Katrin Saß

1956 Acteur

Katrin Saß (1956) is acteur.
Er zijn 44 films gevonden.

Heiratsschwindler küsst man nicht

2012 | Komedie

Duitsland 2012. Komedie van Dennis Satin. Met o.a. Katrin Saß, Petra Kleinert, Jasmin Schwiers en Jan Sosniok.

De getrouwde zakenvrouw Thea heeft spijt van haar avontuurtje, vooral nu de man haar begint te chanteren. Ze besluit wraak te nemen met de hulp van de goedgelovige Babette.

Das letzte Schweigen

2010 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2010. Thriller van Baran bo Odar. Met o.a. Ulrich Thomsen, Wotan Wilke Möhring, Katrin Saß en Burghart Klaußner.

Een dertienjarig meisje verdwijnt spoorloos in een korenveld op het Duitse platteland, op exact dezelfde plek waar 23 jaar eerder de elfjarige Pia werd verkracht en vermoord. Zowel de daders van de eerste moord als Pia's moeder en een gepensioneerde agent worden door de gebeurtenis gedwongen hun demonen uit het verleden onder ogen te zien. Uiterst grimmige thriller, die vooral de fans van de Deense serie The Killing zal kunnen bekoren. Gebaseerd op de bestseller Das Schweigen van Jan Costin Wagner. Regisseur Odar keek ter inspiratie naar Memories of Murder van Bong Joon-ho.

Lulu und Jimi

2009 | Romantisch drama, Muziek

Duitsland/Frankrijk 2009. Romantisch drama van Oskar Roehler. Met o.a. Jennifer Decker, Ray Fearon, Katrin Saß, Rolf Zacher en Udo Kier.

Filmmaker Oskar Roehler - een Duitse mengelmoes van kitschkoning Pedro Almodóvar en stylist David Lynch - kwam na zijn rellerige melodrama's Suck My Dick (2001) en Agnes und Seine Brüder (2004) in 2007 opnieuw op de proppen met een opmerkelijke rolprent: Lulu und Jimi. Het excuus voor de bonte kleuren, cartooneske personages, decoratieve tierelantijnen en opdringerige cameravoering is een liefdesavontuur tussen een blank Duits zwijmelmeisje (Decker) en een hippe zwarte Amerikaan (Fearon) op en rond een Duitse kermis in 1959. Triomf van stijl en inhoud.

Liebe verlernt man nicht

2009 | Romantiek

Duitsland 2009. Romantiek van Bettina Woernle. Met o.a. Katrin Saß, Stephan Luca en Julia Richter.

Eva Simon is aanvankelijk niet blij met het vele damesbezoek en de luidruchtige feesten bij haar nieuwe jonge buurman, maar komt langzamerhand op andere gedachten.

Die Freundin der Tochter

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Josh Broecker. Met o.a. Susanne Bormann, Edgar Selge en Katrin Saß.

Als een vrouw ontdekt dat haar man vreemd gaat met de huisgenote van haar dochter, besluit zij de strijd met de jongere vrouw aan te gaan.

Hochzeit um jeden Preis

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Eoin Moore. Met o.a. Roman Knizka, Esther Zimmering en Katrin Saß.

Een jong stelletje, Franka en Alex, staan op punt van trouwen wanneer ze beiden koudwatervrees krijgen. De voorbereidingen voor het huwelijk zijn echter al in volle gang en de one-night-stand van Franka met de warmbloedige Niko doet ook niet veel goed.

Heimweh nach drüben

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Hajo Gies. Met o.a. Wolfgang Stumph, Jürgen Tarrach en Katrin Saß.

DDR-burger Stephan mag, vlak voor zijn huwelijk met Eva, naar zijn broer in het Westen reizen. Hij weet niet dat zijn zoon en zijn vrouw ondertussen met een luchtballon de DDR ontvluchten. Stephan wordt als medeplichtig gezien en moet strijden om weer terug te mogen naar zijn Eva.

Warchild

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Slovenië 2006. Drama van Christian Wagner. Met o.a. Labina Mitevska, Joelle Ludwig, Senad Basic, Katrin Saß en Heinrich Schmieder.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Mutterseelenallein

2005 | Drama

2005. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Vadim Glowna, Sebastian Weber en Katrin Saß.

De dertigjarige, Bosnische Senada (Mitevska) leidt ogenschijnlijk een onbezorgd bestaan, maar wordt achtervolgd door gruwelijke herinneringen aan de Balkanoorlog, waarin haar dochtertje Aida vermist is geraakt. Wonder boven wonder komt ze Aida op het spoor: het kind is als adoptiekind in een Duits gezin terechtgekomen. Maar daarmee is een happy end nog niet in zicht. Regisseur Wagner wilde naar eigen zeggen een groots, emotioneel verhaal vertellen 'dat ertoe doet'. Dat hem dat is gelukt, is mede te danken aan het indringende spel van Mitevska en het onsentimentele script van de Bosnische Edin H.-Hadzimahovic.

Bloch - Ein krankes Herz

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Michael Hammon. Met o.a. Dieter Pfaff, Ulrike Krumbiegel, Katharina Wackernagel, Katrin Saß en Jonathan Dümcke.

Bloch (Pfaff) moet zijn ex-vrouw Hannah (Saß) afhelpen van de dwangneurose dat zij na al die jaren van hun echtscheiding nog steeds een emotionele band met hem meent te hebben. Dit leidt tot een diepgaande zelfbespiegeling bij Bloch, het openrijten van oude wonden uit het verleden om voor beiden tenslotte definitief met alle complexen en trauma's af te rekenen. Het scenario van R.W. Fassbinder-auteur Peter Märthesheimer die voor het uitkomen van de film overleed, en Pea Fröhlich is méér dan psychologisch voer voor de ware fans van Bloch, zo meesterlijk uitgebeeld door Pfaff. Het camerawerk is van Frank Amman. Het regiedebuut van cameraman Hammon.

Bloch: Ein krankes Herz

2004 |

Duitsland 2004. Michael Hammond. Met o.a. Ulrike Krumbiegel, Katrin Saß en Dieter Pfaff.

