Loek Dikker: muziek.
Er zijn 29 films gevonden.

Wolfsbergen

2007 | Drama

België​/​​Nederland 2007. Drama van Nanouk Leopold. Met o.a. Fedja van Huêt, Tamar van den Dop, Karina Smulders, Jan Decleir en Catherine ten Bruggencate.

De nazaten van de 83-jarige Koenraad leiden een rommelig leven, om het zachtjes uit te drukken. Dat komt vooral tot uiting als hij ze een brief stuurt om zijn wens kenbaar te maken om een eind aan z'n leven te maken. Zijn dochter is het er niet mee eens, zijn ene kleindochter is in therapie, zijn andere kleindochter heeft een slecht huwelijk. Regisseur Leopold wilde een werkelijkheid scheppen waarachter altijd weer een andere werkelijkheid ligt, die door de bioscoopbezoeker zelf gevonden dient te worden. Dat deed ze uitstekend in Îles Flottantes en Guernsey, maar in Wolfsbergen lukt het slechts zo af en toe.

Rosenstrasse

2003 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Nederland 2003. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Katja Riemann, Doris Schade, Maria Schrader, Jürgen Vogel en Martin Feifel.

In 2000 verdiept de Amerikaanse Hannah (Schrader) zich in het verleden van haar moeder. Ze komt op het spoor van Lena (Riemann), betrokken bij een gebeurtenis in 1943 in Berlijn. Joden getrouwd met niet-Joden, tot dan beschermd, werden gevangengenomen, aan de Rosenstrasse. De partners buiten, veelal vrouwen, kwamen in verzet tegen de Nazi’s. Een historisch interessant gegeven dat filmmaakster Von Trotta verwerkt tot een emotioneel wisselvallige film. In deze internationale coproductie kun je op zoek naar bijrollen van Nederlandse acteurs als Thekla Reuten en Fedja van Huêt.

Science Fiction

2002 | Jeugdfilm, Thriller, Familiefilm, Avonturenfilm

België​/​​Nederland​/​​Duitsland 2002. Jeugdfilm van Danny Deprez. Met o.a. David Geclowicz, Fran Michiels, Wendy van Dijk, Koen De Bouw en Liesbeth Kamerling.

De ouders van de tienjarige Andreas (Geclowicz) doen een beetje raar. Ze verbergen hun ogen voortdurend achter zonnebrillen en sluiten zich dag en nacht in hun laboratorium op, ver van hun zoon. Het is alsof ze denken dat het een vergissing was een kind te nemen, maar volgens Andreas' buurmeisje Vero zijn het aliens. De kinderen gaan op onderzoek uit. Het scenario is niet erg goed: de film volgt steeds hetzelfde stramien, er is weinig karakterontwikkeling en de dialogen zijn stroef. Maar door de goed getroffen sfeer is de film van regisseur Deprez (De bal) toch een degelijke kinderthriller.

Führer Ex

2002 | Drama

Duitsland​/​​Italië 2002. Drama van Winfried Bonengel. Met o.a. Christian Blümel, Aaron Hildebrand, Jule Flierl en Dennis Grabosch.

German History X kan Führer Ex ook wel genoemd worden, zo veel gelijkenis is er met American History X. De film is gebaseerd op het leven van Ingo Hasselbach, die regisseur Bonengel hielp met het tot stand komen van zijn film. Twee Oost-Berlijnse jongens, de naïeve Heiko (Blümel) en de harde Tommy (Hildebrand) pogen in de jaren 80 de grens over te steken en falen. Ze belanden in de nor, waar misbruik van alle soorten dagelijkse kost is. Führer Ex is best indrukwekkend, maar het zwakke punt is, dat via vriendschap, seks en gevangenismisère lange tijd onduidelijk blijft dat neo-nazisme het onderwerp is.

Liefje

2001 | Drama

Nederland 2001. Drama van Emile Fallaux. Met o.a. Jelka van Houten, Ramsey Nasr, Will van Kralingen, Renée Fokker en Gerardjan Rijnders.

