Edwige Feuillère (1907-1998): cast.
Er zijn 37 films gevonden.

La dame de lieudit

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Philippe Monnier. Met o.a. Edwige Feuillère, Annick Alane, Bernard Alane, Bernard Freyd en Philippe Laudenbach.

85-jarige Feuilli[KA2]ere speelt Madame Zihler, een denkbeeldige oudste nog levende Fran[KA10]caise. Zij is 110, maar haar arts (Aufaure) heeft haar verzekerd dat zij het gestel van een zeventig-jarige heeft. Zij leidt een onbekommerd leventje in haar kasteel. De Franse president (Tréjan) en zijn medewerkers-politici willen hun populariteit wat opkrikken via een groots feest n.a.v. Mme Zihlers verjaardag. Blijft natuurlijk de vraag op zij hierop zal ingaan. Veel tederheid in komedie naar de roman Le jubilé van Jean Capin die ook het scenario en de dialogen schreef. Mooi in beeld gebracht met een voor Feuillère op het lijf geschreven rol van malicieuze oude dame die afrekent met politici zonder scrupules.

Den schönen guten Waren

1990 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1990. Documentaire van Martina Müller. Met o.a. Edwige Feuillère, Magda Schneider, Daniel Gélin, Henri Alekan en Ivan Desny.

Max Opüls werd in 1902 geboren als Max Oppenheimer. Hij stierf in 1957, te vroeg, en volgens François Truffaut moest Frankrijk een lievelingsregisseur missen. Documentairemaakster Müller laat ons de stijl en de techniek van Ophüls zien, terwijl zij nog in het leven zijnde acteurs en actrices over Ophüls aan het woord laat. Onderscheiden met een bijzondere prijs is deze film een must voor filmliefhebbers en filmstudenten.

Cinéma

1988 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1988. Drama van Philippe Lefebvre. Met o.a. Alain Delon, Edwige Feuillère, Ingrid Held, Sergio Castellitto en Sunnyi Melles.

Een groots opgezet en duur epos over de wederwaardigheden van een familie in vier delen: LES PIANOS DE BERLIN, POUR MARGUERITE SEULE, MARGUERITE A DISPARU en MA PETITE MAMAN. Het speelt zich af binnen de wereld van de film. Een slap scenario dat niet helemaal klopt, afkomstig van de voortijdig van het toneel verdwenen Jean-Pierre Petrolacci. Wel kende hij het milieu door en door en daar wordt dan ook flink de draak mee gestoken. Het draait allemaal overigens iets te veel om de mannelijke ster Delon.

La chair de l'orchidée

1974 | Drama, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1974. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Charlotte Rampling, Edwige Feuillère, Simone Signoret, Hans Christian Blech en François Simon.

Een miljonairsdochter is vanwege de erfenis door haar familie krankzinnig verklaard. Ze ontsnapt uit de inrichting en gaat mee met een gangster die wordt opgejaagd door twee killers. De misdaadroman van James Hadley Chase werd in een bewerking van toneelvernieuwer Chéreau een nachtmerrieachtig noodlotsdrama in onheilspellende barokke decors, waarbinnen ontwortelde personages evolueren die vaak huns ondanks tot gruweldaden komen. Opmerkelijke rolbezetting.

Scusi, facciamo l'amore?

1968 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1968. Komedie van Vittorio Caprioli. Met o.a. Pierre Clémenti, Claudine Auger, Valentina Cortese, Edwige Feuillère en Massimo Girotti.

Een aantrekkelijke wees gaat bij zijn Milanese oom wonen en ontdekt dat het gebruik van zijn charmes op welgestelde dames lucratiever is dan werken, al weet hij zo ook voordelige zakentransacties voor zijn voogd tot stand te brengen. Als hij ontdekt dat de vrouwen alleen voor hun eigen bevrediging in hem geïnteresseerd zijn verlegt hij zijn attenties naar een rijke Duitser. Acteur-regisseur Caprioli schenkt meer aandacht aan de satirische dialoog-humor dan aan het etaleren van pikanterieën. De opmerkelijke rolbezetting kan de eentonigheid niet altijd compenseren. Behalve door zijn uiterlijk is Clémenti ook door een combinatie van naïviteit en arrogant zelfbewustzijn ideaal voor de rol van gigolo.

