Floyd Crosby (1899-1985): camera.
Er zijn 17 films gevonden.

The Young Racers

1963 | Drama, Actiefilm, Avonturenfilm, Sportfilm

Verenigde Staten 1963. Drama van Roger Corman. Met o.a. Mark Damon, William Campbell, Patrick Magee, Luana Anders en Robert Campbell.

Ex-autocoureur en gevierd kampioen Stephen Children (Damon) - nu schrijver - wil een boek schrijven waarin afgerekend wordt met de mythevorming rondom de persoon van Joe Machin (Campbell), die op dit moment aan de top staat in de autoracerij; dit uit wraak omdat deze ooit wat had met zijn verloofde Henny (Anders). Door een toeval redt Joe het leven van Stephen en beiden sluiten vriendschap. Als film stelt deze prent niet meer voor dan al die andere race-werkjes, maar Corman draaide hem op verscheidene Europese locaties en tot assistenten behoorden talenten en (latere) beroemdheden zoals Francis Ford Coppola, Peter Bogdanovich, Monte Hellman, Charles Griffith en Menahem Golan. De meeste wedstrijdscènes werden opgenomen tijdens echte grand- prix, waarbij telkens bij aankomst de echte coureur, voor close- ups vervangen werd door Campbell. Het scenario is van Bob Campbell. Het camerawerk is van Floyd Crosby. Pathécolor, Mono.

The Raven

1963 | Horror

Verenigde Staten 1963. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, Boris Karloff, Peter Lorre, Hazel Court en Jack Nicholson.

Engeland in de 15e eeuw: geheimzinnige kastelen en magische krachten. Twee tovenaars betwisten elkaar de titel van grootmeester, terwijl een derde veranderd werd in een raaf. Het komt tot een moorddadig, magisch duel. Een schitterende parodie op Cormans eigen Poe-cyclus, grandioos vertolkt door Price, Karloff en Lorre, geholpen (of tegengewerkt) door een jonge Nicholson. Richard Matheson leverde een prachtig, geïnspireerd scenario af, dat nog maar weinig te maken had met het gedicht van Poe, maar enkel puristen kunnen hier aanstoot aan nemen. Een Grand-Guignol film, die nog maar zelden geëvenaard werd. Floyd Crosby toverde het allemaal op het celluloid, op toon gezet door Les Baxter.

Tales of Terror

1962 | Horror

Verenigde Staten 1962. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, Peter Lorre, Basil Rathbone, Debra Paget en Maggie Pierce.

Richard Matheson bewerkte drie Poe-verhalen, die door Corman als drie korte films aan elkaar werden gelast. MORELLA vertelt over een dode, die in opstand komt omdat ze niet wil sterven; THE BLACK CAT handelt op komisch wijze over een ziel die na de dood reïncarneert in een kat en THE FACTS IN THE CASE OF MR. VALDEMAR toont wat er gebeurt met iemand die niet kan sterven wanneer zijn laatste uur geslagen heeft. Omdat Corman diverse stijlen heeft gemêleerd, is dit een onevenwichtige aflevering in de Poe-reeks. THE BLACK CAT verrast echter door zijn verfrissende komische uitwerking. Price speelt de hoofdrol in de drie verhalen; Lorre is onvergetelijk in dat deel, terwijl Rathbone een meelijwekkende Valdemar neerzet. De drie acteurs amuseren zich duidelijk in deze door Floyd Crosby opgenomen anthologie. De vreemdsoortige kleureneffecten en het Panavisionformaat komen op de tv niet tot hun recht.

The Pit and the Pendulum

1961 | Horror

Verenigde Staten 1961. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, John Kerr, Barbara Steele, Luana Anders en Antony Carbone.

