Katrin Saß (1956): cast.
Er zijn 44 films gevonden.

Heiratsschwindler küsst man nicht

2012 | Komedie

Duitsland 2012. Komedie van Dennis Satin. Met o.a. Katrin Saß, Petra Kleinert, Jasmin Schwiers en Jan Sosniok.

De getrouwde zakenvrouw Thea heeft spijt van haar avontuurtje, vooral nu de man haar begint te chanteren. Ze besluit wraak te nemen met de hulp van de goedgelovige Babette.

Das letzte Schweigen

2010 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2010. Thriller van Baran bo Odar. Met o.a. Ulrich Thomsen, Wotan Wilke Möhring, Katrin Saß en Burghart Klaußner.

Een dertienjarig meisje verdwijnt spoorloos in een korenveld op het Duitse platteland, op exact dezelfde plek waar 23 jaar eerder de elfjarige Pia werd verkracht en vermoord. Zowel de daders van de eerste moord als Pia's moeder en een gepensioneerde agent worden door de gebeurtenis gedwongen hun demonen uit het verleden onder ogen te zien. Uiterst grimmige thriller, die vooral de fans van de Deense serie The Killing zal kunnen bekoren. Gebaseerd op de bestseller Das Schweigen van Jan Costin Wagner. Regisseur Odar keek ter inspiratie naar Memories of Murder van Bong Joon-ho.

Lulu und Jimi

2009 | Romantisch drama, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk 2009. Romantisch drama van Oskar Roehler. Met o.a. Jennifer Decker, Ray Fearon, Katrin Saß, Rolf Zacher en Udo Kier.

Filmmaker Oskar Roehler - een Duitse mengelmoes van kitschkoning Pedro Almodóvar en stylist David Lynch - kwam na zijn rellerige melodrama's Suck My Dick (2001) en Agnes und Seine Brüder (2004) in 2007 opnieuw op de proppen met een opmerkelijke rolprent: Lulu und Jimi. Het excuus voor de bonte kleuren, cartooneske personages, decoratieve tierelantijnen en opdringerige cameravoering is een liefdesavontuur tussen een blank Duits zwijmelmeisje (Decker) en een hippe zwarte Amerikaan (Fearon) op en rond een Duitse kermis in 1959. Triomf van stijl en inhoud.

Liebe verlernt man nicht

2009 | Romantiek

Duitsland 2009. Romantiek van Bettina Woernle. Met o.a. Katrin Saß, Stephan Luca en Julia Richter.

Eva Simon is aanvankelijk niet blij met het vele damesbezoek en de luidruchtige feesten bij haar nieuwe jonge buurman, maar komt langzamerhand op andere gedachten.

Die Freundin der Tochter

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Josh Broecker. Met o.a. Susanne Bormann, Edgar Selge en Katrin Saß.

Als een vrouw ontdekt dat haar man vreemd gaat met de huisgenote van haar dochter, besluit zij de strijd met de jongere vrouw aan te gaan.

Hochzeit um jeden Preis

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Eoin Moore. Met o.a. Roman Knizka, Esther Zimmering en Katrin Saß.

Een jong stelletje, Franka en Alex, staan op punt van trouwen wanneer ze beiden koudwatervrees krijgen. De voorbereidingen voor het huwelijk zijn echter al in volle gang en de one-night-stand van Franka met de warmbloedige Niko doet ook niet veel goed.

Heimweh nach drüben

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Hajo Gies. Met o.a. Wolfgang Stumph, Jürgen Tarrach en Katrin Saß.

DDR-burger Stephan mag, vlak voor zijn huwelijk met Eva, naar zijn broer in het Westen reizen. Hij weet niet dat zijn zoon en zijn vrouw ondertussen met een luchtballon de DDR ontvluchten. Stephan wordt als medeplichtig gezien en moet strijden om weer terug te mogen naar zijn Eva.

