Raymond Pellegrin (1925-2007): cast.
Er zijn 86 films gevonden.

Rocca : Retour de flamme

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Paul Planchon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Souad Amidou, Jan Rouiller, Henri Guybet en Sylvain Rougerie.

Een eenvoudig gezinnetje wordt na een weekend-uitstapje om onbekende redenen uitgemoord door twee mannen. Alleen het kleine meisje Guillier kon ontkomen door zich te verbergen. Het meisje is in shocktoestand en Monsieur le commissaire Rocca (Pellegrin) vreest dat haar leven in gevaar is. In zijn scenario doet Jacques Barberi uit de doeken waarom deze familie-zonder-geschiedenis eraan moest geloven. Het trio, bestaande uit Pellegrin en zijn inspecteurs-assistenten Amidou en Rouillier, functioneert perfect en het meisje Guillier is onweerstaanbaar charmant. Jammer dat de ontknoping van dit dramatisch aandoend politie-onderzoek zo lang op zich laat wachten.

Rocca : Mortels rendez-vous

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Paul Planchon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jan Rouiller, Henri Guybet, Fiona Gélin en Didier Sauvegrain.

Na een gewelddadige ruzie met haar man, verlaat Gélin samen met haar zoontje de echtelijke woning. Ze roept de hulp in van commissaris Pellegrin, die besluit moeder en kind bij hem thuis onder te brengen. Ondertussen onderzoekt Pellegrin een reeks geheimzinnige moorden, die veel op rituele slachtingen lijken. Enkele uitlatingen van Gélin geven de commissaris bepaalde aanwijzingen. Politiefilm met alle bekende ingrediënten, zonder verrassingen. Zou door een computer geschreven kunnen zijn. De acteurs leveren hun werk af zonder enig enthousiasme. Het scenario is van Margueritte Gourgue naar een roman van Marcel Jullian en Claude Brami. Het camerawerk is van Serge Palatsi.

Triple gagnant: Fado pour une jeune fille, Le

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Bruno Gantillon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jean-Michel Martial, Thierry Rode, Aurélie Gibert en Isabelle Linnartz.

Commissaris Rocca (Pellegrin) is er uiteindelijk in geslaagd de schatrijke reder Belmont (Raffaelli) aan te klagen wegens moord. Maar deze laat de dochter van de commissaris ontvoeren. Een zeer oudbakken scenario, voorzien van een saaie aanpak door een film- en tv-regisseur die er in het geheel geen eigen stijl op nahoudt, en met een aardig verouderde Pellegrin. Maakt (jammer genoeg) deel uit van de serie Le triple gagnant.

L'affaire d'Hauterive

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Bernard Villot. Met o.a. Raymond Pellegrin, Alain Beigel, Almicar Botica, Jean-Christophe Bouvet en Patricia Cartier.

Mme d`Hauterive heeft met haar auto zelfmoord gepleegd, maar commissaris Rocca (Pellegrin) en zijn medewerkers proberen erachter te komen of de stuurschroeven wel of niet toevallig zijn losgeraakt. Een zouteloos, op onverschillige wijze opgenomen scenario en onbekende acteurs, die de indruk maken zich flink te vervelen. Degene die het geheel moet trekken is de zeer vermoeide Pellegrin, en de vraag rijst dan ook waarom hij er kennelijk behoefte aan heeft zijn hotel aan de Côte d'Azur van tijd tot tijd te verlaten, om aan zulke miserabele come-backs mee te werken. Bij wijze van uitzondering is de muziek goed, en de componist verdient een pluim.

Maigret à New York

1990 | Misdaad

Canada​/​​Frankrijk 1990. Misdaad van Stéphane Bertin. Met o.a. Jean Richard, Raymond Pellegrin, Fred E Baker, Arthur Grosser en David Brécourt.

De bewerking en de dialogen zijn van Bernard Marie, uiteraard op basis van Simenon die hier in New York in kringen van Franse immigranten een onderzoek doet hoewel de rolverdeling, opmerkelijk genoeg, Canadees is. Voor de regie van deze tv-film was, bij wijze van uitzondering, voldoende geld beschikbaar maar hij blijft enigszins steken in een overvloed aan tamelijk opdringerige stedelijke landschappen, hoewel die het op het scherm altijd wel goed doen. Met overtuigend spel.

Le triple gagnant: L'assassin, s'il vous plaît?

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Bernard Villot. Met o.a. Raymond Pellegrin, Darry Cowl, Pascale Pellegrin, Pascal Pistacio en Jean-Michel Martial.

Maakt deel uit van de kleurloze politieserie Le Triple Gagnant, op basis van een van de talloze romans van Roger Vilard. Ondermaatse literatuur, die haast automatisch leidt tot een onpersoonlijke rolprent, rond een moord en een geval van geheugenverlies. Met acteurs, die vroeger het bioscoopscherm bevolkten.

Le manoir des veuves

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Charles Bitsch. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jean-Michel Martial, Thierry Rode, Gregory Graziani en Didier Galas.

Een vrije bewerking van de roman van David Morgon. In een klein dorpje in de Provence, dat zich zoals elk jaar op het toeristenseizoen voorbereidt, worden twee inwoners vermoord: een rustige oude vrouw en een jong meisje. Commissaris Rocca gaat op onderzoek uit. Een subtiele intrige en regie en overtuigende acteurs. Meer kan er in dit genre niet worden verwacht.

La bavure

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Claude Grinberg. Met o.a. Yves Rénier, Raymond Pellegrin, Grégoire Aslan, Eva Harling en Michel Albertini.

Een avontuur uit de Commissaris Moulin-serie. Hij moet ditmaal ontelbare smoezen bedenken, om ingang te krijgen bij een bende smokkelaars, teneinde deze te ontmaskeren. Een uitstekend scenario van detective-specialist Paul Andreota, alle eer aangedaan door de tv-filmer die op dat moment dienst had, zoals te doen gebruikelijk.

Le crime de Neuilly

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Claude Barrois. Met o.a. Raymond Pellegrin, Thierry Rode, Jean-Michel Martial, Pierre Hatet en Jean-Paul Muel.

Een bewerking van de roman [KL]Les Clarines de Neuilly[KLE] van Claude Barrois (verschenen bij 'Fleuve Noir', Paris). Hij betrapt zijn echtgenote in bed met haar jonge minnaar. Deze vlucht via een naburig appartement, terwijl een oude dame die niet kan slapen hem met een verrekijker bespiedt. Dan heeft hij helaas de pech over een lijk te struikelen... Redelijke regie maar deze film moet het niettemin vooral hebben van de vondsten uit het boek en ook van het overtuigende spel.

La Bavure

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Nicolas Ribowsky. Met o.a. Jean-Claude Bourbault, Rachid Ferrache, Jeanne Goupil, Béatrice Agenin en Raymond Pellegrin.

Een nauwgezette bewerking van een misdaadverhaal, waarin Jean-François Coatmeur het thema van de valse beschuldigdiging aansnijdt. Ribowsky, televisieregisseur en gedegen en efficiënt vakman, is grof te werk gegaan met dit scenario en heeft zo te zien zijn acteurs op dezelfde manier geregisseerd. Hij heeft de sfeer, die de zeer fotogenieke stad Rouen eigen is, goed weten te benutten.

Ein heikler Fall

1989 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1989. Misdaad van Claude Barrois. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jean Michel Martial, Thiercy Rode, Paul Barge en Rosa Labato Faria.

De moord op een onroerend goed makelaarster in Parijs laat zich aanvankelijk aanzien als een eenvoudig zaakje van een in paniek geraakte inbreker, maar de onorthodoxe commissaris Rocca ontrafelt een smerig wespennest vol politieke corruptie. Een krimi zoals Fransen dat kunnen maken en in zijn soort boeiend.

