William McCall: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Outlaws of the Range

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Al Herman. Met o.a. Bill Cody, Catherine Cotter, Bill Cody Jr., William McCall en Wally West.

Dit was de laatste maal dat Cody achter de outlaws aan kon, Cotter in bescherming mocht nemen en dat zijn zoon van tien jaar oud aan zijn zijde reed. In 1925 begon zijn westerncarri[KA2]ere en met deze film eindigde die: de 35e western met Cody in de hoofdrol. Nimmer was hij een grote ster geweest, en zijn laatste produkten waren niet best. Toch is hij ook zo`n legendarische naam uit die rijke geschiedenis van het oudste filmgenre ter wereld. Hij speelde nog een paar bijrolletjes (o.a. in STAGECOACH) om dan rustig met zijn vrouw Evelyn Hastings en hun zoon te kunnen leven. Zijn zoon bleef tot het begin van de jaren veertig doorspelen. In januari 1948 stierf Cody Sr., 57 jaar oud.

Aces Wild

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Harry Carey, Gertrude Messinger, Fred Toones, Phil Dunham en Edward Cassidy.

Het tamme scenario van Monroe Talbot gaf actieregisseur Fraser weinig mogelijkheden. Het gebruikelijke thema: een bandietenbende onder leiding van Lorch krijgt het aan de stok met de held, Carey, die hen met zijn paard Sonny bevecht. Carey behoorde tot de beste en meest authentieke westernhelden die er bestaan hebben. Toones maakte ook vaak gebruik van de naam Snowflake - maar het bleef dezelfde acteur.

The Last of the Clintons

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Harry Fraser. Met o.a. Harry Carey, Betty Mack, Del Gordon, Victor Potel en Earl Dwire.

In deze doorsnee-western is Carey een detective die een bende veedieven onschadelijk moet maken. Westen Edwards bewerkte het verhaal van Monroe Talbot.

Lightning Triggers

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van S. Roy Luby. Met o.a. Reb Russell, Yvonne Pelletier, Fred Kohler, Jack Rockwell en Edmund Cobb.

Door een te klein budget geen beste western. Producent Willis Kent, die sinds 1928 in het vak zat, wilde na negen westerns wel doorgaan met Reb Russell maar die gaf er de brui aan. Hij en zijn paard Rebel sloten zich aan bij het Downie Brothers Circus en tourden ook nog met het Russell Brothers Circus (geen familie) door Amerika. In Coffeyville, waar eens de Daltons aan hun eind kwamen, overleed Reb op 16 maart 1978 - maar niet vergeten. Ondanks die korte carrière, slechts negen westerns, is er in de jaren zeventig een mythe rond hem gekweekt in western-kringen; in de laatste jaren van zijn leven was hij dan ook op vele western-festivals te zien.

Desert Mesa

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Alan James. Met o.a. Tom Wynn, Tonya Beaufort, Franklyn Farnum, Bill Patton en Lew Meehan.

In westernkringen is dit een zeer bekende film, niet vanwege de kwaliteit (het is een puin-western) maar door de rariteit en de mensen die er achter steken. De producent was Victor Adamson, ook bekend als Denver Dixon, en zijn hoofdrolspeler Wynn heette in werkelijkheid Theodore Wynn (geb. 1902). Hij was als bijrolspeler veel bekender dan Wally West. Hij kwam rond 1930 de filmwereld binnen als stuntman voor o.a. Gene Autry en Tex Ritter. Dit was zijn enige hoofdrol, en hij hoeft er niet trots op te zijn. In de jaren zestig werkte hij als stuntman voor Richard Egan bij de tv-western-serie EMPIRE.

Lightning Bill

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Victor Adamson. Met o.a. Buffalop Bill Jr., Alma Rayford, Allen Holbrook, George Hazel en Nelson McDowell.

L.V. Jefferson schreef het verhaaltje - voor verder commentaar zie BOSS COWBOY.

The Whirlwind

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van D.Ross Lederman. Met o.a. Tim McCoy, Alice Dahl, J.Pat O'Malley, J.Carrol Naish en Mathew Betz.

Na de indruk die THE END OF THE TRAIL had nagelaten schreef Stuart Anthony opnieuw een scenario rond de Indianen. Maar het werd ditmaal een vrij oppervlakkige niet boeiende vertoning. De western liep niet echt. Naish speelt hier alweer een Indiaan. Hij deed dat 20 jaar later nog steeds, als Sitting Bull.

Under Texas Skies

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van J.P. McGowan. Met o.a. Bob Custer, Natalie Kingston, Bill Cody, Tom London en Lane Chandler.

Kingston wil om de touwtjes aan elkaar te kunnen knopen een kudde paarden die haar vader haar nagelaten heeft, aan het leger verkopen. Cody en London pogen haar de paarden te ontnemen, maar Custer heeft het spelletje door en helpt haar. H.A. Durlam was de scenarist en het scenario klopte, evenals het camerawerk van Otto Himm, waardoor deze western redelijk onderhoudend is geworden.

Trailin' Trouble

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Hoot Gibson, Margaret Quimby, Pete Morrison, Olive Young en William McCall.

Gibson en Morrison knokken om Quimby, en Morrison wil, op gemene wijze, Gibson in haar ogen als onbetrouwbaar afschilderen door hem de schuld te geven van diefstal. In het verhaal van Rosson komt alles ten slotte goed. Morrison was zelf, enige jaren eerder, een westernidool. Hij speelde o.a. de hoofdrol in een serie korte 20m durende westerns, waarin Gibson bijrollen speelde: THE FIGHTING BROTHERS, (regie: John Ford), BY INDIAN POST (regie: John Ford), THE RUSTLERS, GUN LAW, THE GUN PACKER (regie: John Ford) en KINGDOM COME - alle uit 1919.

