Hélène de Fougerolles

1973 Acteur, Scenarist

Hélène de Fougerolles (1973) is acteur en scenarist.
Er zijn 24 films gevonden.

Fausses innocences

2009 | Drama

België/Frankrijk 2009. Drama van André Chandelle. Met o.a. Thierry Godard, Hélène de Fougerolles, Jean-Paul Comart, Etienne Lejeune en Geneviève Mnich.

Een burgervader van een provinciestadje (Godard) is stiekem dolblij als de vrouw (De Fougerolles) op wie hij al jaren verliefd is beweert dat haar man in het buitenland is overleden. Tegelijkertijd worstelt hij met de vraag of hij zijn twijfels over het sterfgeval moet ventileren. Een titel als Valse onschuld suggereert dat de makers zozeer vertrouwden op de kwaliteit van de verwikkelingen, dat de plot wel kon worden verklapt. En wat blijkt? Valse onschuld stelt niet teleur en beloont de alerte kijker met een verrassend gelaagd drama.

Pardonnez-moi

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Maïwenn. Met o.a. Pascal Greggory, Mélanie Thierry en Aurélien Recoing.

Geïmproviseerd familiedrama in de traditie van Thomas Vinterbergs Festen rond een zwangere vrouw (regisseur Le Besco) die een film maakt over haar familie zodat haar kind later de verknipte familierelaties kan begrijpen. 'Vergeef me' is het regie- en scenariodebuut van actrice Le Besco. De film is deels gebaseerd op haar eigen ervaringen. Zo werd ze tot bloedens toe geslagen door haar vader en baarde ze op haar zestiende een kind (van cineast Luc Besson). Het begeleidend interview op de dvd maakt duidelijk dat de film is bedoeld 'om de pijn uit de kindertijd te verdrijven'.

Jeanne Poisson, Marquise de Pompadour

2006 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk 2006. Biografie van Robin Davis. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Vincent Perez, Rosemarie La Vaullée en Charlotte de Turckheim.

Stijve pruiken, gepoederde tronies, bonte kostuums en stenen pijpen: de tweedeler Jeanne Poisson is een waar genot voor de liefhebber van achttiende-eeuwse tierelantijnen. De geschiedenisfanaat komt ook aan zijn trekken met een keur van gedramatiseerde hofintriges en uiteraard de royale vrijages van titelheldin Jeanne (De Fougerolles) met haar officiële minnaar, koning Lodewijk XV (Perez), treffend bijgenaamd 'De welbeminde' (de man had naar verluidt een honderdtal kinderen). Onder een dikke deken van klavecimbel, viool en hobo paraderen de lieden over het helverlichte scherm en krijgt de kijker een glimp van de macht van Lodewijks diverse vrouwen. Dolletjes.

Des fleurs pour Algernon

2006 | Sciencefiction, Drama

Frankrijk/Zwitserland 2006. Sciencefiction van David Delrieux. Met o.a. Julien Boisselier, Hélène de Fougerolles, Marianne Basler en Frédéric van den Driessche.

Dit atypische Franse SF-drama met waarschuwend filosofische ondertoon is gebaseerd op Flowers for Algernon, een bekroond kort verhaal ('59) van Daniel Keyes dat hij later tot succesroman bewerkte. Twee ambitieuze wetenschappers peppen het intellect van de muis Algernon kunstmatig op. Wanneer dat succesvol líjkt, ondergaat zwakbegaafd proefkonijn Charles (Boisselier) dezelfde behandeling. Er zit een aanzienlijk kippenvelelement in dit futuristische breinversterkersidee; denk aan genetisch gemodificeerd voedsel en frons het voorhoofd bij academische knutseldrift.

Le plus beau jour de ma vie

2004 | Romantische komedie

Frankrijk/België 2004. Romantische komedie van Julie Lipinski. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Jonathan Zaccaï en François Berléand.