La Bonne occase

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Michel Drach. Met o.a. Francis Blanche, Claude Brasseur, Jacques Charrier, Darry Cowl en Edwige Feuillère.

Tweedehands DS wisselt voortdurend van eigenaar en is decor en aanleiding voor reeks van komische sketches. Cabaretachtige humor wisselt per sc[KA2]ene van toon en niveau (tien scenarioschrijvers), maar film heeft in elk geval tempo en laat naast overbekende komieken niet in dit genre gespecialiseerde acteurs zien met soms verrassend resultaat.

Aimez-vous les femmes?

1964 |

Italië​/​​Frankrijk 1964. Jean Léon. Met o.a. Sophie Daumier, Guy Bedos, Edwige Feuillère, Grégoire Aslain en Gérard Séty.

Door Roman Polanski geschreven burleske over geheime sekte die jonge vrouwen culinair opdient en verorbert kreeg te brave regie, waardoor acteurs zich overmatig moeten uitsloven om het leuk te houden. Het resultaat lijkt ook meer op revue dan film.

Le crime ne paie pas

1962 | Komedie, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Edwige Feuillère, Gabriele Ferzetti, Gino Cervi, Rosanna Schiaffino en Michèle Morgan.

Deze episodenfilm in all star-bezetting naar romantische stripverhalen laat in vier verschillende perioden de heldin uit naam van de liefde een misdaad plegen en hiervoor straf ondergaan. De verhalen gaan van de Renaissance tot de tegenwoordige tijd, waarin een bezoek aan de vertoning van een film LE CRIME NE PAIE PAS het startpunt van de intrige is. De decoratieve aanpak van Oury maakt de film tot kitsch, zonder de komedie-elementen die later zijn sterkste kant zouden blijken. Door de spitse dialoog is de sketch van Morgan en Noiret over chantage en politiek gekonkel anno 1878 een uitschieter. Scenario van regisseur Oury, Jean-Charles Tachella en Paul Gordeaux.

Les amours célèbres

1961 | Romantiek

Frankrijk 1961. Romantiek van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Alain Delon, Jean-Claude Brialy, Pierre Brasseur en Suzanne Flon.

Deze luxueuze verfilming van romantische stripverhalen biedt gelegenheid tot 'sterren kijken'. Twee van de vier episoden brengen een overbekende pikanterie: een hertog snoept Lodewijk XIV een favoriete af; rivaliteit tussen actrices om roem en rijke aanbidders betekent een kans voor een slimme debutante. Bardot en Delon als tragische Agnès Bernauer en haar prins zijn onbedoeld veel komischer. De acteer-intensiteit van Signoret als de ouder wordende courtisane, die haar geliefde aan zich wil binden door hem met vitriool blind te maken, is een betere film waardig. Scenario van France Roche.

La Vie à deux

1958 |

Frankrijk 1958. Clément Duhour. Met o.a. Pierre Brasseur, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Fernandel en Edwige Feuillère.

Een succesvolle schrijver stelt een testament op waarin hij zijn bezittingen nalaat aan koppels die hem inspireerden tot zijn beroemde boek La vie a deux, mits ze nog even gelukkig zijn als toen. Vrienden die anders de erfenis zullen krijgen gaan op onderzoek uit naar de beurse plekken in het huwelijksleven van hun 'concurrenten'. Sacha Guitry is vaak verweten dat hij zijn scenario's zonder inzicht, wat de vorm betreft, in beeld bracht. De postume verfilming van deze stof door een assistent die jarenlang met hem werkte, bewijst het tegendeel door het totaal onbreken van filmisch besef. Dat bezwaar zal minder gelden op tv, waar de ironie de episodes en de sterbezetting de meeste aandacht krijgen.

En cas de malheur

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Brigitte Bardot, Edwige Feuillère, Franco Interlenghi en Nicole Berger.

Oftewel: hoe bemiddelde mannen van middelbare leeftijd alles op het spel kunnen zetten voor krokante jongedames met dubieuze intenties. Advocaat André Gobillot is zo'n man, Yvette Maudet zo'n jongedame. Hij redt het wispelturige gelegenheidsstraathoertje van de petoet en valt voor haar, zij brengt de gehuwde strafpleiter aan de rand van de afgrond. Noodlotsdrama naar de gelijknamige Georges Simenon-roman heeft dat typisch Parijse jarenvijftigpatina. Door de prachtig uitgelichte decors van meester Max Douy wandelen twee waarlijk iconische hoofdrolspelers. Gouden moment in dit eclatante kassucces: Gabin snuit empathisch Bardots snotterneusje.

