Jürgen Herrmann

Cameraman

Jürgen Herrmann is cameraman.
Er zijn 8 films gevonden.

Es muss Liebe sein

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Felix Dünnemann. Met o.a. Michael Fitz, Sabine Kaack, Nils Kahnwald, Jacqueline Svilarov en Rainer Basedow.

De pilotfilm voor de vijftiendelige serie [KL]Die Boegers[KLE] over een ex-rocker Robi (Fitz), die huisman geworden is, terwijl zijn vrouw Gisi (Kaack) de kost verdient bij een bank. Robi zorgt voor hun gebroed, Linus (Kahnwald) en Melanie (Svilarov), twee lastige tieners. Als Robi zijn bandmanager van weleer ontmoet, besluit hij na twintig jaar zijn comeback te maken. Er ontstaat de nodige heisa, want de toekomstverwachtingen van Robi en Gisi zijn nu wel heel erg verschillend geworden. Eigentijdse verstrooiing met hippe nostalgie, die concurreert met andere zeepachtige tv-reeksen. De vraag doet zich voor of het uitzendtijdstip, 21.05 uur, voor een serie van dergelijk laag gehalte wel zo gelukkig gekozen is. Het scenario voor deze 'zet je verstand maar op nul en laat de fondant op je tong smelten' is van Rudolf Bergmann en Gabi Decker. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann.

Engel sucht Flügel

2001 | Romantiek, Muziek

Duitsland 2001. Romantiek van Marek Gierszal. Met o.a. Annett Renneberg, Julian Weigend, Christoph Waltz, Peter Sattmann en Doris Kunstmann.

De toon in deze vlotte en luchtige geschiedenis wordt meteen gezet. De twintig-jarige Maria (Renneberg) die uitsluitend voor de muziek leeft, komt van Sint Petersburg aan de Lena naar Frankfurt aan de Main voor een belangrijk muziekconcours. De oude pensionhoudster van Russische afkomst die haar zou opvangen, blijkt te zijn overleden, de vleugel, waarop zij zou spelen is met de inboedel verkocht aan sjacheraar Richard Caspari (Waltz). Bovendien zijn Maria`s inschrijvingsformulieren onvindbaar waardoor ze niet mag meedoen, en haar koffer met het spaargeld dat de gehele familie bij elkaar had gebracht met grote persoonlijke offers, is gestolen. Maria blijkt een doorzettertje en zoekt om te beginnen Richard op, want zonder instrument begint zij niets. Richard die al heel wat vlekken op zijn ziel heeft, blijkt de beroerdste niet te zijn. Maria mag bij hem op de piano oefenen en in een kamertje slapen. Zo leert ze Hendrik (Weigend) kennen, een vlotte flierefluiter, op wie ze verliefd wordt. Hendrik lijdt aan een ernstige kwaal (die gelukkig niet fataal blijkt), hij is een gauwdief en had Maria's bullen gejat. Hij rijkt haar de helpende hand als de vleugel weer eens weg is. Het wordt dramatisch als Hendrik in het ziekenhuis belandt en Maria geen zin meer heeft om te spelen. Het komt in de finale heel wat goed, al komen Hendrik en Maria niet definitief bij elkaar, maar de kijker kan zich evenwel voldaan voelen. Het vederlichte scenario is van Hartmann Schmige. Het enthouisaste spel maakt een hoop goed al duurt de tweede helft van de sfeervolle film wat lang en is de afloop geen grote verrassing. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann en Armin Alker.

Tatort - Nach eigenen Gesetzen

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Josef Rödl. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Markus Majowski, Gudrun Landgrebe, Saskia Vester en Hans-Jörg Assmann.