Warchild

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Slovenië 2006. Drama van Christian Wagner. Met o.a. Labina Mitevska, Joelle Ludwig, Senad Basic, Katrin Saß en Heinrich Schmieder.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Mutterseelenallein

2005 | Drama

2005. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Vadim Glowna, Sebastian Weber en Katrin Saß.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Bloch - Ein krankes Herz

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Michael Hammon. Met o.a. Dieter Pfaff, Ulrike Krumbiegel, Katharina Wackernagel, Katrin Saß en Jonathan Dümcke.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Bloch: Ein krankes Herz

2004 |

Duitsland 2004. Michael Hammond. Met o.a. Ulrike Krumbiegel, Katrin Saß en Dieter Pfaff.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Bella Block - Die Freiheit der Wölfe

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Christian von Castelberg. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Katrin Saß, Thomas Schendel en Karoline Eichhorn.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Tatort - Bienzle und der Taximord

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Hans-Christian Blumenberg. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Rita Russek, Klaus Spürkel en Katrin Saß.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Good Bye Lenin!

2003 | Komedie, Drama

Duitsland 2003. Komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Daniel Brühl, Katrin Saß, Chulpan Khamatova, Florian Lukas en Maria Simon.

De Berlijnse Muur is gevallen. De moeder (Saß) van Alex (Brühl) weet het niet, want ze heeft maanden in coma gelegen. Nu ze bij kennis is, moet Alex voorkomen dat zij zich opwindt. Ze moet er dus vooral niet achterkomen dat de DDR niet meer bestaat. Dus gaan Alex en z'n vrienden op zoek naar de Oost-Duitse tafelzuurklassieker Spreewälder Gurken en moeten ze voorkomen dat moeder het journaal bekijkt. De oplossingen zijn creatief. Het idee van Good Bye Lenin! - de derde speelfilm van regisseur Becker - kwam als geroepen in een land dat kriebelde van de 'Ostalgie'.

Babij Jar

2003 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Rusland 2003. Drama van Jeff Kanew. Met o.a. Michael Degen, Barbara De Rossi, Katrin Saß, Axel Milberg en Evkilidis Kiourtzidis Kiriakos.

De Berlijnse Muur is gevallen. De moeder (Saß) van Alex (Brühl) weet het niet, want ze heeft maanden in coma gelegen. Nu ze bij kennis is, moet Alex voorkomen dat zij zich opwindt. Ze moet er dus vooral niet achterkomen dat de DDR niet meer bestaat. Dus gaan Alex en z'n vrienden op zoek naar de Oost-Duitse tafelzuurklassieker Spreewälder Gurken en moeten ze voorkomen dat moeder het journaal bekijkt. De oplossingen zijn creatief. Het idee van Good Bye Lenin! - de derde speelfilm van regisseur Becker - kwam als geroepen in een land dat kriebelde van de 'Ostalgie'.

Tatort - Rückspiel

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Peter Sodann, Bernd Michael Lade en Tessa Mittelstaedt.

In aflevering 514 werken de teams uit Keulen en Leipzig voor een tweede keer samen. In Leipzig wordt een medewerkster van het stedelijk museum vermoord en hoofdcommissaris Kain (Lade) denkt dat het om een crime passionnel gaat. Hij besluit de man die hij voor de dader houdt, te schaduwen en zo komt hij inofficieel terecht in Keulen. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) moeten vrijwel tegelijkertijd het onderzoek doen naar een schietpartij rond een waardetransport op een parkeerplaats van een wegrestaurant aan de autobahn, waarbij een man werd gedood. Er blijken twee uiterst kostbare kunstvoorwerpen gestolen te zijn en ze arresteren een man, die achteraf hun collega Kain blijkt te zijn. Ze besluiten te gaan samenwerken. Ondertussen is Ehrlicher (Sodann) undercover aan het werk gegaan zonder zijn collega's te waarschuwen. Hij houdt zich op een groezelig familiehotel waarvan Russische immigranten de eigenaren zijn. Dit levert de nodige verrassingen op en veroorzaakt later enkele hele hachelijke situaties. Het spoor gaat tenslotte via de vermoorde Russische kunstenaar naar zijn dubieuze, poepchique kunsthandelaar die aan de grond blijkt te zitten, en zich in heeft gelaten met een grootschalige verzekeringsfraude; maar de gestolen kunstobjecten blijven onvindbaar. Als de heren menen dat de zaak is opgelost, blijkt Kains intuïtie van het begin toch juist geweest te zijn. Het scenario van Wolfgang Panzer is spannend en heeft de krachten onder de vier hoofdrollen eerlijk verdeeld. Onderhoudend en humoristisch: Ehrlicher heeft een dienstwagen van de Keulse politie nodig om met Schenk de vriend van de kunsthandelaar te schaduwen; hij krijgt geen snelle Audi of BMW, maar een gereviseerde, rokende Trabi! De dikke, grote Schenk gaat achter het stuur, maar weet niet om te gaan met zo'n tweetaktwagentje; Ehrlicher wel. De Keulse 'bierstangetjes' smaken de heren uit Saksen helemaal niet en een broodje kaas met mosterd voor het ontbijt gaat er bij Ehrlicher niet in. Het camerawerk is van Kay Gauditz.

