Rainer Matsutani

Regisseur, Scenarist

Rainer Matsutani is regisseur en scenarist.
Er zijn 11 films gevonden.

Das Inferno - Flammen über Berlin

2007 | Actiefilm

Duitsland 2007. Actiefilm van Rainer Matsutani. Met o.a. Stephan Luca, Klaus J. Behrendt en Silke Bodenbender.

De Berlijnse televisietoren staat in vuur en vlam. Hij dreigt in te storten. De brandweer moet zich gedwongen terugtrekken, maar ex-brandweerman Tom is vastberaden de mensen in de toren te redden. Hij weet het restaurant in de top van de toren te bereiken, maar ziet al snel dat deze is omringd door vlammen. Zijn reddingsactie lijkt een onmogelijke taak.

Tatort: Das ewig Böse

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Rainer Matsutani. Met o.a. Friederike Kempter, Jan Josef Liefers en Axel Prahl.

Tijdens een feestavond van de politie in Münster verklaart de jonge Helena Stettenkamp onder hypnose dat haar overleden opa vergiftigd is. Is hier werkelijk sprake van moord? Commissaris Thiel start een onderzoek en laat het lichaam opgraven

Damals warst du still

2005 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2005. Misdaad van Rainer Matsutani. Met o.a. Mariele Millowitsch, Helmut Berger, Max von Thun, Roland Koch en Oona-Devi Liebich.

Dit is de derde zaak van Hauptkommissarin Mona Seiler (Millowitsch) uit de Beierse hoofdstad. Haar afdeling MK1 houdt zich bezig met een seriemoordenaar, die door de pers de Beauty- Killer wordt genoemd. Zijn nieuwste slachtoffer is de zeventien- jarige zoon van de bekende psychiater Fabian Plessen (Berger). Mona roept de hulp in van profiler Oliver Kern (Schir). De dader zou de ex-vriend van Plessens dochter Lisa (Liebich) kunnen zijn, maar er vallen eerst nog drie doden voordat hij door Kommissar Fischer (Von Thun) in de boeien geslagen wordt. Ondertussen heeft Mona geconcludeerd dat de zaak eerder te maken heeft met het DDR- verleden van Dr. Plessen en een verdwenen dossier van de Stasi. Bovendien valt haar op dat Kern de zaak te veel naar zich toetrekt. Blijkbaar wil hij iemand beschermen of staat hij onder iemands invloed. Zoals gebruikelijk is haar speurdersinstinct juist. Het scenario van regisseur Matsutani en Peter Petersen bevat redelijke stof voor een misdaadfilm. Daarbij zijn de spelprestaties heel behoorlijk.

Untreu

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Rainer Matsutani. Met o.a. Mariele Millowitsch, Max von Thun, Roland Koch, Nikolai Kinski en Katja Weitzenböck.

De tweede zaak van Mona Seiler gaat over een familiedrama en vreemdgaan. Hardwerkende Thomas Belolavek verwaarloost zijn vrouw Karin (Weizenb[KA3]ock) en kan niet overweg met zijn zestien- jarige dochter Maria (Ulrich) die midden in de puberteit is. De zich vervelende Karin krijgt een minnaar, Milan Farkas (Kinski), die een stuk jonger is dan zijzelf. Vervolgens verdwijnt Thomas en wordt korte tijd later levenloos gevonden. Seiler ontrafelt de huwelijksontrouw heel vlot en arresteert Farkas, maar moet hem wegens gebrek aan bewijs weer laten lopen. Ze laat hem schaduwen door een jonge, onervaren collega tegen het advies van Kommissar Fischer (Von Thun) in, die het zelf het te druk heeft met andere zaken. De jonge collega wordt doodgestoken en Seiler maakt zichzelf verwijten. De technische dienst kamt inmiddels Farkas' woning uit en ontdekt dat er in Farkas' liefdesleven minstens twee vrouwen zijn. Een vuistregel in de criminaliteit zegt, dat je de dader in dergelijke zaken nimmer ver hoeft te zoeken. Het scenario van Peter Petersen naar een verhaal van Christa von Bernuth is niet bepaald origineel. Als de film even goed scoort - TATORT niveau - als de eerste aflevering DIE STIMMEN mogen we op een vervolg rekenen. Hoofdrol Millowitsch treedt in de voetsporen van haar vader Willy. Zij spreekt de liefhebbers van krimis meer aan dan haar collega Senta Berger, die het voorlopig bij twee misdaadfilms liet. De jonge Kinski lijkt verschrikkelijk veel op zijn overleden vader Klaus.

Die Stimmen

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Rainer Matsutani. Met o.a. Mariele Millowitsch, Max von Thun, Ulli Maier, Roland Koch en Alexander Lutz.

