Wim Verstappen: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 26 films gevonden.

Op de fiets naar Hollywood

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Robbe De Hert en Willem Thijssen. Met o.a. Paul Verhoeven, Guido Pieters, Jan de Bont, George Sluizer en Freek de Jonge.

Door sommigen de hemel in geprezen documentaire (`dynamisch gestructureerd overzicht`), die door anderen met de grond gelijk werd gemaakt (`als het doorbladeren van een plakboek`; `voorspelbaar, warrige opeenstapeling van clich[KA1]es over de dromen van filmmakers en ontoereikende middelen`) over 35 jaar Nederlandse film, opgeluisterd met illustratieve filmmomenten, aardig commentaar, vrolijke anecdotes, inside-jokes, trailers, werkopnamen, sfeerbeelden, stilistische hoogstandjes (een montage van fietsfragmenten!). De Hert en Thijssen, die eerder al soortgelijke documentaires draaiden (DE DROOMPRODUCENTEN over de ambities van Belgische en Nederlandse filmmakers en JANSEN EN JANSSENS DRAAIEN EEN FILM over de Vlaamse filmgeschiedenis), putten uit dertig uur filmmateriaal. Zowat alle bekende Nederlandse filmmakers, producenten en acteurs komen aan het woord - behalve Dick Maas, Paul Ruven, Digna Sinke, Louis van Gasteren, Rudolf van den Berg, Leon de Winter, Jean Van De Velde - en alle documentairemakers, op Johan van der Keuken na. Een stukje geschiedenis, met beelden geschreven. De Hert deed de cameraregie, Thijssen de interviews: tachtig namen vormen de ruggegraat, vijftig films de mijlpalen. Voer voor ingewijden, maar ook outsiders kunnen glimlachen om aardige, pikante en soms onthullende ontboezemingen, of grimlachen om het gezeur, geklaag en gejammer van betrokkenen die zichzelf te kijk zetten als exponenten van een armoedig en bekrompen denkend industrietje.

Max & Laura & Henk & Willie

1989 | Komedie

Nederland 1989. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Jake Kruyer, Marina de Graaf, Wim Verstappen, Pim de la Parra en Jenny Arean.

Relatiekomedie met de la Parra, die een hekel heeft aan permanente liaisons en niet goed weet te kiezen tussen De Graaf, een gewezen masseuse, en de mooie Van der Meulen. Een zogeheten minimale film, gedraaid om aan te tonen dat je met een budget van 55.000 gulden in zes dagen een behoorlijke film kunt maken. Een film zonder pretenties, die via 'terzijdes' je eraan herinnert dat het 'maar' een film is. Verstappen zorgt voor wat terloopse slapstick.

De Ratelrat

1986 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Nederland 1986. Misdaad van Wim Verstappen. Met o.a. Peter Faber, Rijk de Gooyer, Marjan Berk, Henk van Ulsen en Bernard Droog.

Nogal onnozele politie-avonturen naar de gelijknamige roman van Jan-Willem van de Wetering. Rutger Hauer, die aan GRIJPSTRA EN DE GIER nog enige klasse gaf, is vervangen door de alomtegenwoordige Peter Faber. Het geheel geeft een zeer vermoeide indruk en Verstappen drijft duidelijk op routine. Als buitenlanders, waaronder soms zelfs Belgen, het denigrerend hebben over Hollandse films, kunnen ze DE RATELRAT als voorbeeld gebruiken.

Zwarte ruiter

1983 | Actiefilm

Nederland 1983. Actiefilm van Wim Verstappen. Met o.a. Hugo Metsers, Rijk de Gooyer, Pleuni Touw en Cristel Braak.

Twee voormalige gabbers uit het verzet komen in de jaren '50 tegenover elkaar te staan als douanier en botersmokkelaar. Het materiaal, dat in feite aantrekkelijke mogelijkheden bezat voor een actiefilm, werd verknald door een rammelend scenario, flauwe grappen, slonzige regie en vooral rampzalige produktie- omstandigheden. Eigenlijk weert de cast zich nog redelijk en de plaatjes zijn mooi.

