Jean-Pierre Améris

1961 Regisseur, Scenarist

Jean-Pierre Améris (1961) is regisseur en scenarist.
Er zijn 12 films gevonden.

Marie Heurtin

2014 | Biografie, Drama

Frankrijk 2014. Biografie van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Ariana Rivoire, Isabelle Carré en Brigitte Catillon.

Frankrijk, eind negentiende eeuw. De doofblinde Marie wordt als een schichtig, wild dier bij de zusters van het Larnay Instituut afgeleverd. De dappere Zuster Marguerite maakt het haar levenstaak om het meisje uit haar isolement te halen en gebarentaal te leren. Met succes, al gaat daar een maandenlange strijd aan vooraf. Regisseur Améris vertelt het waargebeurde verhaal subtiel en zonder sentiment. Maar de grootste lof gaat naar actrices Carré en Rivoire (zelf doof), die op weergaloze wijze het diepe verbond tussen de twee vrouwen voelbaar maken. Wonderschoon.

La joie de vivre

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Anaïs Demoustier, Swann Arlaud, Marianne Basler en Jean-François Balmer.

Verbeten optimist Émile Zola liet in 1883 zijn opgeruimde geest los op een verhaal over tienjarige wees Pauline en de gedeprimeerde familieleden - verwanten van haar wijlen vader - die haar onderdak verlenen. De telefilm La joie de vivre is de verfilming van Zola's gelijknamige sleutelnovelle met frisse actrice Demoustier in de hoofdrol als vleesgeworden levensvreugde te midden van lieden die misbruik maken van haar geërfde fortuin en geen oog hebben voor haar sluimerende eenzaamheid, met uitzondering van lieftallige neef Lazare (Arlaud). Kundige, literair getrouwe verfilming.

Les émotifs anonymes

2010 |

Frankrijk/België 2010. Jean-Pierre Améris. Met o.a. Benoît Poelvoorde, Isabelle Carré, Lorella Cravotta, Lise Lametrie en Swann Arlaud.

De 35-jarige Jean-René is de baas van een chocolaterie. Voor zijn werknemers is hij een koude, afstandelijke man die altijd het directe contact en conflicten vermijdt. In werkelijkheid leeft Jean-René echter in angst. Hij heeft immers sinds lange tijd een sociale angststoornis: in het openbaar spreken, de telefoon beantwoorden, z’n producten aan de man brengen, allemaal zaken die een ware hel zijn voor hem. Hij besluit daarom een efficiënte verkoopster aan te nemen: Angelique. Ook zij is 35 jaar, heeft een beetje een streng uiterlijk, maar is professioneel en zelfverzekerd. Dit is echter schijn want ook zij lijdt aan sociale angststoornis. Aangezien Jean-René een oogje heeft op haar, zal hij alles uit de kast moeten halen om haar te verleiden.

Maman est folle

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Isabelle Carré, Marc Citti, Nazmî Kirik en Christine Murillo.

De maman uit de titel is Sylvie (Carré, innemend als altijd), die ondanks haar goede huwelijk met buschauffeur Marc (Citti) en twee dotten van kinderen een onvervuld gevoel heeft. Via via belandt ze bij een stichting die voedsel uitdeelt aan vluchtelingen en ontmoet daar de Koerd Jallal (Kirik). Voor het ambachtelijk vertelde helpt-allen-elkander-pleidooi dat volgt lagen meerdere Franse tv-festivalprijzen in het verschiet, wat de Euro-inwisselbaarheid van het subsidieverdachte verhaaltje niet vermindert. Améris' vorige vier films hadden ook steeds probleemonderwerpen (stervensbegeleiding, jeugdprostitutie et cetera), maar waren beduidend minder nadrukkelijk pamflettistisch.

Je m'appelle Elisabeth

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Alba Gaïa Kraghede Bellugi, Benjamin Ramon, Stéphane Freiss, Maria de Medeiros en Yolande Moreau.

Een huis op het naoorlogse Franse platteland. Alsof angst voor spoken en het donker de tienjarige Betty nog niet genoeg parten speelt, gaan haar ouders scheiden en is haar zusje naar een internaat vertrokken. Maar dan verschijnt er een vreemde, schichtige jongen in de tuin; Betty verbergt hem in het schuurtje en verzorgt hem. Opgroeidrama met soms somber-sprookjesachtige sfeer. Invoelend bewerkte Améris de gelijknamige roman van François Mauriacs acterende kleindochter Anne Wiazemsky, die de ware geschiedenis optekende uit de mond van een goede vriendin.

