Jun'ichirô Tanizaki (1886-1965): cast, scenario en schrijver.
Er zijn 4 films gevonden.

Dagboek van een oude dwaas

1987 | Drama

Nederland​/​​België​/​​Frankrijk 1987. Drama van Lili Rademakers. Met o.a. Ralph Michael, Beatie Edney, Derek de Lint, Dora van der Groen en Suzanne Flon.

Een zeventiger raakt volledig in de ban van zijn schoondochter en legt daarbij vooral een obsessieve fascinatie voor haar voeten aan de dag. Junichiro Tanizaki (1886-1965), die zich in zijn literaire oeuvre dikwijls bezighield met de complexe kanten van erotiek, wordt gezien als een van de belangrijkste schrijvers van twintigste-eeuws Japan. Regisseuse Lili Rademakers (Menuet) maakte met een internationale cast deze westerse filmbewerking waarin tragiek, humor en sensualiteit verweven raken. De film werd in 1988 vertoond op het festival van Cannes.

Sasame Yuki

1983 | Drama, Romantiek

Japan 1983. Drama van Kon Ichikawa. Met o.a. Yoshiko Sakuma, Keiko Kishi, Sayuri Yoshinaga, Yuko Kotegawa en Koji Ichizaka.

Vier ouderloze zusters, waarvan de oudste twee `fatsoenlijk` getrouwd zijn (de een met een bankbediende en de ander met een employee van een warenhuis) uit een redelijk aanzienlijke koopmansfamilie komen aan de vooravond van WO II bij elkaar. De twee oudste zusters voelen zich volgens de traditie verantwoordelijk voor het het lot van de twee jongere en willen bemiddelen over hun huwbare toekomst, maar de jongste met al heel wat `oneerbaar` eelt op haar ziel volgt willens en wetens haar hart. Een fraai tijdsbeeld, enigszins te bewonderend, van het fascistische, moderniserende Japan door een oude en bedreven meester in het vak, wiens omvangrijke oeuvre maar nauwelijks in Europa vertoond is. Naar de roman van Junichiro Tanizaki (1886- 1965), die tussen 1942 en 1948 werd geschreven.

La chiave

1983 | Drama, Erotiek

Italië 1983. Drama van Tinto Brass. Met o.a. Stefania Sandrelli, Frank Branciaroli, Barbara Cupisti, Armando Marra en Maria Grazia Bon.

Een Venetiaans echtpaar vertrouwt, elk voor zich, erotische escapades en verlangens toe aan een geheim dagboek in de wetenschap dat de ander het zal lezen. Ze ontlenen daar nieuwe seksuele prikkels aan die de man, die van middelbare leeftijd is en een zwak hart heeft, uiteindelijk fataal zullen blijken. De naar fascistisch Italië overgehevelde en zeer vrij bewerkte roman van de Japanner Tanizaki levert een chique prikkelfilm op, zonder de bedenkelijke aspecten van Brass' eerdere films. De film heeft nogal wat loze literaire en quasi-intellectuele pretenties om de uitvoerige seks-scènes te motiveren, maar de fraaie fotografie en het goede spel van de hoofdrollen tillen de film boven het niveau uit van bijvoorbeeld EMMANUELLE. Ook bekend als THE KEY en LA CLEF.

Oyû-sama

1951 |

Japan 1951. Kenji Mizoguchi. Met o.a. Eitaro Shindo, Eijirô Yanagi, Reiko Kondo, Kiyoko Hirai en Yuji Hori.

Een Venetiaans echtpaar vertrouwt, elk voor zich, erotische escapades en verlangens toe aan een geheim dagboek in de wetenschap dat de ander het zal lezen. Ze ontlenen daar nieuwe seksuele prikkels aan die de man, die van middelbare leeftijd is en een zwak hart heeft, uiteindelijk fataal zullen blijken. De naar fascistisch Italië overgehevelde en zeer vrij bewerkte roman van de Japanner Tanizaki levert een chique prikkelfilm op, zonder de bedenkelijke aspecten van Brass' eerdere films. De film heeft nogal wat loze literaire en quasi-intellectuele pretenties om de uitvoerige seks-scènes te motiveren, maar de fraaie fotografie en het goede spel van de hoofdrollen tillen de film boven het niveau uit van bijvoorbeeld EMMANUELLE. Ook bekend als THE KEY en LA CLEF.