Maria Pia Casilio: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Lo chiameremo Andrea

1972 | Komedie

Italië 1972. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Nino Manfredi, Mariangela Melato, Antonino Faa Di Bruno, Maria Pia Casilio en Guido Cerniglia.

Een met een collega getrouwde onderwijzeres slaagt er na jaren huwelijk niet in om zwanger te worden. Terwijl de echtgenoot de mogelijkheid van steriliteit niet onder ogen wenst te zien, raakt de vrouw schijnzwanger, maar ondanks deze teleurstelling geven ze de moed niet op. De komedie hangt meer op traditie en bijgeloof dan op vorderingen in de medische kennis en doet op een innemende manier ouderwets aan. Een goed getroffen eerste helft en een knappe rol van Melato, tussen intelligentie en irrationaliteit in, gaan tegen het eind verloren in een voorspelbare kluchtigheid.

Il Giudizio universale

1961 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Anouk Aimée, Mike Bongiorno, Ernest Borgnine, Eleonora Brown en Maria Pia Casilio.

Een mysterieuze stem kondigt de bevolking van Napels het Laatste Oordeel aan en brengt de inwoners na hun aanvankelijke ongeloof dusdanig in paniek dat zij hun besognes van het moment vergeten. Op een aangekondigd tijdstip breekt niet méér dan een hevig onweer los, waarna iedereen weer onveranderd in zijn oude hebbelijkheden en stokpaardjes vervalt. Een jaren-oud project van De Sica en schrijver Cesare Zavattini werd door producent gezien als een all star-spektakel. Daardoor verzandde de opzet op een verwarde en verwarrende manier in tientallen losse episodes zonder samenhang of scherpte. Door de montage werd de uitgedijde film drastisch ingekort, zodat het enige plezier dat men aan deze film kan beleven het herkennen van de vele bekende gezichten is onder wie de niet-professionele acteurs uit de De Sica's neo-realistische films.

Mogli periocolose

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Sylva Koscina, Renato Salvatori, Dorian Gray, Franco Fabrizi en Giorgia Moll.

Een gelukkig getrouwde vrouw laat zich door twee vriendinnen, die het in hun huwelijk minder goed getroffen hebben, overhalen om de standvastigheid van haar man op de proef te stellen met een flirtcampagne door een van beiden. Een kettingreactie brengt drie huwelijken in beroering. Deze simpele, maar met animo geacteerde liefdeskomedie steunt op rumoerige dialogen en wordt door Comencini met niet meer dan vlotte routine geregisseerd.

Racconti Romani

1956 | Komedie

Italië 1956. Komedie van Gianni Franciolini. Met o.a. Vittorio De Sica, Totò, Maurizio Arena, Maria Pia Casilio en Antonio Cifariello.

Een viertal vrienden beeldt zich in dat de wereld er is om bedrogen te worden en probeert met diverse oplichterijen het huishoudgeld aan te vullen. Al hun plannen mislukken en ze belanden bijna in de gevangenis. Door die ervaringen ontdekken ze dat hun vrouwen ook zonder dat ze rijk zijn van hen houden en dat eerlijke arbeid het beste is. De onderhoudende komedie heeft sociale en ietwat moraliserende ondertonen - die in het gelijknamige boek van Moravia níét voorkwamen - en een sterke bezetting, hoewel Pampanini enigszins belachelijk is.

Un americo a Roma

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Steno. Met o.a. Anita Durante, Maria Pia Casilio en Alberto Sordi.

Een viertal vrienden beeldt zich in dat de wereld er is om bedrogen te worden en probeert met diverse oplichterijen het huishoudgeld aan te vullen. Al hun plannen mislukken en ze belanden bijna in de gevangenis. Door die ervaringen ontdekken ze dat hun vrouwen ook zonder dat ze rijk zijn van hen houden en dat eerlijke arbeid het beste is. De onderhoudende komedie heeft sociale en ietwat moraliserende ondertonen - die in het gelijknamige boek van Moravia níét voorkwamen - en een sterke bezetting, hoewel Pampanini enigszins belachelijk is.

Un Americano a Roma

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Steno. Met o.a. Alberto Sordi, Maria Pia Casilio, Rocco d'Assunta, Ilse Petersen en Giulio Calì.

Leuke en grappige film over een jonge Italiaan (Sordi) uit de oude Romeinse wijk Trastevere, die zo gefixeerd is op alles wat Amerikaans is, dat hij zich zelfs Amerikaans gedraagt en kleedt. Hij droomt ervan naar de USA te gaan en dreigt met gevaar voor eigen leven van het Colosseum te springen om een reis naar Amerika te winnen. Een van Sordi's meest komische acteerprestaties.

Ti ho sempre amato

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Mario Costa. Met o.a. Myriam Bru, Jacques Sernas, Amedeo Nazzari, Tamara Lees en Maria Pia Casilio.

Een niet op het leven voorbereide leerlinge van een internaat loopt in zeven sloten tegelijk en wordt vervolgens door de vader van haar kind verlaten. Tenslotte haalt hij haar toch weer uit de goot. Een Italiaanse smartlap, gemaakt volgens het bekende stramien, die het vooral van de pathetisch geacteerde dialogen moet hebben, Wèl fraai gefotografeerd.

Pane, amore e gelosia

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica, Marisa Merlini, Roberto Risso en Tina Pica.

