Sô Yamamura (1910-2000): regie en cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Tokyo Story

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Sô Yamamura en Haruko Sugimura.

‘Het verbaast me hoe kinderen veranderen, ze waren vroeger veel aardiger,’ verzucht zestiger Shukishi. Hij is dan net met zijn vrouw Tomi vertrokken uit Tokio, waar ze hun volwassen kinderen hebben bezocht. Drukke volwassenen, zonder tijd voor hun ouders. Onderweg naar huis wordt moeder ernstig ziek. De kinderen reizen haar achterna, richting een tweede en alleszeggende familiebijeenkomst. Want ‘Wat is het nut van familie, als je er niet bent voor elkaar?’, besluit de jongste dochter in tranen. Magnifiek drama en tijdsbeeld.

Gung Ho

1986 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1986. Drama van Ron Howard. Met o.a. Michael Keaton, Gedde Watanabe, George Wendt, Mimi Rogers en John Turturro.

Al meer dan 35 jaar leeft het stadje Hadleyville van een autofabriek. De autoverkopen gaan de laatste tijd echter zo slecht dat sluiting van het bedrijf de enige oplossing lijkt. Er moet iets gebeuren om te verhinderen dat Hadleyville binnen de kortste tijd een spookstad wordt. De enige mogelijkheid is het bedrijf te verkopen aan de Japanners. De voorman (Keaton) wordt afgevaardigd om te onderhandelen. Bijzonder vermakelijke confrontatie van twee culturen. Voorspelbaar entertainment, met veel flair gebracht. Lowell Ganz en Babaloo Mandel baseerden hun scenario op een verhaal van Edwin Blum. Het camerawerk is van Don Peterman. Door de ironie van het lot zou enkele jaren later de filmindustrie van Hollywood voor een groot deel in Japanse handen vallen. Gevolgd door een tv-serie. Gefilmd in Panavision.

Nostradamus no Daiyogen

1975 | Sciencefiction, Drama

Japan 1975. Sciencefiction van Toshio Masuda. Met o.a. Tetsurô Tamba, Kaoru Yumi, Toshio Kurosawa, Takashi Shimura en Akihiko Hirata.

Deze rampenfilm trekt na hoeveel waarheid er schuilt in de (op rijm gestelde) voorspellingen, [KL]Centuries[KLE] uit 1555, van de Franse astroloog/fysicus Nostradamus en vindt gemakkelijk bevestiging hiervan in de speciaal voor dit werkje geconstrueerde catastrofes, wat de premisse volledig ondermijnt. Een krankzinnige opeenvolging van monsterachtige planten en (dierlijke) monsters, mutanten en klimatologische rampspoed, rechtstreeks uit Toho's speciale effecten-afdeling, verlucht met noodlotsdialogen van loodzwaar gehalte. Bij tijd en wijle zeer sterk trucagewerk. Ook bekend als PROPHECIES OF NOSTRADAMUS, CATASTROPHE 1999, LAST DAY OF PLANET EARTH en CATASTROPHY 1999.

The Last Days Of Planet Earth

1974 |

1974. Toshio Masuda. Met o.a. Sô Yamamura, Toshio Kurosawa en Tetsurô Tamba.

Deze rampenfilm trekt na hoeveel waarheid er schuilt in de (op rijm gestelde) voorspellingen, [KL]Centuries[KLE] uit 1555, van de Franse astroloog/fysicus Nostradamus en vindt gemakkelijk bevestiging hiervan in de speciaal voor dit werkje geconstrueerde catastrofes, wat de premisse volledig ondermijnt. Een krankzinnige opeenvolging van monsterachtige planten en (dierlijke) monsters, mutanten en klimatologische rampspoed, rechtstreeks uit Toho's speciale effecten-afdeling, verlucht met noodlotsdialogen van loodzwaar gehalte. Bij tijd en wijle zeer sterk trucagewerk. Ook bekend als PROPHECIES OF NOSTRADAMUS, CATASTROPHE 1999, LAST DAY OF PLANET EARTH en CATASTROPHY 1999.

Tora! Tora! Tora!

1970 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten​/​​Japan 1970. Oorlogsfilm van Richard Fleischer, Kinji Fukasaku en Toshio Masuda. Met o.a. Martin Balsam, Sô Yamamura, Joseph Cotten, Tatsuya Mihashi en E.G. Marshall.

