Joseph F. Biroc: camera.
Er zijn 43 films gevonden.

Hammett

1982 | Mysterie, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1982. Mysterie van Wim Wenders. Met o.a. Frederic Forrest, Peter Boyle, Marilu Henner, Roy Kinnear en Elisha Cook jr.

Fictieve biopic over de schrijver van detectiveverhalen Dashiell Hammett, geproduceerd en (blijkbaar) grotendeels gedraaid door Francis Coppola. Hammett (Forrest) krijgt bezoek van Boyle, die ooit zijn leven redde en die nu een wederdienst vraagt: hij moet in de onderwereld van Frisco een Chinees meisje opsporen. In het hartje van Chinatown ontdekt hij een universum van corruptie, afpersing en moord. De goede sfeerschepping is het meest geslaagde aspect van dit Amerikaans filmdebuut van Wenders, waaraan meer dan twee jaar gewerkt werd. We herkennen heel wat bekende film-noir gezichten in cameorollen. Door de overdreven ambitie van Wenders werd de film echter een ontgoocheling. Het scenario van Ross Thomas en Dennis O'Flaherty, een moeizame bewerking van de roman van Joe Gores, is onsamenhangend. De echte Hammett zou er beslist niet gelukkig mee geweest zijn. Uitstekende score van John Barry. Het camerawerk is van Joseph Biroc.

Airplane II: The Sequel

1982 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1982. Komedie van Ken Finkleman. Met o.a. Robert Hays, Julie Hagerty, William Shatner, Lloyd Bridges en Peter Graves.

Ted Striker is terug! De onbesuisde held van het luchtruim. De man die iedere vliegmachine aan de praat krijgt, maar hapert rond stewardess Elaine. Deze keer zit hij in een space shuttle om een op hol geslagen Concorde uit het heelal te vissen. Minder leuk dan de eerste maar het spervuur van visuele en verbale grappen is nog steeds trefzeker. Glansrol van William Shatner als de veteraan die de bemanning naar de grond moet praten in een woud van knipperende lampjes, piepjes en schakelaars.

...All the Marbles

1981 | Komedie, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1981. Komedie van Robert Aldrich. Met o.a. Peter Falk, Vicki Frederick, Laurene Landon, Burt Young en Tracy Reed.

Er is geen enkele reden waarom een slonzig geconstrueerde, mager geschreven film - over een paar mooie worstelaarsters en hun driestuiversmanager - zo leuk moet zijn, maar hij is leuk. Het was de laatste film van Aldrich. Het scenario is van Mel Frohman. Achter de camera stond Joseph Biroc. Ook bekend als THE CALIFORNIA DOLLS.

Airplane!

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van David Zucker, Jerry Zucker en Jim Abrahams. Met o.a. Robert Stack, Julie Hagerty, Lorna Patterson, Robert Hays en Peter Graves.

Uitbundige satire op de destijds populaire Airport-reeks, vol krankzinnige momenten en originele komische invallen. Op de vlucht van Los Angeles naar Chicago zit een vreemd stel passagiers (en bemanningsleden) bij elkaar: godsdienstfanatici, een Japanner met zelfmoordneigingen, een co-piloot die sterke gelijkenis vertoont met een bekend sportman, een ex-oorlogsvlieger met extreme hoogtevrees enz. Wanneer de piloten worden uitgeschakeld door voedselvergiftiging, wordt de situatie hopeloos, maar niet ernstig. Het scenario, geschreven door de drie regisseurs, is voorzien van alle bekende clichés, maar dan in overtrokken vorm. Ook bekend als Flying High!

The Duchess and the Dirtwater Fox

1976 | Komedie, Drama, Western

Verenigde Staten 1976. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. George Segal, Goldie Hawn, Conrad Janis, Thayer David en Roy Jenson.

Een berucht valsspeler (Segal) raakt in moeilijkheden. Hij wordt gered door een bende outlaws, maar als wederdienst moet hij hen helpen bij een bankoverval. Terwijl de boeven er vandoor gaan, weet Segal door een list in het bezit te komen van de buit. In San Francisco wordt de koffer met geld gestolen door cabaretzangeres Hawn, die echter geen flauw benul heeft van de geldschat in de dubbele bodem. Segal zet de achtervolging in op Hawn, op de hielen gezeten door de bende. Dwaze, vulgaire westernparodie, waarin heftig wordt geschmierd door bijna alle acteurs. Regisseur Frank bezit duidelijk niet de kolderieke kwaliteiten van iemand als Mel Brooks. Het allesbehalve vermakelijke scenario is van Frank, Barry Sandler en Jack Rose. De schaarse geslaagde gags lijken meer toevalstreffers. Fotografie van Joseph Biroc. Gedraaid in Panavision.

