Roger Vadim

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Roger Vadim is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 42 films gevonden.

Un coup de baguette magique

1997 | Romantiek, Komedie

Frankrijk/Duitsland/Italië 1997. Romantiek van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Ludmila Mikaël, Roger Van Hool, Michael York en Agathe De La Fontaine.

Jeanne Delvaux (Barrault), hertrouwt met Achille (Van Hool), verneemt dat haar eerste man in Brazili[KA3]e om het leven gekomen is. Ze moet dit trieste nieuws melden aan Arthur (St[KA1]evenin) en Marie (Beudaert), de kinderen uit dit huwelijk. Ook Achille heeft reeds een dochter uit zijn vroeger huwelijk met P[KA1]en[KA1]elope (Mika[KA3]el), die ondertussen nog een kind kreeg uit een andere relatie, die op zijn beurt een zoontje heeft bij een Vi[KA3]etnamese. Deze laatste wordt uit Frankrijk gezet en vertrouwt het kind toe aan Jeanne, die inmiddels kennis gemaakt heeft met de Duitse dirigent Ilya Kim (York). Een tragi-komische kijk op uiteengetrokken huwelijken die als een mozaïek in elkaar passen. Het pleit voor het meesterschap van Vadim dat hij al deze ingewikkelde relaties toch op een duidelijke manier in elkaar doet vloeien zonder dat het artificiëel aandoet. Hij schreef zelf het onderhoudende scenario, dat schitterend vertolkt wordt door een reeks uitstekende acteurs. Voor de fotografie tekende Roberto Ventura. Stereo.

Cannes... les 400 coups

1997 | Documentaire

Duitsland/Frankrijk/Zwitserland 1997. Documentaire van Gilles Nadeau. Met o.a. Georges Cravenne, Louisette Fargette, Roger Vadim, Claudia Cardinale en Henri Alekan.

Een overzicht van vijftig jaar Festival van Cannes, beginnende met de valse start in 1939, om dan over te schakelen op het echte eerste festival van 20 september tot en met 5 oktober 1946. De vele documentaire beelden met beroemde vedetten van destijds die langs de Croisette paraderen worden afgewisseld met interviews met de groten van vandaag. Er wordt natuurlijk aandacht besteed aan het afgebroken festival van 1968, dat als gevolg had dat nevenmanifestaties als [KL]La quainzaine des r[KA1]ealisateurs[KLE] en [KL]La semaine de la critique[KLE] het levenslicht zagen. Tevens worden fragmenten getoond uit films die hun loopbaan startten in Cannes, evenals beelden van enkele prijsuitreikingen. Het geheel zit eerder rommelig in elkaar en werd duidelijk vlug gemonteerd (door Martine Evin) om de concurrenten voor te zijn. Michel Pascal en Nadeau schreven het scenario. Pascal stond tevens in voor de commentaar en de interviews. Achter de camera stonden Jean-Claude Lemercier, Jacques Pamart en Gorka Sistiaga.

Mon père avait raison

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Claude Rich, Marie-Christine Barrault, Nicolas Vaude, Nathalie Roussel en Annie Savarin.

Neuilly 1908. Grootvader Adolphe Bellanger (Rich) wordt 72. Sinds zijn vijftigste is hij weduwnaar en dat heeft hij nog geen ogenblik betreurd. Volgens hem is de vrouw geschapen voor het huwelijk, maar de man moet vrijgezel blijven. Hij krijgt gelijk als blijkt dat zijn schoondochter Germaine (Barrault) zijn zoon Charles (Vaude) en hun zoontje Maurice in de steek heeft gelaten. Twintig jaar later komt Maurice (nu gespeeld door Vaude) zijn vader (nu Rich) vertellen dat hij gaat trouwen. Charles raadt hem deze stap af. Op dat ogenblik krijgt hij het bericht dat Germaine terugkomt. Haast gelijktijdig staat Loulou (Roussel), Maurice's liefje, eensklaps voor de deur. Wat ooit een best vermakelijke satirische boulevard-komedie was wordt in de handen van Vadim een weinig onderhoudende praatshow vol verwikkelingen die als enig voordeel heeft dat hij vertolkt wordt door enkele uitstekende acteurs die de scherpe dialogen nog best aanstekelig maken. Vadim bewerkte het toneelstuk van Sacha Guitry, maar de filmversie die deze er zelf van maakte in 1936 was uitermate superieur. Fotografie is van Pierre-William Glenn.

La nouvelle tribu

1996 | Drama, Komedie

Frankrijk 1996. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Ludmila Mikaël, Jean-Pierre Bisson, Pascale Petit en Agathe de La Fontaine.

