Inge Meysel

Acteur

Inge Meysel is acteur.
Er zijn 63 films gevonden.

Die Liebenden vom Alexanderplatz

2001 | Romantiek

Duitsland 2001. Romantiek van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Inge Meysel, Johanna-Christine Gehlen, Eleonore Weisgerber, Hans Peter Hallwachs en Helga Göring.

Weer eens een krachttoer van de hoogbejaarde Meysel. Ze speelt Ruth Levenstein, een jodin uit New York, die in 1942 in Berlijn toen zij zwanger was, met de hulp van Richard Kr[KA3]oger aan de nazi`s kon ontsnappen. Richard is overleden en ze keert na al die jaren, met haar kleindochter Sarah Weinberg (Gehlen) die op een grote uitgeverij werkt, terug voor de begrafenis. Ruths dochter Liz (Weisgerber) weigerde om haar moeder te begeleiden, maar kan later door de gebeurtenissen een reis niet vermijden. Het wordt een weerzien, het ophalen van herinneringen over oude liefdes en een confrontatie met het verleden, waarmee definitief dient te worden afgerekend. Alles speelt zich af rondom de nieuwe (en onherkenbare) Alexanderplatz. Eenmaal in Berlijn overpeinst Ruth waarom Max Sch[KA3]onbeck, haar toenmalige geliefde en de vader van Liz, indertijd niet op het rendez-vous was. Later hoorde ze dat hij in Stalingrad gevallen zou zijn. De weduwe van Richard, Lotte (G[KA3]oring), meent dat zij na de val van de Berlijnse muur Max gezien zou hebben en dat zou betekenen dat hij al die tijd in Oost-Duitsland verbleef. Uit de papieren, die in Richards nalatenschap worden gevonden, blijkt hoe de vork werkelijk in de steel zat. Sarah was om twee redenen met haar oma meegegaan: ontsnappen aan haar saaie verloofde Gordon (Freitag), en het tekenen van een contract met fotograaf Tom Pfeiffer (Mommsen), op wie ze verliefd wordt. Gordon duikt op in Berlijn en Liz is verbolgen over het feit dat haar moeder nooit de waarheid (over haar echte vader) heeft gesproken. Het scenario van Monika Schmid gaat ten onder aan de beste bedoelingen en overdreven sentiment en dat is heel jammer. Het camerawerk is van Klaus Brix.

Die Liebenden vom Alexanderplatz

2001 |

Duitsland 2001. Monika Schmid. Met o.a. Eleonore Weisgerber, Johanna-Christine Gehlen en Inge Meysel.

Ruth Levenstein keert, na 60 jaar in New York geleefd te hebben, terug naar Berlijn om de begrafenis van een oude vriend bij te wonen. Door hem kon zij in 1942 overleven en vluchten uit nazi-Duitsland. Herinneringen komen boven aan haar grote liefde Max Schönbeck. Als Liz, de dochter van Ruth, ook uit Amerika overkomt, is de verwarring compleet. Ze krijgt te horen wie haar werkelijke vader is...

Tatort - Blaues Blut

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Helmut Förnbacher. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Kurt Hart, Inge Meysel en Heidrun Gärtner.

Als journaliste Anette Bille (G[KA3]artner) vermoord wordt, verdenken Paul Stoever (Krug) en Peter Brockm[KA3]oller (Brauer) onmiddellijk haar echtgenoot, een producent zonder scrupules. Ze komen algauw tot de conclusie dat ze een dood spoor volgen. Bij het nagaan in welke kringen Anette verkeerde, ontdekken ze dat ze de minnares was van de getrouwde graaf Ehrenfried Sch[KA3]onach und Ratau (Rühaak) en dat zij zwanger was. Zo krijgen Stoever en Brocki te maken met de adel, die helemaal niet zo edel blijkt te zijn als zij zich voordoen. Voordat het speurdersduo de zaak kan oplossen, ontdekken we als kijker dat dit kliekje zich nog heel machtig voelt en meent dat ze het nog steeds voor het zeggen hebben. In werkelijkheid zijn het niet meer dan een stelletje intriganten, maar het tweetal commissarissen van de afdeling moordzaken laat zich door hen geen rad voor ogen draaien. Het dramatische scenario van Raimund Weber is niet onaardig en het spel is goed. Ja, dat is Meysel die tante Poldi speelt. De film scoorde hoog bij de kijkers -bijna tien miljoen mensen keken. Aflevering 433.

O Tannenbaum

2000 |

Duitsland 2000. Karin Hercher. Met o.a. Marlen Diekhoff, Heinz Reincke en Inge Meysel.

Als journaliste Anette Bille (G[KA3]artner) vermoord wordt, verdenken Paul Stoever (Krug) en Peter Brockm[KA3]oller (Brauer) onmiddellijk haar echtgenoot, een producent zonder scrupules. Ze komen algauw tot de conclusie dat ze een dood spoor volgen. Bij het nagaan in welke kringen Anette verkeerde, ontdekken ze dat ze de minnares was van de getrouwde graaf Ehrenfried Sch[KA3]onach und Ratau (Rühaak) en dat zij zwanger was. Zo krijgen Stoever en Brocki te maken met de adel, die helemaal niet zo edel blijkt te zijn als zij zich voordoen. Voordat het speurdersduo de zaak kan oplossen, ontdekken we als kijker dat dit kliekje zich nog heel machtig voelt en meent dat ze het nog steeds voor het zeggen hebben. In werkelijkheid zijn het niet meer dan een stelletje intriganten, maar het tweetal commissarissen van de afdeling moordzaken laat zich door hen geen rad voor ogen draaien. Het dramatische scenario van Raimund Weber is niet onaardig en het spel is goed. Ja, dat is Meysel die tante Poldi speelt. De film scoorde hoog bij de kijkers -bijna tien miljoen mensen keken. Aflevering 433.

Die blauen und grauen Tage

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Dagmar Damek. Met o.a. Inge Meysel, Peter Sattmann, Susanne Lothar, Emily Behr en Johanna C. Neuhold.

De 89-jarige veterane Meysel als de hoogbejaarde oma Lotte Hansen, die bij haar zoon Olaf (Sattmann) intrekt. Ze lijdt af en toe aan hevige vergeetachtigheid en in heldere ogenblikken meent zij dat ze het gezin van haar zoon tot last is. Olaf wil er niet van horen om zijn moeder in een bejaardentehuis te laten opnemen. Na een omzwerving en een ongelukje komt oma Hansen in een ziekenhuis terecht, waar ze kennis maakt met Frau Klapproth (Meineke), Frau Perge (Schroth) en Herr Ronnebach (Baas), allemaal oudjes, die het nog best goed doen, maar voor geen goud in een tehuis willen. De oplossing wordt dan gevonden: het kwartet sticht hun eigen onderkomen. Naar de roman van Monika Feth, die evenwel bepaalde clich[KA1]es bevat: de bijzondere band tussen oma en haar kleindochter Vera (Neuhold) die haar grootmoeder telkens uit een benarde situatie tracht te redden, de angst voor het bejaardentehuis, enz. De rol van Meysel is niettemin een tour-de-force. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr. De titel slaat op een dagboekje, waarin oma kleindochter Evi vraagt op te tekenen wanneer zij een grauwe dag heeft, waarop alles misgaat, of een heldere dag beleeft, waarop alles blauw is.