Als iedereen in haar vriendenkring gaat trouwen, besluit Lola haar vriend onder druk te zetten: Trouwen of uit elkaar gaan. Na lang aarzelen geeft Arthur toe en hij vraagt haar ten huwelijk. Lola's liefste wens is nu alleen nog maar trouwen op een Caribisch eiland.

The Sea

2003 | Drama

IJsland/Noorwegen/Frankrijk 2003. Drama van Baltasar Kormákur. Met o.a. Gunnar Eyjólfsson, Hilmir Snaer Gudnason, Hélène de Fougerolles en Sven Nordin.

The Sea, de IJslandse tegenhanger van bittere komedies als Festen en Familie, volgt het bekende recept van de op een ramp uitlopende familiereünie. De afwikkeling van het drama en de aard van de familiegeheimen laten zich raden, maar regisseur Kormákur weet toch te verrassen door kluchtige scènes te combineren met een cynische, sombere, haast verontwaardigde ondertoon.

Fanfan la Tulipe

2003 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 2003. Avonturenfilm van Gérard Krawczyk. Met o.a. Vincent Perez, Penélope Cruz, Didier Bourdon, Hélène de Fougerolles en Michel Muller.

Vierde verfilming van een in Frankrijk populair verhaal over de zelfingenomen schelm Fanfan, met Penélope Cruz en Vincent Perez in de hoofdrollen, is een oubollige, pompeuze, strip-achtige klucht vol kinderlijke grappen en ongeloofwaardige stunts.

Corps et âmes

2003 | Thriller

Frankrijk 2003. Thriller van Laurent Carcélès. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Jean-Marie Lamour en Jean-Yves Berteloot.

Een jonge, pasgetrouwde stewardess ontdekt via een oude foto dat haar man al een keer getrouwd is geweest en de bewuste vrouw uiteindelijk is vermoord. Als zij vervolgens ook nog wordt gewaarschuwd door een agent, gaat zij steeds meer aan haar kersverse echtgenoot twijfelen.

The Race

2002 | Komedie

Frankrijk 2002. Komedie van Djamel Bensalah. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Roschdy Zem, Gérard Jugnot en Josiane Balasko.

Franse film met allochtone cast, vrij gemodelleerd naar recente kaskrakers van Luc Besson. Vier domme inbrekers worden aangezien voor huurmoordenaars en doen zich daarom voor als sporthelden.

Le raid

2002 | Komedie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 2002. Komedie van Djamel Bensalah. Met o.a. Josiane Balasko, Hélène de Fougerolles, Gérard Jugnot, Julien Courbey en Lorànt Deutsch.

Een blunderend inbrekerskwartet dat bestaat uit Sami (Zem), Kader (Courbey), Tacchini (Deutsch) en Yaya (Kelif), krijgt van hun opdrachtgever, Parijse nachtclubeigenaar Carlito (Jugnot) een laatste kans: zijn nieuwe ma[KA4]itresse Nathalie (Laffont) in Canada in de gaten houden en voorkomen dat ze een scheve schaats rijdt. In Montreal worden ze door Lino (Flamand) aangezien als de door hem ge[KA3]engageerde huurmoordenaars, die de steenrijke L[KA1]eonore de S[KA1]egonzac (De Fougerolles) moeten omleggen, zodat haar noodlijdende familie voor eens en altijd uit de zorgen is. Ze krijgen een honorarium van [KA1]e[KA1]en miljoen dollar de man, de helft bij vooruitbetaling, maar ze moeten L[KA1]eonore wel volgen naar Patagoni[KA3]e, waar zij deelneemt aan een puzzelrit met extreme hindernissen, zoals rafting, skydiven enz. Ondertussen arriveert het echte team moordenaars onder leiding van Madame Jo (Balasko). Het wordt een dolle rit van achtervolgingen en misverstanden. Toch is de film, die door cameraman Pascal Gennesseaux op exotische locaties werd gedraaid in Louisiana, Venezuela en de Franse Alpen, niet zo avontuurlijk en grappig als men zou mogen verwachten. Dat komt grotendeels door het magere scenario van regisseur Bensalah en Gilles Laurent, die zich beperkt hebben tot gekibbel van het viertal dat de ene flater na de andere zou moeten slaan. Veel slang in het dialoog beperkt de film voor buitenstaanders. In Frankrijk behoorlijk goed bezocht, maar onvoldoende om het budget van 17,6 miljoen euro terug te verdienen.

