Marcel Bluwal

Regisseur, Acteur, Scenarist

Marcel Bluwal is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 19 films gevonden.

Les vieux calibres

2013 | Komedie

Frankrijk 2013. Komedie van Serge de Closets en Marcel Bluwal. Met o.a. Michel Aumont, Danièle Lebrun, Jean-Luc Bideau, Roger Dumas en Catherine Jacob.

Bluwal (Parijs, 1925), oudste (tv-)regisseur van Frankrijk, trad nog eens achter de camera voor deze farce over een viertal verveelde ouderen met een jeugdherbelevingswens. Irénée, Émilienne, Titi en André kraken de kassa van hun bejaardentehuis Les Églantines. Tijdens het bezoek van de minister van Sociale Zaken aan het rustoord laat het dwarse kwartet eveneens van zich horen. Ondanks door de wol geverfde acteerveteranen en een tikkie maatschappijkritiek oubollige krasse knarren-komedie waarin Aumont makkelijk de show steelt. Catherine Jacob vertolkt de zelfvoldane tehuisdirectrice. Lebrun is Bluwals echtgenote.

Le plus beau pays du monde

1999 | Komedie, Oorlogsfilm

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1999. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Claude Brasseur, Marianne Denicourt, Jean-Claude Adelin, Jacques Bonnaffé en Didier Bezace.

In 1942 draaide Louis Cuny ten tijde van de Vichy-regering de film MERMOZ over de Franse legendarische vlieger Mermoz, bijgenaamd l`Archange, die de luchtpost in Zuid-Amerika op touw zette en als eerste over de hoogste piek van de Andes vloog. Toen de film, die geheel in een studio werd opgenomen zijn voltooiing naderde, pakte de Gestapo de hoofdrolspeler Robert Hughes-Lambert op. Hij kwam in het doorgangskamp Drancy terecht. Hij overleed op 7 maart 1945 in het concentratiekamp Flossenburg. De redenen waarom hij werd opgepakt zijn obscuur, hoewel er vermoedens zijn dat homoseksualiteit in het spel was. Regisseur Cuny zat met de handen in het haar, want Hughes-Lambert zat zo`n beetje in iedere sc[KA2]ene. Hij moest hem vervangen voor de laatste sc[KA2]ene`s door Henry Vidal en Cuny zond geluidstechnici naar Drancy die de dialogen met microfoons door het prikkeldraad opnamen van Hughes- Lambert. Een weinig bekende, waargebeurde droevige geschiedenis uit het schaamteloze tijdperk van de met Duitse nazibezetter collaborerende Franse Vichy-regering tijdens WO II (1939-44). Regisseur Bluwal, die van joodse afkomst is, en 74 jaar oud is, kende de gebeurtenis en besloot nadat hij in 1964 zijn laatste film had gedraaid, hierover een speelfilm te maken. Na de Franse capitulatie in 1940 mochten joden niet meer aan het maken van films meewerken, en moesten would-be producenten genoegen nemen met mindere talenten. Kolonel Valogne (Lhermitte) van de Nationale Revolutionaire Beweging (een soort NSB) heeft de juiste connecties en laat een avontuurlijke, vaderlandse heldengeschiedenis die de bezetter niet zou kunnen schaden, produceren door ambitieuze Couperin (Bannaf[KA1]e). Als regisseur trekt hij de middelmatige documentairemaker Vignault (Bezace) die weinig ervaring heeft, aan. Aanvankelijk verloopt de productie met de talentloze Lambert (Adelin) naar omstandigheden voorspoedig, maar twee dagen voordat de film klaar is, krijgen ze het verzoek van een medewerker van het Bureau voor Joodse Zaken die tevens filmcriticus is, om twee personages, w.o. de legendarische Antoine de Saint-Exupéry, te schrappen, omdat ze jodenvrienden zijn. De Saint-Exupéry wordt omgezet in een dichter en de film wordt clandestien na spertijd afgemaakt. Lambert blijkt wél over talent te beschikken, maar plotseling verdwijnt hij. Hij wordt teruggevonden in Drancy en nu moet de film gered worden - niet Lambert... Helaas is Bluwal toch een beetje zijn soepelheid kwijt om er een flitsende rolprent van te maken, die beantwoordt aan de verwachtingen van het publiek van het jaar 2000. Dat is jammer, want hij geeft ons te weinig bitterzoet materiaal over een meer dan twijfelachtige periode in Frankrijks culturele geschiedenis van het kaliber van LE DERNIER MÉTRO van François Truffaut dat inmiddels alweer dateert van 1980. De film die aan de lange kant is, ademt de geest van een sitcom uit en bevat geslaagde korte schetsen. Alle personages, behalve Lambert zijn bedacht. Het spel van de rolverdeling is heel goed, en vooral Lhermitte is geknipt voor zijn rol. Het camerawerk is van Philippe Pavans de Ceccatty.

