Theodoros Angelopoulos (1935-2012): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 19 films gevonden.

Trilogia II: I skoni tou hronou

2008 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Duitsland​/​​Rusland 2008. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Willem Dafoe, Michel Piccoli, Bruno Ganz, Irène Jacob en Christiane Paul.

Tegen de achtergrond van verschillende continenten schetst de Griekse filmnestor Angelopoulos de familiegeschiedenis van A (Dafoe), een Amerikaanse filmregisseur met Griekse voorouders. Terwijl hij een film opneemt in Rome, raakt in Berlijn A's dochter vermist. Angelopoulos houdt afstand van zijn personages en vraagt met zijn losse verhaalstructuur enig geduld van de kijker: die ziet een mooie verzameling acteurs, een tikje verdwaald in een visueel poëtische film. Angelopoulos (1935) overleed in 2012 tijdens de productie van het derde deel van dit drieluik dat met The Weeping Meadow was begonnen.

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

Eleni

2003 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Frankrijk 2003. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Alexandra Aidini, Nikos Poursadinis, Vassilis Kolovos en Giorgos Armenis.

Eleni is het verhaal van een vrouw die alles kwijtraakt. De film, de eerste drie uur van een trilogie, is zware kost. Nooit wordt Eleni, met haar tragische lot, een vrouw van vlees en bloed. Angelopoulos´ film heeft te weinig ideeën om tot nadenken te stemmen, en is te cerebraal om te kunnen ontroeren.

Mia aioniotita kai mia mera

1998 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1998. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Isabelle Renauld, Bruno Ganz, Achileas Skevis, Alexandra Ladikou en Despina Bebedeli.

Boos was regisseur Angelopoulos toen hij in 1995 niet de Gouden Palm won. Alsof de juryleden beducht waren voor nog een woedeaanval, gaven ze de Griekse meester voor zijn volgende film, ook vaak L'Eternité et un jour genoemd, wél de hoofdprijs. Daarbij bijvoorbeeld Festen, Idioterne en La vita è bella negerend. Niet dat Mia aiwniothta kai mia mera geen schitterend gemaakt, sfeervol en episch werk is, maar je moet wel over buitengewoon veel inlevingsvermogen beschikken om je niet te laten ontmoedigen door de vele deprimerende en intellectualistische aspecten. Het tempo is langzaam glijdend. De acteurs houden zich rustig, de muziek is ingetogen en de camera zoemt dan wel rijdt bij voortduring kalm in. Kalm als de zee waaraan hoofdpersoon Alexander (Ganz) zijn leven lang woonde. Kalm als de herfst, de fase waarin Alexanders leven zich bevindt. Alexander mijmert over vervlogen tijden, maar wordt nog een laatste keer gepassioneerd over het heden en de toekomst, wanneer hij een arm Albanees straatjongetje (Skevis) onder zijn hoede neemt.

To vlemma tou Odyssea

1995 | Drama

Griekenland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1995. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson en Maia Morgenstern.

Filmregisseur A. (Keitel) is op zoek naar drie ontbrekende bobijnen van de eerste film ooit in de Balkan gedraaid in 1905 door de gebroeders Manakis. Filmhistorici negeren die film. A.`s zoektocht krijgt iets hero[KA3]isch, zelfs mytisch. Zijn zoektocht wordt een reis door de tijd, waarin herinneringen van de Manakis-broers steeds zijn pad kruisen. Hij komt telkens weer een vrouw tegen (steeds gespeeld door Morgenstern). In een andere context had hij van hen kunnen houden, maar nu is dit onmogelijk. Hij zwerft over een groot deel van Oost en Zuid-Europa en doet het verleden van deze streek herleven, evenals de verscheidenheid van de mensen die ze bevolken. Een indrukwekkend filmgedicht van Angelopoulos, op zoek naar het nog onbezoedelde filmbeeld waarop de commercie nog geen greep had. Voor de cineast begint en eindigt de twintigste eeuw met Sarajevo, een stad vol martelaars, waar de kunst echter elke oorlog, elke crisis heeft overleefd. Niet direct een eenvoudige film, wel een die de toeschouwer heel wat te bieden heeft, op voorwaarde dat hij zich gewillig laat leiden door Angelopoulos. Deze laatste schreef het scenario samen met Tonino Guerra en Petros Markaris. Prachtige fotografie van Yorgos Arvanitis.

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland​/​​Spanje​/​​Noorwegen​/​​Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Le regard d'Ulysse

1995 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Griekenland​/​​Italië 1995. Historische film van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson, Thanassis Vengos, Yorgos Michalakopoulos en Dora Volanaki.