Vadim die kan bogen op zo'n bijna 25 films, w.o. markante en baanbrekende werken, maakte niet in de laatste plaats naam door zijn vrouwen, Bardot, Fonda en Deneuve. Hij heeft sedert 1991 geen werk meer in de zalen uitgebracht. Inmiddels is hij 68 jaar en maakte dit verhaal over een eigentijdse familie als produktie voor de Franse tv. Het gaat over moderne mannen en vrouwen, die een tweede huwelijk hebben, kinderen uit eerdere banden en weer nieuwe uit hun jongste verbintenis. Ze werken hard, ze raken hun werk kwijt en de kinderen veroorzaken problemen, komen in aanraking met de justitie of kruipen tussen de mazen van het net. Tweede huizen vallen in de handen van deurwaarders als de hypotheek niet meer op tijd wordt afgelost. Kortom modieuze soap uit Gallië. Veel dialoog, emoties en de nodige verwikkelingen. Vaardig geacteerd en niet onverdienstelijk geregisseerd. Scenario van Vadim, die zich liet inspireren door een tv-uitzending getiteld La marche du siècle, gewijd aan - sociologisch gezien - de nieuwe gezinnen. Wordt uitgezonden in twee delen.

Et B.B. créa la femme

1996 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1996. Documentaire van Michaëla Watteaux. Met o.a. Gérard Lefort, Christiane Rochefort, Jeffrey Robinson, Jean Douchet en Roger Vadim.

Aan de hand van archiefbeelden, fragmenten uit films en tv- shows, interviews en getuigenissen schilderen de auteurs de betekenis van het Franse statussymbool, actrice Brigitte Bardot. Vanaf haar prilste jeugd tot haar grote doorbraak met ET DIEU CREA LA FEMME in 1958. Het schandaal door deze film ontlokt in een groot deel van de wereld (o.a. in Spanje en Rusland werd de film verboden, in Amerika geboycot) en de invloed die deze film had op de rest van haar carrière. B.B. groeide uit tot de eerste vrijpostige, onafhankelijke vrouw die op film genoegen beleefde aan het uitdagen van mannen en die genoot van haar eigen lichaam. Fragmenten uit ET DIEU CREA LA FEMME, LA FEMME ET LE PANTIN, VIE PRIVEE en LE MEPRIS. Commentaren van een reeks mensen die met haar gewerkt hebben, w.o. haar ontdekker en eerste echtgenoot Roger Vadim. De documentaire sluit af bij het einde van haar filmcarriìere. Deborah Ford was verantwoordelijk voor de research en Marc Daquin monteerde alles tot een geheel. Het scenario is van Watteaux en Ursula Gauthier. Commentaar wordt gesproken door Marie-Odile Monchicourt. Fotografie van William Leroux.

Brigitte Bardot, Une Première

1996 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1996. Documentaire van Allain Bougrain Dubourg. Met o.a. Brigitte Bardot, Mijanou Bardot, Roger Vadim, Olga Horstig-Primuz en Christian Brincourt.

De ex-filmdiva B.B. (1933) praat onverbloemd over haar loopbaan, haar liefdesleven en haar liefde voor de dieren. Enkele mensen die met haar werkten (of met haar gehuwd waren) komen enkele anecdotes vertellen. Het geheel staat op het peil van een artikel in een populair vrouwenblad en heeft eigenlijk weinig te zeggen over het innerlijke leven van de actrice of over de motieven die haar dreven. Brigitte is best een sympathieke meid, maar wie is eigenlijk geïnteresseerd in al deze onzin die opgedist wordt als een oppervlakkige talk show voor overjarige bakvisjes. De documentaire wordt opgeluisterd met fragmenten uit enkele van haar bekendste films. Haar zoon Nicolas Charrier componeerde de synthesizer muziek uit de score, Claude Bolling de orkestrale. Bougrain Dubourg schreef het scenario samen met Anne Amado en Catherine Poubeau. Jacques Renoir filmde het nieuwe beeldmateriaal. Nicam Stereo.

Amour fou

1993 | Drama

Duitsland/Italië/Servië en Montenegro/Frankrijk 1993. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Andrea Occhipinti, Laetitia Legrix, Henri Virlogeux en Daniel Briquet.