Der Leibwächter

1989 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Duitsland 1989. Misdaad van Adolf Winkelmann. Met o.a. Franz-Xaver Kroetz, Raymond Pellegrin, Aurélie Tolédano, Hanns Zischler en Stephan Bissmeier.

Tegen Lasky's advies begint Dr. Kant vroegtijdig aan een inval bij Mazra, waardoor Lasky's masker valt. Lasky wordt uit wraak ontvoerd naar Turkijke, waar hij op wonderbaarlijke wijze aan de dood ontsnapt. Lasky komt tot de slotsom dat Dr. Kant dubbelspel speelt en besluit de onderste steen boven te halen.

Le professeur est stupéfiant

1988 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1988. Mysterie van Steno. Met o.a. Mylène Demongeot, Raymond Pellegrin, Bud Spencer en Denis Karvil.

De FBI stelt de verdachte, de achtenswaardige verzekeringsfirma Lloyd in staat van beschuldiging wegens het dekken van de met zoveel risico`s omgeven drugstransporten. Geschokt draagt de directie in Rome de Professor op, de zaak op te helderen. Deze populaire komiek (geboren in 1915) is op zijn oude dag achter de tv-camera gekropen, en zuiver vanwege het geld aan een tweede loopbaan begonnen. Het lukt hem nog aardig ook, al zal hij niet door deze film in de herinnering van het nageslacht voortleven

Don Bosco

1988 | Biografie, Historische film

Italië 1988. Biografie van Leandro Castellani. Met o.a. Ben Gazzara, Patsy Kensit, Karl Zinny, Raymond Pellegrin en Philippe Leroy.

Het verhaal van Don Bosco, de 19e eeuwse heilige van Turijn, die wezen en straatkinderen, armen en hongerigen hielp en hun hoop en liefde gaf. Gazzara speelt goed, maar dat kan niet van sommige andere acteurs gezegd worden. 1988 was het honderdste sterfjaar van Don Bosco.

Big Man: Diva

1988 | Misdaad, Komedie

Zweden​/​​Oostenrijk​/​​Noorwegen​/​​Duitsland 1988. Misdaad van Steno. Met o.a. Bud Spencer, Ursula Andress, Raimond Harmstorf, Denis Karvil en Mylène Demongeot.

De opgeblazen Jack Clementi (Spencer) is detective in dienst van International Co, de verzekeringsmaatschappij die altijd een goed excuus heeft om nooit uit te keren. International wordt nu belaagd met zwaar aangedikte claims van ontevreden klanten en Jack moet uitzoeken wat wel en niet klopt. Zo raakt hij verstrikt in de juwelendiefstal op het jacht van een door hem zo bewonderde diva, Susy Kaminsky (Andress). Jack heeft er moeite mee om haar tegen beter weten in de hand boven het hoofd te houden, want zij heeft alles achter de schermen georganiseerd. Volledig voorspelbare, flauwe misdaadfilm met sterren, die hun beste tijd achter de rug hebben, al krijg je als kijker het gevoel dat Spencer nooit iets anders heeft uitgebeeld. Onwaardige zwanenzang van Steno, die voor het uitkomen van de film al was overleden. Het domme secenario is van Enrico Vanzina. Achter de camera stond Silvano Ippoliti. Steno heette in werkelijheid Stefano Vanzina. Exporttitel: BIG MAN: ANOTHER FALLING STAR.

Adorable Julia

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Yves-André Hubert. Met o.a. Danielle Darrieux, Raymond Pellegrin, Liliane Ponzio, Roland Charbaux en Denis Laustriat.

Naar een novelle van Somerset Maugham, die voor ten minste [KA1]e[KA1]en stuk van Guy Bolton als inspiratiebron gefungeerd heeft, namelijk de film JULIA DU BIST ZAUBERHAFT van Alfred Weidemann (1962), die we verder mogen vergeten, en vooral voor het meesterwerk ALL ABOUT EVE van Joseph L. Mankiewicz (1950). Op de letter trouw aan het origineel, maar vlak en zonder enige inventiviteit in de stijl (?) van het gefilmde toneel geënsceneerd. Deze televisiefilm is daarom van nul en generlei waarde in vergelijking met de produktie van Mankiewicz, hoewel de acteurs hun werk naar tevredenheid doe. Maar waar is die oh zo sarcastische dan wel misanthropische ironie van de beroemde Engelse schrijver toch gebleven?

L' Ombra nera del Vesuvio

1987 | Misdaad

Italië 1987. Misdaad van Steno. Met o.a. Carlo Giuffrè, Massimo Ranieri, Marcel Bozzuffi, Claudio Amendola en Clelia Rondinella.

In deze film over vrienden en aartsvijanden hebben Napolitaanse misdaadbendes de stad in hun gewelddadige greep. Camorra tegen Camorra, leider tegen leider, oog om oog. Twee misdaadfamilies strijden om de macht over Napels, Don Carità en zijn drie zonen tegen Don Bonanno en de gebroeders Sposito. Aan het eind is er slechts geweld en dood voor allen. Een goed script van Steno en Lucio De Caro.

Jubiaba

1986 | Drama

Frankrijk​/​​Brazilië 1986. Drama van Nelson Pereira Dos Santos. Met o.a. Grande Otelo, Charles Baiano, Françoise Goussard, Catherine Rouvel en Raymond Pellegrin.

Jubiaba is een oude zwarte man die in de Braziliaanse stad Bahia de gezagsdrager van de mystieke Candomble-cultus is, die een mengelmoes is van religie en mysterie met vreemde gebruiken en riten. Hij staat met raad (en daad) zijn v.n.l. zeer arme volgelingen bij. Een van hen is Baiano, die als jonge zwarte wees na de dood van zijn tante geplaatst werd in het blanke gezin van de welgestelde Pellegrin. Huishoudster Rouvel heeft een hekel aan zwarten en maakt Baiano het leven zuur, terwijl Pellegrin's dochter Goussard toenadering tot hem zoekt. Beiden jongeren worden verliefd op elkaar. Als Pellegrin hierachter komt, smijt hij Baiano zijn huis uit. Baiano slaat zich door het leven als beroepsbokser, plantagewerker en worstelaar in een circus. Met zijn niet aflatende charme verovert hij menig vrouwenhart. Sfeervolle film met een swingende Braziliaanse score, die zich hier en daar op te veel zijpaden begeeft. Hij behoort tot de Cinema Nuovo. Jorge Amado bewerkte met regisseur Pereira Dos Santos zijn eigen roman tot scenario. Gesitueerd rond 1930.

Viva la vie

1984 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1984. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Charlotte Rampling, Michel Piccoli, Jean-Louis Tritignant, Evelyn Bouix en Charles Aznavour.

De `estheten` hebben zich altijd kritisch getoond ten opzichte van de films van Lelouch. Ze zouden t[KA2]e recht voor z`n raap zijn en vol met kwartjesfilosofie. Eerlijk gezegd is niet alles in zijn werk verachtelijk. In deze film vertelt hij wederom een SF-verhaal om een humanitaire boodschap aan de twee (toenmalige) supermogendheden door te geven betreffende de kernbewapening. Hoezeer de meningen verdeeld mogen zijn, het verhaal is zeer goed opgebouwd met een zich op drie verschillende niveau's afspelend scenario, al is het thema inmiddels achterhaald. Men merkt dan ook pas laat dat het om een droom gaat. Scenario van regisseur Lelouch en camerawerk van Bernard Lutic.

