Wheeler Oakman: cast.
Er zijn 58 films gevonden.

Mom And Dad

1947 |

Verenigde Staten 1947. William Beaudine. Met o.a. Bob Lowell, Jimmy Clark, George Eldredge, Lois Austin en June Carlson.

Jack Armstrong

1947 | Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1947. Sciencefiction van Wallace Fox. Met o.a. John Hart, Rosemary La Planche, Joe Brown Jr., Claire James en Pierre Watkin.

Serial in vijftien hoofdstukken. In 1933 startte de radio- serie JACK ARMSTRONG - THE ALL-AMERICAN BOY. De makers van deze Columbia-serial, producent Sam Katzman en co-producent Mel Delay, hoopten op het radio-succes te kunnen aansluiten. Maar dan hadden ze wel met een goed produkt moeten komen. Volgens het scenario van Arthur Hoerl, Lewis Clay, Royal Cole en Leslie Swabacker is Oakman een krankzinnige geleerde die de wereld wil vernietigen en Hart de titelheld die de wereld redt. Ira Morgan was weer de cameraman en Lee Zahler zorgde voor de muzikale achtergrond; hij deed dat al begin jaren dertig, toen de geluidsfilm startte, voor Mascot.

Brick Bradford

1947 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1947. Sciencefiction van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Kane Richmond, Rick Vallin, Linda Johnson, Pierre Watkin en Charles Quigley.

Serial in vijftien hoofdstukken. George Plympton, Arthur Hoerl en Lewis Clay schreven het scenario rond de populaire detective uit krantenreeksen. Richmond, in de titelrol, krijgt van de Verenigde Naties het verzoek om een antiraketuitvinding van Merton te beschermen tegen de duivelse Quigley. Columbia kwam met een zeer acceptabele serial aanzetten, en dat in een periode waarin dat genre duidelijk achteruit ging. Thomas Carr was de regisseur van de tweede cameraploeg. Sam Katzman was de producent. Ira Morgan was de vaste cameraman die de studio bij serials inzette, en Mischa Bakaleinikoff was de man voor de muzikale achtergrond.

Son of the Guardsman

1946 | Misdaad

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Derwin Abrahams. Met o.a. Robert Shaw, Daun Kennedy, Robert 'Buzz' Henry, Jim Diehl en Hugh Prosser.

Serial in vijftien hoofdstukken. King, in zijn zoveelste bandietenrol, speelt een misdadige baron die moord niet uit de weg gaat, ook niet als het de ouders betreft van de jeugdige Henry die zich aansluit bij een groep die de bandiet en aanhang bestrijdt. Shaw is een neef van King en ook hij sluit zich aan bij de tegenstanders. Achteraf blijkt Henry de zoon van een koning te zijn en na de vernietiging van King en de zijnen kan Henry de troon bestijgen. Voor Shaw breken er ook goede tijden aan, samen met Kennedy. Columbia was de produktiemaatschappij van de serial.

Hop Harrigan

1946 | Misdaad, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Derwin Abrahams. Met o.a. William Blakewell, Jennifer Holt, Robert 'Buzz' Henry, Sumner Getchell en Emmett Vogan.

Serial in vijftien hoofdstukken. Gebaseerd op een populaire radio-show. Het trok de aandacht van vele jongeren. Desondanks kwam Columbia niet veel verder dan een doorsneefilm waarin Blakewell de befaamde vliegenier speelt die te maken krijgt met de geleerde Merton. Die heeft een uitvinding gedaan waarmee de wereld vernietigd kan worden. Anderen willen die uitvinding hebben, maar uiteindelijk wordt Merton krankzinnig: hij blaast zichzelf, met zijn uitvinding, op.

Rough Ridin' Justice

1945 | Western

Verenigde Staten 1945. Western van Derwin Abrahams. Met o.a. Charles Starrett, Dub Taylor, Betty Jane Graham, Jimmy Wakely en Wheeler Oakman.

Dit was de laatste normale Starrett-western. Hierna zou hij alléén nog de Durango Kid spelen, tot het einde van zijn carrière in 1952. Het was tevens het einde van de samenwerking met producent Jack Fier, die sinds begin 1942 als opvolger van William Berke de Starrett-western had gedaan. Wakely werd ter zijde gestaan door His Oklahoma Cowboys en startte na deze film zijn eigen westernserie.

Brenda Starr, Reporter

1945 | Misdaad

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Wallace Fox. Met o.a. Joan Woodbury, Kane Richmond, Syd Sailor, Joe Devlin en George Meeker.