Occhipinti is schrijver, veertig jaar oud en heeft een drankprobleem. Op verzoek van zijn echtgenote Barrault wordt hij in een psychiatrische instelling opgesloten. Op een morgen ontsnapt hij en trekt de bergen in waar hij het twaalf-jarige weesmeisje Legrix ontmoet. Ze zweren dat ze elkaar nooit in de steek zullen laten tot op een dag het meisje Barrault gaat zoeken. Poëtisch portret van de platonische liefde tussen een man op zoek naar zichzelf en een fris jong meisje getekend door een ongelukkige jeugd. Vadim is een meester in het inlassen van erotiek in de meest ongewone situaties. Hij is ook in deze film daar weer volop in geslaagd. Ook al gebeurt er niets tussen deze man en het meisje, toch is er sprake van een latente seksuele relatie. Vadim schreef zijn eiegen scenario dat hij baseerde op zijn roman Le fou amoureux. Voor het prachtige camerawerk tekende Pierre-William Glenn en de knappe score is het werk van Jean-Marie Senia.

Gefahr in der Savanne

1990 | Avonturenfilm, Misdaad

Italië 1990. Avonturenfilm van Roger Vadim. Met o.a. Stéphane Ferrara, Horst Frank, Valeria Cavalli, Peter Mc-Enery en Laurent Ledoyen.

Optimistische Europeanen (Cavalli, Mc-Enery en Ledoyen) openen met een Zaïrees een jungle-hotel in de hoop op savanne-toerisme. Gasten komen best opdagen, maar algauw worden ze geconfontreerd met stamoorlogen, een stroom van vluchtelingen, politieke corruptie, smokkel en misdaad ten koste van de meer dan straatarme autochtone bevolking. Een modefotograaf besluit een hartverscheurende reportage te maken. Een realistische avonturen- Derde Wereld-film, goed geschoten op locatie in Zaïre door Vadim in opdracht van de Italiaanse televisie met subsidie van de Europese Gemeenschap.

Safari

1989 | Avonturenfilm

Italië 1989. Avonturenfilm van Roger Vadim. Met o.a. Stephane Ferrara, Valeria Cavalli, Peter McEnery, Mimsy Farmer en Horst Frank.

In het Virunga National Park in Zaïre ontmoet een ondernemende fotograaf uit Rome een klein Afrikaans meisje, een gevluchte wees. Hij sluit vriendschap met haar. In zijn koloniale hotel zitten toeristen uit de hele wereld. Een van hen is een fascinerende jonge vrouw, die naar Afrika is gekomen om een verdrietige periode uit haar leven te vergeten. Prachtige opnamen van fascinerende landschappen.

And God Created Woman

1988 | Romantische komedie, Erotiek, Drama

Verenigde Staten 1988. Romantische komedie van Roger Vadim. Met o.a. Rebecca De Mornay, Vincent Spano, Frank Langella, Donovan Leitch en Judith Chapman.

Een zeer slappe 'variatie' op Vadims eigen Et Dieu... créa la femme. De wellustige De Mornay trouwt met timmerman Spano om uit de gevangenis te komen en begint vervolgens te flikflooien met kandidaat-gouverneur Langella.

Surprise Party

1983 | Familiefilm

Frankrijk 1983. Familiefilm van Roger Vadim. Met o.a. Caroline Cellier, Michel Duchaussoy, Robert Hossein, Mylène Demongeot en Maurice Ronet.

Een groep middelbare scholieren organiseert alvast een feestje om het nog te behalen succes van hun eindexamen te vieren, hetgeen voor sommigen uitmondt in een eerste verkenning op het terrein van de liefde en seks. Vadim - ooit koploper in de filmerotiek - loopt amechtig achter bij de bioscoopmode van tienerseks in een ouwelijke en vrij gluurderige optiek. Voor de oudere generatie is dit een aangenaam weerzien met sterren van weleer, zoals Ronet in zijn laatste rol. De jonge held wordt gespeeld door de zoon van de regisseur (en van Catherine Deneuve).

Hot Touch

1982 | Misdaad

Canada 1982. Misdaad van Roger Vadim. Met o.a. Wayne Rogers, Marie-France Pisier, Lloyd Bochner, Samantha Eggar en Patrick Macnee.

Rogers en Macnee hebben een winstgevend handeltje opgezet: de één koopt op veilingen waardevolle schilderijen die door de ander worden nagemaakt. Deze uitstekende reprodukties worden verkocht aan diverse kunstverzamelaars, terwijl het origineel in Macnee's bezit blijft. Alles loopt gesmeerd, totdat ze benaderd worden door de geheimzinnige Bochner, die hen dwingt om voor zijn opdrachtgever een schilderij na te schilderen dat tijdens WO II verdwenen is. Interessant gegeven dat echter zeer oppervlakkig uitgewerkt werd. Goede cast weet weinig raad met het scenario van Peter Dion, naar een verhaal van hemzelf en Jean- Yves Pitoun. Melvyn Douglas in zijn laatste rol als een gangsterbaas die zijn einde bewust meemaakt. Wazige fotografie van François Protat.

