Pierre Michael: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Le microcrocus petroleum

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Pierre Michael, Mireille Audibert, Sady Rebbot en Bob Askloff.

Onder deze onmogelijke titel gaat een zeer klassieke detectivefilm schuil. 's Nachts proberen onbekenden de fabriek van de firma Sotax, gevestigd in een van de Parijse voorsteden, in brand te steken. Als ze betrapt worden, vluchten ze per auto en komen om het leven bij een afschuwelijk ongeluk. Dit laatste lijkt vreemd en er wordt dan ook een onderzoek naar ingesteld. Eersteklas werk voor Barma, een oude rot in het vak, die honderden zo niet meer produkten als deze heeft gemaakt. Hij weet ten minste hoe hij de spanning erin moet houden.

La victime choisie

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Pierre Michael, Mireille Audibert, Michel Vitold, Eva Swan en Bob Askloff.

Een geavanceerd elektronisch bedrijf heeft een revolutionaire vrachtwagen voor bijzondere transporten ontworpen, die is beveiligd tegen brand en explosieven, en onbreekbaar is. Een kind van zes jaar kan raden, dat tal van lieden uit diverse, en elkaar niet allemaal even welgezinde kringen, dit technische wonder zeer graag eens van dichtbij zouden willen zien. Een weinig origineel thema, dat begint bij een kampvuur van vrijmetselaarszonen en eindigt bij het leven van de lezer en de toeschouwer zelf. Als de aanpak nu op z'n minst oigineel was, maar het scenario is in elk geval veel te algemeen!

Quatre-vingt-treize

1990 | Oorlogsfilm, Historische film

Frankrijk 1990. Oorlogsfilm van Alain Boudet. Met o.a. Michel Etcheverry, Pierre Michael, Maurice Garrel en Patrick Lemaitre.

De historische roman van Victor Hugo over de bloedige opstand in de Vendée, waar gelovige koningsgezinden slaags raakten met ongelovige republikeinen. Werd voor de tv bewerkt door Claude Sentelli. Centraal staan twee neven, die door de strijd tegenover elkaar komen te staan: Etcheverry, leider der opstandelingen en Michael, die officier in het leger van de Republiek is.

Symphonie

1987 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1987. Drama van Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. Gisèle Pascal, Wolf Roth, Joséphine Chaplin, Pierre Michael en Rachel Cathoud.

De geschiedenis van een rijk horlogemakersgeslacht uit Chaux- de-Fonds naar een speciaal voor deze film geschreven scenario van Cesare Ferrario. Een imitatie van al die eindeloze Amerikaanse series. Niets ontbreekt, alle voor de lezers van 'France-Soir' gangbare cliché's zijn aanwezig. Knap verpakt door een regisseur die niet vreselijk goed en ook niet vreselijk slecht werk aflevert voor zowel televisie- als bioscoopscherm. Deze internationale produkties zijn evenwel volkomen gespeend van een ziel en daarbij niet erg origineel.

Légitime violence

1982 | Misdaad

Frankrijk 1982. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Claude Brasseur, Véronique Genest, Thierry Lhermitte, Roger Planchon en Michel Aumont.

Een weekend-uitstapje van een bourgeois-familie loopt uit op een tragedie als - op de huisvader na - alle leden worden neergeschoten door een trio voortvluchtige gangsters. De overlevende wil zich wreken op de schuldigen; hij komt in contact met een mysterieus genootschap voor zelfverdediging, dat hem bij zijn speurtocht behulpzaam zal zijn. Zeer goed spel en een gespannen vormgeving nemen niet weg dat het vigilante-karakter van de film - ondanks kritische kanttekeningen - nogal bedenkelijk is. Jean-Patrick Manchette en Patrick Laurent bewerkten een idee van Véra Belmont.

Cinq % de risque

1979 | Misdaad

Frankrijk​/​​België 1979. Misdaad van Jean Pourtalé. Met o.a. Bruno Ganz, Jean-Pierre Cassel, Aurore Clément, Pierre Michael en Fernand Guiot.

Een bizar thema: het opzetten van de volmaakte misdaad, door met behulp van een wiskundige techniek en nauwkeurige computerberekeningen een rotsvast alibi te construeren. Helaas draait dit al snel uit op een eindeloze autorally (het lijkt wel een reclamefilm voor het betreffende merk), zodat het project halverwege eigenlijk al op een mislukking uitloopt. De tweede speelfilm van Pourtalé. De laatste?

