Henri Alekan (1909-2001): cast en camera.
Er zijn 29 films gevonden.

Cannes... les 400 coups

1997 | Documentaire

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1997. Documentaire van Gilles Nadeau. Met o.a. Georges Cravenne, Louisette Fargette, Roger Vadim, Claudia Cardinale en Henri Alekan.

Een overzicht van vijftig jaar Festival van Cannes, beginnende met de valse start in 1939, om dan over te schakelen op het echte eerste festival van 20 september tot en met 5 oktober 1946. De vele documentaire beelden met beroemde vedetten van destijds die langs de Croisette paraderen worden afgewisseld met interviews met de groten van vandaag. Er wordt natuurlijk aandacht besteed aan het afgebroken festival van 1968, dat als gevolg had dat nevenmanifestaties als [KL]La quainzaine des r[KA1]ealisateurs[KLE] en [KL]La semaine de la critique[KLE] het levenslicht zagen. Tevens worden fragmenten getoond uit films die hun loopbaan startten in Cannes, evenals beelden van enkele prijsuitreikingen. Het geheel zit eerder rommelig in elkaar en werd duidelijk vlug gemonteerd (door Martine Evin) om de concurrenten voor te zijn. Michel Pascal en Nadeau schreven het scenario. Pascal stond tevens in voor de commentaar en de interviews. Achter de camera stonden Jean-Claude Lemercier, Jacques Pamart en Gorka Sistiaga.

Jean Cocteau, mensonges et vérités

1996 | Documentaire, Biografie, Experimenteel

Frankrijk 1996. Documentaire van Noël Simsolo. Met o.a. Jean-Luc Godard, Jean Marais, Claude Samuel, Alejandro Jodorowski en Cyril Robichez.

Een overzicht van vijftig jaar Festival van Cannes, beginnende met de valse start in 1939, om dan over te schakelen op het echte eerste festival van 20 september tot en met 5 oktober 1946. De vele documentaire beelden met beroemde vedetten van destijds die langs de Croisette paraderen worden afgewisseld met interviews met de groten van vandaag. Er wordt natuurlijk aandacht besteed aan het afgebroken festival van 1968, dat als gevolg had dat nevenmanifestaties als [KL]La quainzaine des r[KA1]ealisateurs[KLE] en [KL]La semaine de la critique[KLE] het levenslicht zagen. Tevens worden fragmenten getoond uit films die hun loopbaan startten in Cannes, evenals beelden van enkele prijsuitreikingen. Het geheel zit eerder rommelig in elkaar en werd duidelijk vlug gemonteerd (door Martine Evin) om de concurrenten voor te zijn. Michel Pascal en Nadeau schreven het scenario. Pascal stond tevens in voor de commentaar en de interviews. Achter de camera stonden Jean-Claude Lemercier, Jacques Pamart en Gorka Sistiaga.

Den schönen guten Waren

1990 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1990. Documentaire van Martina Müller. Met o.a. Edwige Feuillère, Magda Schneider, Daniel Gélin, Henri Alekan en Ivan Desny.

Max Opüls werd in 1902 geboren als Max Oppenheimer. Hij stierf in 1957, te vroeg, en volgens François Truffaut moest Frankrijk een lievelingsregisseur missen. Documentairemaakster Müller laat ons de stijl en de techniek van Ophüls zien, terwijl zij nog in het leven zijnde acteurs en actrices over Ophüls aan het woord laat. Onderscheiden met een bijzondere prijs is deze film een must voor filmliefhebbers en filmstudenten.

Cezanne: Conversation avec Joachim Gasquet

1990 | Documentaire

Frankrijk 1990. Documentaire van Daniele Huillet en Jean-Marie Straub.

Max Opüls werd in 1902 geboren als Max Oppenheimer. Hij stierf in 1957, te vroeg, en volgens François Truffaut moest Frankrijk een lievelingsregisseur missen. Documentairemaakster Müller laat ons de stijl en de techniek van Ophüls zien, terwijl zij nog in het leven zijnde acteurs en actrices over Ophüls aan het woord laat. Onderscheiden met een bijzondere prijs is deze film een must voor filmliefhebbers en filmstudenten.