Hannah, de ex-vrouw van psychotherapeut Bloch, duikt onverwachts op bij hun gezamenlijke dochter Leonie. Ook al zijn de twee jaren geleden uit elkaar gegaan, lijdt Hannah psychisch en verkeert ze in de waan nog steeds met Bloch getrouwd te zijn

Bella Block - Die Freiheit der Wölfe

2004 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2004. Misdaad van Christian von Castelberg. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Katrin Saß, Thomas Schendel en Karoline Eichhorn.

Bella Block (Hoger) onderzoekt de moord op verpleegster Marie Kupfer. Als dader komt in aanmerking Holger Kamp (Schendel), een meervoudige zedenmisdadiger, die uit de gesloten psychiatrische inrichting van professor Korbach (Krassnitzner) is gevlucht. Bella had Kamp indertijd kunnen arresteren dankzij de aanwijzingen van het slachtoffer Anette Hansen (Eichhorn), die de aanranding had overleefd. Anette is nu een geestelijk wrak. De zaak wordt ingewikkeld als wordt vastgesteld dat de vermoorde Marie kort voor haar overlijden een abortus heeft gehad. De `vader` was professor Korbach, maar zij was inmiddels de geliefde van Holger Kamp. Om tot de kern van de zaak door te dringen besluit Bella Block muurbloem Monika Hoffmann (Sa[KL29]), die Kamp regelmatig in de inrichting bezocht, te confronteren met Anette. Deze manoeuvre loopt uit op een regelrechte ramp. Bella is terug naar af, maar dankzij de morele steun van haar vriend professor Simon Abendroth (Kowalski) krijgt ze weer greep op alles en brengt ze het geval tot een goed einde. Het scenario van Katrin Bühlig, die voor een tweede keer een aflevering meewerkt, is niet direct origineel, maar geeft de uitstekende rolverdeling goede en gelijke kansen om te tonen wat ze kunnen. Mede dankzij de behoorlijke regie werd het een geslaagde film. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Tatort - Bienzle und der Taximord

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Hans-Christian Blumenberg. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Rita Russek, Klaus Spürkel en Katrin Saß.

Een jaar geleden werd de echtgenoot van Anita Holz (Sa[KL29] achter het stuur van zijn taxi doodgestoken. Anita heeft geprobeerd het bedrijfje overeind te houden en is dolgelukkig dat Konrad Lenzen haar ten huwelijk vraagt, zijn erfenis in de zaak wil steken, waar torenhoge schulden zijn, en zelf achter het stuur kruipt. Zo kunnen ze samen vermijden dat Erich Blacher (Redl), de grootste taxiondernemer uit Stuttgart, Anita`s noodlijdende firmaatje opslokt. Helaas wordt Konrad nog voor het huwelijk op dezelfde wijze vermoord als Anita`s onfortuinlijke echtgenoot. Hoogste tijd voor Ernst Bienzle (Steck) en G[KA3]achter (Wandel) om eens met Anita te praten, die van haar crediteuren nauwelijks de tijd krijgt om op adem te komen. Ondertussen gaat de mare onder de taxichauffeurs dat een seriemoordenaar het op hen voorzien heeft. Bienzle ontdekt dat zijn inmiddels gepensioneerde collega Martin Gollhofer (Mack) slordig heeft gewerkt. Gollhofer deed het onderzoek naar de moord op Anita`s man. Hij stelt zich onaanspreekbaar op tegenover Bienzle. Thomas Breuer (Glatzeder), die als werkstudent (in de rechten) achter het stuur kroop en taxichauffeur is geworden, zegt dat de justitie te traag werkt en hitst zijn collega`s op om betere arbeidsvoorwaarden te eisen met meer aandacht voor hun veiligheid. De chauffeurs hebben alleen nog maar een moord en een verdachte nodig om het recht in eigen hand te nemen. Bienzle en G[KA3]achter moeten dus opschieten om te voorkomen dat de zaak uit de hand loopt. Hij heeft niet eens tijd voor het feest van zijn promotie tot Erster Kriminalhauptkommissar. In het subplot heeft hij problemen met Hannelore (Russek), die onder de indruk is van zijn bevordering. Het scenario van regisseur Blumenberg bevat een behoorlijke schildering van het taximilieu en het streven naar economische macht rechtvaardigt kennelijk een misdaad als moord. Steck is als gebruikelijk ijzersterk. Het camerawerk is van Thomas Makosch. Aflvering 538.

Good Bye Lenin!

2003 | Komedie, Drama

Duitsland 2003. Komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Daniel Brühl, Katrin Saß, Chulpan Khamatova, Florian Lukas en Maria Simon.

De Berlijnse Muur is gevallen. De moeder (Saß) van Alex (Brühl) weet het niet, want ze heeft maanden in coma gelegen. Nu ze bij kennis is, moet Alex voorkomen dat zij zich opwindt. Ze moet er dus vooral niet achterkomen dat de DDR niet meer bestaat. Dus gaan Alex en z'n vrienden op zoek naar de Oost-Duitse tafelzuurklassieker Spreewälder Gurken en moeten ze voorkomen dat moeder het journaal bekijkt. De oplossingen zijn creatief. Het idee van Good Bye Lenin! - de derde speelfilm van regisseur Becker - kwam als geroepen in een land dat kriebelde van de 'Ostalgie'.

Babij Jar

2003 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland/Rusland 2003. Drama van Jeff Kanew. Met o.a. Michael Degen, Barbara De Rossi, Katrin Saß, Axel Milberg en Evkilidis Kiourtzidis Kiriakos.