The Lonesome Trail

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Bruce Mitchell. Met o.a. Charles Delaney, Yakima Canutt, Art Mix, Bob Reeves en Ben Corbett.

Een slechte western over een held die voor een overvaller wordt aangezien. G.A. Durlam produceerde, schreef en monteerde. De regie is slecht. Het publiek kwam niet voor de held maar voor Canutt, Mix en Reeves, die kende men. Delaney (1892-1959) heeft vele rollen gespeeld in films van 1922 tot zijn dood; dit is zijn enige hoofdrol.

The Red Rider

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Jack Hoxie, Mary McAllister, Jack Pratt, Natalie Warfield en Marin Sais.

Isadore Bernstein verzon dit onmogelijke scenario over Indianenopperhoofd Hoxie, die achteraf een blanke blijkt te zijn. Hij moet het opnemen tegen opperhoofd Pratt en wordt verliefd op McAllister, die door Pratt gevangen wordt genomen maar door Hoxie gered. De logica is moeilijk te vinden, maar actie is er wel en daar kwamen Hoxie's fans in de eerste plaats voor. Harry Neumann was de cameraman.

Ridin' Thunder

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Jack Hoxie, Katherine Grant, Jack Pratt, Francis Ford en George Connors.

Het was de gouden tijd van de western: één op de drie films die in Amerika werden geproduceerd, was een western. Hoxie was een van haar populairste vertegenwoordigers door de vele goede actie-westerns zoals deze, waarin hij de zoon is van Ford, die ervan beschuldigd wordt Grants vader, Connors, doodgeschoten te hebben. Het scenario van Carl Krusada en Isadore Bernstein was gebaseerd op Jean Of The Lazy A van B.M. Bower. Het gaf zelfs ruimte aan Jacks trouwe viervoeter Scout om te bewijzen wat hij kon. Harry Neumann deed het camerawerk.

The Phantom Horseman

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Robert North Bradbury. Met o.a. Jack Hoxie, Lillian Rich, Neil McKinnon, Wade Boteler en William McCall.

Sheriff Jack Hoxie zit achter een geheimzinnige bandiet aan. Als blijkt dat de broer van zijn meisje de gezochte bandiet is, is er een probleem. In laatste instantie wordt dat op een voor een western aparte wijze opgelost: door zelfmoord! Een thema waarmee in dit genre voorzichtig werd omgegaan, gezien vaak de jonge fans. In werkelijkheid zouden twee western-sterren zelfmoord plegen: in 1925 Lester Cuneo en 55 jaar later Don Red Barry. Isadore Bernstein was de scenariste en Merritt B. Gerstad de cameraman.

The Back Trail

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Clifford Smith. Met o.a. Jack Hoxie, Alton (Al) Stone (Hoxie), Eugenia Gilbert, Claude Payton en William Lester.

Outlaws maken een dankbaar gebruik van het geheugenverlies waaraan Jack Hoxie lijdt, opgelopen gedurende de oorlog in Frankrijk. Maar het geheugen keert terug en Jack neemt wraak. Isadore Bernstein was weer in Jacks serie de scenariste en Harry Neumann was er voor het camerawerk.

Daring Chances

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Clifford S. Smith. Met o.a. Jack Hoxie, Alta Allen, Claude Payton, Jack Pratt en Catherine Wallace.

Claude Payton en Jack Pratt proberen Jack Hoxie de gevangenis in te draaien. Lukt aanvankelijk wel, maar daarna weet Jack een aantal zaken recht te zetten en de schurken krijgen hun verdiende loon. Wyndham Gittens bewerkte het matige scenario van Isadore Bernstein, dat gelukkig door Smith met vaart werd geregisseerd. Achter de camera: Harry Neumann.

Across the Border

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Charles R. Seeling. Met o.a. Guinn 'Big Boy' Williams, Patricia Palmer, William McCall en Chet Ryan.

Seeling was ook de scenarist en producent van deze western, met het bekende thema van een bende veedieven en een rancher die hun slachtoffer is. Williams maakte in 1921/22 zes westerns voor Seeling, zijn eerste serie als ster. De films werden door Aywon uitgebracht. Williams debuteerde in 1919 en kreeg van Will Rogers zijn bijnaam 'Big Boy', een naam die hij tot aan zijn dood in 1962 zou behouden.

Fighting Fate

1921 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1921. Avonturenfilm van William Duncan. Met o.a. William Duncan, Edith Johnson, Ford West, Frank Weed en William McCall.

Serial in vijftien hoofdstukken. In deze avonturenreeks raakt Duncan in vele situaties verzeild. Juwelen spelen een belangrijke rol in het scenario van C. Graham Baker en William Courtney, naar het verhaal van Albert Smith en Arthur Hankins. Vitagraph was de produktiemaatschappij.

Smashing Barriers

1919 | Avonturenfilm, Western

Verenigde Staten 1919. Avonturenfilm van William Duncan. Met o.a. William Duncan, Edith Johnson, Walter Rodgers, George Stanley en Fred Darnton.

In deze houthakkers-western-serial (in vijftien hoofdstukken) raakt de held, Duncan, in zo'n kamp verzeild. Hij wordt verliefd op de dochter van de kampbaas en helpt hen tegen de voorman, die het kamp over wil nemen. Het bekende Vitagraph-team zorgde voor een goed verhaal: het origineel van Albert Smith en Cyrus Townsend Brady werd bewerkt door Graham Baker en E. Cecil Smith. Uit de serial werd in 1923 een normale film gemonteerd en uitgebracht.