Night Games

1980 | Erotiek

Verenigde Staten 1980. Erotiek van Roger Vadim. Met o.a. Cindy Pickett, Joanna Cassidy, Barry Primus, Paul Jenkins en Gene David.

Kitscherig Amerikaans debuut van Vadim brengt de oninteressante geschiedenis van een snobistische, rijke verwende vrouw die van de afwezigheid van haar man gebruik maakt om zich door vreemdsoortige liefdesspelletjes (ze kan alleen van seks genieten als een kerel in meisjeskleren 's nachts haar kamer binnensluipt) te bevrijden van haar trauma als gevolg van van een verkrachting, waarvan ze in haar jeugd het slachtoffer was. Het povere scenario vol voorspelbare wendingen, is van de hand van Anton Diether en Clarke Reynolds en werd ontdaan van de typische erotische lichtvoetigheid die kenmerkend is voor Vadim. Het geheel werd in beeld gebracht door Denis Lewiston. Wat een diepgaande studie had moeten worden van een eenzame, frigide vrouw, werd een lachwekkende film, zonder pointe. Mooie, romantische score van John Barry en dat is zowat het enige positieve dat over dit geval te zeggen is.

Un coup de baguette magique

1977 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1977. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Michael York, Agathe De La Fontaine, Ludmila Mikaël en Roger Van Hool.

Jeanne (Barrault) en Achille (Van Hool) behoren met hun gezin tot de middenklasse. Ze hebben een eigen huis. Hun huwelijk verliep niet altijd even gladjes, maar ze kwamen allebei altijd weer in het gareel of legden het bij. Ze raken nu allebei hun werk kwijt en het ongelooflijke gebeurt: het huis wordt verkocht en ze raken dakloos. Achille belandt in een diepe depressie, maar Jeanne geeft niet op. Ze krijgt de kans om in de (Franse) provincie medewerkster te worden bij een muziekfestival. Ze gaat daar ondanks de problemen thuis toch even flink uit de bol. Ten tijde van dertien procent werkeloosheid in Frankrijk (bijna twaalf in Duitsland) is deze coproductie vlak voor de het jaar 2000 een modieus, sociaal getint drama, dat nog net geen soap is. Als filmer (en scenarioschrijver) is Vadim steeds afhankelijker van de tv.

Une Femme fidèle

1976 | Drama, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Sylvia Kristel, Jon Finch, Nathalie Delon, Jacques Berthier en Gisèle Casadesus.

Amorele aristocraat ontmoet op het kasteel van zijn tante een deugdzame getrouwde vrouw die hij met medewerking van medeplichtige ex-geliefde toch weet te verleiden. Hij breekt met zijn eigen spelregels door echt verliefd te worden, maar erkent dit pas als het voor haar te laat is. Film volgt in 19e-eeuwse situering de verhaaltrant van LES LIAISONS DANGEREUSES, maar Vadim maakt er decoratieve kitsch van zonder overtuigingskracht. Finch en Delon zijn ideaal voor cynische rollen, maar het scenario geeft hun nauwelijks kans. Kristel is aandoenlijk oprecht in liefdesverdriet, maar overdadig zielige muziek smoort haar inspanning.

La Jeune fille assassinée

1974 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1974. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Sirpa Lane, Mathieu Carrière, Michel Duchaussoy, Roger Vadim en Elizabeth Wiener.

Een successchrijver laat een boek over Freud los om een onderzoek in te stellen naar de dood van een jonge mannequin wiens eerste minnaar hij was. Hij ontdekt dat ze tijdens haar huwelijk met een homoseksuele filmcriticus de geliefde is geworden van een diplomaat wiens seksuele voorkeur voor lijken haar fataal is geworden. Hij zal zijn boek niet voltooien. Dit dieptepunt in Vadims werk is zowel de amechtige poging om bij de tijd te blijven - niet alleen in de erotische vrijmoedigheid, maar ook met ridicule socio-politieke verwijzingen - als een ijdel monument voor zichzelf in de rol van degene die het meisje niet alleen seksueel inwijdde, maar ook haar tragedie doorgrondt. Hij is als acteur niet eens zo slecht, terwijl Duchaussoy als echtgenoot en Carrière als minnaar hun rollen ook beter spelen dan ze verdienen. Lane is Vadims minst begaafde en minst interessante sterlancering, maar de rol van exhibitionistische nymfomane geeft haar ook nauwelijks een andere mogelijkheid dan belachelijkheid.

Dragées au poivre

1973 | Komedie

Frankrijk/Italië 1973. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Ciao Manhattan

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van John Palmer en Kiell Rostad. Met o.a. Edie Sedgewick, Wesley Hayes, Geoffrey Briggs, Isabel Jewel en Jane Holzer.