De respectabele Artur Brauner, die o.a. EUROPA, EUROPA (1990) van Agnieszka Holland produceerde, heeft hier het drama van Babij Jar uit de doeken gedaan aan de hand van een melodramatische geschiedenis. Toen de nazi`s in 1941 aan hun inval in Rusland waren begonnen, wat later een fatale inval zou blijken, namen ze in september Kiev, de hoofdstad van de Oekra[KA3]ine, in. De Wehrmacht had instructies om alle joden uit te moorden die er leefden, en de cynische kolonel Blobel (Milberg), ontfermde zich over deze taak. Nabij de stad lag het ravijn met de naam uit de titel en de joden werden erheen gelokt met het vooruitzicht op hun vrijheid. Wat ze niet wisten was dat er met deze vrijheid de eeuwige vrijheid in het hiernamaals bedoeld werd, en ze werden systematisch gefolterd en geslagen net zo lang tot ze dood waren en vervolgens in het ravijn gesmeten. Toen dat niet snel genoeg ging, werden ze doodgeschoten en over de rand geschoven. De operatie, die begon op 29 september 1941 werd binnen een mum tijd voltooid en de nazi`s hadden 33.771 mensen vermoord. Blobel werd zeven jaar later door het oorlogstribunaal van Neurenberg ter dood veroordeeld en in 1951 opgehangen. Tot zover de geschiedenis. In de door Brauner geproduceerde film wonen twee gezinnen in een villa onder [KA1]e[KA1]en kap aan de stadsrand van Kiev, de joodse Lerners en de christen Onofrienko`s. Ze leven al twintig jaar met elkaar in pais en vree, maar door de komst van de nazi`s ontwaakt het latente anti-semitisme in Lena Onofrienko (Sa[KL29]) en wil zij het hele huis voor haar kinderen. Als het in de stad gonst van de berichten over de vernietiging van joden, bedenkt zij een bizarre list om haar buren te verraden bij de nazi`s: ze zegt dat ze partizanen zijn. Vlak voordat het zover is heeft de pater familias van de Lerners Genady (Degen) een paard en wagen gekocht om met allen te vluchten, maar zijn niet-joodse schoondochter Natalya (De Rossi) wil haar man Sascha (Kyriakos) die door de oorlog is gewond, niet in de steek laten. Vijftien-jarige kleinzoon Stepan (Porschnew) besluit de drie joodse onderduikers te helpen; hierbij zijn Franka (Erokhovets) en haar ex-vriend Jakob (Martschenko), die zich liever bij de partizanen voegt. De Lerners worden gearresteerd op Stepan, Franka en Jakob na. Ze zeggen heel verontwaardigd dat ze geen partizanen zijn; de nazi`s bieden hun excuses aan, maar liquideren ze omdat ze joden zijn. Lena wordt gearresteerd wegens het doen van een valse aangifte en haar treft hetzelfde lot als de Lerners. Stepan en Franka roeien in een gammel bootje naar de vrijheid. Het scenario van Stephen Glantz en Art Bernd (een pseudoniem voor Artur Brauner) is te melodramatisch. Dat is heel jammer, want de wereld mag deze misdaad, die door de nazi's werd bedreven, nooit vergeten. De rolverdeling doet zijn werk goed, maar de montage van Brauner en regisseur Kanew bevat net iets te veel effectbejag en dat is heel betreurenswaardig, want hierdoor raakt de film in de kritiek, terwijl zijn belangrijke boodschap gedeeltelijk verloren gaat. Al met al geen slechte film, die terecht in zwart-wit werd gedraaid; oordeel zelf door hem te gaan zien. Het camerawerk is van Alexander Rud, Tatiana Loginova en Sergei Bondarev.

Tatort - Rückspiel

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Peter Sodann, Bernd Michael Lade en Tessa Mittelstaedt.

In aflevering 514 werken de teams uit Keulen en Leipzig voor een tweede keer samen. In Leipzig wordt een medewerkster van het stedelijk museum vermoord en hoofdcommissaris Kain (Lade) denkt dat het om een crime passionnel gaat. Hij besluit de man die hij voor de dader houdt, te schaduwen en zo komt hij inofficieel terecht in Keulen. Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (B[KA3]ar) moeten vrijwel tegelijkertijd het onderzoek doen naar een schietpartij rond een waardetransport op een parkeerplaats van een wegrestaurant aan de autobahn, waarbij een man werd gedood. Er blijken twee uiterst kostbare kunstvoorwerpen gestolen te zijn en ze arresteren een man, die achteraf hun collega Kain blijkt te zijn. Ze besluiten te gaan samenwerken. Ondertussen is Ehrlicher (Sodann) undercover aan het werk gegaan zonder zijn collega's te waarschuwen. Hij houdt zich op een groezelig familiehotel waarvan Russische immigranten de eigenaren zijn. Dit levert de nodige verrassingen op en veroorzaakt later enkele hele hachelijke situaties. Het spoor gaat tenslotte via de vermoorde Russische kunstenaar naar zijn dubieuze, poepchique kunsthandelaar die aan de grond blijkt te zitten, en zich in heeft gelaten met een grootschalige verzekeringsfraude; maar de gestolen kunstobjecten blijven onvindbaar. Als de heren menen dat de zaak is opgelost, blijkt Kains intuïtie van het begin toch juist geweest te zijn. Het scenario van Wolfgang Panzer is spannend en heeft de krachten onder de vier hoofdrollen eerlijk verdeeld. Onderhoudend en humoristisch: Ehrlicher heeft een dienstwagen van de Keulse politie nodig om met Schenk de vriend van de kunsthandelaar te schaduwen; hij krijgt geen snelle Audi of BMW, maar een gereviseerde, rokende Trabi! De dikke, grote Schenk gaat achter het stuur, maar weet niet om te gaan met zo'n tweetaktwagentje; Ehrlicher wel. De Keulse 'bierstangetjes' smaken de heren uit Saksen helemaal niet en een broodje kaas met mosterd voor het ontbijt gaat er bij Ehrlicher niet in. Het camerawerk is van Kay Gauditz.

Babij Jar - Das vergessene Verbrechen

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Jeff Kanew. Met o.a. Axel Milberg, Katrin Saß en Michael Degen.

Tot de herfst van 1941 leefden Oekraïense en joodse families vreedzaam naast elkaar in Kiev. Als het Russische leger door de nazi's verdreven wordt, druppelen samen met de Wehrmacht-soldaten ook de berichten over de jodenvervolging binnen. Angst en hebzucht zorgen voor verraad tussen voormalige vrienden, en het lot van de Oekraïense joden komt in handen van de extreem wrede SS-er Blobel te liggen.