Le vélo dans l'herbe

1972 | Mysterie, Drama

België 1972. Mysterie van Paul Roland. Met o.a. Pierre Michael, Claire Wauthion, Anne Chappuis, Uta Wagner en Raymond Peyra.

De geschiedenis van drie vrouwen en een journalist, die hen allerlei gruwelijke onthullingen doet. Wat gefilosofeer over het onvermogen van de mens om dat leven te leiden, waarvan hij droomt (logisch!). Het idee was niet slecht maar het scenario, de dialogen en de regie komen zelden nader tot elkaar. Eerstgenoemde is realistisch en nauwgezet, terwijl de dialogen slap en verwarrend zijn. Het geheel verzandt in ongelofelijk gemaakte dromerige kunstzinnigheid van niks. Gewoon een luchtbel.

Le Droit d'aimer

1972 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Eric le Hung. Met o.a. Omar Sharif, Florinda Bolkan, Pierre Michael, Gilles Ségal en Didier Haudepin.

Een vrouw van een naar een eiland gedeporteerde politieke gevangene bedelt twee jaar lang dagelijks op het ministerie om permissie tot bezoek en geeft ieder ander politiek activisme op. Tenslotte krijgt ze toestemming tot bezoek van [KA1]e[KA1]en uur, wat het verzet bij de man aanwakkert. Hij wordt door cipiers gedood. De opmerkelijke roman van de gevluchte Griekse Francoise Xenakis [KL](Elle lui disait dans l'île) kreeg een gezichtsloze verfilming - in Bulgarije met internationale en vlak acterende sterren - waarbij de concrete politieke referenties angstvallig zijn weggemoffeld. De symbolische sprei die de heldin weeft van stukken eigen kleding blijft een papieren idee dat het tijdsverloop even fantasieloos aangeeft als vroeger de vallende kalenderblaadjes.

Jusqu'à plus soif

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Juliette Mayniel, Pierre Michael, Bernadette Lafont, Henri-Jacques Huet en René Dary.

Een nieuwe dorpsonderwijzeres in Normandië maakt zich onmogelijk door haar verwantschap met een inspecteur die clandestiene drankstokerij in die streek bestrijdt. Als ze merkt dat ook haar leerlingen hun koffie met een 'drupje' aanlengen, komt ze in actie, maar wordt als tegenmaatregel tegen haar wil dronken gevoerd. Het economisch belang van de wijnindustrie maakte alcoholisme voor de Franse film een taboe-onderwerp. De moed van de keuze van het onderwerp wordt teniet gedaan door de al te gezochte uitwerking van het verhaal. Goed spel.

Saint-Tropez Blues

1961 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van Marcel Moussy. Met o.a. Marie Laforêt, Jacques Higelin, Pierre Michael en Stéphane Audran.

Een studente gaat met haar vriend naar Saint Tropez en wordt geïntroduceerd bij de vakantiehoudende jet set. Een veronderstelde flirt van haar vriend met een rijke toeriste wekt haar jaloezie en daarmee het bewustzijn van haar liefde. Na de verzoening gaan ze een dancing exploiteren. Het uiterst magere verhaaltje in dit regiedebuut van de criticus en scenarioschrijver Moussy is vooral aanleiding voor een ironische milieuschets, die meer scherpte en sjeu had kunnen gebruiken. Laforêt is als actrice nog onvoldoende om de hoofdrol interessant te maken.

Un Panier à crâbes

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Joseph Lisbona. Met o.a. Pierre Michael, Anne Doat, Anne Tonietti, Michel Barbey en Michel Etcheverry.

Liefdesverdriet inspireert een student tot het schrijven van een autobiografisch scenario. Ondanks het onbegrip en de tegenwerking van de filmbusiness, weet hij het te realiseren. De film levert hem een bekroning in Cannes op, maar zijn walging van het milieu verdwijnt daardoor niet. Deze zogenaamde sleutelfilm over corruptie en commercieel gesjoemel mist iedere overtuigingskracht, omdat Lisbona noch het talent van zijn held, noch zijn eigen talent aannemelijk maakt. Hierdoor lijkt de amateuristische film een produkt van rancune.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.