Priv[KA1]e-detective Kurt Seide uit Frankfurt wordt met doorgesneden polsen in zijn douche gevonden. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) en zijn nieuwe assistent Kiefer (Majowski) worden met het onderzoek belast, want men denkt meteen dat het om een moord gaat. Van de vriendin van het slachtoffer horen ze dat Seide bedreigd werd door neo-nazi`s die bijeenkomen in de kroeg van Gerd Hassler (Thieme). In Seide`s agenda staan twee namen: Korenke (Assmann), die illegaal in wapens handelt en Dr. Goltz (Marx), een ambitieuze chirurg van het academische ziekenhuis. Seide heeft beide mannen tijdens een verblijf in de Bahama`s leren kennen, maar Dr. Goltz zegt dat hij zich Seide niet meer kan herinneren. Op de begrafenis van een collega ontmoet Brinkmann een charmante journaliste die bij de radio werkt, Sonja Hold (Landgrebe), die hem vraagt als aankomend misdaadverslaggeefster een onderzoek te mogen bijwonen. Er gebeurt een tweede moord die het werk van dezelfde dader moet zijn, want weer zijn iemands polsen doorgesneden en Sonja Hold wordt gegijzeld. Nu zit Brinkmann opgezadeld met een onverkwikkelijke situatie. Het scenario van Bodo Kirchhoff is niet slecht maar het thema neo-nazi's is eigenlijk al behoorlijk uitgemolken en te vaak blijken zij een dwaalspoor te zijn en deel uit te maken van het subplot. Landgrebe is grote klasse en Majowksi als Kiefer is niet slecht; of hij het tot commissaris zal brengen is niet zeker; toen Brinkmann een jaar later met pensioen ging, is hij hem niet opgevolgd. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann en Armin Alker. Aflevering 434.

Tatort - Todesbote

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Günter Waidacher, Dietrich Mattausch, Rosel Zech en Jacques Breuer.

Horst Blankenberg (Mattausch) is beleggingsadviseur in Frankfurt. Hij verdient goed. Zijn vrouw Silvia (Zech) is spoorloos is verdwenen. Hij wordt opgebeld door een onbekende man, die beweert haar ontvoerd te hebben. Hij vraagt twee miljoen mark losgeld. Een tijdje later wordt Blankenberg op een parkeerplaats aan de Autobahn neergeschoten. Het is een moeilijk geval voor commissaris Brinkmann (Von Hassel). Blankenberg had een verhouding met een jonge vrouw, waarna Silvia een affaire begon met de dubieuze acteur Baltruschat (Breuer). De zaak blijkt echter in scène gezet te zijn om zo aan twee miljoen te komen. Regisseuse Hoffman kon rekenen op een goede rolverdeling met bekende namen, w.o. Zech, Mattausch. Er kon dus weinig misgaan, maar het scenario van Hans Kelch komt na een beloftevolle start in een conventionele krimi-baan terecht. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann. Twintigste zaak van Brinkmann, aflevering 395.

Schalom, meine Liebe

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Josef Rödl. Met o.a. Dominique Horwitz, Katja Weitzenböck, Hana Azoulay-Hasfari, Yehuda Seligmann en Buddy Elias.

Ron Rosenbaum (Horwitz) uit Frankfurt droomt van een carri[KA2]ere als piloot maar in plaats daarvan sappelt hij als creative-designer op het reclamebureau van een vriend. Ron, die joods is, heeft een mooie Teutoonse vriendin, Ingrid (Weitzenb[KA3]ock), die van hem houdt. Als ze onverwacht en ongenodigd op een joodse bruiloft komt, is Rons mispoge ontzet, want voor een sjikse is geen plaats. Het komt Ingrid ter ore dat Ron in Isra[KA3]el een zoon heeft, Benni (Seligman), die inmiddels vijftien is, waar hij zich nooit iets van heeft aangetrokken. Bovendien liet hij de knappe moeder, Yael (Azoulay- Hasfari) zitten. Hierop gooit Ingrid Ron de deur uit. Ron gaat naar Isra[KA3]el, krijgt een opleiding tot vlieger en stort in het zand tijdens zijn eerste grote opdracht om pesticiden boven een landbouwveld te strooien. Yael, die een reisbureau runt, geeft Ron een baantje, maar houdt hem buiten de zaken. Bovendien voelt ze niets meer voor Ron. Ze heeft haar oog op een ander laten vallen. Benni, die zijn vader voor het eerst ziet, is gelukkig dat hij een vader heeft, en het tweetal kan goed met elkaar opschieten. Ron moet erkennen dat hij in Isra[KA3]el (als buitenstaander) mislukt is en wil terug naar Duitsland, waar hij weer op het reclamebureau kan werken. Als hij voor een reis terugkomt naar Isra[KA3]el en met Yael over de toekomst van Benni wil spreken, komt Yael om door een aanslag van palestijnse heethoofden. Benni gaat mee naar Duitsland, maar komt in dezelfde cultuurkloof terecht als zijn vader: nergens bij te horen. Gelukkig is er die sympathieke, blonde Ingrid nog. Zij is de reddende engel. Rafael Seligmann schreef met behulp van regisseur R[KA3]odl een gevoelig scenario, waarin hij laat zien wat het betekent in Duitsland joods te zijn en te ontdekken dat ruim vijftig jaar na WO II (1939-45) nog lang niet alle wonden geheeld zijn. De film is hier en daar wat aan de sentimentele kant en soms een beetje te mooi om waar te zijn, maar het is al met al heel onderhoudend en je kunt zeer goed meeleven met de hoofdrollen, die mooie prestaties onder de regie van Rödl leveren. Camerawerk van Jürgen Herrmann. Superieur aan dergelijk Hollywood-werk, waarin het echte Europese gevoel soms ontbreekt. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