Serial in dertien hoofdstukken. Serial naar de strips van Dale Messick. Journaliste Woodbury en fotograaf Sailor vinden bij een brandend huis een stervende gangster (Oakman) die haar de vindplaats toevertrouwt van een buit van 250.000 dollar. Ingram is de moordenaar die er naast grijpt. Hij ontvoert Woodbury om van haar de schuilplaats te vernemen, maar Richmond en Sailor bevrijden haar en weten de poen te vinden. Weinig actie, erg langdradig. Andy Lamb en George Plympton waren verantwoordelijk voor het scenario van deze Columbia-serial.

Sundown Valley

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Benjamin Kline. Met o.a. Charles Starrett, Dub Taylor, Jeanne Bates, Jimmy Wakely en Clancy Cooper.

Starrett komt op de prairie in actie tegen nazi's. Niets bijzonders.

Riding West

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van William Berke. Met o.a. Charles Starrett, Arthur Hunnicutt, Shirley Patterson, Clancy Cooper en Steve Clark.

De 'Durango Kid' zorgt ervoor dat de postkoets de post veilig kan vervoeren. Een bende bandieten probeert dat aanvankelijk onmogelijk te maken. Er zit redelijk veel actie in deze overigens routineuze western.

The Fighting Buckaroo

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van William Berke. Met o.a. Charles Starrett, Arthur Hunnicutt, Kay Harris, Stanley Brown en Wheeler Oakman.

De ranchers zitten in moeilijkheden door voortdurende veediefstallen. Brown wordt gezien als de man achter deze acties maar Starrett weet zijn onschuld te bewijzen en de ware daders, Oakman en Taylor, te ontmaskeren. De montage van deze matige western lag in handen van William Claxton, die later tv-series als THE HIGH CHAPARRAL zou regisseren.

Saddles and Sagebrush

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van William Berke. Met o.a. Russell Hayden, Dub Taylor, Bob Wills and His Texas Playboys, Ann Savage en William Wright.

Dit is een routine-western met matige spanning en aardige muziek van Wills en de zijnen. Hayden blijft een sympathieke held, Taylors humor moet je kunnen verdragen en het scenario van Ed Earl Repp is doorsnee. Goed is het camerawerk van Benjamin Kline, voor producent Leon Barsha.

Bowery at Midnight

1942 | Horror, Misdaad

Verenigde Staten 1942. Horror van Wallace Fox. Met o.a. Bela Lugosi, John Archer, Wanda McKay, Tom Neal en Dave O'Brien.

Lugosi speelt een beminnelijke psychiater die een dubbelleven leidt als misdadig brein in de Bowery. De doden worden ook weer levend gemaakt in deze milde maar sfeervolle film.

Wolf Call

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van George Waggner. Met o.a. John Carroll, Polly Ann Young, Movita, George Cleveland en Wheeler Oakman.

Carrolls vader is eigenaar van een mijn en stuurt zoonlief er op uit om zijn bezit eens nader te gaan bekijken. Daarbij ontmoet Carroll de Indiaanse Movita en een romance is geboren. Hij komt achter het valse spel van Oakman, die probeert de mijn aan derden te verkopen. Joseph West schreef het scenario naar het boek van Jack London.

In Old Montana

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Raymond K. Johnson. Met o.a. Fred Scott, Jean Carmen, Harry Harvey, John Merton en Walter McGrail.

Niet minder dan drie personen, incl. de regisseur, schreven het scenario voor deze western en ondanks dat bleef het pure routine, beneden de maat. Carmen staat ook bekend als Julia Thayer maar onder geen van beide namen was er een grote carri[KA2]ere voor haar weggelegd. Merton, die vanaf 1931 schurkenrollen speelde en dat tot in de jaren vijftig nog zou doen (hij stierf in 1959 aan een hartaanval), was de vader van Lane Bradford, die vanaf de jaren veertig eveneens tientallen western-schurkenrollen zou neerzetten.

Buck Rogers

1939 | Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1939. Sciencefiction van Ford Beebe en Saul A. Goodkind. Met o.a. Buster Crabbe, Constance Moore, Jackie Moran, Jack Mulhall en Anthony Warde.

Serial in twaalf hoofdstukken. Crabbe speelt de stripheld Buck Rogers. Eerder speelde hij al Flash Gordon. Universal besteedde een flink bedrag en er kwam een goed resultaat uit de bus. Crabbe en zijn vriend Moran worden na 500 jaar wakker en stellen vast dat de aarde dan getiranniseerd wordt door Warde. Samen met Moore (als Wilma Deering) en Shaw (als Dr. Huer) gaan ze de tiran te lijf. Er zit volop actie en spanning in het scenario van Norman S. Hall en Ray Trampe. Jerry Ash was de bekwame cameraman en Barney Sarecky de producent. Er werden twee filmversies uit de serial gemonteerd, in 1953 PLANET OUTLAWS en in 1965 DESTINATION SATURN. Maar er gaat niets boven deze goede serial met een glansrol van Crabbe. In 1979 werd de stripfiguur opnieuw tot leven gebracht, gevolgd door een tv-serie. Gil Gerard speelde toen Buck Rogers.