Rond 1550. Kerr bezoekt zijn zwager Price in diens kasteel in Spanje om meer te weten te komen over de onverwachte dood van zijn zus Steele. Niemand doet zijn mond open en Price stelt zich zelfs vijandig op. Kerr gaat zelf op onderzoek en dat brengt hem naar de folterkamer van Price's vader, de plaats waar Steele dood aangetroffen werd. Angstwekkend gotisch griezelverhaal, schitterend vertolkt door een zeer kleine cast. Tweede in de reeks Edgar Allan Poe-adaptaties door Corman, die meer nadruk legde op de sfeer van het verhaal dan op de inhoud. Richard Matheson is verantwoordelijk voor het knap opgebouwde scenario. Prachtige fotografie van Floyd Crosby. Gefilmd in Panavision.

The Gambler Wore A Gun

1961 | Western

Verenigde Staten 1961. Western van Edward L. Cahn. Met o.a. Jim Davis, Mark Allen, Addison Richards, Merry Anders en Don Dorrell.

E[KA1]en van de zwart-wit-westerns die Cahn regisseerde en Robert Kent produceerde in de periode 1960/61 met [KA1]of Jim Davis [KA1]of James Brown in de hoofdrol. Het waren de laatste films die Cahn zou doen v[KA1]o[KA1]or zijn dood in 1963. Befaamd werd hij met LAW AND ORDER in 1932: dertig jaar western- geschiedenis. In deze door Owen Harris geschreven western naar een verhaal van L.L. Foreman is Jim Davis de eerlijke gokker, die een ranch koopt en dan ontdekt dat de saloon-eigenaar deze gebruikt om er gestolen vee heen te brengen. Floyd Crosby was de man achter de camera. Het is een herverfilming van THE LONE GUN met George Montgomery uit 1954. Hierin de voorlaatste rol (in 1962 de laatste in THE WILD WESTERNERS) van Joe McGuinn (1904- 1971), die sinds eind jaren dertig dozijnen schurkenrollen had gespeeld.

House Of Usher

1960 | Horror

Verenigde Staten 1960. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, Mark Damon, Myrna Fahey en Harry Ellerbe.

Wanneer Damon zijn verloofde, Fahey, wil wegvoeren uit het familiekasteel der Ushers, stoot hij op de mysterieuze tegenstand van haar broer, Price, die beweert dat krankzinnigheid erfelijk is in de familie. Hij wil dat met hen het geslacht der Ushers uitsterft. De eerste Poe-bewrking van Corman werd tevens zijn eerste internationaal succes. De film biedt alles dat men van een horrorfilm verlangt : decadente sfeer, vreemd handelende personages, barokke decors, overweldigende romantiek. De effecten zijn verbluffend, vertolking staat op hoog niveau. Knappe fotografie van Floyd Crosby. Het verhaal werd bewerkt door Richard Matheson.

The Wonderful Country

1959 | Western

Verenigde Staten​/​​Mexico 1959. Western van Robert Parrish. Met o.a. Robert Mitchum, Julie London, Gary Merrill, Pedro Armendáriz en Jack Oakie.

Martin Brady (Mitchum) wordt door zijn Mexicaanse werkgever naar Puerto in Texas gezonden om wapens te kopen. Hij raakt gewond door een ongeval en moet er blijven. Hier ontmoet hij Ellen Colton (Londen), de vrouw van de Amerikaanse legerofficier Major Colton (Merrill). Hij wordt verliefd op haar. Ondertussen worden zijn wapens gestolen en de Mexicanen verdenken hem ervan dat hij ze zelf wilde verkopen. Zwoele, complexe western met een schitterende Mitchum en een London, die sensueler is dan ooit. Het scenario dat Robert Ardrey baseerde op een roman van Tom Lea geeft beiden de kans om zich van hun beste kant te laten zien, maar sleept zich op bepaalde momenten echt voort. Zeer mooie fotografie van Floyd Crosby en Alex Phillips.

Suicide Battalion

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Edward L. Cahn. Met o.a. Mike Connors, John Ashley, Jewell Lain en Russ Bender.

Een statische WO II-film zonder actie. Een tweetal militairen krijgt opdracht regeringsstukken te vernietigen in een kelder op Pearl Harbour.

Rock All Night

1957 | Muziek, Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1957. Muziek van Roger Corman. Met o.a. Dick Miller, Russell Johnson, Abby Dalton, The Platters en Robin Morse.