C'est la vie

2001 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 2001. Romantiek van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Jacques Dutronc, Sandrine Bonnaire, Emmanuelle Riva, Jacques Spiesser en Anne Grégorio.

Wie bij producenten aanklopt met een script over een terminaal zieke dwarsligger die in zijn laatste dagen een romance beleeft met een verpleegster, heeft geringe slagingskansen. Met de toezeggingen van Franse sterspelers Jacques Dutronc en Sandrine Bonnaire liggen de kaarten dan weer een stuk gunstiger. In de mise-en-scène kleurt regisseur Améris met deze romanverfilming netjes binnen de lijntjes, maar de met de jaren meer en meer rafelig ogende chansonnier-acteur Dutronc is een verontrustend geloofwaardige kankerpatiënt. Intiem, dit verhaal over een late liefde in een sterfhuis in de Provence, en fijngevoelig zonder misplaatste snottertactieken.

Mauvaises fréquentations

1999 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 1999. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Maud Forget, Lou Doillon, Robinson Stévenin, Maxime Mansion en Cyril Cagnat.

Delphine is een onschuldig jong meisje dat verliefd wordt op een ogenschijnlijk leuke jongen. Ze doet zo hard haar best om zijn liefde te mogen ontvangen, dat ze in de prostitutie belandt.

L'amour à vif

1997 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1997. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Sophie Aubry, Samuel Le Bihan, Josy Bernard, François Caron en Nadine Alari.

Alice (Aubry) is een jonge vrouw die regelmatig tot bloedens toe geslagen wordt door haar man Thomas (Le Bihan). Ondanks deze gewelddadige uitbarstingen houdt ze nog steeds van hem en telkens weer verontschuldigd hij zich en zweert het nooit meer te doen. Op een avond, na een bezoek aan vrienden, gaat hij weer van leer. Alice ontvlucht het echtelijk dak en vindt onderkomen in een opvangcentrum voor mishandelde vrouwen. De directie van het centrum zal bemiddelen om Thomas naar een psychiater te sturen om zich te laten behandelen. Een realistisch echtelijk drama dat gebaseerd is op verschillende waargebeurde feiten. De liefde die Alice blijft koesteren voor haar gewelddadige echtgenoot is echter weinig geloofwaardig. Aubry speelt haar rol vol overtuiging. Het journalistiek gefundeerde scenario van Marie- Hélène Saller en Hélène Woillot wijst de weg die vrouwen die in hetzelfde geval verkeren moeten bewandelen en dat is ongetwijfeld positief aan dit docudrama. Yves Vandermeeren stond achter de camera.

Madame Dubois, Hôtel Bellevue

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Micheline Presle, Robert Castel, Yvonne Clech, Dominique Marcas en Frédéric Gorny.

Nadat haar dochter en schoonzoon naar Belgi[KA3]e verhuisd zijn trekt Madame Dubois (Presle) zich terug in een hotel in Aix- en-Provence, dat tot haar grote verbazing zelfs in het naseizoen volgeboekt is met voornamelijk bejaarden. Ze kan het niet nalaten uit te pakken met haar schoonzoon die journalist is. Deze komt haar helaas nooit opzoeken en na een tijdje verliest ze alle geloofwaardigheid. Maar Madame Dubois is geen vrouw die bij de pakken blijft zitten en bedenkt al gauw een oplossing voor haar probleem. Een bitterzoete film over het ouder worden en het gebrek aan aandacht dat voor de meeste bejaarde mensen het leven ondraaglijke maakt. Presle speelt haar rol met de nodige verve en domineert moeiteloos de hele film. Julie Jezequel baseerde het scenario op de roman Miss Palfrey, Hotel Claremont van Elizabeth Taylor. Fotografie van François Kuhnel.

Les aveux de l'innocent

1996 | Komedie, Thriller

Frankrijk/België 1996. Komedie van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Bruno Putzulu, Elizabeth Depardieu, Michèle Laroque, Julia Maraval en Jean-François Stévenin.