Een hopeloos verouderde semidocumentaire film die zich afspeelt in het Newyorkse undergroundmilieu van 'the swinging sixties', de gloriedagen van drugs, vrije liefde en Andy Warhol. Het heeft allemaal iets tragisch, en de verondersteld arty vormgeving gaat op den duur behoorlijk op de zenuwen werken. Let op fenomeen Vadim in een bijrol als dr. Braun. Met muziek van o.a. Richie Havens en Kim Fowley.

Helle

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Gwen Welles, Maria Mauban, Didier Haudepin, Bruno Pradal en Robert Hossein.

Een tiener komt thuis op het platteland, waar zijn moeder een jongere minnaar heeft, en waar een oudere broer - teruggekeerd van de oorlog in Indo-China - in depressieve stemming zelfmoord pleegt. Een doofstom meisje uit de omgeving is een machteloze prooi voor de boeren, maar zal tenslotte samen met de jongen vertrekken. Vadim verfilmde een nog ongepubliceerde jeugdroman met een combinatie van nostalgie, prille romantiek versus verloederde seks en vage politieke referenties, maar het blijft een ratjetoe. Meer kitscherig dan poëtisch en nogal naïef, ondanks de gewaagde taferelen. Welles is expressief in zijn zwijgende titelrol.

Don Juan 73

1972 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1972. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Maurice Ronet, Robert Hossein, Jane Birkin en Robert Walker jr..

Vrouwelijke Don Juan biecht aan priester gevolgen van haar erotische initiatieven: huisvader wordt gecompromitteerd, muzikant pleegt zelfmoord, vriendin van derde man blijkt lesbisch. Dan verleidt ze haar biechtvader, maar wraak van haar eerste slachtoffer wordt haar noodlottig. Ooit koploper in erotische vrijmoedigheid probeert Vadim in reünie met B.B. recentere ontwikkelingen in te halen, maar resultaat is amechtig, muf en onbedoeld moralistisch.

Ciao! Manhattan

1972 |

1972. David en John Palmer. Met o.a. Wesley Hayes, Viva, Baby Jane Holzer, Roger Vadim en Edie Sedgwick.

Vrouwelijke Don Juan biecht aan priester gevolgen van haar erotische initiatieven: huisvader wordt gecompromitteerd, muzikant pleegt zelfmoord, vriendin van derde man blijkt lesbisch. Dan verleidt ze haar biechtvader, maar wraak van haar eerste slachtoffer wordt haar noodlottig. Ooit koploper in erotische vrijmoedigheid probeert Vadim in reünie met B.B. recentere ontwikkelingen in te halen, maar resultaat is amechtig, muf en onbedoeld moralistisch.

Pretty Maids All in a Row

1971 | Misdaad, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Roger Vadim. Met o.a. Rock Hudson, Angie Dickinson, Telly Savalas, John David Carson en Roddy McDowall.

Dwaze maar plezierige zwarte komedie. Sportleraar/adviseur Hudson geeft de gefrustreerde Carson raad over seksuele aangelegenheden, terwijl de school geteisterd wordt door moorden op mooie meisjes. Geschreven en geproduceerd door Gene Roddenberry. Voor tv in de V.S. meestal ingekort.

Histoires extraordinaires

1968 | Horror, Fantasy, Mysterie

Frankrijk/Italië 1968. Horror van Roger Vadim, Louis Malle en Federico Fellini. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot en Katia Christine.

E.A. Poe-verfilmingen. Metzengerstein: een machtige en wulpse slotvrouwe wordt geobsedeerd door het paard van de ridder die ze niet in bed heeft weten te lokken. De lamlendige kitsch-verfilming moest een prikkel krijgen door de casting van Fonda's broer Peter als object van haar begeerte, zonder resultaat. William Wilson: een ijdele en wrede officier heeft een vriendelijke dubbelganger die hij doodt, waarna hij zelfmoord pleegt. Malles sketch treft de toon van het oorspronkelijke verhaal en heeft een spannende confrontatie Delon-Bardot. Toby Dammit: een geflipte steracteur komt naar Rome voor een film en wordt achtervolgd door de duivel in de gedaante van een klein meisje met bal. Fellini's sketch heeft met Poe niets te maken, maar is in kort bestek wel de beste van zijn latere films, vol verrassende en beklemmende visuele vondsten en een aangrijpend portret van zelfdestructie door Stamp.

Barbarella

1968 | Sciencefiction, Fantasy

Frankrijk/Italië 1968. Sciencefiction van Roger Vadim. Met o.a. Jane Fonda, John Phillip Law, David Hemmings, Marcel Marceau en Milo O'Shea.