Hustle

1975 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1975. Film noir van Robert Aldrich. Met o.a. Burt Reynolds, Catherine Deneuve, Ben Johnson, Paul Winfield en Eileen Brennan.

Politieman Reynolds wordt opgeroepen omdat aan het strand een lijk gevonden is. Het dode lichaam is van een meisje dat al enkele weken spoorloos was. De zaak wordt afgedaan als zelfmoord. Maar haar vader, Johnson, pikt dit niet. Reynolds besluit de zaak toch op eigen houtje verder uit te zoeken en zo komt hij terecht in het wereldje van advocaat Albert, waar dingen gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Een formidabele cast kan onmogelijk een slecht scenario redden, daar is deze film het bewijs van. Scenarioschrijver Steve Shagan probeerde alle elementen uit de série noire op een rijtje te zetten, maar sloeg de plank volledig mis. Het werd een uitzichtloze, pretentieus gemaakte thriller zonder suspense, gefilmd door Joseph Biroc.

The Longest Yard

1974 | Drama, Sportfilm, Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1974. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Burt Reynolds, Eddie Albert, Ed Lauter, Michael Conrad en Jim Hampton.

Football-prof Reynolds, die in de bajes zit, krijgt opdracht om een football-team van gevangenen samen te stellen, dat het moet opnemen tegen een ploeg van bewakers, die zorgvuldig is samengesteld door gevangenisdirecteur Albert. Wint hij dan zal de ijdele directeur de vernedering van zijn personeel afstraffen, en als hij verliest is hij de speelbal van zijn sadistische cipiers. Een humoristische en zeer onderhoudende film ook al ben je niet bekend met de regels van het spel. Scenario van Tracy Keenan Wynn. Ook bekend als THE MEAN MACHINE.

Honky Tonk

1974 | Romantiek, Western, Komedie

Verenigde Staten 1974. Romantiek van Don Taylor. Met o.a. Richard Crenna, Stella Stevens, Margot Kidder, Will Geer en John Dehner.

Een aardige nieuwe versie van de film met Turner en Gable, waarin een vlotte cast de driehoek vertrouwensman/respectabele dame/danszaalmeisje uitwerkt. Scenario van Douglas Heyes. Camerawerk van Joseph Biroc.

Blazing Saddles

1974 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1974. Western van Mel Brooks. Met o.a. Cleavon Little, Gene Wilder, Slim Pickens, Harvey Korman en Madeline Kahn.

Brooks heeft nooit bekend gestaan om een verfijnd gevoel voor humor, maar wist wel hoe hij een publiek moest laten lachen. Deze westernparodie, die geen cliché of stereotype over het hoofd ziet, baande de weg voor latere grappenkanonnades als Animal House en The Naked Gun. Zoals Brooks eerder in The Producers gewaagde grappen maakte over antisemitisme, wordt hier de racistische ondertoon van de klassieke western op de hak genomen. Daarbij is regelmatig de hand van coscenarist Richard Pryor te herkennen.

Emperor of the North

1973 | Misdaad, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Robert Aldrich. Met o.a. Lee Marvin, Ernest Borgnine, Keith Garradine, Charles Tyner en Malcolm Atterbury.

In Oregon in 1933 trekken zwervers clandestien per trein door de staat. De sadistische Borgnine bezit zijn eigen trein en schiet de zwartrijders koelbloedig neer. Marvin, de keizer van de zwervers, daagt Borgnine uit en sluit met vrienden een weddenschap af dat hij een lange reis zal maken op diens trein. Spectaculaire actiefilm, waarin Aldrich van hobo's, werklozen zonder enig bezit, helden maakt. Een spannende dramatische film, sterk vertolkt door meesterlijk gekozen acteurs. Geen personages om bevriend mee te raken, toch winnen ze ieders sympathie. Christopher Knopf schreef het scenario dat prachtig verfilmd werd door Joseph Biroc. Ook bekend als EMPEROR OF THE NORTH POLE.

Cahill U.S. Marshal

1973 | Western

Verenigde Staten 1973. Western van Andrew V. McLaglen. Met o.a. Neville Brand, Gary Grimes, George Kennedy, John Wayne en Royal Dano.