Der Himmel über Berlin

1987 | Fantasy, Drama, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1987. Fantasy van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Curt Bois en Peter Falk.

Twee engelen observeren sinds het begin der tijden hoe de schepping zich ontvouwt. De standplaats van Damiel (Ganz) en Cassiel (Sander) is Berlijn, ze luisteren daar onopgemerkt naar de gedachten van de inwoners. Op een dag besluit Damiel dat observeren niet langer genoeg is, hij wil, als sterfelijk wezen, deelnemen aan het leven. Met schitterende beelden van Berlijn, voor de val van De Muur, vertelt Wenders (Der Amerikanische Freund, Paris, Texas) een prachtig, filosofisch verhaal vol melancholie en vervreemding. Peter Handke schreef mee aan het script. Wenders kreeg de regieprijs in Cannes.

Wundkanal

1984 | Historische film, Documentaire, Thriller

Duitsland 1984. Historische film van Thomas Harlan. Met o.a. Alfred F., Heike Geschonneck, Robert Kramer, Françoise Rabut en Hertz Natif.

Een vreemde semi-documentaire gemaakt door de zoon van nazi- propagandafilmer Veit Harlan met een heuse oorlogsmisdadiger in de hoofdrol. Deze film wordt doorgaans samen vertoond met NOTRE NAZI, een documentaire over de spanningen tijdens het maken van WUNDKANAL. Camerawerk van Henri Alekan.

Notre Nazi

1984 | Documentaire

Frankrijk 1984. Documentaire van Robert Kramer. Met o.a. Alfred F., Thomas Harlan, Hertz Natif, Ursula Langman en Henri Alekan.

Een essayistische documentaire over de spanningen tijdens de opnames van WUNDKANAL, een film gemaakt door de zoon van nazi- propagandafilmer Veit Harlan met Alfred F., een op 80-jarige leeftijd uit de gevangenis ontslagen oorlogsmisdadiger, in de hoofdrol. Beide films worden doorgaans samen vertoond aangezien ze elkaar aanvullen en verrijken. Ook bekend als UNSER NAZI.

A Strange Love Affair

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Eric de Kuyper en Paul Verstraten. Met o.a. Howard Hensel, Karel Scheydt, Pascale Petit, Sep van Kampen en Karl Scheydt.

De derde speelfilm van De Kuyper (hier met co-regisseur Verstraten) over onmogelijke liefdes. Docent Hensel wordt verliefd op leerling Van Kampen en blijkt dezelfde interesse te hebben gehad in diens vader (Scheydt), die nog steeds getrouwd is. Een internationaal opgezette film, die bol staat van beeldcitaten. Prachtig camerawerk van de Fransman Henri Alekan.

Une pierre dans la bouche

1983 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1983. Misdaad van Jean-Louis Leconte. Met o.a. Harvey Keitel, Michel Robin, Catherine Frot, Richard Anconina en Hugues Quester.

Voortvluchtige gangster Tony (Keitel) schuilt in een ogenschijnlijk verlaten kasteelachtig landhuis aan de Franse kust. Niettemin heeft het een bewoner: de oudere, blinde acteur Victor (Robin). De voorzichtig groeiende vriendschap tussen de twee wordt verstoord wanneer Victors neef Marc (Anconina) met begeleidster Jacqueline (Frot) op bezoek komt. Vergeetputfilm op Keitels curriculum wordt nauwelijks gehinderd door een plot en leeft van het krachtige acteursensemble. Dat krijgt bovendien zwijgende steun van de door Henri Alekan gefotografeerde, onwerkelijke locatie. Vroege nevenrol van Frot voorspelt haar latere bloei als wendbaar karakterspeelster met draagkracht.