Babij Jar - Das vergessene Verbrechen

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Jeff Kanew. Met o.a. Axel Milberg, Katrin Saß en Michael Degen.

In aflevering 514 werken de teams uit Keulen en Leipzig voor een tweede keer samen. In Leipzig wordt een medewerkster van het stedelijk museum vermoord en hoofdcommissaris Kain (Lade) denkt dat het om een crime passionnel gaat. Hij besluit de man die hij voor de dader houdt, te schaduwen en zo komt hij inofficieel terecht in Keulen. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) moeten vrijwel tegelijkertijd het onderzoek doen naar een schietpartij rond een waardetransport op een parkeerplaats van een wegrestaurant aan de autobahn, waarbij een man werd gedood. Er blijken twee uiterst kostbare kunstvoorwerpen gestolen te zijn en ze arresteren een man, die achteraf hun collega Kain blijkt te zijn. Ze besluiten te gaan samenwerken. Ondertussen is Ehrlicher (Sodann) undercover aan het werk gegaan zonder zijn collega's te waarschuwen. Hij houdt zich op een groezelig familiehotel waarvan Russische immigranten de eigenaren zijn. Dit levert de nodige verrassingen op en veroorzaakt later enkele hele hachelijke situaties. Het spoor gaat tenslotte via de vermoorde Russische kunstenaar naar zijn dubieuze, poepchique kunsthandelaar die aan de grond blijkt te zitten, en zich in heeft gelaten met een grootschalige verzekeringsfraude; maar de gestolen kunstobjecten blijven onvindbaar. Als de heren menen dat de zaak is opgelost, blijkt Kains intuïtie van het begin toch juist geweest te zijn. Het scenario van Wolfgang Panzer is spannend en heeft de krachten onder de vier hoofdrollen eerlijk verdeeld. Onderhoudend en humoristisch: Ehrlicher heeft een dienstwagen van de Keulse politie nodig om met Schenk de vriend van de kunsthandelaar te schaduwen; hij krijgt geen snelle Audi of BMW, maar een gereviseerde, rokende Trabi! De dikke, grote Schenk gaat achter het stuur, maar weet niet om te gaan met zo'n tweetaktwagentje; Ehrlicher wel. De Keulse 'bierstangetjes' smaken de heren uit Saksen helemaal niet en een broodje kaas met mosterd voor het ontbijt gaat er bij Ehrlicher niet in. Het camerawerk is van Kay Gauditz.

Heidi M.

2001 | Romantiek

Duitsland 2001. Romantiek van Michael Klier. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Kurt Naumann, Franziska Troegner en Ulrike Krumbiegel.

In aflevering 514 werken de teams uit Keulen en Leipzig voor een tweede keer samen. In Leipzig wordt een medewerkster van het stedelijk museum vermoord en hoofdcommissaris Kain (Lade) denkt dat het om een crime passionnel gaat. Hij besluit de man die hij voor de dader houdt, te schaduwen en zo komt hij inofficieel terecht in Keulen. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) moeten vrijwel tegelijkertijd het onderzoek doen naar een schietpartij rond een waardetransport op een parkeerplaats van een wegrestaurant aan de autobahn, waarbij een man werd gedood. Er blijken twee uiterst kostbare kunstvoorwerpen gestolen te zijn en ze arresteren een man, die achteraf hun collega Kain blijkt te zijn. Ze besluiten te gaan samenwerken. Ondertussen is Ehrlicher (Sodann) undercover aan het werk gegaan zonder zijn collega's te waarschuwen. Hij houdt zich op een groezelig familiehotel waarvan Russische immigranten de eigenaren zijn. Dit levert de nodige verrassingen op en veroorzaakt later enkele hele hachelijke situaties. Het spoor gaat tenslotte via de vermoorde Russische kunstenaar naar zijn dubieuze, poepchique kunsthandelaar die aan de grond blijkt te zitten, en zich in heeft gelaten met een grootschalige verzekeringsfraude; maar de gestolen kunstobjecten blijven onvindbaar. Als de heren menen dat de zaak is opgelost, blijkt Kains intuïtie van het begin toch juist geweest te zijn. Het scenario van Wolfgang Panzer is spannend en heeft de krachten onder de vier hoofdrollen eerlijk verdeeld. Onderhoudend en humoristisch: Ehrlicher heeft een dienstwagen van de Keulse politie nodig om met Schenk de vriend van de kunsthandelaar te schaduwen; hij krijgt geen snelle Audi of BMW, maar een gereviseerde, rokende Trabi! De dikke, grote Schenk gaat achter het stuur, maar weet niet om te gaan met zo'n tweetaktwagentje; Ehrlicher wel. De Keulse 'bierstangetjes' smaken de heren uit Saksen helemaal niet en een broodje kaas met mosterd voor het ontbijt gaat er bij Ehrlicher niet in. Het camerawerk is van Kay Gauditz.

