Federico Luppi

Acteur

Federico Luppi is acteur.
Er zijn 31 films gevonden.

Fermat's Room

2007 | Thriller, Mysterie

Spanje 2007. Thriller van Rodrigo Sopeña en Luis Piedrahita. Met o.a. Alejo Sauras, Elena Ballesteros, Lluís Homar, Santi Millán en Federico Luppi.

Vier knappe koppen krijgen een geheimzinnige uitnodiging om 'een groot raadsel op te lossen'. Aangekomen in een fraaie studeerkamer in een afgelegen boerenschuur krijgen ze een berichtje via een zakcomputer: ze hebben steeds een minuut de tijd om een raadsel op te lossen. Bij een fout antwoord beginnen de muren van de inmiddels afgesloten kamer naar elkaar te schuiven. Bijzonder aardige, sfeervolle thriller, waarbij het vooral verfrissend is dat de hoofdpersonen niet hun spierballen, maar hun hersens moeten gebruiken om te overleven.

Lugares comunes

2002 | Drama

Argentinië/Spanje 2002. Drama van Adolfo Aristarain. Met o.a. Federico Luppi, Arturo Puig, Carlos Santamaría, Mercedes Sampietro en Valentina Bassi.

Als gevolg van de economische crisis in Argentinië wordt Fernando (Luppi), een linkse professor aan de universiteit van Buenos Aires, gedwongen met vervroegd pensioen te gaan. Terwijl hij en zijn vrouw zich aanpassen aan een soberder bestaan, zoekt Fernando de confrontatie met zijn zoon, die zijn vaderland en schrijverscarrière heeft ingeruild voor een burgerlijk bestaan in Spanje. Verfilming van de roman El Renacimiento van Lorenzo F. Aristarain is intelligent en poëtisch, maar soms ook wat langdradig en pretentieus.

La balsa de piedra

2002 | Drama, Fantasy

Portugal/Spanje/Nederland 2002. Drama van George Sluizer. Met o.a. Federico Luppi, Gabino Diego, Diogo Infante, Ana Padrão en Antonia San Juan.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

The Devil's Backbone

2001 | Horror, Fantasy

Spanje/Mexico 2001. Horror van Guillermo del Toro. Met o.a. Eduardo Noriega, Marisa Paredes, Fernando Tielve, Irene Visedo en Federico Luppi.

Na zijn opvallende Hollywooddebuut Mimic had de Mexicaanse regisseur/scenarist Del Toro trek in iets intiemers, waarop hij inging op het aanbod van Pedro Almodóvar om onder diens productionele leiding in Spanje te komen filmen. Het resultaat is dit ouderwetse spookverhaal, dat zich afspeelt in een weeshuis tijdens de Spaanse burgeroorlog. In de lijn van The Sixth Sense is de melancholieke sfeer belangrijker dan de horror. Del Toro perfectioneerde de duistere sprookjesformule vijf jaar later met de kaskraker Pan's Labyrinth. Met zijn regie van The Hobbit (2012) treedt hij wellicht toe tot de allergrootsten, maar zijn meesterhand is hier al bij vlagen zichtbaar.

Rosarigasinos (Presos del olvido)

2001 |

2001. Rodrigo Grande. Met o.a. M. Demare, Ulises Dumont en Federico Luppi.

Na zijn opvallende Hollywooddebuut Mimic had de Mexicaanse regisseur/scenarist Del Toro trek in iets intiemers, waarop hij inging op het aanbod van Pedro Almodóvar om onder diens productionele leiding in Spanje te komen filmen. Het resultaat is dit ouderwetse spookverhaal, dat zich afspeelt in een weeshuis tijdens de Spaanse burgeroorlog. In de lijn van The Sixth Sense is de melancholieke sfeer belangrijker dan de horror. Del Toro perfectioneerde de duistere sprookjesformule vijf jaar later met de kaskraker Pan's Labyrinth. Met zijn regie van The Hobbit (2012) treedt hij wellicht toe tot de allergrootsten, maar zijn meesterhand is hier al bij vlagen zichtbaar.

