Tamás Kahane

Componist

Tamás Kahane is componist.
Er zijn 12 films gevonden.

Suche Mann für meine Frau

2005 | Romantische komedie

Duitsland 2005. Romantische komedie van Stefan Lukschy. Met o.a. Heikko Deutschmann, Aglaia Szyszkowitz, Maxine Schulze, Laura Alberta Szalski en Ingo Naujoks.

Christoph Nagel (Deutschmann) is de auteur van talloze handboeken, die hij zelf uitgeeft. Hij is een perfectionist en een hypochonder. Zijn huisdokter verwisselt een r[KA3]ontgenfoto van een kankerpati[KA3]ent met die van Christoph tijdens een van diens talloze bezoekjes. Daarop denkt Christoph dat zijn dagen zijn geteld en dat hij moet zorgen voor het leven na de dood. Dat komt hierop neer: zijn vrouw Friederike (Szyszkowitz) moet na zijn heengaan onmiddellijk aan de man, die hij voor haar uitzoekt met de zegen van pater Alois (Schafmeister). De keuze valt op een oude schoolvriend die op geitenwollen sokken loopt, en opgekalefaterd wordt door bevriende schoonheidsspecialiste Suse (Schumann). Terwijl hij intensief bezig is alles te regelen, gaat Friederike door de knie[KA3]en voor Klaus Kern (Scharff), en Christoph betrapt hen in bed. Hoewel het in zijn omstandigheden juist niet zou moeten shockeren, valt hij van schrik van de trap en belandt in het ziekenhuis, waar het misverstand wordt ontdekt. Voordat de betrokkene dit kan worden medegedeeld, is hij de wanhoop nabij en is hij gevlucht om zich van het leven te beroven voordat de kanker hem velt. Iedereen moet flink hollen en draven om voor een goede afloop te zorgen. Als de film is afgelopen, is het de vraag of Friederike haar Christoph nog met dezelfde ogen bekijkt... De bekende komedie der misverstanden voor de liefhebbers. De rolverdeling is competent. Het scenario is van Mathias Klaschka. Het camerawerk is van Peter Nix.

Polizeiruf 110: Das Zeichen

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Imogen Kogge, Horst Krause, Anja Franke, Alexandra Schalaudek en Alexander Flache.

Kommissarin Johanna Herz (Kogge) zit met een puzzel. De zeven-jarige Mona (Willsch[KA3]utz) maakt tekeningen, die volwassenen diep raken en schokkeren. Haar moeder had Mona bij haar zus ondergebracht, hoewel dit tweetal nauwelijks contact had de laatste jaren. Nu is Mona`s moeder dood en Mona zwijgt in alle talen. Dankzij de gemoedelijke Krause (Krause) wordt het ijs gebroken en kan Herz met de hulp van haar nieuwe assistente Katrin Schubert (Franke) klaarheid in deze moeilijke zaak brengen. Het scenario van Marlis Ewald grenst aan het sentimentele en is eerder een soft psychologisch drama dan een misdaadverhaal. De spelprestaties zijn goed en de liefhebbers van de serie zijn weer eens terug in een ouderwetse aflevering, die doet denken de DDR-periode, waarin de serie ontstond. Het camerawerk is van Sebastian Richter.

Tödliches Rendezvous - Die Spur führt nach Palma

2002 | Misdaad, Thriller, Mysterie

Duitsland 2002. Misdaad van Wolf Gremm. Met o.a. Heiner Lauterbach, Sandra Speichert, Heinz Hoenig, Helmut Zierl en Marijam Agischewa.