Red Barry

1938 | Mysterie, Actiefilm

Verenigde Staten 1938. Mysterie van Ford Beebe en Alan James. Met o.a. Buster Crabbe, Frances Robinson, Edna Sedgwick, Cyril Delevanti en Frank Lackteen.

Serial in dertien hoofdstukken. Crabbe alweer in een serial (samen met Flash Gordon en Buck Rogers) die gebaseerd is op een populaire stripserie. Barry is een befaamd detective. Als er door schurken twee miljoen dollar aan obligaties gestolen wordt van een bevriende Aziatische natie, komt Crabbe in actie. Hij krijgt informele steun van journaliste Robinson. Barney Sarecky produceerde voor Universal. Norman S. Hall en Ray Trampe schreven het draaiboek, en Jerry Ash deed het camerawerk. Eén van de drie montagemensen was Saul Goodkind, ook bekend als regisseur.

Mars Attacks the World

1938 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1938. Sciencefiction van Robert Hill en Ford Beebe. Met o.a. Buster Crabbe, Charles Middleton, Jean Rogers, Frank Shannon en Beatrice Roberts.

Buster Crabbe is te zien als de blonde, atletische, buitenaardse held Flash Gordon in deze op de Flash Gordon-serie gebaseerde speelfilm. Zeker voor fans de moeite waard.

Land of Fighting Men

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Alan James. Met o.a. Jack Randall, Herman Brix, Louise Stanley, Dickie Jones en Robert Burns.

De vijfde en laatste western waarin Randall als zingende westernheld werd getoond. Hij zong hier nog maar twee liedjes; hij zou doodserieuze westerns gaan spelen. Actie te over: Brix, een Tarzan-speler die later de naam Bruce Bennett zou aannemen om in oorlogstijd zijn Duitse afkomst te verbergen, wordt door outlaws bedreigd en roept de hulp van zijn vriend Jack in. Vlak na zijn aankomst wordt Brix desondanks vermoord: Jack krijgt de schuld. Een leuk rolletje was weggelegd voor de 11-jarige Jones die sinds 1935 in talloze westerns speelde en zijn carrière op TV in een western-serie zou eindigen. Dat was rond 1955, en Gene Autry was zijn producent.

Flash Gordon's Trip to Mars

1938 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1938. Sciencefiction van Ford Beebe en Robert Hill. Met o.a. Buster Crabbe, Jean Rogers, Frank Shannon, Charles Middleton en Beatrice Roberts.

Serial in vijftien hoofdstukken. Dit was het lang verwachte vervolg van de serial uit 1936 waaraan Universal inmiddels miljoenen had verdiend. Jammer dat de maatschappij voor deze serial weigerde opnieuw een half miljoen ter beschikking te stellen: hij haalt het daardoor niet helemaal bij zijn voorganger, hoewel de serial onderhoudend blijft. Ray Trampe, Norman Hall, Wyndham Gittens en Herbert Dolmas laten Crabbe, Rogers en Shannon (in hun rollen uit 1936) naar Mars vertrekken wanneer blijkt dat iemand de aarde wil vernietigen. Op Mars regeert de boosaardige Roberts die over duistere machten beschikt. Zij gaat een verbond aan met Middleton (Ming). Flash en zijn vrienden weten uiteindelijk de aarde opnieuw te redden. Barney Sarecky was de producer en Jerry Ash de cameraman. Buster was goed, de rol was hem op het lijf geschreven. De serial verscheen op filmlengte als: DEADLY RAY FROM MARS. Later werd dat MARS ATTACKS THE WORLD en voor tv werd ook een versie gemaakt: SPACE SOLDIERS' TRIP TO MARS. Dat toont aan hoe legendarisch de Flash Gordon-serials waren.

Code of the Rangers

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Rex Lease, Judith Ford, Wheeler Oakman en Frank LaRue.

Tim en Rex zijn broers, de eerste staat aan de goede kant van de wet, de tweede aan de verkeerde. Tim doet alle mogelijke moeite zijn broer zoveel mogelijk te dekken - hij neemt zelfs de schuld van een bankoverval op zich - maar het mag niet baten. Ondanks het goede thema een matige western. Tim McCoy en Rex Lease waren in werkelijkheid goede vrienden. Lease was zelf een westernster geweest en speelde daarna bijrollen. Dank zij Tim speelt hij hier een belangrijke rol.

Slaves in Bondage

1937 |

Verenigde Staten 1937. Elmer Clifton. Met o.a. Elmer Clifton, Lona Andre en Wheeler Oakman.