Heidi M.

2001 | Romantiek

Duitsland 2001. Romantiek van Michael Klier. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Kurt Naumann, Franziska Troegner en Ulrike Krumbiegel.

Zo te zien heeft de 45-jarige Heidi (Sa[KL29]) zich door de toestanden rond de scheiding van haar man Winnie (Naumann) heen geslagen. Ze heeft in Oost-Berlijn een avondwinkel geopend. Het lukt haar prima om de kost te verdienen en voor haar dochter Annabel (Hummer) te zorgen. Haar klanten komen niet alleen maar kopen, maar komen ook graag een praatje maken. Toch valt Heidi de scheiding veel zwaarder dan ze gedacht had en voelt zij zich bij tijd en wijle eenzaam en alleen. Als Franz (Horwitz) die weliswaar wat jonger is, belangstelling voor haar toont, probeert ze hem heel voorzichtig voor zich te winnen en beschouwt ze hem als een tweede kans die zij zich niet wil laten ontglippen. De hoofdrollen zijn veel beter dan het tamelijk eenvoudige scenario van Karin Aström. De film is een onderhoudende love story, die niet slecht geregisseerd is. De stemmige beelden zijn van Sophie Maintigneux.

Heidi M

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Michael Klier. Met o.a. Julia Hummer, Ulrike Krumbiegel, Franziska Troegner, Dominique Horwitz en Katrin Saß.

Regisseur Klier, die naast speelfilms ook enkele documentaires heeft gemaakt, zoals portretten van François Truffaut en Jean-Luc Godard, maakt goed gebruik van de voormalige DDR-ster Saß. Zij speelt in dit melodrama de eigenaresse van een winkel in hartje Berlijn. Veertiger Heidi M. is alleenstaand en allerminst op zoek naar een nieuwe partner. Maar wanneer op een dag ene Franz haar zaak binnenstapt wordt alles anders.

Ein tödliches Wochenende

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Thorsten C. Fischer en Torsten C. Fischer. Met o.a. Andrea Sawatzki, Dominique Horwitz, Thomas Kretschmann, Jürgen Hentsch en Helmut Berger.

Vijf mensen die in de maatschappij geslaagd zijn, hebben desondanks hun angsten. Tijdens het weekend gaan ze in therapie bij Harry (Hentsch). Op weg naar diens hut in de bergen rijdt een van hen de zoon van boer Menzel (Nickel) aan. De jongen overlijdt later in het ziekenhuis. Ondertussen heeft Harry zijn pati[KA3]enten een dilemma voorgelegd: ze zitten op open zee in een rubberen reddingsvlot, maar er is slechts plaats voor vier - wie moet eruit? Ondertussen vermoedt boer Menzel dat een van de personen die zich in de hut bevindt, verantwoordelijk is voor het dodelijke ongeluk. Hij overgiet het houten huis met benzine en hij eist met een geweer in de hand dat de dader naar voren komt. Zou een van de aanwezigen - een apotheekster, een lerares, een zakenman, een dokter en een advocaat - de moed hebben om naar voren te komen of proberen ze zich allemaal eruit te praten? Gaan ze elkaar dekken of zou Harry`s therapie afdoende geweest zijn? Toch vraag je je af, waarom de politie niet meteen werd ingeschakeld. Het scenario is van Klaus Peter Wolf en moet het uiteraard van de dialoog hebben. De rolverdeling bestaat uit vaardige toneelspelers (en -speelsters).

Tatort - Blüten aus Werder

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Pete Ariel. Met o.a. Dominic Raacke, Stefan Jürgens, Dennenesch Zoudé, Hans-Peter Korff en Katrin Saß.

Na afloop van een benevelde kroegentocht zijn commissarissen Till Ritter (Raacke) en Robert Hellmann (J[KA3]urgens) van de Berlijnse politie getuigen van een aanval door skinheads op Helen Weinhold (Zoud[KA1]e), de aantrekkelijke uit Jamaica afkomstige, aangenomen dochter van Maria (Sa[KL29]) en Lutz Weinhold (Korff). Helen belandt in het ziekenhuis en Hellmann moet de ziektewet in. Ritter besluit de zaak te onderzoeken en tast aanvankelijk in het duister: hij denkt dat er neonazi`s in het spel zijn, maar als een der daders geschetst is, begint hij te twijfelen aan zijn theorie. Ondertussen weet de kijker dat vader en moeder Weinhold onder druk gezet worden. Weinhold besluit vrouw en dochter op het vliegtuig te zetten naar Jamaica, maar hij weet niet dat hij afgeluisterd wordt en dat de misdadigers iedere stap, die hij van plan is te zetten, vooruit kunnen bepalen. Op weg naar het vliegveld wordt Helen gekidnapt; Weinhold krijgt de opdracht om op een bepaald uur van de dag als hoofd van het computersysteem van het gemeentelijke energiebedrijf een overbelasting te simuleren en gedurende tien minuten de stroom uit te schakelen. Ritter en Hellmann, die zich met asperine`s op de been houdt, halen Maria Weinhold over om de kaarten op tafel te leggen. Langzaam maar zeker passen ze de stukjes van de puzzel in elkaar: via de herkenning van een voice- print, waar ze met behulp van de computer een vervorming weghaalden, weten ze dat Grabner (Hennicke) de dader moet zijn. Ze weten alleen nog niet wat hij van plan is. Op dit punt komt de zwakte van dit conventionele misdaadverhaal aan het daglicht: Hellmann `bedenkt` dat door de stroom uit te schakelen de treinen komen stil te staan en dan is de beoogde trein met in de laatste (!) wagon gewatermerkt papier en andere beveilingen voor het produceren van een half miljard euro`s snel gevonden. Het plan wordt uitgevoerd, en na de afkoppeling van de beoogde wagon, die met een diesellock wordt weggesleept, volgt er een eindgevecht (gelijk een western) in een oude DDR-fabriek, waar de euro's geproduceerd zouden moeten worden en worden de daders gesnapt. Om te laten zien hoe gemeen Grabner wel is, werd het volgende bedacht: een papiersnijder die een snijmachine weer op gang brengt, wordt 'rijkelijk' beloond door de schurk met een fooi van duizend mark extra omdat hij zulk goed werkt heeft geleverd; kort er op komt de kaalgeschoren handlanger terug en later hoort de kijker dat de politie een lijk gevonden heeft. Flink wat actie in een standaard aflevering met beslist geen teleurstellende spelprestaties van het groezelige smerissenduo; Korff die zonder meer een bureaumoordenaar van de Gestapo had kunnen spelen, is goed als de zenuwachtige en krampachtige vader, maar Zoudé is alleen maar mooi en sympathiek en heeft helaas geen rol om te bewijzen of ze ook kan spelen. Het niet al te originele scenario is van Andreas Pflüger en het camerawerk is van Nicolai Kätsch. Aflevering 436.