In Valentino is een bank beroofd en hierbij zijn twee doden gevallen: sheriff Grady en zijn hulp Jim Kane. Intussen zit Cahill's zoon Danny vanwege een vechtpartij in de gevangenis. Cahill weet zijn zoon vrij te krijgen en er volgt een serieus gesprek tussen vader en zoon. Cahill weet dat Danny het nooit leuk gevonden heeft dat hij altijd zo lang van huis was en voelt zich hier schuldig over. Mede hierdoor is Danny met de verkeerde mensen omgegaan. Danny's geweten begint op te spelen. Hij heeft er ontzettend veel spijt van dat hij zich heeft laten ompraten door Struther en zijn jongste broer Billy Joe om Fraser en Brown te helpen om de bank te beroven. Hij realiseert zich dat hoewel hijzelf en zijn broer geen aandeel hadden in de moord op sheriff Grady en Jim Kane, ze wel medeplichtig zijn. Wat hij zich niet realiseert, is dat z'n vader dit scenario al lang zelf had bedacht. Cahill blijkt zijn zoon beter te kennen dan hij had gedacht

The Organization

1971 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Don Medford. Met o.a. Sidney Poitier, Barbara McNair, Sheree North, Gerald S. O'Loughlin en Raul Julia.

Een paar jongeren plegen een inbraak in een meubelfabriek en gaan aan de haal met een partij heroïne met een straatwaarde van zo'n vier miljoen dollar. De volgende ochtend wordt het lijk van de directeur gevonden, en de zwarte inspecteur Virgil Tibbs (Poitier) wordt met het onderzoek belast. Hij komt op het spoor van een internationaal drugskartel. Teleurstellend vervolg van In the Heat of the Night (1967) en They Call Me MISTER Tibbs! (1970) werd een alledaags cops-and-robbers-nummertje. Wel enkele sensationele achtervolgingen, maar als totaliteit niet beter dan een gemiddelde weekend-film.

The Grissom Gang

1971 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1971. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Kim Darby, Scott Wilson, Tony Musante, Connie Stevens en Ralph Waite.

Wrede plattelands film noir ten tijde van de Grote Depressie met miljonairsdochter Barbara Blandish (Darby) als gijzelaar van de moreel afgestompte familie Grissom. De Gummo-achtige bende wil geld, zoon Slim Grissom (Wilson) wil seks. Een vreemde film waarin elementen van Bonnie and Clyde en Faulkners roman 'Sanctuary' op een curieuze manier zijn gecombineerd. Het ongemakkelijke verhaal werd door Aldrich doorspekt met gitzwarte humor en bruut geweld. The Grissom Gang is een remake van de Britse film No Orchids for Miss Blandish die in 1948 stof deed opwaaien vanwege de 'sadistisch pornografische' inhoud.

Escape from the Planet of the Apes

1971 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1971. Sciencefiction van Don Taylor. Met o.a. Roddy McDowall, Kim Hunter, Bradford Dillman, Natalie Trundy en Eric Braeden.

In dit derde deel uit de reeks films over de Apenplaneet gaan de astronauten met een stel beschaafde apen terug naar de Aarde. Ze maken een tijdreis, waarbij ze tweeduizend jaar teruggaan. Ze moeten een noodlanding maken nabij L.A. en proberen de mensheid ervan te overtuigen dat hun toekomst gedoemd is - maar die boodschap is tegen dovemansoren gericht. Een sterke aflevering. Deel vier en vijf volgden.

Too Late the Hero

1970 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1970. Oorlogsfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Michael Caine, Cliff Robertson, Henry Fonda, Ian Bannen en Harry Andrews.

Stille Oceaan, de lente van 1942. Onder leiding van luitenant Robertson voert een vijftien man sterk peloton een uiterst gevaarlijke opdracht uit. Het moet een Japans radiostation vernietigen, vanwaar alle bewegingen van de Amerikaanse vloot worden gevolgd. Routineus oorlogsavontuur, dat zich afspeelt op een eiland waarvan de ene kant bezet is door de Japanners en de andere kant door Britten en Amerikanen. Actie en geweld in overvloed, goed gespeeld en gefilmd, maar met weinig originele ideeën. Het scenario van Aldrich en Lukas Heller bevat lekker cynische dialogen, maar het duurt veel te lang voor de knappe climax wordt bereikt. Een minder geslaagde poging van Aldrich om het succes van THE DIRTY DOZEN te herhalen. In beeld gebracht door Joseph Biroc. Ook bekend als SUICIDE RUN. 70mm. Gedraaid in Metroscope.

The Legend of Lylah Clare

1968 | Drama

Verenigde Staten 1968. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Kim Novak, Peter Finch, Ernest Borgnine, Milton Selzer en Valentina Cortese.