Glamour fotograaf op Mallorca Mike Hansen (Lauterbach), verkeert in levensgevaar omdat hij een vrouwenhandel op het spoor is. Op de ferry tussen het vasteland van Spanje en het droomeiland wordt zijn leven gered door onroerendgoedhandelaar Hans Osthoff (Hoenig), die hem vraagt zijn verdwenen dochter Coco (Speichert) op te sporen. Op Mallorca leert Mike Laura Witt (wederom Speichert) kennen. Hij is weg van haar, maar weet niet dat zij undercover werkt voor Oberkommissar Sanchez (Wallraff) bij een onderzoek naar een zedenmisdrijf. Mike vindt na de moord op nachtclubeigenaar Rick Loewe (Zierl) de zaak ondoorzichtig en weet niet meer wie hij vertrouwen kan. Prima spelers in een misdaadfilm met een actierijk scenario van Gremm naar de roman van Christoph Gottwald Endstation Palma. Het camerawerk is van Eberhard Geick, die op locatie draaide.

Einspruch für die Liebe

2002 | Komedie

Duitsland 2002. Komedie van Helmut Metzger. Met o.a. Heio von Setten, Julia Richter, Ferdinand Dux, Gudrun Okras en Paul Metzger.

De succesvolle, nog jonge jurist, Marc Bender (Von Stetten) werkt in de advocatenpraktijk van Henning Koll (Mattausch) in Munchen, waar hij grote transacties begeleidt. Het gaat altijd om miljoenenbedragen. Zijn vooruitzichten zijn meer dan goed: Hennings dochter Lisa (Cukrowski) wil met hem trouwen en Marc kan Hennings partner worden. Als hij op het punt staat met Lisa naar Amerika te vertrekken om het kantoor in New York te bemannen, belt zijn grootvader Justus (Dux) op uit Plau am See in Mecklenburg- Vorpommern. Justus moet opgenomen worden in het ziekenhuis en vraagt Marc zijn kroegje open te houden tijdens zijn afwezigheid om niet zonder inkomsten te geraken. Schoorvoetend vertrekt Marc om te ontdekken dat de klanten op de pof consumeren. Hij gaat de zaak reorganiseren en moderniseren, waardoor het een rendabele onderneming wordt. Marc wil dan de kroeg combineren met zijn beroep als jurist. Hij heeft inmiddels in Plau am See Carmen Siebert (Richter) leren kennen, een pittige alleenstaande moeder, en wordt verliefd. Dan komt Lisa op bezoek en nu moet Marc kiezen. We zullen de afloop in het licht van het ironische scenario van Günter Knarr en Philipp Weinges niet verraden, want anders is de lol er vanaf. Behoorlijke spelprestaties en het subplot exploiteert de bekende tegenstellingen tussen ossis en wessis, die buitenstaanders misschien zullen ontgaan.

Ein Liebhaber zuviel ist noch zuwenig

2002 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2002. Romantiek van Wolf Gremm. Met o.a. Tina Ruland, Helmut Zierl, Marijam Agischewa, Herbert Herrmann en Peter Sattmann.

Anna Schr[KA3]oder (Ruland) komt seksueel tekort in haar huwelijk met saaie advocaat Rainer (Zierl). Ze heeft daarom een affaire met Lars Fachmin (Herrmann), de echtgenoot van haar beste vriendin Bettina (Agischewa), die een fitness-studio bezit. Anna en Lars zijn getuige van de moord op een souteneur in het hotel waar zij rendez-vous hadden. Ze kunnen echter hun mond niet open doen zonder hun masker te laten vallen. Anna`s broer Max (Clemens) die onschuldig is, wordt als vermeende dader gearresteerd. Ze regelen via Bettina dat hij op borgtocht vrij komt. Ze weten niet dat Bettina achter de façade van haar sportschool een swingerclub runt. Door een SMS die op haar GSM terecht komt, ontdekt Bettina dat Lars haar met Anna beduvelt. Nu haalt ze Rainer over om in haar club wraak te nemen. En wat voor wraak... Het de-bedrieger-bedrogen scenario van Wolf Gremm naar een roman van Gaby Hauptmann is niet meer dan een dijenkletser over overspelige romantische relaties met een goede, ouderwetse afloop. De hoofdrollen zijn stuk voor stuk heel aardig en wie niet te diep over de dialogen nadenkt, kan af en toe behoorlijk in de lach schieten. Het camerawerk is van Claus Peter Hildenbrand.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Bis zum Horizont und weiter

2000 | Misdaad, Komedie, Drama

Duitsland 2000. Misdaad van Peter Kahane. Met o.a. Wolfgang Stumph, Corinna Harfouch, Nina Petri, Gudrun Okras en Jörg Schüttauf.