Divertimento

2000 |

Spanje 2000. José Garcia Hernandez. Met o.a. Pastor R. Feal, Federico Luppi en Francisco Rabal.

Na zijn opvallende Hollywooddebuut Mimic had de Mexicaanse regisseur/scenarist Del Toro trek in iets intiemers, waarop hij inging op het aanbod van Pedro Almodóvar om onder diens productionele leiding in Spanje te komen filmen. Het resultaat is dit ouderwetse spookverhaal, dat zich afspeelt in een weeshuis tijdens de Spaanse burgeroorlog. In de lijn van The Sixth Sense is de melancholieke sfeer belangrijker dan de horror. Del Toro perfectioneerde de duistere sprookjesformule vijf jaar later met de kaskraker Pan's Labyrinth. Met zijn regie van The Hobbit (2012) treedt hij wellicht toe tot de allergrootsten, maar zijn meesterhand is hier al bij vlagen zichtbaar.

Lisboa

1999 | Thriller, Drama

Spanje/Argentinië 1999. Thriller van Antonio Hernández. Met o.a. Carmen Maura, Sergi López, Federico Luppi, Antonio Birabent en Laia Marull.

Het is altijd geboeid kijken naar Carmen Maura in een nerveuze vrouwenrol. Op haar best is ze misschien in Almodóvars Women on the Verge of a Nervous Breakdown, maar ook in diens Volver (2006) heeft ze het als geest prettig op haar heupen. In Lisboa van regisseur Hernández speelt Maura de elegant geklede en gespannen ogende Berta. Ze moet naar Lissabon en vraagt of ze mee kan rijden met Joao, vertegenwoordiger in porno- en muziekcassettes. Voorlopig staat ze nog op een pleisterplaats bij Madrid. Is ze op de vlucht? Wie de moeite neemt om het trage eerste half uur van de film uit te zitten, krijgt een spannende roadmovie met bizarre personages voorgeschoteld.

Men With Guns

1998 | Drama

Verenigde Staten 1998. Drama van John Sayles. Met o.a. Federico Luppi, Damian Delgado, Dan Rivera Gonzalez, Damián Alcázar en Mandy Patinkin.

In niet nader genoemd Latijns-Amerikaans land bezoekt welstellend arts Humberto Fuentes (Luppi) zijn ex-studenten die voor internationaal gezondheidsprogramma actief zijn in armste gebieden. Vergezeld door jonge wees (Gonzalez), een deserteur (Delgado) en een ex-priester ontdekt Humberto onthutsend bewijsmateriaal van door leger en guerilla's gepleegde wreedheden op lokale bevolking. Gedraaid en geschreven door Sayles met onbekende acteurs, Spaans gesproken, is dit een innig verteld verhaal met universele relevantie. Gestructureerd als een parabel - vandaar door protagonist ondernomen allegorische reis - wordt het persoonlijke en het politieke tot meesterlijk effect vermengd.

Men with guns

1997 | Drama, Experimenteel, Thriller, Actiefilm

Canada/Verenigde Staten 1997. Drama van Kari Skogland en John Sayles. Met o.a. Paul Sorvino, Callum Keith Rennie, Gregory Sporleder, Donal Logue en Damián Alcázar.

Humberto Fuentes is een rijke arts wiens vrouw net is overleden. Hij besluit zijn vroegere studenten te gaan opzoeken, die in arme dorpjes aan het werk zijn. Als hij hoort dat één van zijn studenten vermoordt is door guerilla's, worden zijn ogen geopend voor de wereld om hem heen.

Martin (Hache)

1997 |

Spanje/Argentinië 1997. Adolfo Aristarian. Met o.a. Cecilia Roth, Eusebio Poncela, Juan Diego Botto en Federico Luppi.

Humberto Fuentes is een rijke arts wiens vrouw net is overleden. Hij besluit zijn vroegere studenten te gaan opzoeken, die in arme dorpjes aan het werk zijn. Als hij hoort dat één van zijn studenten vermoordt is door guerilla's, worden zijn ogen geopend voor de wereld om hem heen.