Quand la femme s'en mêle

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Servais, Bernard Blier, Sophie Daumier en Jean Debucourt.

Gangster heeft de vrouw van oude makker afgepikt die niettemin een beroep op hem komt doen om een vijand uit de weg te ruimen. Eigenmachtig optreden van de vrouw leidt tot het gewenste resultaat, maar ook tot hun arrestatie. Prominente rolbezetting en regisseur voor middelmatig scenario, dat welkome zwarte humor meekreeg. Debuutrollen van Delon (opvallend slecht) en Crémer.

Les Fruits de l'été

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Henri Guisol, Etchika Choureau, Claude Nicot en Jeanne Fusier-Gir.

Mede dankzij haar vrije opvoeding blijkt de dochter van een notabele zwanger te zijn geworden waarmee de status van papa in opspraak dreigt te komen. Haar moeder wil de baby voor de hare laten doorgaan, maar het meisje trouwt met de verwekker, terwijl mama dan zelf echt zwanger blijkt te zijn. Door de lusteloze regie van de veteraan lijkt deze komedie op een trage toneelverfilming die ondanks de zogenaamde pikanterieën ook nogal muf is van moralisme. De bekwame spelers etaleren een nogal moedeloos animo.

Le blé en herbe

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Edwige Feuillère, Pierre-Michel Beck, Nicole Berger, Renée Desvillers en Charles Deschamps.

Twee zestienjarigen die samen zijn opgegroeid weten tijdens hun strandvakantie geen raad met hun opkomende verliefdheid. De jongen wordt verleid door een zich vervelende rijpe vrouw. Hij keert bij het meisje terug zonder zijn onbevangenheid, maar gelouterd in de oprechtheid van zijn gevoel. Deze Colette-verfilming zet pubers al te zwart-wit af tegen het karikaturale onbegrip van hun ouders, maar de jeugdige rollen zelf zijn treffend getekend en geacteerd, terwijl Feuillère de ideale belichaming is van de oudere vrouw die 'van een jongen een man maakt'

La nostra pelle

1952 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1952. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Frank Villard, Cosetta Greco, Paolo Stoppa en Jean Debucourt.

Plaats van handeling is de haven S[KA2]ete, ten westen van Marseille aan de Golf van Lyon, waarvandaan veel smokkel naar Tanger in Marokko plaatsvindt. Genoeg onbetrouwbare individuen in S[KA2]ete; een van hen is een jonge advocaat, Bob (Villard) geheten, geroyeerd uit de orde van advocaten. Hij sluit zich aan bij een inbrekersbende en levert nuttige informatie over de safe van een rijke handelaar, die vele goudstaven herbergt. De inbraak verloopt niet gladjes: ze verkrijgen het goud maar de handelaar komt om, terwijl een van de inbrekers gewond raakt en in handen van de politie komt. Hij verraadt zonder blikken of blozen de andere inbrekers, en laat de vrouw van wie hij houdt vallen om zijn eigen hachje te redden.

Adorables créatures

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Daniel Gélin, Antonella Lualdi, Danielle Darrieux, Martine Carol en Edwige Feuillère.

Een rokkenjager (Gélin) heeft een reeks van avontuurtjes met al dan niet getrouwde dames. Tenslotte vindt hij de ware liefde in het buurmeisje (Lualdi) dat hij nooit had opgemerkt. Voor de ontstaansperiode als hoogst pikant geldende komedie kreeg veel navolging, maar de top-bezetting, de elegantie en humor tillen deze film nog altijd boven het voorspelbare stramien uit. Eerste van talloze samenwerkingen tussen regisseur Christian-Jaque en zijn latere echtgenote Martine Carol, die in eigen land te boek stond als ‘het Franse antwoord op Marilyn Monroe’.

Olivia

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Jacqueline Audry. Met o.a. Marie-Claire Olivia, Edwige Feuillère en Simone Simon.