Louisiana

1984 |

1984. Philippe de Broca. Met o.a. Ian Charleson, Andréa Ferréol, Margot Kidder, Len Cariou en Raymond Pellegrin.

De `estheten` hebben zich altijd kritisch getoond ten opzichte van de films van Lelouch. Ze zouden t[KA2]e recht voor z`n raap zijn en vol met kwartjesfilosofie. Eerlijk gezegd is niet alles in zijn werk verachtelijk. In deze film vertelt hij wederom een SF-verhaal om een humanitaire boodschap aan de twee (toenmalige) supermogendheden door te geven betreffende de kernbewapening. Hoezeer de meningen verdeeld mogen zijn, het verhaal is zeer goed opgebouwd met een zich op drie verschillende niveau's afspelend scenario, al is het thema inmiddels achterhaald. Men merkt dan ook pas laat dat het om een droom gaat. Scenario van regisseur Lelouch en camerawerk van Bernard Lutic.

Louisiane

1983 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Canada 1983. Historische film van Philippe de Broca. Met o.a. Margot Kidder, Ian Charleson, Victor Lanoux, Andréa Ferréol en Lloyd Bochner.

Een in Europa studerende Amerikaanse ontdekt bij terugkeer in New Orleans dat het erfgoed van haar ouders waardeloos is en trouwt achtereenvolgens met een rijke plantage-eigenaar en een Parijse aristocraat. Ze maakt met hen de Burgeroorlog en de Parijse revolutie mee, om tenslotte een comfortabel geluk te vinden bij de landopzichter op wie ze de hele tijd al verliefd was. Deze film naar de romancyclus van Maurice Denuzi[KA2]ere lonkt naar het succes van GONE WITH THE WIND, maar kreeg niet meer dan een vakmatige regie van De Broca (die tijdens de opnamen Etienne Perier en Jacques Demy verving). Bovendien heeft Kidder onvoldoende dramatisch temperament voor de centrale rol. De internationale rolbezetting wordt zowel in de Franse als in de Engelse versie gesaboteerd door een slordige nasynchronisatie. (De tv-miniserie duurt twee keer zo lang als de bioscoopversie.) Scenario van Etienne Perier en Dominique Fabre.

Plus beau que moi...tu meurs

1982 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1982. Komedie van Philippe Clair. Met o.a. Aldo Maccione, Philippe Clair, Philippe Castelli, Raymond Pellegrin en Philippe Nicaud.

Maccione wordt ervan beschuldigd een overval te hebben gepleegd en neemt de benen maar is onschuldig. Zijn tweelingbroer, een geestelijke, achtervolgt hem dwars door Noord- Afrika om hem te laten weten dat de politie achter hem aanzit. De ware schuldigen worden uiteindelijk gearresteerd. Rond dit idiote scenario dat de regisseur zelf schreef, heeft hij een stroom grappen verzonnen waarvan het merendeel voorspelbaar is. De indruk het allemaal al eens eerder gezien te hebben overheerst bij het zien van deze klucht van laag allooi. Camerawerk van Mario Vulpiani en Didier Tarot.

Le bar du téléphone

1980 | Misdaad

Frankrijk 1980. Misdaad van Claude Barrois. Met o.a. Daniel Duval, François Périer, Raymond Pellegrin, Georges Wilson en Julien Guiomar.

Een voor eigen rekening en risiko werkende gangster verdenkt zijn collega's van verraad en zoekt een concrete aanleiding voor een wraakoefening. Hij vindt die in weddenschap op getruceerde boksmatch. Hij sluit zich aan bij een groep jonge criminelen, maar hun onervarenheid leidt tot een tragedie. Regisseur Barrois probeert met het scenario, de keuze van personages, de acteurs en de locaties in de voetsporen van Melville te treden - met Duval als nieuwe SAMOURAI. Het resultaat is weliswaar spannend, maar zonder enige oorspronkelijkheid op de sociale situering van de jonge misdadigers na. Ze zijn afkomstig uit de arbeidersklasse en hebben geen opleiding genoten, waardoor ze geen uitzicht hebben op een goede toekomst. Aan hun onvrede weten geen andere vorm te geven dan onbezonnen agressie. Scenario van Claude Néron.

Le Rose et le Blanc

1980 | Avonturenfilm, Fantasy, Mysterie

Frankrijk 1980. Avonturenfilm van Robert Pansard-Besson. Met o.a. Raymond Pellegrin, Bulle Ogier, Michael Lonsdale, Yves Alfonso en Vittorio Caprioli.

Deze film hoort thuis bij dat zeldzame rijtje films dat net zo origineel en onmogelijk om na te vertellen is als ZAZIE DANS LE METRO, waarmee hij verschillende punten van overeenkomst vertoont. Denk ook aan L`ANNEE DERNIERE A MARIENBAD of HISTOIRE DU MANUSCRIT TROUVE A SARAGOSSE. Ditmaal speelt het in Parijs. Een moza[KA3]iekvormige allegorie in een dromerig-po[KA3]etisch- komische stijl met talloze knipogen en imitaties (van HOTEL DU NORD tot LES PARAPLUIES DE CHERBOURG), die ondanks enkele langdradige momenten eé[KA1]n van de beste in zijn soort is.

L'Elégant

1977 | Misdaad

Frankrijk 1977. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Raymond Pellegrin, Nathalie Delon, Alfred Adam, Robert Dalban en François Maistre.

Frédo, bijgenaamd De Elegante, is tot levenslang veroordeeld en krijgt na twintig jaar gevangenschap gratie. Hoe het leven in Parijs weer op te pakken, met alle herinneringen én de behoefte zich te wreken? Het thema is een dooddoener. Degelijke, heldere en weinig genuanceerde produktie van een oude rot in het filmvak. Ook bekend als HISTOIRE DE VOYOUS.

Zerschossene Träume

1976 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Oostenrijk 1976. Drama van Peter Patzak. Met o.a. Yves Beneyton, Carroll Baker, Raymond Pellegrin, Mathieu Carrière en Hans-Christian Blech.

De zoon van een overleden politieman wordt onderhouden door een rijke nymfomane en een homoseksuele nachtclubeigenaar. Omdat hij verliefd is op een jonge prostituée wil hij zijn zelfrespect heroveren. Hij gaat ook de politie-opleiding volgen - gestimuleerd door zijn omgeving, die hem net als zijn vader hoopt te kunnen manipuleren - maar hij doet dat om zijn wraak een legaal alibi te geven. Het scenario is uit al te cliché-matige typeringen opgebouwd, al blijkt Patzak een beter regisseur dan schrijver, waardoor de film bij vlagen toch boeit. Een goede explosieve hoofdrol van Beneyton.

Scandalo

1976 | Drama, Erotiek

Italië 1976. Drama van Salvatore Samperi. Met o.a. Lisa Gastoni, Franco Nero, Raymond Pellegrin, Andréa Ferréol en Claudia Marsani.

Een hulp in een apotheek heeft verhouding een met een cassière, maar vergist zich in het donker en pakt zijn ongelukkig getrouwde werkgeefster die hij tot totale onderdanigheid weet te brengen. Een potsierlijk erotisch melodrama wordt door de acteurs kennelijk serieus genomen. Samperi laat net als in MALIZIA erotische scènes bij onweer spelen en situeert het verhaal in begin van de oorlog om er door een bombardement een spectaculair eind aan te maken.

Paura in cittá

1976 | Misdaad

Italië 1976. Misdaad van Giuseppe Rosati. Met o.a. Maurizio Merli, James Mason, Franco Ressel, Silvia Dionisio en Mario Novelli.

