Michael Glawogger (1959-2014): regie, scenario, camera en montage.
Er zijn 10 films gevonden.

Whores' Glory

2011 | Documentaire

Duitsland​/​​Oostenrijk 2011. Documentaire van Michael Glawogger.

Documentaire van Michael Glawogger waarin hij prostituees volgt in Thailand, Bangladesh en Mexico.

Das Vaterspiel

2009 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Ierland 2009. Drama van Michael Glawogger. Met o.a. Ulrich Tukur, Helmut Köpping, Sabine Timoteo, Christian Tramitz en Otto Tausig.

In deze verfilming van de gelijknamige, dikke roman van Josef Haslinger rijgt regisseur-scenarist Michael Glawogger verschillende familieverhalen uit heden en (nazi)verleden aan elkaar. De Weense Ratz (Köpping) heeft, op basis van eigen frustraties, een computerspel ontworpen waarin een speler zijn vader kan vermoorden. Hij reist naar New York op uitnodiging van een vriendin met een eigen familiegeheim. De erfenissen van daders en slachtoffers raken vervlochten in dit drama met thrillerelementen dat persoonlijke en collectieve trauma's onderzoekt. De compacte constructie van de film is tegelijkertijd wat onbevredigend.

Contact High

2009 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Polen​/​​Luxemburg 2009. Komedie van Michael Glawogger. Met o.a. Michael Ostrowski, Raimund Wallisch, Alexis Santiago Hernandez, Jeremy Strong en Victor Varnado.

Stoner-komedie van wijlen Michael Glawogger (1959-2014), de Oostenrijkse cineast die vooral bekendheid geniet vanwege zijn documentaires over werkende armen in Azië en Afrika. Contact High is een psychedelische kijkdoosfilm waarin twee kleurrijke stumpers een verloren tas van een drugsdealer moeten opsporen en retourneren. Kortom, Fear and Loathing in Poland, met personages die met en zonder drugs achter de kiezen opvallen tussen het gepeupel. Voeg daarbij een hitsige gay drugsbaas en mild homofobe lakeien en je hebt een platgetreden komedie, met unieke rafelrandjes.

Slumming

2006 | Drama

Oostenrijk​/​​Zwitserland 2006. Drama van Michael Glawogger.

Stoner-komedie van wijlen Michael Glawogger (1959-2014), de Oostenrijkse cineast die vooral bekendheid geniet vanwege zijn documentaires over werkende armen in Azië en Afrika. Contact High is een psychedelische kijkdoosfilm waarin twee kleurrijke stumpers een verloren tas van een drugsdealer moeten opsporen en retourneren. Kortom, Fear and Loathing in Poland, met personages die met en zonder drugs achter de kiezen opvallen tussen het gepeupel. Voeg daarbij een hitsige gay drugsbaas en mild homofobe lakeien en je hebt een platgetreden komedie, met unieke rafelrandjes.

Frankreich, wir kommen!

1998 |

Oostenrijk 1998. Michael Glawogger. Met o.a. Herbert Prohaska, Andreas Herzog, Ivica Vastic en Anton Polster.

Stoner-komedie van wijlen Michael Glawogger (1959-2014), de Oostenrijkse cineast die vooral bekendheid geniet vanwege zijn documentaires over werkende armen in Azië en Afrika. Contact High is een psychedelische kijkdoosfilm waarin twee kleurrijke stumpers een verloren tas van een drugsdealer moeten opsporen en retourneren. Kortom, Fear and Loathing in Poland, met personages die met en zonder drugs achter de kiezen opvallen tussen het gepeupel. Voeg daarbij een hitsige gay drugsbaas en mild homofobe lakeien en je hebt een platgetreden komedie, met unieke rafelrandjes.

Kino im Kopf

1996 |

Oostenrijk 1996. Michael Glawogger.

Stoner-komedie van wijlen Michael Glawogger (1959-2014), de Oostenrijkse cineast die vooral bekendheid geniet vanwege zijn documentaires over werkende armen in Azië en Afrika. Contact High is een psychedelische kijkdoosfilm waarin twee kleurrijke stumpers een verloren tas van een drugsdealer moeten opsporen en retourneren. Kortom, Fear and Loathing in Poland, met personages die met en zonder drugs achter de kiezen opvallen tussen het gepeupel. Voeg daarbij een hitsige gay drugsbaas en mild homofobe lakeien en je hebt een platgetreden komedie, met unieke rafelrandjes.

Tierische Liebe

1995 | Documentaire

Oostenrijk 1995. Documentaire van Ulrich Seidl. Met o.a. Herbert Scholz, Renée Felden en Franz Holzschuh.