Tweede aflevering in de serie 'telefilms' over maatschappelijke thema's gaat over het 'false memory syndrome'. De 18-jarige Esther (Van Houten) heeft samen met vriendje Erik (Nasr) haar vader vermoord, omdat die haar seksueel zou hebben misbruikt. In de gevangeniskliniek vertelt zij haar verhaal. Liefje is 'n vernuftig vormgegeven, kaleidoscopische film over de spanning tussen realiteit en fantasie. Esthers herinneringen zijn gekleurd en sporen niet per se met wat zich werkelijk heeft voorgedaan. Voormalig filmfestivaldirecteur Fallaux is vol lof over zijn hoofdrolspelers: 'Zij dragen Liefje, zij trekken de kijker mee. Als m'n bejaarde debuut slaagt dan is dat vooral aan hen te danken.'

Diva Dolorosa

1999 | Documentaire

Nederland 1999. Documentaire van Peter Delpeut. Met o.a. Soave Gallone, Elena Makowska, Francesca Bertini, Pina Menichelli en Lyda Borelli.

Tweede aflevering in de serie 'telefilms' over maatschappelijke thema's gaat over het 'false memory syndrome'. De 18-jarige Esther (Van Houten) heeft samen met vriendje Erik (Nasr) haar vader vermoord, omdat die haar seksueel zou hebben misbruikt. In de gevangeniskliniek vertelt zij haar verhaal. Liefje is 'n vernuftig vormgegeven, kaleidoscopische film over de spanning tussen realiteit en fantasie. Esthers herinneringen zijn gekleurd en sporen niet per se met wat zich werkelijk heeft voorgedaan. Voormalig filmfestivaldirecteur Fallaux is vol lof over zijn hoofdrolspelers: 'Zij dragen Liefje, zij trekken de kijker mee. Als m'n bejaarde debuut slaagt dan is dat vooral aan hen te danken.'

Felice... Felice...

1998 | Romantiek

Nederland 1998. Romantiek van Peter Delpeut. Met o.a. Toshie Ogura, Rina Yasima, Noriko Sasaki, Kumi Nakamura en Yoshi Oida.

Mooie melancholieke film van de maker van Forbidden Quest. In het jaar 1895 keert de fotograaf en wereldreiziger Felice Beato terug in Japan, op zoek naar zijn voormalige echtgenote O-Kiku. Over de gebeurtenissen op zijn reis schrijft hij in brieven aan zijn broer Antonio. Centraal staat zijn verlangen naar een Japan dat hij bij terugkomst niet weerziet. Delpeut nam zijn film volledig op in een Nederlandse studio, de enige authentieke referentie vormen de prachtige ingekleurde negentiende-eeuwse foto's die de reis van Felice verbeelden. Felice...Felice... was de openingsfilm van het International Filmfestival Rotterdam 1998. (IdH/VPRO Gids)

The Commissioner

1997 | Thriller, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland​/​​België​/​​Verenigde Staten 1997. Thriller van George Sluizer. Met o.a. John Hurt, Rosana Pastor, Alice Krige, Armin Mueller-Stahl en Johan Leysen.

John Hurt speelt een Britse minister die na een politiek debacle naar het perfide vasteland wordt gestuurd. Zijn nieuwe standplaats wordt Brussel, waar hij in de functie van Europees commisaris voor de industrie een corruptieschandaal op het spoor komt. The Commissioner is nauwelijks een geslaagde film te noemen, dat is na het eerste kwartier wel duidelijk. Maar toch valt het niet mee om aan te geven waar dat precies aan ligt. Misschien is het de spannende muziek, die ook klinkt als er niks aan de hand is. Of misschien zijn het de onwaarschijnlijkheden in het verhaal: het is toch moeilijk te geloven dat een ervaren politicus zich bedrinkt en vervolgens bewust lekt tegenover een journalist van het plaatselijke liegertje. John Hurt maakt er beste van, maar je had hem graag een betere film gegund.

Kinderland ist abgebrannt

1997 | Documentaire, Oorlogsfilm

Duitsland 1997. Documentaire van Sibylle Tiedemann. Met o.a. Eva Amann, Anneliese Dorzback, Lore Frank, Irmgard Hallmann en Elisabeth Kahn.