Een actiefilm over niets-ontziende misdadigers die roven, moorden en angst en ellende veroorzaken in de stad. Marli, een keiharde politieman, is vastbesloten de bende, met inbegrip van de baas, uit te roeien. Hij heeft daar persoonlijke redenen voor en hij laat zich niet weerhouden door bureaucratische regels. Hij krijgt hulp van een call-girl, die later verliefd op hem wordt.

Italia a mano armata

1976 | Misdaad, Actiefilm

Italië 1976. Misdaad van Marino Girolami. Met o.a. Maurizio Merli, John Saxon, Raymond Pellegrin, Sergio Fiorentini en Franco Borelli.

Politiecommissaris Betti wordt van Turijn naar Milaan overgeplaatst om zich persoonlijk met de opsporing van een criminele bende, die kinderen ontvoert, bezig te houden. Een film met een flinke dosis spanning, actie en hartverscheurende achtervolgingsritten, maar minimaal spel. Het vlotte tempo houdt de spanning erin. De enige teleurstelling vormt de tamelijk tragische afloop.

Quand la ville s'éveille

1975 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1975. Misdaad van Pierre Grasset. Met o.a. Pierre Grasset, Raymond Pellegrin, Marc Porel, Neda Arneric en Louis Velle.

Rentenierende bankrover laat zich overhalen tot een nieuwe kraak en liquideert vervolgens zijn opdrachtgever. Daar zijn echter foto's van gemaakt waarmee hij gechanteerd wordt. Grasset, acteur in een aantal Melville-fims, schreef en regisseerde de film en speelde de hoofdrol als hommage aan de meester. Hij had dat beter niet kunnen doen. Het camerawerk is even duister als het scenario, zodat men beter met gesloten ogen van de Piazzola- muziek kan genieten.

L'ambiziosi

1975 | Actiefilm, Misdaad

Italië 1975. Actiefilm van Pasquale Squitieri. Met o.a. Joe D'Alessandro, Stefania Casini en Raymond Pellegrin.

Een gangster, die als drugs-dealer een goede bijverdienste heeft, besluit voor zichzelf te beginnen. Zijn voormalige baas bevalt dit niet en als zijn ex-medewerker een eigen bende formeert, ontstaat er een verwoede gangster-oorlog. Een onorigineel werkje, dat in Duitsland t.o.v. Harley Davidson-fans een discriminerende titel meekreeg.

L' Appat

1975 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1975. Misdaad van Peter Patzak. Met o.a. Yves Béneyton, Raymond Pellegrin, Mathieu Carrière, Dora Doll en Caroll Baker.

De zoon van een politieman laat zich onderhouden door het onderwereldmilieu en zal door hen worden gebruikt als koerier. Zijn liefde voor Gerda doet hem echter het verkeerde van zijn levenswijze inzien, en hij keert zich tegen zijn opdrachtgevers. Hoewel de regie van Patzak beslist stijl heeft en de film kan bogen op een interessante, zelfs ietwat bizarre cast is het een verloren strijd tegen een onsamenhangend, ongeloofwaardig scenario.

Il Poliziotto è marcio

1974 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1974. Misdaad van Fernando Di Leo. Met o.a. Luc Merenda, Salvo Randone, Richard Conte, Raymond Pellegrin en Vittorio Caprioli.

Een politie-inspecteur te Milaan laat sigarettensmokkel oogluikend toe en verzwakt daarmee zijn officiële positie als de smokkelaars de rookwaar vervangen door drugs en wapens. Dit uiterst routineus misdaadwerkje legt zich vooral toe op geweld en bloedvergieten. Men heeft het allemaal vaker gezien - en vermoedelijk beter. USA/GB-titel: SHOOT FIRST...DIE LATER.

Un Officier de police sans importance

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1973. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Marc Porel, Julian Negulesco, Dani, Robert Hossein en Charles Denner.

Een drietal jongeren droomt van een vertrek naar een eiland in de Stille Oceaan en bereidt daartoe een bankoverval voor. De overval mislukt en ze gijzelen de politieman die met de zaak belast wordt. De simpele maar onderhoudende misdaadfilm - met een scenario van hoofdrolspeler Porel - probeert al te nadrukkelijk sympathie te wekken voor het centrale trio, maar heeft daardoor toch een eigen toon. Van de veteraan-acteurs in de bijrollen onderscheidt Denner zich als de gekidnapte politieman.

Piedone lo sbirro

1973 | Komedie, Misdaad, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Steno. Met o.a. Bud Spencer, Adalberto Maria Merli, Juliette Mayniel, Raymond Pellegrin en Angelo Infanti.

Een Napolitaanse politie-inspecteur komt een heroïne- handel op het spoor en ontdekt een verbinding van de Marseillaanse onderwereld met de plaatselijke notabelen, maar moet daarbij óók opboksen tegen een jonge commissaris die zich strikt aan de regels wil houden. Succesvolle politiefilm plaatst de humeurige maar goedhartige kolos Spencer als politie- representant van het proletariaat tegenover de bureaucratie en bourgeoisie die in grove karikaturen worden neergezet. Vervolgavonturen brachten de held op exotische locaties, waardoor de sociale satire verloren ging. Steno is het pseudoniem van Stefano Vanzina. Ook bekend als FLATFOOT en THE KNOCK OUT COP.

Le complot

1973 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1973. Drama van René Gainville. Met o.a. Jean Rochefort, Michel Bouquet, Michel Duchaussoy, Marina Vlady en Raymond Pellegrin.

Dit drama speelt zich af in de nadagen van de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog: tussen 1954 en 1962 speelde de strijd tussen Frankrijk en toenmalige kolonie Algerije. Een complex, zeer bloedig conflict, waarbij ook veel mensen een Frans-Algerije nastreefden. Militair Dominique Clavet (Rochefort) bijvoorbeeld probeert middels een complot de onvermijdelijke ontwikkelingen tegen te houden. Degelijk politiek drama, dat begint met een wilde achtervolging in mooie jaren zestig-auto's, heeft prima acteurs en geeft een aardige indruk van de complexe politieke situatie destijds.

I Guappi

1973 | Misdaad, Historische film

Italië 1973. Misdaad van Pasquale Squitieri. Met o.a. Claudia Cardinale, Franco Nero, Fabio Testi, Raymond Pellegrin en Lina Polito.

Een jongeman uit het Napolitaans sub-proletariaat heeft zich weten op te werken tot advocaat voor de armen en komt in conflict met de Camorra, het 19e-eeuwse bandietensyndicaat dat de bevolking tegen de autoriteiten 'beschermt'. Een boeiend gespeelde historische misdaadfilm van bijna epische opzet, die in de reconstructie van de periode echter blijft steken in de schilderachtige buitenkant.

Camorra

1972 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van Pasquale Squitieri. Met o.a. Fabio Testi, Jean Seberg, Charles Vanel, Raymond Pellegrin en Lilla Brignone.

Camorra, de Napolitaanse mafia, beheerst het proletariaat. Omdat zijn ouders schulden hebben wordt een jongeman na gevangenisstraf tot medewerking gedwongen. Hij klimt geleidelijk op in de hi[KA3]erarchie van de Camorra, ondanks de pogingen van zijn verloofde om hem op het rechte pad te krijgen. De film biedt boeiende informatie over het syndicaat, maar de Napolitaanse regisseur (die dit onderwerp tot specialisme zou maken) moet nog veel leren over scenario-opbouw en acteursleiding.

Abuso di potere

1972 | Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van Camillo Bazzoni. Met o.a. Frederick Stafford, Marilù Tolo, Umberto Orsini, Claudio Gora en Raymond Pellegrin.

Stafford moet het als inspecteur Luca Micele opnemen tegen de maffia. Hij leidt ook nog een moeilijk privé-bestaan vol zorgen, en vooral vol emoties. Hij weet de plaatselijke maffialeiders op de knieën te krijgen maar dat leidt privé tot een dramatische climax.

