drama

Spanje​/​​Italië 1970. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Giancarlo Giannini, Marisa Merlini en Hercules Cortes.

Getrouwde bouwvakker Oreste (Mastroianni) verlaat zijn vrouw voor bloemenverkoopstertje Adelaide (Vitti) en stelt haar voor aan pizzabakker Nello (Giannini), die zijn politieke medestander is. Er ontstaat een driehoeksverhouding met jaloerse conflicten, zelfmoordpogingen en zelfs een experimentele m[KA1]enage-[KA2]a- trois. Deze parodie op de kasteelroman-dramatiek gecombineerd met links-politieke (lees: communistische) speldeprikken betekende de doorbraak van regisseur Scola, al werd de film pas internationaal ontdekt en gewaardeerd ná zijn latere successen. Een briljante rol van Mastroianni, die de prijs als Beste Acteur op filmfestival van Cannes ontving, en goed gesecundeerd wordt door Vitti. Het scenario is van Agenore Incorcci, Furio Scarpelli en regisseur Scola. Het camerawerk is van Carlo Di Palma. Technicolor, Mono.

La femme écarlate

1969 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1969. Komedie van Jean Valère. Met o.a. Monica Vitti, Maurice Ronet, Robert Hossein, Claudio Brook en Gérard Lartigau.

Een vrouw die door haar minnaar in de steek is gelaten, overweegt zelfmoord te plegen, maar kiest toch voor wraak. Ze jaagt diverse mannen het hoofd op hol, bezorgt de ex-minnaar een doodschrik, maar valt uiteindelijk voor de oprechte liefde van een van haar veroveringen. Vitti toonde in de Italiaanse film haar talenten als dynamische comédienne, maar het halfzachte scenario van dit Franse vehikel laat haar òf als aanstelster òf in decoratieve poses zien. Van de tegenspeler weet alleen de jonge Lartigau de komedietoon te treffen.

Amore mio aiutami

1969 | Drama, Komedie

Italië 1969. Drama van Alberto Sordi. Met o.a. Alberto Sordi, Monica Vitti en Silvano Tranquilli.

Een gelukkig getrouwde, non-conformistische bankdirecteur met een zoon komt in opstand wanneer zijn vrouw een verhouding krijgt met een ander. Hij wil de identiteit van de minnaar weten. De film bestudeert de afbrokkelende mythe van de zuidelijke man die jaloers wordt en zijn eigen mannelijkheid overdenkt als hij zijn vrouw verliest aan een ander. Het acteerwerk is goed, maar de regie is middelmatig.

La ragazza con la pistola

1968 | Komedie

Italië 1968. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Monica Vitti, Stanley Baker, Carlo Giuffré, Corin Redgrave en Anthony Booth.

Een onteerde Siciliaanse vrouw volgt op aandrang van haar ouders haar verleider naar Londen om hem gewapend tot een huwelijk te dwingen òf te doden. Onder invloed van de Britse beschaving en lossere zeden ziet zij van haar vendetta af. De satire op de Siciliaanse taboes en tradities verliest aan effectiviteit in 'swinging London', maar blijft zeer amusant door de onverwachte, komische en volkse verve van Vitti, die met deze film Antonioni's gefrustreerde bourgeoise definitief achter zich liet. Scenario van Luigi Monicelli en Mario Sonego.

I Met A Girl On My Way To The Crusades

1968 |

1968. Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Ivo Garrani, John Richardson, Monica Vitti, Tony Curtis en Hugh Griffith.

Een onteerde Siciliaanse vrouw volgt op aandrang van haar ouders haar verleider naar Londen om hem gewapend tot een huwelijk te dwingen òf te doden. Onder invloed van de Britse beschaving en lossere zeden ziet zij van haar vendetta af. De satire op de Siciliaanse taboes en tradities verliest aan effectiviteit in 'swinging London', maar blijft zeer amusant door de onverwachte, komische en volkse verve van Vitti, die met deze film Antonioni's gefrustreerde bourgeoise definitief achter zich liet. Scenario van Luigi Monicelli en Mario Sonego.

Ti Ho Sposato per Allegria

1967 | Komedie

Italië 1967. Komedie van Luciano Salce. Met o.a. Monica Vitti, Giorgio Albertazzi en Maria Grazia Buccella.

Vitti, een ongedwongen en zeer verveelde pas getrouwde vrouw, kan helaas niet opschieten met de moeder van haar rijke man. Op alle fronten is deze komedie mislukt.

La cintura di castità

1967 | Komedie, Historische film

Verenigde Staten​/​​Italië 1967. Komedie van Pasquale Festa Campanile. Met o.a. Tony Curtis, Monica Vitti, Hugh Griffith, John Richardson en Nino Castelnuovo.