Tim en Rex zijn broers, de eerste staat aan de goede kant van de wet, de tweede aan de verkeerde. Tim doet alle mogelijke moeite zijn broer zoveel mogelijk te dekken - hij neemt zelfs de schuld van een bankoverval op zich - maar het mag niet baten. Ondanks het goede thema een matige western. Tim McCoy en Rex Lease waren in werkelijkheid goede vrienden. Lease was zelf een westernster geweest en speelde daarna bijrollen. Dank zij Tim speelt hij hier een belangrijke rol.

Radio Patrol

1937 | Misdaad

Verenigde Staten 1937. Misdaad van Ford Beebe en Cliff Smith. Met o.a. Grant Withers, Catherine Hughes, Mickey Rentschler, Adrian Morris en Max Hoffman Jr..

Serial in twaalf hoofdstukken. De formule om kogelsterk staal te maken interesseert de directeur van een staalbedrijf. Hij laat de uitvinder vermoorden en wil via diens jonge zoon de formule te pakken krijgen. Patrouille-agent Withers voorkomt meer narigheid en weet de moordenaars te ontmaskeren. Barney Sarecky en Ben Koenig produceerden voor Universal. Wyndham Gittens, Norman S. Hall en Ray Trampe waren de bekende scenarioschrijvers.

The Mysterious Avenger

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van David Selman. Met o.a. Charles Starrett, Joan Perry, Wheeler Oakman, Edward LeSaint en Lafe McKee.

Starrett is als Texas Ranger bezig na te gaan wie verantwoordelijk is voor een serie veediefstallen waarvan zijn vader wordt beschuldigd. Locher is de latere Jon Hall. The Sons of the Pioneers zorgen voor de muziek samen met de latere Roy Rogers.

Song of the Trail

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Russell Hopton. Met o.a. Kermit Maynard, Evelyn Brent, Fuzzy Knight, George 'Gabby' Hayes en Wheeler Oakman.

Er wordt wat afgejaagd in deze matige western. Maynards paard Rocky heeft het er maar druk mee. Alles draait om een valsspeler die door bandieten én de sterke arm wordt gezocht. Het wordt nergens spannend en ook de humor is beneden het gemiddelde. Het was niet de schuld van Maynard of Knight, maar van de scenarioschrijvers George Sayre en Barry Barrington, die het verhaal Playing With Fire van James Oliver Curwood gebruikten.

Roarin' Guns

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Rosalinda Price, Wheeler Oakman, Rex Lease en Tommy Bupp.

De titel doet spannender aan dan de film is. McCoy behartigt de belangen van een ranchersorganisatie als outlaws gebruik willen maken van twisten. Het is allemaal erg tam, de technische afwerking is slecht en in feite wordt McCoy overspeeld door de jongensster Bupp, een jongen die tegenover bijna alle westernhelden van de jaren dertig stond. Zijn carrière eindigde in 1940.

Ghost Patrol

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Claudia Dell, Walter Miller, Wheeler Oakman en Lloyd Ingraham.

In deze magere western (waarin de held, Tim, niet op gang komt) zijn Miller en Oakman twee schurken die een uitvinder gevangen houden teneinde van zijn vondsten te kunnen profiteren. Tim, de man van het recht, moet daar een einde aan maken. De latere regisseur John English - vooral betrokken bij Gene Autry - was hier de montageman.

Darkest Africa

1936 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1936. Avonturenfilm van B. Reeves Eason en Joseph Kane. Met o.a. Clyde Beatty, Manuel King, Elaine Shepard, Lucien Prival en Ray Benard.

Serial in vijftien hoofdstukken. Dit was de eerste serial die door Republic werd uitgebracht nadat Mascot in de nieuwe firma was opgegaan. Herbert Yates en Nat Levine verenigden hun krachten; Levine produceerde de meeste serials. Zonder de speciale effecten van de kunstenaar Howard Lydecker zou deze serial niet veel voorgesteld hebben. Beatty, in zijn tweede serial, was nu eenmaal geen acteur maar een dierentrainer, en zijn maatje King was helemaal niets. Beatty en de zijnen vechten hun weg door de jungle naar een verborgen stad waar hen de nodige verrassingen wachten.

Aces and Eights

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Sam Newfield. Met o.a. Tim McCoy, Luana Walters, Wheeler Oakman, Rex Lease en Joe Girard.

Wild Bill Hickok, zonder revolvers maar wel met een paar ijzeren bokshandschoenen aan, timmert de schurken door de saloon. De titel heeft betrekking op kaartspelen, dat in deze film veel gedaan wordt. Via het kaartspel weet Tim heel wat vals spel ongedaan te maken. Een ware weldoener dus voor de stad en de slachtoffers van valsspelers. George Durlam bedacht het verhaal.

