Giong Lim: cast en muziek.
Er zijn 15 films gevonden.

Nina Wu

2019 | Drama

Taiwan 2019. Drama van Midi Z. Met o.a. Ke-Xi Wu, Vivian Sung en Kimi Hsia.

Psychologisch drama over actrice Nina Wu, die haar grip op de werkelijkheid verliest in een schizofrene filmwereld waarin glamour en machtsmisbruik hand in hand gaan. Mede geschreven door hoofdrolspeelster Ke-Xi Wu, die #MeToo-verhalen koppelde aan eigen ervaringen. De manier waarop in een chique doch kille stilering wordt gereflecteerd op de spanning tussen maakproces en privéleven is zeker interessant. Maar omdat de lijn tussen echt en fake vervaagt, ga je als kijker alles met argusogen bekijken. Inclusief de hoofdpersoon.

Jinpa

2018 | Drama

China 2018. Drama van Pema Tseden. Met o.a. Jinpa, Phuntsok Genden en Sonam Wangmo.

Een ruigharige man rijdt met zijn vrachtwagen over een uitgestrekte sneeuwvlakte en pikt onderweg een zwijgzame man in traditionele kledij op. Die blijkt, net zoals hem, Jinpa te heten en is op weg om de moordenaar van zijn vader te vinden.

Long Day's Journey Into Night

2018 | Drama, Mysterie

China​/​​Frankrijk 2018. Drama van Gan Bi. Met o.a. Jue Huang, Tang Wei, Sylvia Chang, Hong-Chi Lee en Yongzhong Chen.

Ruim een uur lang is deze poëtische en dromerige film noir een nogal verwarrende vertelling over een man die terugkeert naar zijn geboortestad, op zoek naar zijn verloren geliefde. Maar dan stapt de man een bioscoop in en zet hij een 3D-bril op, waarna het publiek wordt opgeroepen om hetzelfde te doen. Wat volgt is de meest waanzinnige 3D-scène uit de filmgeschiedenis: 59 minuten lang zweeft de camera in één aaneengesloten take door een idyllisch bergdorpje, langs verschrikte paarden, een karaokefestival en herinneringen van de hoofdpersoon. Een onvergetelijke ervaring.

Ash is Purest White

2018 | Drama, Romantiek

China​/​​Frankrijk​/​​Japan 2018. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Zhao Tao, Liao Fan, Yi'nan Diao, Feng Xiaogang en Zheng Xu.

In dit prachtige melodrama volgen we de lokale gangsterbaas Bin en zijn lief Qiao. In drie verschillende periodes – 2001, 2006 en 2018 – zien we hoe hun relatie gaandeweg verandert en hoe Qiao (prachtig gespeeld door Zhao Tao, de eega van regisseur Jia) steeds sterker en bepalender wordt. De namen Bin en Qiao en ook de locaties waar de film zich afspeelt kennen we nog uit eerdere films van Jia (Unknown Pleasures en Still Life), maar een echt vervolg is Ash Is Purest White niet. En die voorkennis is ook niet nodig om van dit fijne, diepmenselijke drama te kunnen genieten.

The Road to Mandalay

2016 | Drama

Taiwan​/​​Burma 2016. Drama van Midi Z. Met o.a. Kai Ko en Ke-Xi Wu.

Een jonge vrouw uit Myanmar probeert in Bangkok een nieuw en beter bestaan op te bouwen. Dat lijkt te lukken: ze vindt al snel werk, een woning én een geliefde, maar zonder papieren blijft de angst om gearresteerd en gedeporteerd te worden haar leven domineren. Aangrijpende liefdestragedie en actueel migrantenportret ineen, vol prachtige details. Regisseur Midi Z, die in eerdere films als Return to Burma (2011) en Ice Poison (2014) ook al zijn camera richtte op het lot van Birmese immigranten, emigreerde zelf op zestienjarige leeftijd van Myanmar naar Taiwan.

The Assassin

2015 | Actiefilm

Taiwan​/​​China​/​​Hongkong SAR van China​/​​Frankrijk 2015. Actiefilm van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Shu Qi, Chang Chen, Zhou Yun en Satoshi Tsumabuki.