Bajo bandera

1997 | Drama

1997. Drama van Juan Jose Jusid. Met o.a. Daniele Liotti, Federico Luppi, Miguel Ángel Solá en Homero Antonutti.

Humberto Fuentes is een rijke arts wiens vrouw net is overleden. Hij besluit zijn vroegere studenten te gaan opzoeken, die in arme dorpjes aan het werk zijn. Als hij hoort dat één van zijn studenten vermoordt is door guerilla's, worden zijn ogen geopend voor de wereld om hem heen.

Sol de otoño

1996 | Romantiek, Drama

Argentinië 1996. Romantiek van Eduardo Mignogna. Met o.a. Norma Aleandro, Federico Luppi, Jorge Luz, Cecilia Rossetto en Roberto Carnaghi.

Alleenstaande Clara plaatst een contactadvertentie op zoek naar de ideale joodse man. Niet dat zij zich wil storten in het liefdesleven. Ze zoekt iemand die zich kan voordoen als haar vriend. Ze heeft namelijk haar broer voorgelogen dat zij een langdurige relatie heeft met een gerespecteerde joodse zielsverwant. En laat die broer nou net van plan zijn om op bezoek te komen. De charmante Rual blijkt helemaal niet joods maar wil het spel best meespelen. Hoelang het bij spel blijft is echter de vraag...

Extasis

1996 | Thriller, Drama

Spanje 1996. Thriller van Mariano Barroso. Met o.a. Javier Bardem, Federico Luppi, Silvia Munt, Daniel Guzman en Leire Berrocal.

Twee nietsnutten uit de Spaanse provincie, Rober (Bardem) en Max (Guzman) beroven in een slaperig stadje een zelfbedieningszaak, waarbij ze onverwacht hulp krijgen van de kassi[KA2]ere Ona (Berrocal), die de dochter van de eigenaar is en de inhoud van de geldlade meeneemt. Gedri[KA3]en gaan ze op strooptocht en besluiten familieleden van geld en antiek te ontdoen om startkapitaal te vergaren voor een glitterbestaan. Bij de overval op Robers oom (Lusson) loopt het al uit de hand; er wordt geschoten en Max belandt achter de tralies. Rober besluit nu Max`s vader Daniel (Luppi) te pakken, een voormalige sterregisseur in Madrid met een theater. Rober geeft zich uit voor Max, want Daniel had Max in zijn prille jeugd al in de steek gelaten. De list slaagt, maar Rober raakt gefascineerd van het klaterende theaterwereldje en Daniels weelderige vriendin Lola (Munt). Daniel accepteert zelfs dat Rober met Lola tussen de lakens glijdt, want het weerzien met zijn verloren zoon is hem veel waard, al is hij door de jaren heen best wantrouwig geworden. Plotseling duiken Ona en Max (die weer vrij is) op en doorkruisen daarmee Robers artistieke ambities. Max voelt zich door Rober verraden en van zijn vader bestolen. Het komt tot een pijnlijke show-down in de finale. Een film, die veel te bieden heeft dankzij het puntige scenario van Joaquin Oristrell en regisseur Barroso, al schiet de geloofwaardigheid er af en toe wel eens bij in, wat echter ruimschoots gecompenseerd wordt door het uitstekende spel, de mooie decors en doeltreffende montage. De fotografie is van Flavio Martinez. De titel slaat op de peppillen, die de leden van Daniels theaterwereldje in een euforische stemming brengen.

Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto

1995 | Thriller, Drama, Komedie

Spanje 1995. Thriller van Agustín Díaz Yanes. Met o.a. Victoria Abril, Daniel Giménez Cacho, Federico Luppi, Pilar Bardem en Saturnino García.

Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden in de arena raakt stierenvechter Juan zwaar gewond; hij belandt in een diepe coma, waardoor hij gedoemd is voor een lange tijd te vegeteren. Zijn vrouw, de jonge aantrekkelijke Gloria Duque , ontvlucht Madrid en vestigt zich in Mexico.