Haarscherpe reconstructie van de aanval op Pearl Harbor belicht de gebeurtenissen - anders dan in de meeste oorlogsfilms - van beide kanten. Op zich is dat een verademing (zeker vergeleken bij het propagandistische en melodramatische Pearl Harbor van Michael Bay) maar de respectabele zakelijkheid heeft als nadeel dat de film iets wegheeft van een prentenboek waarin de scènes willekeurig naast mekaar zijn geplakt. De special effects zijn voor die tijd verbluffend en de acteerprestaties heel behoorlijk, met als uitschieter James Whitmore als de Amerikaanse admiraal Halsey. Heroïsche score van Jerry Goldsmith.

Nippon no Ichiban Nagai Hi

1969 | Oorlogsfilm

Japan 1969. Oorlogsfilm van Kihachi Okamoto. Met o.a. Toshirô Mifune, Sô Yamamura, Chishû Ryû, Takashi Shimura en Seiji Miyaguchi.

Na WO II besluit een groep officieren de oorlog vanuit Japan opnieuw te beginnen. Een oorlogsfilm die qua onderwerp boven de rest uitstijgt, die in de jaren 1960-1970 in Japan gemaakt werden, mmar ook deze verveelt algauw.

Utsukushisa to Kanashimi to

1966 | Romantiek, Drama

Japan 1966. Romantiek van Masahiro Shinoda. Met o.a. Mariko Kaga, Sô Yamamura, Kaoru Yachigusa, Kei Yamamoto en Misako Watanabe.

Een meisje wordt verliefd op twee oudere personen: een zeer bekende, gehuwde schrijver en een vrouw die vroeger zijn minnares was. Enigszins obsceen psychologisch-liefdesmelodrama, maar interessanter dan wat er gewoonlijk op dit gebied door de Japanse film wordt wordt voortgebracht.

Taiheiyo Kiseki no Sakusen Kiska

1965 | Biografie

Japan 1965. Biografie van Seiji Maruyama. Met o.a. Toshirô Mifune, Sô Yamamura, Takashi Shimura en Susumu Fujita.

Het portret van de generaals Kawashima en Ohmura in dienst en daar buiten. Een aanvulling op de serie films waarin Toshiro Mifune heeft gespeeld, met als bedoeling een beeld te scheppen van hoge militairen die nationaal in aanzien staan.

Kizudarake no Sanga

1965 | Romantiek

Japan 1965. Romantiek van Satsuo Yamamoto. Met o.a. Ayako Wakao, Eiji Funakoshi, Sô Yamamura en Eiko Taki.

Een vrouw die om zijn geld met een industrieel op leeftijd is getrouwd, wordt verliefd op een eenvoudige student. De verboden romance is een typisch genre van de Japanse film uit de jaren 1960-1970. Het scenario is van de beroemde cineast Kaneto Shindo.

Futen Rojin Nikki

1963 | Drama

Japan 1963. Drama van Keigo Kimura. Met o.a. Sô Yamamura, Ayako Wakao, Keizo Kawasaki en Chieko Higashiyama.

De flinke en levenskrachtige invalide Tokosuke adopteert een achttien-jarig meisje. Een interessante Japanse variatie op het mythische DADDY LONG LEGS, dat door de regisseur zelf is bewerkt tot een film. Een intens slechte film, afkomstig uit een periode dat de Japanse film zeer vruchtbaar was.

Akitsu onsen

1962 | Drama

Japan 1962. Drama van Takumi Ogawa. Met o.a. Mariko Okada, Hiroyuki Nagato, Sô Yamamura, Jukichi Uno en Eijirô Tono.

Een goed geschreven, zij het nogal langdradig uitgewerkt sociaal-psychologisch drama dat over een periode van bijna twintig jaar de relatie volgt tussen de dochter van een herbergier in een kuuroord en een man die daar geregeld met vakantie komt. Het komt nooit tot een echte verhouding, en geleidelijk groeien ze uit elkaar. Ook bekend als AN AFFAIR AT AKITUSU.

Ningen no joken I

1959 | Historische film, Drama

Japan 1959. Historische film van Masaki Kobayashi. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Michiyo Aratama, Sô Yamamura en Eitaro Ozawa.

Het ongeluk dat Kaji, werknemer bij de Manchurian Steel Company, in het jaar 1943 treft. Bewerking van de roman van Jumpei Gomikawa, boordevol met sociale onrust en geweld. Een film die door zijn lengte is opgesplitst in drie aanzienlijk kortere delen.

The Barbarian and the Geisha

1958 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1958. Romantiek van John Huston. Met o.a. John Wayne, Eiko Ando, Sam Jaffe, Sô Yamamura en Hiroshi Yamato.