Die Polizistin

2000 | Drama, Thriller

Duitsland 2000. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Axel Prahl, Jevgenij Sitochin, Katrin Saß, Horst Krause en Martin Seifert.

De wederwaardigheden en de ongestilde verlangens van Anne (Schmeide), een aankomende vrouwelijke smeris, die net afgestudeerd is aan de politieacademie in Berlijn. De 27-jarige Anne komt terecht op een wijkbureau in Rostock (de voormalige DDR), in een buurt waar de kleine criminaliteit hoogtij viert. De politiepost is duf en het gaat er bureaucratisch toe, terwijl Anne gehoopt had op een avontuurlijk leven en een interessante carri[KA2]ere. Ze leert via de kleine winkeldief Benny (Grubba) diens vader Jegor (Sitochin) kennen die tot de kleine Russische maffia hoort. Ze knoopt tegen beter weten een intieme relatie met hem aan als ze een wasmachine van hem koopt en maakt kennis met de asociale moeder van Benny. Ze laat zich ook pakken door een getrouwde collega van het werk en als ze haar carrière zwaar op het spel zet door Jegor te laten vluchten nadat hij een overval had gepleegd, blijken haar collega's niet zo duf en bureaucratisch te zijn. Aardig beeld van het leven in een grauwe stad naar een redelijk boeiend scenario van Laila Stieler en goed spel van de gehele rolverdeling, zeker Schmiede die aardig snel uit de hoek kan komen, niet mooi is maar wel echt, ook als ze in haar zwarte ondergoed zit en uit de kleren gaat. Het camerawerk is van Michael Hammon.

Polizeiruf 110: Das Wunder von Wustermark

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Steffen Schult, Monika Hansen en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Polizeiruf 110 - Das Wunder von Wustermark

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Horst Krause en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Härtetest

1998 | Romantiek, Drama

Duitsland 1998. Romantiek van Janek Rieke. Met o.a. Janek Rieke, Lisa Martinek, Gerhard Garbers, Katrin Saß en Sebastian Münster.

Jonas (Rieke) is de verlegen zoon van een rijke reder (Garbers). De 26-jarige Jonas is een zacht gekookt eitje, die nog thuis woont en zich door zijn moeder (Sa[KL29]) op zijn kop laat zitten. Op een surpriseparty voor zijn vaste vriendin wordt hij door haar vernederd, omdat ze met een ander voost. Jonas wil niets meer van het andere geslacht weten, al proberen zijn macho kameraad Thilo (M[KA3]unster) en zijn gevoelige vriend Robert (Lukas) hem weer aan de vrouw te krijgen. Op aanraden van zijn moeder gaat Jonas zelfs in therapie bij Dr. Bohm (Bohm). Dan krijgt Thilo in het bijzijn van Jonas letterlijk een aanvaring met fietskoerierster Lena (Martinek) en het is liefde op het eerste gezicht tussen Jonas en Lena. Ze leeft in een woongemeenschap, is milieu-activiste en heeft een zwakke plek voor moederskindjes. Als Jonas met haar tussen de lakens wil, moet hij eerst een beproeving (de titel!) doorstaan. Deze lakmoestest houdt in dat hij moet deelnemen aan een milieu-actie en mee moet doen met een kloppartijtje tegen skinheads. Jonas zwijgt over het feit dat zijn vader grof geld verdient met het lozen van afgewerkte olie. Nodeloos om op te merken dat Jonas zich vermant, zijn moeder zegt waar het op staat en gelukkig wordt met Lena. Al lijkt het scenario van regisseur- hoofdrolspeler Rieke aan de magere kant, hij houdt van de meet af aan de aandacht van de kijker vast in zijn avondvullende debuutfilm vol aardige vondsten en leuke grappen. Martinek, met wie Rieke eerder een korte film draaide over de verlegenheid van jongens en meisjes, heeft zijn rolverdeling met vaste hand geregisseerd, terwijl hij hen tegelijkertijd de ruimte geboden heeft. Het camerawerk is van Florian Ballhaus, de zoon van de vermaarde Michael, en hij doet zijn vader (en deze film) alle eer aan. Gedraaid in Hamburg met o.a. fondsen van zender NDR. Ook bekend als AUCH OHNE FRAU UNGLŸCKLICH, TRIAL BY FIRE en THE HARDSHIP TEST.

Ein Mann stürzt ab

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Heide Pils. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Cordelia Wege, Katrin Saß, Martin Glade en Birge Schade.

Achim Kettner (Schmidt-Schaller) is voorman op een Hamburgse scheepswerf. Hij is behoorlijk met zichzelf ingenomen, heeft niet in de gaten dat het met de werf slecht gaat en dat zijn vrouw Edith (Sa[KL29]) veel meer dan een verachtelijk baantje in een supermarkt heeft - ze is op weg filiaalhoudster te worden. Met zijn sociaalvoelende dochter Charly (Wege) die rechten studeert, heeft hij een typisch generatieconflict. Als hij vervroegd moet uittreden en defacto werkloos is, voelt hij dit als een grote vernedering en houdt het verborgen. Zo komt hij terecht in Rostock (in de voormalige DDR), waar hij kennis krijgt aan enigszins mollige, maar aardige Paula (Schade), een prostitu[KA1]ee, die later in een strandstoel vermoord wordt aangetroffen, ontdekt door een wit hondje, een Westie. Kettner wordt opgepakt en ten onrechte verdacht van moord. Zo komen Edith en Charly achter de waarheid. Edith is afgeknapt op Achim. Hard en ongevoelig als ze geworden is, laat ze hem barsten. Als Achim weer vrij man is en in Hamburg in de anonimiteit ia ondergedoken, probeert Charly met behulp van haar vriend Mischa (Glade) haar vader die ieder moment kan instorten, te vinden en er bovenop te helpen. Gevoelig sociaal drama met een origineel scenario van regisseuse Pils. Goede spelprestaties. Camerawerk van Wolfgang Treu.