La truite

1982 | Drama

Frankrijk 1982. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Isabelle Huppert, Jean-Pierre Cassel, Jeanne Moreau, Daniel Olbrychski en Jacques Spiesser.

Frédérique, bijgenaamd 'Truite' ('Forel'), zwemt van jongs af aan in de tegenstroom. Ze ontvlucht de afstomping van de traditioneel-maatschappelijke conventies door met welgestelde types aan te pappen, zonder daarbij echter haar lichaam te verkopen. Haar cynische opportunisme brengt haar tot in Japan. Zo onaangenaam als het hoofdpersonage is ook deze Losey-adaptatie van Roger Vaillands roman uit 1964. Huppert, tegendraads filmicoon van de vrouwelijke vrijgevochtenheid, lepelt de titelrol helemaal uit: narcistisch, hatelijk, koud als een vis. De twee sterren zijn voor Alexander Trauners decors en Henri Alekans fotografie.

Het Dak van de walvis

1982 | Experimenteel

Nederland 1982. Experimenteel van Raoul Ruiz. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Jean Badin, Fernando Bordeu, Amber de Grauw en Herbert Curiël.

Een fabel over Chileense onderdrukking, gefilmd in een Hollands polderlandschap. Willeke (beeldschoon door cameraman Henri Alekan vastgelegd) is de vrouw van een volkenkundige die contact zoekt met twee indianen op Vuurland (met prima rol van Curiël als een van hen). Als aan het slot van de film de indianen eindelijk 'geciviliseerd' lijken, is het nog maar de vraag, wie daarmee wie gefopt heeft. Een vrolijke reeks niet al te gemakkelijke allegorieën in een van de minder sterke films van de boeiende Chileen Ruíz.

Der Stand der Dinge

1982 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Portugal 1982. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Patrick Bauchau, Isabelle Weingarten, Allen Goorwitz, Samuel Fuller en Viva Auder.

Wenders maakt na zijn mislukking met HAMMETT de balans op in een film over een 'filmcrew' die in Portugal bezig is met een SF- film, The Survivors. Het geld is op en ieder doodt de tijd op zijn of haar manier. De regisseur gaat naar Los Angeles om de producent op te sporen. Deze blijkt op de vlucht voor zijn duistere geldschieters en wordt neergeschoten. Wenders heeft er weer eens een echte Wendersfilm van gemaakt waarin de crisis van heel de mensheid verwerkt is. Hij slaagt hierin echter maar ten dele. Scenario van Wenders en Robert Kramer. Camerawerk van Henri Alekan, Fred Murphy en Martin Schäfer.

Soleil rouge

1971 | Western

Frankrijk​/​​Italië 1971. Western van Terence Young. Met o.a. Charles Bronson, Ursula Andress, Toshirô Mifune, Alain Delon en Capucine.

De Japanse ambassadeur moet een kostbaar samoeraizwaard aan de Amerikaanse president overhandigen. Zijn trein wordt overvallen en beroofd door bandieten die elkaar de buit proberen af te snoepen. De bedrogen outlaw associeert zich met een samoerai voor een gezamenlijke wraakactie. Deze Europese western haalt in het scenario van alles overhoop, van samoerai tot en met Comanches, en werkt ook door de merkwaardige sterbezetting onbedoeld komisch. De onverstoorbare Bronson en Mifune houden zich net staande.

Triple Cross

1966 | Oorlogsfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1966. Oorlogsfilm van Terence Young. Met o.a. Christopher Plummer, Romy Schneider, Trevor Howard, Gert Fröbe en Claudine Auger.

De avonturen rond een Britse brandkastkraker op de Kanaaleilanden, die zich door nazi's laat betalen om te spioneren, en later de Britten overhaalt hem te belonen voor dubbelspionage, is gebaseerd op de ware ervaringen van Eddie Chapman. Toch komt de film Triple Cross niet zo echt over. Plummer speelt ongeïnteresseerd de hoofdrol, de nazi's zijn karikaturen en eigenlijk voelt alles zo afstandelijk als een James Bond-film, waar regisseur Young er niet toevallig veel van heeft gemaakt. Het is wel altijd aangenaam om acteurs Brynner, Schneider en Fröbe (hij speelde Goldfinger) te zien, om het even in welke rol.

