Michael Luciano: montage.
Er zijn 10 films gevonden.

Stripes

1981 | Komedie

Verenigde Staten 1981. Komedie van Ivan Reitman. Met o.a. Bill Murray, Harold Ramis, Warren Oates, John Candy en P.J. Soles.

Twee mannen zijn teleurgesteld in het leven en besluiten een nieuwe toekomst op te bouwen bij het leger. De ongedisciplineerde John Winger (Murray) wordt meteen het doelwit van de drilsergeant. Het peloton wordt opgemerkt door een majoor, die besluit hen op een geheime missie te sturen. Veel heeft het niet om het lijf, maar regisseur Reitman, die met Murray en Ramis ook Ghostbusters zou maken, heeft onmiskenbaar talent voor het produceren van pretentieloze niemendalletjes als Kindergarten Cop en Dave. Mooie bijrol van de in 1994 op 43-jarige leeftijd overleden komiek John Candy.

Twilight's Last Gleaming

1977 | Thriller, Actiefilm

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1977. Thriller van Robert Aldrich. Met o.a. Burt Lancaster, Richard Widmark, Charles Durning, Melvyn Douglas en Paul Winfield.

Een onevenwichtige luchtmachtofficier kraakt een raketbasis en dreigt WO III te beginnen als de Amerikaanse regering geen schuld bekent inzake haar Vietnam-politiek. Een wat lange maar erg spannende bewerking van Walter Wager's roman Viper Three door Ronald Mac Cohn tot scenario bewerkt.

Hustle

1975 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1975. Film noir van Robert Aldrich. Met o.a. Burt Reynolds, Catherine Deneuve, Ben Johnson, Paul Winfield en Eileen Brennan.

Politieman Reynolds wordt opgeroepen omdat aan het strand een lijk gevonden is. Het dode lichaam is van een meisje dat al enkele weken spoorloos was. De zaak wordt afgedaan als zelfmoord. Maar haar vader, Johnson, pikt dit niet. Reynolds besluit de zaak toch op eigen houtje verder uit te zoeken en zo komt hij terecht in het wereldje van advocaat Albert, waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Een formidabele cast kan onmogelijk een slecht scenario redden, daar is deze film het bewijs van. Scenarioschrijver Steve Shagan probeerde alle elementen uit de série noire op een rijtje te zetten, maar sloeg de plank volledig mis. Het werd een uitzichtloze, pretentieus gemaakte thriller zonder suspense, gefilmd door Joseph Biroc.

The Longest Yard

1974 | Drama, Sportfilm, Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1974. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Burt Reynolds, Eddie Albert, Ed Lauter, Michael Conrad en Jim Hampton.

Football-prof Reynolds, die in de bajes zit, krijgt opdracht om een football-team van gevangenen samen te stellen, dat het moet opnemen tegen een ploeg van bewakers, die zorgvuldig is samengesteld door gevangenisdirecteur Albert. Wint hij dan zal de ijdele directeur de vernedering van zijn personeel afstraffen, en als hij verliest is hij de speelbal van zijn sadistische cipiers. Een humoristische en zeer onderhoudende film ook al ben je niet bekend met de regels van het spel. Scenario van Tracy Keenan Wynn. Ook bekend als THE MEAN MACHINE.

The Grissom Gang

1971 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1971. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Kim Darby, Scott Wilson, Tony Musante, Connie Stevens en Ralph Waite.

Wrede plattelands film noir ten tijde van de Grote Depressie met miljonairsdochter Barbara Blandish (Darby) als gijzelaar van de moreel afgestompte familie Grissom. De Gummo-achtige bende wil geld, zoon Slim Grissom (Wilson) wil seks. Een vreemde film waarin elementen van Bonnie and Clyde en Faulkners roman 'Sanctuary' op een curieuze manier zijn gecombineerd. Het ongemakkelijke verhaal werd door Aldrich doorspekt met gitzwarte humor en bruut geweld. The Grissom Gang is een remake van de Britse film No Orchids for Miss Blandish die in 1948 stof deed opwaaien vanwege de 'sadistisch pornografische' inhoud.

The Dirty Dozen

1967 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1967. Oorlogsfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Lee Marvin, Ernest Borgnine, Charles Bronson, Jim Brown en George Kennedy.