Das vergessene Leben

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Claudia Prietzel. Met o.a. Inge Meysel, Florian Lukas, Nina Vorbrodt, Sebastian Münster en Katrin Saß.

Sophia (Meysel), een oude vrouw, wordt ergens in Zuid- Duitsland van de Autobahn opgepikt en afgeleverd in een psychiatrisch ziekenhuis. De oude dame heeft geen papieren bij zich en weet zich niets te herinneren. Axel (Lukas) die medicijnen studeert en een practicum doet, ontfermt zich over Sophia, die steevast weigert te praten. Na veel moeite slaagt hij erin haar vertrouwen te winnen en tussen Axel en de eigenzinnige Sophia ontstaat een hechte vriendschapsband. Hij wil zijn ervaringen met Sophia in zijn scriptie verwerken en ondervindt daarbij tegenwerking van het hoofd van de afdeling, Dr. Roth (Sass), die zijn behandeling eerder amateuristisch gepruts vindt dan een ware therapie. Over haar afkomst komt Axel niets te weten tot Sophia zich op een dag verspreekt en zich indirect verraadt. In de hoop dat ze haar geheugen terugvindt trekt Axel met haar naar Hamburg zonder dat Dr. Roth op de hoogte is. Weer een sublieme bijna-one-woman-show van de onverwoestbare Meysel, die moeiteloos de hele film domineert, maar de jonge Lukas slaagt erin om overeind te blijven t.o.v. het grandioze talent van deze 'grande dame'. Prietzel die het scenario met Ruth Toma schreef, heeft zich niet laten verleiden door het onderwerp om goedkoop sentiment in de film te brengen. Een krachttoer die voor de kijker een rijke filmervaring oplevert. Achter de camera stond Florian Ballhaus.

Polizeiruf 110: Kurzer Traum

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Uwe Kockisch, Inge Meysel en Rolf Hoppe.

De angstige Armin (Horwitz), die bij zijn oma (Meysel) op de hoeve was opgegroeid, loopt samen met zijn broer Gerd (Kockisch) patrouille langs de Duits-Poolse grens, toen nog de buitengrens van de EU, waarbij zij het voornamelijk hebben voorzien op clandestiene immigranten. Gerd zou graag willen trouwen met de dochter van timmerman Goertz (Hoppe), maar beide families zijn sedert jaar en dag gebrouilleerd om een stukje land. Uitgerekend Armin vindt op de nachtelijke ronde een lijk, hetgeen veroorzaakt dat Hauptkommissarin Tanja Voigt (Sa[KL29]) de zaak komt onderzoeken. Bange Armin verzwijgt overigens dat hij een knappe Roemeense heeft gevonden in de landbouwschuur, die naast het lijk lag. Niettemin zal zij een sleutelrol spelen zowel in de familievete als bij de oplossing van de moordzaak. Het scenario van Scarlett Kleint is niet slecht en de hoofdrollen doen het goed in deze door de politiek enigszins achterhaalde aflevering (nummer 185).

Polizeiruf 110: Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dagmar Manzel, Heino Ferch, Hermann Beyer en Gudrun Ritter.

Kommissarin Tanja Vogt (Sa[KL29]) onderzoekt de moord op de kleine Roland, die na de inwijding van de brug in de Brandenburgse provincieplaats Damutz, is verdwenen en korte tijd later levenloos is teruggevonden. Zijn zusje Sabine, die heeft deelgenomen aan de speurtocht naar Roland, keert niet terug en nu zit Tanja met een moord en een vermist persoon. Zoals dikwijls het geval is bij dit soort zaken, neemt Tanja de familiekring onder de loep. Blijkt dat de moeder van Roland en Sabine, Jutta Prahl (Manzel), er een erg losse moraal op nahoudt en meerdere bewonderaars heeft, niet alleen haar vriend Uwe Rockstroh (Ferch). Waren de kinderen te veel of wisten zij iets wat niet goed voor hen was? Het scenario van Helmut Bez en regisseur Böhlich weerspiegelt het opkrabbelende Oost-Duitsland na ruim veertig jaar communistische dictatuur, waar de strijd om het bestaan en de aanpassing op de nieuwe situatie maar moeizaam op gang komt. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 178.

Polizeiruf 110: Im Netz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Rodica Döhnert. Met o.a. Katrin Saß, Dirk Schoedon, Götz Schubert, Annett Kruschke en Scarlett Dolkeit.

Deze misdaadgeschiedenis gaat over de gigantische sigarettensmokkel via Oosteuropa naar de EU, en in het bijzonder naar Duitsland. Douanebeambte Felix Borowski (Schubert) knijpt tegen betaling een oogje toe en laat vrachtauto`s met sigaretten ongehinderd aan de Pools-Duitse grens passeren. Als hij ermee wil ophouden, zet de tabaksmaffia hem onder druk voor een laatste vrachtje. Noch de gangsters, noch Borowski weten dat de douanerecherche hen al een lange tijd in de gaten houdt, waardoor de laatste zending onderschept wordt. De maffia is hierdoor een kostbare lading kwijt en gelooft dat Borowski hen heeft verraden. Borowski krijgt de kus des doods, maar het lijk dat in zijn auto werd aangetroffen, is niet van hem. Heeft Borowksi zijn huid gered? Commissaris Tanja Voigt (Saß) onderzoekt de moord en is beter thuis in de provincie dan haar collega's uit de grote stad. Het scenario van Uwe Petzold is tamelijk routineus, maar de sfeer en het spel zijn sterk. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 173.