Herhaling. Een Grieks-Amerikaanse regisseur A. (Keitel) keert na 30 jaar terug naar zijn geboorteland voor de promotie van zijn nieuwste film. Hij maakt tevens gebruik van gelegenheid om 3 verloren gewaande spoelen met film van de gebroeders Manakis uit de ontstaansperiode van de bioscoop na te speuren. Deze tocht voert hem door de Balkan, een soort Odyssee zonder goden, en doet hem ten slotte belanden in het filmmuseum van Serajevo te midden van de Bosnische burgeroorlog.

To meteaora vima tou pelargou

1991 | Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Griekenland​/​​Zwitserland 1991. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Gregory Karr, Dora Chrysikou en Ilias Logothetis.

Tv-verslaggever Karr reist naar de Grieks-Turkse grens om een reportage te maken over asielzoekers, die zich aan de poorten van West-Europa verzameld hebben. In een oude spoorwagon meent hij tussen de bonte verzameling van Albaniërs, Iraniërs, Koerden en Turken de onder mysterieuze omstandigheden verdwenen Griekse minister Mastroianni en zijn vrouw Moreau te herkennen. De reporter vraagt zich af of de voormalige minister soms uit vrije wil een nieuw bestaan heeft gezocht; een vraagstuk dat in deze intellectualistische film over nieuwe culturele verschillen met de landsgrens als de symbolische scheiding, onbeantwoord blijft. De titel slaat op de precaire balans, die kan doorslaan voordat men het beseft. De regisseur schreef samen met Tonino Guerra, Petros Markaris en Thanassis Valtinos het scenario. Het camerawerk is van Yorgos Arvanitis en Andreas Sinanos.

L'Héritage de la chouette

1989 |

Frankrijk 1989. Chris Marker. Met o.a. Theodoros Angelopoulos en Cornelius Castoriadis.

Tv-verslaggever Karr reist naar de Grieks-Turkse grens om een reportage te maken over asielzoekers, die zich aan de poorten van West-Europa verzameld hebben. In een oude spoorwagon meent hij tussen de bonte verzameling van Albaniërs, Iraniërs, Koerden en Turken de onder mysterieuze omstandigheden verdwenen Griekse minister Mastroianni en zijn vrouw Moreau te herkennen. De reporter vraagt zich af of de voormalige minister soms uit vrije wil een nieuw bestaan heeft gezocht; een vraagstuk dat in deze intellectualistische film over nieuwe culturele verschillen met de landsgrens als de symbolische scheiding, onbeantwoord blijft. De titel slaat op de precaire balans, die kan doorslaan voordat men het beseft. De regisseur schreef samen met Tonino Guerra, Petros Markaris en Thanassis Valtinos het scenario. Het camerawerk is van Yorgos Arvanitis en Andreas Sinanos.

Topio stin omichli

1988 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1988. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Michalis Zeke, Tania Paleologou, Stratos Tzorzoglou, Eva Kotamanidou en Aliki Giorgioglou.

De vijf-jarige Alexandros (Zeke) en de elf-jarige Voula hebben een onbekende vader, maar hun moeder verzint er een die in het verre Duitsland woont. De kinderen besluiten hem te gaan zoeken en maken een eindeloze reis. Onderweg maken ze kennis met het rondtrekkend toneelgezelschap van Giorgioglou. Ze reizen een eindje mee tot de kust en daarna gaan ze liften en Paleologou wordt door een vrachtwagenchauffeur verkracht. In feite is het een imaginaire reis, hetgeen de kijker al snel duidelijk wordt, door de overvloed aan droombeelden. De film heeft een zeer complexe structuur. In dit poëtische werk blijken Griekse mythen en universele begrippen hun waarde behouden te hebben in de moderne maatschappij. Scenario van Tonino Guerra, Thanassis Valtinos en regisseur Angelopoulos. Camerawerk van Giorgis Arvanitis.

O melissokomos

1986 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Griekenland 1986. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Marcello Mastroianni, Vassia Panagopoulou, Nadia Mourouzi, Serge Reggiani en Jenny Roussea.

Na tevergeefs te hebben gezocht naar vriendschap, en na een ellendig avontuurtje met een meisje dat hij toevallig had ontmoet, vernielt een eenzame imker van vijftig zijn bijenkorven. Hij komt daarbij om. Een zelfmoord gebracht in een stijl die kenmerkend is voor Angelopoulos, traag, beschouwend, met vele langdradige opnamen en een minutieus uitgewerkt scenario. Op het tweede plan staat het personage, dat verslag doet van de mislukking van zijn gevoels- en gezinsleven. Het diepgevoelige realisme van deze film fascineert de aandachtige kijker, terwijl Mastroianni opvalt in de hoofdrol. Regisseur Guerra heeft aan het scenario meegewerkt. De film is het tweede deel in een trilogie van min of meer op zichzelf staande films en werd bekroond tijdens het filmfestival van Venetië in 1988 met een Zilveren Leeuw.