'Ik hou van je kind, meer dan je denkt,' verzucht hoofdonderwijzeres Julie (Feuillère) tegen pupil Olivia (Marie-Claire Olivia). En daarmee nestelde Jacqueline Audry's Olivia zich in de eregalerij van het vroege vrouwenfilmgenre. Olivia is de Engelse tiener die in Parijs onder de vleugels van mademoiselle Julie wordt voorbereid op de buitenwereld. De film is bijzonder ten opzichte van tijdgenoten vanwege de betrokkenheid van een autoriteit (het schoolhoofd), waarmee een overwinning op de vijandige buitenwereld wordt gesuggereerd. Los van de thematiek is Olivia een vakkundige etalage van alles waaraan vrouwen werden onderworpen.

Souvenirs perdus

1950 | Komedie

Frankrijk 1950. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Edwige Feuillère, Pierre Brasseur, François Périer, Suzy Delair en Gérard Philipe.

Vier niet-opgehaalde objecten op de afdeling Gevonden Voorwerpen hebben elk hun eigen geschiedenis en zijn daarmee aanleiding voor een tragikomische episodenfilm. Deze film, één van de eerste naoorlogse rolprenten in dit genre, is doordachter dan gebruikelijk, hoewel ook in de beste delen het bezwaar blijft bestaan van een grote vluchtigheid. De sketch met Feuillère en Brasseur als de ex-gelieven die bij een weerzien na jaren voor elkaar de schone schijn liegen, is een melancholiek-ironisch juweeltje. Philipe vervult een curieuze rol als de psychopaat die Delorme van zelfmoord redt en haar vervolgens wurgt.

Woman Hater

1948 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1948. Romantiek van Terence Young. Met o.a. Stewart Granger, Edwige Feuillère, Ronald Squire, Mary Jerrold en Jeanne de Casalis.

Bedachte dialogen tussen een overtuigde vrijgezel en een ongetrouwd meisje met de te verwachten romance. Naar een verhaal van Alec Coppel.

L'aigle à deux têtes

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Sylvia Montfort, Edwige Feuillère, Jean Marais, Jacques Varennes en Jean Debucourt.

Een vorstin wier man op de eerste dag van hun huwelijk gestorven is, leeft in rouw als een kluizenaarster en regeert alleen nog in naam. Revolutionaire samenzweerders sturen een dubbelganger van de dode koning naar haar paleis, met onvoorziene tragische gevolgen. Cocteau verfilmde een eigen romantisch toneelstuk om de acteursprestaties te bewaren, maar voegde daar in samenwerking met decorbouwer Christian Bérard zijn barokke filmpoëzie aan toe. Marais is als altijd een beetje veel als de held; Feuillère is superieur in haar rouw, ongenaakbare trots en passie. Opnieuw gefilmd als IL MISTERIO DI OBERWALD.

L'idiot

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Gérard Philipe, Edwige Feuillère, Lucien Coëdel, Jean Debucourt en Nathalie Nattier.

Het is een hele prestatie om Dostojevski's vuistdikke boek 'De idioot' (1868) te comprimeren tot anderhalf uur celluloid. Regisseur Lampin en de befaamde Belgische scenarist Charles Spaak kregen het voor elkaar, met behoud van de literaire essentie. Franse steracteur Gérard Philipe (1922-1959) imponeert in zijn tweede acteerjaar als Mysjkin, de edelman die in de hogere regionen van de geharde Russische maatschappij door het leven gaat als 'de idioot' vanwege zijn naïeve christelijke naastenliefde. Vele close-ups van de subtiele lichaamstaal van Philipe, verbeelden effectief de dolende jongeling: vervreemd van vriendschappen, romantische liefde en zelfs van zijn fysieke gesteldheid. Knap werk.

Il suffit d'une fois

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Andrée Feix. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Henri Guisol, Hélène Garaud en Made Siamé.

Een reeks van misverstanden rond de moord op een zekere Nicolas, die voor een ander werd aangezien. Derhalve verschillende verdachtmakingen en buitensporigheden van de hoofdrolspelers totdat de arrestatie van de moordenaar plaatsvindt. Het geheel is vanuit de invalshoek van de komedie benaderd, met nog net het hoognodige van een politiefilm erin om tot een ontknoping te kunnen komen. Is wel om aan te zien vanwege het acteerwerk, de behoorlijke dialogen van Marc-Gilbert Sauvajon en de opnamen van Christian Matras. N.B.:De raadselachtige Feix liet zich een handje helpen door Henri Deccin in de hoedanigheid van technisch adviseur.