Heimatgeschichten: Ausgetrickst

1999 |

Duitsland 1999. Olaf Kreinsen. Met o.a. Rolf Nagel, Heinz Reincke en Inge Meysel.

Als Johanna Schubert tijdens het opruimen van de zolder op nutteloze rommel stoot vermoedt ze dat huisgenoot Konrad Prack verslaafd is aan busreisjes waar goedkope producten aan de man worden gebracht. Konrad ontkent, maar als Johanna een gesprek tussen hem en zijn vriend Schimmelpfennig afluistert worden haar vermoedens bevestigd en besluit ze alles tot op de bodem uit te zoeken

Heimatgeschichten

1999 | Korte film

Duitsland 1999. Korte film van Wigbert Wicker, Guido Pieters, Wolfgang Storch, Karin Hercher en Helmut Förnbacher. Met o.a. Nicole Heesters, Ferdinand Dux, Sabine Postel, Dieter Pfaff en Lonny Kellner.

1. Der Schatz in der Scheune. De geslepen Henry Korte waant zich de koning te rijk als hij op een boerenerf onder een stapel hooi zijn droomauto ontdekt: een Benz cabrio uit 1951. Henry zal de domme boer om de tuin leiden en de auto voor een appel en een ei lospeuteren. De zaken lopen echter anders. 2. Die Gebrauchsanweisung. Theo Hinze laat zich in een doe-het-zelfzaak door de verkoper overhalen een riant tuinhuis aan te kopen. De man verheugt zich op zijn droomhuisje, maar als het geheel in zelfbouwpakketten wordt afgeleverd gaat de man een ellendige periode tegemoet

Die blauen und die grauen Tage

1999 |

Duitsland 1999. Dagmar Damek. Met o.a. Susanne Lothar, Peter Sattmann en Inge Meysel.

De hoogbejaarde Lotte Hansen wordt door haar zoon liefdevol in huis opgenomen. Omdat ze zo nu en dan een steekje vallen en het gevoel heeft dat ze zijn gezin tot last is, denkt ze erover om in een bejaardentehuis te gaan wonen. Gelukkig tonen haar nieuwe vrienden dat het ook anders kan

Heimatgeschichten: Zwei süße Früchtchen

1998 |

Duitsland 1998. Helmut Förnbacher. Met o.a. Charlotte Schmitz, Heinz Reincke en Inge Meysel.

Beatrix en Boris uit het kinderrijke gezin Kalinke hebben de senioren Johanna en Konrad uitgekozen als draagkrachtige, vervangende grootouders. Pas gaandeweg krijgen 'opa en oma' door dat hun twee lieverdjes het achter de ellebogen hebben

Das vergessene Leben

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Inge Meysel, Florian Lukas, Nina Vorbrodt, Sebastian Münster en Katrin Saß.

Sophia (Meysel), een oude vrouw, wordt ergens in Zuid- Duitsland van de Autobahn opgepikt en afgeleverd in een psychiatrisch ziekenhuis. De oude dame heeft geen papieren bij zich en weet zich niets te herinneren. Axel (Lukas) die medicijnen studeert en een practicum doet, ontfermt zich over Sophia, die steevast weigert te praten. Na veel moeite slaagt hij erin haar vertrouwen te winnen en tussen Axel en de eigenzinnige Sophia ontstaat een hechte vriendschapsband. Hij wil zijn ervaringen met Sophia in zijn scriptie verwerken en ondervindt daarbij tegenwerking van het hoofd van de afdeling, Dr. Roth (Sass), die zijn behandeling eerder amateuristisch gepruts vindt dan een ware therapie. Over haar afkomst komt Axel niets te weten tot Sophia zich op een dag verspreekt en zich indirect verraadt. In de hoop dat ze haar geheugen terugvindt trekt Axel met haar naar Hamburg zonder dat Dr. Roth op de hoogte is. Weer een sublieme bijna-one-woman-show van de onverwoestbare Meysel, die moeiteloos de hele film domineert, maar de jonge Lukas slaagt erin om overeind te blijven t.o.v. het grandioze talent van deze 'grande dame'. Prietzel die het scenario met Ruth Toma schreef, heeft zich niet laten verleiden door het onderwerp om goedkoop sentiment in de film te brengen. Een krachttoer die voor de kijker een rijke filmervaring oplevert. Achter de camera stond Florian Ballhaus.

Polizeiruf 110: Gänseblümchen

1997 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1997. Misdaad van Ulrich Stark. Met o.a. Martin Lindow, Oliver Stritzel, Andrea Sawatzki, Inge Meysel en Henry Hübchen.

Kalle (Stritzel) wil met Gabi Bauer (Sawatzki) trouwen, maar voordat zij er serieus over kunnen praten, wordt zij vermoord. Zij was de secretaresse van burgemeester Huffer (M[KA3]uller). Hoewel de Kripo bijna zeker weet, dat dit het werk is van een seriemoordenaar die Sauerland onveilig maakt, denken dorpskoddebeiers Kalle en Sigi (Lindow) er heel anders over. Er zijn gemeenteraadsverkiezingen in Volpe en Huffer heeft een belangrijke uitdager, die hem weleens zou kunnen verslaan. Lage trucs zijn dan niet ongewoon omdat men denkt dat in de politiek ieder doel geheiligd is. Met de hulp van de schrandere Oma Kampnagel (Meysel) leren zij de heren uit de grote stad een lesje. Het scenario van Dirk Salomon en Thomas Wesskamp ligt voor de hand, maar wekt de sympathie voor de hermandad die je beste kameraad is en door hogerhand niet serieus genomen wordt. Vijf jaar later zien we Sawatzki als Kommissarin Charlotte Sänger in Frankfurt in de serie TATORT. Het camerawerk is van Manfred Ensinger en Jürgen Schoenemann. Aflevering 187.

Guppies zum Tee

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Stephan Meyer. Met o.a. Inge Meysel, Jeannette Arndt, Michael Roll, Monika Peitsch en Ferdinand Dux.

De oma van Amelia moet naar een bejaardentehuis, maar doet er alles aan terug te kleren naar haar oude woning.

Polizeiruf 110: Kurzer Traum

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Uwe Kockisch, Inge Meysel en Rolf Hoppe.

De angstige Armin (Horwitz), die bij zijn oma (Meysel) op de hoeve was opgegroeid, loopt samen met zijn broer Gerd (Kockisch) patrouille langs de Duits-Poolse grens, toen nog de buitengrens van de EU, waarbij zij het voornamelijk hebben voorzien op clandestiene immigranten. Gerd zou graag willen trouwen met de dochter van timmerman Goertz (Hoppe), maar beide families zijn sedert jaar en dag gebrouilleerd om een stukje land. Uitgerekend Armin vindt op de nachtelijke ronde een lijk, hetgeen veroorzaakt dat Hauptkommissarin Tanja Voigt (Sa[KL29]) de zaak komt onderzoeken. Bange Armin verzwijgt overigens dat hij een knappe Roemeense heeft gevonden in de landbouwschuur, die naast het lijk lag. Niettemin zal zij een sleutelrol spelen zowel in de familievete als bij de oplossing van de moordzaak. Het scenario van Scarlett Kleint is niet slecht en de hoofdrollen doen het goed in deze door de politiek enigszins achterhaalde aflevering (nummer 185).