Mona Seiler (Millowitsch) is vanwege de pariteit tussen mannen en vrouwen, hoofd van de afdeling moordzaken bij de politie in M[KA3]unchen. Ze wordt met scheve ogen aangekeken door haar entourage, vooral door haar assistent Kommissar Fischer (Von Thun), die haar functie ambieert. Mona moet een tweetal moorden oplossen. Het lijkt het werk van een seriemoordenaar omdat de signatuur steeds dezelfde is. In plaats dat Fischer haar helpt, houdt hij Mona`s man Anton in de gaten, omdat hij denkt dat Anton in illegale praktijken verwikkeld is. Verzamelt hij bewijzen tegen Anton, dan kan hij Mona van haar voetstuk stoten. Mona ontdekt dat de rode draad van de zaak naar een exclusieve kostschool leidt. Leraar Michael Danner (Lutz), ooit beschuldigd van verkrachting van Felicitas Gerber (Maier), komt in haar vizier. De zaak dateert van negentien jaar geleden en Felicitas bracht jarenlang door in een psychiatrische inrichting. Na een recente moord, het derde slachtoffer, wordt Felicitas heel verrassend als daderes gearresteerd. Mona ondervraagt haar, ontdekt dat Felicitas indertijd meervoudig verkracht werd en komt tot de conclusie dat Felicitas weliswaar het een en ander moet weten, maar niet de moordenares is. Ze kent waarschijnlijk de dader en als dat zo is beschermt ze hem. Mona ontdekt dat Felicitas na de verkrachting zwanger werd en bevallen is van een zoon die ze ter adoptie afstond. Mona concludeert nu snel, dat leraar Danner de volgende op de lijst moet zijn. Ze moet de eenzame wreker tijdig stoppen. Ondertussen heeft Anton in de gaten gekregen dat Fischer hem schaduwde. Op dat moment krijgt Fischer het bericht dat Mona een ongekend risico heeft genomen en waarschijnlijk oog in oog staat met de vermoedelijke seriemoordenaar. Hij begraaft de vermeende strijdbijl met Anton en beide mannen snellen de in nood verkerende Mona te hulp. Senta Berger heeft een paar maanden voordat deze film werd uitgezonden in een tweetal vergelijkbare films gespeeld om uit te proberen of ze een toekomst in het misdaadgenre had. Senta zit ook bij de politie in München, heeft een assistent die haar aanvankelijk niet ziet zitten en wordt tegengewerkt omdat ze als vrouw de baan kreeg toegewezen. Ze belandt in dezelfde levensgevaarlijke situaties. De films met Senta waren heel wat spannender en stukken beter gespeeld dan dit wel heel doorzichtige en door-de-weekse scenario van Peter Petersen naar het gelijknamige verhaal van Crista von Bernuth. Gevolgd door UNTREU.

666 - Traue keinem, mit dem du schläfst

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Rainer Matsutani. Met o.a. Sonsee Ahray, Armin Rohde, Jan Josef Liefers en Sonsee Neu.

Mona Seiler (Millowitsch) is vanwege de pariteit tussen mannen en vrouwen, hoofd van de afdeling moordzaken bij de politie in M[KA3]unchen. Ze wordt met scheve ogen aangekeken door haar entourage, vooral door haar assistent Kommissar Fischer (Von Thun), die haar functie ambieert. Mona moet een tweetal moorden oplossen. Het lijkt het werk van een seriemoordenaar omdat de signatuur steeds dezelfde is. In plaats dat Fischer haar helpt, houdt hij Mona`s man Anton in de gaten, omdat hij denkt dat Anton in illegale praktijken verwikkeld is. Verzamelt hij bewijzen tegen Anton, dan kan hij Mona van haar voetstuk stoten. Mona ontdekt dat de rode draad van de zaak naar een exclusieve kostschool leidt. Leraar Michael Danner (Lutz), ooit beschuldigd van verkrachting van Felicitas Gerber (Maier), komt in haar vizier. De zaak dateert van negentien jaar geleden en Felicitas bracht jarenlang door in een psychiatrische inrichting. Na een recente moord, het derde slachtoffer, wordt Felicitas heel verrassend als daderes gearresteerd. Mona ondervraagt haar, ontdekt dat Felicitas indertijd meervoudig verkracht werd en komt tot de conclusie dat Felicitas weliswaar het een en ander moet weten, maar niet de moordenares is. Ze kent waarschijnlijk de dader en als dat zo is beschermt ze hem. Mona ontdekt dat Felicitas na de verkrachting zwanger werd en bevallen is van een zoon die ze ter adoptie afstond. Mona concludeert nu snel, dat leraar Danner de volgende op de lijst moet zijn. Ze moet de eenzame wreker tijdig stoppen. Ondertussen heeft Anton in de gaten gekregen dat Fischer hem schaduwde. Op dat moment krijgt Fischer het bericht dat Mona een ongekend risico heeft genomen en waarschijnlijk oog in oog staat met de vermoedelijke seriemoordenaar. Hij begraaft de vermeende strijdbijl met Anton en beide mannen snellen de in nood verkerende Mona te hulp. Senta Berger heeft een paar maanden voordat deze film werd uitgezonden in een tweetal vergelijkbare films gespeeld om uit te proberen of ze een toekomst in het misdaadgenre had. Senta zit ook bij de politie in München, heeft een assistent die haar aanvankelijk niet ziet zitten en wordt tegengewerkt omdat ze als vrouw de baan kreeg toegewezen. Ze belandt in dezelfde levensgevaarlijke situaties. De films met Senta waren heel wat spannender en stukken beter gespeeld dan dit wel heel doorzichtige en door-de-weekse scenario van Peter Petersen naar het gelijknamige verhaal van Crista von Bernuth. Gevolgd door UNTREU.