Filmregisseur Finch heeft de laatste tijd weinig succes. Hij grijpt dan ook met beide handen een script aan over het leven van zijn beroemde echtgenote, die op mysterieuze wijze om het leven kwam op het hoogtepunt van haar roem. Hij ontdekt een jonge, onbekende actrice (Novak) die als twee druppels water op zijn vrouw lijkt. Hij bewerkt haar net zolang totdat ze ervan overtuigd is dat ze een reïncarnatie is van de vedette. Kunstmatige variant op de Hollywood-film, met een tikkeltje PYGMALION. De flashbacks werden slordig in het verhaal gemonteerd, waardoor de evolutie van Novaks psyche niet helemaal te volgen is. Hugo Butler en Jean Rouverol baseerden hun scenario op een tv-spel uit 1963 van Robert Thom en Edward De Blasio. Fotografie van Joseph Biroc. Gedraaid in Panavision.

The Detective

1968 | Misdaad, Mysterie, Erotiek, Thriller

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Gordon Douglas. Met o.a. Frank Sinatra, Lee Remick, Ralph Meeker, Jacqueline Bisset en William Windom.

Omdat hij een moordzaak heeft opgelost, wordt politiesergeant Sinatra bevorderd tot luitenant. Een poosje na de executie van de moordenaar ontdekt hij bij een onderzoek naar een corruptiezaak bewijzen voor de onschuld van de man. Hoewel het hem in de problemen kan brengen, besluit hij de waarheid te onthullen. Boeiende politiefilm met een uitstekende Sinatra. Een van de eerste films, geproduceerd door een major company, waarin homoseksualiteit aan de orde kwam, een thema waarop een taboe rustte. Het op een roman van Roderick Thorpe gebaseerde scenario van Abby Mann is chaotisch en niet steeds goed te volgen, maar dat wordt goedgemaakt door een vakkundige regie en een vlotte montage. Gefotografeerd door Joseph Biroc en van muziek voorzien door Jerry Goldsmith.

Lady in Cement

1968 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1968. Mysterie van Gordon Douglas. Met o.a. Frank Sinatra, Raquel Welch, Dan Blocker, Richard Conte en Martin Gabel.

Na TONY ROME... staat piv[KA1]e-detective Tony Rome (Sinatra) voor een nieuwe uitdaging als hij tijdens een duikpartijtje het naakte lichaam van een jonge vrouw vindt, met de voeten in een blok cement. Gangster Blocker vraagt hem wat later zijn verdwenen vriendin terug te vinden. Rome legt onmiddellijk het verband. Het spoor leidt naar de mooie, rijke erfgename Welch, maar er duiken vreemde personages op. Routine-politiefilm met een niet bijster origineel plot, dat reeds beter uitgewerkt werd met figuren als Philip Marlowe of Mike Hammer. Sinatra is evenmin een geloofwaardige detective. Het scenario van Marvin H. Albert en Jack Guss is gebaseerd op de roman van Albert. Mooie beelden van het toeristische Miami werden geschoten door Joseph Biroc.

Who's Minding the Mint?

1967 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1967. Komedie van Howard Morris. Met o.a. Jim Hutton, Dorothy Provine, Milton Berle, Joey Bishop en Bob Denver.

Hutton werkt voor de Amerikaanse Munt. Per ongeluk vernietigt hij 50.000 dollar en hij is genoodzaakt het bedrag terug te bezorgen, wil hij niet de gevangenis indraaien. Hij bedenkt het plan om tijdens het weekend in te breken en het geld zelf bij te drukken. Een merkwaardige valsemuntersbende is bereid hem te helpen. Geslaagde komedie rond een ongeloofwaardig verhaal. De acteurs beleven veel plezier en weten dit over te brengen. Goede, pretentieloze ontspanning, geschreven door R.S. Allen en Harvey Bullock. De fotografie was in handen van Joseph Biroc.

Warning Shot

1967 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1967. Misdaad van Buzz Kulik. Met o.a. David Janssen, Ed Begley, Keenan Wynn, Lillian Gish en Eleanor Parker.

Ervan overtuigd dat hij de psychopaat voor zich heeft die hij zoekt, schiet politieman Janssen een man neer die een wapen op hem richt. De dode was een gewaardeerde arts en een revolver is nergens te vinden, zodat twijfel rijst aan de zelfverdediging waarop Janssen zich beroept. De schietpartij loopt uit op een schandaal. Sterk opgebouwd melodrama met een verrassend einde. De vele kleine plans waarin de film wordt verteld doen vermoeden dat hij werd geproduceerd voor tv. Hierbij komt dat Kulik voornamelijk voor het kleine scherm werkte. Sterke bijrollen van een hele reeks legendarische namen. Als inspiratiebron voor het scenario van Mann Rubin diende de roman 711-Officer Needs Help van Whit Masterson. Onderhoudend en spannend. Gefotografeerd door Joseph Biroc. Door Jerry Goldsmith voorzien van een opwindende jazz-score.

