Jörg Schmidt-Reitwein (1939): camera en muziek.
Er zijn 15 films gevonden.

Wie zwischen Himmel und Erde

2012 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 2012. Drama van Maria Blumencron. Met o.a. Hannah Herzsprung, Sangay Jäger en Yangzom Brauen.

De jonge medicijnstudente Johanna (Herzsprung) vertrekt naar Tibet om haar grote droom in vervulling te doen gaan: het beklimmen van een achtduizender. Maar een bijna fataal ongeluk stuurt haar richting een boeddhistisch klooster, waar ze wordt gevraagd een groepje kinderen - inclusief de aangewezen opvolger van de Dalai Lama - richting India te helpen vluchten. Ze stemt toe, maar al snel zitten de Chinese bezetters haar op de hielen. Beklijvend drama, gebaseerd op de ervaringen van regisseur Blumencron, die als documentairemaakster jarenlang de exodus van Tibetaanse kinderen volgde.

Fisimatenten

1999 | Komedie

Duitsland 1999. Komedie van Jochen Kuhn en Jochem Kuhn. Met o.a. Maximilian Schell, Tonio Arango, Alexandra Maria Lara, Edgar Selge en Neza Selbuz.

Edward, een jonge schilder, voltooit geen enkel werk maar wordt desondanks onderhouden door een gulle galeriehouder (die in vervalsingen handelt). Wanneer hij zowel zijn huis als zijn meacenas verliest besluit Edward de kunstwereld voor gezien te houden. Regisseur Kuhn (1954) die met Fisimatenten zijn speelfilmdebuut maakte, volgde zelf een kunstopleiding en schildert eveneens. In deze vrolijke satire legt hij het narcisme in de kunstwereld bloot. (RdL/VPRO Gids)

Rot wie das Blut

1998 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland 1998. Actiefilm van Markus Fischer. Met o.a. André Eisermann, Stefanie Stappenbeck, Ludwig Boettger, Marcus Signer en Annekatrin Bürger.

Edward, een jonge schilder, voltooit geen enkel werk maar wordt desondanks onderhouden door een gulle galeriehouder (die in vervalsingen handelt). Wanneer hij zowel zijn huis als zijn meacenas verliest besluit Edward de kunstwereld voor gezien te houden. Regisseur Kuhn (1954) die met Fisimatenten zijn speelfilmdebuut maakte, volgde zelf een kunstopleiding en schildert eveneens. In deze vrolijke satire legt hij het narcisme in de kunstwereld bloot. (RdL/VPRO Gids)

Verbotene Zone

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Markus Fischer. Met o.a. Barbara Auer, Ernst Sigrist, Ueli Jäggi, Christian Tasche en Lauretta Hickmann.

De knappe, donkerharige Larissa (Auer), die lid is van de milieubeweging Network Peace, komt op het spoor van een illegaal plutoniumtransport, niet door de maffia, maar door een respectable Duitse wapenfabriek. Samen met oorlogscorrespondent/cameraman Juan (Sigrist) gaat ze op onderzoek. Met als bewijs metingen van radioactiviteit rond de fabriek gaat Larissa naar Marion (Hickman), die de plaatselijke voorzitster van de beweging is. In plaats van tot actie over te gaan besluit Marion iemand uit de politiek in te schakelen. Daarop gaan Larissa en Juan in het holst van de nacht inbreken in de fabriek. Een thriller zonder actie of spanning. Je wacht tevergeefs op een climax. De film sleurt zich anderhalf uur voort, waarschijnlijk op zoek naar een regisseur. Greenpeace heeft zeker geen boodschap aan het scenario van Gareth Jones, een Engelsman, wiens werk in het Duits werd bewerkt door Norbert Ehry. Het camerawerk is van Jörg Schmidt-Reitwein.

Tatort - Himmel und Erde

1993 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1993. Mysterie van Markus Fischer. Met o.a. Udo Wachtveitl, Miroslav Nemec, Susanne Lothar, Detlef Kügow en Stefan Witschi.