Lise ou l'affabulatrice

1994 | Komedie, Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk 1994. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Florence Darel, Danièle Lebrun, Gisèle Casadesus, Eric Dufay en Sophie Artur.

Wenen 1938. Lise (Darel) is achttien jaar en heeft joodse grootouders. Kort voor de Anschluss gaat ze naar Parijs, waar ze werk vindt als verkoopster in een kledingzaak. Om zich te beschermen tegen toenaderingspogingen van mannen uit haar omgeving verzint ze een fictieve minnaar, een luchtmachtkapitein. Wat begint als een leugentje om bestwil, heeft weldra een verregaande invloed op haar leven. Een lieve, sympathieke, sentimentele dramatische komedie met een schitterende rol van Darel, die moeiteloos de hele film domineert. Mooie decors, fraaie kleding en een sterke sfeer. Het scenario is van regisseur Bluwal en Béatrice Rubinstein naar haar autobiografie. Het camerawerk is van Jean Monsigny. 16/9.

Nestor Burma : Du Rebecca rue des Rosiers

1992 | Mysterie

Frankrijk/Zwitserland 1992. Mysterie van Maurice Frydland. Met o.a. Guy Marchand, Natacha Lindinger, Pierre Tornade, Patrick Guillemin en Michel Fortin.

Op een nacht wordt een jonge vrouw op straat verwond door messteken. Zij sleept zich naar een flat, ploft neer in een stoel en sterft. De bewoner van het appartement, kunstschilder Bachet (Vilers), doet een beroep op zijn vriend, de priv[KA1]e-detective Nestor Burma (Marchand). Die ontdekt dat het slachtoffer, een joodse vrouw, een oorlogsmisdadiger op het spoor was, die verantwoordelijk is voor de dood van haar grootvader in 1944. Het lijkt allemaal erg dramatisch maar regisseur Frydland trekt de kaart van de humor, zonder zich te bekommeren om de tragiek die erachter steekt. De geloofwaardigheid leidt er vanzelfsprekend onder. Gelukkig is er Marchand als de efficiënte, maar nonchalante speurder. Naar de roman van Léo Malet, scenario en dialogen van Pierre Uytterhoeven en Christian Watton. Fotografie van Francis Junek.

Les Ritals

1991 | Komedie, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1991. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Gastone Moschin, Christine Fersen, Jean-Michel Leroy en Jean-Michel Leray.

Geen echt verhaal, maar een verslag van de manier waarop een zoon van Italiaanse immigranten in Nogent-sur-Marne gedurende de dertiger jaren leert wat het leven inhoudt. Tussen zijn elfde en zijn dertiende verdeelt hij zijn tijd tussen de school, zijn vriendjes, zijn ouders, de straat en de meisjes. Hoewel Bluwal nooit de kans heeft gekregen zijn genie te tonen, is hij toch een eerlijke vakman die zijn publiek respecteert. Deze opeenvolging van kleine feitjes maakt het geheel geloofwaardig en de acteurs zijn boeiend, van de kleine Leroy tot Moschin, die met verve de rol van een vader met een grote mond en een klein hartje speelt.

Le miel amer

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Maurice Frydland. Met o.a. Gilles Ségal, Gérard Desarthe, Jean Lescot, Francis Lemarque en Marcel Bluwal.

Parijs rond 1965. De joodse gemeenschap trekt naar de synagoge om pesach te vieren. Zoals elk jaar zal Ségal na de dienst deelnemen aan de feestelijke maaltijd bij zijn zoon. Maar eerst heeft hij nog een taak te vervullen. Sinds eind WO II begeeft hij zich jaarlijks op deze dag naar het station, waar hij de Messias hoopt te kunnen begroeten. Gehypnotiseerd door zijn verlangen wordt hij overhoop gereden door een electrisch bagagewagentje. In de eerste persoon die hij hierna ziet, de clochard Desarthe, herkent hij de verlosser. Bitter komisch, maar warm aangrijpend melodrama van een man die zijn droom kost wat kost in vervulling wil zien gaan. Gevoelig gespeeld door de hele cast en een unieke gelegenheid om de wereldberoemde violist Gitlis als acteur te zien. Het nostalgische scenario werd geschreven door Jean-Claude Grumberg in onvervalste Woody Allen- stijl. Oogstrelend camerawerk van Mario Barroso en een sentimentele score van Jean-Marie Senia.

