Wolfgang Neuss: regie en cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Chapeau claque

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Ulrich Schamoni. Met o.a. Ulrich Schamoni, Anna Henkel, Jürgen Barz, Alix Buchen en Karl Dall.

Een man trekt zich met het restant van het familiekapitaal in zijn huis terug en geeft zich over aan zijn hobby's. Een matige film, waarin het a-sociale van zo'n terugtrekking benadrukt wordt.

Rotmord

1969 | Historische film, Drama

Duitsland 1969. Historische film van Peter Zadek. Met o.a. Gerd Baltus, Siegfried Wischnewski, Werner Dahms, Walter Riss en Wolfgang Neuss.

Na de wapenstilstand van 1918 die in feite een einde maakte aan WO I en het Duitse keizerrijk, heerste er chaos in het land. De idealist Ernst Toller, die in hart en nieren een pacifist was, vestigde in München de Räterepublik, die slechts een leven van een week beschoren was, omdat de Reichswehr er een eind aan maakte. De rolprent die het moet hebben van de dialoog, wordt gesierd door geëngageerd spel, maar ontgaat buitenstaanders die van beide situaties niet op de hoogte zijn, ten enen male.

Katz und Maus

1967 | Drama

Duitsland​/​​Polen 1967. Drama van Hansjürgen Pohland. Met o.a. Lars Brandt, Peter Brandt, Claudia Bremer, Wolfgang Neuss en Ingrid van Bergen.

De spraakmakende verfilming van Günther Grass' novelle over pubers in de oorlogsjaren met de zoon van de toenmalige Bondskanselier Willy Brandt die een IJzeren Kruis op een prominente plaats in zijn zwembroekje wegbergt, wat de Beierse politicus Franz Josef Strausz betitelde als 'smaad ten aanzien van een hoge onderscheiding'. Jammer voor deze erg aardige film: de censuur eiste coupures. Scenario van Michael Hinz, Hansjürgen Pohland, Herbert Weisbach en Helmut Kircher. Camerawerk van Wolf Wirth.

Die Tote von Beverly Hills

1964 | Misdaad

Duitsland 1964. Misdaad van Michael Pfleghar. Met o.a. Heidelinde Weis, Klausjürgen Wussow, Horst Frank, Wolfgang Neuss en Peter Schütte.

Deze veelgeprezen debuutfilm over een nymfomaan-meisje met wie alles toch nog goed komt, werd met veel fantasie geregisseerd. Jammer dat Pfleghar daarna weinig opzienbarende films heeft gemaakt v.n.l. een aantal commerciële werkjes en tv-regie.

Genosse Münchhausen

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Wolfgang Neuss. Met o.a. Wolfgang Neuss, Corny Collins, Wolfgang Wahl, Ingrid van Bergen en Helga Schlack.

Een tamelijk plichtmatig achter elkaar op film gezette reeks cabaretschetsen die soms kant noch wal raken.

Wir Kellerkinder

1960 |

Duitsland 1960. Jochen Wiedermann. Met o.a. Wolfgang Neuss, Jo Herbst, Karin Baal, Ingrid van Bergen en Helmut Käutner.

Een filmisch cabaretprogramma over drie `gekken` die een parodie maken op de Hitlertijd, het verbod op jazz in de DDR en het `Wirtschaftswunder` [KA2]a la Hoffmanns WIR WUNDERKINDER (waaraan scenario-schrijver Wolfgang Neuss ook had meegewerkt).

Rosen für den Staatsanwalt

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Martin Held, Ingrid van Bergen, Werner Finck, Walter Giller en Camilla Spira.

Een straatventer, een voormalige Wehrmachtsoldaat die om een reep chocolade tijdens WO II ter dood veroordeeld werd, ontmaskert een gevierde Officier van Justie in de West-Duitse Wirtschaftswunder-staat als de vroegere oorlogsmisdadiger, die ook nu nog steeds een antisemitisch heerschap blijkt te zijn. De regie die wat overdadig aandoet en enscenering die wat artistiekerig overkomt, kunnen het kreupele scenario in deze bijtende satire op de moderne Duitse maaatschappij van toen helaas niet verhullen.

Liebe verboten - Heiraten erlaubt

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Ingeborg Schöner, Peter Weck, Elma Karlowa, Wolfgang Neuss en Inge Meysel.