Poëtische wuxia-film waarin niet de acrobatische gevechten - de natuurwetten worden voor de verandering eens gerespecteerd - maar de schoonheid van de compositie en de tragiek van de personages centraal staan. Shu Qi, vaste muze van de Taiwanese grootmeester Hsiao-hsien (A City of Sadness), speelt een jonge vrouw die na dertien jaar ballingschap terugkeert als huurmoordenares. Om haar loyaliteit te testen krijgt ze het bevel haar jeugdliefde te doden. Ongrijpbaar, verwarrend en traag, maar qua visuele pracht vrijwel ongeëvenaard. Winnaar Beste Regie in Cannes.

A Touch of Sin

2013 | Drama

China 2013. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Zhao Tao, Jiang Wu en Wang Baoqiang.

In het ruim twee uur durende meesterwerk A Touch of Sin combineert Jia Zhangke (Unknown Pleasures, Still Life) losjes vier waargebeurde, zeer gewelddadige incidenten die de officiële nieuwsbulletins in China niet haalden, maar waarover op Weibo, het Chinese Twitter, wel op grote schaal werd gediscussieerd. In Cannes werd Jia onderscheiden voor het scenario van zijn boze, maatschappijkritische film, waarin de hoofdrolspelers niet lijdzaam toezien wat er om hen heen gebeurt, maar het heft in handen nemen. Het stemde de Chinese overheid niet mild: de aangekondigde Chinese release, eind 2013, werd afgeblazen.

R U There

2009 | Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Thailand 2009. Drama van David Verbeek. Met o.a. Stijn Koomen, Tom de Hoog, David Davis en Phi Nguyen.

Een jonge professionele gamer reist de wereld over voor videogame-toernooien. In Taipei komt zijn leven even in de pauzestand te staan: hij raakt geblesseerd, is getuige van een verkeersongeluk en leert een wat mysterieus meisje kennen. Regisseur Verbeek (1980) betoont zich, net als in eerdere films Beat en Shanghai Trance, in dit knap gedoseerde drama gefascineerd door moeizaam sociaal contact tussen jonge mensen zodra zich dat niet in de virtualiteit afspeelt. Film ging in première in het Un certain regard-programma van Cannes, en werd in eigen land genomineerd voor vijf Gouden Kalveren, waarvan die voor camera en geluid werden verzilverd.

Shanghai Trance

2008 | Drama, Romantiek

Nederland 2008. Drama van David Verbeek. Met o.a. Lu Yulai, Tian Yuan, Tygo Gernandt, Zhang Heng en Cheng Haofeng.

Drie liefdesgeschiedenissen spelen zich af in het hectische Shanghai. Xu Yu is verliefd op Apple, maar zij verhuist met haar ouders naar een rijkere buurt, architect Jochum heeft eigenlijk te weinig geld naar de smaak van zijn fraaie vriendin Zhang Yi en de liefde tussen barmeisje Jenny en dj Calvin speelt zich af tegen het decor van disco's en nachtclubs. Van de drie liefdesverhalen had de verhaallijn over Xu Yu en Apple een complete film verdiend. Verbeek, die een voorliefde heeft voor het werk van Tsai Ming-liang en Hou Hsiao-hsien, blijkt een groot talent te hebben voor kwetsbare momenten, en had dat meer mogen benutten.

24 City

2008 | Drama

Hongkong SAR van China​/​​Japan​/​​China 2008. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Joan Chen, Jianbin Chen, Liping Lu en Zhao Tao.

Fictie en fantasie lopen door elkaar in dit portret van een snel veranderend Chengdu, een van de grootste steden van China.

Still Life

2006 | Drama

China​/​​Hongkong SAR van China 2006. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Han Sanming, Zhao Tao, Ma Lizhen en Li Zhubin.

De keerzijde van economische groei: rondom de Drieklovendam in de Blauwe Rivier, een stuwdam waarvoor 1,2 miljoen mensen gedwongen moesten verhuizen, proberen de vertrekkers hun schamele bezittingen veilig te stellen. Intussen zoekt een man naar de vrouw en dochter die hij zestien jaar niet meer heeft gezien, en probeert een verpleegster haar echtgenoot te vinden, van wie ze al twee jaar niets meer hoorde. Still Life, in 2005 op het filmfestival van Venetië meer dan terecht bekroond met de Gouden Leeuw, is een melancholisch en sociaal geëngageerd meesterwerk.