Va savoir

2001 | Drama, Komedie, Romantiek

Duitsland/Italië/Frankrijk 2001. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Marianne Basler, Sergio Castellitto, Jeanne Balibar, Bruno Todeschini en Hélène de Fougerolles.

Innemende comedy of manners rond zes personen (een regisseur, een actrice, haar voormalige amant, diens echtgenote, haar minnaar en zijn zus) biedt bitterzoete verwikkelingen en hilarische situaties, gemodelleerd naar Pirandello's 'Zes personages op zoek naar een auteur'. Het literair getinte scenario is een typisch ensemblestuk, dat met de solide rolverdeling heel goed tot zijn recht komt, vooral tegen de achtergrond van het theaterwereldje, waarin de 73-jarige Rivette, die met Va savoir wellicht een van zijn toegankelijkste films heeft gemaakt, zo graag werkt. Tegenover het volledig uitgebalanceerde geheel staat de lange speelduur, voor een modern publiek mogelijk wat teveel van het goede.

Mortel transfert

2001 | Komedie, Thriller

Frankrijk/Duitsland 2001. Komedie van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Miki Manojlovic, Hélène de Fougerolles en Jean-Hugues Anglade.

Michel Durand is een charismatische psychoanalyticus. Tijdens zijn sessies wil het wel eens voorkomen dat hij wegdroomt. Tijdens een sessie met de aantrekkelijke Olga valt hij ook in slaap. Als hij wakker wordt is de vrouw dood

Le prof

2000 | Komedie

Frankrijk 2000. Komedie van Alexandre Jardin. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Yvan Attal, Hélène de Fougerolles, Odette Laure en Jean-Marie Winling.

Regisseur Jardin is van huis uit auteur en hij debuteerde in 1993 met zijn film FANFAN, waarin de mooie, maar oervervelende Sophie Marceau de hoofdrol speelde. Ze deed het niet slecht en de rolprent was gebaseerd op zijn gelijknamige boek dat in een record aantal talen vertaald was, maar de film was heel erg matig. Met deze film herhaalt Jardin de exercitie; het scenario van hemzelf is wederom gebaseerd op zijn eigen boek, getiteld [KL]Le petit sauvage[KLE]; nogmaals een slap liefdesverhaal met opnieuw geen slechte spelers, maar er is weer niets aan. Het titelpersonage heet Alexandre Sauvage (Anglade). Hij is leraar op een groot lyceum. Hij heeft persoonlijke problemen: zijn vader (Richard) heeft een proces aan zijn broek en Alexandre`s vrouw wil van hem scheiden. Met een promotie op school wil het ook al niet vlotten en hij gaat uit pure ellende in het huis van zijn grootmoeder (Laure) wonen. Hij wordt verliefd op Manon (De Fougerolles), de dochter van zijn eerste grote liefde, Fanny, die inmiddels is overleden. Zou het wat worden? Wie geen raad weet met zijn tijd en meer dan anderhalf uur te besteden heeft, kan gaan kijken. Zeg, nooit dat je niet gewaarschuwd was. Het camerawerk is van Manuel Téran.

The Fall

1998 | Thriller, Drama

Canada/Verenigd Koninkrijk/Hongarije 1998. Thriller van Andrew Piddington. Met o.a. Craig Sheffer, Hélène de Fougerolles, Jürgen Prochnow, Kim Huffman en Sandor Teri.