Een jonge, getrouwde architect in spe (en vader van een baby) straalt voor zijn examen wegens het gebrek aan een wiskundeknobbel en komt daardoor niet aan de bak. Zijn vrouw die een opleiding als secretaresse heeft genoten, vindt een baantje, maar verzwijgt man en kind aan haar werkgever. Op de tweede huwelijksdag moet ze met haar baas naar het idyllische Comomeer (in de Italiaanse Alpen) op dienstreis. Manlief zoekt troost bij een hupse onderhuurster van zijn buurvrouw. Na de wederzijdse jaloezie en de misverstanden wordt het huwelijk, de toekomst en het werk toch nog gered. Formulefilm met een ervaren en populaire rolverdeling, die ten onder gaat aan het clichématige scenario van Gitta von Cetto en Joachim Wedekind naar een verhaal van Hans Nicklisch. Het camerawerk is van Gerhard Krüger.

Als geheilt entlassen

1959 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1959. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Wolfgang Neuss, Wolfgang Müller, Wera Frydtberg, Günther Schramm en Loni Heuser.

Von Cziffra verfilmde de toneelklucht van Sergio Paolini en Stelio Silvestri over twee would-be gauwdieven, Neuss en Müller, die de kluis van een bank willen kraken. Ze boren daartoe een gat in de vloer van de erboven gelegen woning, die toebehoort aan het pasgetrouwde, maar flink kibbelende echtpaar Schramm en Frydtberg. Bedoeld als parodie op de toen zeer populaire RIFIFI-reeks, maar slechts matig boeiend en tegenwoordig behoorlijk belegen. Scenario van de regisseur en achter de camera stond Friedel Behn-Grund.

Der Stern von Santa Clara

1958 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Duitsland 1958. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Vico Torriani, Ruth Stephan, Gerlinde Locker, Hubert von Meyerinck en Brigitte Mira.

De gevierde schlagerzanger Carlo del Ponte reist af naar zijn Italiaanse geboortestad Santa Clara, waar hij binnen de kortste keren verzeild raakt in een bloedige familievete tussen de Del Ponte's en de Tartini's.

Das Wirtshaus im Spessart

1958 | Komedie, Muziek, Musical

Duitsland 1958. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Carlos Thompson, Günther Lüders, Rudolf Vogel en Ina Peters.

Gravin Franziska en haar verloofde baron Sperling krijgen in het Spessart woud een ongelukje met hun koets en worden naar de lokale herberg gebracht. Dat blijkt een rovershol en de edellieden worden voor losgeld gevangen genomen door de hoofdman. Franziska verkleedt zich in mannenkleren, ontsnapt, maar keert weer terug als blijkt dat haar vader het losgeld niet wil betalen. Hoffmanns romantische verfilming van het gelijknamige verhaal (1828) van Wilhelm Hauff drijft op de hoofdrol van internationale ster Pulver. De film werd gezien als allegorie voor post-nazi Duitsland, waar vrouwen de taken van alle dode en gevangen mannen (tijdelijk) mochten overnemen.

Ohne Dich wird es Nacht

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Curd Jürgens. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, René Deltgen, Ernst Schröder en Carl Wery.

Dr. Robert Ke[KL29]ler (J[KA3]urgens) is een succesvollle, rijke advocaat, maar niemand weet dat de drijfkracht van deze vurige pleiter gevoed wordt (en afhankelijk is) van de morfine. Gina Bergold (Bartok) is verslingerd aan welstand. Het tweetal vindt elkaar en Gina trouwt met Robert.

Ein Mann muß nicht immer schön sein

1956 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1956. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Peter Moll, Peter Alexander, Georg Thomalla, Franz-Otto Krüger en Christiane Maybach.

Jazzmuzikant Peter Moll wordt ervan beschuldigd een lied gestolen te hebben en belandt voor een dag in de gevangenis; waar een misdadiger hem vertelt dat hij in een beha een diamant verstopt heeft. Peter ziet een goede manier om uit de financiële zorgen te komen en gaat met zijn vriend Paul op zoek naar het kledingstuk.

Der Hauptmann von Köpenick

1956 | Komedie, Drama

Duitsland 1956. Komedie van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Hannelore Schroth, Erich Schellow, Willy A. Kleinau en Martin Held.

Naar het gelijknamige toneelstuk van Carl Zuckmayer, die ook meeschreef aan het scenario. Der Hauptmann von Köpenick kreeg in Berlijn zowaar zes filmprijzen, overigens niet tot genoegen van de kritische filmpers. Jonas van Ottomar Domnick was toch een veel mooiere film, een heuse auteursfilm bovendien. Waarom moest Zuckmayers oubollige verhaal (over een schoenmaker die zich als legerkapitein verkleedt om in het bezit te komen van een broodnodig paspoort), met uitgerekend bonhomme Rühmann in de hoofdrol zo dik in de prijzen vallen. Käutner kon er niet mee zitten. Hij had zijns inziens een volwassen komedie afgeleverd, een serieuze zij het luchtige satire over het Pruisische ontzag voor uniformen.

