Kenneth Anger

Regisseur, Acteur, Producer

Kenneth Anger is regisseur, acteur en producer.
Er zijn 8 films gevonden.

Pop Odyssee: Die Beach Boys und der Satan

2000 | Documentaire, Muziek

Duitsland 2000. Documentaire van Christoph Dreher. Met o.a. Brian Wilson, Dick Dale, Kenneth Anger, Charles Manson en Don Was.

Eerste deel van een interessante blik op de popcultuur uit de jaren 1960 over de Californian Dream, die ook een donkere zijde kende in de vorm van een nachtmerrie. De 48-jarige regisseur- scenarioschrijver Dreher geeft de kijker met The Beach Boys als belangrijkste groep en leider Brian Wilson aan het woord inzicht in de psychedelische- en hippiebeweging en de negatieve reactie erop die zich o.a. uitte in de beestachtige rituele moorden die door Charles Manson en zijn bende begaan werden - de satan slaat op Manson. Het tweede deel is getiteld: POP ODYSSEE: HOUSE OF THE RISING PUNK. Het camerawerk is van Horst Markgraf. Dreher maakte de achttiendelige documentaire serie over popmuziek Lost in Music, waarvoor hij de Adolf Grimme-prijs ontving.

Busby Berkely: Going Through the Roof

1998 | Biografie

Japan/Nederland/Verenigde Staten/Canada/Verenigd Koninkrijk 1998. Biografie van David Thompson. Met o.a. Kenneth Anger, Richard Barrios, Dorothy Coonan Wellman, Jerome Delamater en J. Hoberman.

VV.

Busby Berkeley: Going Through The Roof

1997 | Documentaire, Biografie

Canada/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1997. Documentaire van David Thompson. Met o.a. Kenneth Anger, Esther Williams, Tony Thomas, Jerome Delamater en J. Hoberman.

Een portret van de legendarische Busby Berkeley (William Berkeley Enos, 1895-1976) die, na een carri[KA2]ere als choreograaf op Broadway in 1930 door Eddie Cantor naar Hollywood gehaald werd voor de muzikale nummers in WHOOPIE. Hij kreeg een contract van Warner Bros voor wie hij de spektakulaire choreografie verzorgde voor o.a. 42nd STREET en de GOLDDIGGER- Films. Hij bracht een optimistische noot in deprimerende tijden, ook al ging hij de werkelijkheid niet steeds uit de weg. Zijn dansuitvoeringen gingen, voor die tijd, erg ver de erotische toer op en toen hij aan DAMES begon kreeg hij af te rekenen met het Hays-office (censuurdienst) en de kerk. Na gerechtelijke moeilijkheden door een auto-ongeval waarbij drie doden vielen, verloor W.B. interesse in Busby, die naar M.G.M. ging, waar hij vooral routineklussen voorgeschoteld kreeg. Na nog een opvallende beurt met THE GANG'S ALL HERE voor Fox, viel hij in een diepe put na de dood van zijn moeder. Hij trachtte zelfmoord te plegen, bracht een tijd door in een psychiatrische instelling, maar kon in de jaren 1950 toch nog enkele malen zijn genialiteit bewijzen. De film stelt zich erg kritisch op t.o.v. Berkeley, maar tekent toch een menselijk portret, bijgekleurd door een aantal vrouwen die nog met hem werkten, w.o. Esther Williams en de chorus-girls Dorothy Wellman, Toby Merrill en Pat Gill. Een groot aantal fragmenten uit zijn bekendste films werden uiteraard ook opgenomen. Thompson schreef het scenario en de teksten van Berkeley worden ingesproken door Larry Robinson. Kate Hirson tekende voor de montage en Kramer Morgenthau bediende de camera voor het nieuwe materiaal. Een grondig beeld van een uiterst complex en interessant man die mee het aangezicht van Hollywood bepaalde in de jaren 1930.

Scorpio Rising

1964 | Experimenteel, Drama

Verenigde Staten 1964. Experimenteel van Kenneth Anger. Met o.a. Bruce Byron, Barry Rubin, Frank Carifi en Johnny Sapienza.

De jonge motorrijder Scorpio (Byron) maakt zich op voor een [KL]gay party[KLE], gevolgd door een levensgevaarlijke rally. Zowat de meest legendarische van de [KL]bikers[KLE] underground films van midden jaren 1960, bekroond in 1967 op het Festival van Evian. De tijd van het Christendom is voorbij en in de plaats komt het niets ontziend geweld, vernietiging en dood. Boosaardige krachten worden getoond in alle mogelijke symbolen. Beelden van de held Scorpio worden oversneden met beelden van Marlon Brando (in THE WILD ONE), Hitler, James Dean. Een ruige homo-party wisselt af met Christus die zijn discipelen ontmoet en de motorrally wordt onderbroken door scënes van Christus die per ezel Jerusalem binnenrijdt. Leder en motorgeraas staat in schril contrast met de populaire hitsongs van die periode, w.o. 'Wind Up Doll' en 'I Will Follow Him' van Little Peggy March, 'Blue Velvet' van Bobby Vinton, 'Devil in Disguise' van Elvis Presley, 'Hit The Road Jack' van Ray Charles, 'The Point of No Return' van Dion en 'White Power' van The Surfaris. Het is een uitbeelding van geweld, een oefening in zwarte humor en een document van de motorcycle cultus. Een onvergetelijk beeld van de pre-power flower generatie. Scenario en fotografie zijn van regisseur Anger.

Lucifer Rising

-1 |

. Kenneth Anger.