Vlak voor D-day krijgt een geallieerde commandant (Marvin) de opdracht om twaalf langgestrafte militairen te selecteren, die in ruil voor strafvermindering deel moeten nemen aan een gevaarlijke missie, waarvan er waarschijnlijk maar weinig terug zullen komen. De problemen beginnen overigens al op de thuisbasis. Prima oorlogsfilm, op een wat ouderwetse manier: Spielberg noemde The Dirty Dozen als een van de films die een veel te geromantiseerd beeld geven van de Tweede Wereldoorlog, iets wat hij in zijn Saving Private Ryan probeerde recht te zetten.

Hush...Hush, Sweet Charlotte

1964 | Drama, Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1964. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead en Cecil Kellaway.

Voormalige Southern belle Charlotte Hollis, van wie men zegt dat zij veertig jaar eerder de hakbijlmoord op haar minnaar pleegde, woont met dienstmeid Velma in haar somber-statige herenhuis in Louisiana. Wanneer ze dreigt te worden onteigend roept ze de hulp in van nicht Miriam. Nichtlief, echter, heeft zo haar eigen agenda. Gillend gekke American gothic toont Aldrich op zijn genrebest. In de fantastische fotografie van Joseph F. Biroc (1903-1996), een spooksymfonie van halflicht en kruipschaduw, vervloeien het horrorhuis en de wilde gezichtsuitdrukkingen van de topspelers bijna met elkaar. Laatste (bij)rol van Mary Astor voor haar pensioen.

4 for Texas

1963 | Komedie, Western

Verenigde Staten 1963. Komedie van Robert Aldrich. Met o.a. Frank Sinatra, Dean Martin, Anita Ekberg, Charles Bronson en Ursula Andress.

Twee schavuiten, Zack Thomas (Sinatra) en Joe Jarrett (Martin), ontfutselen de buit van een roofoverval aan de bende van Matson (Bronson). Vrijwel onmiddellijk nadat ze het geld in handen hebben proberen ze elkaar af te troeven, ze denken het geld namelijk goed te kunnen gebruiken aan de pokertafel. Weinig geslaagde, kolderiek bedoelde western, waarin naast rat-packers Sinatra en Martin rollen zijn weggelegd voor mooie actrices Ekberg en Andress en waarin zelfs The Three Stooges komen opdraven. Maar grappig, spannend of interessant wordt het maar niet.

What Ever Happened to Baby Jane?

1962 | Thriller, Horror, Drama

Verenigde Staten 1962. Thriller van Robert Aldrich. Met o.a. Bette Davis, Joan Crawford, Victor Buono, Marjorie Bennett en Anna Lee.

Stunt casting. Zo noem je het, als je acteurs inhuurt die elkaar in het ­dagelijks leven het licht in de ogen niet gunnen. In de hoop op vuurwerk, en rinkelende kassa’s. Diva’s Bette Davis en Joan Crawford lagen al jaren met ­elkaar in de clinch vanwege onderling weggekaapte liefdes en filmrollen en waren dus ideaal voor dit psychologische drama, waarin Davis als verknipt voormalig kindsterretje, almaar gekker wordt terwijl ze haar zus, een aan een rolstoel gekluisterde Hollywoodster, treitert. Magistraal acteerwerk tegen een achtergrond van lichamelijk en geestelijk verval in een afbrokkelende villa.

The Wonderful Country

1959 | Western

Verenigde Staten​/​​Mexico 1959. Western van Robert Parrish. Met o.a. Robert Mitchum, Julie London, Gary Merrill, Pedro Armendáriz en Jack Oakie.

Martin Brady (Mitchum) wordt door zijn Mexicaanse werkgever naar Puerto in Texas gezonden om wapens te kopen. Hij raakt gewond door een ongeval en moet er blijven. Hier ontmoet hij Ellen Colton (Londen), de vrouw van de Amerikaanse legerofficier Major Colton (Merrill). Hij wordt verliefd op haar. Ondertussen worden zijn wapens gestolen en de Mexicanen verdenken hem ervan dat hij ze zelf wilde verkopen. Zwoele, complexe western met een schitterende Mitchum en een London, die sensueler is dan ooit. Het scenario dat Robert Ardrey baseerde op een roman van Tom Lea geeft beiden de kans om zich van hun beste kant te laten zien, maar sleept zich op bepaalde momenten echt voort. Zeer mooie fotografie van Floyd Crosby en Alex Phillips.