Polizeiruf 110 - Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Heino Ferch, Dagmar Manzel en Katrin Saß.

Deze misdaadgeschiedenis gaat over de gigantische sigarettensmokkel via Oosteuropa naar de EU, en in het bijzonder naar Duitsland. Douanebeambte Felix Borowski (Schubert) knijpt tegen betaling een oogje toe en laat vrachtauto`s met sigaretten ongehinderd aan de Pools-Duitse grens passeren. Als hij ermee wil ophouden, zet de tabaksmaffia hem onder druk voor een laatste vrachtje. Noch de gangsters, noch Borowski weten dat de douanerecherche hen al een lange tijd in de gaten houdt, waardoor de laatste zending onderschept wordt. De maffia is hierdoor een kostbare lading kwijt en gelooft dat Borowski hen heeft verraden. Borowski krijgt de kus des doods, maar het lijk dat in zijn auto werd aangetroffen, is niet van hem. Heeft Borowksi zijn huid gered? Commissaris Tanja Voigt (Saß) onderzoekt de moord en is beter thuis in de provincie dan haar collega's uit de grote stad. Het scenario van Uwe Petzold is tamelijk routineus, maar de sfeer en het spel zijn sterk. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 173.

Polizeiruf 110: Totes Gleis

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Monika Hansen, Gilles Gavois en Joachim Król.

Commissaris Tanja Voigt (Saß) is er uiteindelijk in geslaagd de kopstukken van een moorddadige gangsterbende in te rekenen. Nog voor de aanvang van het proces wordt haar kroongetuige echter doodgeschoten. Intussen vinden twee spoorwegarbeiders naast de rails een koffer met een grote som geld. Een buitenkansje dat ze niet laten liggen, maar ze krijgen al gauw de eigenaar achter zich aan. Commisaris Voigt grijpt in. Niet erg originele maar wel vlot gemaakte Krimi die voor de nodige spanning met af en toe een komische noot kan zorgen. Het is routinewerk, maar het werd tenminste degelijk gemaakt en aanvaardbaar vertolkt. Het scenario is van de hand van Leo P. Ard en Michael Illner. Achter de camera stond Peter Ziesche.

Dreimal die Woche

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Walter Weber. Met o.a. Gunter Berger, Ulrich Gebauer, Stefan Gossler, Maren Martinek en Katrin Saß.

Drie vrienden (Berger, Gebauer en Gossler), die alleen maar vrouwelijk schoon in hun kop hebben, besluiten tijdens een met sekt overgoten avondje samen een minnares te delen. Een levenslustige jonge vrouw (Martinek) lijkt de ideale keuze om iedere avond paraat te staan. Ieder van het drietal moet dan wél wachten op dé avond van zijn beurt. Een ideale opzet voor een klucht der misverstanden en verwisselingen dat door de Franse boulevardkomedies zo succesvol wordt gexploiteerd, maar dit Duitse equivalent mist de humor en punch. Het scenario is van Krystian Martinek en Neithardt Riedel. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Der Nachlaß

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Rüdiger Sünner. Met o.a. Ernst Jacobi, Katrin Saß, Manfred Steffen, Joachim Schönfeld en Uta Hallant.

Procureur Esch (Jacobi) is een bezadigd man. Bij de dood van zijn vader (Steffen) met wie hij een niet al te beste verstandhouding had, ontdekt hij diens dagboek. Daarin leest hij tot zijn ontzetting dat zijn vader een afkeer had voor zijn levensstijl en zijn carrière. Het begint Jacobi parten te spelen bij zijn werk in de rechtszaal. Hij krijgt het heel moeilijk als hij de aanklager wordt in een vadermoord-proces. Regisseur Sünner schreef ook het scenario en deed de montage. Het camerawerk is van Michael Bertl.

Tatort - Tod einer alten Frau

1993 | Mysterie

Duitsland 1993. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Günther Lamprecht, Hans Nitschke, Claudia Balko, Evamaria Bath en Christoph Engel.

Commissaris Markowitz (Lamprecht) uit Berlijn gaat naar de Canarische eilanden om de daders in de kraag te vatten, die een oude vrouw op beestachtige wijze in haar appartement in de Duitse hoofdstad hadden vermoord. Routine-aflevering in de reeks tegen een exotisch vakantiedecor. Scenario van Claude Cueni. Camerawerk van Wolfram Beyer.

Polizeiruf 110: Blue Dream - Tod im Regen

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Bodo Fürneisen. Met o.a. Katrin Saß, Dirk Schoedon, Katja Riemann, Peter Wilcynski en Suzanne von Borsody.

Natalie Schuster (Von Borsody) die in de Blue Dream, een truckstop, aan de tafels bedient, wordt neergeschoten. Is de dader een jaloerse minnaar? Of heeft haar dood te maken met haar baas Willi Haller (Peusche) en diens vriend, Guido Welz (H[KA3]urrig), kapitein bij de Bundeswehr, die wat zouden bijverdienen met illegale wapenhandel? Uiteraard een klus voor Hauptkommissarin Tanja Voigt (Saß) in een misdaadfilm die maar moeizaam van de grond komt en een afgezaagd verhaal met clichépersonages behelst. Het scenario is van André Hennicke, Tom Wittgen en regisseur Fürneisen. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Aflevering 157. Laatste film uit de overgangsperiode na de Duitse hereniging van 1991, waarna de ARD de serie voortzette.

Inge, April und Mai

1993 | Romantiek, Drama

Duitsland 1993. Romantiek van Wolfgang Kohlhaase en Gabriele Denecke. Met o.a. Niels-Bruno Schmidt, Nadine Böttcher, Olivier Arendt, Jens Adler en Fabian Busch.

April 1945. De Russische legers naderen Berlijn. Het Dritte Reich zakt als een pudding in elkaar. Tegen deze achtergrond van oorlog, bommen en geweld ontstaat een prille liefde tussen Böttcher en Schmidt, een liefde zo zuiver dat zij zich als een lichtbaken in deze duistere periode aftekent. Poëtische film met een mager verhaaltje, maar een goede herschepping van de sfeer in het Duitsland op het ogenblik dat de oorlog ten einde is. Dit laatste deed destijds bij de release heel wat stof opwaaien, temeer daar scenarist/regisseur Kohlhaase, die zich op zijn eigen roman baseerde, voordien in Oost-Duitsland werkte voor de DEFA-studio's. Nostalgische bruin/gele fotografie van Igor Luther.