De zwarte ruiter

1983 |

1983. Wim Verstappen.

Twee voormalige gabbers uit het verzet komen in de jaren '50 tegenover elkaar te staan als douanier en botersmokkelaar. Het materiaal, dat in feite aantrekkelijke mogelijkheden bezat voor een actiefilm, werd verknald door een rammelend scenario, flauwe grappen, slonzige regie en vooral rampzalige produktie- omstandigheden. Eigenlijk weert de cast zich nog redelijk en de plaatjes zijn mooi.

Het Verboden Bacchanaal

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Rijk de Gooyer, Geert de Jong, Bram van der Vlugt, Pleuni Touw en Hugo Metsers.

Opnieuw verfilmde Verstappen (na het succes van PASTORALE[KA2]43) een roman van Simon Vestdijk. Het werd een lamentabele misser over kinderen die de seksuele handel en wandel van hun ouders en de vrienden uit hun sleutelclub beloeren. Alsof de oude Scorpio-tijden weer zijn aangebroken.

Grijpstra & De Gier

1979 | Misdaad, Thriller, Komedie

Nederland 1979. Misdaad van Wim Verstappen. Met o.a. Rijk de Gooyer, Rutger Hauer, Willeke van Ammelrooy, Donald Jones en Marina de Graaf.

Naar het boek 'Het lijk in de Haarlemmer Houttuinen' van Janwillem van de Wetering. Rijk de Gooyer en Rutger Hauer spelen het politieduo uit de titel precies volgens het boekje: als twee oer-Hollandse, eigenzinnige maar perfect op elkaar ingespeelde types. Die twee kan je dus om een boodschap sturen. Met hun krappe Kevertje crossen ze door Amsterdam en lossen als het zo uitkomt de nodige moordzaken op. Acht jaar later draaide Verstappen nog een film rond Van de Weterings politieduo. Toen gingen De Gooyer en Peter Faber (die Hauer verving) de stad uit en op Friesland aan.

Pastorale 1943

1978 | Oorlogsfilm

Nederland 1978. Oorlogsfilm van Wim Verstappen. Met o.a. Frederik de Groot, Renée Soutendijk, Geert de Jong, Leen Jongewaard en Sacco van der Made.

Deze verfilming van Simon Vestdijk`s roman werd Verstappen`s beste werk. Verzetsmensen besluiten in een klein stadje (de combinatie van Doorn en Wijk bij Duurstede) de plaatselijke drogist, een NSB-er, verdacht van verraad, te liquideren. Een boeiend uitgewerkt gegeven, in alle opzichten sterk: dramatisch wat betreft spelregie en camera (Marc Felperlaan). Toch ontbreekt er de allure aan die bijvoorbeeld DE OVERVAL als Nederlandse oorlogsfilm had. Evenals SOLDAAT VAN ORANJE werd deze film later met bewaard materiaal 'uitgerekt' tot een tv-serie. Scenario van regisseur Verstappen. Camerawerk van Marc Felperlaan. Monatage van Jutta Brandstaedter.

Wan Pipel

1976 | Drama

Suriname​/​​Nederland 1976. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Borger Breeveld, Willeke van Ammelrooy, Diana Gangaron Panday, Otto Sterman en Emanuel van Gonter.

De creoolse economiestudent Roy (Breeveld) keert na vijf jaar terug naar Suriname, omdat zijn moeder op sterven ligt. Daar raakt hij er steeds sterker van overtuigd dat hij thuishoort in zijn geboorteland. Een dappere, warme poging van De la Parra om iets over zichzelf en zijn Surinamerschap te vertellen met een goede, overtuigende rol van Breeveld, en een verrassende Gangaron Panday als de Hindoestaanse Rubia. In 1976 werd Wan Pipel in Nederland matig ontvangen, maar in Suriname wordt de 'eerste Surinaamse film over Suriname' gezien als klassieker.

Mijn Nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet & Sandra

1975 | Thriller, Muziek

Nederland 1975. Thriller van Pim de la Parra. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hans van der Gragt, Jerry Brouer, Nelly Frijda en Marieke van Leeuwen.

Een seks-thriller, ditmaal geproduceerd door Wim Verstappen onder het 'Scorpio'-merk. Willeke woont met enkele wulpse vriendinnen op een artistiek boerderijtje waar absurde moordpartijen plaatsvinden. Er zitten uitstekende aanzetten in en een goede rol van Nellie Frijda als de achterlijke vrouw Piet, en soms fraai camerawerk van Marc Felperlaan. Het scenario is echter té rommelig.