Les Intrus

1971 | Thriller

Frankrijk 1971. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Charles Aznavour, Raymond Pellegrin, Marie-Christine Barrault, Albert Minski en Katia Aznavour.

De rijke chirurg Aznavour woont met zijn vrouw Barrault en zijn dochter in een sjieke villa, waar hij op een dag wordt bezocht door gangster Pellegrin die 100 miljoen wil. Zo niet dan zal collega-gangster Minski de dochter van Aznavour doden. Aznavour slaagt erin te ontsnappen en keert terug naar de villa om met de gangster af te rekenen... Een dankbaar thema, dat door Gobbi echter stijlloos en banaal wordt ingeblikt zodat de film veel van zijn potentiële spanning verliest. Scenario van Sergio Gobbi en Charles Aznavour. Camerawerk van Daniel Diot.

Le Saut de l'ange

1971 | Misdaad, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1971. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Jean Yanne, Senta Berger, Sterling Hayden, Raymond Pellegrin en Giancarlo Sbragia.

Een Corsicaanse clan verzet zich tegen de kandidatuur van een corrupte aannemer bij de gemeenteverkiezingen in Marseille. Diens tegenacties veroorzaken de dood van het dochtertje van een familielid dat zich uit de misdaad had teruggetrokken, maar zich nu wil wreken. Deze dynamisch gemaakte misdaadfilm heeft toespelingen op politieke en economische corruptie, die buiten Frankrijk weinig duidelijk zijn, zodat hij dan alleen maar werkzaam is als onderhoudend avontuur. Het scenario is van Claude Veillot naar de gelijknamige roman van Bernard-Paul Lallier. Het camerawerk is van Jean Boffety en François De Roubaix.

La part des lions

1971 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1971. Misdaad van Jean Larriaga. Met o.a. Robert Hossein, Charles Aznavour, Elsa Martinelli, Raymond Pellegrin en Michel Constantin.

Oude schoolvrienden zien elkaar terug als de een schrijver is geworden die uit de mode is en de andere brandkastenkraker. De tweede sleept zijn vriend mee in een overval, waarna een chanterende getuige uit de weg moet worden geruimd. Deze weinig oorspronkelijke en in uitwerking en regie allesbehalve overtuigende misdaadfilm weet enigszins te boeien door het duo Hossein-Aznavour en een effectieve rolomkering: de eerste speelt de schrijver, de tweede de geroutineerde gangster. Scenario van regisseur Larriaga, André Tabet en Georges Tabet. Camerawerk van Roland Cantigny.

L' Odeur des fauves

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Drama van Richard Balducci. Met o.a. Maurice Ronet, Josephine Chaplin, Vittorio De Sica, Raymond Pellegrin en Francis Blanche.

Een alcoholistische journalist werkt voor een schandaalblad en heeft succes met een compromitterende foto van de dochter van een senator die een voorstander is van de rassenscheiding tussen blank en zwart, in de armen van een neger. Terwijl de politicus hem probeert te intimideren, begint hij zijn vroegere integriteit te heroveren. De film roert echter net zo wellustig in de modder als de media die de rolprent aan de kaak tracht te stellen. Veel pittoreske zelfkantfiguren. Ronet heeft alles mee voor een cynische held, maar heeft dat soort rollen veel te vaak gespeeld.

Un Caso di coscienza

1969 | Komedie

Italië 1969. Komedie van Giovanni Grimaldi. Met o.a. Lando Buzzanca, Antonella Lualdi, Raymond Pellegrin, Giselle Pascal en Françoise Prévost.

Een brief aan een liefdesproblemenrubriek in een damesblad, waarin een Siciliaanse anoniem haar overspel opbiecht, komt per ongeluk in de handen van een advocaat die daarmee, uit leedvermaak, wantrouwen gaat zaaien in zijn kring van notabelen. Uit de resulterende beroering komen zóveel geheimen boven dat na de uiteindelijke ontdekking van de identiteit van de schrijfster niemand nog schande durft te roepen. De film vervangt de scherpe maatschappij-satire uit de roman van de Sicilië- specialist Leonarde Sciascia door pikante komedie-effecten, maar blijft ook door de sterke rolbezetting amusant en onderhoudend.

Quanto costa morire

1969 | Western

Italië​/​​Frankrijk 1969. Western van Sergio Merolle. Met o.a. Andrea Giordana, John Ireland, Raymond Pellegrin, Mireille Granelli en Betsy Bell.

Een bende veedieven brengt hun buit tijdelijk onder in een afgelegen bergdorpje waar een ooit geduchte sheriff zijn laatste jaren in functie doorbrengt. Deze komt erachter dat de kudde gestolen is en de bende van plan is om zich in zijn gemeente te installeren. Goed spel in de voornaamste rollen en fraaie landschapsopnamen maken deze spaghetti-western onderhoudend, maar om dezelfde redenen absoluut niet overtuigend in de veronderstelde Amerikaanse situering.

Sous le signe de Monte-Cristo

1968 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1968. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Paul Barge, Anny Duperey, Pierre Brasseur, Raymond Pellegrin en Michel Auclair.

Het scenario volgt het verhaal van Alexandre Dumas` roman vrij getrouw, maar verplaatst het verraad van Edmond Dant[KA2]es naar winstbejag binnen een verzetsgroep tijdens WO II en laat de held na 1947 een schat vinden in Zuid-Amerika. Deze eigentijdse bewerking is niet origineel genoeg om een overbekend verhaal verrassend te maken en plaatst de helden en schurken ongenuanceerd zwartwit tegenover elkaar (al zijn de laatsten kleurrijker en boeiender dan de eersten)

L' Homme qui valait des milliards

1967 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Michel Boisrond. Met o.a. Frederick Stafford, Raymond Pellegrin, Peter van Eyck, Anny Duperey en Sarah Stephane.

Een Amerikaans geheim agent laat zich als inbreker gevangennemen om via een celgenoot achter de plek te komen waar door nazi's vervalste dollars zijn verborgen. Ook Duitse gangsters zitten achter die poet aan. Een roman van Jean Bruce, iets serieuzer dan zijn O.S.S. 117-serie, maar in dezelfde vlotte stijl verfilmd, met enkele spectaculaire momenten.

O.s.s. 117 - Mission For A Killer

1966 |

1966. André Hunebelle. Met o.a. Raymond Pellegrin, Frederick Stafford en Mylène Demongeot.

Een Amerikaans geheim agent laat zich als inbreker gevangennemen om via een celgenoot achter de plek te komen waar door nazi's vervalste dollars zijn verborgen. Ook Duitse gangsters zitten achter die poet aan. Een roman van Jean Bruce, iets serieuzer dan zijn O.S.S. 117-serie, maar in dezelfde vlotte stijl verfilmd, met enkele spectaculaire momenten.

Maigret à Pigalle

1966 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1966. Misdaad van Mario Landi. Met o.a. Gino Cervi, Lila Kedrova, Raymond Pellegrin, Alfred Adam en Christian Barbier.

In de omgeving van de Pigalle vindt een reeks van sadistische moorden plaats. Commissaris Maigret is de enige die vermoedt dat het om meer dan één dader gaat. Het succes van Cervi als Italiaanse tv-Maigret leidde tot deze film die ondanks een meerderheid van Franse acteurs de kwaliteit en sfeer mist van de films met Gabin.

Le deuxième souffle

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1966. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Lino Ventura, Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Christine Fabréga en Marcel Bozzuffi.