Een politieman van middelbare leeftijd wil het rokkenjagen opgeven en trouwen met de vroedvrouw die een ongehuwde moeder is. De pastoor oefent pressie uit opdat ze met de vader van haar kind trouwt, en bovendien twijfelt ze aan haar verloofde, die nog steeds een oogje waagt aan de temperamentvolle dorpsschone. Deel twee uit de successerie doet niet onder voor de eerste aflevering (PANE, AMORE E FANTASIA), maar voegt er ook geen nieuwe elementen aan toe, behalve de aardbeving tegen het slot die de dorpsroddel overstemt en alle verhoudingen in de juiste proporties brengt.

La Valigia dei sogni

1954 | Komedie, Documentaire

Italië 1954. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Umberto Melnati, Maria Pia Casilio, Elena Makowska, Ludmilla Dubarova en Roberto Risso.

Een ex-acteur redt oude films uit een fabriek waar filmafval wordt verwerkt en geeft daarmee priv[KA1]e-vertoningen. Door een fout van zijn assistente ontstaat er een celluloidbrand, die voor de overheid aanleiding is om een officieel filmarchief op te richten. Dit zinnige pleidooi voor een cinamatheek en filmconservering wordt in een amusant verhaal afgewisseld met oude filmfragmenten (o.a. met Eleanore Duse). Het heeft na 30 jaar helaas niets aan actualiteit verloren: de overheid en de filmindustrie zelf zijn nog steeds onvoldoende overtuigd van de noodzaak tot conservering.

Donne proibite

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Giuseppe Amato. Met o.a. Linda Darnell, Valentina Cortese, Lea Padovani, Anthony Quinn en Giulietta Masina.

Standaard-melodrama over prostituées die uit 'het leven' willen, wat slechts één van hen lukt. De ontmoeting tussen Quinn en Masina bij deze film resulteerde in LA STRADA. Engelse titel: ANGELS OF DARKNESS.

Stazione Termini

1953 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1953. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Jennifer Jones, Montgomery Clift, Gino Cervi, Richard Beymer en Paolo Stoppa.

Een getrouwde Amerikaanse is tijdens een verblijf in Itali[KA3]e verliefd geworden op een architect en aarzelt op het Romeins centraal station tussen blijven bij haar geliefde en definitief afscheid. Deze De Sica-film heeft een slechte reputatie, omdat hij door zijn flirt met Hollywood principes van het neo-realisme verried en evenmin een dienstvaardig stervehikel naar Amerikaans patroon maakte, maar blijkt bij nader inzien even goed als zijn veelgeprezen werk. De stationssituering neemt de aflopende romance op in breder een verband en observaties in de marge daarvan zijn raak gedaan. Een minpunt is de overgevoelige en overaanwezige muziek; die suggereert een smartlap die in beeld nu juist vermeden is. (Truman Capote schreef de Engelse dialoog.)

Pane, amore e fantasia

1953 | Komedie, Drama

Italië 1953. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica, Roberto Risso, Marisa Merlini en Virgilio Riento.

Een nieuwe politiechef (De Sica) probeert een dorpsschone (Lollobrigida) te veroveren die een jonge agent (Risso) prefereert, zodat hij zijn troost zoekt bij de vroedvrouw (Merlini). Deze temperamentvolle komedie bracht een lichte toon in het neo-realisme, maakte Lollobrigida een internationale ster en gaf De Sica nieuw emplooi als oude snoeper.

Il Viale della speranza

1953 | Komedie, Drama

Italië 1953. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Cosetta Greco, Liliana Bonfatti, Maria Pia Casilio, Piera Simoni en Marcello Mastroianni.

Drie gastes van een Romeins pension dromen van filmroem bij Cinecittà. Alleen de enige artistiek gemotiveerde zal carrière maken, terwijl een tweede een rijke producent strikt en de derde toch haar verloofde in de provincie verkiest. Een milde komedie die inhaakt op de toenmalige sterlancering van 'meisjes van de straat' geeft een aardig en kenmerkend beeld van de toenmalige Italiaanse cinema. Mastroianni speelt een cameraman die zijn geliefde bij haar start in het filmwezen helpt.

Carosello Napoletano

1953 | Musical, Romantiek, Komedie

Italië 1953. Musical van Ettore Giannini. Met o.a. Paolo Stoppa, Clelia Matania, Nadia Gray, Maria Fiore en Maria Pia Casilio.

De geschiedenis van Napels van de 16de tot in de 20de eeuw, gebracht in liederen, commedia dell`arte en revue-sc[KA2]enes met de `eeuwige straatmuzikant` (Stoppa) als centraal en verbindend personage. Dit bruisend en vitaal muzikaal spektakel heeft op de geluidsband zang van o.a. , maar de te pretentieus-artistieke balletten van Massine doen in de volkse context nogal misplaatst aan. Het scenario is van de regisseur, Giuseppe Marotta en R. Del Grosso. Het camerawerk is van Piero Portalupi.

Umberto D.

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Carlo Battisti, Maria Pia Casilio, Lina Gennari, Alberto Albani Barbieri en Memmo Carotenuto.

Een gepensioneerde man is door de desinteresse van de maatschappij vereenzaamd en wordt door zijn hospita van zijn kamer gezet. Verantwoordelijkheid voor een hondje houdt hem af van zelfmoord. De Sica's aan zijn vader opgedragen studie van ouderdom en eenzaamheid is zijn meesterwerk dat - anders dan zijn beroemdere films - nergens ontspoort in sentimentaliteit, maar juist door de soberheid grote indringendheid bereikt. Gemaakt met niet-professionele acteurs, op locatie in Rome opgenomen. Script van Cesare Zavattini.