Urlaub auf Ehrenwort

1955 | Musical

Duitsland 1955. Musical van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Claus Biederstaedt, Eva-Ingeborg Scholz, Reinhard Kolldehoff, Paul Esser en Karl John.

Soldaten krijgen op erewoord enkele uurtjes verlof. Ze houden zich aan hun woord en staan even later klaar om naar het front te vertrekken. Uiterst minderwaardige uitverkoop van de moraal over militair plichtsbesef.

Ein Mann vergißt die Liebe

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Volker von Collande. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Willi Forst, Annemarie Düringer en Heinrich Gretler.

Ouderwets drama over het dilemma waarvoor strafpleiter Dr. Rudolf Kadenberg (Birgel) komt te staan als de minnaar van zijn vrouw Brigitte (Holst), Alexander von Barender (Forst) gearresteerd is op de verdenking van moord op een woekeraar. Hoewel het scenario van Madeleine Paul en Werner Jörg Lüddecke bedoeld is als een huwelijksdrama - Dr. Kadenberg werkt te hard, verdient te weinig en verwaarloost zijn vrouw - is het misdaadelement - heeft Alexander von Barender het wel of niet gedaan - toch het sterkst. Het camerawerk is van Walter Krien en de acteurs doen hun best.

Banditen der Autobahn

1955 | Misdaad, Thriller, Drama, Film noir

Duitsland 1955. Misdaad van Géza von Cziffra. Met o.a. Hans Christian Blech, Eva-Ingeborg Scholz, Paul Hörbiger, Carl Ludwig Diel en Charles Régnier.

In 1954 werd West-Duitsland opgeschrikt door een serie brutale overvallen die plaatsvonden op de autobahn. Dit vormde het uitgangspunt van deze `vroege krimi` met morele complexen: de politie krijgt bevel om te schieten (minder dan tien jaar na WO II is zoiets nog zeer omstreden). De politieman in kwestie doodt eerst per ongeluk een onschuldige en 'mist' daarna een van de gangsters, waarna hij onder druk van de verloofde en de familie van het slachtoffer wordt ontslagen. Hij raakt vervolgens onbewust verzeild in het gangstermilieu door een dubieuze vriend. Een vaardig gemaakte Duitse film noir.

Auf der Reeperbahn nachts um halb eins

1954 | Drama, Muziek, Komedie

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Fita Benkhoff, Erwin Strahl en Gustav Knuth.

Na het succes met GROßE FREIHEIT NR. 7 uit 1944 kon Albers in zijn rol van zeeman niet meer stuk. Als je daaraan de populaire Rühmann toevoegde, lokte je in het na-oorlogse Duitsland het publiek in drommen de bioscoop in. Tegenwoordig is de film niet meer dan een grote draak: varens -en vrijgezel Hannes Wedderkamp keert na lange jaren terug. Hij krijgt ruzie met zijn beste vriend kroegbaas Pitter Breuer die hem vertelt dat hij een dochter zou hebben.

Von Liebe reden wir später

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Gustav Fröhlich, Maria Holst, Peter Mosbacher, Liselotte Pulver en Willy Fritsch.

Komedie over asielzoekers uit de jaren 1950-60: een buitenlandse vraagt aan een schrijver of hij met haar wil trouwen, omdat ze anders haar werkvergunning kwijtraakt. Het schijnhuwelijk zal maar van korte duur zijn, omdat ze echt wil trouwen met een man die eerst nog moet scheiden. Dat ze tenslotte, na veel verwikkelingen, echt verliefd wordt op de schrijver behoeft geen betoog. Een blijspel van dertien in een dozijn.

Keine Angst vor grossen Tieren

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Ulrich Erfurth. Met o.a. Heinz Rühmann, Gustav Knuth, Ingeborg Körner, Gisela Trowe en Werner Fuetterer.

Een aardige komedie, waarin R[KA3]uhmann een schuchter burgermannetje speelt, Emil Keller (met een dito verloofde), die drie leeuwen erft van een oom die tot zijn dood dompteur in een circus was. Goed spel en vermakelijk. Het scenario is van Louis Agotay, Just Scheu en Ernst Nebhut. Het camerawerk is van Albert Benitz.

Man lebt nur einmal

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Ernst Neubach. Met o.a. Theo Lingen, Paul Hörbiger, Rudolf Platte, Lisa Stammer en Marina Ried.