Taxidi Sta Kythera

1984 | Fantasy

Griekenland 1984. Fantasy van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Manos Katrakis, Mary Chronopoulou, Dionyssis Papayannopoulos, Giorgos Nezos en Athinodoros Proussalis.

Deze film is de moderne versie van de Odyssee en werd op het filmfestival in Cannes in 1984 bekroond met de Best Screenplay Award.

O Megalexandros

1980 | Historische film, Drama

Griekenland​/​​Italië 1980. Historische film van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Omero Antonutti, Eva Kotmanid, Grigoris Evanghelatos en Norma Mozzato.

1900. Alexander de Grote, een rebellenleider die strijdt tegen het grootgrondbezit, ontsnapt uit de gevangenis, gijzelt een aantal aanzienlijke Engelsen en keert terug naar zijn geboortedorp. Daar blijkt veel veranderd te zijn. Een vervreemdende en fascinerende metafoor over zaken als macht, eigendom, helden en heersers, waarin de humor niet ontbreekt. Een meesterwerk.

I Kynighi

1977 | Drama, Historische film

Griekenland 1977. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Mary Hronopoulou, Eva Kotamanidou, Aliki Georgeouli, Betty Valasi en Vangelis Kazan.

De film gaat verder waar THE TRAVELLING PLAYERS ophield. De regisseur blijft de Griekse geschiedenis tot aan het heden volgen. In Griekenland was de film een flop, maar in Frankrijk en andere Europese landen had hij succes. De film gaat over een groep jagers die op een lijk uit de burgeroorlog stuiten. Ze nemen het lijk uit de vrieskou mee naar hun jachthut waar ze een onderzoek beginnen. De film maakt gebruik van flashbacks. Engelse titel: THE HUNTERS.

O Thiassos

1975 | Historische film

Griekenland 1975. Historische film van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Eva Kotamanidou, Aliki Georgoulis, Statos Pachis, Maris Vassiliou en Petros Zarkadis.

De film behandelt een historisch rumoerige periode, van 1939 tot 1952, toen Griekenland te maken had met de dood van een dictator, de Italiaanse WO II-invasie, de burgeroorlog tussen links en rechts, de hulp van de Engelsen en tenslotte van de Amerikanen. Deze dynamische film was de eerste Griekse die internationaal erkenning kreeg. Gemaakt in de jaren zeventig. Engelse titel: THE TRAVELLING PLAYERS.

O, Thiassos

1974 |

Griekenland 1974. Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Aliki Goegoulis en Eva Kotamanidou.

De film behandelt een historisch rumoerige periode, van 1939 tot 1952, toen Griekenland te maken had met de dood van een dictator, de Italiaanse WO II-invasie, de burgeroorlog tussen links en rechts, de hulp van de Engelsen en tenslotte van de Amerikanen. Deze dynamische film was de eerste Griekse die internationaal erkenning kreeg. Gemaakt in de jaren zeventig. Engelse titel: THE TRAVELLING PLAYERS.

Meres tou 36

1972 |

Griekenland 1972. Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Thanos Grammenos, Christos Kalavrouzos, Toula Stathopoulou, Petros Hoidas en C. Himaras.

Een sterk politiek drama dat de smerige gevolgen van intrige, verraad en geweld toont. Engelse titel: DAYS OF '36.

Anaparastasis

1970 | Drama, Misdaad

Griekenland 1970. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Toula Stathopoulou, Yannis Totsikas, Thamos Grammenos, Petros Hoedas en Nikos Alevras.

Economische noodzaak noopt een man tot emigratie naar Duitsland. Zijn vrouw, die hij achterlaat, neemt, gekweld door eenzaamheid en wanhoop, een minnaar. Wanneer de echtgenoot terugkeert, wordt hij door de vrouw en de minnaar vermoord. Zij begraven het lijk in de tuin en doen een half-geslaagde poging om te ontsnappen. Maar de verdwijning van de man leidt tot een onderzoek dat in de richting van de moordzuchtige geliefden wijst. Een meeslepende film, die geïnspireerd is op een krantebericht. Engelse titels: RECONSTRUCTION en RE-ENACTMENT.

Kierion

1968 | Sciencefiction

Griekenland 1968. Sciencefiction van Dimosthenis Theos. Met o.a. Anestis Vlakos, Dimos Starenios, Stavros Tornes, Helen Theofilou en Elli Xanthaki.

In deze meesterlijke thriller, die doet denken aan Costa- Gavras, wordt een waar gebeurd voorval uit de moderne Griekse geschiedenis verbeeld. Een Amerikaanse journalist, die de burgeroorlog volgt, wordt dood aangetroffen op een strand. Om locatie, tijdstip en politieke voorvallen te verhullen is het decor dat van een science fiction-wereld. De film ging in 1974 in Griekenland in première.