Nina (Lothar) staat aan het hoofd van een stelletje oplichters. Haar bende heeft een waterdicht systeem ontwikkeld om argeloze lieden om de tuin te leiden. Zelfs commissaris Ivo Batic (Nemec) laat zich bijna inpakken door het charisma van Nina. In de finale zegeviert echter het recht. Een nauwelijks overtuigende krimi die gekenmerkt wordt door te weinig fantasie en te weinig vaart, terwijl hij nooit echt spannend wordt. Het scenario is van Ljubisa Ristic. Het camerawerk is van Jörg Schmidt-Reitwein. Zevende zaak van Batic en Leitmayr, aflevering 284.

Probefahrt ins Paradies

1992 | Sportfilm, Komedie

Duitsland​/​​Zwitserland 1992. Sportfilm van Douglas Wolfsperger. Met o.a. Barbara Auer, Mathias Gnädinger, Axel Milberg, Kristina Walter en Inge von Ambesser.

Tijdens een vreemde pelgrimstocht naar Lourdes komt de misstap van een jonge pastoor aan het licht: zijn hoogzwangere vriendin verschijnt plotseling en moet zich weren tegen de strenge kloosterzuster, die de busreis op een heerlijk schijnheilige manier leidt. De celibaatskomedie heeft enkele opvallende steken onder water voor de katholieke kerk in petto. Vooral Hörbiger als non is bijna hemels. Helaas houdt de jonge regisseur het halverwege de film niet meer vol; het ontbreekt hem aan het gevoel voor goede timing en de grap gaat in rook op. Wolfsperger schreef het scenario samen met Franz Bielefeld, Tobias Engelsing en Luisa De Martin. Jörg Schmidt-Reitwein stond achter de camera.

Brandnacht

1992 | Mysterie, Thriller

Zwitserland​/​​Duitsland 1992. Mysterie van Markus Fischer. Met o.a. Bruno Ganz, Barbara Auer, Rolf Hoppe, Ueli Jäggi en Gunter Malzacher.

De jonge Zogg zit in de gevangenis voor verkrachting en moord van een jonge vrouw in het Zwitserse dorpje Emmenthal. Hij is onschuldig en roept de hulp in van zijn vroegere leger-luitenant Ganz. Deze komt uit Berlijn om de zaak op te helderen, maar in het dorp stoot hij op een muur van stilte en vijandigheid. Een bewijs van hoe van een uitstekend roman een oppervlakkige film gemaakt kan worden, ondanks goede acteerprestaties. De film lijkt keer op keer op gang te geraken om dan weer opnieuw plat te vallen. Rosemarie Fendel en Fischer bewerkten de roman van Sam Jaun en we raden aan de film te laten voor wat hij is en het boek te lezen. Fotografie van Jörg Schmidt-Reitwein. Stereo.

Zimmer 36

1988 | Thriller

Zwitserland 1988. Thriller van Markus Fischer. Met o.a. Babett Arens, Peter Cieslinski, Ann-Marie Blanc, Volker Prechtel en Christiane Krüger.

Journalist Cieslinski onderzoekt waarom een man in een hotel, waar kamers per uur worden verhuurd, zelfmoord pleegde. Een echte film noir, weliswaar vol clichés, obligate scènes en geforceerd spel, maar schitterend opgenomen in zwart/wit. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Das Gespenst

1982 |

Duitsland 1982. Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Kurt Raab, Werner Schroeter en Dietmar Schneider.

'Du hast keine Chance, nutze sie,' luidt het adagium van Münchens beroemdste margefilmer Achternbusch. Met deze verondersteld blasfemische zwart-witfilm riep hij de toorn van filmkeuring en een reactionair-katholieke CSU-politicus over zich af. In Oostenrijk en Zwitserland oogstte de maffe, charmant minimaal geregisseerde satire een vertoningsverbod. Waarom? In een Beiers kerkje stapt Christus van het kruis en trekt in amoureuze tandem met een jonge moeder overste langs berg en dal. Geestige scène: Jezus wil zwemmen, maar kan slechts over water lopen. Bierbichler, die de non vertolkt, was jarenlang met Achternbusch gelieerd.