John Hurt speelt een Britse minister die na een politiek debacle naar het perfide vasteland wordt gestuurd. Zijn nieuwe standplaats wordt Brussel, waar hij in de functie van Europees commisaris voor de industrie een corruptieschandaal op het spoor komt. The Commissioner is nauwelijks een geslaagde film te noemen, dat is na het eerste kwartier wel duidelijk. Maar toch valt het niet mee om aan te geven waar dat precies aan ligt. Misschien is het de spannende muziek, die ook klinkt als er niks aan de hand is. Of misschien zijn het de onwaarschijnlijkheden in het verhaal: het is toch moeilijk te geloven dat een ervaren politicus zich bedrinkt en vervolgens bewust lekt tegenover een journalist van het plaatselijke liegertje. John Hurt maakt er beste van, maar je had hem graag een betere film gegund.

The Escape

1995 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten​/​​Canada 1995. Drama van Stuart Gillard en Stuart T. Gillard. Met o.a. Patrick Dempsey, Brigitte Bako, Colm Feore, Vincent Gale en Nathaniel Deveaux.

Jake Clayton die wegens moord veroordeeld is, onsnapt uit de gevangenis en verbergt zich met een jonge rockmuzikante in een verlaten hut tijdens een verschrikkelijk onweer. Ballades van achter de tralies worden eindeloos opgelepeld dankzij een literair experiment uit een Californische gevangenis in een nogal kronkelige geschiedenis, die begint als een vlotte actiefilm om daarna af te zakken naar een monotone klaagzang over onrecht.

The Babysitter

1995 | Komedie, Familiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1995. Komedie van Guy Ferland. Met o.a. Alicia Silverstone, Jeremy London, J.T. Walsh, Lee Garlington en Nicky Katt.

Het korte verhaal van Robert Goover is een interessant psychologisch portret van een aantrekkelijke babysitter, haar vriendje en zijn kameraad die hem uitdaagt, en hun rivaal, de vader van de kinderen voor wie zij oppast. Ze vallen alledrie op haar en ieder heeft er zo zijn eigen seksfantasie over haar.

Sporen in het zand

1994 | Drama, Familiefilm

Nederland 1994. Drama van Marianna Dikker en Marianne Dikker. Met o.a. Inger van Heyst, Gwen Eckhaus, Ivo Meijer, Frans Kokshoorn en Inger van Heijst.

Sociaal werkster Van Heyst, gescheiden, met een bijna volwassen zoon (Meyer), werkt bij het Leger des Heils. Ze komt vlak voor Kerst haar voormalige collega Eckhaus tegen, die ze sedert haar huwelijk uit het oog verloren had. Eckhaus heeft zich niet kunnen handhaven onder de druk van de ellende die zij in de dagelijkse praktijk moest meemaken. Van Heyst blijkt echter in een schijnwereldje te leven dat door de hernieuwde ontmoeting met Eckhaus naar buitenkomt. Typisch drama waar Nederlanders zich sterk voor kunnen maken. Scenario van Ella Weisbrod. Camerawerk van Dirk Teenstra.

The Forbidden Quest

1993 | Avonturenfilm, Drama, Documentaire, Historische film

Nederland 1993. Avonturenfilm van Peter Delpeut. Met o.a. Joseph O'Conor en Roy Ward.

In 1905 vindt een Zuidpoolexpeditie plaats met de Hollandia, en de enige overlevende, de scheepstimmerman J.C. Sullivan wordt teruggevonden in een Iers dorpje in het jaar 1941. Hij vertelt zijn ongelooflijke verhaal, over moord en kannibalisme, waarbij op een bijzondere manier gebruik gemaakt wordt van authentieke documentaire opnames van de Zuidpool van begin 1900. Dit zorgt voor een prachtig visueel en boeiend geheel. Geheel in het Engels gesproken, gepresenteerd op het Filmfestival van Rotterdam in 1993. Scenario van Peter Delpeut. Het camerawerk is van Stef Tijdink.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

De tussentijd

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Marianna Dikker en Marianne Dikker. Met o.a. Amanda Ooms, Jules Hamel, Pleuni Touw, Coen Flink en Eric Corton.