Heidi M

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Michael Klier. Met o.a. Julia Hummer, Ulrike Krumbiegel, Franziska Troegner, Dominique Horwitz en Katrin Saß.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Ein tödliches Wochenende

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Thorsten C. Fischer en Torsten C. Fischer. Met o.a. Andrea Sawatzki, Dominique Horwitz, Thomas Kretschmann, Jürgen Hentsch en Helmut Berger.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Tatort - Blüten aus Werder

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Pete Ariel. Met o.a. Dominic Raacke, Stefan Jürgens, Dennenesch Zoudé, Hans-Peter Korff en Katrin Saß.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Die Polizistin

2000 | Drama, Thriller

Duitsland 2000. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Axel Prahl, Jevgenij Sitochin, Katrin Saß, Horst Krause en Martin Seifert.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Polizeiruf 110: Das Wunder von Wustermark

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Steffen Schult, Monika Hansen en Katrin Saß.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Polizeiruf 110 - Das Wunder von Wustermark

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Horst Krause en Katrin Saß.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Härtetest

1998 | Romantiek, Drama

Duitsland 1998. Romantiek van Janek Rieke. Met o.a. Janek Rieke, Lisa Martinek, Gerhard Garbers, Katrin Saß en Sebastian Münster.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Ein Mann stürzt ab

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Heide Pils. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Cordelia Wege, Katrin Saß, Martin Glade en Birge Schade.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Das vergessene Leben

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Inge Meysel, Florian Lukas, Nina Vorbrodt, Sebastian Münster en Katrin Saß.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Polizeiruf 110: Kurzer Traum

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Uwe Kockisch, Inge Meysel en Rolf Hoppe.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Polizeiruf 110: Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dagmar Manzel, Heino Ferch, Hermann Beyer en Gudrun Ritter.

Kommissarin Tanja Vogt (Sa[KL29]) onderzoekt de moord op de kleine Roland, die na de inwijding van de brug in de Brandenburgse provincieplaats Damutz, is verdwenen en korte tijd later levenloos is teruggevonden. Zijn zusje Sabine, die heeft deelgenomen aan de speurtocht naar Roland, keert niet terug en nu zit Tanja met een moord en een vermist persoon. Zoals dikwijls het geval is bij dit soort zaken, neemt Tanja de familiekring onder de loep. Blijkt dat de moeder van Roland en Sabine, Jutta Prahl (Manzel), er een erg losse moraal op nahoudt en meerdere bewonderaars heeft, niet alleen haar vriend Uwe Rockstroh (Ferch). Waren de kinderen te veel of wisten zij iets wat niet goed voor hen was? Het scenario van Helmut Bez en regisseur Böhlich weerspiegelt het opkrabbelende Oost-Duitsland na ruim veertig jaar communistische dictatuur, waar de strijd om het bestaan en de aanpassing op de nieuwe situatie maar moeizaam op gang komt. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 178.

Polizeiruf 110: Im Netz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Rodica Döhnert. Met o.a. Katrin Saß, Dirk Schoedon, Götz Schubert, Annett Kruschke en Scarlett Dolkeit.