Caballos Salvajes

1995 | Komedie, Misdaad

Argentinië 1995. Komedie van Marcelo Piñeyro. Met o.a. Leonardo Sbaraglia, Cecilia Dopazo, Fernán Mirás, Daniel Kuzniecka en Federico Luppi.

VV.

Un lugar en el mundo

1992 | Drama

Argentinië/Uruguay/Spanje 1992. Drama van Adolfo Aristarain en Adolfo Aristarian. Met o.a. José Sacristán, Fedrico Luppi, Cecilia Roth, Leonor Benedetto en Gastón Batyi.

We zien door de ogen van een tienerzoon (Batyi) hoe vader (Luppi) en moeder (Roth) herenigd zijn na een verbanning en zich in een kleine plaats duizend kilometer van de hoofdstad Buenos Airos staande houden en omgaan met de bewoners, die uitgebuit worden door een grootgrondbezitter (Ranni). Moeder is arts en doet verschrikkelijk haar best haar medemens te verzorgen, terwijl vader probeert de landarbeiders te helpen hun bestaan te verbeteren. Ook de eerste liefdesperikelen van de zoon beleven we mee, met een schattige tiener De R[KA1]io die gekweld wordt door haar jaloerse vader (Arana), die voorman is bij Ranni. Een uitstekend gespeelde film over het bestaan in de Argentijnse provincie, die in anderhalf uur snel aan de kijker voorbij gaat. Regisseur Aristarain schreef samen met Alberto Lecchi het scenario naar een verhaal dat hij met Kathy Saavedra gemaakt had. Ricardo De Angelis zorgde voor een mooie, passende fotografie.

Cronos

1992 | Horror

Mexico 1992. Horror van Guillermo del Toro. Met o.a. Federico Lupi, Claudio Brook, Ron Perlman, Margarita Isabel en Tamara Shanath.

Een alchimist vlucht In de 16e eeuw voor de Spaanse Inquisitie naar Mexico. Hij plaatst een mysterieus insekt in een vreemde constructie die hij de 'cronos' noemt. Tevens laat hij een handleiding na. Vijfhonderd jaar later komt het kleinood in handen van antiquair Lupi. Hij verwondt zich eraan en wordt dan het slachtoffer van geheimzinnige gebeurtenissen. Hij wordt jonger en is belust op menselijk bloed. De handleiding van de 'cronos' is echter in handen van een oude, stervende industriëel, Brook, die zijn neef Perlman opdracht geeft het ding te bemachtigen. Een vreemde horror-thriller die de typische griezelrollen omdraait: de vampier staat voor het goede, de mens - op zoek naar het eeuwige leven - voor het kwade. Del Toro schreef zelf het originele scenario en voor de vertolking kon hij rekenen op een aantal uitstekende acteurs. Fotografie van Guillermo Navarro.

Matar al abuelito

1991 | Romantiek, Fantasy

Spanje/Argentinië 1991. Romantiek van Luis César D'Angiolillo. Met o.a. Federico Luppi, Inés Estévez, Alberto Segado, Emilio Bardi en Laura Novoa.

Don Mariano Aguero (Luppi) is weduwnaar. Als wegenbouwkundig ingenieur is hij uitgeteld, want zijn project om een snelweg met zes rijbanen aan te leggen is afgekeurd. Voor hem heeft het leven geen zin meer. Hij doet op zijn verjaardag een zelfmoordpoging en wordt meer dood dan levend gevonden. Zijn zoon en schoondochter hopen maar [KA1]e[KA1]en ding: dat hij spoedig sterft, zodat ze zijn erfenis kunnen bemachtigen. Als zij hopen dat het zo ver is en Don Mariano quasi opgebaard is, komt zijn trouwe chauffeur met zijn schoonzuster Rosita (Estévez). Ze is uit een inrichting ontsnapt en beschikt over magische krachten. Door haar naakte lichaam ontwaakt Don Mariano uit zijn coma. Hij herstelt en er ontstaat een innige relatie met Rosita. Zoon en schoondochter vrezen het ergste voor hun erfenis en zien in Rosita niets anders dan een gewetenloze fortuinjaagster. Don Mario en Rosita moeten onder de regenboog door om te ontsnappen aan de hebzuchtige familie. Een aardige satire in de vorm van een komedie, die voor Europese en Amerikaanse kijkers aan de trage kant is en bovendien niet altijd even opwindend of grappig. Het camerawerk van Miguel Abal is af en de regie mag er zijn. Terwijl het spel heel aardig is, wordt de zwakste schakel gevormd door het scenario van regisseur D'Angiolillo, Eduardo Mignogna en Ariel Sienra.

