Wolfgang Tumler: regie, scenario en productie.
Er zijn 7 films gevonden.

So glücklich war ich noch nie

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Alexander Adolph. Met o.a. Devid Striesow, Nadja Uhl, Jörg Schüttauf en Elisabeth Trissenaar.

Misdaadkomedies over oplichters gaan gewoonlijk over de pret van de geslaagde poets. So glücklich slaat een onbetreden pad in door de zwendelaar (Striesow) te portretteren als iemand die alles riskeert voor autonoom geluk. Hier is de zwendelaar een dromer, met een gedroomde vrouw (Uhl) als muze en als sirene. Ooit ontmoette hij haar in het voorbijgaan en jaren later ziet hij haar weer, nu als prostituee. De truc is om zichzelf én om haar te bevrijden. Regisseur en scenarist Adolph (1965) debuteerde in 2006 met de documentaire Die Hochstapler (De oplichters), een film over vier beroepsoplichters en hun slachtoffers.

Nachbarinnen

2004 |

Duitsland 2004. Franziska Meletzky. Met o.a. Jörg Schüttauf, Grazyna Szapolowska, Dagmar Manzel en Berndt Stübner.

Sympathiek regiedebuut over de beladen vriendschap tussen twee buurvrouwen. Duitse Dora (Dagmar Menzel) neemt Poolse buurvrouw Jola (Grazyna Szapolowska) in huis. Jola vreest vervolging omdat ze meent dat ze haar huisbaas heeft vermoord. Dora verliest zich in de charme van de impulsieve Jola en wil haar zo graag bij zich houden dat ze liegt over de stand van het politieonderzoek. Een bitterzoet verhaal over twee naar liefde hunkerende vrouwen in de vergeten woonblokken van voormalig Oost-Duitsland. Onervaren regisseur Meletzky brengt de (erotische?) spanning adequaat voor het voetlicht zonder te vervallen in sentimentele doorkijkjes.

Jahrestage

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Suzanne von Borsody, Marie Helen Dehorn, Hanns Zischler, Matthias Habich en Axel Milberg.

4-delige Duitse miniserie, naar de roman van Uwe Johnson over het leven van Gesine Cresspahl en haar familie vanaf het einde van de Weimarrepubliek (circa 1933) tot aan de Praagse Lente (1968).

Otto Preminger: Ein Portrait

1999 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1999. Documentaire van Wolfgang Jacobsen, Martin Koerber en René Perraudin. Met o.a. Ingo Preminger, Alan Adler, David Raksin, Ken Kaufman en Martin C. Schute.

4-delige Duitse miniserie, naar de roman van Uwe Johnson over het leven van Gesine Cresspahl en haar familie vanaf het einde van de Weimarrepubliek (circa 1933) tot aan de Praagse Lente (1968).

Heimatgeschichten - Das wird schon werden

1995 | Familiefilm

Duitsland 1995. Familiefilm van Stefan Lukschy. Met o.a. Inge Meysel, Sabine Postel, Katja Studt, Christoph Bantzer en Peer Jäger.

Oma Meysel heeft zopas haar man verloren en haar kinderen Postel, Bantzer en Jäger maken zich zorgen over haar toekomst. Meysel wil echter haar zelfstandigheid niet opgeven en bijgevolg ook niet intrekken bij één van de drie. Klein erebetoon aan actrice Meysel, in de 'Heimatgeschichten'-reeks, geschreven door Wolfgang Tumler. Familiekortfilmpje dat vooral oma's een hart onder de riem steekt.

Tatort - Ordnung ist das halbe Sterben

1984 | Mysterie

Duitsland 1984. Mysterie van Wolfgang Tumler. Met o.a. Ernst Jacobi, Volker Brandt, Ulrich Faulhaber, Christel Merian en Max Buchsbaum.

Inspecteur van politie Walther (Brandt) moet zich bezighouden met een man, die naar het schijnt, de moordenaar van zijn vrouw zoekt en daarmee al voor haar dood begint. De inspecteur vraagt zich natuurlijk af, hoe dat kan. Had een spannend tweegevecht tussen de echtgenoot en de inspecteur moeten worden, maar het scenario (van Detlef Michael) is zo vergezocht dat de film ondanks de goede prestaties van Jacobi slechts acceptabel is. Het camerawerk is van Gerard Vandenberg.

Der Rote Strumpf

1980 | Familiefilm

Duitsland 1980. Familiefilm van Wolfgang Tumler. Met o.a. Inge Meysel, Julie Tumler, Peter Bauer, Ulrike Bliefert en Inge Wolffberg.

Naar het gelijknamige kinderboek van Elfie Donnelly, dat ook in onze taal is verschenen onder de titel [KL]Wie rood is, moet slim zijn[KLE]. De elf-jarige Maria Wagner (Tumler) is een pittig kind. Op een dag ziet ze een oudere vrouw (Meysel) op een bank in het park zitten. Meysel heeft één rode en één zwarte kous aan. Ze heet mevrouw Panacek en verkeert in een psychiatrische kliniek en wordt nog wel eens verkeerd begrepen door de andere mensen. Zij vertelt over haar schoonzoon, die - zo vreest zij - haar wil vergiftigen. Marie laat de vrouw bij haar thuis onderduiken, maar ze wordt natuurlijk door de ouders ontdekt. Marie weet haar ouders te overtuigen om de oude vrouw niet in de steek te laten. Een belangwekkende film over de relatie kind-bejaarde. Meysel en Tumler dragen met hun uitstekende spel de film. Elfie Donnelly schreef haar eigen scenario en Petrus Schloemp stond achter de camera.