Oost-Duitsland, tien jaar na de val van de muur. Werkloze mijnwerker Stahnke (Stumph) besluit rechter Beate (Harfouch) te ontvoeren, de vrouw die verantwoordelijk is voor de gevangenisstraf van zijn (tippelende?) vriendin Kaja (Petri). Helaas wordt de vrouw niet gemist omdat ze net vrij heeft genomen. Tot overmaat van ramp denkt Stahnke's moeder dat Beate zijn vriendin is. Ondertussen is Katja ontsnapt en onderweg naar het wonderlijke drietal. Bis zum Horizont und weiter is het bitterzoete relaas van een willekeurig ensemble 'Wendeverlierer', mensen die niet profiteerden van de veranderingen na 1989. Fraai gefilmd tegen het decor van de velaten mijnen.

Polizeiruf 110: Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dagmar Manzel, Heino Ferch, Hermann Beyer en Gudrun Ritter.

Kommissarin Tanja Vogt (Sa[KL29]) onderzoekt de moord op de kleine Roland, die na de inwijding van de brug in de Brandenburgse provincieplaats Damutz, is verdwenen en korte tijd later levenloos is teruggevonden. Zijn zusje Sabine, die heeft deelgenomen aan de speurtocht naar Roland, keert niet terug en nu zit Tanja met een moord en een vermist persoon. Zoals dikwijls het geval is bij dit soort zaken, neemt Tanja de familiekring onder de loep. Blijkt dat de moeder van Roland en Sabine, Jutta Prahl (Manzel), er een erg losse moraal op nahoudt en meerdere bewonderaars heeft, niet alleen haar vriend Uwe Rockstroh (Ferch). Waren de kinderen te veel of wisten zij iets wat niet goed voor hen was? Het scenario van Helmut Bez en regisseur Böhlich weerspiegelt het opkrabbelende Oost-Duitsland na ruim veertig jaar communistische dictatuur, waar de strijd om het bestaan en de aanpassing op de nieuwe situatie maar moeizaam op gang komt. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 178.

Polizeiruf 110: Totes Gleis

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Monika Hansen, Gilles Gavois en Joachim Król.

Commissaris Tanja Voigt (Saß) is er uiteindelijk in geslaagd de kopstukken van een moorddadige gangsterbende in te rekenen. Nog voor de aanvang van het proces wordt haar kroongetuige echter doodgeschoten. Intussen vinden twee spoorwegarbeiders naast de rails een koffer met een grote som geld. Een buitenkansje dat ze niet laten liggen, maar ze krijgen al gauw de eigenaar achter zich aan. Commisaris Voigt grijpt in. Niet erg originele maar wel vlot gemaakte Krimi die voor de nodige spanning met af en toe een komische noot kan zorgen. Het is routinewerk, maar het werd tenminste degelijk gemaakt en aanvaardbaar vertolkt. Het scenario is van de hand van Leo P. Ard en Michael Illner. Achter de camera stond Peter Ziesche.

Cosimas Lexikon

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Peter Kahane. Met o.a. Iris Berben, Ralf Richter, Karin Baal, Sebastian Koch en Tilly Lauenstein.