Sie und Er

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Senta Berger, Reimar Johannes Baur, Maja Maranow, Katrin Saß en Martin Flörchinger.

Georg (Baur), een onderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf, en Charlotte (Berger), een psychologe, zijn al twintig jaar gelukkig getrouwd. Als hun kinderen het huis uit zijn blijkt dat geluk broos. Zij kunnen elkaars aanwezigheid nog moeilijk verdragen. Wanneer Georg verliefd wordt op de jonge journaliste Hanna (Maranow), is voor Charlotte de maat vol en besluit zij alleen te gaan wonen. Voor de 21e verjaardag van dochter Sarah (Schäfer) komt de hele familie nog eens bij elkaar, maar aan het einde blijkt dat de plotseling herwonnen vrijheid te laat is gekomen en oorzaak is van redelijk veel radeloosheid. Het scenario is van Klaus Poche. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Das Große Fest - Wiedersehen an der Ostsee

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Klaus Poche, Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Hans Christian Blech, Rolf Hoppe, Iris Berben, Elsa Grube-Deister en Michael Gwisdek.

Het scenario van het regisseursduo Poche en Beyer kwam tot stand in de golf van films die over de gevolgen van de Duitse hereniging gingen. Het onderwerp hier is een vervallen hotel aan de Oostzeekust, dat door Friedrich (Hoppe), een rijke projectontwikkelaar uit het Westen, gerenoveerd zal worden. Het hotel dat ooit van zijn vader was, werd in de DDR gerund door partijprofiteur Viktor (Gwisdek), maar het echte werk werd door Friedrichs broer Richard (Blech) gedaan. Hij moest zich Viktor, de 'Verwalter' als directeur laten welgevallen. Terwijl Richard hoopt dat met de middelen van zijn rijke broer het statige hotel in ere hersteld zal worden, heeft Friedrich met hulp van Viktor, die zijn hand op de aankoopvergunningen van de grond heeft kunnen leggen, totaal andere, zuiver speculatieve plannen. Dit leidt tot wrijving tussen de broers, waarbij de goede moraal het tenslotte mag winnen zonder dat er echte verliezers zijn. Wie goed op de hoogte is met de muur van Berlijn die nog steeds in de hoofden van de mensen uit Oost- en West-Duitsland bestaat, vindt dit een aanvaardbaar drama. De rolverdeling, die uit wessis en ossis bestaat, is heel goed. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Heute sterben immer nur die andern

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Siegfried Kühn. Met o.a. Katrin Saß, Gudrun Ritter, Ulrike Krumbiegel, Volker Ranisch en Friedhelm Eberle.

Hanna, Maria en Lisa zijn al heel lang met elkaar bevriend. Die vriendschap wordt op de proef gesteld als Maria kanker krijgt. Lisa kan de confrontatie met de naderende dood niet aan, maar Hanna begeleidt vol opofferingsgezindheid haar stervende vriendin. Een film die op een gevoelige manier probeert de taboes op sterven en dood te doorbreken.

Der Traum vom Elch

1986 | Drama

DDDE 1986. Drama van Siegfried Kühn. Met o.a. Katrin Saß, Marie Gruber, Christian Steyer, Detlef Heinze en Klaus Piontek.

Een nogal ingewikkeld psychologisch verhaal waarin Anne, een gescheiden vrouw, haar onfortuinlijke liefde probeert te geven aan een man die haar uit zijn gevoelsleven heeft gebannen. Omdat ze een moderne en onafhankelijke vrouw is, zoekt ze haar geluk in een nieuwe relatie, maar ze kan haar vroegere echtgenoot niet vergeten. De ex komt overigens nooit in beeld. Op nogal clichématige wijze worden de uiteenlopende gemoedsstemmingen in beeld gebracht.

Das Haus am Fluss

1986 | Oorlogsfilm, Drama

DDDE 1986. Oorlogsfilm van Roland Gräf. Met o.a. Katrin Saß, Manfred Gorr, Jutta Wachowiak, Sylvester Groth en Rolf Hoppe.

Een serieuze, maar niet geheel geslaagde poging om de desastreuze invloed van WO II op het leven van een gewoon Duits arbeidersgezin te laten zien. Het draait om Agnes, die wordt verleid door de eigenaar van een fabriek en haar man Jupp, die kreupel terugkomt van het front in Rusland en de waarheid vertelt over de wreedheden van het Duitse leger. Het scenario is gebaseerd op de roman die Friedrich Wolf in 1942 in Moskou schreef als communistische propaganda. Op het festival van Karl Marxstadt won deze film in 1986 de prijs als beste DDR-film van het jaar.

Ab heute erwachsen

1984 | Drama

DDDE 1984. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. David C. Bunners, Jutta Wachowiak, Kurt Böwe, Katrin Saß en Sabine Steglich.

De bouwvakker Stefan besluit op zijn achttiende verjaardag op eigen benen te gaan staan en vertrekt uit het huis van zijn moeder. De zelfstandigheid en de eerste schreden op het liefdespad zijn ingewikkelder dan hij dacht.

Bürgschaft für ein Jahr

1981 | Drama

DDDE 1981. Drama van Herrmann Zschoche. Met o.a. Katrin Saß, Monika Lennartz, Jaecki Schwarz, Christian Steyer en Jan Spitzer.

Een jonge gescheiden vrouw dreigt door haar levensstijl de ouderlijke macht over haar kinderen te verliezen. Met steun van vrienden probeert ze haar leven te beteren, maar de weg is lang en moeizaam. Hoofdrolspeelster Sa[KL29] kreeg de Zilveren Beer in Berlijn (1982). Het scenario is van Gabriele Kotte naar de roman van Tine Schulze-Gerlach. Het camerawerk is van Günther Jaeuthe.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Katrin Saß op televisie komt.

Reageer