Emmanuelle Béart

1963 Acteur

Emmanuelle Béart (1963) is acteur.
Er zijn 39 films gevonden.

Le désert de l'amour

2012 | Drama

Frankrijk 2012. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Emmanuelle Béart, Didier Bezace, Mathieu Spinosi, Anna Gaylor en Cathérine Mouchet.

In het provinciebourgeois Frankrijk van de vroege jaren twintig gesitueerde romanadaptatie naar François Mauriac. Maria Cross, maîtresse van een welgestelde industrieel, heeft haar zesjarige zoontje verloren. Huisarts Paul Courrèges, vol zelfverwijt omdat hij het kind niet heeft kunnen redden, is heimelijk smoorverliefd op Maria. Wanneer zijn adolescente zoon Raymond eveneens voor haar valt, tekent zich het drama af in deze ouderwets statige televisiefilm van een zekere zwaarmoedigheid. Béart schurkt als enigmatisch treurwilgje soms tegen het ridicule aan. Natalie Carter schreef mee aan scenario en dialogen.

Nous trois

2010 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Luxemburg 2010. Drama van Renaud Bertrand. Met o.a. Emmanuelle Béart, Nathan Georgelin, Jacques Gamblin, Stefano Accorsi en Audrey Dana.

Het is 1972. De zesjarige Sébastien heeft een zeer levendige fantasie, waarmee hij een beetje afstand kan nemen van zijn dagelijkse bestaan met een ongelukkige moeder en een gefrustreerde vader die uitvinder had willen worden. Dat alles verandert met de komst van nieuwe buren: moeder Marie (Béart) bloeit op door de amoureuze aandacht van de aantrekkelijke buurman (Accorsi). Regisseur Bertrand schetst in fijne jarenzeventigkleuren een bitterzoet familiedrama gezien door de ogen van een kind - uitstekend gespeeld door de kleine Nathan Georgelin.

Vinyan

2008 | Drama, Horror, Thriller

Frankrijk/België/Verenigd Koninkrijk 2008. Drama van Fabrice Du Welz. Met o.a. Emmanuelle Béart, Rufus Sewell, Julie Dreyfus en Josse De Pauw.

Janet Belhmer (Béart) heeft haar zoontje verloren in de tsunami, op Tweede Kerstdag 2004. Maar in een grofkorrelige video, zes maanden na de ramp geschoten aan de kust van Birma, meent ze hem te herkennen. Ze begint een reis vol onzekerheden, waarin ze haar lot in handen legt van duistere types die misbruik zullen maken van haar (wan)hoop. Haar echtgenoot (Sewell) volgt. Langzaam verandert hun zoektocht in een helletocht en komen ze alsnog tegenover elkaar te staan. Indringend, barok portret van een vrouw die weigert te accepteren wat niet te accepteren valt, met een fenomenale rol van Béart.

Les témoins

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van André Téchiné. Met o.a. Michel Blanc, Sami Bouajila, Emmanuelle Béart, Johan Libéreau en Julie Depardieu.

De Parijse, homoseksuele arts Adrien (Blanc) is verliefd op de jongere Manu, maar meer dan vriendschap zit er niet in. De beide mannen brengen in 1984 met een kinderboekenschrijfster (Béart) en haar man, politieagent, aan de kust een weekend door dat het leven van ieder binnen een jaar grondig zal veranderen. Met zijn stuk voor stuk uitstekende acteurs toont Téchiné de raadselachtigheid en angst rond de destijds nieuwe ziekte aids en verweeft daarbij op ontroerende wijze realisme en poëzie. Gouden Beer-nominatie in Berlijn voor regisseur Téchiné.

A Crime

2006 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten/Frankrijk 2006. Thriller van Manuel Pradal. Met o.a. Harvey Keitel, Emmanuelle Béart, Norman Reedus, Joe Grifasi en Kim Director.

De labiele Alice (Béart) is stiekem verliefd op buurman Vincent (Reedus). Maar Vincent is niet beschikbaar, omdat hij zijn tijd besteedt aan het zoeken naar de moordenaar van zijn vrouw. Ongeduldige Alice kan niet wachten dus verzint ze een list, die de ziedende Vincent leidt naar een louche taxichauffeur (Keitel). Scenarist en regisseur Pradal ging voor het ouderwetse film noir-gevoel en slaagde met vlag en wimpel. Tel daarbij de ongrijpbaar verknipte personages, de onbestemde New Yorkse straten en het machtig sterke acteerwerk en je hebt een bovenbeste film.

D'Artagnan et les trois mousquetaires

2005 | Historische film

Frankrijk 2005. Historische film van Pierre Aknine. Met o.a. Tchéky Karyo, Emmanuelle Béart en Vincent Elbaz.

De jonge D'Artagnan wil zijn hele leven al musketier worden en nu is het zover. Hij vertrekt naar Parijs. Tijdens zijn opleiding sluit hij vriendschap met de drie onafscheidelijke musketiers Athos, Portos en Aramis

À boire

2004 | Komedie

Frankrijk 2004. Komedie van Marion Vernoux. Met o.a. Atmen Kélif, Edouard Baer, Emmanuelle Béart en Yves Verhoeven.