Babuschka

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Petra Haffter. Met o.a. Inge Meysel, Lola Müthel, Vladimir Weigl, Beate Jensen en Anne-Sophie Briest.

Lekker huldebetoon aan de 86-jarige Meysel, die een vrolijk oudje wilde zijn maar die te kampen krijgt met ondankbare nakomelingen die de levenslustige ouwe tante in een rusthuis willen stoppen. Dat neemt Meysel niet en zij 'adopteert' een gezin dat uit de voormalige Sovjet-Unie naar Duitsland emigreerde. Geen hoogvlieger, sterk betreden paden, maar af en toe realistisch en hartverwarmend. Scenario van Rosemarie von Schach, muziek van Stefan Warmut, camerawerk van Michael Heiter.

Heimatgeschichten - Das wird schon werden

1995 | Familiefilm

Duitsland 1995. Familiefilm van Stefan Lukschy. Met o.a. Inge Meysel, Sabine Postel, Katja Studt, Christoph Bantzer en Peer Jäger.

Oma Meysel heeft zopas haar man verloren en haar kinderen Postel, Bantzer en Jäger maken zich zorgen over haar toekomst. Meysel wil echter haar zelfstandigheid niet opgeven en bijgevolg ook niet intrekken bij één van de drie. Klein erebetoon aan actrice Meysel, in de 'Heimatgeschichten'-reeks, geschreven door Wolfgang Tumler. Familiekortfilmpje dat vooral oma's een hart onder de riem steekt.

Großmutters Courage

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Karin Hercher. Met o.a. Inge Meysel, Philipp Niedersen, Enzi Fuchs, Karin Giegerich en Paul Frielinghaus.

Nadat haar zoon en schoondochter tijdens hun vakantie door een ongeluk om het leven zijn gekomen, moet oma Meyenburg (Meysel) in haar eentje voor haar kleinzoon Marco (Niedersen) van twaalf jaar zorgen. De kinderrechter vindt dat een vrouw van tachtig niet voor een kind dat de puberteit in gaat, kan zorgen en wil Marco in een pleeggezin plaatsen. Zoiets laat oma Meyenburg niet gebeuren! Met humor, esprit en moed zet de bekende, inmiddels 85-jarige actrice Meysel een schat van een oma neer. Het scenario is van Charlotte Drews-Bernstein en Gabriele Kreis. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Glück auf Kredit

1994 |

Duitsland 1994. Marcus Scholz. Met o.a. Charles Régnier, Ulrike Folkerts en Inge Meysel.

Nadat haar zoon en schoondochter tijdens hun vakantie door een ongeluk om het leven zijn gekomen, moet oma Meyenburg (Meysel) in haar eentje voor haar kleinzoon Marco (Niedersen) van twaalf jaar zorgen. De kinderrechter vindt dat een vrouw van tachtig niet voor een kind dat de puberteit in gaat, kan zorgen en wil Marco in een pleeggezin plaatsen. Zoiets laat oma Meyenburg niet gebeuren! Met humor, esprit en moed zet de bekende, inmiddels 85-jarige actrice Meysel een schat van een oma neer. Het scenario is van Charlotte Drews-Bernstein en Gabriele Kreis. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Mrs. Harris fährt nach Moskau

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Inge Meysel, Krystian Martinek, Hans Clarin, Jürgen Thormann en Heinz Diesing.

Verdere avonturen van Mrs. Harris (Meysel), de werkster uit Londen, die een reis naar Moskou wint en een liefdesbrief de Sovjetunie binnensmokkelt voor toneelspeler in spe Hugh Lockwood (Martinek) en problemen krijgt met de KGB. Volledig achterhaald entertainment van veteraan pulp-filmer Gottlieb. Het scenario is van Ted Willis en ontleend aan de personages die bedacht werden door de bekende schrijver uit het verleden, Paul Gallico.

Suche Familie - zahle bar

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Marcus Scholz. Met o.a. Inge Meysel, Siegfried Kernen, Sabine Postel, Tamara Rohloff en Gerhard Olschewski.

Onderhoudende, onbenullige komedie over suikertantetje Meysel, die na jaren van afwezigheid in Zuid-Amerika terugkeert naar Hamburg en door drie inhalige neven beneveld wordt. Als ze de fortuinjagers doorziet, doet ze zich voor als armlastig. De familie laat haar algauw vallen. Ze ontmoet antiquair Krumm, die niet op haar geld uit is, maar die wel haar onaangename karaktertrekjes blootlegt. De waarheid is niet gemakkelijk te verwerken. Jammer dat het zo voorspelbaar is. Scenario van de regisseur en achter de camera stond Ingo Hamer.

Mrs. Harris und der Heiratsschwindler

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Inge Meysel, Ferdy Mayne, Karin Hardt, Ivan Desny en Daliah Lavi.

Meysel speelt de titelrol Ada Harris in deze zedenkomedie. Wanneer haar oude schoolvriendin Mary Smith (Hardt) wil trouwen met Andr[KA1]e Le Germain (Desny), twijfelt Ada meteen aan de goede bedoelingen van de aanstaande bruidegom. Zij laat hem schaduwen door haar goede vriend majoor Watkins (Mayne). Als die haar vermoeden bevestigt, is voor Andr[KA1]e het spelletje uit, maar de aanstaande van Mary reageert zoals een gentleman dat betaamt. Het lijkt allemaal wat te Brits voor een Duitse tv-film en dat klopt. Het (vertaalde) script is van de bekende Britse auteur Lord Ted Willis, naar 'motieven' van de veel verfilmde Amerikaanse auteur Paul Gallico. Het enige interessante aan deze kneus is de rolbezetting met enkele corifeeën uit ver vervlogen filmdagen: de nog steeds aantrekkelijke Lavi bijv. als Jill Howard, en de veelzijdige Desny. Camerawerk van Klaus Werner. De bewerking in het Duits is van Franz Josef Gottlieb.

Inge Meysel: Die Richterin

1990 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1990. Komedie van Jörg Grünler. Met o.a. Inge Meysel, Ursela Monn, Christoph M. Ohrt, Hans Peter Hallwachs en Sabine Kaack.

Hoofdpersonage Meysel, een gepensioneerde rechter, is verontwaardigd over de vrijspraak van een gewetenloze makelaar die een rentenierend echtpaar een waardeloos stuk grond op Mallorca heeft aangesmeerd. Zij gaat meteen haar neef Ohrt op Mallorca opzoeken, om alsnog het recht te laten zegevieren. Ondermaatse Duitse krimi-komedie.

Mrs. Harris fährt nach Monte Carlo

1989 | Komedie

Duitsland 1989. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Inge Meysel, Kathrin Sohrt, Beatrice Kessler, Siegfried Rauch en Ute Christensen.

Mrs. Harris (Meysel) moet op Helen (Sohrt), de dochter van Chris (Kessler) en Costa (Rauch) passen. Chris die in Londen woont, is gescheiden van Costa die met zijn geliefde Mercedes (Christensen) in Monte Carlo leeft. Vader Costa haalt zijn dochter naar de Rivi[KA2]era al heeft hij daar het recht niet toe. Nog v[KA1]o[KA1]ordat Chris weer uit New York terug is, moet Helen weer in Londen zijn, maar in de ogen van de Franse politie maakt Ada Harris zich schuldig aan kidnapping. Gelukkig is er majoor b.d. Watson (Mayne), die Mrs. Harris een handje helpt. Meyselfans en Mrs. Harris-liefhebbers komen volledig aan hun trekken door deze aflevering. Zowel Meysels spel en Gottliebs regie zijn bewonderenswaardig. Het scenario is van Ted Willis naar ideeën van Paul Gallico.