Tant que je vivrai

1945 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Edwige Feuillère, Marguerite Deval, Germaine Kerjean, Margo Lion en Germaine Michel.

Een voorname avonturierster doet een kuur in een sanatorium. Ze komt daar de liefde tegen in de vorm van een jonge schilder. Ze laat zich arresteren omdat ze weet dat ze later haar minnaar weer zal vinden. Met een dergelijk verhaal kan men een betere, maar ook slechtere film maken. Zonder [KA1]e[KA1]en van de belangrijkste films van De Baroncelli te zijn, ontbreekt het deze romance niet aan belang dankzij een degelijk gemaakt scenario (vijf schrijvers!), het camerawerk van Christian Matras en een overtuigend spel.

La Part de l'ombre

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean-Louis Barrault, Raphaël Patorni, Jean Yonnel en Yves Deniaud.

Een vioolvirtuoos heeft aan de grote liefdes in zijn leven drie ringen overgehouden, die hij aan zijn dochter nalaat. Ze moet beloven de ringen te geven aan de mannen van wie ze écht houdt. De vrouw - hoewel getrouwd - ontmoet tot drie keer toe dezelfde man. Ze geeft hem de ringen, hoewel hij de standvastigheid van haar emoties niet waard is. Dit absurde drama kreeg een quasi-literaire dialoog waarmee de bekwame rolbezetting niets kon beginnen. De kille regie van Delannoy maakte er geen smartlap van, hetgeen te prefereren zou zijn boven deze hoogdravende verveling. Calvet maakt haar debuut.

L' Honorable Catherine

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, André Luguet, Claude Génia en Charles Granval.

Een meisje dat door haar werk veel onverwachte huisbezoeken pleegt, komt nog weleens ongelegen. Op een gegeven moment treft ze een getrouwde vrouw met een minnaar, die haar prompt voor zijn verloofde laat doorgaan als ook de echtgenoot van de vrouw opduikt. Dat spelletje wordt werkelijkheid, en uiteindelijk redt de minnaar haar als ze ontvoerd wordt door juwelendieven die ze ook heeft betrapt bij een van haar bezoeken. Een voor de oorlogsjaren kenmerkende escapistische komedie, waarvan de nadrukkelijke vrolijkheid eerder vermoeiend dan aanstekelijk werkt. Scenario van Solange Térac. Oorspronkelijk getiteld: SOLANGE.

Mam'zelle Bonaparte

1941 | Drama, Historische film, Musical

Frankrijk 1941. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, Monique Joyce, Marguerite Pierry en Guillaume de Sax.

Een royalist wordt verliefd op een jonge vrouw zonder te weten dat ze een vertrouwelinge van de keizerlijke familie is. Na zijn arrestatie wordt ze verscheurd tussen liefde en overtuiging en krijgt pas gratie van de keizer los als haar geliefde bij een ontsnappingspoging dodelijk gewond blijkt. Het bekwaam gemaakt historisch liefdesdrama zet in spel en scenario de nobelheid van de emoties wel erg dik aan. Feuillère lijdt decoratief.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

J'étais une aventurière

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Murat, Jean Max, Jean Tissier en Félix Oudart.

Vera Vronsky, een Russische prinses, geruïneerd door de revolutie, begeeft zich op het pad van de oplichterij en vormt een trio met de avonturier Désormeaux en de zakkenroller Paulo. Hun volgend slachtoffer bevindt zich aan de Rivièra en die gaan ze 100.000 francs trachten armer te maken. Maar door de onhandigheid van Paulo verloopt niet alles volgens plan. Ook bekend als LES GRANS MOYENS.

Marthe Richard au service de la France

1937 | Historische film, Actiefilm

Frankrijk 1937. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Erich von Stroheim, Jean Galland, Marcel Dario en Delia Col.

Marthe Richard, die werkelijk heeft bestaan, wint het vertrouwen van het hoofd van de Duitse geheime dienst en maakt zo de landing van de Amerikanen in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog mogelijk. Een verzorgde maar oppervlakkig geregisseerde film. Het spel en de muziek zijn goed. Ook bekend als MARTHE RICHARD ESPIONNE en MARTHE.