Undercover Men

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Sam Newfield. Met o.a. Charles Starrett, Adrienne Dore, Kenneth Duncan, Wheeler Oakman en Eric Clavering.

Een rariteit, deze Mountie-western. Gemaakt voor een heel klein maatschappijtje, acteert Starrett hier, voordat zijn Columbia-serie begon, als lid van de bereden Canadese politie. Newfield regisseerde dit tamme produkt nog onder zijn eigen naam Neufeld, het werd het begin van een onafzienbare rij westerns, actiefilms enz., die hij in de jaren daarna op het publiek zou loslaten na in 1933 als regisseur gedebuteerd te hebben.

Trails of the Wild

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Sam Newfield. Met o.a. Kermit Maynard, Billie Seward, Fuzzy Knight, Monte Blue en Mathew Betz.

Maynard is een moordenaar, die zijn vriend heeft neergeschoten, op het spoor. Hij bevrijdt een ontvoerde man en wordt verliefd op diens dochter. Maynard is goed in deze actiewestern. Joseph O`Donnell baseerde zijn draaiboek op [KL]Carly of the Mountains[KLE] van James Oliver Curwood. De latere regisseur John English was hier de montageman en de eveneens latere regisseur (van de Dorothy Page-westerns uit 1939) Samuel Diege was assistent-regisseur.

Timber War

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Sam Newfield. Met o.a. Kermit Maynard, Lucille Lund, Lawrence Gray, Robert Warwick en Lloyd Ingraham.

Een met routine gemaakte houthakkerswestern met Maynard als de held en Gray als de schurk. Joseph O'Donnell schreef het scenario naar een verhaal van James Oliver Curwood.

The Phantom Empire

1935 | Western, Sciencefiction

Verenigde Staten 1935. Western van Otto Brower en B. Reeves Eason. Met o.a. Gene Autry, Frankie Darro, Betsy King Ross, Dorothy Christie en Wheeler Oakman.

Serial in twaalf hoofdstukken. Na twee bijrollen in Ken Maynard-produkties kreeg Autry in deze serial voor de eerste maal een hoofdrol. Deze science fiction-western-serial was toen ongewoon maar bleek achteraf uiterst succesvol. Autry bezit een ranch van waaruit hij een radiozender exploiteert. Bandieten willen een mijn van hem inpikken en Autry en de bandieten belanden ineens in een andere beschaving waar ze door de bewoners, de Muranians, gevangen worden genomen. Als die onderling oorlog krijgen weten ze te ontsnappen. In 1940 werden uit de serial twee normale films gemonteerd: MEN WITH STEEL FACES en RADIO RANCH. Armand Schaefer en John Rathmell zorgden voor het scenario en Ernest Miller en William Nobles voor het camerawerk voor producent Nat Levine van Mascot, de voorloper van Republic.

The Man from Guntown

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Ford Beebe. Met o.a. Tim McCoy, Billie Seward, Rex Lease, Jack Clifford en Wheeler Oakman.

In deze goede McCoy-western schiet Tim de arme Seward te hulp. Het meisje heeft het nodige geërfd en nu loert een serie schurken daar op. Die zijn uiteraard uitgeschakeld als Tim aan het eind van de film wegrijdt. Beebe en Thomas Ince Jr. - zoon van de befaamde westernpionier - schreven samen het actierijke scenario.

The Adventures of Rex and Rinty

1935 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Ford Beebe en B. Reeves Eason. Met o.a. Rex, King of the Wild Horses, Rin-Tin-Tin Jr., Kane Richmond, Norma Taylor en Mischa Auer.

Serial in twaalf hoofdstukken. Het paard Rex wordt door inboorlingen op het eiland Sujan aanbeden als een god. Een paar Amerikanen stelen het dier, maar het weet te ontsnappen. De hond Rinty voegt zich bij hem. Achtervolgd door Woods en de zijnen komen ze in contact met Richmond die Rex terugbrengt naar Sujan. Daar pogen Woods en handlangers de stam op te zetten tegen het paard. Maar juist als men het dier wil offeren grijpen Hogepriester Auer en Richmond en Rinty in. Voor deze Mascot-serial werd de montage gedaan door de latere regisseur Joseph H. Lewis. William Nobles was de enige cameraman, hetgeen bij een serial slechts sporadisch voorkwam.

Square Shooter

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van David Selman. Met o.a. Tim McCoy, Jacqueline (Julie) Wells (Bishop), Erville Alderson, Charles Middleton en John Darrow.

Harold Shumate leverde een goed scenario af en Selman kon er mee uit de voeten. McCoy had een goede rol en wist er iets van te maken. Actie is er genoeg in deze western, maar ook enige diepgang zodat er niet alleen geschoten wordt omwille van het geknal.