Spätes Glück nicht ausgeschlossen

1988 | Komedie

Duitsland 1988. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Inge Meysel, Carl Heinz Schroth, Ursela Monn, Balduin Baas en Daniela Ziegler.

De oude Max Struve (de 86-jarige Schroth) was in zijn actieve leven een goochelaar die optrad in diverse Europese steden in allerlei vari[KA1]et[KA1]e-theaters. Zijn vrouw Lina (Meysel) was zijn assistente en toeverlaat. Nu zijn ze hoog en breed met pensioen en Lina is door Max gepromoveerd tot kokkin en werkster. Als Max hun veertigste huwelijksdag heeft vergeten, is voor Lina de maat vol. Ze laat de boel de boel, neemt de helft op van hun geld en gaat met instemming van haar dochter Ruth (Monn) Egyptologie studeren. Max houdt het niet uit in zijn eentje en Lina is tenslotte bereid terug te komen op een bepaalde voorwaarde. Ze reizen de steden af, waar ze optraden, en Lina verklaart Max, waar en wanneer hij fouten maakte. Max schaamt zich voor zijn gedrag van toen, en heeft openlijk berouw van zijn wandaden. Het stroperige scenario is van regisseur Gottlieb, maar het bood de gelegenheid om wat plaatjes te tonen van stedenschoon, w.o. Venetië en Wenen. Lina's grote truc werkt, en ze kunnen samen genieten van een liefdevol leven. Meysel en Schroth zijn natuurlijk goed en hun fans mogen genieten. Het camerawerk is van Klaus Werner.

Neapel sehen und erben

1988 | Komedie

Duitsland 1988. Komedie van Marco Serafini. Met o.a. Inge Meysel, Guido Gagliardi, Ralf Wolter, Pater Sattmann en Gerti Honeck.

De weduwe Louise Koppel (Meysel) maakt door de hond van haar overleden dochter kennis met de werkloze gastarbeider Antonio Sarti (Gagliardi). Ze zijn beide eenzaam en sluiten daarom vriendschap. Antonio stelt haar voor met hem mee terug te gaan naar Zuid-Italië, waar hij bij zijn familie in het grote huis kan gaan wonen. Zij leven van de visvangst. Ook voor Louise Koppel is er wel een plaatsje. Louise past zich gemakkelijk aan en de vriendelijke oude vrouw valt bij iedereen in de smaak. Door een storm gaat de vissersboot verloren en plotseling staat de broodwinning van het hele gezin op de tocht. Dan herinnert Louise zich dat ze Antonio begunstigde heeft gemaakt van haar levensverzekering als ze komt te overlijden. Louise besluit het lot een handje te helpen en de verzekering ongemerkt wat lichter te maken. Het scenario is van Christoph Mattner naar een idee van medehoofdrol Gagliardi en op het lijf geschreven van de 77-jarige Meysel die een fraaie rol weggeeft. Het camerawerk is van Michael Marszalek.

Der geschmuggelte Henry

1987 | Komedie

Duitsland 1987. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Gerrit Schmidt-Foss, Edith Volkmann en Inge Meysel.

De weduwe Louise Koppel (Meysel) maakt door de hond van haar overleden dochter kennis met de werkloze gastarbeider Antonio Sarti (Gagliardi). Ze zijn beide eenzaam en sluiten daarom vriendschap. Antonio stelt haar voor met hem mee terug te gaan naar Zuid-Italië, waar hij bij zijn familie in het grote huis kan gaan wonen. Zij leven van de visvangst. Ook voor Louise Koppel is er wel een plaatsje. Louise past zich gemakkelijk aan en de vriendelijke oude vrouw valt bij iedereen in de smaak. Door een storm gaat de vissersboot verloren en plotseling staat de broodwinning van het hele gezin op de tocht. Dan herinnert Louise zich dat ze Antonio begunstigde heeft gemaakt van haar levensverzekering als ze komt te overlijden. Louise besluit het lot een handje te helpen en de verzekering ongemerkt wat lichter te maken. Het scenario is van Christoph Mattner naar een idee van medehoofdrol Gagliardi en op het lijf geschreven van de 77-jarige Meysel die een fraaie rol weggeeft. Het camerawerk is van Michael Marszalek.

Mrs. Harris: Der geschmuggelte Henry

1986 | Komedie

Duitsland 1986. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Inge Meysel, Edith Volkmann, Gerrit Schmidt-Foss, Gila von Weitershausen en Peter Bongartz.

Een verdere aflevering met Meysel als de onbevangen Mrs. Harris, de vindingrijke werkster uit Londen. In deze film brengt ze een negen-jarige Amerikaanse jongen - Henry (Schmidt-Foss), die door zijn stiefvader mishandeld wordt en door zijn moeder verwaarloosd - terug naar zijn natuurlijke vader in New York. Ze smokkelt hem als blinde passagier mee en gebruikt haar connecties op de Britse ambassade om haar doel te bereiken. Een onwaarschijnlijke geschiedenis, die scenarioschrijver Ted Willis putte uit een gelijknamige verhaal van Paul Gallico. Camerawerk van Klaus Werner. Einde-carrière werk van een vermoeide Gottlieb na een lange, veelbewogen loopbaan. Die taaie Meysel zou het nog lang niet opgeven.

Mrs. Harris - Freund mit Rolls Royce

1985 | Komedie

Duitsland 1985. Komedie van Georg Tressler. Met o.a. Inge Meysel, Edith Volkmann, Eberhard Feik, Ernst Schröder en Bernd Stephan.

Werkster Mrs. Harris (Meysel) is lid geworden van het Britse lagerhuis, omdat Sir Wilmot (Schr[KA3]oder) bij zijn herverkiezing een zwakke tegenkandidaat wenste in zijn kieskring Battersea. Zijn list werkte echter als een boemerang. Nu dweilt Mrs. Harris de vloer aan met conservatieve parlementsleden. Sir Wilmots voormalige chauffeur John Bayswater (Feik) is de vriend uit de titel en nauw betrokken bij Ada's nieuwe bezems, die door het parlement vegen. Scenario van Ted Willis en regisseur Tressler, die een kort verhaal van Paul Gallico bewerkten. Innemende Meysel is als vanouds heel goed en voor haar fans kan zij natuurlijk niet stuk. Het camerawerk is van W.P. Hassenstein. Mono.

Grenzenloses Himmelblau

1985 | Komedie

Duitsland 1985. Komedie van Marcus Scholz. Met o.a. Inge Meysel, Evelyn Hamann, Christian Wolff, Pinkas Braun en Edith Schollwer.

Pr-man Wolff denkt bejaarde weduwe Meysel handig te hebben ingepakt als hij haar huisje en lapje grond inruilt voor de uitbreiding van de startbaan, tegen een aardige zak dukaten en onbeperkt gratis vliegen in gezelschap van één persoon. De luchtvaartmaatschappij wordt 'arm' van haar ongebreidelde gereis, en Wolff moet haar aan vaste bodem onder de voeten helpen. Onbenullige film, die aan de lange kant is en verder een excuus voor toeristische plaatjes van de bekendste punten in de wereld, gefotografeerd door Lothar Elias Stickelbrucks.