Kort na de val van de Muur van Berlijn houdt Cosima Richter (Berben) zich in leven met het schrijven van rijmregels voor een radiozender. In haar vrije tijd werkt ze aan de Grote Encyclopedie der Volkswijsheden (zie de titel). Omdat haar inkomen heel bescheiden is, woont ze in een afgetrapte woonkazerne, maar dat kan haar geen lor schelen. Juist als haar naslagwerk zijn voltooiing nadert, besluit de hufterige huismeester (Stier) een graantje mee te pikken van het nieuwe kapitalisme dat hij altijd partijgetrouw gehaat had, door de huren drastisch op te schroeven onder het mom van een verhoogd woongenot. De bewoners zijn dermate geschrokken dat ze de eigenaar opsporen. Het is de drankzuchtige zwerver Klaus Borgmann (Richter), die zich niet bewust is van zijn bezit, omdat zijn zakkenvullende neef Heinz (Mannkopf) onder één hoedje speelt met de schofterige huismeester. Cosima neemt Klaus onder haar hoede, krijgt hem droog, maakt hem gelukkig, maar dan wordt Klaus door de geldzucht behept... Het scenario van regisseur Kahane is een vrolijke satire op de nieuwe rijkdom die in zicht kwam toen het arbeidersparadijs DDR eindelijk ophield te bestaan. Berben is heerlijk en krijgt een uitstekende ondersteuning van de bijrollen. Het camerawerk is van Andreas Köfer. Al met al heerlijke onzin.

Architekten, Die

1990 | Komedie, Drama

DDDE 1990. Komedie van Peter Kahane. Met o.a. Kurt Neumann, Rita Feldmeier, Uta Eisold, Ute Lubosch en Catherine Stoyan.

Architect Daniel Brenner (Naumann), inmiddels tegen de veertig, heeft zijn land, het paradijs van arbeiders en boeren onder de bezielende leiding van eerste partijsecretaris Honecker, altijd willen dienen met grote bouwprojecten, maar kwam om een of andere reden nooit aan de bak. Nu is plotseling zijn grote kans gekomen: het ontwerp van een cultureel centrum in een nieuwbouwwijk van Oost-Berlijn. Daniel ziet het groot en gaat enthousiast aan het werk om te ontdekken dat de machtige bureaucratie uit middelmatige tot weinig intelligente mensen bestaat, die zijn project reduceren tot een lucifersdoosje. Een bijna genadeloos portret van een verloren generatie en van de nomenclatura, dat niet beknot werd door de censuur, of dat door geschrokken SED-functionarissen verbannen werd naar de planken van het filmarchief. Aan de film werd begonnen toen de DDR nog bestond en toen hij gereed was, was de Berlijnse muur gevallen. Derhalve heeft deze film zijn eigen plaats in de culturele geschiedenis van Duitsland. Het scenario is van regisseur Kahane en Thomas Knauf. Het camerawerk is van Andreas Köfer en Christoph Prochnow.

Vorspiel

1987 | Romantiek, Familiefilm

DDDE 1987. Romantiek van Peter Kahane. Met o.a. Hendrik Duryn, Susanne Hoß, Antje Straßburger, Ahmad Mesgarha en Thomas Laudzim.

De zeventien-jarige Tom (Duryn), die een opleiding volgt voor decorateur, wordt verliefd op Corinna (Ho[KL29]), de dochter van de pasbenoemde museumdirecteur (Beyer). Hij hoort dat zij naar de toneelschool wil en voortaan is dat ook de wens van Tom. Hij doet onhandige toenaderingspogingen en weet haar eventjes in zijn armen te vangen om dan te ontdekken dat zij verliefd is op zijn vriend Major (Mesgarha), aanvoerder van het kliekje, dat meisjes imponeert met hun motor. Als hij dan ook nog zakt voor het toelatingsexamen vindt hij bij Floh (Straßburger) een schouder om uit te huilen. Hij kent Floh sedert zijn jeugd. Oppervlakkige, achterhaalde film voor jongeren over hun eerste liefdesperikelen als zij de puberteit aan het verlaten zijn. Het scenario is van Thomas Knauf en regisseur Kahane. Het camerawerk is van Andreas Köfer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Tamás Kahane op televisie komt.

Reageer