Mens Erger Je Niet

1975 | Muziek

Nederland 1975. Muziek van Wim Verstappen. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers, Andrea Domburg, Pim de la Parra jr en Peter Faber.

De oudgeworden Willeke en Hugo halen in het bejaardentehuis herinneringen op aan vroeger toen een wulpse Willeke allerlei persoonlijkheden verleidde en vervolgens te kijk zette uit wraak voor 't feit dat Hugo de gevangenis in moest. De regie en enscenering zijn erg knullig, en als typische sekssatire van Scorpio-films is het geen verrassing meer.

Dakota

1974 | Avonturenfilm, Drama

Nederland 1974. Avonturenfilm van Wim Verstappen. Met o.a. Kees Brusse, Monique van de Ven, Willeke van Ammelrooy, Dora van der Groen en Diana Dobbelman.

Het is een wonder dat na het weglopen van cameraman Jan de Bont, met hoofdrolspeelster Van de Ven halverwege de opnamen op Curaçao, Dakota nog zo'n aardige, sfeervolle film is geworden met de oude DC-3 als fraaiste filmster. Brusse neemt om te kunnen blijven vliegen allerlei vrachtjes aan en vliegt zelfs van Curaçao naar Ameland.

Alicia

1974 | Drama, Erotiek

Nederland 1974. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers, Jeroen Krabbé, Loudi Nijhoff en Jérôme Reehuis.

Getrouwde vrouw tracht los te breken uit sleur en rollenpatroon en loopt weg om zichzelf te ontdekken. Voornamelijk aandacht voor reactie van de man met zijn onbegrip. Goede typeringen in redelijke structuur, met humor en veel sex. Kwam in publiciteit door masturbatiescène met Coca Cola-fles.

Frank en Eva

1973 | Drama

Nederland 1973. Drama van Pim de la Parra. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers, Lex Goudsmit, Sylvia Kristel en Helmert Woudenberg.

Een alleraardigst huwelijksdramaatje met veel sekscènes en leuk spel van Willeke, maar daarmee is het wel bekeken.

VD

1972 | Drama

Nederland 1972. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Kees Brusse, Andrea Domburg, Guus Oster, Ank van der Moer en Hugo Metsers.

Een van Verstappens leukste films, die als het ware schalks vooruitliep op latere tv-series als 'Dallas' en 'Dynasty'. Een familiedrama dus, tegen de achtergrond van de chemische industrie die floreert dank zij met name de groeiende populariteit van 'de pil'. Verstappen leeft zich spottend uit op de oer-Nederlandse burgerlijkheid en vooral de daar welig tierende schijnheiligheid.

Blue Movie

1971 | Drama, Komedie, Erotiek

Nederland​/​​Duitsland 1971. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Hugo Metsers, Helmert Woudenberg, Kees Brusse, Ursula Blauth en Carry Tefsen.

Metsers, als zojuist uit de gevangenis ontslagen dekhengst, haalt gretig in wat hij in seksueel opzicht te kort was gekomen. Maar als hij werkelijk verliefd wordt, blijkt hij eensklaps impotent. Een morele les, zou je kunnen menen, indien de (voor 1971) brutale vorm niet anders leerde. Dit is de film die het duo Verstappen-De la Parra kortstondig rijk maakte.

Joop slaat weer toe

1970 |

Nederland 1970. Wim Verstappen. Met o.a. Willeke van Ammelrooy en Wies Andersen.

Metsers, als zojuist uit de gevangenis ontslagen dekhengst, haalt gretig in wat hij in seksueel opzicht te kort was gekomen. Maar als hij werkelijk verliefd wordt, blijkt hij eensklaps impotent. Een morele les, zou je kunnen menen, indien de (voor 1971) brutale vorm niet anders leerde. Dit is de film die het duo Verstappen-De la Parra kortstondig rijk maakte.

Obsessions

1969 | Thriller

Nederland​/​​Duitsland 1969. Thriller van Pim de la Parra. Met o.a. Dieter Geissler, Alexandra Stewart, Tom van Beek, Donald Jones en Marijke Boonstra.