In de 41ste eeuw dreigt de jonge geleerde Duran Duran (inderdaad, de bekende Britse popgroep haalde hier haar naam vandaan) de wereld te vernietigen. De sexy Barbarella (Fonda) moet dit verhinderen en krijgt hulp van een blinde engel. Volkomen zotte verfilming van Jean-Claude Forests futuristische strip, die mede dankzij Fonda's sensuele en hoogst komische vertolking terecht een cultstatus kreeg. In maart 2004 ging in Wenen een op de film gebaseerde musical in première met Nina Proll in de hoofdrol.

The Game Is Over

1966 | Drama

Frankrijk/Italië 1966. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Tina Marquand, Michel Piccoli, Jane Fonda en Peter McEnery.

Roger Vadim koppelde Michel Piccoli en zijn toenmalige geliefde Jane Fonda aan elkaar als het rijke maar ongelukkige echtpaar Saccard. Dat wil zeggen: mevrouw Saccard vergrijpt zich aan haar stiefzoon terwijl meneer Saccard er alles aan doet om zoonlief van zijn echtgenote vandaan te houden - met een zenuwinstorting tot gevolg. Naar de roman van Emile Zola.

La Curée

1966 | Drama, Erotiek

Frankrijk/Italië 1966. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Jane Fonda, Michel Piccoli, Peter McEnery, Tina Aumont en Simone Valère.

Frivole tweede vrouw van industrieel wordt verliefd op volwassen stiefzoon. Manipulaties van echtgenoot om zoon van haar te verwijderen en tegelijk haar kapitaal voor onderneming te behouden, leiden tot fatale zenuwinstorting. Roman van Zola kreeg moderne, modieuze bewerking met naakte liefdessc[KA2]ene (waar omheen veel publiciteit) van McEnery en Fonda die zich echter ook als dramatisch actrice kan bewijzen en film meer overtuigingskracht geeft dan kitscherig scenario verdient.

Naughty Chateau Nutty

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Sylvie, Curd Jürgens, Jean-Claude Brialy, Monica Vitti en Jean-Louis Trintignant.

Frivole tweede vrouw van industrieel wordt verliefd op volwassen stiefzoon. Manipulaties van echtgenoot om zoon van haar te verwijderen en tegelijk haar kapitaal voor onderneming te behouden, leiden tot fatale zenuwinstorting. Roman van Zola kreeg moderne, modieuze bewerking met naakte liefdessc[KA2]ene (waar omheen veel publiciteit) van McEnery en Fonda die zich echter ook als dramatisch actrice kan bewijzen en film meer overtuigingskracht geeft dan kitscherig scenario verdient.

La Ronde

1964 | Komedie, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1964. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Marie Dubois, Claude Giraud, Anna Karina, Jean-Claude Brialy en Jane Fonda.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

Circle Of Love

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Claude Giraud, Maurice Ronet, Catherine Spaak en Marie Dubois.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

Le vice et la vertu

1963 | Drama, Erotiek, Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Annie Girardot, Catherine Deneuve, Robert Hossein, O.E. Hasse en Philippe Lemaire.

Résistance-strijdster Justine (Deneuve) roept haar collaborerende zus Juliette (Girardot) te hulp wanneer Justines aanstaande in het nazi-cachot belandt. Een reddingsplan loopt echter faliekant mis en daarop zitten de zussen Deugd en Ondeugd stevig in de penarie. Vadim verlegde Justine (1787) van De Sade naar WO II-gedeeld Frankrijk en distilleert er een fraai ogend, sappig melodrama met erotische ondertonen uit. Hossein speelt met overgave de fielterige SS-officier Schörndorf. Uit dezelfde thematische potpourri knutselden de Italianen in de jaren zeventig het beruchte subgenre van de nazi-(soft)porno.

Château en Suède

1963 | Komedie

Frankrijk/Italië 1963. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Monica Vitti, Curd Jürgens, Jean-Claude Brialy, Jean-Louis Trintignant en Suzanne Flon.

Een naïeve neef bezoekt zijn familie in een afgelegen kasteel, wordt verliefd op de kasteelvrouwe en ontdekt dat de eerste vrouw van de heer des huizes nog leeft en opgesloten wordt gehouden. Françoise Sagans eerste toneelstuk is weinig meer dan een verzameling excentrieke personages die in de film wat ongelukkig voor hun rollen gekozen zijn, waaronder de als comédienne nog onderontwikkelde Vitti en de humorloze Jürgens. De verve van andere spelers gaat verloren in de barokke vormgeving van Vadim.

Les sept péchés capitaux

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Sylvain d' Homme, Jacques Demy, Philippe de Broca, Claude Chabrol en Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Claude Brasseur, Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel en Eddie Constantine.