Vaak wordt The barbarian and the geisha aangehaald als een propagandafilm voor Amerikaanse betrekkingen met Japan. De historische feiten, over de 19de-eeuwse attaché Townsend Harris die geduldig formele diplomatieke betrekkingen wist te bewerkstelligen, zijn aangepast aan het post-WO II tijdperk. John Wayne, nooit vies voor wat Amerika-reclame, maakt zich als Harris populair onder bijgelovige Japanners, door cholera te bestrijden met het platbranden van een dorp. Dit fictieve hoofdstuk kan gezien worden als een allegorische rechtvaardiging voor het platbombarderen van Japan, om de bevolking te 'genezen' van het militarisme. Verderop wordt Harris beschermd door het geisha-meisje Okichi (Ando), dat de achterdochtige overheid gestuurd had om Harris' missie te verhinderen. Achteraf bezien verslikte de beroemde regisseur Huston (The Maltese falcon, The African Queen) zich onbedaarlijk in dit materiaal. Maar in 1958 paste het en nu biedt de op locatie geschoten film een smakelijk beeld van een Amerikaanse olifant in een exotische porseleinkast.

Yokihi

1955 | Romantiek, Drama

Japan 1955. Romantiek van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Machiko Kyo, Sô Yamamura, Eitaro Shindo, Sakae Ozawa en Masayuki Mori.

Keizer Mori neemt de plattelandsdochter Kyo tot concubine. Hij wordt door zijn hebzuchtige verwanten van de troon verstoten, Kyo wordt gedood en Mori aanbidt haar standbeeld. Een adembenemend mooie, poëtische liefdesgeschiedenis, fabel, tragedie. Ook bekend als PRINCESS YANG KWEI FEI.

Kaniko sen

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Sô Yamamura. Met o.a. Sô Yamamura, Sumiko Hidaka, Masayuki Mori, Shin Morikawa en Sanae Nakahara.

Een aangrijpend sociaal drama over een opstand van arme vissers die in onmenselijke omstandigheden werken op gigantische fabrieksschepen. Een persoonlijke triomf voor Yamamura, die niet alleen het scenario schreef en regisseerde, maar ook de hoofdrol voor zijn rekening nam. Ook bekend als THE CRAB-CANNING SHIP.

The Lady from Musashino

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Tanaka Kinuyo, Masayuki Mori, Sô Yamamura en Yukiko Todoroki.

In de verwarring en de cynische atmosfeer die de tijd na de Japanse capitulatie overheersen, is de jonge Michiko de enige die haar eergevoel behoudt. Ze is ongelukkig getrouwd met een professor die met behulp van Franse literatuur zijn losbandige leven goedpraat, maar ze blijft onverstoorbaar en trouw. Het is bij Mizoguchi bijna onvermijdelijk dat zo'n vrouw tenonder zal gaan. Haar ouderwetse zuiverheid tussen de opportunisten maakt haar tot een ideale martelaar, een noodlot dat in een precies geplande regie wordt uitgewerkt.

Yuki fujin ezu

1950 | Drama

Japan 1950. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Michiyo Kogure, Eijirô Yanagi, Ken Uehara, Yuriko Hamada en Sô Yamamura.

Een huwelijksdrama waarin een door haar autoritaire man constant vernederde en bedrogen vrouw niet om echtscheiding durft te vragen vanwege haar burgerlijke afkomst. Als ze, beïnvloed door een vriendin, toch het onderwerp ter sprake brengt wordt ze door haar man brutaal aangepakt. Een voor zijn tijd vrij gewaagde aanpak van een controversieel thema, hoewel wat dat betreft de film natuurlijk danig verouderd is. Ook bekend als A PICTURE OF MADAM YUKI.

Joyû Sumako no koi

1947 |

Japan 1947. Kenji Mizoguchi. Met o.a. Sô Yamamura en Kinuyo Tanaka.

Een huwelijksdrama waarin een door haar autoritaire man constant vernederde en bedrogen vrouw niet om echtscheiding durft te vragen vanwege haar burgerlijke afkomst. Als ze, beïnvloed door een vriendin, toch het onderwerp ter sprake brengt wordt ze door haar man brutaal aangepakt. Een voor zijn tijd vrij gewaagde aanpak van een controversieel thema, hoewel wat dat betreft de film natuurlijk danig verouderd is. Ook bekend als A PICTURE OF MADAM YUKI.