Deze misdaadgeschiedenis gaat over de gigantische sigarettensmokkel via Oosteuropa naar de EU, en in het bijzonder naar Duitsland. Douanebeambte Felix Borowski (Schubert) knijpt tegen betaling een oogje toe en laat vrachtauto`s met sigaretten ongehinderd aan de Pools-Duitse grens passeren. Als hij ermee wil ophouden, zet de tabaksmaffia hem onder druk voor een laatste vrachtje. Noch de gangsters, noch Borowski weten dat de douanerecherche hen al een lange tijd in de gaten houdt, waardoor de laatste zending onderschept wordt. De maffia is hierdoor een kostbare lading kwijt en gelooft dat Borowski hen heeft verraden. Borowski krijgt de kus des doods, maar het lijk dat in zijn auto werd aangetroffen, is niet van hem. Heeft Borowksi zijn huid gered? Commissaris Tanja Voigt (Saß) onderzoekt de moord en is beter thuis in de provincie dan haar collega's uit de grote stad. Het scenario van Uwe Petzold is tamelijk routineus, maar de sfeer en het spel zijn sterk. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 173.

Polizeiruf 110 - Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Heino Ferch, Dagmar Manzel en Katrin Saß.

Deze misdaadgeschiedenis gaat over de gigantische sigarettensmokkel via Oosteuropa naar de EU, en in het bijzonder naar Duitsland. Douanebeambte Felix Borowski (Schubert) knijpt tegen betaling een oogje toe en laat vrachtauto`s met sigaretten ongehinderd aan de Pools-Duitse grens passeren. Als hij ermee wil ophouden, zet de tabaksmaffia hem onder druk voor een laatste vrachtje. Noch de gangsters, noch Borowski weten dat de douanerecherche hen al een lange tijd in de gaten houdt, waardoor de laatste zending onderschept wordt. De maffia is hierdoor een kostbare lading kwijt en gelooft dat Borowski hen heeft verraden. Borowski krijgt de kus des doods, maar het lijk dat in zijn auto werd aangetroffen, is niet van hem. Heeft Borowksi zijn huid gered? Commissaris Tanja Voigt (Saß) onderzoekt de moord en is beter thuis in de provincie dan haar collega's uit de grote stad. Het scenario van Uwe Petzold is tamelijk routineus, maar de sfeer en het spel zijn sterk. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 173.

Polizeiruf 110: Totes Gleis

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Monika Hansen, Gilles Gavois en Joachim Król.

Commissaris Tanja Voigt (Saß) is er uiteindelijk in geslaagd de kopstukken van een moorddadige gangsterbende in te rekenen. Nog voor de aanvang van het proces wordt haar kroongetuige echter doodgeschoten. Intussen vinden twee spoorwegarbeiders naast de rails een koffer met een grote som geld. Een buitenkansje dat ze niet laten liggen, maar ze krijgen al gauw de eigenaar achter zich aan. Commisaris Voigt grijpt in. Niet erg originele maar wel vlot gemaakte Krimi die voor de nodige spanning met af en toe een komische noot kan zorgen. Het is routinewerk, maar het werd tenminste degelijk gemaakt en aanvaardbaar vertolkt. Het scenario is van de hand van Leo P. Ard en Michael Illner. Achter de camera stond Peter Ziesche.

Dreimal die Woche

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Walter Weber. Met o.a. Gunter Berger, Ulrich Gebauer, Stefan Gossler, Maren Martinek en Katrin Saß.

Drie vrienden (Berger, Gebauer en Gossler), die alleen maar vrouwelijk schoon in hun kop hebben, besluiten tijdens een met sekt overgoten avondje samen een minnares te delen. Een levenslustige jonge vrouw (Martinek) lijkt de ideale keuze om iedere avond paraat te staan. Ieder van het drietal moet dan wél wachten op dé avond van zijn beurt. Een ideale opzet voor een klucht der misverstanden en verwisselingen dat door de Franse boulevardkomedies zo succesvol wordt gexploiteerd, maar dit Duitse equivalent mist de humor en punch. Het scenario is van Krystian Martinek en Neithardt Riedel. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Der Nachlaß

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Rüdiger Sünner. Met o.a. Ernst Jacobi, Katrin Saß, Manfred Steffen, Joachim Schönfeld en Uta Hallant.

Procureur Esch (Jacobi) is een bezadigd man. Bij de dood van zijn vader (Steffen) met wie hij een niet al te beste verstandhouding had, ontdekt hij diens dagboek. Daarin leest hij tot zijn ontzetting dat zijn vader een afkeer had voor zijn levensstijl en zijn carrière. Het begint Jacobi parten te spelen bij zijn werk in de rechtszaal. Hij krijgt het heel moeilijk als hij de aanklager wordt in een vadermoord-proces. Regisseur Sünner schreef ook het scenario en deed de montage. Het camerawerk is van Michael Bertl.