Einladung zum Mord

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Rainer Matsutani. Met o.a. Jutta Speidel, Miroslav Nemec, Mira Bartuschek en Miroslav.

Mona Seiler (Millowitsch) is vanwege de pariteit tussen mannen en vrouwen, hoofd van de afdeling moordzaken bij de politie in M[KA3]unchen. Ze wordt met scheve ogen aangekeken door haar entourage, vooral door haar assistent Kommissar Fischer (Von Thun), die haar functie ambieert. Mona moet een tweetal moorden oplossen. Het lijkt het werk van een seriemoordenaar omdat de signatuur steeds dezelfde is. In plaats dat Fischer haar helpt, houdt hij Mona`s man Anton in de gaten, omdat hij denkt dat Anton in illegale praktijken verwikkeld is. Verzamelt hij bewijzen tegen Anton, dan kan hij Mona van haar voetstuk stoten. Mona ontdekt dat de rode draad van de zaak naar een exclusieve kostschool leidt. Leraar Michael Danner (Lutz), ooit beschuldigd van verkrachting van Felicitas Gerber (Maier), komt in haar vizier. De zaak dateert van negentien jaar geleden en Felicitas bracht jarenlang door in een psychiatrische inrichting. Na een recente moord, het derde slachtoffer, wordt Felicitas heel verrassend als daderes gearresteerd. Mona ondervraagt haar, ontdekt dat Felicitas indertijd meervoudig verkracht werd en komt tot de conclusie dat Felicitas weliswaar het een en ander moet weten, maar niet de moordenares is. Ze kent waarschijnlijk de dader en als dat zo is beschermt ze hem. Mona ontdekt dat Felicitas na de verkrachting zwanger werd en bevallen is van een zoon die ze ter adoptie afstond. Mona concludeert nu snel, dat leraar Danner de volgende op de lijst moet zijn. Ze moet de eenzame wreker tijdig stoppen. Ondertussen heeft Anton in de gaten gekregen dat Fischer hem schaduwde. Op dat moment krijgt Fischer het bericht dat Mona een ongekend risico heeft genomen en waarschijnlijk oog in oog staat met de vermoedelijke seriemoordenaar. Hij begraaft de vermeende strijdbijl met Anton en beide mannen snellen de in nood verkerende Mona te hulp. Senta Berger heeft een paar maanden voordat deze film werd uitgezonden in een tweetal vergelijkbare films gespeeld om uit te proberen of ze een toekomst in het misdaadgenre had. Senta zit ook bij de politie in München, heeft een assistent die haar aanvankelijk niet ziet zitten en wordt tegengewerkt omdat ze als vrouw de baan kreeg toegewezen. Ze belandt in dezelfde levensgevaarlijke situaties. De films met Senta waren heel wat spannender en stukken beter gespeeld dan dit wel heel doorzichtige en door-de-weekse scenario van Peter Petersen naar het gelijknamige verhaal van Crista von Bernuth. Gevolgd door UNTREU.

LEXX 3.0: Eating Pattern

1996 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Duitsland/Canada 1996. Sciencefiction van Rainer Matsutani. Met o.a. Brian Downey, Eva Haberman, Michael McManus, Rutger Hauer en Doreen Jacobi.