Winters drinkdrama, geschreven en geregisseerd door de maker van Rien à faire, met in de hoofdrol Emmanuelle Béart die aan de drank gaat nadat ze door haar lief in de bergen van Val-d'Isère is achtergelaten met een enorme hotelrekening. Ze krijgt gezelschap van een arts die droog stond op verzoek van zijn ex-vrouw. De derde drinker is een wintersporter met een gebroken arm. Filmmaker Marion Vernoux geeft in À boire wederom blijk van haar inzicht in de ondergewaardeerde kunst van het lanterfanten. Gefilmd op locatie.

Un fil à la patte

2004 |

Frankrijk 2004. Michel Deville en Marion Vernoux. Met o.a. Dominique Blanc, Charles Berling, Emmanuelle Béart, Atmen Kélif en Edouard Baer.

Winters drinkdrama, geschreven en geregisseerd door de maker van Rien à faire, met in de hoofdrol Emmanuelle Béart die aan de drank gaat nadat ze door haar lief in de bergen van Val-d'Isère is achtergelaten met een enorme hotelrekening. Ze krijgt gezelschap van een arts die droog stond op verzoek van zijn ex-vrouw. De derde drinker is een wintersporter met een gebroken arm. Filmmaker Marion Vernoux geeft in À boire wederom blijk van haar inzicht in de ondergewaardeerde kunst van het lanterfanten. Gefilmd op locatie.

Nathalie

2003 | Drama, Erotiek

Frankrijk/Spanje 2003. Drama van Anne Fontaine. Met o.a. Fanny Ardant, Emmanuelle Béart, Gérard Depardieu, Judith Magre en Wladimir Yordanoff.

Gecompliceerd Frans relatiedrama: gyneacologe Catherine (Ardant) vraagt prostituee Marlène (Béart) om tegen betaling contact te leggen met haar vreemdgaande man Bernard (Depardieu). Na afloop moet Marlène - die zich voor deze gelegenheid Nathalie laat noemen - verslag doen van de manier waarop Bernard avances maakt. Het scenario bevat naast de hoer en de bedrogen echtgenote nog enkele andere vrouwen. Maar die staalkaart van vrouwenrollen blijft geconstrueerd en staat een meeslepend verloop in de weg. De verrassend bedoelde ontknoping, die zich snel en gemakkelijk laat raden, helpt ook niet.

Les égarés

2003 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2003. Drama van André Téchiné. Met o.a. Emmanuelle Béart, Gaspard Ulliel, Grégoire Leprince-Ringuet, Clémence Meyer en Jean Fornerod.

Begin juni 1940 verlaten duizenden veronruste burgers Parijs. Onder hen Odile (Béart) met haar twee kinderen. Ze komen terecht in een verlaten villa op het rustige, zonovergoten platteland, samen met de mysterieuze puber Yvan (Ulliel). Als daar het normale leven enigszins wordt hervat, begint er een zekere erotische spanning te broeien tussen Odile en Yvan. Téchiné's bewerking van Gilles Perraults roman 'Le garçon au yeux gris' werd voor een Gouden Palm genomineerd maar stelt toch licht teleur. Het drama komt maar niet echt op gang.

Histoire de Marie et Julien

2003 | Drama

Frankrijk/Italië 2003. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Anne Brochet, Jerzy Radziwilowicz en Emmanuelle Béart.

Begin juni 1940 verlaten duizenden veronruste burgers Parijs. Onder hen Odile (Béart) met haar twee kinderen. Ze komen terecht in een verlaten villa op het rustige, zonovergoten platteland, samen met de mysterieuze puber Yvan (Ulliel). Als daar het normale leven enigszins wordt hervat, begint er een zekere erotische spanning te broeien tussen Odile en Yvan. Téchiné's bewerking van Gilles Perraults roman 'Le garçon au yeux gris' werd voor een Gouden Palm genomineerd maar stelt toch licht teleur. Het drama komt maar niet echt op gang.

8 femmes

2002 | Misdaad, Drama, Thriller, Komedie, Muziek

Frankrijk/Italië 2002. Misdaad van François Ozon. Met o.a. Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Béart, Fanny Ardant en Virginie Ledoyen.

Nee maar, wat een groot voorrecht om Franse diva's van drie generaties tezamen aan het werk te zien! En dat is niet het enige magnifieke dat scenarist-regisseur Ozon (Sous le sable) ons biedt. Zijn film is een whodunnit-soap die de jaren vijftig terughaalt met opzettelijke nepsneeuw en oogverblindende neonkleuren. Hoe Ozon het flikt is een raadsel, maar zelfs de liedjes die de personages zingen krijgen een min of meer logische plaats op zijn wonderbaarlijke toneel. Een moord op de enige man in de film moet daar opgelost worden. Is de koele Gaby (Deneuve) de dader, of haar maffe zus (Huppert), of toch de arrogante dienstmeid (Béart)?

Voyance et manigance

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Eric Fourniols. Met o.a. Emmanuelle Béart, Dieudonné, Anémone, Zinedine Soualem en Serge Hazanavicius.