Frau Juliane Winkler

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Michael Günther. Met o.a. Inge Meysel, Axel von Ambesser, Wolfgang Wahl, Eleonore Weisgerber en Edith Schollwer.

Juliane Winkler (Meysel) is weduwe geworden. Na een teleurstellende ervaring in een bejaardentehuis komt ze terecht in het pension Coppelia van een voormalige balletdanser (Wahl), met wie het meteen klikt. Ze leert er G[KA3]unther Sillmann (Von Ambesser) kennen en Günther valt voor haar en begint zijn verovering. Juliane is gevleid, maar wil niet met hem gaan hokken. Ze heeft een beter idee: samen ondernemen en ze beginnen een grootouderdienst. Ze gaan hun klanten via kleine advertenties werven. Het resultaat is echter een grote janboel. Allemaal teveel van het goede voor de verliefde Günther, die in de armen van zijn Juliane sterft. Juliane laat zich niet uit het veld slaan, want ze barst nog van de energie. Als Coppelia, zo noemt zij haar pensionhouder, in de financiële problemen geraakt, wordt zij partner in de zaak. De 72-jarige Meysel in de hoofdrol laat zien dat er ook nog in de levensavond heel veel lol te beleven valt en zij zou nog lang, tot op zeer hoge leeftijd, dergelijke rollen spelen. Ze heeft een beroep, waarin je gelukkig nooit te oud bent - heerlijk. Het scenario is van Peter M. Thouet. Het camerawerk is van Dieter Perschke.

Mrs. Harris - Ein Kleid von Dior

1982 | Komedie

Duitsland 1982. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Inge Meysel, Edith Volkmann, Heinrich Schweiger, Monika Kaufmann en Christiane Hörbiger.

Doris Harris verdient slechts 160 pond per maand. Ze heeft haar zinnen gezet op een jurk van Dior, die tien keer zo veel kost. Iedereen vraagt zich af waarom, want ze heeft nooit meer dan twintig pond aan een kledingsstuk besteed. Film uit de MRS. HARRIS-reeks voor de tv, geregisseerd door voormalige Schlagerster Weck met Meysel in de hoofdrol, die er nog heel wat zou maken (o.a. onder regie van veteraan Franz J. Gottlieb). Naar een gelijknamige vertelling van Paul Gallico, door Robert Muller tot scenario bewerkt.

Der Rote Strumpf

1980 | Familiefilm

Duitsland 1980. Familiefilm van Wolfgang Tumler. Met o.a. Inge Meysel, Julie Tumler, Peter Bauer, Ulrike Bliefert en Inge Wolffberg.

Naar het gelijknamige kinderboek van Elfie Donnelly, dat ook in onze taal is verschenen onder de titel [KL]Wie rood is, moet slim zijn[KLE]. De elf-jarige Maria Wagner (Tumler) is een pittig kind. Op een dag ziet ze een oudere vrouw (Meysel) op een bank in het park zitten. Meysel heeft één rode en één zwarte kous aan. Ze heet mevrouw Panacek en verkeert in een psychiatrische kliniek en wordt nog wel eens verkeerd begrepen door de andere mensen. Zij vertelt over haar schoonzoon, die - zo vreest zij - haar wil vergiftigen. Marie laat de vrouw bij haar thuis onderduiken, maar ze wordt natuurlijk door de ouders ontdekt. Marie weet haar ouders te overtuigen om de oude vrouw niet in de steek te laten. Een belangwekkende film over de relatie kind-bejaarde. Meysel en Tumler dragen met hun uitstekende spel de film. Elfie Donnelly schreef haar eigen scenario en Petrus Schloemp stond achter de camera.

Die Unverbesserlichen und ihr Stolz

1971 |

Duitsland 1971. Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Gernot Endemann en Inge Meysel.

Naar het gelijknamige kinderboek van Elfie Donnelly, dat ook in onze taal is verschenen onder de titel [KL]Wie rood is, moet slim zijn[KLE]. De elf-jarige Maria Wagner (Tumler) is een pittig kind. Op een dag ziet ze een oudere vrouw (Meysel) op een bank in het park zitten. Meysel heeft één rode en één zwarte kous aan. Ze heet mevrouw Panacek en verkeert in een psychiatrische kliniek en wordt nog wel eens verkeerd begrepen door de andere mensen. Zij vertelt over haar schoonzoon, die - zo vreest zij - haar wil vergiftigen. Marie laat de vrouw bij haar thuis onderduiken, maar ze wordt natuurlijk door de ouders ontdekt. Marie weet haar ouders te overtuigen om de oude vrouw niet in de steek te laten. Een belangwekkende film over de relatie kind-bejaarde. Meysel en Tumler dragen met hun uitstekende spel de film. Elfie Donnelly schreef haar eigen scenario en Petrus Schloemp stond achter de camera.

Die Unverbesserlichen - Und ihr Stolz

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Agnes Windeck en Monika Peitsch.

Doris (Peitsch) is net getrouwd met de zoon van professor Hechler (Lange), J[KA3]urgen Hechler (Pfitzmann), die architect is. Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) horen van kleinzoon Michael (Hornauf) dat er een receptie was georganiseerd na het huwelijk in een chique hotel, maar zij waren niet uitgenodigd. Ze voelen zich best beledigd en als Doris en haar man terugkeren van hun huwelijksreis ontvangen haar ouders hen heel koeltjes. De relatie met Jürgen Hechler bevriest en hij kan door scenarioschrijver Robert Stromberger voor een volgende aflevering uit de serie geschreven worden.

Die Unverbesserlichen und die Liebe

1970 |

Duitsland 1970. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Doris (Peitsch) is net getrouwd met de zoon van professor Hechler (Lange), J[KA3]urgen Hechler (Pfitzmann), die architect is. Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) horen van kleinzoon Michael (Hornauf) dat er een receptie was georganiseerd na het huwelijk in een chique hotel, maar zij waren niet uitgenodigd. Ze voelen zich best beledigd en als Doris en haar man terugkeren van hun huwelijksreis ontvangen haar ouders hen heel koeltjes. De relatie met Jürgen Hechler bevriest en hij kan door scenarioschrijver Robert Stromberger voor een volgende aflevering uit de serie geschreven worden.

Die Unverbesserlichen - Und die Liebe

1970 | Komedie

Duitsland 1970. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Hornauf.

Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) zijn 39 jaar getrouwd. Er is geen reden om feest te vieren, want de kinderen hebben geen tijd. Rudi (Endemann) is mislukt als profvoetballer en probeert nu zijn geluk als autoverkoper; een job, waarin Dagmar (Schneider) niets ziet - het stel is nog steeds niet getrouwd, maar heeft wel een koter. Gescheiden dochter Doris (Peitsch) heeft een schoonheidssalon geopend en heeft het veel te druk. Last but not least: Kurt doet de boekhouding van Frau Urban (Quilling), een aantrekkelijke weduwe, waardoor Kurt niet aan zijn trouwdag herinnerd wil worden. Daarop trekt K[KA3]athe een bek, terwijl oma K[KA3]opcke (Windeck) de boel weer eens op stelten zet. Pfitzmann maakt zijn opwachting als Jürgen Hechler, die architect is. Het scenario van Robert Stromberger is aangeknaagd door de tand des tijds net zoals voorafgaande en volgende afleveringen. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR STOLZ.