Onmiddellijk na de huwelijksvoltrekking moet een Italiaanse edelman ten strijde trekken tegen de Moren; hij sluit zijn prille bruid daarom in een kuisheidsgordel. Als hij vertrokken is vermomt ze zich als een dolende ridder om de sleutel terug te halen. Zo komt ze in verschillende avonturen terecht - onder andere in de harem van een sultan - voordat ze haar vrijheid hervindt. Visueel aantrekkelijke, doch onevenwichtige co- produktie die boulevardkluchtverwikkelingen bevat in een middeleeuwse entourage en een weinig amusante anachronistische Amerikaanse dialooghumor. Curtis en Vitti zijn géén combinatie, maar de bijrollen worden ten minste met karikaturale verve gespeeld.

Modesty Blaise

1966 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1966. Mysterie van Joseph Losey. Met o.a. Monica Vitti, Terence Stamp, Dirk Bogarde, Harry Andrews en Michael Craig.

Regisseur Losey verorberde een watermeloen, een augurk, en nam ijs toe, viel in slaap, ontwaakte en maakte dit werkje, op het hoogtepunt van de pop-art rage. Enerzijds beoogt de film een persiflage te zijn, anderzijds is het volkomen onduidelijk wat de bedoeling is of waar het over gaat. In ieder geval is het een verfilming van de gelijknamige Engelse krantestrip.

Le fate

1966 | Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1966. Erotiek van Luciano Salce, Mario Monicelli, Mauro Bolognini en Antonio Pietrangeli. Met o.a. Monica Vitti, Enrico Maria Salerno, Claudia Cardinale, Gastone Moschin en Raquel Welch.

Episodenfilm: Liftster koketteert met angst voor aanranding om automobilisten te verleiden. Kinderoppas brengt verliefde dokter in waan dat kinderen van haar zijn. Vrouw verleidt buurman terwijl hij door eigen eega bedrogen wordt. Doktersvrouw verleidt in dronkenschap chauffeur en weet nuchter van niets. Mooie actrices in sketches waarvan alleen vierde ècht geestig is. Suggestieve fotografie geeft verleiding Welch-Sorel prikkelende spanning.

Fai in fretta ad uccidermi... ho freddo!

1966 | Misdaad

Italië 1966. Misdaad van Francesco Maselli. Met o.a. Monica Vitti, Jean Sorel, Roberto Bisacco, Daniela Surina en John Stacy.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Fai in fretta ad uccidermi ho freddo!

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1966. Komedie van Francesco Maselli. Met o.a. Jean Sorel, Monica Vitti en Daniela Surina.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Bambole!

1965 |

1965. Dino Risi. Met o.a. Nino Manfredi, Mauro Bolognini, Franco Rossi, Luigi Comencini en Gina Lollobrigida.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Naughty Chateau Nutty

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Sylvie, Curd Jürgens, Jean-Claude Brialy, Monica Vitti en Jean-Louis Trintignant.

Aan de Côte d'Azur ontmoeten elk jaar allerlei oplichters en zwendelaars elkaar om de vele schatrijke toeristen lichter te maken. Een merkwaardige film over mensen achter maskers en hun bijkans galvanische dans rond geld en goed. Een paar uitstekende fragmenten in een film, die overwegend lijdt aan een gebrek aan originaliteit en engagement. Eén van Vitti's mindere rollen bovendien.

Le Bambole

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Komedie van Dino Risi, Franco Rossi, Luigi Comencini en Mauro Bolognini. Met o.a. Virna Lisi, Nino Manfredi, Monica Vitti, John Karlsen en Elke Sommer.

Episodenfilm. Aantrekkelijke vrouw blijft zo lang telefoneren dat haar echtgenoot troost in de liefde gaat zoeken bij de buurvrouw. Slurpen van soep door man wekt de moordlust van zijn vrouw. Een Zweedse komt wetenschappelijk voorbereid in Itali[KA3]e de verwekker van haar kind zoeken. Hoogbejaarde prelaat laat zich naar Rome vergezellen door zijn neef die door hotelhoudster wordt verleid. Korte opzet geeft talent voor en achter camera nauwelijks een kans. Deel 1 is wel leuk, maar voorspelbaar; 2 en 3 alleen maar flauw en alleen deel 4 komt echt amusant en pikant tot leven (en bracht Lollobrigida bij de zedenpolitie, hoewel het 'scandaleuze' meer zat in koppelaarsrol van geestelijke).

Il deserto rosso

1964 | Drama, Romantiek

Italië 1964. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Richard Harris, Carlo Chionetti, Rita Renoir en Xenia Valderi.