De jonge motorrijder Scorpio (Byron) maakt zich op voor een [KL]gay party[KLE], gevolgd door een levensgevaarlijke rally. Zowat de meest legendarische van de [KL]bikers[KLE] underground films van midden jaren 1960, bekroond in 1967 op het Festival van Evian. De tijd van het Christendom is voorbij en in de plaats komt het niets ontziend geweld, vernietiging en dood. Boosaardige krachten worden getoond in alle mogelijke symbolen. Beelden van de held Scorpio worden oversneden met beelden van Marlon Brando (in THE WILD ONE), Hitler, James Dean. Een ruige homo-party wisselt af met Christus die zijn discipelen ontmoet en de motorrally wordt onderbroken door scënes van Christus die per ezel Jerusalem binnenrijdt. Leder en motorgeraas staat in schril contrast met de populaire hitsongs van die periode, w.o. 'Wind Up Doll' en 'I Will Follow Him' van Little Peggy March, 'Blue Velvet' van Bobby Vinton, 'Devil in Disguise' van Elvis Presley, 'Hit The Road Jack' van Ray Charles, 'The Point of No Return' van Dion en 'White Power' van The Surfaris. Het is een uitbeelding van geweld, een oefening in zwarte humor en een document van de motorcycle cultus. Een onvergetelijk beeld van de pre-power flower generatie. Scenario en fotografie zijn van regisseur Anger.

Invocation of My Demon Brother

-1 |

. Kenneth Anger.

De jonge motorrijder Scorpio (Byron) maakt zich op voor een [KL]gay party[KLE], gevolgd door een levensgevaarlijke rally. Zowat de meest legendarische van de [KL]bikers[KLE] underground films van midden jaren 1960, bekroond in 1967 op het Festival van Evian. De tijd van het Christendom is voorbij en in de plaats komt het niets ontziend geweld, vernietiging en dood. Boosaardige krachten worden getoond in alle mogelijke symbolen. Beelden van de held Scorpio worden oversneden met beelden van Marlon Brando (in THE WILD ONE), Hitler, James Dean. Een ruige homo-party wisselt af met Christus die zijn discipelen ontmoet en de motorrally wordt onderbroken door scënes van Christus die per ezel Jerusalem binnenrijdt. Leder en motorgeraas staat in schril contrast met de populaire hitsongs van die periode, w.o. 'Wind Up Doll' en 'I Will Follow Him' van Little Peggy March, 'Blue Velvet' van Bobby Vinton, 'Devil in Disguise' van Elvis Presley, 'Hit The Road Jack' van Ray Charles, 'The Point of No Return' van Dion en 'White Power' van The Surfaris. Het is een uitbeelding van geweld, een oefening in zwarte humor en een document van de motorcycle cultus. Een onvergetelijk beeld van de pre-power flower generatie. Scenario en fotografie zijn van regisseur Anger.

Inaugration of the Pleasure Dome

-1 |

. Kenneth Anger.

De jonge motorrijder Scorpio (Byron) maakt zich op voor een [KL]gay party[KLE], gevolgd door een levensgevaarlijke rally. Zowat de meest legendarische van de [KL]bikers[KLE] underground films van midden jaren 1960, bekroond in 1967 op het Festival van Evian. De tijd van het Christendom is voorbij en in de plaats komt het niets ontziend geweld, vernietiging en dood. Boosaardige krachten worden getoond in alle mogelijke symbolen. Beelden van de held Scorpio worden oversneden met beelden van Marlon Brando (in THE WILD ONE), Hitler, James Dean. Een ruige homo-party wisselt af met Christus die zijn discipelen ontmoet en de motorrally wordt onderbroken door scënes van Christus die per ezel Jerusalem binnenrijdt. Leder en motorgeraas staat in schril contrast met de populaire hitsongs van die periode, w.o. 'Wind Up Doll' en 'I Will Follow Him' van Little Peggy March, 'Blue Velvet' van Bobby Vinton, 'Devil in Disguise' van Elvis Presley, 'Hit The Road Jack' van Ray Charles, 'The Point of No Return' van Dion en 'White Power' van The Surfaris. Het is een uitbeelding van geweld, een oefening in zwarte humor en een document van de motorcycle cultus. Een onvergetelijk beeld van de pre-power flower generatie. Scenario en fotografie zijn van regisseur Anger.

Fireworks

-1 |

. Kenneth Anger.

De jonge motorrijder Scorpio (Byron) maakt zich op voor een [KL]gay party[KLE], gevolgd door een levensgevaarlijke rally. Zowat de meest legendarische van de [KL]bikers[KLE] underground films van midden jaren 1960, bekroond in 1967 op het Festival van Evian. De tijd van het Christendom is voorbij en in de plaats komt het niets ontziend geweld, vernietiging en dood. Boosaardige krachten worden getoond in alle mogelijke symbolen. Beelden van de held Scorpio worden oversneden met beelden van Marlon Brando (in THE WILD ONE), Hitler, James Dean. Een ruige homo-party wisselt af met Christus die zijn discipelen ontmoet en de motorrally wordt onderbroken door scënes van Christus die per ezel Jerusalem binnenrijdt. Leder en motorgeraas staat in schril contrast met de populaire hitsongs van die periode, w.o. 'Wind Up Doll' en 'I Will Follow Him' van Little Peggy March, 'Blue Velvet' van Bobby Vinton, 'Devil in Disguise' van Elvis Presley, 'Hit The Road Jack' van Ray Charles, 'The Point of No Return' van Dion en 'White Power' van The Surfaris. Het is een uitbeelding van geweld, een oefening in zwarte humor en een document van de motorcycle cultus. Een onvergetelijk beeld van de pre-power flower generatie. Scenario en fotografie zijn van regisseur Anger.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Kenneth Anger op televisie komt.

Reageer