Die Unverbesserlichen und ihre Menschenkenntnis

1969 |

Duitsland 1969. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Kurt (Offenbach) en K[KA3]athe (Meysel) zijn 39 jaar getrouwd. Er is geen reden om feest te vieren, want de kinderen hebben geen tijd. Rudi (Endemann) is mislukt als profvoetballer en probeert nu zijn geluk als autoverkoper; een job, waarin Dagmar (Schneider) niets ziet - het stel is nog steeds niet getrouwd, maar heeft wel een koter. Gescheiden dochter Doris (Peitsch) heeft een schoonheidssalon geopend en heeft het veel te druk. Last but not least: Kurt doet de boekhouding van Frau Urban (Quilling), een aantrekkelijke weduwe, waardoor Kurt niet aan zijn trouwdag herinnerd wil worden. Daarop trekt K[KA3]athe een bek, terwijl oma K[KA3]opcke (Windeck) de boel weer eens op stelten zet. Pfitzmann maakt zijn opwachting als Jürgen Hechler, die architect is. Het scenario van Robert Stromberger is aangeknaagd door de tand des tijds net zoals voorafgaande en volgende afleveringen. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR STOLZ.

Die Unverbesserlichen - Und ihre Menschenkenntnis

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Homauf.

Hoewel in de vorige aflevering bleek dat dochter Lore uit de serie weggeschreven was, heet het dat ze tegenwoordig een verloofde Pierre in Parijs heeft. Vader (Offenbach) en moeder (Meysel) zijn nieuwsgierig en krijgen van zoon Rudi (Endemann) een reisje naar Parijs aangeboden. Als ze aan de stadsgrens van Berlijn zijn om door de corridor in de DDR (lekker gedateerd -de DDR bestaat sedert 1991 niet meer) te gaan, belt Pierre op; hij is in Berlijn om Lore te bezoeken voordat ze vertrekt, want ze heeft een baan in Zuid-Amerika gevonden. We krijgen noch Pierre noch Lore te zien want de intrige is gewoon aan hun personages opgehangen, maar dat Dagmar (Schneider) een dikke buik krijgt, is echt. Met Rudi trouwen wil ze echter niet (de eerste tekenen van baas in eigen buik). Het scenario is van Robert Stromberger. Het vervolg met nog meer soap heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND DIE LIEBE.

Die Unverbesserlichen... und ihre Sorgen

1968 | Documentaire

Duitsland 1968. Documentaire van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Gernot Endemann en Inge Meysel.

Hoewel in de vorige aflevering bleek dat dochter Lore uit de serie weggeschreven was, heet het dat ze tegenwoordig een verloofde Pierre in Parijs heeft. Vader (Offenbach) en moeder (Meysel) zijn nieuwsgierig en krijgen van zoon Rudi (Endemann) een reisje naar Parijs aangeboden. Als ze aan de stadsgrens van Berlijn zijn om door de corridor in de DDR (lekker gedateerd -de DDR bestaat sedert 1991 niet meer) te gaan, belt Pierre op; hij is in Berlijn om Lore te bezoeken voordat ze vertrekt, want ze heeft een baan in Zuid-Amerika gevonden. We krijgen noch Pierre noch Lore te zien want de intrige is gewoon aan hun personages opgehangen, maar dat Dagmar (Schneider) een dikke buik krijgt, is echt. Met Rudi trouwen wil ze echter niet (de eerste tekenen van baas in eigen buik). Het scenario is van Robert Stromberger. Het vervolg met nog meer soap heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND DIE LIEBE.

Die Unverbesserlichen - Und ihre Sorgen

1968 | Komedie

Duitsland 1968. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Monika Peitsch en Michael Hornauf.

Vader Kurt (Offenbach) moet naar het ziekenhuis en nu komt alles op de schouders van moeder K[KA3]athe (Meysel) terecht: gescheiden dochter Doris (Peitsch) krijgt een veelbelovende relatie met ambtenaar Gruber (Diringshofen), die op het punt staat carri[KA2]ere te maken, waardoor de huishouding door elkaar dreigt te geraken en als dat niet het geval is, komt oma K[KA3]opcke (Windeck) wel de boel op stelten zetten als ze even ontsnapt is uit het bejaardentehuis. Dochter Lore is nu uit de serie geschreven, want ze is met Monique naar Parijs. Het scenario is als vanouds van Robert Stromberger. Nog meer van hetzelfde in het vervolg DIE UNVERBESSLICHEN - UND IHRE MENSCHENKENNTNIS.

Die Unverbesserlichen: Und ihr Optimismus

1967 |

Duitsland 1967. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Vader Kurt (Offenbach) moet naar het ziekenhuis en nu komt alles op de schouders van moeder K[KA3]athe (Meysel) terecht: gescheiden dochter Doris (Peitsch) krijgt een veelbelovende relatie met ambtenaar Gruber (Diringshofen), die op het punt staat carri[KA2]ere te maken, waardoor de huishouding door elkaar dreigt te geraken en als dat niet het geval is, komt oma K[KA3]opcke (Windeck) wel de boel op stelten zetten als ze even ontsnapt is uit het bejaardentehuis. Dochter Lore is nu uit de serie geschreven, want ze is met Monique naar Parijs. Het scenario is als vanouds van Robert Stromberger. Nog meer van hetzelfde in het vervolg DIE UNVERBESSLICHEN - UND IHRE MENSCHENKENNTNIS.

Die Unverbesserlichen - Und ihr Optimismus

1967 | Komedie

Duitsland 1967. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

Verdere belevenissen van de Scholzes uit West-Berlijn. Zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders) komen toch iedere zondag wel even langs, maar met de Wichmanns gaat het niet goed: schoonzoon Helmut (Persson) maakt een slippertje met zijn secretaresse, waarop zijn vrouw Doris (Peitsch) wil gaan scheiden en terug gaat naar haar vader Kurt (Offenbach) en moeder K[KA3]athe (Meysel). Kurt beschouwt al dat gebeuren als een welkome aanleiding om oma K[KA3]opcke (Windeck) naar een bejaardentehuis te sturen. Het scenario is van Robert Stromberger. Alleen maar interessant voor de kijkers die voorafgaande delen gezien hebben.

Die Unverbesserlichen: Nichts dazugelernt

1966 |

Duitsland 1966. Claus Peter Witt. Met o.a. Gernot Endemann, Inge Meysel en Joseph Offenbach.

Verdere belevenissen van de Scholzes uit West-Berlijn. Zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders) komen toch iedere zondag wel even langs, maar met de Wichmanns gaat het niet goed: schoonzoon Helmut (Persson) maakt een slippertje met zijn secretaresse, waarop zijn vrouw Doris (Peitsch) wil gaan scheiden en terug gaat naar haar vader Kurt (Offenbach) en moeder K[KA3]athe (Meysel). Kurt beschouwt al dat gebeuren als een welkome aanleiding om oma K[KA3]opcke (Windeck) naar een bejaardentehuis te sturen. Het scenario is van Robert Stromberger. Alleen maar interessant voor de kijkers die voorafgaande delen gezien hebben.