Flink, vader van de jonge vrouw Ooms, krijgt een hartaanval en sterft. De dierbare overledene neemt vervolgens telefonisch contact op met Ooms. Dat zorgt uiteraard voor enige verwarring: beschikt de jonge vrouw wel over al haar verstandelijke vermogens? De titel verwijst, volgens scenarioschrijfster/regisseur Dikker, naar een moment tijdens het sterfproces: als men als nabestaande de kans krijgt de stervende diep in de ogen te kijken, kan de dode, in de tijd die hij nog zou hebben gehad als hij was blijven leven, contact opnemen met een levende vertrouweling. Euthanasieproblematiek? Spookverhaal? Psychologische hoogstandjes? Zwarte humor? Hoe dan ook, het leven van de nabestaanden wordt flink door elkaar geschud: relaties komen in het gedrang, emoties leiden tot wanhoopsdaden en de geheimzinnige contacten van Ooms roepen antipathie[KA3]en op. Ingewikkeld, af en toe boeiend. Ooms is nagesynchroniseerd (door Gwen Eckhaus), Hamel is een kleurloze bedrieglijke arts, Corton het nuchtere vriendje van Ooms, maar de show wordt gestolen door een schitterende Touw als de aan de sherry verslaafde moeder van Ooms. Achter de camera stond Wouter Suyderhoud.

The Tigress

1992 | Drama, Thriller

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1992. Drama van Karin Howard en Karin Howard. Met o.a. Valentina Vargas, James Remar, Hannes Jaenicke, George Peppard en Ferdy Mayne.

Het decadente sfeertje van Berlijn tussen de twee wereldoorlogen staat centraal in deze vervelende film naar de gelijknamige roman van Walter Serner. Vargas, als een voor die tijd bijzonder onafhankelijke jonge vrouw, sjoemelt wat met gestolen juwelen van haar gangstervriendje tot zij de Amerikaanse avonturier Remar ontmoet, die haar op sleeptouw neemt naar een Duits kuuroord. Ook daar willen beiden een slag slaan en Peppard, als een Amerikaanse oliebaron op doorreis, moet hun slachtoffer worden. De Engelse, nagesynchroniseerde versie van de Duitse tv- film (DIE TIGERIN) klinkt verschrikkelijk vals. Wordt aangeboden als een erotische thriller maar de erotiek is ver te zoeken en een thriller is dit ook nauwelijks, eerder een driestuiversromannetje. Karin Howard schreef het scenario. Het camerawerk is van Lothar Elias Stickelbrucks.

Nie wieder schlafen - nie mehr zurück

1992 |

Duitsland 1992. Pia Frankenberg. Met o.a. Lisa Kreuzer en Gaby Herz.

Het decadente sfeertje van Berlijn tussen de twee wereldoorlogen staat centraal in deze vervelende film naar de gelijknamige roman van Walter Serner. Vargas, als een voor die tijd bijzonder onafhankelijke jonge vrouw, sjoemelt wat met gestolen juwelen van haar gangstervriendje tot zij de Amerikaanse avonturier Remar ontmoet, die haar op sleeptouw neemt naar een Duits kuuroord. Ook daar willen beiden een slag slaan en Peppard, als een Amerikaanse oliebaron op doorreis, moet hun slachtoffer worden. De Engelse, nagesynchroniseerde versie van de Duitse tv- film (DIE TIGERIN) klinkt verschrikkelijk vals. Wordt aangeboden als een erotische thriller maar de erotiek is ver te zoeken en een thriller is dit ook nauwelijks, eerder een driestuiversromannetje. Karin Howard schreef het scenario. Het camerawerk is van Lothar Elias Stickelbrucks.

Body Parts

1991 | Sciencefiction, Horror, Thriller

Verenigde Staten 1991. Sciencefiction van Eric Red. Met o.a. Jeff Fahey, Lindsay Duncan, Kim Delaney, Brad Dourif en Zakes Mokae.