Code of the Mounted

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Sam Newfield. Met o.a. Kermit Maynard, Robert Warwick, Lilian Miles, Jim Thorpe en Syd Sailor.

In deze recht-voor-zijn-raap-western houdt Newfield het tempo hoog, en dat betekent minder dialogen voor Maynard, die een perfecte stuntman was en het liefst actiescènes deed. Het scenario van George Sayre naar het verhaal WHEELS OF FATE van James Oliver Curwood gaf daartoe dan ook gelegenheid. Cameraman Edgar Lyons maakte dankbaar gebruik van de mooie omgeving waarin de serie werd opgenomen.

The Lost Jungle

1934 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Avonturenfilm van Armand Schaefer en David Howard. Met o.a. Clyde Beatty, Syd Sailor, Cecilia Parker, Edward LeSaint en Warner Richmond.

Serial in twaalf hoofdstukken. Beatty was een befaamd trainer van wilde dieren, en dat leverde hem ook een filmcarrière op. In totaal maakte hij slechts drie films en twee serials, maar zijn naam trok publiek. In 1933 maakte hij zijn eerste film gevolgd door deze serial voor Mascot. Tegelijk bracht de maatschappij een 68m durende normale speelfilm uit. De serial won echter. Beatty gaat in de jungle op zoek naar de verdwenen expeditie van een professor waar ook het meisje van zijn dromen zich bij had aangesloten. Technisch is dit een zeer goed afgewerkte serial, met Alvin Wyckoff en William Nobles als cameramensen. Beatty was geen goede acteur, maar zijn stunts met wilde beesten maakten dat weer goed. De jeugdige Rooney was slechts kort in het eerste deel van de serial te zien.

In Old Santa Fe

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van David Howard. Met o.a. Ken Maynard, Evalyn Knapp, H.B. Warner, Kenneth Thomson en George 'Gabby' Hayes.

In deze uitstekende western verliest Ken zijn paard Tarzan op een nare wijze. Daarna wordt hij ook nog van moord beschuldigd. Dit was het filmdebuut van Autry en Burnette, en de eerste film die Maynard maakte met Nat Levine voor Mascot. De serial MYSTERY MOUNTAIN zou volgen, maar toen zouden ze zoveel ruzie krijgen dat de samenwerking voortijdig afliep. Autry kreeg toen zijn kans: hij kreeg Maynards rol in de serial THE PHANTOM EMPIRE. Ernest Miller en William Nobles waren de cameramannen en Colbert Clark en James Gruen bewerkten het verhaal van Wallace MacDonald en John Rathmell.

Frontier Days

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Bob Hill. Met o.a. Bill Cody, Bill Cody Jr., Ada Ince, Wheeler Oakman en Franklyn Farnum.

Cody startte met deze film zijn laatste westernserie van acht stuks voor producent Ray Kirkwood en Spectrum. Bob Hill en Al Herman waren de regisseurs, William Hyer deed de laatste vier als cameraman, Donald Heyes en Brydon Baker deden de anderen. Cody Jr., de achtjarige zoon van Cody, debuteerde hier. Cody moet uitzoeken wie de postkoetsen overvalt en helpt daarnaast Ince en haar vader Farnum, die een ranch hebben.

The Sundown Rider

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Buck Jones, Barbara Weeks, J. Pat O'Malley, Wheeler Oakman en Niles Welch.

Door Oakman komt Jones in de moeilijkheden. Op het moment dat Oakman bezig is andermans vee voor zichzelf te brandmerken komt Jones op de proppen, gevolgd door de wet. Men houdt Jones voor de veedief. De ware dader wordt natuurlijk aan het eind bekend en Jones' naam wordt gezuiverd.

Silent Men

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van D.Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Florence Britton, Wheeler Oakman, J.Carrol Naish en Walter Brennan.

Dit is een weinig opvallende aflevering uit de McCoy-westernreeks van Columbia, ware het niet dat er een schandaal ontstond. Harry Cohen, directeur van Columbia, beweerde dat er per McCoy-western 20.000 dollar werd uitgegeven. Aan deze zwakke aflevering (misschien wel door het budget?) werd maar 12.000 dollar uitgegeven en dat lekte uit in de pers. Cohn nam aan dat Lederman de bron was en wilde hem ontslaan. Het kostte Lederman veel moeite zijn baas ervan te overtuigen dat hij het niet was geweest. Benjamin Kline was de cameraman.

Rusty Rides Alone

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van D. Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Barbara Weeks, Dorothy Burgess, Wheeler Oakman en Ed Burns.

Robert Quigley bewerkte het verhaal van Walt Coburn en Lederman maakte er een goede western van, waarin McCoy het aan de stok krijgt met een bende die een ranch te pakken wil nemen. Hij en Oakman weten de bende te verslaan. Dit was de zestiende en voorlopig laatste western die McCoy maakte voor Columbia. Hij maakte vervolgens 8 non-westerns voor deze studio en daarna weer 8 westerns, in totaal tussen 1931 en 1935 32 films, waarvan 24 westerns.

