Rainer Hensel: muziek.
Er zijn 16 films gevonden.

De sterkste man van Nederland

2011 | Drama

Nederland 2011. Drama van Mark de Cloe. Met o.a. Bas van Prooijen, Suzan Boogaerdt, Loek Peters en Yenthe Dirks.

De scharminkelige brugklasser Luuk (Van Prooijen) maakt uit de verhalen van zijn alleenstaande moeder (Boogaerdt) op dat de oersterke René (Peters), die als 'De sympathieke sloper' meedingt naar de titel De sterkste man van Nederland, en die vroeger net zulk rood haar had als Luuk, weleens zijn vader zou kunnen zijn. Samen met een leuke, lange klasgenote (Dirks) onderzoekt hij de zaak. Bijzonder geslaagde telefilm, dankzij het sterke en geestige scenario, de uitstekende regie en het prima spel. Winnaar van de prestigieuze Prix Europa in Berlijn.

Het wapen van Geldrop

2008 | Drama, Thriller

Nederland 2008. Drama van Thijs Römer. Met o.a. Thijs Römer, Tara Elders, Katja Schuurman, Huub Stapel en Marcel Hensema.

Drie getroebleerde zielen, een vrouw met suïcidale neigingen (Elders), een huisvrouw die er genoeg van heeft zichzelf weg te cijferen (Schuurman) en een gestoorde (Römer zelf), belanden bij elkaar in een auto naar Geldrop, een mooie, lange tocht over schitterende polderwegen, langs molens, door weilanden. Ze ontmoeten een orakelende blinde ziener en tal van andere bizarre figuren. De personages - allemaal met gekke kleren, mal haar en een driedubbele tic - zijn zo gekunsteld dat ze geen moment emotioneren. Römer, die het zichzelf bepaald niet gemakkelijk heeft gemaakt door een van de hoofdrollen te spelen, vertilt zich aan zijn speelfilmdebuut.

Valse wals

2005 | Drama, Muziek

Nederland 2005. Drama van Mark de Cloe. Met o.a. Titus Tiel Groenestege en Ria Marks.

Mark de Cloe (Boy Meets Girl Stories) bewerkte het theaterdrieluik Valse wals, Bankstel en Zucht van muziektheatergezelschap Orkater. Zonder tekst verbeelden Orkater-acteurs Marks en Groenestege gepassioneerd dansend, versuft hangend en uiteindelijk traag sloffend drie stadia van een liefdesgeschiedenis. Wat vol vuur in een zeemanskroeg is begonnen verplaatst zich even later naar de bank voor de tv (pilsje erbij) en eindigt tenslotte verward in een wereld waar de twee bejaarden geen grip meer op hebben. Geen theaterregistratie maar een lyrische, absurdistische en tegelijk nadrukkelijk beheerste kijk op een liefde. De muziek en production design werden genomineerd voor een Gouden Kalf.

Cool!

2004 | Misdaad, Drama

Nederland 2004. Misdaad van Theo van Gogh. Met o.a. Fouad Mourigh, Farhane El Hamchaoui, Katja Schuurman, Johnny de Mol en Thijs Römer.

Heropvoedingsinstituut Glen Mills vroeg Van Gogh een film te maken die laat zien hoe Glen Mills functioneert en die tegelijkertijd laat zien dat probleemjongeren 'net als gewone jongeren over veel talent beschikken en positieve keuzes kunnen maken'. Van Gogh ging de uitdaging aan en maakte met scenarioschrijvers Theodor Holman en Gijs van de Westelaken een woeste film, doordrenkt met nederhop, over rivaliserende jeugdbendes die in hun jacht naar snel geld hard tegen de lamp lopen. Om de realiteitszin te verhogen gebruikte Van Gogh de jongens uit de school zelf, met Katja Schuurman en Johnny de Mol (en Gerrit Zalm!) als publiekstrekkers. 'Egt lauw,' volgens een jeugdige bioscoopganger.

Boy Meets Girl Stories

2004 | Romantiek, Korte film

Nederland 2004. Romantiek van Mark de Cloe. Met o.a. Thekla Reuten, Rifka Lodeizen, Tara Elders, Dragan Bakema en Daniël Boissevain.

Heropvoedingsinstituut Glen Mills vroeg Van Gogh een film te maken die laat zien hoe Glen Mills functioneert en die tegelijkertijd laat zien dat probleemjongeren 'net als gewone jongeren over veel talent beschikken en positieve keuzes kunnen maken'. Van Gogh ging de uitdaging aan en maakte met scenarioschrijvers Theodor Holman en Gijs van de Westelaken een woeste film, doordrenkt met nederhop, over rivaliserende jeugdbendes die in hun jacht naar snel geld hard tegen de lamp lopen. Om de realiteitszin te verhogen gebruikte Van Gogh de jongens uit de school zelf, met Katja Schuurman en Johnny de Mol (en Gerrit Zalm!) als publiekstrekkers. 'Egt lauw,' volgens een jeugdige bioscoopganger.