The Poppy is Also a Flower

1966 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten​/​​Oostenrijk 1966. Komedie van Terence Young. Met o.a. Senta Berger, Stephen Boyd, E.G. Marshall, Trevor Howard en Eli Wallach.

Ongelooflijk slechte film naar een verhaal over drugsmokkel van Ian Fleming oorspronkelijk bedoeld als VN-project voor tv. Het acteerwerk is soms zonder meer slecht. Alleen het laatste halfuurtje van de film biedt een boeiende achtervolging.

Lady L

1965 | Komedie

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Peter Ustinov. Met o.a. Sophia Loren, Paul Newman, David Niven, Claude Dauphin en Philippe Noiret.

Loren is Lady Lendale, die aan haar biograaf haar levensgeschiedenis toevertrouwt - van eenvoudig wasmeisje tot lid van de Engelse aristocratie; de prijs die zij daarvoor betaalde was gehuwd te zijn met een ongepassioneerde lord. Een tamme komedie, die rond 1900 speelt in Parijs en Londen. Behalve de regie en een klein rolletje, schreef Ustinov ook nog het scenario naar het boek Romain Gary. Camerawerk van Henri Alekan. Gedraaid in Panavision.

Topkapi

1964 | Misdaad, Avonturenfilm, Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1964. Misdaad van Jules Dassin. Met o.a. Melina Mercouri, Peter Ustinov, Maximilian Schell, Robert Morley en Akim Tamiroff.

In het Topkapi museum in Istanboel liggen prachtige smaragden waar een duo slimme inbrekers z’n zinnen op heeft gezet. Kleurrijke, heerlijke jaren zestig heist movie met fijne locaties en spannende momenten, van de regisseur die zich eerder al bedreven in het genre betoonde met Rififi. Zijn geliefde, de Griekse Melina Mercouri die later minister van cultuur zou worden, verwisselt in hoog tempo haar levendige outfits en vormt een amusant trio met Schell en komisch talent Ustinov. De laatste kreeg een Oscar voor zijn bijrol.

Le couteau dans la plaie

1962 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1962. Misdaad van Anatole Litvak. Met o.a. Anthony Perkins, Sophia Loren, Gig Young, Jean-Pierre Aumont en Pascale Roberts.

Knappe Italiaanse Loren hoort tot haar grote opluchting dat haar jaloerse echtgenoot Perkins om het leven kwam bij een vliegtuigongeluk. Tot haar verbazing echter staat hij plotseling weer op de stoep. Hij overleefde het ongeval en wil nu dat zij de treurende weduwe speelt om het verzekeringsgeld los te krijgen. Vergezocht hysterisch melodrama over een onwaarschijnlijke poging een verzekeringsmaatschappij op te lichten. Litvak probeert Perkins de krankzinnigheid mee te geven die hem beroemd maakte met PSYCHO, maar de hand van de meester ontbreekt hier duidelijk. Bovendien zit hij opgescheept met het ongeloofwaardige scenario van Peter Viertel en Hugh Wheeler. In beeld gebracht door Henri Alekan. Een oorspronkelijk in het Engels opgenomen Frans- Italiaanse co-productie.

La Princesse de Clèves

1960 | Drama, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Marina Vlady, Jean Marais, Jean-François Poron, Annie Ducaux en Lea Padovani.