Fr[KA1]ed[KA1]eric (Hazanavicius) is toneelspeler en hij heeft tijdelijk geen engagement. In Frankrijk is dat geen bijzonderheid: drie maanden werken en de overige tijd van het jaar een aanvaardbare uitkering boven het minimumloon. De cultuur bestaat dankzij de belastingbetaler. Zijn vriendin geeft hem de bons, waarop hij besluit naar zijn halfbroer Alban (Dieudonn[KA1]e) in Montauban in de Midi te gaan. Alban verdient de kost als helderziende. Chantal Bardet (B[KA1]eart), een leuke, na[KA3]ieve meid uit Castelsarassin, heeft een onbenullig baantje op de sous-pr[KA1]efecture. Ze zit op de afdeling rijbewijzen, waar ze ruimschoots de tijd heeft om met haar toffe collega Jacqueline (An[KA1]emone) over van alles en nog wat te kletsen. Als Chantals man Roland (Soualem) zijn werk kwijtraakt, belandt Chantal in de put. Jacqueline raadt Chantal aan om naar Alban te gaan, zodat ze op zijn minst weet wat de diepere oorzaak van de ellende was en wat ze mag verwachten van de toekomst. Chantal heeft zo haar eigen ideetjes over haar ellende en denkt dat haar beste vriendin en buurvrouw Agn[KA2]es (Bonneton) erachter zit. Als ze naar Alban gaat, heeft hij onmiddellijk door dat Chantal een gemakkelijke prooi is. Het moet daarom met de hulp van Frédéric, die een aardig nummertje drama kan weggeven, niet bij één sessie te blijven. Door goed op te letten zegt Alban de juiste dingen, die Chantal horen wil en is ze volledig verkocht. Roland vindt ondertussen dat Chantal wel veel weg is en zoekt omdat hij niks te doen heeft, troost bij... Agnès, terwijl Frédéric steeds meer in Chantal gaat zien. Zo komen de eenvoudigste toekomstverwachtingen uit. Hoewel Fourniols, die ook het onderhoudende scenario schreef, de boodschap over de nep in de waarzeggerij er met de voorhamer inramt, is deze klucht zonder pretenties best aardig en om flink te lachen. De rolverdeling is goed gecast; een ieder geeft op plezierige wijze het nummertje weg dat van hem of haar verwacht wordt. Fijntjes wordt opgemerkt dat ex-First Lady Nancy Reagan en wijlen president François Mitterand regelmatig in de koffiedik lieten kijken. Staatszaken zijn blijkbaar voorspelbaar. Het camerawerk is van Gérard de Battista. Ook bekend als VOYANT LUMINEUX.

La répétition

2001 | Drama, Thriller, Romantiek

Frankrijk/Canada 2001. Drama van Catherine Corsini. Met o.a. Emmanuelle Béart, Pascale Bussières, Dani Levy en Jean-Pierre Kalfon.

Nathalie (B[KA1]eart) en Louise (Bussi[KA2]eres) zijn sedert hun jeugd bevriend. Als ze rond de twintig zijn, willen ze beiden een carri[KA2]ere op de planken van de schouwburg maken. Terwijl Nathalie een gezonde belangstelling heeft voor jongens, ziet Louise eigenlijk alleen maar haar vriendin. Als Nathalie een avondje gaat dansen met de jongen uit het amateurtoneelstuk, waarin zij een rol hebben, is Louise de volgende morgen verdwenen. Van Louise`s moeder hoort Nathalie over Louise`s zelfmoordpoging en ook dat Louise haar nooit meer wil zien. Tien jaren verstrijken en Nathalie is op tournee in de Franse provincie. Zij speelt de hoofdrol in een stuk van haar partner Matthias (Levy). In Avignon klopt Louise na de voorstelling op de deur van de kleedkamer. Louise is getrouwd met Nicolas (Bouajila) en samen zitten ze in de tandtechniek. Ze boeren goed met de prothesen. Het weerzien is als vanouds. Louise hoort dat Nathalie naar Kopenhagen gaat voor de premi[KA2]ere van het stuk in Denemarken. Als Nathalie in Denemarken is, is Louise er ook - haar baan en man heeft ze laten vallen. Louise zegt dat ze Nathalie kan introduceren bij de international bekende toneelschrijver/dramaturg Waltar Amar (Kalfon), die in Kopenhagen woont en werkt. Hij is bezig met een nieuw stuk dat een geheel ander toneelgenre introduceert. Als Nathalie de rol krijgt, voelt Matthias zich artistiek verraden. Louise begint Nathalie te coachen en is bezig haar verovering eindelijk te consolideren, maar Nathalie voelt dat het toch haar kopje thee niet is nadat ze heftig de liefde bedreven hebben. Het scenario van regisseuse Corsini en Marc Syrigas in samenwerking met Pascale Breton en Pierre-Erwan Guillaume is niet slecht maar graaft niet al te diep. De spelprestaties van beide hoofdrollen zijn goed en dat compenseert veel. Het camerawerk van Agnès Godard is uitstekend. Dolby.