Man of Action

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van George Melford. Met o.a. Tim McCoy, Caryl Lincoln, Wheeler Oakman, Walter Brennan en Stanley Blystone.

Een van de beste McCoy-westerns, geschreven door William Colt MacDonald en bewerkt door Robert Quigley. Alle ingrediënten die een goede western nodig heeft zijn er te vinden. Actie, romantiek en spanning. McCoy ontmoet Rivero, de acteur die hem het Mexicaanse accent zou leren. In diverse latere westerns vermomde McCoy zich namelijk als Mexicaan. Oakman was natuurlijk de schurk. John Boyle was de cameraman.

Hold the Press

1933 | Mysterie

Verenigde Staten 1933. Mysterie van Phil Rosen. Met o.a. Tim McCoy, Shirley Grey, Henry Wadsworth, Oscar Apfel en Wheeler Oakman.

McCoy is een journalist die een moord op wil lossen. Een middelmatige film, door Horace McCoy geschreven en met Benjamin Kline achter de camera.

Two-Fisted Law

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van D. Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Alice Day, Wheeler Oakman, Tully Marshall en Wallace MacDonald.

McCoy wordt in een hoek gedreven door de bandiet Oakman. Die leent McCoy geld en steelt dan zijn vee zodat van terugbetaling geen sprake kan zijn. Zo kan hij McCoy's ranch inpikken. Een zeer onderhoudende western.

The Western Code

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van John P. McCarthy. Met o.a. Tim McCoy, Nora Lane, Mischa Auer, Wheeler Oakman en Gordon DeMain.

Ranger McCoy in actie tegen het gespuis dat de prairie onveilig maakt. Het is allemaal bekend en soms is McCoy wat overdramatisch in zijn spel, maar McCarthy heeft van het verhaal van William Colt MacDonald (door Milton Krims bewerkt) toch een onderhoudende western weten te maken, met Benjamin Kline achter de camera.

The Riding Tornado

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van D.Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Shirley Grey, Wallace MacDonald, Russell Simpson en Art Mix.

McCoy, als cowboy op een ranch, wordt verliefd op Grey, dochter van de rancher. Hij krijgt het aan de stok met de voorman, die achteraf de leider blijkt te zijn van de veedieven. Burt Kempler bewerkte het verhaal vol actie van William Colt MacDonald en Benjamin Kline maakte de beelden van deze goede western.

The Boiling Point

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van George Melford. Met o.a. Hoot Gibson, Helen Foster, George 'Gabby' Hayes, Skeeter Bill Robbins en Lafe McKee.

Donald Lee schreef een goed scenario, waarin Hoot Gibson de wildebras is die door zijn oom, beu van het alsmaar schade te moeten betalen, naar een ranch gezonden wordt onder de bedreiging die nimmer te zullen erven als hij zich niet eindelijk inhoudt. Hij doet dat zo goed, dat Foster hem een lafaard vindt; die mening verandert als hij ingrijpt bij een bankoverval door zijn rivaal in de romantiek. Veel actie, en goed camerawerk van Harry Neumann en Tom Galligan. Wilbur McGaugh was assistent-regisseur.

The Airmail Mystery

1932 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van Ray Taylor. Met o.a. James Flavin, Lucille Brown, Wheeler Oakman, Frank S. Hagney en Sidney Bracey.

Serial in twaalf hoofdstukken. Flavin is vliegenier en bezit een goudmijn. Oakman is de Black Hawk, een misdadiger die de mijn in handen poogt te krijgen. Hij heeft een katapult uitgevonden waardoor hij zonder startbaan een vliegtuig de lucht in kan krijgen. Hij ontvoert Wilson, de broer van Brown, het liefje van Flavin. Maar uiteindelijk kan hij zijn straf niet ontlopen. Flavin en Brown waren overigens ook in werkelijkheid man en vrouw: ze stierven in 1976.

Texas Cyclone

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van D. Ross Lederman en Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Shirley Grey, John Wayne, Wheeler Oakman en Wallace MacDonald.

Een typische McCoy-western, waarin de hoofdpersoon zijn geheugen kwijt is. Aan het eind van de film keert dat terug en vele problemen worden erdoor opgelost. Het was voor het eerst dat Wayne en Brennan samen speelden.

End of the Trail

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van D.Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Luana Walter, Wheeler Oakman, Wally Albright en Lafe McKee.