Een gangster ontsnapt uit de gevangenis en pleegt uit geldnood een overval. Een politieman herkent zijn aanpak, weet hem bij arrestatie op slinkse wijze de naam van zijn medeplichtige te ontlokken, waarna hij in het milieu voor verklikker doorgaat. De kwaliteit van de regie en de ideale acteurskeuze zorgen voor spanning ondanks het betrekkelijk lage tempo. Op zijn beste momenten is dit misdaadverhaal een fraai noodlotsdrama, maar de perfectie van Melville's volgende film Le samouraï wordt niet bereikt. Scenario van de regisseur naar de roman van José Giovanni.

Brigade anti-gangs

1966 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1966. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Raymond Pellegrin, Pierre Clémenti, Gabriele Tinti en Amidou.

Een commissaris verdenkt een inbreker van een kraak, maar hij heeft geen bewijzen en kan hem alleen op andere gronden arresteren. Diens dochter hoort bij de jeugdbende die haar vader uit de cel weet te bevrijden. Een voorspelbaar misdaadverhaal met naast de bekende veteranen een groep jonge acteurs die enige verrassing en frisheid in het geheel brengen.

Furia à Bahia pour OSS 117

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1965. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Frederick Stafford, Mylène Demongeot, Raymond Pellegrin, Perrette Pradier en Jacques Riberolles.

Een Franse geheim-agent moet een terroristenorganisatie in Brazilië ontmaskeren. Zijn contactpersoon in Rio blijkt verongelukt te zijn, en ook hem wachten valstrikken en aanslagen aan de lopende band. De romanheld van Jean Bruce kreeg een nieuwe vertolker in de Australische zwemkampioen. Geen verbetering, maar de film zelf heeft meer actie en afwisseling dan eerdere delen uit serie. Scenario van regisseur Hunebelle, Pierre Foucaud en Jean Halain. Camerawerk van Marcel Grignon.

Behold a Pale Horse

1964 | Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1964. Actiefilm van Fred Zinnemann. Met o.a. Gregory Peck, Anthony Quinn, Omar Sharif, Mildred Dunnock en Christian Marquand.

Peck en Quinn gaan een ideologische strijd aan in dit verhaal dat zich afspeelt in het Spanje van na de Burgeroorlog en dat draait om politiek en geweld, waarbij het logisch verband echter steeds verder te zoeken is, zodat het een verward, zwetserig geheel wordt. Wel leuk geprobeerd van alle betrokkenen.

La Bonne soupe

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Annie Girardot, Marie Bell, Gérard Blain, Bernard Blier en Jean-Claude Brialy.

Weesmeisje gebruikt fysieke charmes om maatschappelijk comfort te veroveren, maar omdat ze het lonken niet kan laten loopt het steeds weer mis. Als oude dame aan de C[KA4]ote d`Azur weet ze alsnog Amerikaanse miljonair in te palmen. Venijnige komedie van F[KA1]elicien Marceau kreeg van collega-toneelschrijver Thomas fantasieloze en platte filmvorm waarin in hoog tempo reeks bekende acteurs eerst bij Girardot en vervolgens bij Bell (als haar bejaarde versie) in bed belandt.

Vénus impériale

1962 | Romantiek, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1962. Romantiek van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Stephen Boyd, Raymond Pellegrin, Micheline Presle en Gabriele Ferzetti.

Terwijl Napoleon Bonaparte steeds meer roem verwerft veroorzaakt zijn zuster Paulina schandalen met de familie onwelvallige minnaars. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Prins Borghese, maar wordt in Parijs verliefd op een Franse officier die door Bonaparte naar het front in Rusland wordt gestuurd. De letterlijke kasteelroman in de marge van de historie moet het vooral van decors en aankleding hebben.

Venus Imperiale

1962 | Romantiek

Frankrijk 1962. Romantiek van Jean Delannoy. Met o.a. Raymond Pellegrin, Micheline Presle, Gabriele Ferzetti, Gina Lollobrigida en Stephen Boyd.

Terwijl Napoleon Bonaparte steeds meer roem verwerft veroorzaakt zijn zuster Paulina schandalen met de familie onwelvallige minnaars. Ze wordt uitgehuwelijkt aan Prins Borghese, maar wordt in Parijs verliefd op een Franse officier die door Bonaparte naar het front in Rusland wordt gestuurd. De letterlijke kasteelroman in de marge van de historie moet het vooral van decors en aankleding hebben.

Les Mystères de Paris

1962 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Jill Haworth, Dany Robin, Raymond Pellegrin en Pierre Mondy.

Een rechtschapen markies heeft per ongeluk de dood van een arbeider veroorzaakt en wil de zorg voor diens dochter op zich nemen. Het meisje blijkt ontvoerd. Ondertussen is zijn geliefde hem ontrouw met een corrupte baron die hem wil uitschakelen. Een feuilleton-roman van Eugène Sue in stijl verfilmd met een sterk aangezet contrast tussen de sloppen en de salons van de aristocratie. Scenario van Jean Halain, Pierre Foucaud en Diego Fabri. Camerawerk van Marcel Grignon.

Vu du pont

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Raf Vallone, Maureen Stapleton, Carol Lawrence, Jean Sorel en Vincent Gardenia.

Nogal banale filmversie naar het toneelstuk van Arthur Miller over geheime liefdes, jaloezie en kwesties van eer in een Italiaanse familie, die in Brooklyn woont. Het acteerwerk is uitstekend maar het scenario is zwak.

L' Imprevisto

1961 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Anouk Aimée, Tomas Milian, Raymond Pellegrin, Jeanne Valerie en Jacques Morel.

De hebzucht van een jonge leraar brengt hem tot het beramen van een kidnap. Hij wordt daarbij geholpen door een vroegrijpe leerlinge en zijn vrouw. Haar frustraties over steriliteit uiten zich in moedergevoelens voor de ontvoerde baby waarvan ze geen afstand wil doen. De film bevat elementen van het psychologisch drama en van de thriller: voor het laatste zijn de suspense-effecten te sporadisch en te bekend en voor het eerste blijft in elk geval de tekening van de anti-held erg aan de oppervlakte. Milian doet niettemin zijn best en Aimée is ronduit schitterend als zijn tragische echtgenote.

Carillons sans joie

1961 | Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Oorlogsfilm van Charles Brabant. Met o.a. Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Dany Carrel, Roger Hanin en Roger Dumas.

Na invasie van Amerikaans leger in Tunesië in 1942 willen Duitse parachutisten Tunis bezetten. Frans eskader moet brug verdedigen tegen elke buitenlandse macht in afwachting van besluit van regering in Vichy. Toevallige incidenten doen de strijd voortijdig ontbranden. Film naar ware gebeurtenissen is opmerkelijk gefotografeerd, maar blijft verder van voorspelbare middelmaat, ook in de afwisseling van romantiek en humor tussen de oorlogstaferelen.

El Casco blanco

1960 | Komedie

Spanje 1960. Komedie van Pedro Bonvehi. Met o.a. José Luis Ozores, Elisa Montés, Anne Vernon en Raymond Pellegrin.

Een arme stakker droomt ervan agent te worden. Een onbelangrijke film die zeer middelmatig genoemd mag worden.

Secret professionnel

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Raoul André. Met o.a. Raymond Pellegrin, Dawn Addams, Renée Devillers, René Blancard en Jean Wall.

Een met een arts getrouwde gynaecologe wordt geconfronteerd met enige vrouwen die zwanger zijn van dezelfde losbol. Eén van de moeders halen ze over om haar kind zelf op te voeden, terwijl ze de baby van een ander meisje zelf adopteren. De vlak gefilmde en clichématige doktersroman draait omzichtig om de hete brij van de abortus heen en wisselt de problemen van de medische ethiek af met enkele uitermate flauwe komediescènes.