In een wilde achtervolging door Boedapest, Hongarije, doodt een mooie jonge vrouw, Marta (De Fougerolles) een van haar belagers. In een ware hysterie stormt ze binnen in het appartement van Adam (Sheffer), een Amerikaanse schrijver, die zojuist zijn relatie verbroken heeft. Als ze weer tot zichzelf is gekomen vertelt Marta hem dat ze ooit in dit appartement gewoond heeft met haar man en dochter. Tot ze drie jaar geleden de machtige zakenman Jozsef Kovacs (Prochnow) ontmoette. Deze werd zo daar haar gefascineerd dat hij haar man vermoordde en haar en haar dochter ontvoerde. Ze werd door hem gevangen gehouden en eerst nu kon ze ontsnappen. Ze vraagt Adam om haar te helpen haar dochter te zoeken. Maar wie kan je nog vertrouwen in een land met zoveel gezichten? Conventionele thriller die een web spant van bedrog, passie en moord en waarin niets is wat het lijkt. De regisseur maakt uitstekend gebruik van de lokaties in Boedapest, maar het plot vertoont heel wat gaten en kan niet steeds overtuigen. De sfeer van een wereld die draait op de paranoia van de bewoners wordt wel goed weergegeven. Emma Frost baseerde het scenario op een origineel verhaal van Michael Walker. Fotografie is van Tamas Sas. Dolby Stereo.

Simenon des tropiques

1997 |

Frankrijk 1997. Stephen Whittaker, Alain Tasma, Edouard Niermans, Claire Devers en Agusti Villaronga. Met o.a. Donald Sumpter, Joe Shaw, Élodie Navarre, Manuel de Blas en Hélène de Fougerolles.

In een wilde achtervolging door Boedapest, Hongarije, doodt een mooie jonge vrouw, Marta (De Fougerolles) een van haar belagers. In een ware hysterie stormt ze binnen in het appartement van Adam (Sheffer), een Amerikaanse schrijver, die zojuist zijn relatie verbroken heeft. Als ze weer tot zichzelf is gekomen vertelt Marta hem dat ze ooit in dit appartement gewoond heeft met haar man en dochter. Tot ze drie jaar geleden de machtige zakenman Jozsef Kovacs (Prochnow) ontmoette. Deze werd zo daar haar gefascineerd dat hij haar man vermoordde en haar en haar dochter ontvoerde. Ze werd door hem gevangen gehouden en eerst nu kon ze ontsnappen. Ze vraagt Adam om haar te helpen haar dochter te zoeken. Maar wie kan je nog vertrouwen in een land met zoveel gezichten? Conventionele thriller die een web spant van bedrog, passie en moord en waarin niets is wat het lijkt. De regisseur maakt uitstekend gebruik van de lokaties in Boedapest, maar het plot vertoont heel wat gaten en kan niet steeds overtuigen. De sfeer van een wereld die draait op de paranoia van de bewoners wordt wel goed weergegeven. Emma Frost baseerde het scenario op een origineel verhaal van Michael Walker. Fotografie is van Tamas Sas. Dolby Stereo.

Que la lumière soit !

1997 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1997. Komedie van Arthur Joffé. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Tchéky Karyo, Ticky Holgado, Pierre Arditi en Sergio Castellitto.