Weinig origineel verhaal, ge[KA3]inspireerd op de roman [KL]D`entre les morts[KLE] van Thomas Narcejac en Pierre Boileau, die ook de basis vormde voor Hitchcock`s VERTIGO. Een criminoloog-psycholoog (Fahey) verliest bij een auto-ongeval zijn arm maar een chirurg (Duncan) zorgt voor een donorarm, die echter afkomstig blijkt te zijn van een seriemoordenaar. De nieuwe arm begint een eigen, gewelddadig leven te leiden en keert zich zelfs tegen Fahey's vrouw Delaney en zijn kinderen. Dourif en Murnik zijn andere donorrecipiënten die zich niet bewust zijn van de kwalijke gevolgen. Loek Dikker's sombere muziekscore noch de professionele fotografie van de Nederlandse cameraman Theo Van de Sande kunnen verhelpen dat de film ontaardt in een vulgaire splatter. Scenario van Eric Red en Norman Snider.

Een Scherzo Furioso

1990 | Komedie, Drama

Nederland 1990. Komedie van Marianna Dikker. Met o.a. Will van Kralingen, Hans Dagelet, Joke Tjalsma en Johan Ooms.

Zwarte humor in een relatie-tragikomedie, die zo typisch Hollands is. De bedrogen echtgenote 'wreekt' zich op haar ontrouwe man door op een feestje, dat gegeven wordt ter ere van hun achtste huwelijksverjaardag, alle aanwezige minnaressen van haar man te danken en haar echtscheiding aan te kondigen.

Dilemma

1989 | Drama

Nederland​/​​België 1989. Drama van Freddy Coppens. Met o.a. Alexandra Vandernoot, Thom Hoffman, Renée Fokker, Jan Decleir en Marc Janssen.

De saaie, houterige en stroeve debuutspeelfilm van Coppens over een jong, rijk, dynamisch, modern en schijnbaar gelukkig echtpaar. Vandernoot is een sociaal voelende advocate, die in opstand komt tegen haar echtgenoot Leysen, een corrupte, koele en te zelfbewuste zakenman, die verwikkeld raakt in illegale wapenhandel. De Franstalige Vandernoot is verschrikkelijk in het Nederlands nagesynchroniseerd. De rolprent haalt nauwelijks het niveau van een door-de-weekse tv-film.

Pascali's Island

1988 | Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1988. Thriller van James Dearden. Met o.a. Ben Kingsley, Charles Dance, Helen Mirren, Stefan Gryff en George Murcell.

Terwijl het Ottomaanse rijk afbrokkelt (1908) ontmoet een vergeten Turkse spion op het eiland Nisi in de Egeïsche zee een gladde Engelse oplichter. Raadsels te over in deze elegante rolprent naar de roman van Barry Unsworth. Ben Kingsley geeft een rake typering van de mislukte spion - een rol om te onthouden. Script van de regisseur. Achter de camera stond Roger Deakins.

Iris

1987 | Drama, Thriller

Nederland 1987. Drama van Mady Saks. Met o.a. Monique van de Ven, Titus Tiel Groenestege, Roger Van Hool, Tom Jansen en Marja Habraken.

Een vrouwelijke veearts moet veel wantrouwen en tegenstand overwinnen om in een conservatieve plattelandsgemeente geaccepteerd te worden. De grootste tegenstander en grootse tegenspeler is hereboer Kraaijkamp. Een knap geconstrueerde film, met veel thriller-elementen, over de groei naar volwassenheid van een jonge vrouw.

Slow Burn

1986 | Thriller

Verenigde Staten 1986. Thriller van Matthew Chapman. Met o.a. Eric Roberts, Beverly D'Angelo, Dennis Lipscomb, Henry Gibson en Dan Hedaya.

Een moeizame thriller die als los zand aan elkaar hangt. Journalist Jacob Asch (Roberts) wordt detective en moet de zoon van een kunstenaar (Barry) uit Palm Beach Springs opsporen, die lang ervoor door zijn vader in de steek werd gelaten. Naar de roman Castles Burning van Arthur Lyon, dat door Matthew Chapman tot scenario bewerkt werd. De fotografie is van Tim Suhrstedt.

Uit het leven van een vroedvrouw

1985 |

Nederland 1985. Nouchka van Brakel.