Guerriers et captives

1990 | Historische film, Biografie

Frankrijk/Argentinië/Zwitserland 1990. Historische film van Edgardo Cozarinsky. Met o.a. Dominique Sanda, Federico Luppi, Leslie Caron, China Zorilla en Gabriella Toscano.

Een dubbelzinnige titel voor wat eigenlijk een historische film is, die zich omstreeks 1880 in Patagonië afspeelt, waar kolonel Garay de nieuwe staat Argentinië sticht. Voor het zo ver is, moet er uiteraard oorlog worden gevoerd, wat op tragische wijze het lot van mannen en vrouwen tekent. Deze Franse cineast, geboren in Argentinië waar hij ook films maakte, verschaft zijn thema een sobere, strenge en degelijke aanpak. Gecompliceerde personages en het alomtegenwoordige noodlot, schenken dit drama veel diepgang. Tenslotte zijn er de prachtige beelden van Hector Collodoro.

Flop

1990 | Komedie, Biografie, Experimenteel

Argentinië 1990. Komedie van Eduardo Mignogna. Met o.a. Victor Laplace, Inda Ledesma, Leonor Manso, Enrique Pinti en Federico Luppi.

Florencio Parravicini (Laplace), bijgenaamd Flop, was een toneelspeler, danser, showfiguur in de Argentijnse variété rond 1920. Hij hanteerde af en toe ook de revolver tegen een hoge gage. In de jaren 1930 was hij af en toe te zien in enkele films. Mignogna maakt er een te legendarische figuur van, erg toneelmatig, met proloog, drie bedrijven en epiloog. Over zijn kinderjaren rond de gevangenis, waarvan zijn vader directeur was, via een toneelcarrière die gezien wordt als een dialoog tussen de 'echte' en de 'financiële' persoon. Te lang, navelstarend en met afschuwelijke muziek van Litto Nebbia. In Argentinië tot op zekere hoogte interessant maar daarbuiten onbeduidend. Het scenario is van Graciela Maglie en regisseur Mignona. Het camearwerk is van Ricardo DeAngelis. Dolby.

Guerros y cautivas

1989 |

Argentinië/Frankrijk 1989. Edgardo Conzerovsky. Met o.a. Dominique Sanda en Federico Luppi.

Florencio Parravicini (Laplace), bijgenaamd Flop, was een toneelspeler, danser, showfiguur in de Argentijnse variété rond 1920. Hij hanteerde af en toe ook de revolver tegen een hoge gage. In de jaren 1930 was hij af en toe te zien in enkele films. Mignogna maakt er een te legendarische figuur van, erg toneelmatig, met proloog, drie bedrijven en epiloog. Over zijn kinderjaren rond de gevangenis, waarvan zijn vader directeur was, via een toneelcarrière die gezien wordt als een dialoog tussen de 'echte' en de 'financiële' persoon. Te lang, navelstarend en met afschuwelijke muziek van Litto Nebbia. In Argentinië tot op zekere hoogte interessant maar daarbuiten onbeduidend. Het scenario is van Graciela Maglie en regisseur Mignona. Het camearwerk is van Ricardo DeAngelis. Dolby.