Tony Rome

1967 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1967. Mysterie van Gordon Douglas en Gordon M. Douglas. Met o.a. Jill St. John, Sue Lyon, Jeffrey Lynn, Lloyd Bochner en Lloyd Gough.

De niet bepaald orthodoxe priv[KA1]e-detective Tony Rome (Sinatra) staat erom bekend dat hij alle opdrachten aanneemt, op voorwaarde dat hij verliest op de paardenwedrennen. Miljonair Oakland roept zijn hulp in om een waardevolle broche terug te vinden die zijn dochter Lyons in een dronken bui verloor. Hij vindt het sieraad terug, maar de diamanten zijn vervangen door waardeloze stenen. Actie en spanning wisselen elkaar af, terwijl er ook een vleugje humor te vinden is in deze eerste filmzaak van Tony Rome. De goede vertolking maakt het routine-scenario dat Richard L. Breen putte uit de roman Miami Moghem van Marvin H. Albert nog best verteerbaar. De sfeer van de goede oude série noire is in elk geval ver te zoeken. Fotografie is van Joseph Biroc. Nancy Sinatra zingt de titelsong van Lee Hazlewood. Gevolgd door LADY IN CEMENT.

To Trap a Spy

1966 | Thriller

Verenigde Staten 1966. Thriller van Don Medford. Met o.a. Robert Vaughn, David McCallum, Luciana Paluzzi, Patricia Crowley en Fritz Weaver.

Als een duistere organisatie de president van een jonge Afrikaanse republiek en diens nauwe medewerkers vermoordt, wordt top-agent Napoleon Solo (McCallum) erop afgestuurd. Een aflevering van de tv-serie THE MAN FROM U.N.C.L.E. uitgerekt tot speelfilmlengte, maar de beperkingen van het budget zijn te merken en de spelers hebben nog weinig ervaring met de spionage- formule. Wordt dikwijls aangeprezen als de pilot voor de serie, maar is achteraf als zodanig ingeblikt. Het scenario is van Sam Rolfe. Het camerawerk is van Joseph Biroc.

The Flight of The Phoenix

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Hardy Krüger, James Stewart, Ernest Borgnine, Peter Finch en Richard Attenborough.

Piloot Frank (James Stewart) stort met een groep oliewerkers neer in de Libische woestijn. Als het tot de overlevenden doordringt dat ze geen hulp hoeven te verwachten komt ontwerper Heinrich (Hardy Krüger) op het idee om uit het wrak een nieuw vliegtuig te bouwen. 147 Minuten is lang voor een film maar The Flight of the Phoenix vult ze stuk voor stuk met adembenemende spanning zonder te vervallen in clichés. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Elleston Trevor.

Viva Las Vegas

1964 | Muziek, Romantiek, Musical

Verenigde Staten 1964. Muziek van George Sidney. Met o.a. Elvis Presley, Ann-Margret, Cesare Danova, William Demarest en Nicky Blair.

Autocoureur Lucky Jackson (Presley) wil meedoen aan een autorace, maar de motor van zijn auto is stuk, dus heeft hij geld nodig. Gelukkig organiseert het hotel waar hij een baantje als ober heeft een zangwedstrijd, waarmee een flinke geldprijs te winnen valt. Kan Lucky meteen aanpappen met de mooie danseres/zweminstructrice Rusty Martin (Ann-Margret). Opvallend veel chemie tussen de toen nog slanke Elvis en Ann-Margret maken deze aardige musical prettig om naar te kijken, behalve voor Elvis' vriendin Priscilla, de latere mevrouw Presley, die - terecht - vermoedde dat de twee een verhouding hadden.

Hush...Hush, Sweet Charlotte

1964 | Drama, Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1964. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Bette Davis, Olivia de Havilland, Joseph Cotten, Agnes Moorehead en Cecil Kellaway.

Voormalige Southern belle Charlotte Hollis, van wie men zegt dat zij veertig jaar eerder de hakbijlmoord op haar minnaar pleegde, woont met dienstmeid Velma in haar somber-statige herenhuis in Louisiana. Wanneer ze dreigt te worden onteigend roept ze de hulp in van nicht Miriam. Nichtlief, echter, heeft zo haar eigen agenda. Gillend gekke American gothic toont Aldrich op zijn genrebest. In de fantastische fotografie van Joseph F. Biroc (1903-1996), een spooksymfonie van halflicht en kruipschaduw, vervloeien het horrorhuis en de wilde gezichtsuitdrukkingen van de topspelers bijna met elkaar. Laatste (bij)rol van Mary Astor voor haar pensioen.