06/05

2004 | Drama, Thriller

Nederland 2004. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Thijs Römer, Tara Elders, Cahit Ölmez, Jack Wouterse en Johnny de Mol.

Direct na de moord op Pim Fortuyn vatten Theo van Gogh en schrijver Tomas Ross het idee op een film over de gebeurtenis te maken. Het resultaat is een intrigerende thriller vol feiten en fictie, die wat de vorm betreft sterk doet denken aan Oliver Stone's overdonderende JFK. De acteurs zijn uitstekend op dreef, de muziek van Van Goghs vaste componist Rainer Hensel is subtiel, en het digitale camerawerk van Thomas Kist oogt fraai. 06/05 behoort met de tv-series Najib & Julia en Medea - grotendeels gemaakt met dezelfde cast en crew - tot het beste wat Van Gogh heeft gemaakt.

Interview

2003 | Drama

Nederland 2003. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Pierre Bokma, Katja Schuurman, Ellen ten Damme, Theo Maassen en Michiel de Jong.

Tijdens een interview groeit een machtspel tussen een serieuze journalist en domme soapster. Dat moest interessant zijn voor het publiek, zo meenden bedenker Hans Teeuwen en regisseur Van Gogh. Zeker als de hoofdrollen gespeeld worden door de 'god van het intellectuele theater' Bokma en 'soapkoningin' Schuurman. Interessant is het uitgangspunt wel, maar al gauw wordt het verhaal vermoeiend, omdat schrijver Holman in zijn cynische scenario smijt met onaannemelijk gedrag, pathetische trauma's en oerhollandse filmtermen. Omdat ze hier weinig mee kunnen, vervalt Schuurman in het eindeloos lang schalks door een haarlok spieden en Bokma stapt in zijn eigen valkuil van cerebrale afstandelijkheid.

Baby Blue

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Susan Vidler, Oliver Cotton, Roeland Fernhout, Nienke Römer en Renée Fokker.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

De Angst van Zorg

1996 |

Nederland 1996. Maria Peters. Met o.a. Mark Wijsman, Lou Landré, Theu Boermans, Ariane Schluter en Greet Groot.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Blind Date

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Renée Fokker, Peer Mascini, Roeland Fernhout, Wouter Brave en Jan Jaspers.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

Koos Tak

1995 |

Nederland 1995. Theo van Gogh. Met o.a. Sylvia Kristel, Thomas Roosenboom, Conny Palmen, Ursul de Geer en Joop Doderer.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

Eva

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Cox Habbema, Jeanne Roos, Nienke Sikkema, Jaap Hoogstra en Lodewijk de Boer.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

Vals licht

1993 | Thriller, Drama

Nederland 1993. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Amanda Ooms, Ellik Bargaï, Thom Hoffman, Tom Jansen en Cas Enklaar.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

Seven Days in Burma

1989 |

1989. Renée Scheltema.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

Loos

1989 | Thriller, Komedie, Erotiek

Nederland 1989. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Tom Jansen, Renée Fokker, Max Pam, Cas Enkklaar en Dorrius.

Succes-advocaat Jansen wil de verdediging van een van lustmoord verdachte misdadiger uit handen geven, maar hij wordt onder druk gezet en de zaak wordt voor hem een nachtmerrie. Hij geraakt psychisch ontredderd en ten prooi aan complete vertwijfeling. Van Gogh weer op zijn best met intrigerende vormgeving en creative sfeervertelling. Origineel, wrange humor, dubbelhartige (onder)toon en interessante fotografie van 'trendy' Erwin Olaf. Naar het verhaal Wachten op de Maan van Guus Luijters.

Terug naar Oegstgeest

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Tom Jansen, Geert de Jong, Cas Enklaar, Leen Jongewaard en Elise Hoomans.

Een uitstekende en bij z'n roulatie door zowel de pers als het publiek een jammerlijk onderschatte Wolkers-verfilming van 'Angry Young Man' Van Gogh. Deze regisseur blijkt, naast een uitstekend gevoel voor werken met acteurs, ook te beschikken over een eigenzinnige maar zeer toegankelijke en zuivere filmstijl, die van dit werk dan ook een zeer mooie en opvallend beheerste stijloefening maakt. Daarnaast is de rolprent een helder vertelde en aangrijpende familiekroniek over de familiedespoot Jansen, die als gevolg van zijn Calvinistische overtuiging en de beproevingen van de Crisisjaren grote littekens nalaat op de zielen van zijn gezinsleden. Van Gogh mag dan een lastige jongen zijn, met TERUG NAAR OEGSTGEEST bevestigt hij zijn originele filmtalent.