Tamura Masaki

Cameraman

Tamura Masaki is cameraman.
Er zijn 7 films gevonden.

Tampopo

1985 | Komedie

Japan 1985. Komedie van Juzo Itami. Met o.a. Tsutomu Yamazaki, Nobuko Miyamoto, Kôji Yakusho, Ken Watanabe en Tsutomu Yamakazi.

Goro (Yamazaki) lijkt op een Clint Eastwood-achtig samoerai-personage uit een Kurosawa-film. Zijn doel is echter niet een dorpje te zuiveren van bandieten, maar de perfecte ramen (Japanse noedelsoep) te vinden. In de nerveuze Tampopo (Miyamoto) ziet hij veel potentieel als noedelmaakster en samen met haar zoekt hij de ideale uitspanning en de ideale combinatie van kookmethodes voor het perfecte noedelgerecht. Tampopo is gastronomische spiritualiteit, maar dat je dit onderwerp niet bloedserieus kan nemen snapt scenarist-regisseur Itami ook wel en daarom doorkruidde hij zijn film met humor. Itami vreet zich al refererend en vrij associërend smakelijk een weg door de enige echte 'noodle western'.

Roji-E

2000 |

Japan 2000. Aoyama Shinji.

Goro (Yamazaki) lijkt op een Clint Eastwood-achtig samoerai-personage uit een Kurosawa-film. Zijn doel is echter niet een dorpje te zuiveren van bandieten, maar de perfecte ramen (Japanse noedelsoep) te vinden. In de nerveuze Tampopo (Miyamoto) ziet hij veel potentieel als noedelmaakster en samen met haar zoekt hij de ideale uitspanning en de ideale combinatie van kookmethodes voor het perfecte noedelgerecht. Tampopo is gastronomische spiritualiteit, maar dat je dit onderwerp niet bloedserieus kan nemen snapt scenarist-regisseur Itami ook wel en daarom doorkruidde hij zijn film met humor. Itami vreet zich al refererend en vrij associërend smakelijk een weg door de enige echte 'noodle western'.

Eureka

2000 | Drama, Experimenteel

Japan 2000. Drama van Shinji Aoyama en Aoyama Shinji. Met o.a. Kôji Yakusho, Aoi Miyazaki, Masaru Miyazaki, Yohichiroh Saitoh en Ken Mitsuishi.

Tieners Tamura, broer Kozue (Aoi Miyazaki) en zus Naoki (Masaru Miyazaki), nemen dagelijks de bus naar school en worden uitgezwaaid door hun moeder. Deze keer is de rit anders dan anders. Een passagier (G[KA4]o) trekt een pistool en schiet enkele inzittenden dood en kaapt de bus. Algauw zijn ze omsingeld door de politie en er beginnen onderhandelingen. Als de hijacker uit de bus komt en hij de chauffeur Makoto Sawai (Yakusho) als schild gebruikt, zakt Makoto van emotie in elkaar en dit moment wordt benut om de kidnapper om te leggen. Twee jaar gaan voorbij; Kozue en Naoki zijn door hun moeder aan hun lot overgelaten na de dood van hun vader, maar ze bewonen het grote huis en hebben geen financi[KA3]ele zorgen dankzij de uitkering van de levensverzekering. Makoto heeft zijn beroep als buschauffeur vaarwel gezegd en werkt nu bij een bouwonderneming. De lijken van vermoorde vrouwen komen boven drijven in de naburige rivier. Makoto`s broer begint hem te verdenken en ontzegt hem de toegang tot het huis. Makoto zoekt Kozue en Naoki op en trekt bij hen in. Hij vervult de ontbrekende vaderrol en het trio leeft in harmonie, die verstoord wordt door Akihiko (Saitoh), de neuzige neef van Kozue en Naoki. Dan wordt de administrateur op het bouwwerk vermoord. Makoto wordt ingerekend en gehoord, maar bij gebrek aan bewijs vrijgelaten. Hij koopt een bestelwagen die hij ombouwt tot een camper en het viertal begeeft zich op weg naar de kust om te herstellen van al het leed - de kern van het verhaal. In essentie gaat deze film met spaarzame dialogen naar een scenario van regisseur Aoyama, over het verwerken van een trauma. Aoyama had wellicht het geheel in een uur minder kunnen vertellen, maar hij koos ervoor om het met indrukwekkende beelden van cameraman Masaki Tamra in zijn eigen tempo te doen. De spelprestaties passen goed bij Aoyama's aanpak. Oorspronkelijk in kleur opgenomen, maar naderhand afgedrukt in sepia en in die tint doelbewust uitgebracht. Deze minimalistische film is buitengewoon rijk aan emoties, tragiek en krachtig drama. Het verwerken van het verdriet kan gemakkelijk slaan op de atoombommen die in 1945 op Nagasaki en Hirosjima gegooid werden. Deze film refereert in dat opzicht aan HIROSHIMA MON AMOUR, het meesterwerk van Alain Resnais uit 1959. De indrukwekkende landschappen zijn puur John Ford, de grootste maker van westerns. Uitsluitend geschikt voor kijkers die zich willen openstellen en zich de tijd kunnnen veroorloven.