In deze fantastische vertelling treedt god hoogst persoonlijk op, vermomd als een beschermengel, die nadat hij zijn scenario voltooid heeft, afdaalt naar de aarde om de ideale regisseur te vinden. Regelmatig van gedaante verwisselend ontmoet god een zekere Jeanne (De Fougerolles), aan wie hij zijn project voorlegt. Zij geeft het aan haar baas Harper (Karyo), die het aanvaardt op voorwaarde dat zij een aantal veranderingen doorvoert. Als god er achter komt, is het te laat. Hij voelt zich verraden en ontmaskert in Harper de duivel. Hij ziet er vanaf en legt de opnames stil. Jeanne is wanhopig, gaat op zoek naar de almachtige, dwaalt door de straten en laat zich insluiten in een psychiatrische inrichting. Ze ontsnapt met de hulp van een aantal geestelijke gehandicapte patiënten. Met de camera aan de schouder legt ze haar dromen vast op de gevoelige laag. De film wordt op deze manier voltooid en gaat in een kathedraal in première. De reacties zijn laaiend enthousiast. Op lichte toon behandelt het scenario van regisseur Joffé het thema van een film die nog gemaakt moet worden en een film die gedraaid wordt. Hij wisselt steeds van zijde om een ongrijpbaar onderdeel van de film uit te bannen: de succesfactor. De rolprent bevat cameo's van talloze coryfeeën uit de film- en glitterwereld, die de kijker vrolijke knipoogjes geven. Meesterfotograaf Philippe Welt heeft zijn taak heel inventief verricht, waardoor de enscènering uitblinkt, maar hij overtreft het eenmalige succes van god bij diens première uiteraard niet.

Simenon des tropiques: Long cours

1996 |

Frankrijk 1996. Alain Tasma. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Manuel de Blas en Benoît Magimel.

In deze fantastische vertelling treedt god hoogst persoonlijk op, vermomd als een beschermengel, die nadat hij zijn scenario voltooid heeft, afdaalt naar de aarde om de ideale regisseur te vinden. Regelmatig van gedaante verwisselend ontmoet god een zekere Jeanne (De Fougerolles), aan wie hij zijn project voorlegt. Zij geeft het aan haar baas Harper (Karyo), die het aanvaardt op voorwaarde dat zij een aantal veranderingen doorvoert. Als god er achter komt, is het te laat. Hij voelt zich verraden en ontmaskert in Harper de duivel. Hij ziet er vanaf en legt de opnames stil. Jeanne is wanhopig, gaat op zoek naar de almachtige, dwaalt door de straten en laat zich insluiten in een psychiatrische inrichting. Ze ontsnapt met de hulp van een aantal geestelijke gehandicapte patiënten. Met de camera aan de schouder legt ze haar dromen vast op de gevoelige laag. De film wordt op deze manier voltooid en gaat in een kathedraal in première. De reacties zijn laaiend enthousiast. Op lichte toon behandelt het scenario van regisseur Joffé het thema van een film die nog gemaakt moet worden en een film die gedraaid wordt. Hij wisselt steeds van zijde om een ongrijpbaar onderdeel van de film uit te bannen: de succesfactor. De rolprent bevat cameo's van talloze coryfeeën uit de film- en glitterwereld, die de kijker vrolijke knipoogjes geven. Meesterfotograaf Philippe Welt heeft zijn taak heel inventief verricht, waardoor de enscènering uitblinkt, maar hij overtreft het eenmalige succes van god bij diens première uiteraard niet.

Long cours

1996 | Misdaad, Drama

Venezuela/Frankrijk 1996. Misdaad van Alain Tasma. Met o.a. Benoît Magimel, Hélène de Fougerolles, Manuel de Blas, Philippe Ambrosini en Marc Berman.

Charlotte (De Fougerolles) en Jeff (Magimel) houden er wel een zeer bizarre hobby op na: Charlotte houdt als lifster chauffeurs tegen die Jeff dan overvalt en berooft. Op een dag echter haalt een slachtoffer een wapen te voorschijn en in het gevecht dat daarop volgt schiet Charlotte de man neer. Het misdadige koppel vlucht en kan tegen betaling als verstekeling aan boord van een schip naar Venezuela. Maar de cynische kapitein Mops (De Blas) maakt misbruik van hun zwakke positie. Goed in elkaar gestoken psychologisch drama dat uitstekend vertolkt wordt door de twee belangrijkste acteurs. De onheilspellende sfeer uit de roman van Georges Simenon krijgt echter geen geslaagd filmisch alternatief. De roman werd bewerkt door André Grall, Tasma en Pierre Javaux. Voor de fotografie was Antoine Roch verantwoordelijk.