Cocaine Wars

1989 |

1989. Hector Olivera. Met o.a. Nan Grey, Heidi Paddle, John Vitaly, Rodolfo Ranni en Federico Luppi.

Florencio Parravicini (Laplace), bijgenaamd Flop, was een toneelspeler, danser, showfiguur in de Argentijnse variété rond 1920. Hij hanteerde af en toe ook de revolver tegen een hoge gage. In de jaren 1930 was hij af en toe te zien in enkele films. Mignogna maakt er een te legendarische figuur van, erg toneelmatig, met proloog, drie bedrijven en epiloog. Over zijn kinderjaren rond de gevangenis, waarvan zijn vader directeur was, via een toneelcarrière die gezien wordt als een dialoog tussen de 'echte' en de 'financiële' persoon. Te lang, navelstarend en met afschuwelijke muziek van Litto Nebbia. In Argentinië tot op zekere hoogte interessant maar daarbuiten onbeduidend. Het scenario is van Graciela Maglie en regisseur Mignona. Het camearwerk is van Ricardo DeAngelis. Dolby.

El año del conejo

1987 |

1987. Fernando Ayala. Met o.a. Raul Rizzo, Luisina Brando en Federico Luppi.

Florencio Parravicini (Laplace), bijgenaamd Flop, was een toneelspeler, danser, showfiguur in de Argentijnse variété rond 1920. Hij hanteerde af en toe ook de revolver tegen een hoge gage. In de jaren 1930 was hij af en toe te zien in enkele films. Mignogna maakt er een te legendarische figuur van, erg toneelmatig, met proloog, drie bedrijven en epiloog. Over zijn kinderjaren rond de gevangenis, waarvan zijn vader directeur was, via een toneelcarrière die gezien wordt als een dialoog tussen de 'echte' en de 'financiële' persoon. Te lang, navelstarend en met afschuwelijke muziek van Litto Nebbia. In Argentinië tot op zekere hoogte interessant maar daarbuiten onbeduidend. Het scenario is van Graciela Maglie en regisseur Mignona. Het camearwerk is van Ricardo DeAngelis. Dolby.

Les Longs manteaux

1986 | Avonturenfilm

Frankrijk 1986. Avonturenfilm van Gilles Béhat. Met o.a. Bernard Giraudeau, Claudia Ohana, Robert Charlebois en Federico Luppi.

Een Franse geologe, verdwaald in Bolivia, helpt een uit de gevangenis ontslagen Argentijnse schrijver terug te keren naar zijn land. Dit ondanks een weerbarstige kolonel die valstrikken uitzet. Het politieke aspect van deze film vervaagt al snel bij het theater-aspect dat meer bij Kuifje en strips in het algemeen past. En Giraudeau speelt als een kip zonder kop. Niettemin biedt het totaal enig amusement en cameraman Ricardo Aronovich heeft vooral geprofiteerd van het fantastische natuurlijke decor in de Andes.

Cocaine Wars

1986 | Actiefilm, Misdaad

Verenigde Staten 1986. Actiefilm van Hector Olivera. Met o.a. John Schneider, Kathryn Witt, Federico Luppi, Royal Dano en Rodolfo Ranni.

Schneider voert als harde narcotica-agent (van de DEA) een priv[KA1]e-oorlog tegen het Zuidamerikaans drugssyndicaat (geleid door voormalige Nazis; dat is nieuw) door o.m. in een smokkelorganisatie te infiltreren en zichzelf op naar de top van de piramide op te werken. Typisch Roger Corman-product met geweld, moord, ontvoering en chantage als basisingrediënten.

La Vieja música

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Mario Camús. Met o.a. Federico Luppi, Antonio Resines, Charo López, Eva Pearson en Assumpta Serna.

Een Uruguayaan reist naar Spanje op zoek naar een oude geliefde. Een domme, vervelende en anachronistische film, gemaakt door een regisseur die enkele van de belangrijkste kassuccessen uit de hedendaagse Spaanse cinema op zijn naam heeft staan, die overigens een goede kritiek kregen.