Die Unverbesserlichen - Nichts dazugelernt

1966 | Komedie

Duitsland 1966. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

In deze aflevering met wederom een scenario van Robert Stromberger zegt Rudi (Endemann) zijn baan op bij de post, komt oma K[KA3]opcke (Windeck), tot groot ongenoegen van vader Kurt (Offenbach) bij hen wonen. Moeder K[KA3]athe (Meysel) hoopt dat haar dochter met een rijke jongen thuis komt, maar de eerste vriend van Lore (Anders) blijkt een teleurstelling. Kurt moet binnenkort met pensioen, omdat hij 65 wordt, maar hij kan dit niet verkroppen. Käthe komt erachter en probeert hem te helpen, maar dat gaat van de wal in de sloot. Ook deze aflevering sloeg er bij de kijker van toen best in, maar men moet bedenken dat tv-films weinig concurrentie hadden en dat het publiek veel slikte wat hen voorgeschoteld werd. In de volgende eeuw toch nog maar nauwelijks te harden. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - UND IHR OPTIMISMUS.

Die eigenen vier Wände

1965 | Drama

Duitsland 1965. Drama van Wolfgang Glück. Met o.a. Inge Meysel, René Deltgen, Christoph Quest, Ronald Dehne en Stephan Schwartz.

Een satire over de ongewenste bijverschijnselen van het Wirtschaftswunder. Met een rake rolbezetting worden de turbulente ervaringen verteld van een schrijvers-echtpaar, met Meysel als de echtgenote die vindingrijk haar gezinsleden aanzet tot het bouwen van 'vier eigen muren'. Prestigieuze Duitse tv-film. Het scenario is van Curth Flatow.

Die Unverbesserlichen

1965 | Komedie

Duitsland 1965. Komedie van Claus Peter Witt. Met o.a. Joseph Offenbach, Inge Meysel, Gernot Endemann, Helga Anders en Monika Peitsch.

De familie Scholz uit West-Berlijn bestaat uit vader Kurt (Offenbach), moeder K[KA3]athe (Meysel), zoon Rudi (Endemann) en dochter Lore (Anders). Samen met de schoonzoon Helmut Wichmann (Persson), en tante Hertha (Gmelin) zijn ze voetbalfans, omdat Rudi een der betere spelers van zijn club is. Ze spelen met zijn allen in de voetbaltoto en ze winnen een lief sommetje. Kurt koopt voor zijn aandeel een auto, die hij onmiddellijk in de prak rijdt, waardoor de rest van het geld ook opraakt. Het scenario van Robert Stromberger gaat over een soort Duitse doorsneefamilie. Tientallen jaren later is aan deze tv-film nog maar nauwelijks lol te beleven, behalve voor Meyselfans. Het vervolg heet DIE UNVERBESSERLICHEN - NICHTS DAZUGELERNT.

Ihr schönster Tag

1962 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1962. Komedie van Paul Verhoeven. Met o.a. Inge Meysel, Rudolf Platte, Sonja Ziemann, Götz George en Brigitte Grothum.

Conciërge Annie is trots op haar oudste dochter, die in Amerika met een miljonair is getrouwd. Maar over haar andere dochter, die als serveerster in een nachtclub werkt, maakt ze zich grote zorgen.

Schau heimwärts, Engel

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van John Olden. Met o.a. René Deltgen, Inge Meysel, Dietmar Schönherr, Christoph Bantzer en Gunnar Möller.

Dit is een tv-bewerking van de Amerikaanse roman [KL]Look Homeward Angel[KLE] uit 1929 van Thomas Wolfe, die zijn jeugdherinnerigen heeft opgetekend. Wolfe was toen nog maar 29 jaar oud en hij overleed op 38-jarige leeftijd. Hij beschrijft het gezin Gant, vader Oliver (Deltgen), een gefrustreerde figuur die aan de drank is, de tirannieke moeder Eliza (Meysel), inwonende getrouwde, willoze dochter Helen (Lutz) en haar slappe man Hugh Barton (Steffen), zoon Ben (Sch[KA3]onherr), die ongeneeslijk ziek is en de jongste Eugene (Möller) door wiens ogen we de gebeurtenissen beleven. Hij besluit tenslotte zich uit het verstikkende milieu los te maken. Een interessante kennismaking met de Amerikaanse literatuur uit de Deep South, vooral voor de Duitse kijker. Meysel was pas halverwege haar vruchtbare carrière. Het scenario is van Ketti Frings. Regisseur Olden was heel bedreven in dit genre.

Rosen für den Staatsanwalt

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Ingrid van Bergen, Werner Finck, Walter Giller en Camilla Spira.

Een straatventer, een voormalige Wehrmachtsoldaat die om een reep chocolade tijdens WO II ter dood veroordeeld werd, ontmaskert een gevierde Officier van Justie in de West-Duitse Wirtschaftswunder-staat als de vroegere oorlogsmisdadiger, die ook nu nog steeds een antisemitisch heerschap blijkt te zijn. De regie die wat overdadig aandoet en enscenering die wat artistiekerig overkomt, kunnen het kreupele scenario in deze bijtende satire op de moderne Duitse maaatschappij van toen helaas niet verhullen.

Liebe verboten - Heiraten erlaubt

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Ingeborg Schöner, Peter Weck, Elma Karlowa, Wolfgang Neuss en Inge Meysel.

Een jonge, getrouwde architect in spe (en vader van een baby) straalt voor zijn examen wegens het gebrek aan een wiskundeknobbel en komt daardoor niet aan de bak. Zijn vrouw die een opleiding als secretaresse heeft genoten, vindt een baantje, maar verzwijgt man en kind aan haar werkgever. Op de tweede huwelijksdag moet ze met haar baas naar het idyllische Comomeer (in de Italiaanse Alpen) op dienstreis. Manlief zoekt troost bij een hupse onderhuurster van zijn buurvrouw. Na de wederzijdse jaloezie en de misverstanden wordt het huwelijk, de toekomst en het werk toch nog gered. Formulefilm met een ervaren en populaire rolverdeling, die ten onder gaat aan het clichématige scenario van Gitta von Cetto en Joachim Wedekind naar een verhaal van Hans Nicklisch. Het camerawerk is van Gerhard Krüger.

Ende des sechsten Stocks

1959 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1959. Komedie van John Olden. Met o.a. Charlotte Kramm, Erich Weiher, Chariklia Baxevanos, Hanns Lothar en Inge Meysel.

Estelle Larrigade (R[KA3]omer) is de nieuwe onderhuurster van Monsieur Hochepot (Weiher), een niet onbemiddelde oude heer, die meent dat hij een groot literair genie is. Wat Estelle betreft is dat zo en laat hem geloven dat ze een huwelijksaanzoek niet zal afwijzen, maar in werkelijkheid gaat er achter haar betoverende uiterlijk een ijskoude, berekenende jongevrouw schuil. Gelukkig hebben de bewoners van de zesde etage het door en zelfs oude bewoners komen een handje helpen om Estelle buitenspel te zetten. Voor jongere kijkers, die het nog niet gezien hebben: Germaine, de vrouw van Max Lescalier, wordt gespeeld door Meysel en die is nog heel lang doorgegaan met haar carrière. Het scenario is van Alfred Gehri. Een door-de-weeks mysterieverhaal met een komische, ronische ondertoon.

Als geheilt entlassen

1959 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1959. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Wolfgang Neuss, Wolfgang Müller, Wera Frydtberg, Günther Schramm en Loni Heuser.