Moe no Suzaku

1997 | Drama

Japan 1997. Drama van Naomi Kawase. Met o.a. Jun Kunimura, Sachiko Izumi, Kotaro Shibata, Yasuyo Kamimura en Yasuyo Tahara.

i

Himatsuri

1984 | Drama

Japan 1984. Drama van Mitsuo Yanagimachi. Met o.a. Kinya Kitaoji, Kiwako Taichi, Ryota Nakamoto, Norihei Miki en Rikiya Yasuoka.

Een ware gebeurtenis was de aanleiding voor dit intense, soms wat mysterieuze portret van een aan bloed en bodem verknochte Japanner die zich met een afschuwelijke gewelddaad verzet tegen de modernisering van zijn kustplaatsje. Kijkers die niet iets weten over de taoistische filosofie en de Japanse moraal zal het drama een beetje ontgaan. Hecht scenario van Kenji Nakagami en mooi camerawerk van Masaki Tamura.

Gyakufunsha kazoku

1984 | Komedie, Drama

Japan 1984. Komedie van Sogo Ishii. Met o.a. Katsuya Kobayashi, Misuko Baisho, Yoshiki Arizono en Youki Kudoh.

Zoals 'The Sex Pistols' dé punkband van Engeland waren, zo was Sogo Ishii dé punkregisseur van Japan. Gezien de kwaliteit van onder meer Gyakufunsha kazoku had hij wereldwijde faam moeten hebben, maar daar kwam het niet van. Onderdrukte razernij over loodzware moderne maatschappelijke eisen vindt explosieve uitwegen in deze gitzwarte familiekomedie. Het nieuwe huis van kostwinner Katsuhiko (Kobayashi) lijkt aan alle wensen van zijn gezin te voldoen - meer ruimte, meer spullen, enzovoort. Maar wanneer Katsuhiko termieten begint te bestrijden als een samoerai en een mansgroot gat in de keuken graaft, is de schone schijn voorbij. Ook vrouw, kinderen en opa zoeken wanhopig naar emotionele ventielen.

Lady Snowblood

1973 | Thriller, Actiefilm, Drama

Japan 1973. Thriller van Toshiya Fujita. Met o.a. Meiko Kaji, Toshio Kurosawa en Masaaki Daimon.

Dit samoerai-meesterwerkje was vergeten totdat Quentin Tarantino er de openingsmuziek en hele scènes uit kopieerde voor zijn Kill Bill-tweeluik. Van buiten is de blankheid van negentiende-eeuwse Yuki Kashima (Kaji) als van een onschuldige lelie, maar van binnen is zij witheet van woede. In haar parasol zit een zwaard, waarmee zij één voor één de criminelen doodt die zij verantwoordelijk acht voor de moord op haar vader en de verkrachting van haar moeder. Actie is in Shurayukihime vaak realistisch, met spuitend bloed en bewegende schoudercamera, terwijl de stille beelden dromerig schoon zijn en de tijd bieden voor vraagtekens bij wraak. In 1974 volgde een tweede Shurayukihime-film.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Tamura Masaki op televisie komt.

Reageer