Les destinées sentimentales

2000 | Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 2000. Romantiek van Olivier Assayas. Met o.a. Emmanuelle Béart, Charles Berling, Isabelle Huppert, Olivier Perrier en Dominique Reymond.

Groots opgezet kostuumdrama van de regiseur die daarvoor uitsluitend films maakte die zich afspelen in het hedendaagse Parijs.

Le temps retrouvé

1999 | Drama

Frankrijk/Italië 1999. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Marcello Mazzarella, John Malkovich, Pascal Greggory en Marie-France Pisier.

Deze derde verfilming van [KL]La Recherche du temps perdu[KLE] van Marcel Proust - de verteller (Mazzarella) - is een kaleidoscoop van portretten en momentopnames van bepaalde tijdperken. Op zijn doodsbed voltooit de grote schrijver zijn literaire werk nadat hij zich heeft laten overbrengen naar Gilberte (B[KA1]eart), zijn jeugdliefde. Ze is de dochter van Odette de Cr[KA1]ecy (Deneuve) en getrouwd met een goede vriend van Marcel, Saint Loup (Greggory). Hij luistert geduldig naar haar bekentenissen over het leven met Saint Loup op het Ch[KA4]ateau de Guermantes, het veelvuldige huwelijksbedrog van haar echtgenoot, en haar herinneringen aan de salons, de ontmoetingen met Albertine (Mastroianni), Rachel (Zylberstein) en de Prins de Foix (Poupaud). Het is een universum dat gevuld wordt door vervlogen tijden, waarin Charles Swann (Malkovich) zijn rolmodel in zijn jeugd was, een tijd die eeuwen geleden schijnt te zijn, nu Proust aan het einde van zijn leven is. Met hun scenario zijn regisseur Ruiz en Gilles Taurand een uitdaging aangegaan om de wereld van Proust op te roepen: enerzijds een droomwereld, anderzijds het combineren van personages en tijdperken, gekenmerkt door voorwerpen, geuren, dialogen, decors, op een bodemloze manier, die de wereld van Proust is. Mazzarella is goed gecast, zo goed dat hij de grote schrijver zelf geweest zou kunnen zijn. Hierdoor zijn de effecten van deze zedenstudie des te sterker en intelligenter. De complexe montage van Denise de Casabianca completeert dit geheel op een perfecte wijze. De decors van Bruno Beauge en het camerawerk van Ricardo Aronovich zijn prachtig en passen geheel bij het doel dat regisseur Ruiz zich over zijn onderwerp stelde. Ruiz heeft zich aan de oorspronkelijke teksten gehouden zonder letterlijk te zijn, maar hij heeft de geest gerespecteerd en af en toe een vleugje humor toegediend.

La bûche

1999 | Komedie, Drama

Frankrijk 1999. Komedie van Danièle Thompson. Met o.a. Sabine Azéma, Emmanuelle Béart, Charlotte Gainsbourg, Françoise Fabian en Claude Rich.

De drie zussen Louba, Sonia en Milla komen elk jaar samen met Kerst. Alle drie hebben ze er andere gedachten over. Louba, de oudste, denkt dan weer aan haar fijne jeugd. Sonia vind Kerst een gelegenheid om een groot perfect feest te organiseren. Milla tenslotte, de jongste, vind het kerstfeest maar niks; toch komt ze ieder jaar weer uit plichtsgevoel ten opzichte van haar familie. De ouders van de drie vrouwen zijn vijfentwintig jaar geleden gescheiden, maar er zijn nog een aantal dingen die uitgesproken moeten worden. De hele familie ontmoet elkaar met Kerst.

Voleur de vie

1998 | Drama

Frankrijk 1998. Drama van Yves Angelo. Met o.a. Emmanuelle Béart, Sandrine Bonnaire, André Dussollier, Vahina Giocante en Eric Ruf.

In een verlaten, oud klooster nabij de zee wonen drie jonge vrouwen. Het zijn de oppervlakkige Alda (B[KA1]eart), die voortdurend seksavonturen beleeft en uitsluitend in haar lichaam is ge[KA3]interesseerd, haar oudere zus Olga (Bonnaire), een contactarme, in zichzelf gekeerde vrouw die het huishouden doet, en Olga`s dochter Sigga (Giocante), een tiener die op zoek is naar haar eigen identiteit. Beide zusters delen een geheim waarover ze nooit praten. Woorden schieten tekort om de bitterheid te uiten, die ze opgekropt hebben. Een heel pretentieus psychologisch drama vol symboliek die ongewild doet denken aan de films van Ingmar Bergman. Alle dramatische elementen zijn trouwens verwant aan Bergman: de psychologische kloof die tussen de twee vrouwen bestaat, het sluimeren van de dood door bijna ieder beeld, de kracht van de natuur en de sombere sfeer. Regisseur Angelo is echter geen Bergman en hij schiet dan ook veel tekort in het overbrengen van zijn boodschap. Dat de film toch blijft boeien is uitsluitend te danken aan Béart en Bonnaire die hun personages oersterke karakters meegeven. Angelo en Nancy Huston baseerden het scenario op de roman van Steinunn Sigurdardottir. Prachtige fotografie van Pierre Lhomme. Op kleine festivals meervoudig bekroond. Dolby Stereo.