Le Feu aux poudres

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Pellegrin, Françoise Fabian, Charles Vanel, Peter van Eyck en Pierre Louis.

Politieman wordt verliefd op de vrouw van een smokkelaar die - onwetend van de ontrouw - vriendschap met hem sluit en hem medeplichtig wil maken. Ontdekking leidt tot een gewapende confrontatie die door politie-ingrijpen net niet voorkomen kan worden. Bekwame regie en spelprestaties geven aan het doorsnee misdaadverhaal spanning hoewel het tempo aan de trage kant is.

La Bonne tisane

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Hervé Bromberger. Met o.a. Raymond Pellegrin, Madeleine Robinson, Bernard Blier, Estella Blain en Roland Lesaffre.

Een stel pas gediplomeerde verpleegsters heeft hun eerste nachtdienst in een ziekenhuis waar een gangster wordt opgenomen, die tijdens een treffen met rivalen gewond is geraakt. Ondertussen bereidt diens maîtresse met enkele oude handlangers zijn ontsnapping uit Frankrijk voor. Curieuze combinatie van gangsterfilm met verpleegstersromantiek houdt zich aan alle clichés van beide genres, maar de afwisseling daarvan is redelijk onderhoudend.

Jusqu'au dernier

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Paul Meurisse, Marcel Mouloudji en Max Revol.

Een gangster besteelt zijn medebendeleden en duikt onder in het circus waar zijn zuster optreedt. Als ze hem toch op het spoor komen, leidt de afrekening tot de totale liquidatie van de bende en sneuvelt de hoofdpersoon als laatste. Hoewel het scenario neerkomt op slachtoffers tellen tot er niemand meer over is, geeft de circus-situering een sfeervolle achtergrond die in het camerawerk soms boeiend wordt benut. Het acteren is interessanter dan de rollen zelf.

Bitter Victory

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1957. Oorlogsfilm van Nicholas Ray. Met o.a. Richard Burton, Curd Jürgens, Ruth Roman, Raymond Pellegrin en Anthony Bushell.

Ray maakte Bitter Victory in Frankrijk, waar hij meer dan in Amerika als auteur gevierd werd. En inderdaad ontstijgt Ray opnieuw de Hollywood-clichés in dit oorlogsdrama. Zelfs de slechteriken zijn menselijk in een thematiek die vooruitloopt op klassiekers The Bridge on the River Kwai en Lawrence of Arabia. De Libische woestijn is het decor waarin kapitein Leith (Burton) en majoor Brand (Jürgens) documenten uit handen van de nazi's moeten stelen. Maar Brand heeft een hekel aan zijn officier Leith, omdat die iets met zijn vrouw (Roman) heeft gehad.

La Loi des rues

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Silvana Pampanini, Jean-Louis Trintignant, Jean Gaven en Roland Lesaffre.

Een brave barkeeper helpt een jonge gangster om op het rechte pad terug te keren en verliest daarbij aan hem een meisje dat ook aan de zelfkant dreigt te belanden. Samen zullen ze proberen het vol te houden in een respectabel bestaan. In dit onderwerelddrama is het gebruikelijke fatalisme vervangen door een optimistisch einde; het blijft niettemin clichématig. Een aardige, vroege rol van Trintignant als een zich reclasserende misdadiger.

Napoléon

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Sacha Guitry. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Pierre Brasseur, Gianna Maria Canale, Jean Chevrier en Danielle Darrieux.

Een film over het leven van Napoleon Bonaparte, met meer aandacht voor zijn liefdes, familie-affaires en politieke intriges dan voor zijn militaire en politieke verrichtingen. (Alle veldslagen zijn houterig geënsceneerd op zichtbaar steeds dezelfde locatie en met dezelfde figuranten.) In de opmerkelijke sterbezetting, die weinig te doen krijgt, speelt Gélin de jonge Bonaparte, terwijl Pellegrin de rol van keizer halverwege overneemt - hoewel de acteurs ongeveer even oud zijn en helemaal níet op elkaar lijken. Guitry zelf speelt Talleyrand. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Pierre Montazel.

Les Hommes en blanc

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Jean Chevrier, Fernand Ledoux en Christian Marquand.

Een ambitieuze jonge arts wordt, na tegenslagen in zijn carrière in Parijs, noodgedwongen assistent van een oude plattelandsdokter. Het idealisme slaat op hem over en hij kiest voor patiënten en opvolging van zijn leermeester boven roem in de stad. De film weet de clichés van de doktersfilm redelijk binnen de perken te houden en het beroep en het medisch milieu tamelijk authentiek te tekenen. Goed spel in de meeste rollen, vooral van Moreau als de verliefde vrouwelijke collega in een overigens al te voorbeeldig geschreven rol.

Le crâneur

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Dimitri Kirsenoff. Met o.a. Raymond Pellegrin, Marina Vlady, Dora Doll, Paul Frankeur en Hélène Vallier.

Een vrouw wordt vermoord in een nachtclub op Place Pigalle en de verdenking valt op haar minnaar, die in zijn pogingen om zijn onschuld te bewijzen een smokkelkomplot ontmaskert. Een vlot gemaakte misdaadfilm met een voor het genre hecht scenario, maar hij komt nauwelijks boven het gemiddelde van de huidige tv-krimi uit. Scenario van Jacques Companez en Claude Dessally.

La Lumière d'en face

1955 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1955. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Raymond Pellegrin, Brigitte Bardot, Roger Pigaut, Claude Romain en Jean Debucourt.

Na een ongeluk trouwt een impotente vrachtrijder met een mooie jonge vrouw die een verhouding krijgt met de overbuurman. Het taboe-onderwerp en de beginnende reputatie van Bardot maakten de broeierige film destijds spraakmakend. Pellegrin overacteert zijn dramatische effecten, Bardot acteert nog heel onzeker, wat haar personage aandoenlijk maakt.

Chantage

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Guy Lefranc. Met o.a. Raymond Pellegrin, Magali Noël, Leo Genn, Georges Chamarat en Noël Roquevert.

Nadat haar vader als chanteur is gearresteerd, wordt zijn onwetende dochter verkoopster bij een bevriende antiquair. Zowel haar werkgever als de buurman die haar het hof maakt zijn ook lid van de bende en proberen haar mogelijk belastende getuigenis te voorkomen. De verliefdheid van de buurman wordt echter geleidelijk aan oprecht, waardoor hij in gewetensnood komt. Deze conventionele film noir krijgt onbedoelde suspense omdat het louche voorkomen van Pellegrin zijn goede bedoelingen voor de toeschouwer heel lang twijfelachtig doet lijken.

Les Intrigantes

1954 | Drama, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Rouleau, Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Etchika Choureau en Jane Marken.

Theaterdirecteur Paul Rémi wordt ervan beschuldigd zijn zakenpartner van een smalle loopbrug boven de bühne de dood in te hebben geduwd. Hij duikt onder terwijl echtgenote Mona tijdelijk de honneurs waarneemt. Laatstgenoemde krijgt er echter lol in, het zou dus goed uitkomen als Paul niet terugkeert. Klein opgezet misdaaddrama naar Jacques Roberts roman La machination van drie jaar eerder is niet genrespecialist Decoins pakkendste, maar door de sfeervol gefotografeerde theatercoulisse en de goede acteurs zeker de moeite waard. Louis de Funès speelt met verve een onuitstaanbare dramaturg.

Les Impures

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Pierre Chevalier. Met o.a. Micheline Presle, Raymond Pellegrin, Dora Doll, René Sarvil en Jo Dest.