Under the Yum Yum Tree

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van David Swift. Met o.a. Jack Lemmon, Carol Lynley, Dean Jones, Edie Adams en Imogene Coca.

Lynley en Jones, jonge geliefden, gaan een experiment aan. Ze willen een tijdje samenwonen zonder seks, om na te gaan of hun karakters bij elkaar passen. Ze kunnen de flat huren van haar tante Adams, maar huisbaas Lemmon is een uiterst vreemde kerel, die de gewoonte heeft zijn (uitsluitend vrouwelijke) huurders te versieren. Theatrale sekskomedie waarin alleen het leuke spel van Lemmon de moeite waard is. De rest is nogal onwaarschijnlijk, ondanks de goede acteursprestaties. Swift en Lawrence Roman bewerkten het toneelstuk van Roman. Voor de fotografie zorgde Joseph Biroc. James Darren zingt de titelmelodie, gecomponeerd door Sammy Cahn en James Van Heusen.

Toys in the Attic

1963 | Drama

Verenigde Staten 1963. Drama van George Roy Hill. Met o.a. Dean Martin, Geraldine Page, Yvette Mimieux, Wendy Hiller en Gene Tierney.

Een ingehouden bewerking door James Poe van het toneelstuk van Lillian Hellman over een man die thuiskomt met een kindbruidje. Page en Hiller zijn Martins bemoeizuchtige zussen. Het camerawerk is van Joseph F. Biroc.

Promises...Promises!

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van King Donovan. Met o.a. Jayne Mansfield, Marie McDonald, Tommy Noonan, Claude Stroud en Mickey Hargitay.

Een vreselijk saaie film rond het ronde lijf van Mansfield, wat dan ook veelvuldig te pas en te onpas naakt in beeld verschijnt. Daaromheen zit dan nog een zwak verhaaltje over twee paartjes die een cruise maken. Dankzij suggestieve pillen raakt Jayne zwanger, maar wie de vader is, blijft duister: beide mannen zijn blijkbaar onvruchtbaar.

The FBI Story

1959 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Mervyn LeRoy. Met o.a. James Stewart, Vera Miles, Murray Hamilton, Larry Pennell en Nick Adams.

De geschiedenis van de F.B.I. (Federal Bureau of Investigation), gezien door de ogen van agent Hardesty (Stewart). Bij zijn huwelijk in 1934 wilde Stewart er de brui aan geven, maar de onkreukbaarheid van zijn nieuwe chef, J.Edgar Hoover, bracht hem ertoe te blijven. Bovendien zag zijn echtgenote (Miles) in dat ze hem toch nooit tot een ander beroep zou kunnen zetten. We volgen de harde strijd tegen de misdaad, de nazi-infiltratie en de Ku Klux Klan. Kritiekloze kijk op het werk van een van de machtigste organisaties in de V.S., waarvan de medewerkers worden voorgesteld als onversaagde helden. De film is lang, sentimenteel en voorspelbaar, en de hommage aan deze dienst komt inmiddels wel wat eenzijdig over. Goed gemaakt en uitstekend gespeeld, maar het blijft een film met een bittere nasmaak. Geschreven door Richard L. Breen en John Twist, naar de roman van Don Whitehead. In beeld gebracht door Joseph Biroc.

The Bat

1959 | Horror

Verenigde Staten 1959. Horror van Crane Wilbur. Met o.a. Vincent Price, Agnes Moorehead, Gavin Gordon, John Sutton en Lenita Lane.

Getrouwe, maar weinig geslaagde bewerking van het gotic toneelstuk van Mary Roberts Rinehart (eerder verfilmd in 1915, 1926 en - als THE BAT WHISPERS - in 1930), over een schrijfster van mysterie-verhalen, die in haar onschuld een oud en eng herenhuis huurt, waar een akelige maniak (Price) rondsluipt, die kelen doorhaalt. Toch nog redelijk spannend. Achter de camera stond Joseph Biroc.

The Ride Back

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Allen H. Miner. Met o.a. Anthony Quinn, Lita Milan, William Conrad, Ellen Hope Monroe en Louis Towers.

Een goed geregisseerde weergave over hoe een sheriff en een gevangene ontdekken elkaar nodig te hebben om de weerselementen en de aanvallen van indianen het hoofd te bieden. Scenario van Anthony Ellis. Camerawerk van Joseph Biroc.