Wie dacht dat Michael Haneke het zwartgalligste van de Oostenrijkse cinema vertegenwoordigde, kent de films van Seidl (Hundstage, Import/Export) kennelijk nog niet. In deze documentaire portretteert hij landgenoten die abnormaal veel van hun huisdier houden. Uiteindelijk staat niet de dierenliefde centraal, maar eenzaamheid en psychisch leed. Er komen memorabele figuren langs, maar omdat Seidl duidelijk taferelen in scène zet, weet je op den duur niet meer of je een inkijkje krijgt in een verontrustende subcultuur of vooral in het inktzwarte brein van de maker. Een beetje van allebei waarschijnlijk.

Liebe Lügen

1995 | Komedie, Drama

Zwitserland​/​​Oostenrijk 1995. Komedie van Christof Schertenleib. Met o.a. Sylvia Vas, Katharina Schneebeli, Max Gertsch, Stefan Suske en Barbara Peter.

Tijdens een talencursus op een vakantie in Itali[KA3]e ontmoeten twee jonge vrouwen uit Oostenrijk, twee Zwitsers. Ze kennen elkaar niet. Barbara (Vas) is een studente in de medicijnen uit Wenen die niet kan kiezen tussen haar twee minnaars en B[KA1]eatrice (Schneebeli) heeft een moeizame affaire met een vriendin die doet alsof ze in verwachting is. Bruno (Gertsch) is leraar in Bern en zijn gezinsleven beperkt zich tot de weekenden in Z[KA3]urich. Max (Suske) is een smoeskont, die zich voortdurend uit de voeten moet maken. Bruno valt voor B[KA1]eatrice en Max voor Barbara. Ze leven zich in Itali[KA3]e uit, maar vertellen elkaar geen van allen de waarheid. Eenmaal thuis blijken de gevoelens toch dieper te gaan dan ze gedacht hadden en is niets meer zoals het vroeger was. Deze film die inspeelt op de kleine verschillen (voor buitenstaanders althans) tussen Zwitserland en Oostenrijk is bij tijd en wijle traag, maar zal in eigen land beslist gewaardeerd worden. Daarbuiten is het een moeizame kennismaking met de Zwitserse film. Het praterige scenario is van Michael Glawogger, G[KA3]otz Spielmann en debuterend regisseur Schertenleib. Het camerawerk is van Hansueli Schenkel. Ook bekend als LOVE(LY) LIES, LOVABLE LIES en PRETTY LIES.

Die Ameisenstraße

1995 | Drama

Oostenrijk 1995. Drama van Michael Glawogger. Met o.a. Robert Meyer, Bibiane Zeller, Nikolaus Paryla, Monika Tajmar en Wolfgang Böck.

In de straat uit de titel, ergens in Wenen, staat het gebouw dat dateert uit ca 1880. De ouden van dagen, die er wonen zijn in de meerderheid. Er zijn ook kinderener en Oosteuropeanen, w.o. Poolse gastarbeiders en ontheemde Joegoslavi[KA3]ers. Iedereen blijkt een geheim, een eigenaardigheid of een merkwaardige gewoonte te hebben. Hoe het ook zij iedere bewoner is gehecht aan zijn stek. De eigenaar van het pand is een chique oude heer, die zijn bewoners met rust laat totdat hij komt te overlijden en zijn jonge neef het bezit erft. Er breken nieuwe tijden aan. Dat betekent dat het gebouw gerenoveerd moet worden, de huurders moeten ophoepelen en ieder appartement met een dikke winst moet worden verkocht. Hoewel de bewoners beslist niet in harmonie met elkaar leven, sluiten ze voor [KA1]e[KA1]en keer de rijen aaneen en gaan in verzet, dat in de finale zijn beslag krijgt. De gehele geschiedenis wordt met ironie verteld door Alfred Navratil (Meyer), een ambtenaar wiens job bestaat uit het bijhouden van statistieken. Hij heeft alles met grote precisie opgetekend. Een film die met oog voor detail gemaakt is en opgebouwd is uit kleine sketches, sommigen beter dan anderen, maar die aan het einde naadloos in elkaar overgaan. Met verve gespeeld, vooral door Meyer, en Zeller als Frau Gerhart een koopzieke vrouw, die van overbodige aankopen wordt afgeholpen door de arme, stelende Polen... Vaardig geregisseerd en heel plezierig om naar te kijken. Het camerawerk is van Jíri Stibr. De Weense muziek van Marcus Davy verhoogt de pret.

Mit Verlust ist zu rechnen

1992 |

Oostenrijk 1992. Ulrich Seidl. Met o.a. Sepp Paur en Paula Hutterova.

Dubbelportret van eenzame lieden. Paula is weduwe en woont in een armoedig Tjechisch dorp. Vlakbij, aan de andere kant van de grens, woont de kersverse weduwnaar Sepp, die op zoek is naar een nieuwe vrouw om zijn oude dag mee te delen, want het eten in de koelkast raakt op. Om Paula over te halen neemt hij haar mee naar het rijke Oostenrijk, naar de supermarkt en het winkelcentrum.