Handelaars in blanke slavinnen hebben het op een nachtclubzangeres voorzien die in opdracht verleid moet worden door een aan lager wal geraakte jongeman. Hoewel hij echt verliefd op haar wordt, belandt ze toch in Tanger, waar de aanbidder haar met verlies van zijn leven weet te redden. De kwaliteitsacteurs en de uitstekende fotografie (van Henri Alékan) zijn verspild aan het driestuiversscenario waar de regie óók niets van weet te maken.

La Romana

1954 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Raymond Pellegrin, Xenia Valderi, Gino Buzzanca, Gina Lollobrigida en Franco Fabrizi.

Een in de liefde teleurgesteld volksmeisje probeert maatschappelijk hogerop te komen, maar vervalt tot prostitutie. Na een nieuwe liefde voor een politiek bewuste arbeider komt ze weer alleen te staan en moet voor haar aanstaand kind zorgen. Hoewel Moravia zelf de beroemde roman tot scenario bewerkte, ontbreken bijna alle nuances van het boek, ook omdat Lollobrigida haar rol alleen decoratief invult. Destijds was dat spectaculair genoeg om haar internationale sterstatus te bevestigen.

Les Compagnes de la nuit

1953 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Nicole Maurey, Pierre Cressoy en Marthe Mercadier.

Zogenaamde autohandelaar weet naïeve meisjes tot prostitutie te brengen. Hij rost onwillige nieuwelinge zo af dat ze het niet overleeft, wat door twee andere prostituées is gezien. Een wordt ook tot zwijgen gebracht, van de tweede wordt de vriend het slachtoffer. Beroemdste van alle natte-asfaltfilms uit de jaren vijftig die een plaats in het jeugdsentiment behoudt, niet door opmerkelijke kwaliteiten, maar door verzameling van bijna alle clichés en gekozen acteurs van het genre, Arnoul in de eerste plaats.

Le grand jeu

1953 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1953. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Gina Lollobrigida, Jean-Claude Pascal, Arletty, Raymond Pellegrin en Peter van Eyck.

Vriendschap, rivaliteit, liefde en tragische ongelukken in het Vreemdelingenlegioen. De film mist, ondanks de fraaie fotografie van de exotische locaties, de sfeervolle aanpak van de vooroorlogse versie en is daardoor veel minder overtuigend. Het spel van Pascal en Pellegrin is het ergste minpunt. Scenario van Jacques Feyder en Charles Spaak.

La Rage au corps

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Jean-Claude Pascal, Philippe Lemaire en Antoine Balpêtré.

Een nymfomane vrouw kan ondanks oprechte pogingen tot beheersing het lonken niet laten, ook niet na haar huwelijk met een degelijke wegenbouwer. Ze volgt hem naar een nieuw karwei, waar ze de enige vrouw is te midden van vele mannen die graag misbruik van de situatie maken. De broeierige, sfeervol gemaakte film overtuigt nauwelijks als analyse van een ziekte-geval, maar Arnoul is mooi en fascinerend. Dat alle sympathie naar haar uitgaat komt ook omdat de Franse jeune premiers van de jaren '50 naar huidige maatstaven allemaal zulke louche engerds lijken.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Manon des sources

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Jacqueline Pagnol, Raymond Pellegrin, Rellys, Robert Vattier en Christian Lude.

Na de dood van een Provençaalse boer heeft de concurrent een waterbron omgeleid zodat hij de boerderij met dorre akkers voor een zacht prijsje kon kopen. De dochter woont sindsdien in een berggrot en neemt wraak door de bron te stelpen die voor de watertoevoer in het hele dorp zorgt. Dit simpele verhaal wordt verteld in een film van uitzonderlijke lengte die met zóveel tragi-komische observaties en kleurrijke personages is volgestopt dat de aandacht geen moment verslapt.

Le Banquet des Fraudeurs

1950 | Drama

Duitsland​/​​België 1950. Drama van Henri Storck. Met o.a. Françoise Rosay, Christiane Lenier, Raymond Pellegrin, Yves Deniaud en Paul Frankeur.

Met camerawerk van de wonderlijk begaafde Eugen Sch[KA3]ufftan (en van Raymond Picon-Borel) was deze debuutfilm van Storck de eerste Belgische co-produktie. Het rammelt nogal wat spelers- en dialoogregie betreft, maar de film levert (mede door het scenario van Charles Spaak en adviezen van André Cayatte) uitstekend amusement op over smokkelaars en over een verliefde grenswachtersdochter in de streek van het Drielandenpunt.

Un Flic

1947 | Oorlogsfilm, Misdaad, Film noir

Frankrijk 1947. Oorlogsfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Suzy Carrier, Michèle Martin, Gaby Bruyère, Yvonne Yma en Palmyre Levasseur.

Een lid van een politiefamilie gaat op het slechte pad vanwege de liefde van een vrouw en pleegt een mislukte overval waarbij hij het leven laat. Het scenario van Jacques Companeez is sterk maar conventioneel en de film - misschien de beste van Maurice de Canonge - mag gezien worden vanwege de zowel nauwkeurige als gruwelijke schildering van de Bevrijding van Parijs gezien van het Hoofdbureau van politie evenals opmerkelijke spelprestaties, met name van Coëdel in de rol van inspecteur Renaud. Daarbij moet men ook niet de decors van Robert Dumesnil vergeten die haast niet realistischer konden.

Le Diamant de cent sous

1947 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Suzy CArrier, Noëlle Norman, Marcelle Monthil, René Dary en Raymond Pellegrin.

Tamme politiekomedie rond een gestolen diamant. Er wordt meer gepraat dan gehandeld en de film lijdt nogal aan een gebrek aan middelen. Toch nog het aanzien waard dankzij de fantasie en het opgewekte spel.

La Femme en rouge

1946 | Drama, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Pierre Larquey, Jean Debucourt, Andrex, Yves Furet en Raymond Pellegrin.

De vrouw in het rood, dat is Irm[KA2]ene (Sylvestre) die wordt omgebracht door een geducht bendeleider. Heeft te maken met de diefstal van een schilderij van grote waarde. Maar detective Roland Gauthier (Furet) zal zijn onderzoek tot een goed einde brengen. Banale regie maar overtuigende vertolking.

Naïs

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Leboursier. Met o.a. Jacqueline Bouvier, Raymond Pellegrin, Henri Poupon, Germaine Kerjean en Charles Blavette.

Gebochelde arbeider Toine (Fernandel) is hopeloos verliefd op een vissersdochter Na[KA3]is Micoulin (Bouvier) die echter een jonge student prefereert. De vader (Poupon) van het meisje betrapt haar met haar minnaar en wil de eer van zijn dochter wreken. Het korte verhaal van Emile Zola gaf Pagnol een melodramatisch uitgangspunt dat hij in de uitwerking niet voor overmatige sentimentaliteit wist te behoeden. Het liefdesverdriet van bultenaar Fernandel is wel erg hevig aangezet. Hoewel Leboursier als regisseur wordt vermeld, draaide Pagnol vrijwel de gehele film (als regisseur). Pagnol schreef het scenario (en de dialogen). De fotografie was in handen van Charles Suin en Walter Wottitz.

Marie la Misère

1945 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1945. Romantiek van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Madeleine Sologne, Ginette Roy, Palmyre Levasseur, Pierre Renoir en Paul Meurisse.

Marie verlaat haar geliefden als zij in het leven slagen en rijk worden. Zij keert dan terug naar de armen, onbegrepenen en onbekenden want in werkelijkheid hunkert zij ernaar de Goede Fee te spelen! Een dergelijk onderwerp doet het ergste vermoeden. Tegenwoordig zou zo'n film bol van de psychoanalyse hebben gestaan. Goed, ook al gaat het zeker niet om de beste film van De Baroncelli, deze deels tragische, deels komische film verveelt geen moment.