Serge Perrin (Putzulu) is een 24-jarige laag geschoolde arbeider die voor zich geen toekomst weggelegd ziet in de industriestad Saint-Étienne in midden-Frankrijk. Hij besluit de stad te verlaten en in Parijs zijn geluk te beproeven als acteur. Dit wil maar niet lukken en binnen de kortste keren zwerft hij als dakloze door de Lichtstad met een lotgenoot in zijn kielzog. In de krant leest hij een bericht over een koelbloedige moord op een taxi-chauffeur. Hierin ziet hij de kans om uit de anonimiteit te treden. Hij geeft zichzelf aan als dader. Améris maakt het de kijker niet gemakkelijk, want zijn film heeft een losse structuur, hij mengt documentaire beelden met fictie en hij laat door flash-backs de toeschouwer lange tijd in het ongewisse of Serge de moord nu echt gepleegd heeft of niet. Een intrigerend experiment dat echter niet helemaal kan overtuigen en dat lijdt onder het feit dat je ongewild vergelijkingen gaat maken met films als MIDNIGHT COWBOY. De acteerprestaties zijn van hoog niveau. Améris schreef het scenario samen met Caroline Bottaro, Hugues Pagan en Jean-Louis Benoit. Fotografie van Yves Vandermeeren.

Les enfants du juge : Le braqueur solitaire

1995 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 1995. Drama van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Frédéric Pierrot, Ariane Ascaride, Alexis Mari, Mathieu Leca en Célita Villar.

Een jonge weduwe (Ascaride) woont met haar twee zoontjes in een voorstad van Marseille. Ze heeft geen werk en een berg schulden. Ze pleegt daarom een gewapende overval op een klein bankfiliaal. Kort erop wordt ze aangehouden. Haar twaalf-jarige zoontje (Leca) heeft het geld echter verborgen in de hoop er een advocaat voor zijn moeder mee te kunnen betalen. De zaak komt voor de rechter (Pierrot), die probeert de jongen duidelijk te maken dat wat als goed was bedoeld, toch fout is. De aangrijpende geschiedenis van een vrouw die in de marge van de maatschappij leeft, en als ze over de schreef gaat haar kinderen meesleept. Goede, korte aflevering uit de reeks met een knappe prestatie van de jonge Leca. Het scenario is van Dominique Conil, Daniel Losset en regisseur Ameris.

Le bateau de mariage

1992 | Oorlogsfilm, Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 1992. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Florence Pernel, Laurent Grévill, Marie Bunel, Thibault Vallat en Noémie Churlet.

De vrije zone van Frankrijk. Het is 1940. Mauve (Pernel) is een jonge, vrijgevochten tante. Ze komt uit Parijs. Ze keert terug naar het platteland waar ze haar intrek neemt bij haar zus B[KA1]eatrice (Bunel). Ze ontmoet diens vriend Pierre (Gr[KA1]evill) die zij zich nog van vroeger herinneren kan toen ze een klein meisje was. Deze laatste voelt zich aangetrokken door de onafhankelijke Mauve en het komt tot een relatie tussen de behoudende Pierre en de rebelse meid uit Parijs. Een school- inspecteur maakt Pierre erop attent dat hij beter getrouwd kan zijn als hij zijn baantje wil behouden. Mauve en Pierre trouwen halsoverkop. Mauve komt er gauw achter dat de stap in het huwelijksbootje een pijnlijke vergissing was. Een uitzichtloze situatie tegen de achtergrond van de Vichy-regering die zich steeds meer met het dagelijkse leven van de burger gaat bemoeien. Het is helaas allemaal erg voorspelbaar en vooral oppervlakkig uitgewerkt. De minder bekende acteurs leveren echter uitstekend werk in de debuutfilm van Am[KA1]eris. Het scenario is van de hand van regisseur Am[KA1]eris, Jean Gruault (iemand die veel met Truffaut samenwerkte), Caroline Bottaro en Chantal Richard naar de roman van Michel Besnier. Yorgos Arvanitis stond achter de camera en maakte prachtige beelden van de Franse campagne in `Vichy France`. Voor Frankrijk zijn films over deze periode (en het regime van Vichy in het bijzonder) nog steeds een pijnlijke onderneming.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Pierre Améris op televisie komt.

Reageer