Tatort - Tod einer alten Frau

1993 | Mysterie

Duitsland 1993. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Günther Lamprecht, Hans Nitschke, Claudia Balko, Evamaria Bath en Christoph Engel.

Commissaris Markowitz (Lamprecht) uit Berlijn gaat naar de Canarische eilanden om de daders in de kraag te vatten, die een oude vrouw op beestachtige wijze in haar appartement in de Duitse hoofdstad hadden vermoord. Routine-aflevering in de reeks tegen een exotisch vakantiedecor. Scenario van Claude Cueni. Camerawerk van Wolfram Beyer.

Polizeiruf 110: Blue Dream - Tod im Regen

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Katrin Saß, Dirk Schoedon, Katja Riemann, Peter Wilcynski en Suzanne von Borsody.

Natalie Schuster (Von Borsody) die in de Blue Dream, een truckstop, aan de tafels bedient, wordt neergeschoten. Is de dader een jaloerse minnaar? Of heeft haar dood te maken met haar baas Willi Haller (Peusche) en diens vriend, Guido Welz (H[KA3]urrig), kapitein bij de Bundeswehr, die wat zouden bijverdienen met illegale wapenhandel? Uiteraard een klus voor Hauptkommissarin Tanja Voigt (Saß) in een misdaadfilm die maar moeizaam van de grond komt en een afgezaagd verhaal met clichépersonages behelst. Het scenario is van André Hennicke, Tom Wittgen en regisseur Fürneisen. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Aflevering 157. Laatste film uit de overgangsperiode na de Duitse hereniging van 1991, waarna de ARD de serie voortzette.

Inge, April und Mai

1993 | Romantiek, Drama

Duitsland 1993. Romantiek van Wolfgang Kohlhaase en Gabriele Denecke. Met o.a. Niels-Bruno Schmidt, Nadine Böttcher, Olivier Arendt, Jens Adler en Fabian Busch.

April 1945. De Russische legers naderen Berlijn. Het Dritte Reich zakt als een pudding in elkaar. Tegen deze achtergrond van oorlog, bommen en geweld ontstaat een prille liefde tussen Böttcher en Schmidt, een liefde zo zuiver dat zij zich als een lichtbaken in deze duistere periode aftekent. Poëtische film met een mager verhaaltje, maar een goede herschepping van de sfeer in het Duitsland op het ogenblik dat de oorlog ten einde is. Dit laatste deed destijds bij de release heel wat stof opwaaien, temeer daar scenarist/regisseur Kohlhaase, die zich op zijn eigen roman baseerde, voordien in Oost-Duitsland werkte voor de DEFA-studio's. Nostalgische bruin/gele fotografie van Igor Luther.

Sie und Er

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Senta Berger, Reimar Johannes Baur, Maja Maranow, Katrin Saß en Martin Flörchinger.

Georg (Baur), een onderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf, en Charlotte (Berger), een psychologe, zijn al twintig jaar gelukkig getrouwd. Als hun kinderen het huis uit zijn blijkt dat geluk broos. Zij kunnen elkaars aanwezigheid nog moeilijk verdragen. Wanneer Georg verliefd wordt op de jonge journaliste Hanna (Maranow), is voor Charlotte de maat vol en besluit zij alleen te gaan wonen. Voor de 21e verjaardag van dochter Sarah (Schäfer) komt de hele familie nog eens bij elkaar, maar aan het einde blijkt dat de plotseling herwonnen vrijheid te laat is gekomen en oorzaak is van redelijk veel radeloosheid. Het scenario is van Klaus Poche. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Das Große Fest - Wiedersehen an der Ostsee

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Klaus Poche, Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Hans Christian Blech, Rolf Hoppe, Iris Berben, Elsa Grube-Deister en Michael Gwisdek.