Don Juan

1998 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Spanje/Duitsland 1998. Romantiek van Jacques Weber. Met o.a. Jacques Weber, Michel Boujenah, Emmanuelle Béart, Penélope Cruz en Ariadna Gil.

De onverschrokken rokkenjager-edelman Don Juan (Weber) trekt met zijn trouwe bediende Sganarelle (Boujenah) begin 1600 door Spanje. Zonder enige wroeging doodt hij zijn vijanden en verleidt de vrouwen, waarop hij zijn oog laat vallen, zonder zich achteraf te bekommeren om hun gevoelens. Hij heeft Elvire (B[KA1]eart) van het klooster naar de sponde gelokt en daarna heeft hij haar vergeten. Elvire voelt zich gekrenkt en hitst haar broers op om de achtervolging van Don Juan inzetten en haar eer te wreken. Intussen belooft Don Juan afzonderlijk aan twee dorpsschonen, Mathurine (Cruz) en Charlotte (Gil), met hen te trouwen. Hun hoofd is zodanig op hol gebracht dat ze om hem gaan vechten. Nadat Don Juan met beiden de liefde bedreven heeft, vertrekt hij weer met de noorderzon. Dit kan natuurlijk niet eeuwig voortduren. Als Don Juan opnieuw Elvire ontmoet, heeft zij hem al afgeschreven, maar hij is en blijft onverbeterlijk en begrijpt het pas als het te laat is. Het scenario is van debuterend regisseur en hoofdrol Weber naar het blijspel uit 1665 Don Juan van Molieère, die in werkelijkheid Jean-Baptiste Poquelin heette. Het is een zeer vrije bewerking geworden, waarin Weber zijn rol op maat heeft gemaakt. De film is oppervlakkig en biedt niets nieuws, maar het camerawerk van Jose Luis Alcaine is verschrikkelijk mooi en de dames zijn stuk voor stuk heel aantrekkelijk, hetgeen niet van Weber opgemerkt kan worden. Boujenah geeft misschien wel de beste rol weg. Kostuums van Sylvie de Segonzac. Dolby Digital.

Mission: Impossible

1996 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1996. Actiefilm van Brian De Palma. Met o.a. Tom Cruise, Jon Voight, Emmanuelle Béart, Vanessa Redgrave en Jean Reno.

Deze eerste film rond een internationaal team spionnen onder leiding van Ethan Hunt (Cruise) is meteen geslaagd voor liefhebbers van hightech-actiespektakel en onnavolgbare plotwendingen. De dames en heren van het Mission: Impossible-team moeten de diefstal van een bestand met namen van geheim agenten zien te voorkomen. Maar het gaat fout, en het team zal moeten vluchten en vechten, ontwarren en ontmaskeren, en andere spionnendingen doen. Met veel flair geregisseerd door De Palma, die op een plotgat meer of minder meestal niet kijkt. Er volgden veel niet onaardige en succesvolle sequels.

Nelly & Monsieur Arnaud

1995 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië/Duitsland 1995. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Emmanuelle Béart, Michel Serrault, Jean-Hugues Anglade, Françoise Brion en Michèle Laroque.

Sautet, die vooral bekendheid verwierf met zijn verhalen over de middenklasse in midlife crisis in films als Vincent, François, Paul... et les autres en Une histoire simple, richt zich hier op de relatie tussen een jonge typiste en een gepensioneerde rechter. Voor de een moet het leven nog beginnen, de ander heeft het er zo'n beetje opzitten. Zoals gebruikelijk bij Sautet wordt het subtiele en gelaagde verhaal mooi traag verteld. Maar de film, die prachtig gefotografeerd is door Jean-François Robin, moet het vooral hebben van het spel en de dialoog. Césars voor Sautet en Serrault.

Court toujours : Le dernier chaperon rouge

1995 | Drama, Fantasy, Horror, Musical

Frankrijk 1995. Drama van Jan Kounen. Met o.a. Emmanuelle Béart, Gérald Weingand, Diane Payne-Myers, Marc Caro en Stéphane Chivot.

Er was eens een koningin die van een zoon beviel die zo afzichtelijk was dat ze hem liet verbannen naar het toverbos. Uit het lelijkste komt echter soms het mooiste voort en zo kwamen er duizenden mooie roodkapjes in het bos, die echter een voor een gedood werden door het monster. Dit laatste wordt afgemaakt door het voorlaatste roodkapje, nadat het eerst reeds haar benen verminkte. Jaren gaan voorbij en het oude roodkapje (Payne-Myers) wil maar een ding: de benen stelen van de laatste van haar geslacht (B[KA1]eart). Deze wordt echter beschermd door een aantal vreemde plant-dieren, maar onder hen bevindt zich ook de verraderlijke wolf (Weingand). Volledig gezongen en gedanste griezel-sprookjesfilm die helemaal in het kader past van Caro's LA CITE DES ENFANTS PERDUS. Caro speelt trouwens de rol van het monster in de film. Zeker niet geschikt voor kinderen want de film zit vol wrede scènes en het einde kan hen helemaal verwarren. Een goed experiment dat echter niet gelukt is daar het inboet aan helderheid en duidelijkheid. Philippe Decouflé stond in voor de choreografie. Carlo de Boutiny en Kounen schreven het soms niet te volgen scenario. Tetsuo Naguta tekende voor de fotografie. DTS-Stereo.