Het nouvelle vague-antwoord op het onder dezelfde titel gemaakte zevenluik van de gearriveerde regisseurs uit de jaren vijftig geeft door het beperkt bestek de beroemde regisseurs, acteurs en schrijvers weinig speelruimte, waardoor het resultaat vlak en nauwelijks onderhoudend is. Een aardige sketch van Godard met Constantine, die zelfs te lui is om op de avances van een starlet in te gaan, en zowaar een uitschieter van Vadim, die een overspelrelatie laat stuk lopen op de verongelijkte hoogmoed van de gelieven ten aanzien van hun huwelijkspartners. Een gaaf klein verhaal dat de barokke ontsporingen van zijn lange films mist.

Le repos du guerrier

1962 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Robert Hossein, Jean-Marc Bory, James Robertson Justice en Michel Serrault.

Een burgermeisje redt bij toeval een nihilist van zelfmoord en voelt zich voor hem verantwoordelijk. Hij sleept haar mee in een ongebreidelde seksualiteit en allerlei mogelijke veranderingen, maar door die ervaringen groeit ze uit tot de sterkere van de twee en krijgt hem letterlijk op de knie[KA3]en. Vadim vervangt de psychologische diepte van de roman van Christiane Rochefort door ongebreidelde kitscheffecten die vaak zo uitzinnig zijn dat de verbazing het wint van giecheligheid. Hossein is ideaal voor zijn rol, Bardot helemaal niet, maar het is boeiend om naar haar te kijken ook als ze niet naakt stofzuigt. (Deze internationaal minder bekende film was in Frankrijk de meest succesvolle, waarin ze speelde).

La Bride sur le cou

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Aurel en Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Michel Subor, Jacques Riberolles, Josephine James en Claude Brasseur.

Een fotomodel probeert geliefde - die een rijke Amerikaanse boven haar verkiest - jaloers te maken met een andere man, maar wordt echt verliefd op de plaatsvervangende partner. Deze simpele komedie vol onnodige en onwaarschijnlijke complicaties was een eigen produktie van Bardot die de debutant Aurel liet vervangen door Vadim (die in zijn films zelden gevoel voor humor etaleert en hier minder dan ooit). Nu bekende namen bij de bijrollen geven de film enige curiositeitswaarde, naast het animo van Bardot die de flauwiteiten ook niet redt.

Et mourir de plaisir

1960 | Drama, Horror

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Mel Ferrer, Elsa Martinelli, Annette Stroyberg, Jacques-René Chauffard en Alberto Bonucci.

Een neurotische jonge vrouw denkt dat zij door een familievloek een vampier is en zij probeert haar rivale in de liefde uit te schakelen. Vadims hang naar decoratieve barok lijkt ideaal voor romantische horror, maar in deze eigentijdse bewerking van Le Fanus Carmilla worden te veel rationalistische slagen om de armen gehouden en de acteurs - vampirisme lijkt vooral alibi voor halfhartig lesbische scènes. De beginscènes zijn niettemin intrigerend en de prachtige kleurfotografie van Claude Renoir is een betere film waardig. De beste film naar dit thema blijft Dreyers VAMPYR.

Les liaisons dangereuses

1959 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1959. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Jeanne Moreau, Annette Stroyberg, Jean-Louis Trintignant, Jeanne Valérie en Simone Renant.

Een libertijns echtpaar is elkaars cynische medeplichtige bij buitenechtelijke escapades, tot hij echt verliefd wordt op een degelijke vrouw, en de anti-strategie van zijn echtgenote tot een tragedie leidt. Vadim verplaatst de ooit scandaleuze brievenroman van Choderlos de Laclos naar de eigen tijd en maakt ondanks modieuze en kitsch-elementen zijn beste film, met een aantal écht suggestieve erotische scènes. Stroyberg was destijds Mme Vadim en het enige zwakke onderdeel in de topbezetting. In 1976 door Vadim opnieuw gemaakt als de kostuumfilm UNE FEMME FIDÈLE. In 1989 in Amerika verfilmd door Stephen Frears als DANGEROUS LIAISONS.

The Night Heaven Fell

1958 |

1958. Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Stephen Boyd en Alida Valli.

Een libertijns echtpaar is elkaars cynische medeplichtige bij buitenechtelijke escapades, tot hij echt verliefd wordt op een degelijke vrouw, en de anti-strategie van zijn echtgenote tot een tragedie leidt. Vadim verplaatst de ooit scandaleuze brievenroman van Choderlos de Laclos naar de eigen tijd en maakt ondanks modieuze en kitsch-elementen zijn beste film, met een aantal écht suggestieve erotische scènes. Stroyberg was destijds Mme Vadim en het enige zwakke onderdeel in de topbezetting. In 1976 door Vadim opnieuw gemaakt als de kostuumfilm UNE FEMME FIDÈLE. In 1989 in Amerika verfilmd door Stephen Frears als DANGEROUS LIAISONS.