1996

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Marcel Bluwal. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Victor Garrivier, André Dussollier, Suzanne Flon en Danièle Lebrun.

Een groep terroristen bedreigt de nieuwe president van Frankrijk en zijn partijgenoten. E[KA1]en van hen reist van Marseille naar Parijs om een academicus te vermoorden die al lang met de president bevriend is. We bevinden ons overigens in het jaar 1996 en hebben dan ook te maken met een (oh zo hedendaagse!) vooruitblik. Dankzij de beperkte financiële middelen wordt niets nieuws gepresenteerd. Eerlijke bewerking van een detective- roman uit de série noire van uitgeverij Gallimard, die niet uitblinkt door originaliteit. Behoorlijk acteerwerk.

Solitude de la pitié

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Roger Souza, Armand Meffre, Bernard Fresson, Marguerite Lafore en Olivier Capelier.

Een bewerking die dicht bij het verhaal uit de bundel van Jean Giono uit 1932 blijft, waaraan ook de titel is ontleend. Een hele ontroerende geschiedenis over een vriendschap tussen twee mannen in een klein dorpje in de Provence maar ook een van de meest wanhopige verhalen van deze schrijver. Een ambitieuze schets van eenzaamheid en egoïsme, heel sterk weergegeven in een opmerkelijke interpretatie.

Onorato

1990 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1990. Romantiek van Marcel Bluwal. Met o.a. Béatrice Agenin, Luciano Bartoli, Danièle Lebrun, Jean Franval en Hélène Surgère.

Een bewerking van een vrij bekende roman van Jean Giono of hoe een rijke Franse onderneemster aan het hoofd van een groot industriël bedrijf en lid van de adel van Aix-en-Provence verliefd wordt op een doodegewone metselaar uit Italië en hoe dat zich verder allemaal ontwikkelt. Een doelmatige regie van een groot televisiemaker. Een goede observatie van de zeden, karakters en gedragingen. Opmerkelijk gebruik van de mogelijkheden die de Provence de camera te bieden heeft.

La goutte d'or

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Lilah Dadi, Jean-Pierre Bisson, Farid Chopel, Nathalie Mann en Laure Duthilleul.

De titel verwijst naar een verouderde en drukbevolkte Parijse wijk, waar Idriss (Dadi) zojuist is terechtkomen, een uit de Sahara afkomstige zestienjarige jongen, die op zoek is naar een foto waar hij op staat. Een nauwgezette en gevoelige bewerking van de roman van Michel Tournier. Schitterende beelden van de woestijn. Een tamelijk geslaagde mengeling van drama, avontuur en komische scènes, opgenomen door een briljante en bedreven tv-regisseur, gewend aan het werken voor tv.

La double inconstance

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Claude Brasseur, Jean-Pierre Cassel, Evelyne Dandry, Danielle Lebrun en Judith Magre.

Verfilming van het voor toneel geschreven meesterwerk van Marivaux (1723). Bij het knippen en monteren van deze film is de ruimte uitstekend benut. De regisseur is een oude rot in het vak, die als het ware in het theater is geboren. Verpletterend acteerwerk, dat zeer goed de gekunstelde stijl van Marivaux' werk weergeeft.

Jofroi de la Maussan

1990 | Drama, Komedie

Frankrijk 1990. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Jacques Dufilho, Jacques Serres, Ariane Ascaride, Pierre Ascaride en Jacques Bondet.

Een bewerking van de zich op het platteland afspelende zedenroman van Jean Giono. Een doorknede regie maar deze tv-film heeft vooral veel te danken aan het spel van Dufilho. Hij speelt de hoofdrol oftewel Jofroi de la Maussan. Verrassend is dat hij zijn carrière als landbouwer begon en de landbouw evenals veeteelt op ouderwetse wijze op zijn boerderij in Gascogne tussen twee draaidagen door beoefent! Hij is dan ook onvergetelijk als eigenzinnige boer.

Clérambard

1990 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1990. Romantiek van Marcel Bluwal. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Danièle Lebrun en Denise Provence.

Naar het stuk van Marcel Aym[KA1]e rond de persoon van de graaf van Cl[KA1]erambard (Marielle) en zijn naasten. Zoals gewoonlijk bij deze schrijver een meedogenloze satire op de sociale verhoudingen, deze keer die binnen de familie, zeden en tradities. Prima acteerwerk en een knappe regie, waarin het statische van toneel werd vermeden.

Le Jeu de l'amour et du hasard

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Danièle Lebrun, Jean-Pierre Cassel en Claude Brasseur.