The Amazing Colossal Man

1957 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1957. Sciencefiction van Bert I. Gordon. Met o.a. Glenn Langan, Cathy Downs, James Seay, Larry Thor en William Hudson.

Tot nadenken stemmende SF film die omstandig de geestelijke verwarring toont van een legerofficier als deze door gevolg van een radioactieve explosie uitgroeit tot een gigantische reus, en Las Vegas aanvalt. Scenario van de regisseur en Mark Hanna. Camerawerk van Joseph Biroc. Vervolg: WAR OF THE COLOSSAL BEAST.

Run of the Arrow

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Samuel Fuller. Met o.a. Rod Steiger, Brian Keith, Ralph Meeker, Jay C. Flippen en Charles Bronson.

Mooie western van Samuel 'Am I a cult director?' Fuller (1911-1997). Met Fullers ruwe, eigenzinnige B-film-aanpak komt Steiger optimaal tot zijn recht als rebelse ijzervreter O'Meara, die zich in de schaduw van de Amerikaanse Burgeroorlog bij de Sioux aansluit en in het heetst van de strijd moet kiezen tussen: zijn nieuwe volk of het leger.

Forty Guns

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Samuel Fuller. Met o.a. Barbara Stanwyck, Barry Sullivan, Dean Jagger, John Ericson en Gene Barry.

Stanwyck is de ongekroonde koningin van Cochise County, Arizona. Wanneer ze uit rijden gaat wordt ze steeds vergezeld door veertig gewapende begeleiders. Washington stuurt politieman Sullivan, samen met zijn broers, naar het stadje. Wanneer de plaatselijke sheriff wordt neergeschoten door Stanwycks broer Ericson, gooit Sullivan hem de gevangenis in. De volgende dag echter verklaren verschillende getuigen dat hij uit zelfverdediging handelde. Het is duidelijk voor Sullivan dat Stanwyck niets te maken heeft met de wetteloosheid van haar broer en de confrontatie Sullivan-Ericson is onvermijdelijk. Uitzonderlijk sterke western van Fuller, die ook het scenario schreef, met een vrouw als heldin. Alle personages zijn randfiguren en echte winnaars bestaan niet in het universum van Fuller, die zich verzekerde van en uitstekende cast. Een briljante film. Camerawerk van Joseph Biroc. Gedraaid in CinemaScope.

Tension at Table Rock

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Charles Marquis Warren. Met o.a. Richard Egan, Dorothy Malone, Cameron Mitchell, Billy Chapin en Royal Dano.

Schrijver-regisseur Charles Marquis Warren was een vooraanstaand kenner van de Amerikaanse western-overlevering. De meeste van zijn films waren dan ook westerns en veel elementen ervan werden gebruikt in Oscarwinnaar Dances With Wolves (1990). Egan - ook wel 'another Gable' genoemd - speelt cowboy Wes Tancred die uit zelfverdediging een bendeleider doodt. Aangezien de boef bekend stond als een held, is Wes niet meer welkom. Wel in Table Rock, waar de bange sheriff hem tegen outlaws kan gebruiken. Tension at Table Rock gaat voor de stemming en zet daarbij de treffende geluiden van Oscarwinnaar Dimitri Tiomkin psychologisch in om het belastende verleden van Wes te benadrukken.

Nightmare

1956 | Mysterie, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Maxwell Shane. Met o.a. Edward G. Robinson, Kevin McCarthy, Connie Russell, Virginia Christine en Rhys Williams.

McCarthy, een musicus, is betrokken bij een bizarre moordzaak in New Orleans. Een prima mysterie met Robinson in vorm. Herverfilming van Fear in the Night. Scenario van Maxwell Shane naar een kort verhaal van Cornell Woolrich. Camerawerk van Joseph Biroc. Met medewerking van Billy May en zijn orkest.

Attack!

1956 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1956. Oorlogsfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Jack Palance, Eddie Albert, Lee Marvin, Robert Strauss en William Smithers.

Luitenant Joe Costa (Palance) vecht niet alleen tegen de Duitsers, maar heeft het ook aan de stok met zijn laffe meerdere Captain Erskine Cooney (Albert), die hem tijdens de bezetting van een dorpje in de Ardennen in de steek laat. Grimmige oorlogsfilm die zich concentreert op de 'oorlog' tussen held en lafaard. Schitterende rollen van Palance, Albert en Marvin. Camerawerk van Joseph Biroc, het scenario werd geschreven door James Poe naar een toneelstuk van Norman Brooks.