Une femme française

1994 | Drama, Komedie

Frankrijk/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1994. Drama van Régis Wargnier. Met o.a. Emmanuelle Béart, Daniel Auteuil, Gabriel Barylli, Jean-Claude Brialy en Geneviève Casile.

Wargnier (INDOCHINE) verfilmde het intieme dagboek van zijn moeder als sleutelroman, dat voor buitenstaanders weinig zeggend is. Het gaat over een trouweloze vrouw, Jeanne (Béart), die afkomstig is uit een kleinburgerlijk milieu in Nancy.

L'enfer

1994 | Drama, Thriller

Frankrijk 1994. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Emmanuelle Béart, François Cluzet, Marc Lavoine, Nathalie Cardone en André Wilms.

Jaloezie is een ziekte en herbergier Paul Prieur patiënt in vergevorderde paranoiastaat: overal ziet hij mannen die azen op bloedmooie echtgenote Nelly. Meester Chabrol hernam het scenario van een roemrucht gezeept filmproject waarover Serge Bromberg en Ruxandra Medrea in 2009 de briljante documentaire L'enfer de Henri-Georges Clouzot draaiden. Clouzots gesjochten psychedelische visuelen zijn vervangen door suggestieve, sluipende fotografie. Béart knapt van heetheid bijkans uit haar kleertjes en Cluzet is op z'n ongezond-manische briljantst. Verstikkende sfeer, puike regie en karakterbijrollen van onder anderen Marc Lavoine en André Wilms.

Rupture(s)

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Christine Citti. Met o.a. Emmanuelle Béart, Michel Piccoli, Anouk Aimée, Laurent Grévil en Marc Citti.

De vriendin van Paul (Piccoli) heeft zelfmoord gepleegd. Nu herbergt hij allerlei bonte vogels (w.o. kind-vrouwtje B[KA1]eart), waarmee hij gemeen heeft dat hun (liefdes)relaties verkeerd zijn afgelopen. Hierover wordt zo eindeloos gepraat dat bij de kijker de verveling algauw toeslaat. De twintig-plussers uit de film hebben een binding met ruige rock-muziek, die heel wat prettiger voor het gehoor is dan de oeverloze dialoog. Béart en Piccoli voor wie de rollen op maat geschreven zijn, waren samen voor het laatst te zien in LA BELLE NOISEUSE en daar sprong de vonk ook al niet over; ze bezatten zich v.n.l. aan egotrippend spel. Hoewel Aimée hoog op de credits staat genoteerd, heeft zij slechts een onbenullig rolletje van een weduwe, die net haar kat verloren heeft. Ook in roulatie met 16m minder, maar niet beter! Scenario van Alexandra Deman en Christine Citti. Camerawerk van Jean-Yves Delbreuve.

Un coeur en hiver

1992 | Romantisch drama

Frankrijk 1992. Romantisch drama van Claude Sautet. Met o.a. Daniel Auteuil, Emmanuelle Béart, André Dussollier en Myriam Boyer.

Meester-vioolbouwer Stéphane (Auteuil) kan niet met mensen omgaan, zijn compagnon Maxime (Dussolier) is sociaal veel vaardiger. Dan verschijnt op een dag de getalenteerde en beeldschone violiste Camille (Béart) in hun winkel. Ze krijgt eerst een relatie met Maxime, wordt dan verliefd op de vioolbouwer. Maar het is winter in Stéphanes hart. Sautet legt in zijn prachtige film nauwkeurig de onuitgesproken, verwarde gevoelens van zijn opmerkelijke acteurs vast. Auteuil kreeg de European Film Award, Dussolier en Sautet kregen allebei een César.

La belle noiseuse

1991 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1991. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Michel Piccoli, Jane Birkin, Emmanuelle Béart, Marianne Denicourt en David Bursztein.

Regisseur Rivette, Pascal Bonitzer en Christine Laurent bewerkten vrijelijk het korte verhaal van Honoré de Balzac Le chef-d'oeuvre inconnu. Schilder Piccoli heeft in zijn atelier een onvoltooid naakt van zijn zachtsprekende vrouw Birkin staan, waaraan hij vijftien jaar geleden begonnen was. Hij schildert het werk nu af met behulp van de mooie Béart, die niet erg op haar gemak lijkt te zijn in d'r blootje, maar toch de voornaamste attractie vormt. Voor het overige is het een trage beweging waar geen einde aan lijkt te komen. Wordt ook uitgezonden in een 'korte' versie van 125m en is met die lengte ook nog even in de zalen te zien geweest. De 'hand' van schilder Piccoli behoort toe aan kunstenaar Bernard Dufour. Achter de camera stond William Lubtchansky.

J'embrasse pas

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van André Téchiné. Met o.a. Manuel Blanc, Philippe Noiret, Emmanuelle Béart, Hélène Vincent en Yvan Desni.