Een moeizame thriller die als los zand aan elkaar hangt. Journalist Jacob Asch (Roberts) wordt detective en moet de zoon van een kunstenaar (Barry) uit Palm Beach Springs opsporen, die lang ervoor door zijn vader in de steek werd gelaten. Naar de roman Castles Burning van Arthur Lyon, dat door Matthew Chapman tot scenario bewerkt werd. De fotografie is van Tim Suhrstedt.

Het bittere kruid

1985 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1985. Oorlogsfilm van Kees van Oostrum. Met o.a. Ester Spitz, Gerard Thoolen, Kitty Courbois, Frank Rigter en Marion van Wijk.

De lotgevallen van Sara Meijer (Spitz), een joods meisje dat opgroeit tijdens de Tweede Wereldoorlog en langzaam maar zeker haar hele familie kwijtraakt. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Marga Minco. De schrijfster distantieerde zich echter van de verfilming - vooral omdat het scenario te veel afwijkt van het boek, er werd bijvoorbeeld 'om dramatische redenen' een NSB-vriendin toegevoegd - en liet dat prominent vermelden op de titelrol. De kritieken waren ook niet best. Maar door het goede spel van de hoofdrolspelers ontroert de film wel degelijk.

Friedliche Tage

1984 | Sciencefiction, Musical

Duitsland 1984. Sciencefiction van Richard Blank. Met o.a. Katharina Thalbach, Branko Samarovski, Hannelore Schroth, Rafale Klatchkin en Wolf Euba.

In een afschrikwekkende toekomststaat, die angstig veel op de onze lijkt, worden mensen op onduidelijke gronden geëxecuteerd. Maar de beul heeft medelijden met één van zijn slachtoffers, een jonge vrouw. Samen vluchten ze en beleven ze wat de maatschappij niet te bieden heeft: liefde en vrijheid. Interessant gegeven, redelijk uitgewerkt.

De vierde man

1983 | Thriller, Mysterie, Drama

Nederland 1983. Thriller van Paul Verhoeven. Met o.a. Jeroen Krabbé, Renée Soutendijk, Thom Hoffman, Dolf de Vries en Geert de Jong.

Een afgesneden pik, bloeddruppende kadavers, een spin in een web: in visioenen krijgt het hoofdpersonage Gerard (Krabbé) voldoende lugubere aanwijzingen dat zijn nieuwe vriendin Christine (Soutendijk) niet te vertrouwen is. Nog een subtiele hint: Christine's drie vorige mannen stierven onder geheimzinnige omstandigheden. De vierde man, naar de roman van Gerard Reve, was een filmhuishit en Verhoevens ticket naar Hollywood, waar hij veel elementen uit deze occulte thriller gebruikte voor Basic instinct. De hoofdpersoon van De vierde man is een rotzak, maar Jeroen Krabbé's krachtige acteerwerk doet ons vaak denken aan Gerard Reve zelf en dat brengt enige (zeer noodzakelijke) vertedering.

Het Verleden

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Bas van der Lecq, Bram van Erkel en Roy Logger. Met o.a. Edda Barends, Marjan Berk, Huib Broos, Jan Decleir en Niek Engelschman.

Na TWEE VORSTINNEN EN EEN VORST werden opnieuw verhalen van Geert van Oorschot verfilmd, uit de bundel Mijn moeder was eigenlijk een Italiaanse ditmaal. Een drieluik met de verhalen Marie, Mevrouw Katrien en Mevrouw Van der Putte. Het middelste verhaal is het beste. In alle drie wordt goed geacteerd.

Twee Vorstinnen en een Vorst

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Otto Jongerius. Met o.a. Kitty Courbois, Eric Clerckx, Jan Decleir, Max Croiset en Joan Remmelts.

Een vervelende verfilming van de boeken [KL]Twee Vorstinnen en een Vorst[KLE] en [KLE]Mijn Tante Coleta[KLE] van H.J. Peskens (pseudoniem van de inmiddels overleden uitgever G.A. van Oorschot). Een oudere man ziet bij het sterven van zijn vroeger strijdbare moeder terug op zijn jeugd en zijn verliefdheid op de jonge tante Coleta. Deze met irriterend commentaar omgeven reeks terugblikken roept echter vragen op die niet beantwoord worden.