Het scenario van het regisseursduo Poche en Beyer kwam tot stand in de golf van films die over de gevolgen van de Duitse hereniging gingen. Het onderwerp hier is een vervallen hotel aan de Oostzeekust, dat door Friedrich (Hoppe), een rijke projectontwikkelaar uit het Westen, gerenoveerd zal worden. Het hotel dat ooit van zijn vader was, werd in de DDR gerund door partijprofiteur Viktor (Gwisdek), maar het echte werk werd door Friedrichs broer Richard (Blech) gedaan. Hij moest zich Viktor, de 'Verwalter' als directeur laten welgevallen. Terwijl Richard hoopt dat met de middelen van zijn rijke broer het statige hotel in ere hersteld zal worden, heeft Friedrich met hulp van Viktor, die zijn hand op de aankoopvergunningen van de grond heeft kunnen leggen, totaal andere, zuiver speculatieve plannen. Dit leidt tot wrijving tussen de broers, waarbij de goede moraal het tenslotte mag winnen zonder dat er echte verliezers zijn. Wie goed op de hoogte is met de muur van Berlijn die nog steeds in de hoofden van de mensen uit Oost- en West-Duitsland bestaat, vindt dit een aanvaardbaar drama. De rolverdeling, die uit wessis en ossis bestaat, is heel goed. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Heute sterben immer nur die andern

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Siegfried Kühn. Met o.a. Katrin Saß, Gudrun Ritter, Ulrike Krumbiegel, Volker Ranisch en Friedhelm Eberle.

Hanna, Maria en Lisa zijn al heel lang met elkaar bevriend. Die vriendschap wordt op de proef gesteld als Maria kanker krijgt. Lisa kan de confrontatie met de naderende dood niet aan, maar Hanna begeleidt vol opofferingsgezindheid haar stervende vriendin. Een film die op een gevoelige manier probeert de taboes op sterven en dood te doorbreken.

Der Traum vom Elch

1986 | Drama

Oost Duitsland 1986. Drama van Siegfried Kühn. Met o.a. Katrin Saß, Marie Gruber, Christian Steyer, Detlef Heinze en Klaus Piontek.

Een nogal ingewikkeld psychologisch verhaal waarin Anne, een gescheiden vrouw, haar onfortuinlijke liefde probeert te geven aan een man die haar uit zijn gevoelsleven heeft gebannen. Omdat ze een moderne en onafhankelijke vrouw is, zoekt ze haar geluk in een nieuwe relatie, maar ze kan haar vroegere echtgenoot niet vergeten. De ex komt overigens nooit in beeld. Op nogal clichématige wijze worden de uiteenlopende gemoedsstemmingen in beeld gebracht.

Das Haus am Fluss

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Oost Duitsland 1986. Oorlogsfilm van Roland Gräf. Met o.a. Katrin Saß, Manfred Gorr, Jutta Wachowiak, Sylvester Groth en Rolf Hoppe.

Een serieuze, maar niet geheel geslaagde poging om de desastreuze invloed van WO II op het leven van een gewoon Duits arbeidersgezin te laten zien. Het draait om Agnes, die wordt verleid door de eigenaar van een fabriek en haar man Jupp, die kreupel terugkomt van het front in Rusland en de waarheid vertelt over de wreedheden van het Duitse leger. Het scenario is gebaseerd op de roman die Friedrich Wolf in 1942 in Moskou schreef als communistische propaganda. Op het festival van Karl Marxstadt won deze film in 1986 de prijs als beste DDR-film van het jaar.

Ab heute erwachsen

1984 | Drama

Oost Duitsland 1984. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. David C. Bunners, Jutta Wachowiak, Kurt Böwe, Katrin Saß en Sabine Steglich.

De bouwvakker Stefan besluit op zijn achttiende verjaardag op eigen benen te gaan staan en vertrekt uit het huis van zijn moeder. De zelfstandigheid en de eerste schreden op het liefdespad zijn ingewikkelder dan hij dacht.

Bürgschaft für ein Jahr

1981 | Drama

Oost Duitsland 1981. Drama van Herrmann Zschoche. Met o.a. Katrin Saß, Monika Lennartz, Jaecki Schwarz, Christian Steyer en Jan Spitzer.

Een jonge gescheiden vrouw dreigt door haar levensstijl de ouderlijke macht over haar kinderen te verliezen. Met steun van vrienden probeert ze haar leven te beteren, maar de weg is lang en moeizaam. Hoofdrolspeelster Sa[KL29] kreeg de Zilveren Beer in Berlijn (1982). Het scenario is van Gabriele Kotte naar de roman van Tine Schulze-Gerlach. Het camerawerk is van Günther Jaeuthe.