Vakkundige thriller (Martin Scorsese werkte zelfs mee aan het scenario) met helaas zwak acteerwerk. Een student en zijn journalistieke vriendin proberen te achterhalen wat er voor geheimzinnigs op een Amsterdams kamertje gebeurt. Het schokkende slot is een verrassing. Met Duits kapitaal gemaakt.

Drop Out

1969 | Komedie

Nederland 1969. Komedie van Wim Verstappen. Met o.a. Etha Coster, Koos Postema, Eric Schneider, Chris Baaij en Wim Poncia.

Vlot camerawerk van Jan de Bont in een zwak verhaal over scholieren die in een oud busje door Nederland toeren om medescholieren tot een staking te bewegen.

Festival of love

1968 |

Nederland 1968. Wim Verstappen. Met o.a. Hans Kemna en Berend Boudewijn.

Vlot camerawerk van Jan de Bont in een zwak verhaal over scholieren die in een oud busje door Nederland toeren om medescholieren tot een staking te bewegen.

Total Loss

1967 | Korte film

Nederland 1967. Korte film van Samuel Meyering. Met o.a. Leo de Hartogh en Marjon Brandsma.

Vlot camerawerk van Jan de Bont in een zwak verhaal over scholieren die in een oud busje door Nederland toeren om medescholieren tot een staking te bewegen.

Liefdesbekentenissen

1967 | Komedie

Nederland 1967. Komedie van Wim Verstappen. Met o.a. Kitty Courbois, Ramses Shaffy, Michael York, Shireen Strooker en Marina Schaper.

Op het hoogtepunt van Ramses' populariteit gemaakt. Het was toen nog niet bekend dat hij meer van mannen dan vrouwen hield. Pim de la Parra en Wim Verstappen haken goed in op het gegeven dat Ramses hier de ene dame na de andere versiert. De naaktscènes baarden destijds veel opzien en Michael York moest nog een beroemde acteur worden. Meer als tijdverschijnsel dan als vertier aanvaardbaar.

Body and Soul 2

1967 | Korte film

Nederland 1967. Korte film van René Daalder.

Op het hoogtepunt van Ramses' populariteit gemaakt. Het was toen nog niet bekend dat hij meer van mannen dan vrouwen hield. Pim de la Parra en Wim Verstappen haken goed in op het gegeven dat Ramses hier de ene dame na de andere versiert. De naaktscènes baarden destijds veel opzien en Michael York moest nog een beroemde acteur worden. Meer als tijdverschijnsel dan als vertier aanvaardbaar.

De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katús naar het land van Rembrandt

1966 | Drama

Nederland 1966. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Rudolf Lucieer, Shireen Strooker, Etha Coster, Nouchka van Brakel en Roelof Kiers.

Het boeiende debuut van Pim & Wim. Een man keert na een lange reis terug naar Amsterdam, maakt er Provo, Koninginnedag, een kermis en de Dodenherdenking mee en wordt vervolgens dood aangetroffen. Het enthousiasme straalt eraf. Vlot camerawerk van Wim van der Linden. Geproduceerd door Pim de la Parra.

Aah...Tamara

1965 |

Nederland 1965. Pim de la Parra. Met o.a. Pieter Paridon, Bas van der Lecq en Kitty Courbois.

Het boeiende debuut van Pim & Wim. Een man keert na een lange reis terug naar Amsterdam, maakt er Provo, Koninginnedag, een kermis en de Dodenherdenking mee en wordt vervolgens dood aangetroffen. Het enthousiasme straalt eraf. Vlot camerawerk van Wim van der Linden. Geproduceerd door Pim de la Parra.

Hartenvrouw

1963 | Drama, Experimenteel

Nederland 1963. Drama van Wim Verstappen. Met o.a. Jonne Severijn, Wim Verstappen, Ruud van Wijk, Anne-Marie Pijlman en Caesar Deerenberg.

Het boeiende debuut van Pim & Wim. Een man keert na een lange reis terug naar Amsterdam, maakt er Provo, Koninginnedag, een kermis en de Dodenherdenking mee en wordt vervolgens dood aangetroffen. Het enthousiasme straalt eraf. Vlot camerawerk van Wim van der Linden. Geproduceerd door Pim de la Parra.