Aan het hof van Hendrik II wordt de jonge vrouw van de prins van Kleef verliefd op de hertog van Nemours en vlucht voor deze verleiding naar haar kasteel. Haar echtgenoot krijgt door roddel niettemin een onjuiste indruk van overspel en sterft van verdriet. Zij blijft ook zijn nagedachtenis trouw. Jean Cocteau schreef het scenario naar de roman van Mme de la Fayette voor Marais als de jonge minnaar, maar toen de film gemaakt kon worden had deze de leeftijd voor de echtgenoot die hij (waarschijnlijk) veel beter speelt, hoewel Poron niet best is. Vlady is perfect in de titelrol van een uiterst verzorgd maar emotieloos prentenboek. Het camerawerk is van Henry Alekan.

Austerlitz

1960 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Biografie

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Abel Gance. Met o.a. Pierre Mondy, Martine Carol, Rossano Brazzi, Claudia Cardinale en Leslie Caron.

Engeland verbreekt verdrag met Frankrijk en laat lord Nelson Franse vloot blokkeren. Napoleon keert zich tegen Oostenrijk en Rusland en trotseert hun verenigde legers bij Austerlitz. Ruim dertig jaar na klassieker NAPOLEON maakte Gance onevenwichtige film over andere wapenfeiten van de Franse keizer. De eerste helft wordt besteed aan oppervlakkige anekdotes in luxueuze decors die reeks van internationale sterren kans moeten geven, waarna veldslag verdere film in beslag neemt met imponerende en meeslepende momenten. Mondy is verrassende maar geen bevredigende keus voor Napoleon-rol.

Le Cas du docteur Laurent

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Sylvia Montford, Antoine Balpêtré en Michel Barbey.

Om gezondheidsredenen verhuist de Parijse arts Laurent naar een gehucht in de Alpes-Maritimes om daar de praktijk van de oude dorpsdokter over te nemen. Wanneer hij bij een zwangere patiënte experimenteert met onconventionele bevallingsmethoden vindt Laurent conservatieve collegae tegenover zich, maar krijgt steun van vele streekbewoners. Met bedaarde souplesse vertolkt Gabin de rechtschapen innovator-dokter, een personage gebaseerd op de pionierende arts Fernand Lamaze (1891-1957). De echte bevalling aan het einde van de film mag een boud stukje cinéma vérité avant la lettre heten.

Le Port du Désir

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Roger Caussimon, Andrée Debar, Henri Vidal en Edith Georges.

Tussen de met sterren bezaaide Sacha Guitry-productie Napoléon en Jean Renoirs feestelijke Moulin Rouge-kroniek French Cancan in hernam vijftiger Gabin even zijn vooroorlogse rol van stoïcijns-rechtschapen mannetjesputter. Als kapitein Lequévic krijgt hij van de havenautoriteiten in Marseille de opdracht om het scheepswrak Vénus te bergen en logeert in hotel-nachtclub-café l'Ancre de la Marine. Louche uitbater Black (Caussimon) is tevens eigenaar van het wrak en heeft nogal wat te verbergen. Genrevakman Gréville (1906-1966) en cameraman Henri Alekan weten wel wel raad met dit pittoreske havenkwartierdrama. De onderwaterscènes in deze cocktail van poëtisch realisme en film noir werden gedraaid door Louis Malle.

Frou-Frou

1955 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van Augusto Genina. Met o.a. Dany Robin, Gino Cervi, Philippe Lemaire en Louis de Funès.

Tijdens de belle époque beklimt bloemenverkoopster Antoinette Dubois, dankzij bemiddelde heren van zekere leeftijd, de Parijse beau monde-ladder en wordt als Frou-Frou een musichall-vedette. Na een Russisch avontuur met een prins keert ze berooid terug en verliest haar hart aan een suïcidale kunstschilder. Hoofdzakelijk in flashback verteld melodrama naar Cécil Saint-Laurent is niets anders dan een door Henri Alekan fraai in CinemaScope en Technicolor gefotografeerd Bouquetreeksje.

Roman Holiday

1953 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1953. Romantische komedie van William Wyler. Met o.a. Audrey Hepburn, Gregory Peck, Eddie Albert, Hartley Power en Harcourt Williams.

