Ritwik Ghatak: regie, cast, scenario en muziek.
Er zijn 5 films gevonden.

Jukti Takko Ar Gappo

1974 | Drama

India 1974. Drama van Ritwik Ghatak. Met o.a. Ritwik Ghatak, Tripti Mitra, Shaonli Mitra, Bijon Bhattacharya en Saugata Barman.

Filmisch testament, deels zelfportret van een man die aan TB leed en niet meer van de drank kon afblijven. Met zelfspot, want de hoofdrolspeler wordt in de eerste sc[KA2]ene door zijn vrouw het huis uitgegooid en dit verlopen type kan dan alleen nog maar de fles omvatten. Toch weet hij een zwerftocht door Oost-Bengalen te beginnen met een jonge vrouw, die aan zijn zijde blijft. Tegen het slot sluit Ghatak zich aan bij een bende en komt voor het vuurpeloton. Zijn laatste gebaar - symbolisch? - is dat hij de camera (van Baby Islam die hem trouw bleef) overgoot met alcohol. Twee jaar later was Ghatak dood en niemand weet precies hoe hij het klaar speelde de film te financieren, het scenario te schrijven en de hoofdrol te spelen. Een einde dat zeker tot de verbeelding spreekt, al was de thematiek cursorisch.

Titash Ekti Nadir Naam

1972 | Drama

India 1972. Drama van Ritwik Ghatak. Met o.a. Rosy Samad, Kabari Choudhury, Roushan Jamil, Rani Sarkar en Sufia Rustam.

De verdroging van een rivier maakt dat de vissers zonder vorm van bestaan komen te zitten. Zij zijn te trots om boer te worden, want zij weten dat die vrije slaven zijn van de tollenaars en grootgrondbezitters. Geleidelijk aan verkommeren ze. Maker Ghatak die het scenario schreef, baseerde zich op zijn herinneringen uit het voormalige Oost-Bengalen. Met veel stijl en gevoel heeft hij de verdoemenis vastgelegd. Achter de camera stond Baby Islam. Behoort tot de top van het werk van de regisseur.

Subarna Rekha

1962 | Drama

India 1962. Drama van Ritwik Ghatak. Met o.a. Abhi Bhattacharya, Bijon Bhattacharya, Indrani Chakrabarty, Gita De en Sriman Tarun.

Calcutta 1948. Vluchteling Ishwar Chakrabarty (Abhi Bhattacharya) woont in een vluchtelingenkamp aan de rand van de stad. Dankzij een vriend wordt hij rijk. Daarna stapelen de moeilijkheden zich op: hij kan niet uit de kaste, waartoe hij behoort; alles mislukt ineens. Zijn familie valt uiteen, er gebeuren ongelukken, armoede treft hem totdat de dood erop volgt. Ghatak die zijn eigen scenario schreef, heeft aan de hand van dit bezielende drama de vertwijfeling en het onafwendbare noodlot van de Bengaalse vluchtelingen willen schilderen. Dat is hem gelukt en de film is een must voor liefhebbers van de derde wereldcinema. Het camerawerk is van Dilip Ranjan Mukhopadhyay.

Komal gandhar

1961 |

India 1961. Ritwik Ghatak. Met o.a. Anil Chatterjee, Satindra Bhattacharya en Abanish Bannerjee.

Calcutta 1948. Vluchteling Ishwar Chakrabarty (Abhi Bhattacharya) woont in een vluchtelingenkamp aan de rand van de stad. Dankzij een vriend wordt hij rijk. Daarna stapelen de moeilijkheden zich op: hij kan niet uit de kaste, waartoe hij behoort; alles mislukt ineens. Zijn familie valt uiteen, er gebeuren ongelukken, armoede treft hem totdat de dood erop volgt. Ghatak die zijn eigen scenario schreef, heeft aan de hand van dit bezielende drama de vertwijfeling en het onafwendbare noodlot van de Bengaalse vluchtelingen willen schilderen. Dat is hem gelukt en de film is een must voor liefhebbers van de derde wereldcinema. Het camerawerk is van Dilip Ranjan Mukhopadhyay.

Meghe dhaka tara

1960 | Drama

India 1960. Drama van Ritwik Ghatak. Met o.a. Supriya Choudhury, Anil Chattopadhyay, Bijon Bhattacharya, Gita De en Niranjan Ray.

De onbaatzuchtige Bengaalse Nita is met haar ouders naar Calcutta gevlucht. Ze houdt de familie het hoofd boven water en ze mag daarom niet trouwen, maar op een dag wordt ze ziek.