World for Ransom

1954 | Actiefilm, Drama, Film noir

Verenigde Staten 1954. Actiefilm van Robert Aldrich. Met o.a. Dan Duryea, Gene Lockhart, Patric Knowles, Reginald Denny en Nigel Bruce.

Duryea heeft zijn handen vol als hij zijn neus steekt in een spannend komplot waarbij in Singapore een kerngeleerde wordt ontvoerd. Een ongebruikelijke lopende-bandfilm die misbruik maakt van de populariteit van Duryea's tv-serie: CHINA SMITH.

Donovan's Brain

1953 | Horror, Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1953. Horror van Felix Feist. Met o.a. Lew Ayres, Gene Evans, Nancy Davis (Reagan), Steve Brodie en Lisa K. Howard.

Wetenschapper Ayres wordt overmand door het brein van een dode industrieel, dat hij in een laboratorium levend houdt; een intrigerend verhaal, bescheiden maar vakkundige productie. Verhaal van Curt Siodmak eerder verfilmd als THE LADY AND THE MONSTER en als THE BRAIN. Scenario van de regisseur en Hugh Brooke. Camerawerk van Joseph Biroc.

My Dear Secretary

1949 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Komedie van Charles Martin. Met o.a. Laraine Day, Kirk Douglas, Keenan Wynn, Helen Walker en Rudy Vallee.

Met sons of bitches verdien ik mijn brood, zei Kirk Douglas ooit. Zelfs in zijn eerste komedie My Dear Secretary is Douglas arrogant en snel verongelijkt. Hij speelt de playboy en schrijver Owen, die uit macht der gewoonte flirt met zijn secretaresse Stephanie (Day). Zij geeft zich niet gauw gewonnen en heeft eigen schrijfaspiraties. Zo begint een strijd tussen man en vrouw, een bekvechterij die ze in het Hollywood van de jaren veertig ongeëvenaard goed en geestig konden verbeelden. Douglas etaleert zijn miskende komisch talent, Day († nov. 2007) is eloquent pittig en geïnspireerde bijrollen als die van Wynn vullen achteloos de gaatjes.

Magic Town

1947 | Komedie

Verenigde Staten 1947. Komedie van William A. Wellman. Met o.a. James Stewart, Jane Wyman, Kent Smith, Ned Sparks en Regis Toomey.

Destijds was Magic Town een flop, nu wordt de film leuk gevonden. Rip Smith (Stewart) ontdekt de hemel van de opiniepeiler: het dorp Grandview blijkt op allerlei gebieden het gemiddelde van heel Amerika te representeren. In en met zo'n Magic Town valt een hoop geld te verdienen. Rip vindt de lokale journaliste Mary Peterman (Wyman) ongemiddeld aantrekkelijk, maar Mary baalt van Rip's corrumperende invloed op haar dorp. Zal de liefde tussen hen groeien? Magic Town kijkt aangenaam weg, en het onderwerp van kritiek is inmiddels prettig ongevaarlijk - ingehaald door de tijd.

It's a Wonderful Life

1946 | Drama, Fantasy

Verenigde Staten 1946. Drama van Frank Capra. Met o.a. James Stewart, Henry Travers, Donna Reed, Lionel Barrymore en Beulah Bondi.

Cineast Frank Capra maakte films ter meerdere eer en glorie van de gewone man die in het zweet des aanschijns de kost verdient. De kerstklassieker It's a Wonderful Life is zijn magnus opus, met James Stewart op de bok als een wanhopige ondernemer die aan de arm van een engel te zien krijgt wat er van zijn lieflijke dorp terecht was gekomen als hij er niet was geweest. Capra's krachttoer werd in 2006 door het American Film Institute uitgeroepen tot de meest inspirerende film ooit. Een flop in de bioscoop maar een daverend succes op de buis waar de film bijna ieder jaar rond de kerst wordt vertoond.

Shall We Dance

1937 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1937. Musical van Mark Sandrich. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Edward Everett Horton, Eric Blore en Jerome Cowan.

Uit publicitaire overwegingen verspreidt de manager van de Russische balletdanser Peters (Astaire) het gerucht dat Peters in het geheim is getrouwd. Iedereen denkt dat tapdanseres Keene (Rogers) de gelukkige is. Maar dat is natuurlijk onzin. Toch? In deze zevende film van het legendarische duo zijn de dansnummers (waaronder een tapdans-nummer op rolschaatsen) weer briljant. Het Gershwin-liedje 'They Can't Take That Away From Me', gezongen door Astaire, kreeg een Oscarnominatie. Zeker niet de beste film van het tweetal, maar toch de moeite waard.