Von Cziffra verfilmde de toneelklucht van Sergio Paolini en Stelio Silvestri over twee would-be gauwdieven, Neuss en Müller, die de kluis van een bank willen kraken. Ze boren daartoe een gat in de vloer van de erboven gelegen woning, die toebehoort aan het pasgetrouwde, maar flink kibbelende echtpaar Schramm en Frydtberg. Bedoeld als parodie op de toen zeer populaire RIFIFI-reeks, maar slechts matig boeiend en tegenwoordig behoorlijk belegen. Scenario van de regisseur en achter de camera stond Friedel Behn-Grund.

Nasser Asphalt

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Frank Wisbar. Met o.a. Horst Buchholz, Martin Held, Maria Perschy, Gert Fröbe en Inge Meysel.

Een verslaggever doet ijverig zijn best om te ontdekken dat zijn werkgever een louche persagentschap is. Een stoffig zedendrama.

Immer die Radfahrer

1958 | Komedie, Muziek

Oostenrijk/Duitsland 1958. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Heinz Erhardt, Hans-Joachim Kulenkampff, Mady Rahl, Peter Kraus en Wolf Albach-Retty.

Een muzikale film over een fabrieksdirecteur, een filmster en een leraar klassieke talen die hun tweede jeugd beleven. Precies zoals ze dat twintig jaar eerder deden, maken ze een fietstocht en ook nu nog blijken drank en vrouwen garant te staan voor een hoop vertier. Vrolijke Duitse humor, die veel volwassenen aan hun jeugdliefdes terug zal doen denken. Ondanks ongeloofwaardige scènes het kijken waard.

Dr. Crippen lebt

1958 | Thriller

Duitsland 1958. Thriller van Erich Engels. Met o.a. Peter van Eyck, Elisabeth Müller, Fritz Tillmann, Richard Münch en Katharina Mayberg.

Regisseur Engels verfilmde veel thrillers en had succes met DR. CRIPPEN AN BORD, maar ook al was Van Eyck dé acteur voor de moorddadige Crippen-figuur, de film haalde als thriller de eindstreep niet. Het scenario is van Engels en Wolf Neumeister. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Ein Mann muß nicht immer schön sein

1956 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1956. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Peter Moll, Peter Alexander, Georg Thomalla, Franz-Otto Krüger en Christiane Maybach.

Jazzmuzikant Peter Moll wordt ervan beschuldigd een lied gestolen te hebben en belandt voor een dag in de gevangenis; waar een misdadiger hem vertelt dat hij in een beha een diamant verstopt heeft. Peter ziet een goede manier om uit de financiële zorgen te komen en gaat met zijn vriend Paul op zoek naar het kledingstuk.

Unter den tausend Laternen

1952 | Misdaad

Duitsland 1952. Misdaad van Erich Engel. Met o.a. Hanna Rucker, Michel Auclair, Gisela Trowe, René Deltgen en Inge Meysel.

Een aardige, vakkundige politiefilm over de moord op een componist wiens muziek in feite door een ander werd geschreven. Ook bekend als DIE STIMME DES ANDEREN.

Tanzende Sterne

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Fita Benkhoff, Germaine Damar, Axel von Ambesser, Georg Thomalla en Oskar Sima.

Moeder en dochter, die een verlopen nachtclub beheren, zetten het leven van een aristocratische Engelse familie op stelten. Na veel misverstanden en jaloerse scènes vormen zich toch de juiste paren. Alles hangt als los zand aan elkaar in deze revuefilm, die typerend voor de jaren 1950-60 is. Met veel muziek, maar zonder samenhang en zonder humor. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Kommen sie am Ersten

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Erich Engel. Met o.a. Hannelore Schroth, Günther Lüders, Käte Pontow, Inge Meysel en Ernst Lothar.

Een aardige kleine komedie van Erich Engel (niet te verwarren met Erich Engels) over een verkoopstertje dat haar baan bij een bijna failliete winkel niet wil verliezen en op pad gaat om de schulden te incasseren. Schlagers: 'Ausgerechnet Du' en 'Das Schicksal hat Ja gesagt'.

Engel im Abendkleid

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Akos von Ratony. Met o.a. Bruni Löbel, Rudolf Prack, Paul Kemp, Rudolf Platte en Hubert von Meyerinck.

Een jongeman heeft na zijn terugkeer uit Amerika (toentertijd heel magisch) een oogje op een schone dame, die gerechtsdeurwaarder (toen iets heel verschrikkelijks) is, maar zij wil niks van hem weten. Hij weet in het plaatselijke suffertje een berichtje te plaatsen dat zij een kasteel geërfd heeft - dat in werkelijkheid niets meer is dan een onbeheerde ruïne. Allerlei dilettanten dringen zich op en dingen naar haar hand, maar hij weet ten slotte haar hart toch te veroveren. Een komedie die lijkt op de voorstelling van de plaatselijke amateurtoneelvereniging; de waardering is voor de professionele rolbezetting. Scenario van Kurt Bortfeldt en Fritz von Woedtke. Camerawerk van Albert Benitz.

Schatten der Nacht

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Eugen York. Met o.a. Hilde Krahl, Willy Fritsch, Carl Raddatz, Josef Sieber en Armin Dahl.

Een jonge, gelukkig getrouwde vrouw, wordt gechanteerd door haar criminele ex-geliefde. Om er voor te zorgen dat haar man de waarheid over haar verleden niet ontdekt, simuleert zij een ongeluk met dodelijke afloop. Aan lager wal geraakt als prostituée komt zij nog één keer haar man tegen... Sentimenteel melodrama, dat ondanks de ploeg goede acteurs niet overtuigt.

Meine Nichte Susanne

1950 | Historische film, Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Historische film van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hilde Krahl, Inge Meysel, Ingrid Pankow, Harald Paulsen en Karl Schönböck.

Een semi-mondaine dame uit Parijs neemt zich rond de eeuwwisseling voor een schatrijke Peruaan tot een huwelijk over te halen. Hij maakt zich ernstige zorgen over haar deugdzaamheid, daarom doet zij net of haar bediende haar oom is, die op haar moet passen. Een weelderig uitgerust blijspel in operette-stijl.

Der Fall Rabanser

1950 | Thriller

Duitsland 1950. Thriller van Kurt Hoffmann. Met o.a. Hans Söhnker, Carola Höhn, Inge Landgut, Paul Dahlke en Harald Paulsen.

Een productie van Rolf Meyer`s jonge productiemaatschappij Junge Film Union, die ondanks de veelbelovende naam tot ca 1965 maar weinig hielp nieuw regietalent aan de Westduitse filmbak te laten komen. Een reportage over een miljoenendiefstal wordt door de journalist Peter Rabanser (Söhnker) zo overtuigend gebracht dat de politie erg veel belang in hem gaat stellen. Scenario van Kurt Werner. Camerawerk van Walter Hirsch.

Neapel sehen und erben

-1 |

Duitsland. Christoph Mattner. Met o.a. Ralf Wolter, Guido Gagliardi en Inge Meysel.

Weduwe Louise raakt via de hond van haar gestorven dochter bevriend met de Italiaanse gastarbeider Antonio. Samen besluiten ze naar Italië te verhuizen. Wanneer de vissersboot van Antonio's familie, de enige bron van inkomsten, tijdens een zware storm wordt verwoest, komt Louise met een tamelijk ongebruikelijke reddingsactie op de proppen...

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Inge Meysel op televisie komt.

Reageer