Les bijoutiers du clair de la lune

1958 | Romantiek

Frankrijk/Italië/Spanje 1958. Romantiek van Roger Vadim. Met o.a. Pepe Nieto, Brigitte Bardot, Alida Valli, Maruschi Fresno en Stephen Boyd.

Een weesmeisje (Bardot) komt na een verblijf op een kloosterschool bij een oom en tante wonen. De oom heeft een dorpsmeisje tot zelfmoord gedreven, en wordt door de broer van het meisje tot een duel uitgedaagd. De oom verliest hierbij het leven. Bardot wordt verliefd op de broer - die echter de minnaar van haar tante blijkt te zijn - en helpt hem te vluchten. De jaloerse tante stuurt de politie achter hen aan. Vadim kan niet goed overweg met dit romantische verhaal. Sterk spel van Valli, Boyd en Bardot zijn minder overtuigend.

Sait-on jamais?

1957 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië/Frankrijk 1957. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Françoise Arnoul, Robert Hossein, Christian Marquand, O.E. Hasse en Franco Fabrizi.

Een Franse journalist wordt in Venetië verliefd op de protégée van een Duitse baron. De wetenschap dat de vrouw van de Duitser een enorme erfenis uit diens criminele verleden zal krijgen brengt een ex-minnaar bij haar terug. Rivaliteit tussen de drie mannen leidt tot confrontaties op leven en dood. De beste film van Vadim door de hechte opbouw van een verder niet zo opmerkelijk scenario en functioneel en sfeervol gebruik van Venetië. Arnoul is de uitdagende, mysterieuze en uiteindelijk tragische pion tussen de diverse mannen. De muziek door het Modern Jazz Quartet werkt effectief op de zenuwen.

Et Dieu... créa la femme

1956 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Curd Jürgens, Jean-Louis Trintignant, Jane Marken en Jean Tissier.

Het Zuid-Franse Saint Tropez was nooit meer hetzelfde nadat de zwoele, 22-jarige Brigitte Bardot in haar doorbraakrol voor een internationale sensatie had gezorgd. Onder regie van haar eerste echtgenoot en motor achter haar wulpse imago, speelt 'BB' een rusteloos meisje dat in het kustplaatsje trouwt met de broer van de man op wie ze verliefd is. Met haar losse lange haren en blote voeten (dansscène in een bar!) was Bardot een compleet andere verschijning dan tijdgenoten als Marilyn Monroe of Audrey Hepburn. 'Een duivelse vrouw', bestempelde het Vaticaan haar eens.

Cette sacrée gamine

1956 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Jean Bretonnière, Raymond Bussières, Françoise Fabian en Mischa Auer.

Goedhumeurfilmer Boisrond (1921-2002) was de man voor het lichtverteerbare mopje buurtbioscoopverstrooiing, waarvan akte in zijn met Roger Vadim geschreven regiedebuut. Toenmalige brunette Bardot speelt een kruidje-roer-me-niet dat door haar vader tijdelijk bij de zanger van zijn nachtclub in bewaring wordt gegeven. Vermakelijke cinenostalgie, dit in Eastmancolor en 'Scope gedraaide niemendalletje, met BB speels dansend door droomvignetten in variétéstijl. Het tweetal Michel Serrault/Jean Poiret, indertijd vermaard als sketchduo in de Parijse cabarets, verschijnt als inspecteurs. Opkikkersoundtrack en Françoise Fabian-bijrol gratis meegeleverd.

Futures vedettes

1955 | Romantisch drama

Frankrijk 1955. Romantisch drama van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Brigitte Bardot, Isabelle Pia, Mischa Auer en Denise Noël.

Door ambachtsman Allégret (1900-1973) met veel attentie voor acteursregie en milieuschildering gedraaid romantisch drama van aangenaam ouderwetse snit. We volgen de amoureuze escapades van tenor Éric Walter (Marais), zangpedagoog aan het Weense conservatorium. Terwijl zijn wederhelft op wereldtournee is, troost hij zich met studentes Sophie (Bardot) en Élisa (Pia). Opmerkelijk bijrollen-defilé: Jean Wiener, Lila Kedrova, Daniel Emilfork, Roger Vadim, Mylène Demongeot, Yves Robert. Naar Der Eingang zur Bühne (1920) van Vicki Baum, de Oostenrijkse harpiste en romancière die eveneens het meerdere keren verfilmde Menschen im Hotel schreef.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roger Vadim op televisie komt.

Reageer