Al's Place, een rock 'n' roll-club, wordt bezet door een stel sadistische moordenaars. De baas van de tent wordt gegijzeld, de klanten geterroriseerd. Nietsnut Miller slaagt er uiteindelijk in om de misdadigers te ontwapenen. De rock 'n' roll had nog maar nauwelijks zijn intrede op de hit-parade gedaan of Corman was er als de kippen bij om een film in de zalen te brengen. Veel heeft deze rolprent niet om het lijf, maar de rode draad, bijeengeschreven door Charles Griffith, laat veel gaten voor knappe rocknummers van o.a. The Platters. Een vluggertje dat vlot loopt, maar even vlot vergeten is. Back-to-back gefilmd met CARNIVAL ROCK.

Ride Out for Revenge

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Bernard Girard. Met o.a. Rory Calhoun, Gloria Grahame, Lloyd Bridges, Joanne Gilbert en Frank De Kova.

Volgens Norman Retchins interessante scenario moet de fanatieke legerkapitein Bridges de Cheyennes van hun grondgebied verjagen. Als dat niet zo maar lukt, laat hij opperhoofd De Kova vermoorden. Diens zoon, Edwards, zet echter de strijd voort. Scout Calhoun bemiddelt. Hij heeft groot respect voor de Indianen en is verliefd op Edwards' zuster. Maar zijn pogingen mislukken. De strijd brandt los. De film heeft een overdramatische toon waardoor het doel niet echt bereikt wordt. Als Girard het scenario iets anders behandeld had, was dit een betere western geworden. Vakman Floyd Crosby deed het camerawerk.

The Naked Street

1955 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Maxwell Shane. Met o.a. Farley Granger, Anthony Quinn, Anne Bancroft, Peter Graves en Jerry Paris.

Gangsterbaas Phil Regal bekommert zich om zijn zuster Rosalie, die een kind van haar vriend Nicky Bradna verwacht. Bradna zit wegens een roofmoord in de dodencel. Door ooggetuigen te bedreigen krijgt Phil hem vrij en wil dat hij zijn geld eerlijk gaat verdienen als vrachtwagenchauffeur. Nicky wil echter zo snel mogelijk bookmaker worden. Wanneer Rosalie's baby bij de geboorte sterft, heeft Regal geen reden meer om loyaal te zijn aan Nicky en schuift hem de moord op een van zijn rivalen in de schoenen. Kort voor zijn terechtstelling doet Nicky nog een poging om zijn zwager terug te pakken.

Oklahoma!

1955 | Musical

Verenigde Staten 1955. Musical van Fred Zinnemann. Met o.a. Gordon MacRae, Shirley Jones, Gene Nelson, Gloria Grahame en Charlotte Greenwood.

Een jonge cowboy en een vrolijke boerenmeid zijn voor elkaar geschapen, dat ziet iedereen, maar ze zijn te koppig om het toe te geven. En een ander meisje kan niet kiezen tussen haar goudeerlijke boerenvriendje en een Iraniër met gladde rappe tong. Rodgers en Hammerstein mixten cowboyromantiek in het begin 20ste-eeuwse Oklahoma met karrenvrachten klassiek geworden liedjes tot een musical uit het boekje. Inmiddels aan de lange kant, en het acteerwerk is soms wat houterig, maar liedjes als 'Oh what a beautiful morning' en de sfeer van aanstekelijk enthousiast optimisme houden de film overeind.

Drama Classics: The Indiscreet Mrs. Jarvis

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Alan Smithee. Met o.a. Angela Lansbury, George Brent, Martha Vickers en William Lundigan.

Vickers en Lundigan zijn in de wolken wanneer hij een promotie krijgt, met inbegrip van een nieuwe woning aan het strand. Ze worden uitgenodigd door de baas, Brent. De ontmoeting tussen Vickers en Lansbury, de vrouw van Brent, is niet direct hartelijk. Het is duidelijk dat Vickers iets weet uit het verleden van Lansbury, van toen ze nog vriendinnen waren in Chicago, waarvan ze liever niet heeft dat haar man er weet van heeft. Ze tekent dan ook zulk een vernietigend portret van Vickers dat haar man niets anders kan dan Lundigan ontslaan. Zeer goed in elkaar gestoken verhaal van een vermoeden dat zulke proporties aanneemt dat het vernietigend werkt. Lansbury is uitstekend in haar verraderlijke rol. Frank Burt schreef het scenario. De regisseur kon niet met zekerheid achterhaald worden, dus werd de film officiëel toegeschreven aan de legendarische Alan Smithee, met als regie-assistent Gerald Braun. Floyd Crosby stond achter de camera.