Zakenman Lingen heeft grote schulden. Bovendien maakt hij mot met verloofde Stammer. Hij ziet het niet meer zitten. Er is nog maar één uitweg: zelfmoord, maar hij durft niet. Hij is een fatsoenlijk mens en wil zijn schuldeisers betalen; hij heeft een levensverzekering, die na zijn dood voldoende uitkeert om alle schulden te voldoen. Hij neemt contact op met een gangster en vraagt deze hem te vermoorden. De killer heeft geen tijd en speelt de opdracht door naar een 'collega'; ondertussen is alles weer koek en ei tussen Stammer en Lingen. Nu wil hij niet meer dood. Hij moet zich uit de voeten maken om het vege lijf van een moordenaarshand te redden. Regisseur Neubach schreef zelf het scenario naar zijn eigen boulevardklucht Der Mann, der seinen Mörder sucht. Hoewel het thema geheel en al versleten is, blijkt de vaart er toch nog in te zitten. De film is vaardig gespeeld en het is plezierig tijdverdrijf. Otto Baecker stond achter de camera.

Schön muß man sein

1951 | Muziek

Duitsland 1951. Muziek van Akos von Ratony. Met o.a. Sonja Ziemann, Willy Fritsch, Hardy Krüger, Rudolf Platte en Hans Richter.

Ziemann speelt het brutale revuesterretje Maria Schippe dat bij de repetities voor de nieuwe operette van producent Enrico Zwickel (Platte) brutaal opmerkt dat diva Rose de Lila (Ondra) valse noten aanslaat. Hoewel ze geen ongelijk heeft, eist hoofdrol Ondra dat koorzangeresje Ziemann ontslagen wordt. Platte`s hoofd staat daar helemaal niet naar, want vader en zoon Holunder (Fritsch/Krüger) hebben de arrangementen nog niet klaar en de show moet de volgende dag in première. Weinig opwindende film over de verwikkelingen achter de schermen van een operette. Nodeloos om op te merken dat Ziemann over het juiste 'talent' beschikt om de show te redden, terwijl de jonge Krüger verliefd op haar wordt. De muziek is van Michael Jary, die in de film het rolletje van 'kapellmeister' van het operette-orkest speelt. Het scenario is van Dr. Gustav Kampendonk, die assistentie kreeg van Kurt Schwabach en Fritz von Woedtke. Het camerawerk werd verzorgd door Willy Winterstein.

Wer fuhr den grauen Ford?

1950 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1950. Misdaad van Otto Wernicke en Wolf D. Friese. Met o.a. Til Kiwe, Otto Wernicke, Ursula Herking, Hilde Sessak en Ruth Hambrock.

Mannheim, 1949 in de Amerikaanse bezettingszone. De film begint met een tamelijk spectaculaire diefstal van koffie uit een lamgzaam rijdende vrachtwagen met aanhanger op de autobahn. Penny (Scholz) springt uit een halftons truckje over, en gooit de dozen met kostbare koffie (het was op de bon en goud waard) over naar zijn maten Heiner (Sommer) en Dempf (Martsch). Bij een zakkenrollers-incident op een tramhalte ontmoet Penny de keurige Renate M[KA3]unster (Hambrock). Het is liefde op het eerste gezicht. Penny wil met zijn misdadige broodwinning ophouden, maar Dempf haalt hem over om nog [KA1]e[KA1]en keer mee te doen: de overval op een geldtransport van de post. De buit is niet gering: 240.000 mark. Penny`s aandeel is zestigduizend. De handen van zijn maten jeuken om het uit te geven, maar Dempf weet iedereen over te halen zich kalm te houden. Ondertussen tast de politie in het duister. Kriminalkommissar Thieme (Wernicke) komt geen steek verder, behalve dat hij ontdekt dat er een Ford Sedan gebruikt is met nummerborden van het Amerikaanse leger. Penny wil nu schoon schip maken en een nieuw leven beginnen met Renate. Hij stuurt zijn aandeel van de buit anoniem naar de politie, en daarmee heeft Thieme een spoor. De enige film die de acteur Wernicke (DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE - 1933 van Fritz Lang) als regisseur draaide is niet zo zeer een spannende misdaadgeschiedenis, maar eerder de voorloper van de succesvolle series STAHLNETZ, TATORT (en trendvolger POLIZEIRUF), waarin men zich inspireerde op de werkelijkheid, en een bijna documentair maatschappijbeeld trachtte op te roepen. Hier is het interessant om te zien hoe Duitsland er na WO II (1939-45) uitzag en hoe oudstrijders trachtten te overleven met de misdaad, terwijl anderen er het beste van probeerden te maken door te werken, want het Wirtschaftswunder zou nog een jaar of tien op zich laten wachten. Het scenario is van Kurt Joachim Fischer, die zijn inspiratie opdeed uit een krantenbericht. De spelprestaties zijn zonder meer goed. Het camerawerk is van Paul Pfeiffer, die tevens de film produceerde.