Giulana is getrouwd en manisch depressief. Iedereen in haar omgeving merkt haar stemmingswiselingen op, maar niemand, zijzelf incluis, geeft toe dat ze ziek is. De Engelse ingenieur Zeller begrijpt Giulana's situatie en krijgt een relatie met haar. Dit help Giulana om haar ziekte te begrijpen. Antonioni kreeg een gouden leeuw voor zijn regie op het filmfestival van Venetië.

Alta infedeltà

1964 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1964. Komedie van Franco Rossi, Luciano Salce, Elio Petri en Mario Monicelli. Met o.a. Nino Manfredi, John Phillip Law, Fulvia Franco, Monica Vitti en Jean-Pierre Cassel.

Episodefilm. Jaloerse echtgenoot merkt met genoegen dat de aandacht van Brit niet zijn vrouw, maar hemzelf geldt. Wantrouwende echtgenote verleidt huisvriend, maar blijft zo doormopperen dat ze nauwelijks merkt dat het gebeurt. Een echtpaar brengt fleur in hun relatie door elkaar als zogenaamde onbekenden te versieren. Een gokker heeft alles verloren en kan alleen zijn vrouw nog inzetten. Film is uitschieter door hoog en amusant niveau van alle delen, hoewel sketch 1 en sketch 3 - als variant op The Lover van Harold Pinter - ironische uitschieters blijken. Goed spel in alle rollen.

Dragées au poivre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Château en Suède

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Monica Vitti, Curd Jürgens, Jean-Claude Brialy, Jean-Louis Trintignant en Suzanne Flon.

Een naïeve neef bezoekt zijn familie in een afgelegen kasteel, wordt verliefd op de kasteelvrouwe en ontdekt dat de eerste vrouw van de heer des huizes nog leeft en opgesloten wordt gehouden. Françoise Sagans eerste toneelstuk is weinig meer dan een verzameling excentrieke personages die in de film wat ongelukkig voor hun rollen gekozen zijn, waaronder de als comédienne nog onderontwikkelde Vitti en de humorloze Jürgens. De verve van andere spelers gaat verloren in de barokke vormgeving van Vadim.

Les Quatres vérités

1962 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1962. Komedie van Hervé Bromberger, Luís Garcia Berlanga, Alessandro Blasetti en René Clair. Met o.a. Anna Karina, Jean Poiret, Michel Serrault, Hardy Krüger en Ana Casarès.

Een episodefilm naar fabels van La Fontaine. Een jaloerse ambtenaar vergeet door vleierij de waakzaamheid voor zijn mooie vrouw. De orgelman overweegt na tegenslagen zelfmoord, maar krijgt levensmoed ingepraat door een begrafenisondernemer. Een bedachtzame vrouw wint van een uitdagende rivale de competitie om man. Een man en een vrouw raken toevallig samen in een flat opgesloten en komen tot een verstandhouding, maar niet tot een affaire. Drie van de vier sketches zijn met onderlinge niveauverschillen best aardig, maar de bijdrage van Clair is een klein juweeltje door de genuanceerde ironie en het intelligente spel van Caron en Aznavour.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

La Notte

1961 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Bernhard Wicki en Rosy Mazzacurati.

De dodelijke ziekte van een huisvriend brengt de vrouw van een schrijver na tien jaar huwelijk in een onbestemde crisis. Tijdens een grote receptie dolen ze onafhankelijk van elkaar rond en hebben tot niets leidende flirts met anderen. In de ochtenduren doen ze een wanhopige poging om de liefde van weleer te doen herleven. Deze beroemde Antonioni-film suggereert in zeer zorgvuldige beelden de vergankelijkheid van emoties, met nauwelijks enige uiterlijke actie en een minimum aan dialogen. De film doet nu enigszins steriel aan, omdat de acteurs ondergeschikt zijn gemaakt aan de fotografische compositie in plaats van hun gevoelens zelf te mogen uitdrukken.

L'avventura

1960 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci en Esmeralda Ruspoli.

Tijdens een cruise met haar vrienden verdwijnt Anna, een jong meisje met rijke ouders, spoorloos. Haar verloofde Sandro en beste vriendin Claudia blijven haar zoeken, en worden gedurende hun zoektocht verliefd op elkaar, de herinering aan Anna verdwijnt. De film werd uitgejoeld bij de première, om de breuk met de gangbare verhaalsconventies -de verdwijning blijft onopgelost - maar kwam spoedig daarna op het lijstje van 'tien beste films aller tijden'. Eén van Antonioni's beste films, deel een van de trilogie met La notte en L'eclisse.