Deze klassieker maakte van de tot dan onbekende Audrey Hepburn een ster (met een Oscar) en van Rome een van de meest romantische steden. William Wyler draaide geheel op locatie deze zonnige komedie over een prinses die de balen heeft van stijve manieren en saaie diners en in Rome haar eigen weg gaat. Zo ontmoet ze een Amerikaanse journalist met wie ze een onvergetelijke vakantie viert. Peck speelt zo'n luchtige rol waar Cary Grant het patent op leek te hebben, maar alle aandacht gaat naar Hepburn in een parade van uiterst stijlvolle outfits, gecreëerd door Hollywoods topontwerpster Edith Head.

Julietta

1953 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1953. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Dany Robin, Jeanne Moreau, Denise Grey en Bernard Lancret.

Terwijl Yves Allégret noir-poëtische parels draaide, koos broer Marc lichtere filmpaden. Zoals deze amusante melange van Parijs' boulevardtheater en Amerikaanse screwball comedy. Waarin Julietta (een fruitige Robin) opziet tegen het gearrangeerde huwelijk met een adelborst die Abraham al heeft gezien. Verloofde advocaat André Landrecourt (Marais), echter, lijkt haar wel wat. Het duurt even eer bij laatstgenoemde het eurekalampje aanfloept. Heerlijk jaren 50 escapisme naar de roman van de ravissante Louise de Vilmorin, elegant gefotografeerd door Henri Alekan. Moreau heeft de bijrol van arrogante advocatenverloofde. Regieassistent was ene Roger Vadim.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

Les maudits

1947 | Thriller, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1947. Thriller van René Clément. Met o.a. Marcel Dalio, Henri Vidal, Florence Marly, Paul Bernard en Michel Auclair.

April 1945: het Derde Rijk staat op instorten. Een nazi-generaal en een internationaal gezelschap van sympathisanten stappen in Oslo op een duikboot die ze naar Zuid-Amerika zal brengen. Ook aan boord komt, tegen zijn wil, een arts, om een gewonde opvarende te verzorgen. De spanning op deze claustrofobische ‘ark van Noah’ loopt flink op terwijl ieder op zich wordt geconfronteerd met een nieuwe realiteit van politieke schuld of economisch verlies. Uitstekende acteurs en goede dialogen. Scenarist-regisseur Clément maakte ook ondermeer Jeux interdits.

La belle et la bête

1946 | Fantasy, Familiefilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1946. Fantasy van Jean Cocteau en René Clément. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Mila Parély en Nane Germon.

In een geheimzinnig kasteel loopt een armlastige koopman een monster, half mens, half dier, tegen het lijf. Het beest dreigt hem van zijn leven te beroven, tenzij een van zijn drie dochters op het kasteel komt wonen. De vriendelijke Bella offert zich op, valt flauw bij het zien van het monster, maar ontwaart na enige tijd de nobele inborst van het beest. Interessant, fraai surrealistisch vormgegeven sprookje van de veelzijdige Cocteau. De romantiek en ironie hebben niets van hun werking verloren, alleen het acteren van Marais in een driedubbele rol oogt inmiddels wat gedateerd.

La bataille du rail

1946 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Drama van René Clément. Met o.a. Jean Daurand, Jacques Desagneaux, Jean Clarieux en François Joux.

Na de landing van de geallieerden in Normandië saboteerden Franse verzetsstrijders en spoorwegpersoneel tijdens WO II het spoorwegnet om de Duitsers te dwarsbomen. De Duitsers reageerden met gruwelijke represailles. Regisseur Clément (Plein soleil, 1960) verfilmde de acties een jaar na de oorlog, als acteurs gebruikte hij de echte spoormannen en verzetsstrijders. Het resultaat ziet er fraai uit dankzij het camerawerk van Henri Alekan (Roman Holiday) en de ritmische montage. Door de semi-documentaire stijl blijven de personages wat abstract. De Fransen zijn zonder uitzondering heldhaftig. Niettemin: een Gouden Palm in Cannes.