José Isbert: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

El Verdugo

1964 | Komedie

Italië​/​​Spanje 1964. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Nino Manfredi, Emma Penella, José Isbert, José Luis Lopez Vasquez en Ángel Álvarez.

Jos[KA1]se Luis Rodriguez (Manfredi), een jonge begrafenisondernemer is getrouwd met Carmen (Penella), de dochter van de Spaanse staatsbeul Amadeo (Isbert), die na zijn pensionering zijn dienstwoning zal verliezen en daarom zijn schoonzoon overhaalt hem op te volgen als beul, met de geruststelling dat er op het laatste moment toch altijd gratie wordt verleend. Ondanks al zijn tegenstribbelingen moet de schoonzoon toch een keer het schavot bedienen. De scenario- inbreng van Rafael Azcona geeft venijnige impulsen aan het werk van de tot dan toe milde satiricus Berlanga, die in zwarte humor opmerkelijke resultaten bereikt, maar achterblijft bij Azcona`s vaste filmpartner Marco Ferreri. Door co-productie met Itali[KA3]e kon de film zich onttrekken aan Franco`s censuur. De film ging er in premi[KA2]ere (in 1963), maar kwam pas uit in Spanje op 17 februari 1964. Het scenario is van Rafael Azcona, Ennio Flaiono en regisseur Berlanga. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Wstrex Recording System.

Los Dinamiteros

1963 | Komedie

Spanje​/​​Italië 1963. Komedie van Juan G. Atienza. Met o.a. José Isbert, Sara García, Carlo Pisacane en Manuel Peiró.

Drie oude gepensioneerde mannen bezinnen zich op een roofoverval ten einde hun diepste wensen te vervullen... Ongebruikelijke en gedenkwaardige komedie, die de inspiratie van de prachtige film I SOLITI IGNOTI uitstekend weet te benutten - met inbegrip van de talentvolle Pisacane die ook deze keer de hoofdrol speelt. De enige film van de verbijsterende regisseur Atienza.

El cochecito

1960 | Komedie

Spanje 1960. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. José Isbert, José Luis Lopéz Vázquez, Maria Luisa Ponte, José A. Bepe en Pedro Porcel.

Een krasse zeventiger voelt zich bij zijn bevriende leeftijdgenoten buitengesloten omdat ze allemaal in een rolstoel zitten. Zijn familie weigert voor de gezonde vader een invalidewagen te kopen, zodat hij aan het moorden slaat om zijn doel te bereiken. De film, die Ferreri's internationale reputatie vestigde, reikt verder dan zwarte humor en satire alleen. Hij toont bejaarden als niet-functionele outcasts in een prestatiegerichte maatschappij.

Don José, Pepe y Pepito

1959 | Komedie

Spanje 1959. Komedie van Clemente Pamplona. Met o.a. Antonio Casal, Ana Esmeralda, Manolo Morán en José Isbert.

Een oude man, zijn zoon en zijn kleinzoon worden allemaal op hetzelfde meisje verliefd. Een vrij goede komedie die bovendien goed gespeeld is.

Despedida de soltero

1959 | Drama

Spanje 1959. Drama van Eugenio Martín. Met o.a. Germán Cobos, Silvia Solar, José Isbert en Matilde Muñoz Sampedro.

Een verloofd stel kan niet trouwen uit geldgebrek. Een drama van neorealistische makelij, goed en met een zekere trefzekerheid gespeeld. De eerste film van Martín.

Los Jueves milagro

1957 | Komedie

Italië​/​​Spanje 1957. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Richard Basehart, José Isbert, Paolo Stoppa, Juan Calvo en Alberto Romea.

De autoriteiten van een klein kuuroord enscèneren een wonder om reclame te maken voor de heilzame werking van hun bronnen, maar trekken - in plaats van toeristen - godsdienstfanaten, paupers en andere stakkers aan. De nogal zwarte satire over de nepheilige kreeg zowel problemen met de Spaanse staatscensuur als met het Vaticaan, zodat de producent verplicht werd er een stichtelijk einde aan te plakken. Afgezien van dit loze slot is de film een van de beste en doeltreffendste satires die Berlanga maakte, zonder de sentimentele mildheid van zijn eerdere films.

Calabuch

1956 | Komedie

Spanje​/​​Italië 1956. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Edmund Gwenn, Valentina Cortese, Franco Fabrizi, Juan Calvo en José Luis Ozores.

Een Amerikaans atoomgeleerde ontvlucht de stress van zijn bestaan en duikt onder op een Spaans eilandje. Hij past zich aan het onbekommerde plattelandsbestaan aan, tot zijn verblijfplaats wordt ontdekt en hij moet terugkeren naar de beschaafde wereld. Deze vlotte en soms te vriendelijke komedie heeft aandacht voor kleine details en rake typeringen, hoewel de feitelijk bittere strekking in de te goedmoedige ironie verloren gaat.

Bienvenido, Mr. Marshall!

1952 | Komedie

Spanje 1952. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Lolita Sevilla, Manuel Morán, José Isbert, Alberto Romea en Elvira Quintillá.

Een onderontwikkeld Castillaans dorpje hoopt op de economische steun van het Marshall-Plan en probeert zich daartoe aan te passen aan het image dat de buitenlanders van Spanje hebben met folklorische kleding, flamenco-muziek en heftig temperament. De Amerikanen laten het echter afweten, waarna iedereen - zowel teleurgesteld als opgelucht - terugkeert naar de gewone identiteit. Milde maar rake satire prikt dwaze illusies door en belicht tevens de Spaanse volksaard. Vormgeving in de stijl van het sociaal-realisme van de Sovjet-films lijkt uit de toon te vallen, maar is een stuk ironie op zich.

Siempre vuelven de madrugada

1948 | Drama

Spanje 1948. Drama van Jerónimo Mihura. Met o.a. Julio Peña, María Martín, José Isbert en Conrado San Martín.

Een man met een losbandig leven heeft berouw over zijn gedrag... Een onuitstaanbaar drama met een moraliserende inslag.