5 Zimmer, Küche, Bad

1992 | Romantiek, Drama, Familiefilm, Komedie

Duitsland 1992. Romantiek van Rolf Silber. Met o.a. Anica Dobra, Christoph Waltz, Karl Michael Vogler, Marita Marschall en Hans Jürgen Diedrich.

Cabaretdanseres Pia Janzen (Dobra) is wanhopig op zoek naar een woning. Zo ontmoet ze Hartwig Klemmnitz (Waltz), die evenmin geen onderdak heeft. Ze leren elkaar wat beter kennen, alhoewel Hartwig wijselijk verzwijgt dat hij al een vriendin heeft. Op een keer stuift Pia binnen op zijn werk en stelt ze hem voor te gaan samenwonen. Ze weet al hoe ze een woning moeten bemachtigen: Hartwig moet zich voordoen als een hooggeplaatste functionaris. Komedie met een sociale ondertoon. Het zoeken naar een woning wordt een obsessie voor deze jonge mensen. De acteurs spelen frivool en komen spontaan uit de hoek. Aardige tv-komedie met een ontwapenende en superieur spelende Dobra, afkomstig uit ex- Joegoslavië. Waltz is producent bij het Weense Burgtheater en was ook af en toe te zien in de zeer succesvolle Duitse krimi- serie Derrick. Het scenario is van Thomas Kirchdorf. Het scenario van Thomas Kirdorf heeft enkele inzinkingen, waardoor het ritme niet steeds even vlot is. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann.

Tatort - Kopflos

1988 | Mysterie

Duitsland 1988. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Thomas Ahrens, Dietrich Mattausch, Sabine von Maydell en Ingmar Zeisberg.

Inspecteur Brinkmann moet de vermoedelijke moord op een onderzoeksleider van een elektronika-concern oplossen. Nadat hij door zijn vrouw gevonden was, is hij verdwenen. Zou de bij de zaak betrokken geraakte privédetective hem verder kunnen helpen? Het scenario is van Hans Kelch. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann.

Das zweite Leben Joseph Haydns

1987 | Drama, Biografie, Muziek, Historische film

Duitsland 1987. Drama van Peter Laemmle. Met o.a. Paul Mühlhauser, Johanna Bittenbinder, Jakob Fichert, Addi Hirschal en Michael Habeck.

In 1790 wordt Joseph Haydn (M[KA3]uhlhauser) als hij 58 jaar oud is, na dertig jaar trouwe dienst gepensioneerd door de vorst Esterhazy, bij wie hij werkte als kapelmeester. Voor het eerst in zijn leven voelt hij zich vrij. Hij wordt enige tijd later uitgenodigd om in Engeland te komen concerteren. Zijn vrienden, en vooral Mozart, raden hem ten stelligste af om een concertreis te ondernemen. Gelukkig voor het nageslacht heeft Haydn niet naar hen geluisterd, want in Engeland kende hij een bijzonder vruchtbare periode (1791 en 1794). Zijn twijfels en overpeinzingen over het verleden zullen beslissend zijn voor zijn toekomst. Een vrije interpretatie opgebouwd uit elementen uit het leven van Haydn, die schitterend wordt geportretteerd door Mühlhauser, die de film op zijn schouders torst. De soundtrack bevat een selectie van het bekendere werk van Haydn, die leefde van 1732 tot 1809. Het scenario van Peter Probst en regisseur Laemmle is nogal traag en statisch. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann en heeft een soort vergeelde uitstraling.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jürgen Herrmann op televisie komt.

Reageer