Marcel Landowski: muziek.
Er zijn 13 films gevonden.

La Millième fenêtre

1960 | Drama, Komedie

Frankrijk 1960. Drama van Robert Menegoz. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean-Louis Trintignant, Barbara Lass, Julien Carette en Michel de Ré.

Een oud-marinier installeert zich in zijn bouwvallige geboortehuis en stagneert daarmee de voltooiing van een torenflat met 3000 woningen. Hij blijft pal op zijn rechten staan tot een Poolse studente, die verliefd is op de architect, hem tot andere gedachten brengt. Een sociale tragikomedie in de stijl van de vooroorlogse Frank Capra-films die nogal voorspelbaar uitvalt. De volkse hoofdrol wordt door Fresnay te opgelegd en doorzichtig geacteerd. Schilderachtige bijrollen.

La Dragée haute

1959 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1959. Mysterie van Jean Kerchner. Met o.a. Odile Versois, Michel Piccoli, Yves Vincent, Dany Saval en Alain Bouvette.

Een ambitieuze journalist ziet in de moord op een mannequin stof voor een sensationele reportage en komt op het spoor van een juwelensmokkel. Het resultaat is arrestatie èn een primeur, maar hij heeft nodeloze slachtoffers veroorzaakt. Een mislukte poging tot psychologische uitdieping gaat ten koste van de suspense, zodat doelloze achtervolgingen en schietpartijen verveling moeten verdrijven. Kenmerkend voor het soort films en rollen waarmee Piccoli vijftien jaar vóór zijn doorbraak zijn brood verdiende.

Deuxième bureau contre inconnu

1957 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1957. Misdaad van Jean Stelli. Met o.a. Frank Villard, Barbara Laage, Gérard Buhr, Olivier Mathot en Fernand Fabre.

In het vervolg op ALERTE AU DEUXIEME BUREAU wordt Kapitein Thiery naar Marseille gestuurd, waar een collega om het leven kwam toen hij een smokkelbende op het spoor was. Dank zij de hulp van een avonturierster die haar loyaliteiten verlegt, weet hij de schuldigen te ontmaskeren. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte en onderhoudende B-film.

L'homme aux mains d'argile

1949 | Biografie, Sportfilm

Frankrijk 1949. Biografie van Léon Mathot. Met o.a. Marcel Cerdan, Blanchette Brunoy, Simone Michels, Mary Thierry en Colette Georges.

Het (geromantiseerde!) levensverhaal van de beroemde bokskampioen Cerdan, die zichzelf speelt. Vele trainings-uren, wedstrijden, overwinningen, reizen plus wat romantiek; zeer gedateerd. Films als deze worden niet meer gemaakt. Gelukkig verstond Mathot zijn vak.

Gigi

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Danièle Delorme, Gaby Morlay, Frank Villard, Yvonne de Bray en Jean Tissier.

De 16-jarige Gigi wordt door een grootmoeder en een tante - oude courtisanes - opgevoed als toekomstige maîtresse van rijke heren. Ze moet debuteren bij een jeugdige bon vivant, die haar dwarsheid een welkome verademing vindt tussen zijn andere avontuurtjes. Het verhaal van Colette is minder rooskleurig dan het in de latere Hollywood-musical zou lijken; ondanks goed acteren van iedereen is deze eerste verfilming veel minder stijlvol dan de film van Minnelli. Audry was overigens de eerste en heel lang ook de enige naoorlogse vrouwelijke regisseur in Frankrijk.

Mandrin

1948 | Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van René Jayet. Met o.a. Mona Goya, Hélène Pépée, Anne Bruslay, Jane Berretta en Joëlle Robin.

De avonturen van de beroemde Franse bandiet uit de 18e eeuw, gebracht in de stijl van Robin Hood en zijn trouwe schildknaap Sansonnet. De opnamen vonden in twee periodes plaats: `Le Liberateur` en `La trag[KA1]edie d`un si[KA2]ecle`. Verwacht geen historisch verantwoord verhaal. La Pompadour komt er bijvoorbeeld niet bepaald goed vanaf. Maar er is veel beweging en het leeft enorm voordat Mandrin wordt terechtgesteld (ietwat overdreven!) en de eerste tekenen van de Franse Revolutie (in 1755!?) zich aandienen. Typerend voorbeeld van een populaire film uit de jaren veertig.

Le secret de Monte-Christo

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Marcelle Derrien, Madeleine Lebau, Jacqueline Marbeaux, Liliane Guyot en Pierre Brasseur.