Drama Classics: The Brainwashing Of John Hayes

1954 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1954. Oorlogsfilm van Harry Horner. Met o.a. Vincent Price, Richard Loo, Philip Ahn, Steven Geray en Kei T. Chung.

In 1951 beslist de communistische regering van China op te treden tegen de westerse missionarissen. Priester John Hayes (Price) wordt als imperialist gearresteerd. De man is echter een volksheld, dus is het belangrijk dat hij openlijk vernederd wordt. In de gevangenis ondergaat hij elke denkbare vernedering, maar hij doorstaat alles gelaten. Hij weigert valse beschuldigingen te ondertekenen. Sterk anti-communistisch pamflet dat de communist voorstelt als een primitief wezen ontdaan van elke vorm van individualiteit. Toch kan je, ondanks het overdreven Amerikaanse patriottisme, niet ontsnappen aan de sterke vertolking van Price. Het scenario van George Bruce eindigt kompleet onverwacht. Floyd Crosby stond in voor de fotografie.

From Here to Eternity

1953 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1953. Oorlogsfilm van Fred Zinnemann. Met o.a. Burt Lancaster, Montgomery Clift, Deborah Kerr, Frank Sinatra en Donna Reed.

In 1941 hebben soldaat Prewitt (Clift) en Maggio (Sinatra) op een legerbasis op Hawaii veel te stellen met brute superieuren. Dan volgt de Japanse aanval op Pearl Harbor. Kritische geluiden in het boek van James Jones uit 1951 werden aangepast voor deze filmbewerking die een grote hit werd en acht Oscars kreeg. Gracieus gemaakt drama van regisseur Zinneman (High Noon) voelt misschien wat ouderwets aan, maar heeft een uitstekende cast. De zwoele scène in de branding tussen twee heimelijke geliefden (Lancaster en Kerr) is memorabel. In 2002 geconserveerd voor het Amerikaanse nationale filmarchief.

High Noon

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Fred Zinnemann. Met o.a. Gary Cooper, Thomas Mitchell, Grace Kelly, Lloyd Bridges en Katy Jurado.

Amerikaanse westernklassieker, met vijftiger Gary Cooper als Will Kane, een gewetensvolle marshall geflankeerd door twintiger Grace Kelly als zijn kersverse bruid. Inleven is eenvoudig, want de lengte van de aanvankelijk gortdroge film is nagenoeg gelijk aan de lengte van het drama. Het begint met hun trouwerij in de ochtend, en bereikt de climax met de aankomst per trein om twaalf uur (High Noon) van een vrijgelaten crimineel die wraak wil nemen op de marshall (Cooper). Winnaar van vier Oscars, waaronder die voor Beste Acteur voor Cooper, hoewel de film toentertijd weinig opbracht en zelfs werd afgedaan als on-Amerikaans.

Tabu - A Story of the South Seas

1931 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1931. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. Reri, Jean, Kong Ah, Jules en Michel Saint-Jean.

Op het paradijselijke eiland Bora-Bora ontluikt een liefde, maar die blijkt onmogelijk: het jonge meisje Reri zal als maagd worden geofferd aan de goden. In samenwerking met documentairemaker Robert Flaherty (Nanook of the North) vertelt Murnau in schitterende beelden een even exotisch als universeel verhaal. Laatste film van de in 1888 in Duitsland geboren Murnau, die met films als Nosferatu en Der Letzte Mann hoogtepunten in de vroege cinema creëerde en in de jaren twintig naar Amerika vertrok. Net voor de première kwam hij in Californië bij een auto-ongeluk om het leven.