Pierre (Blanc) is een jongeman uit de provincie, die zijn geluk wil beproeven in Parijs. De realiteit van het dagelijkse bestaan blijkt keihard te zijn en om zich in leven te houden, moet hij zich prostitueren. Hierdoor heeft hij talloze ontmoetingen met de meest uiteenlopende mensen. De vergelijking met MIDNIGHT COWBOY dringt zich op, maar Téchiné is geen Schlesinger en deze film is ook geen meesterwerk. Het onderwerp is ongenuanceerd behandeld, de personages zijn vaag en de film is nauwelijks geloofwaardig. De som van het totaal is onaangenaam. Jammer. Scenario van Jacques Nolot, Michel Grisolia en de regisseur. Camerawerk van Thierry Arbogast.

Il viaggio di Capitan Fracassa

1990 | Romantiek, Historische film

Frankrijk/Italië 1990. Romantiek van Ettore Scola. Met o.a. Massimo Troisi, Ornella Mutti, Jean-François Perrier, Vincent Perez en Emmanuelle Béart.

Dit verhaal speelt zich af in het begin van de 17e eeuw en vertelt de avonturen van een beminnelijk groepje treurspelacteurs op weg naar Parijs. De hoofdpersonen zijn Serafina, Isabella, Zerbina en Pulcinella. Wanneer de groep optreedt voor een adellijk publiek, trekken de drie actrices elk de aandacht van een potenti[KA3]ele rijke beschermer. Dit zeer theatrale kostuumstuk, waarin een overvloed aan beelden wordt geserveerd, is gebaseerd op een roman van Theophile Gautier (1863). De film beweegt zich lichthartig tussen de liefde voor het theater en de liefde van het hart. Veel mooie rollen. Ook bekend als CAPTAIN FRACASSA'S JOURNEY.

Les jupons de la révolution - Marie-Antoinette

1989 | Historische film, Biografie, Erotiek

Frankrijk 1989. Historische film van Caroline Huppert. Met o.a. Emmanuelle Béart, Dominique Besnehard, Laurent Le Doyen en Isabelle Gélinas.

De na[KA3]ieve en jonge Marie-Antoinette (B[KA1]eart) had te laat door dat er een revolutie gaande was, waardoor zij tenslotte haar kop verloor. Pseudogeschiedenis goed in beeld gebracht (met een beetje seks voor het entertainment) zodat het geloofwaardig is, maar hoedt u voor geschiedvervalsing. Een oppervlakkig scenario, niet al te doorwrochte karakters en een regie die zich niet echt onderscheidt. Caroline is de zuster van actrice Isabelle Huppert.

Les enfants du désordre

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Yannick Bellon. Met o.a. Emmanuelle Béart, Robert Hossein, Patrick Catalifo, Mona Bausson en Pierre Bergez.

Een realistisch en meedogenloos portret van een bepaald deel van de hedendaagse jeugd, dat zich toespitst rond de centrale figuur Marie Béart. Na met de gevangeniswereld te hebben kennisgemaakt, overwint zij uiteindelijk de drugs, criminaliteit en prostitutie en wordt toneelspeelster. De werkelijkheid is als uitgangspunt genomen. Het gezelschap van het Théatre du Fil bestaat echt en werd in 1975 in Parijs opgericht en onder meer voormalige jonge gedetineerden maken deel uit van dit gezelschap. Toch is alles wat deze film tot een documentaire zou maken weggevaagd. Ervoor in de plaats kwam een zeldzaam intens verhaal dat van begin tot eind authentiek aandoet en waaraan het bijzondere spel van Béart bijdraagt. Scenario van Y. Bellon en Loleh Bellon.

À gauche en sortant de l'ascenseur

1988 | Komedie, Drama

Frankrijk 1988. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Richard, Richard Bohringer, Emmanuelle Béart, Fanny Cottençon en Jean-Michel Dupuis.

Gérard Lauzier bewerkte zijn toneelstuk L'amuse- gueule tot scenario. Een vaudeville vol wrange grappen, persoonsverwisselingen en achtervolgingen volgens de beste tradities van het genre. Zeer goed, maar enigszins overdreven acteerwerk. Molinaro maakte er geen verfilmd toneel van en het resultaat is vrij vermakelijk. Het camerawerk is van Robert Fraisse.

Date with an Angel

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Tom McLoughlin. Met o.a. Michael E. Knights, Phoebe Cates, Emmanuelle Béart, David Dukes en Phil Brock.

Aankomend muzikant Knight wordt helemaal in beslag genomen door zijn huwelijk en het cosmeticabedrijf van zijn aanstaande schoonvader. Hij vindt troost bij de engel die in zijn zwembad valt tijdens zijn afscheidsfeest als vrijgezel. Ondanks de hemelse schoonheid van Béart een onmogelijke komische fantasie.

Manon des sources

1986 | Drama, Komedie

Frankrijk/Zwitserland/Italië 1986. Drama van Claude Berri. Met o.a. Emmanuelle Béart, Yves Montand, Daniel Auteuil, Hippolyte Girardot en Elisabeth Depardieu.