Feu!

1937 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Drama van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Edwige Feuillère, Victor Francen, Jacques Baumer, Solange Sicard en André Aimos.

Aantrekkelijke avonturierster houdt zich bezig met wapenleveranties aan Marokkaanse revolutionairen. Als ze verliefd wordt op een Franse legercommandant wil ze haar leven beteren, maar het is al te laat. De commandant geeft zelf opdracht het jacht waar ze is ondergedoken te laten exploderen. Romantisch drama dat tien jaar eerder door dezelfde regisseur als zwijgende film werd gemaakt is een curiosum, met voor de jaren dertig typerende rol als femme fatale van Feuillère.

Mister Flow

1936 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1936. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Louis Jouvet, Wladimir Sokoloff en Jean Périer.

Een gentleman-inbreker is voor een klein vergrijp gearresteerd en probeert vanuit de cel zijn onwetende advocaat zijn zaakjes te laten voortzetten. Ook zijn geraffineerde maîtresse doet haar invloed gelden tot ze echt verliefd op de advocaat wordt. Beroemde namen voor een lichtgewicht misdaadkomedie, met vooral Feuillère als een amusante vamp.

Lucrece Borgia

1935 | Historische film, Drama

Frankrijk 1935. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Edwige Feuillère, Josette Day, Yvonne Drines en Mona Dol.

Een historisch drama van de regisseur van NAPOLEON. Het bekende verhaal speelt zich af in het Rome in de 15e eeuw. Cesar Borgia, zoon van paus Alexander VI, wil de eenheid van het land bewerkstelligen. De visuele flair en het gevoel voor epische dramatiek van Gance zijn goed herkenbaar in dit verder verouderde pareltje.

Golgotha

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Robert Le Vigan, Harry Baur, Jean Gabin, Edwige Feuillère en Lucas Gridoux.

De laatste levensdagen van Christus kregen een meer plichtmatige eerbiedige dan bezielde filmbenadering. Vooroorlogse sterbezetting geeft film curiositeitswaarde en onbedoeld komische bijwerking, vooral Gabins rol als Pilatus.

Ces messieurs de la santé

1933 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1933. Drama van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Edwige Feuillère, Lucien Baroux, Pierre Stephen en Georges Mauloy.

Een onbekende die om een baan in een noodlijdende winkel heeft gevraagd in ruil voor kost en inwoning, transformeert de zaak in een bloeiend en modern warenhuis. De politie ontdekt dat het ook een dekmantel is voor de wapenhandel, maar het zijn de hebzuchtige werkgevers die de man uiteindelijk echt noodlottig worden. Deze op zich vrije dorre verfilming van een toneelstuk dat op de affaire Stavisky was geïnspireerd, krijgt door die verwijzing èn door het opmerkelijke acteren van Raimu een boeiende meerwaarde. Het scenario is van Paul Armont en Léopold Marchand naar het gelijknamige toneelstuk van Armont en Marchand. Het camerawerk is van Curt Courant.

Topaze

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Louis Gasnier. Met o.a. Louis Jouvet, Marcel Vallée, Simone Héliard, Pierre Larquey en Edwige Feuillère.

Het laatste grote succes van de regisseur Gasnier (1882-1963) wiens carri[KA2]ere zich voornamelijk in de Verenigde Staten voltrok. De eerste verfilming van het stuk van Marcel Pagnol. (Tweede versie in 1936 en, derde versie, de meest bekende met Fernandel in 1950). Zijn vriend Léopold Marchand heeft het scenario en de dialogen geschreven. Verfilmd theater, maar met een uitzonderlijke rolverdeling.

Mam'zelle Nitouche

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Janie Marèze, Jean Rousselières, André Alerme en Alida Rouffe.

Een muziekleraar aan een meisjesinternaat heeft stiekem een operette geschreven. Op de avond van de première moet hij een leerlinge naar Parijs chaperonneren, die na veel complicaties de ster van de voorstelling zal vervangen. De bekende Franse operette kreeg in de filmversie vooral het accent op kluchtelementen, met een van de eerste filmrollen van Raimu. Opnieuw verfilmd in 1953.