Voorlaatste film van de van origine Belgische Valentin (1903- 1968), die al heel wat scenario's op zijn naam had staan voordat hij de kans kreeg een paar films te regisseren. Helaas moest hij zich daarna weer aan zijn oude vak van scenarioschrijver wijden, wat hij deed tot aan zijn dood. Deze film verwijst niet naar Alexandre Dumas, maar wel naar Mémoires tirées des archives de la police van Peuchet. François Picault gaat aan wraak ten onder. Het onderwerp wordt op een originele manier behandeld, met mooie beelden in de romantische stijl van Robert Batton, en het acteerwerk wordt gedomineerd door de opmerkelijke prestatie van Pierre Brasseur, die in goed gezelschap is. Een flamboyant melodrama. Helaas is de film geen succes geworden.

La femme que j'ai assassinée

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Micheline Francey, Jane Marken, Margo Lion, Palmyre Levasseur en Charles Vanel.

Na wat voor een vrijgezel een onbenullig pleziertje was, pleegt een vrouw zelfmoord. Daardoor verandert de man. Hij vangt het kind van de overledene op en trouwt later met haar, na met zijn oude, losbandige vrienden gebroken te hebben. Charles Exbrayat schreef het slaapverwekkende draaiboek; het schrijven van detectives bracht hem later meer succes. Dat deze film niet in de vergetelheid is geraakt komt vooral door de acteurs.

L' Homme traqué

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Robert Bibal. Met o.a. Marcel Herrand, Jean Tissier, Louise Carletti, Fréhel en Hélène Pépée.

Een bewerking van de zeden- en politieroman van Francis Carco, die zich afspeelt in het Hallenkwartier van Parijs. Het vertrouwde sfeertje is aanwezig dankzij de decors van Louis le Barbenchon en het camerawerk van Alphonse Lucas. Deze alledaagse misdaadgeschiedenis verdient het eveneens gezien te worden om Herrand en Tissier.

L' Homme de la Nuit

1947 | Mysterie

Frankrijk 1947. Mysterie van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Albert Préjean, Francine Bessy, Maurice Lagrenée en Madeleine Suffel.

Gebaseerd op de roman van Jean-Louis Sanclaume. Een privé-detective heldert een misdaad op. Heel wat personen worden verdacht. De toeschouwer ontdekt aan het slot dat de ware schuldige de genoemde detective is. Een 'politiefilm' zoals er zovele zijn, gefilmd door een regisseur van het tweede plan. De behoorlijke spelregie maakt echter veel goed.

Triple enquête

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Claude Orval. Met o.a. Suzy Prim, Junie Astor, Simone Cerdan, Madeleine Suffel en Dorette Ardenne.

Commissaris Thomas (Berval) pakt maar liefst drie onderzoeken tegelijk aan. De ontvoering van een kind, een moord in een kliniek en de duistere manipulaties van een aardoliemaatschappij. Uiteraard lost hij ze alledrie op. De wijze waarop deze warrige filmer deze drie zaken aan elkaar heeft gekoppeld is zeer onder de maat. Daarnaast wordt er ontzettend veel gepraat bij een spaarzame regie. Kortom, saaiheid troef.

Quartier chinois

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van René Sti. Met o.a. Sessue Hayakawa, Michèle Alfa, Martine Lancel, Alfred Adam en Robert Pizani.

Opwindende en verwarrende avonturen in het Verre Oosten inclusief opiumsmokkel, diefstal van geheime documenten, ontvoeringen en wat dies meer zij. De overwinning komt toe aan de dienstdoende politieagent. Het geheel is af en toe komisch maar niet altijd heeft de Franse regisseur van Russische oorsprong (1900-1951) dat ook zo bedoeld. De onvermijdelijke Japanse acteur is ook weer van de partij, ongetwijfeld om het geheel een meer Chinees aanzien te geven. De 'nostalgische' charme kan toch boeien.

Les Beaux jours du roi Murat

1946 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1946. Avonturenfilm van Théophile Pathé. Met o.a. Claude Génia, Raymond Cordy, Junie Astor, Luce Feyrer en Liliane Lombard.

Het Napels van Napoleon I met de gebruikelijke samenzweerders waarvan de leider de mooie Geneviève het hof maakt... in het paleis! Hij laat zich pakken en wordt veroordeeld om gefusilleerd te worden maar de koning Murat schenkt hem gratie. Volksvermaak. Sentimentele schaapachtigheid en pseudo-historisch verhaal dat maar pover afsteekt bij de romans van Alexandre Dumas.