Le cheval de cœur

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Charlotte Brandstrom. Met o.a. Jean Yanne, Bernard Fresson, Guillaume Canet, Hélène de Fougerolles en Isabel Otero.

De vroegere stalknecht Michel Rousseau (Canet) heeft zich diep in de schulden gestoken door de paardenfokkerij die hij beheert voor de familie Lacari[KA2]ere, die een tijdlang in Zuid- Amerika verblijven, uit te breiden. Vriend des huizes Bakoulian (Yanne) en trainer Jock (Fresson) zoeken een oplossing om de jongen uit de moeilijkheden te helpen. Dan verschijnt een malafide paardenhandelaar die, voor rekening van een Ierse fokker, het beste renpaard uit de stal wil kopen. Dank zij het acteursduel tussen giganten Yanne en Fresson blijft dit een boeiende filmervaring, want het scenario van Sylvie Simon naar een idee van Tito Topin, is erg oppervlakkig en oversentimenteel. Paardenliefhebbers mogen de film niet missen. Knappe fotografie van Willy Kurant. Nicam Stereo.

Chacun cherche son chat

1996 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1996. Komedie van Cédric Klapisch. Met o.a. Garance Clavel, Zinedine Soualem, Renée Le Calm, Olivier Py en Romain Duris.

Chloé woont met haar zwarte kat Gris-Gris in het 15e arrondissement van Parijs. Als ze op vakantie gaat brengt ze haar kat onder bij Madame Renée, een oudere dame die zes katten heeft en er nog wel eentje bij kan hebben. Als Chloé na een week haar kat weer komt ophalen, is Madame Renée helemaal overstuur: Gris-Gris is verdwenen. Chloé begint aan een speurtocht waarbij ze de hulp krijgt van allerlei buurtbewoners: jonge en oude, zwarte en witte, aardige en onaardige. Chacun cherche son chat is een charmante tragikomedie over het vaak eenzame leven in een Parijse volkswijk, en tegelijkertijd een portret van een meisje op weg naar volwassenheid. (IdH/VPRO Gids)

Avocat d'office : L'amour piégé

1996 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1996. Misdaad van Bernard Stora. Met o.a. Marlène Jobert, Hélène de Fougerolles, Alexandre Medvedev, Bernard Verley en Kathie Kriegel.

Met de hulp van zijn minnares tracht Anton Lopakine (Medvedev), een jonge Rus met een niet al te zuiver verleden, haar echtgenoot te doden zodat ze van diens geld kunnen genieten. Geboren manipulator kan hij de verdenking probleemloos op Nadine (Babe), zijn ex doen vallen. Ten einde geloofwaardig over te komen contacteert hij een advocaat om Nadine te verdedigen. Zo komt hij in contact met Claire Moretti (Jobert), die de zaak met tegenzin aanvaardt. Dat hij juist haar koos is ook geen toeval, want op dat ogenblik heeft hij een verhouding met Marie (De Fougerolles), Claire's dochter. Het is voor Claire een klein kunstje om Nadine van de verdenking te zuiveren, maar dan komt ze in conflict met haar dochter. Het dilemma van het gerecht. Wat is het belangrijkste: moederliefde of de waarheid? Niet al te opwindend gerechtsdrama dat ondanks de uitstekende vertolking van Jobert niet kan overtuigen. Het is allemaal zo ver gezocht. Stora schreef het scenario samen met Gabriel Aghion, Rémi Waterhouse en Guy-Patrick Sainderichin. Fotografie van Gérard De Battista.

Un été brûlant

1995 | Historische film

Rusland/Frankrijk/Zwitserland 1995. Historische film van Jérôme Foulon. Met o.a. Claude Rich, Matthieu Rozé, Anne Roussel, Hélène de Fougerolles en Hélène Roussel.