Het gaat uiteraard om het wereldberoemde meesterwerk van Marivaux (1730). Navertellen is eigenlijk niet nodig want het thema, een aantal onmogelijke liefdes, is verre van nieuw. Maar de constructie is geniaal. Het uitgangspunt van deze vooral psychologische en ietwat romantische komedie met een nostalgisch tintje, is de subtiele afwisseling van verstand en gevoel. Oude rot in het tv-vak Bluwal weet de ruimte te benutten en het statische van toneel te vermijden. Briljant spel.

Les misérables

1972 | Drama, Historische film

Frankrijk 1972. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Georges Géret, Nicole Jamet, François Marthouret, Gilles Maidon en Bernard Fresson.

Een getrouwe tv-bewerking van het beroemde werk van Victor Hugo, dat speelt in het 19e eeuwse Parijs tijdens de barricaden. Een ontsnapte gevangene houdt zich schuil, samen met zijn aangenomen dochter, in een onaangenaam pension, waar het pensionhoudersechtpaar ooit zijn pleegdochter beestachtig hebben behandeld, en nu hèm willen vermoorden. Een verliefde student verijdelt de dreigende doodslag, waardoor de naargeestige kamerverhuurders in de bak belanden. De pleegdochter en haar stiefvader nemen de benen, en de dochter van het gevangen echtpaar zwerft door de kommervolle lichtstad naar de verdwenen student, terwijl haar jongere broer twee ondervoede straatarme kinderen onderdak verleent in zijn huis bij de Bastille. Wordt in twee of in vier delen uitgezonden. Het scenario is van regisseur Bluwal naar de roman van Victor Hugo. Het camerawerk is van André Bac.

Don Juan ou le festin de Pierre

1965 | Historische film, Drama

Frankrijk 1965. Historische film van Marcel Bluwal. Met o.a. Michel Piccoli, Claude Brasseur en Anouk Ferjac.

Het blijspel in vijf bedrijven van Molière Dom Juan werd door Bluwal in de vrije natuur gefilmd voor een tv-uitzending, die de geschiedenis is ingegaan als het schoolvoorbeeld van de bewerking van een klassiek theaterstuk voor het kleine scherm. Mooi spel van de hoofdrollen; de indrukwekkende locatie is in Salines d'Arc-et-Senans. De decors werden gebouwd door Claude Nicolas Ledoux.

Carambolages

1963 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1963. Komedie van Marcel Bluwal. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Louis de Funès, Sophie Daumier, Michel Serrault en Anne Tonietti.

Een ambitieuze employé op een groot reisbureau hoopt op promotie door de pensionering van zijn aanstaande schoonvader, maar diens pensioengerechtigde leeftijd wordt opgeschoven. Reeds vooruitlopend op zijn (misvatte) toekomstperspectieven heeft hij schulden gemaakt. Hij besluit om de directeur van de onderneming uit de weg te ruimen. Deze satire is uitgewerkt als een boulevardklucht met de nodige vaart en een aantal geslaagde naast afgetrapte grappen. De Funès als de te vermoorden directeur heeft niet een centrale rol, maar zijn driftkikkerigheid slaat over op de tegenspelers zodat iedereen onnodig erg druk doet.

Le Monte-charge

1962 | Thriller

Frankrijk 1962. Thriller van Marcel Bluwal. Met o.a. Robert Hossein, Lea Massari, Maurice Biraud, Robert Dalban en Badin.

Een uit de gevangenis ontslagen man komt in contact met een vrouw wier echtgenoot bij thuiskomst zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Hij blijkt echter vermoord te zijn en de verdenking komt door een geraffineerde truc op de held te vallen. Door het behendige scenario, de sfeervolle situering in Parijs op kerstavond en goed spel is dit een boeiende thriller. De als filmer debuterende tv-regisseur bracht er niet veel dynamiek in maar wel vaart.

Les misérables

1957 |

1957. Marcel Bluwal. Met o.a. François Marthouret, Nicole Jamet en Georges Géret.

Een uit de gevangenis ontslagen man komt in contact met een vrouw wier echtgenoot bij thuiskomst zelfmoord lijkt te hebben gepleegd. Hij blijkt echter vermoord te zijn en de verdenking komt door een geraffineerde truc op de held te vallen. Door het behendige scenario, de sfeervolle situering in Parijs op kerstavond en goed spel is dit een boeiende thriller. De als filmer debuterende tv-regisseur bracht er niet veel dynamiek in maar wel vaart.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marcel Bluwal op televisie komt.

Reageer