No habra mas penas ni olvido

1984 | Drama

Argentinië 1984. Drama van Hector Olivera. Met o.a. Federico Luppi, Hector Bidonde, Victor Laplace, Rodolfo Ranni en Miquel Angel Sola.

In Argentinië ontstaat een conflict tussen linkse en rechtse aanhangers van Peron, hetgeen uiteindelijk uitmondt in een meedogenloze moordpartij. De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Osvaldo Soriano, is een zinloze aaneenschakeling van gewelddadige beelden en mist iedere diepgang. Het is dan ook onbegrijpelijk dat hij werd onderscheiden met de Zilveren Beer en de Prijs van de internationale kritiek.

El arreglo

1983 |

Argentinië 1983. Fernando Ayala. Met o.a. Rodolfo Ranni, Julio de Grazzia en Federico Luppi.

In Argentinië ontstaat een conflict tussen linkse en rechtse aanhangers van Peron, hetgeen uiteindelijk uitmondt in een meedogenloze moordpartij. De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Osvaldo Soriano, is een zinloze aaneenschakeling van gewelddadige beelden en mist iedere diepgang. Het is dan ook onbegrijpelijk dat hij werd onderscheiden met de Zilveren Beer en de Prijs van de internationale kritiek.

Los ultimas dias de la victima

1982 |

1982. Adolfo Aristarain. Met o.a. Federico Luppi, Soledad Silveyra en Ulises Dumont.

In Argentinië ontstaat een conflict tussen linkse en rechtse aanhangers van Peron, hetgeen uiteindelijk uitmondt in een meedogenloze moordpartij. De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Osvaldo Soriano, is een zinloze aaneenschakeling van gewelddadige beelden en mist iedere diepgang. Het is dan ook onbegrijpelijk dat hij werd onderscheiden met de Zilveren Beer en de Prijs van de internationale kritiek.

Tiempo de revancha

1981 | Thriller

Argentinië 1981. Thriller van Adolfo Aristarain. Met o.a. Federico Luppi, Haydée Padilla, Julio De Grazia, Ulises Dumont en Rodolfo Ranni.

Luppi, een van de meest eminente acteurs van Zuid-Amerika, grossierde in loftuitingen na zijn indringende optreden als explosievenexpert Pedro Begoa, een voormalig vakbondslid, die doet alsof hij stom is geworden bij een ongeluk in een kopermijn. Hij eist een enorme schadevergoeding, maar moet daartoe jarenlang sprakeloos blijven, terwijl hij voortdurend bespionneerd en op wrede wijze getart wordt door het aangeklaagde bedrijf. De spannende plot van schrijver-regisseur Aristarain is wel opgevat als een verholen protest tegen het onderdrukkende Argentijnse militaire regime van die tijd. Als dat zo is, kan de conclusie alleen maar zijn dat politieke martelaren complexere motieven hebben dan hun aanhangers soms denken. Camerawerk van Horacio Maira. Meervoudig bekroond. Engelstalige titel: TIME FOR REVENGE.

Martin Hijo

-1 |

Spanje. Adolfo Aristarain. Met o.a. Federico Luppi, Juan Diego Botto en Sancho Gracia.

Luppi, een van de meest eminente acteurs van Zuid-Amerika, grossierde in loftuitingen na zijn indringende optreden als explosievenexpert Pedro Begoa, een voormalig vakbondslid, die doet alsof hij stom is geworden bij een ongeluk in een kopermijn. Hij eist een enorme schadevergoeding, maar moet daartoe jarenlang sprakeloos blijven, terwijl hij voortdurend bespionneerd en op wrede wijze getart wordt door het aangeklaagde bedrijf. De spannende plot van schrijver-regisseur Aristarain is wel opgevat als een verholen protest tegen het onderdrukkende Argentijnse militaire regime van die tijd. Als dat zo is, kan de conclusie alleen maar zijn dat politieke martelaren complexere motieven hebben dan hun aanhangers soms denken. Camerawerk van Horacio Maira. Meervoudig bekroond. Engelstalige titel: TIME FOR REVENGE.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Federico Luppi op televisie komt.

Reageer