Rusland 1905. De achttien-jarige Alexandre (Roz[KA1]e) is gezakt voor zijn eindexamen. Hij moet voor straf de zomervakantie doorbrengen bij zijn vader, graaf Ivan Petrov (Rich), op het buitenverblijf aan de Krim. Zo`n straf is dat ook weer niet, want tante Elena (H[KA1]el[KA2]ene Roussel) komt ook met haar twee knappe dochters Katia (Anne Roussel) en Natacha (De Fougerolles). Alexandre is heimelijk verliefd op zijn nicht Katia, maar krijgt tot zijn ontsteltenis te horen dat ze zich gaat verloven met Nicolai (Duléry). Na een tijdje begrijpt Alexandre dat het huwelijk geregeld werd door zijn vader, die al drie jaar de minnaar is van Katia. Een sfeervol beeld van de Russische aristocratie kort voor het uitbreken van de Russische revolutie. Opvallend is vooral de leegheid van het bestaan van de adel, die blijkbaar niets anders te doen heeft dan intrigeren. Rich domineert moeiteloos het beeld, maar de andere hoofdrollen leveren ook prima werk. Het scenario van Pascal Lainé, Laurent Dussaux, Rich en regisseur Foulon is gebaseerd op een roman van Eduard von Keyserling. Prachtige, nostalgisch stemmend camerawerk op locatie van Valéry Martynov.

Le péril jeune

1994 | Drama, Komedie

Frankrijk 1994. Drama van Cédric Klapisch. Met o.a. Romain Duris, Élodie Bouchez, Vincent Elbaz, Nicolas Koretzky en Joachim Lombard.

Ver voordat de nostalgia over de jaren zeventig in alle kakelbonte hevigheid toesloeg, draaide Klapisch (L'Auberge espagnolle, Paris) voor Arte al zijn deels autobiografische film over de periode. Vier jonge kerels herbeleven, wachtend in een ziekenhuis, hun laatste lyceumjaar, 1975. De vijfde kompaan ontbreekt: had hij geen overdosis genomen, zou hij de vader zijn geworden van het kind dat op het punt staat om ter wereld te komen. Klapisch serveert sprankeldialogen, enthousiaste acteurs en een fijne seventiessoundtrack van Pink Floyd tot Maxime Le Forestier. Geen wonder dat de levendig flashbackende vriendschapskroniek alsnog een bioscoopcarrière kreeg en tot cultfilm uitgroeide.

Avocat d'office

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Gabriel Aghion. Met o.a. Picciolli, Marlène Jobert, Hélène de Fougerolles, Vladimir Weiss en Bernard Verley.

Claire (Jobert) en Adrien Moretti (Verley) vormen een gelukkig paar. Zij is advocate en ze beleeft haar beroep als een roeping. Hun dochter Marie (De Fougerolles) viert haar twintigste verjaardag en haar ouders willen er een onvergetelijk feest van maken. Op het moment echter dat al haar vrienden van de unif haar willen feliciteren draait Marie zich om en vlucht weg. Het meisje zit met een zware depressie, sluit zich af van de buitenwereld en geeft haar studies op. Gelijktijdig moet Claire Denis (Weiss) verdedigen, een jongeman die dezelfde symptomen vertoont als haar dochter. Ze neemt de zaak erg ter harte en ontdekt het geheim van Denis en dit vult haar met de grootste angst. Een moedig drama dat vertolkt wordt door competente acteurs maar gebukt gaat onder een oppervlakkig scenario (van regisseur Aghion), dat duidelijk de mensen niet durft choqueren (de film werd gemaakt voor een commerciëel tv-station). Bovendien schrikt de maker er niet voor terug goedkoop sentiment over het scherm te smeren. Spijtig voor de acteurs want die hadden beter verdiend. Fabio Conversi stond achter de camera. Stereo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hélène de Fougerolles op televisie komt.

Reageer