Dit is waarschijnlijk het beste op westerngebied dat zowel Lederman als McCoy heeft afgeleverd. Stuart Anthony schreef een scenario dat voor westerns uit die tijd nogal ver ging. De Indiaan staat centraal: hij is geen bloeddorstige moordenaar maar een mens in een tragische situatie, veroorzaakt door de blanken. Alles klopte: Tim is de officier die probeert de vrede te handhaven, terwijl een collega-officier, Oakman, juist de wapens levert aan de Indianen. De blanken worden niet gespaard. We zien hun foute politiek jegens de Indianen. Lederman leverde fraai werk af, en het camerawerk van Benjamin Kline was van hoog niveau. Eén van de beste westerns uit de jaren dertig.

Roaring Ranch

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Hoot Gibson, Sally Eilers, Wheeler Oakman, Bobby Nelson en Frank Clark.

In deze typische Gibson-western is de held geïnteresseerd in Eilers, maar dat is Oakman ook. Deze laatste ontdekt dat op Gibsons ranch olie te vinden is en hij probeert met alle middelen de Hooter van zijn land te verjagen. Intussen ontfermt deze zich over de jonge Nelson. Eason schreef het verhaal, dat later ook zou dienen als basis voor de Ken Maynard-western HEIR TO TROUBLE. Harry Neumann stond achter de camera.

Morgan's Last Raid

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Nick Grinde. Met o.a. Tim McCoy, Dorothy Sebastian, Wheeler Oakman, Al Ernest Garcia en Hank Mann.

Dit westerndrama speelt zich in de Burgeroorlog af. McCoy komt in de problemen met zichzelf. Hij is kapitein in het leger maar wenst niet tegen zijn eigen staat, Tennessee, die tot het zuiden behoort, te vechten. Zijn meisje woont daar en noemt hem een verrader omdat hij het verkeerde uniform zou dragen. Madeleine Ruthven en Ross Wills schreven het script, en Arthur Reed nam de film op.

The Lights of New York

1928 | Musical

Verenigde Staten 1928. Musical van Brian Foy. Met o.a. Wheeler Oakman, Mary Carr, Gladys Brockwell, Cullen Landis en Helene Costello.

Dit westerndrama speelt zich in de Burgeroorlog af. McCoy komt in de problemen met zichzelf. Hij is kapitein in het leger maar wenst niet tegen zijn eigen staat, Tennessee, die tot het zuiden behoort, te vechten. Zijn meisje woont daar en noemt hem een verrader omdat hij het verkeerde uniform zou dragen. Madeleine Ruthven en Ross Wills schreven het script, en Arthur Reed nam de film op.

Hey! Hey! Cowboy

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. Hoot Gibson, Nick Cogley, Kathleen Key, Wheeler Oakman en Clark Comstock.

Reynolds schreef zelf het verhaal over twee bevriende ranchers, Cogley en Comstock, die plotseling elkaars vijanden worden. Hoot gaat de zaak onderzoeken en ontmaskert Oakman als de schoft die de ruzie heeft veroorzaakt. Een routine-western, maar zoals alle Gibson-films goed gemaakt en technisch goed afgewerkt. Harry Neumann was de cameraman.

Peck's Bad Boy

1921 | Zwijgende film

Verenigde Staten 1921. Zwijgende film van Sam Wood. Met o.a. Jackie Coogan, Wheeler Oakman, Doris May, Raymond Hatton en Lillian Leighton.

Een nog altijd frisse en vermakelijke film met kindster Coogan als jeugdige onruststoker; gevatte tussenteksten, geschreven door de humorist Irvin S. Cobb. In 1934 opnieuw gemaakt.

Back to God's Country

1919 | Western

Verenigde Staten​/​​Canada 1919. Western van David M. Hartford. Met o.a. Nell Shipman, Wheeler Oakman, Wellington Playter, Ralph Laidlow en Charles Arling.

Het befaamde verhaal van James Oliver Curwood, door hem zelf geproduceerd in een co-produktie nog wel met Canada. Dal Clawson en Joseph Walker deden het camerawerk. Het verhaal vam Curwood waarop de films (er zijn drie versies) in feite berusten is WAPI, THE WALRUS, maar dit verhaal is in 1920 opgenomen in het boek BACK TO GOD'S COUNTRY AND OTHER STORIES, vandaar de titel van de verfilmingen.

The Spoilers

1914 | Western

Verenigde Staten 1914. Western van Colin Campbell. Met o.a. William Farnum, Kathlyn Williams, Bessie Eyton, Frank Clark en Jack McDonald.

De beste verfilming van het boek van Rex Beach, bewerkt door Campbell zelf en met uitstekend camerawerk van de legendarische Alvin Wyckoff, de vaste cameraman in de jaren tien van Cecil B. DeMille. Met name het vuistgevecht tussen Farnum en Santschi was fantastisch, ondanks de lengte van die scène. Prachtig gedaan door Campbell en in geen van de vier volgende versies geëvenaard.