Woyzeck

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Eva Mattes, Willy Semmelrogge, Wolfgang Reichmann en Volker Prechtl.

Herzogs eigenzinnige, onevenwichtige verfilming van Georg Büchners toneelstuk. Kinski is een te krachtig acteur voor de sluw-domme Woyzeck-figuur. Herzog schoot de film in een schitterend Tsjechisch stadje.

Nosferatu: Phantom der Nacht

1979 | Horror

Duitsland​/​​Frankrijk 1979. Horror van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Bruno Ganz, Isabelle Adjani, Roland Topor en Walter Ladengast.

Junior-makelaar Jonathan Harker (Ganz) wordt naar Transsylvanië gezonden, waar hij een lucratieve vastgoedtransactie af moet sluiten met graaf Dracula (Kinski). Maar die lijkt meer geïnteresseerd te zijn in zijn geliefde Lucy (Adjani). Herzog en zijn cast werden vooral geïnspireerd door de klassieker van Murnau uit 1922. Adjani lijkt regelmatig op een diva uit een zwijgende film, Kinski is briljant als stille, tragische vampier. Er werden Engels en Duits gesproken versies opgenomen. Opnames werden onder andere gemaakt in Delft, Schiedam en Slowakije.

Bierkampf

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Herbert Achternbusch. Met o.a. Herbert Achternbusch, Annamirl Bierbichler, Sepp Bierbichler, Heinz Braun en Alois Hitzenbichler.

De meest wrange Achternbusch-satire op het Duits-zijn volgens de Beierse variant: een leren jack is voor hemzelf en voor de buitenwereld voldoende om te geloven dat hij een politieman is, wat hem bijzonder grote vrijheden geeft tijdens een typisch Beiers bierfeest. Underground-filmer Achternbusch onthult vlijmscherp een duistere plek in de maatschappij. Het is zijn beste film. Camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Herz aus Glas

1976 | Fantasy, Drama

Duitsland 1976. Fantasy van Werner Herzog. Met o.a. Josef Bierbichler, Volker Prechtel, Stefan Güttler, Sonja Skiba en Clemens Scheitz.

Na de dood van de uitvinder van het robijnglas gelooft een glasfabrikant dat de formule ervan te maken had met het bloed van een jonge maagd, waarna pathetische toestanden uitbreken rondom de glasfabriek. Een filmproduktie die volgens Herzog tot stand kwam onder hypnose van de spelers. Was dat laatste nu maar niet gebeurd.

Kaspar Hauser - Jeder für sich und Gott gegen alle

1974 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland 1974. Biografie van Werner Herzog. Met o.a. Bruno S., Walter Ladengast, Brigitta Mira, Willy Semmelrogge en Hans Musäus.

Bij het uitkomen al een klassiek meesterwerk: de verfilming van het bekende verhaal over de raadselachtige vondeling Kaspar Hauser met een indrukwekkende rol van Bruno S. Onvergetelijke scènes als theologen zich op de analfabetische vondeling storten op zoek naar het aangeboren, ongerepte 'godsbegrip' bij de mens. Hausers antwoord is kostelijk, maar staat tevens voor de eigen ervaringen van hoofdrolspeler Bruno S. - een in liefdeloze tehuizen opgegroeide man. Grote prijs in Cannes en diverse bekroningen op het filmfestival van Berlijn.

Land des Schweigens und der Dunkelheit

1971 | Documentaire

Duitsland 1971. Documentaire van Werner Herzog. Met o.a. Fini Straubinger, Miss Juliet, Else Fährer, Ursula Riedneier en Joseph Riedneier.

Een documentaire over de dove en blinde vrouw Straubinger die het land rondtrekt om in scholen, instellingen e.d. meer begrip te kweken voor visueel gehandicapten. Herzog kan het niet laten irritante filosofische bedenkingen op de soundtrack los te laten, maar toont anderzijds het nodige respect voor zijn boeiende onderwerp.