The World

2004 | Drama

China​/​​Japan​/​​Frankrijk 2004. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Zhao Tao, Chen Taisheng, Wang Hong Wei, Liang Jing Dong en Jing Jue.

Deze opnieuw geslaagde film van de Chinese filmauteur Jia Zhangke (Unknown Pleasures) speelt zich af in het Chineze amusementspark De Wereld, waar belangrijke gebouwen uit de hele wereld zijn nagebouwd. De Eiffeltoren, de toren van Pisa en de Sfinx van Gizeh vormen zo een decor voor de problemen van alledaagse Chinezen. Er is een artificiële achtergrond en een troosteloze voorgrond. Maar af en toe laat Jia tussen die twee uitersten iets echts, iets ontroerends ontstaan, en het is op die momenten dat zijn film het krachtigst is.

Millennium Mambo

2001 | Drama

Frankrijk​/​​Taiwan 2001. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Takeuchi Ko, Takeuchi Jun, Tuan Chun-hao, Jack Kao en Shu Qi.

Millennium Mambo is het eerste van een zesdelige reeks, waarin Hou Hsiao-hsien het leven van jonge mensen in hedendaags Taipei wil portretteren. Veel komt de kijker nog niet te weten over het mooie meisje, maar toch boeit het portret van de Aziatische Generatie Nix van de eerste tot de laatste seconde, door de uitgekiende mise-en-scène, het fraaie camerawerk en de indringende muziek en sound-design.

Nanguo Zaijian, Nanguo

1996 | Drama, Thriller

Japan​/​​Taiwan 1996. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Jack Kao, Hsu Kuei-ying, Lim Giong, Annie Shizuka Inoh en Hsi Hsiang.

Portret van een verveeld viertal tussen de twintig en 35 uit Taiwan dat zich via de kleine misdaad snel hoopt te verrijken om met genoeg geld een disco te openen in Shanghai en op die manier nog veel rijker te worden. Rond Kao (Kao), een jonge getatoeëerde gangster en zijn viendin Ying (Kuei-ying), een gescheiden moeder die als animeermeisje werkt, popzanger Flat Head (Lim Giong) en een barzangeresje, de onschuldig kijkende Pretzel (Inoh), gebeurt verder nauwelijks iets, behalve als zij van de stad land inwaarts trekken om gangster Hsi (Hsiang) op te zoeken, waar Pretzel een poging doet haar polsen door te snijden. Genomineerd voor een Gouden Palm, maar niet verkregen.

Haonan haonu

1995 | Drama

Japan​/​​Taiwan 1995. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. King Jieh-wen, Kao Ming, Lim Giong, Annie Shizuka Inoh en Lu Li-chin.

Slotluik van Hsiao-Hsien`s trilogie over de geschiedenis van Taiwan, hier de periode van de zogenaamde `Witte Terreur`, de jaren 1940-50, toen iedereen die mee had geholpen in de guerrilla tegen de Japanse bezetter verdacht werd van communistische sympathie[KA3]en. Centraal staat Liang Ching (Inoh), die hardop haar tekst inoefent voor HAO NAN HAO NU, een film-in-de-film over twee Taiwanese verzetsstrijders in de jaren 1940-1950. Simultaan wordt zij in het heden lastig gevallen door een onbekende man, die haar dagboek heeft gestolen en die haar hieruit fragmenten per fax stuurt waardoor zij geconfronteerd wordt met pijnlijke herinneringen uit haar eigen verleden. De emotionele, psychologische ontwikkeling die zij doormaakt vervult de brugfunctie die de mensen van toen en de jongeren van de jaren 1990 met elkaar verbindt. Enerzijds identificeert zij zich steeds meer met haar rol, anderzijds wordt de invulling van haar rol steeds meer be[KA3]invloed door haar persoonlijke herinneringen. Door zich te verdiepen in haar filmpersonage leert zij haar eigen lot beter begrijpen. Sfeerrijk in tegenlicht gefotografeerd door Chen Hwai-en, scenario van Chu Tien-wen naar een waargebeurd verhaal over de verzetskoppel Chiang Bi-yu (ook gespeeld door Inoh), die net voor de filmopnamen op 74-jarige leeftijd stierf, en Chung Hao-tung (gespeeld door Giong) die in 1950 werd terechtgesteld. De scènes over het verleden zijn ingetogen verfilmd in zwart-wit, de hedendaagse in moderne, felle kleuren.