Na maanden rondzwerven op zoek naar een nieuwe thuisplaneet raken Stanley (Downey) en Zev (Haberman), de bemanning van de LEXX, uitgehongerd. De LEXX ook trouwens. Ze willen Kai (McManus) uit zijn diepvriesslaap halen om diens raad te vragen, maar deze blijkt intussen overleden. Ze landen op de vuilnisbeltplaneet Klaagya waar de LEXX zich kan voeden. Aangetrokken door een bouwvallig gebouw trekt Zev op onderzoek uit. Zo komt ze terecht in de kannibalistische wereld van Bog (Hauer) en Wist (Jacobi). Stanley, die haar zoekt, wordt eveneens gevangen genomen. De krankzinnige ruimte-avonturen van het levende ruimteschip LEXX en zijn bemanning gaan verder met een ware afdaling in de hel. Fascinerende beelden worden afgewisseld met voorspelbare verhaalswendingen, maar de ontelbare speciale effecten zijn grandioos. Hauer was nog nooit zo gemeen. Lex Gigeroff, Jeffrey Hirschfeld en Paul Donovan schreven het scenario. De camera's die opgesteld stonden in de Babelsberg Studio's in Berlijn werden bediend door Les Krizsan. Hierna volgde nog een vierde deel.

Geisterstunde - Fahrstuhl ins Jenseits

1996 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1996. Mysterie van Rainer Matsutani en Sebastian Niemann. Met o.a. Thomas Heinze, Nina Kronjäger, Robert Spitz, Klaus Stiglmeier en Laura Tonke.

Philip Hacker, programmadirecteur van de mysteryshow 'Ongelooflijk maar waar', blijft op een nacht samen met zijn redactrice Vanessa en conciërge Frank in de lift van het redactiegebouw steken. Om de tijd die ze vastzitten te overbruggen, vertelt Frank over drie ervaringen met het bovennatuurlijke, waardoor zelfs de rasscepticus Philip gegrepen wordt.

Nur über meine Leiche

1995 | Komedie, Horror, Fantasy

Duitsland 1995. Komedie van Rainer Matsutani. Met o.a. Christoph M. Ohrt, Felix Eitner, Udo Kier, Julia Brendler en Ulrike Folkerts.

Fred (Ohrt) is een ware Don Juan, maar nu heeft hij het te bont gemaakt. Zijn vrouw en zakenpartner Charlotte (Folkerts) ziet het niet meer zitten, maar wil ook geen peperdure echtscheiding. Ze huurt daarom de diensten in van een moordenaar (Kier) die ervoor moet zorgen dat er geen notaris aan te pas hoeft te komen. Onderweg naar de hel weet mooiprater Fred de Dood (Williamson) ervan te overtuigen hem een tweede kans te geven. Op voorwaarde echter dat hij binnen drie dagen erin slaagt drie vrouwen die hij belazerde en veel verdriet deed, weer levenslustig te maken. Charlotte ligt echter op de loer en tracht haar man voor een tweede keer koud te maken. Inktzwarte humor en komisch gegriezel in het genre van HEAVEN CAN WAIT. De dialogen zijn snel en pittig, de situaties wat overtrokken. Riemann als Rita is schitterend als een van de vrouwtjes die door Ohrt moet worden opgebeurd. Matsutani schreef voor zijn speelfilmdebuut het scenario samen met Sebastian Niemann. Fotografie van Gerhard Schirlo. De special effects van Magicon uit München zijn heel goed gedaan. Opgenomen in de originele versie met Engelse dialogen. Dolby SR. Gedraaid in de omgeving van München en de Stanberger See in 1994 in 41 dagen.

Klinik des Grauens

1991 |

Duitsland 1991. Rainer Matsutani. Met o.a. Ulrike Folkerts, Claudia Messner en Leonard Lansink.

Fred (Ohrt) is een ware Don Juan, maar nu heeft hij het te bont gemaakt. Zijn vrouw en zakenpartner Charlotte (Folkerts) ziet het niet meer zitten, maar wil ook geen peperdure echtscheiding. Ze huurt daarom de diensten in van een moordenaar (Kier) die ervoor moet zorgen dat er geen notaris aan te pas hoeft te komen. Onderweg naar de hel weet mooiprater Fred de Dood (Williamson) ervan te overtuigen hem een tweede kans te geven. Op voorwaarde echter dat hij binnen drie dagen erin slaagt drie vrouwen die hij belazerde en veel verdriet deed, weer levenslustig te maken. Charlotte ligt echter op de loer en tracht haar man voor een tweede keer koud te maken. Inktzwarte humor en komisch gegriezel in het genre van HEAVEN CAN WAIT. De dialogen zijn snel en pittig, de situaties wat overtrokken. Riemann als Rita is schitterend als een van de vrouwtjes die door Ohrt moet worden opgebeurd. Matsutani schreef voor zijn speelfilmdebuut het scenario samen met Sebastian Niemann. Fotografie van Gerhard Schirlo. De special effects van Magicon uit München zijn heel goed gedaan. Opgenomen in de originele versie met Engelse dialogen. Dolby SR. Gedraaid in de omgeving van München en de Stanberger See in 1994 in 41 dagen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Rainer Matsutani op televisie komt.

Reageer