In de voorganger Jean de Florette (1986) erft stadsmens Jean een boerderij in de Provence, waar zijn akelige buren hem het leven onmogelijk maken. Manon des sources begint een paar jaar later. De dochter van Jean (Béart) is inmiddels herderin in de heuvels. Bij toeval ontdekt ze de ware toedracht achter de dood van haar vader. Ze besluit wraak te nemen. Een van de prachtige elementen van Manon des sources is het decor: het ruwe, weidse, droge landschap van de Provence dat afwisselend mooi, lelijk, lieflijk en vijandig oogt en het gekonkel van de mensen nietig maakt.

Un Amour interdit

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Jean-Pierre Dougnac. Met o.a. Brigitte Fossey, Fernando Rey, Saverio Marconi, Agostina Belli en Emmanuelle Béart.

Met zijn eerste film heeft Jean-Pierre Dougnac zich meteen in het diepe gestort door een bewerking zonder enige dialoog of uitleg te maken van L'enfant trouvé van Heinrich von Kleist. Hij heeft het er slecht van afgebracht, ook al respecteert hij het boek volledig. Het is hem niet gelukt de waanzinnigheid en redeloosheid van het boek in de film te verwerken ondanks, of misschien dankzij, een sterk zoeken naar originaliteit. De kijker ziet een opeenvolging van toneelachtige scènes waarin alsmaar gesproken wordt. Het resultaat is slechts een historische kostuumfilm.

Raison Perdue

1984 | Thriller

Frankrijk 1984. Thriller van M. Favart. Met o.a. Patrick Fierry, Emmanuelle Béart, Gisèle Grimm en Gérard Danzat.

Een psycholoog krijgt een patiënte die beweert dat haar pleegouders haar hebben laten opnemen, omdat zij ontdekt had dat ze bezoekers lieten verdwijnen. Hij gaat het verhaal van het meisje onderzoeken, maar komt uiteindelijk tot een heel andere conclusie. Geen spannende maar wel een boeiende film.

L'amour en douce

1984 | Komedie, Drama

Frankrijk 1984. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Daniel Auteuil, Jean-Pierre Marielle, Emmanuelle Béart, Sophie Barjac en Daniel Ceccaldi.

In deze klassieke komedie passeren tal van amoureuze perikelen in een keurige samenleving de revue. Een meesterwerk van de oude rot Edouard Molinaro, die er altijd in slaagt een succes van dit soort films te maken zonder te vervallen in vulgariteit. Met uitzondering van Mathieu Carrière zijn alle acteurs voortreffelijk. Dit scherpzinnige portret van de Franse jan-modaal mag misschien oppervlakkig lijken, maar een goede komedie in deze tijd van sombere films, is nooit weg. Scenario van Jean Sagols en Christine Watton.

Demain les mômes

1975 | Sciencefiction, Drama

Frankrijk 1975. Sciencefiction van Jean Pourtalé. Met o.a. Niels Arestrup, Brigitte Rouan, Michel Esposito en Emmanuelle Béart.

Na de derde wereldoorlog zijn over de hele wereld slechts een handvol overlevenden die elkaar ook weer naar het leven staan. Een alleen overgebleven jongeman hoort over de radio muziek en stemmen die de indruk geven dat Scandinavi[KA3]e nog wel bewoonbaar is. Als hij wil vertrekken ontdekt hij vlakbij een commune van twaalf kinderen die hem met verbeten zwijgzaamheid benaderen en volledig gaan domineren. Boeiend scenario kreeg door de onervarenheid (of al te theoretische uitgangspunten) van de regisseur een dorre filmvorm waarbij aan de kinderen geen dreigende suggestie wordt gegeven. De dramatische spanning moet uitsluitend door de begaafde Arestrup worden gedragen, die een film lang alleen maar gekweldheid onvoldoend enuances mag geven. Bekroond met de Speciale Prijs, van New Orleans in 1976, op het internationale festival voor Franstalige Film en Uitwisseling (FIFEF).

Le dernier chaperon rouge

-1 | Korte film

Frankrijk. Korte film van Jan Kounen.

Na de derde wereldoorlog zijn over de hele wereld slechts een handvol overlevenden die elkaar ook weer naar het leven staan. Een alleen overgebleven jongeman hoort over de radio muziek en stemmen die de indruk geven dat Scandinavi[KA3]e nog wel bewoonbaar is. Als hij wil vertrekken ontdekt hij vlakbij een commune van twaalf kinderen die hem met verbeten zwijgzaamheid benaderen en volledig gaan domineren. Boeiend scenario kreeg door de onervarenheid (of al te theoretische uitgangspunten) van de regisseur een dorre filmvorm waarbij aan de kinderen geen dreigende suggestie wordt gegeven. De dramatische spanning moet uitsluitend door de begaafde Arestrup worden gedragen, die een film lang alleen maar gekweldheid onvoldoend enuances mag geven. Bekroond met de Speciale Prijs, van New Orleans in 1976, op het internationale festival voor Franstalige Film en Uitwisseling (FIFEF).

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Emmanuelle Béart op televisie komt.

Reageer