Luise Ullrich: cast.
Er zijn 33 films gevonden.

Frau Irene Besser

1961 | Drama

Duitsland 1961. Drama van John Olden. Met o.a. Luise Ullrich, Rudolf Prack, Ellen Schwiers, Albert Lieven en Peer Schmidt.

Na dertien jaar Russische krijgsgevangenschap (als gevolg van WO II) keert Martin Besser (Prack) terug naar huis. Het is dan 1958. Duitsland aan het begin van het Wirtschaftswunder. Irene (Ullrich) verrast haar man Martin niet alleen met een blakende welstand - ze bezit een groot warenhuis, een villa, er zijn hun twee schitterende kinderen (Lotte, zeventien, die zich haar vader niet herinneren kan; Peter, dertien die zijn vader voor het eerst ziet) en... er is een huisvriend, Martins rivaal van vroeger, jurist Dr. Heinz Werther (Lieven). Er staat teveel in de weg om beide echtlieden weer te herenigen en Martin ontmoet de charmante Franziska von Stein (Schwiers), die het opkomende, modieuze beroep van stewardess uitoefent. Een scheiding lijkt de enige uitweg, maar er is toch nog iets wat die twee verbindt: Petertje... Oubolligheid troef en sentimenten die bij het uitkomen van de films al zo vals waren als de zee diep is. Verder is het luid en lawaaierig gespeeld. Het klungelige scenario van Jochen Huth werd geschreven naar het gelijknamige boek van Hans Habe. Het camerawerk van deze film is van Erich Claunigk.

Die Schatten werden lènger

1961 |

Zwitserland 1961. Ladislao Vajda. Met o.a. Hansjörg Felmy, Barbara Rütting en Luise Ullrich.

Na dertien jaar Russische krijgsgevangenschap (als gevolg van WO II) keert Martin Besser (Prack) terug naar huis. Het is dan 1958. Duitsland aan het begin van het Wirtschaftswunder. Irene (Ullrich) verrast haar man Martin niet alleen met een blakende welstand - ze bezit een groot warenhuis, een villa, er zijn hun twee schitterende kinderen (Lotte, zeventien, die zich haar vader niet herinneren kan; Peter, dertien die zijn vader voor het eerst ziet) en... er is een huisvriend, Martins rivaal van vroeger, jurist Dr. Heinz Werther (Lieven). Er staat teveel in de weg om beide echtlieden weer te herenigen en Martin ontmoet de charmante Franziska von Stein (Schwiers), die het opkomende, modieuze beroep van stewardess uitoefent. Een scheiding lijkt de enige uitweg, maar er is toch nog iets wat die twee verbindt: Petertje... Oubolligheid troef en sentimenten die bij het uitkomen van de films al zo vals waren als de zee diep is. Verder is het luid en lawaaierig gespeeld. Het klungelige scenario van Jochen Huth werd geschreven naar het gelijknamige boek van Hans Habe. Het camerawerk van deze film is van Erich Claunigk.

Die Schatten werden länger

1961 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 1961. Drama van Ladislao Vajda. Met o.a. Barbara Rütting, Luise Ullrich, Hansjörg Felmy, Fred Tanner en Loni von Friedl.

Christa Andres (R[KA3]utting) die ooit zelf in een gesloten opvangtehuis had gezeten, krijgt ondanks dit minpuntje op haar cv toch een baan als leidster in het tehuis van van Frau Diethelm (Ullrich). Met veel energie kwijt zij zich aan haar niet al te gemakkelijke taak, waarbij ze veel te stellen krijgt met de moeilijk handelbare, zestien-jarige Erika (Von Friedl). Op een boze dag duikt Max op, de boef uit haar verleden die haar liet ontsporen, waardoor zij zelf een tijdje lang gedwongen werd in een jeugdhonk te verblijven. Hij wil nu een lucratief afpersingszaakje opzetten door de ouders van de pupillen te chanteren. Christa moet hem daarbij helpen, maar het wordt zwart voor de ogen en ze neemt een drastisch, onverstandig besluit. Aan de hand van dit zwaar op de hand zijnde verhaal hebben scenaristen István Békeffy, Heinz Pauck en regisseur Vajda een portret willen maken van de moeilijk opvoedbare jeugd. Hadden ze het verhaal maar laten wijken voor een gedramatiseerde documentaire dan hadden ze waarschijnlijk een tijdloze film gecreëerd. Camerawerk van Enrique Gaertner.

Ein Student ging vorbei

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Werner Klingler. Met o.a. Luise Ullrich, Eva Bartok, Paul Dahlke, Bert Forell en Michael Verhoeven.

Dahlke is een apotheker die door zijn vrouw (Ullrich) twintig jaar daarvoor in de steek werd gelaten. Als hij de veel jongere Bartok wil trouwen tegen de zin in van zijn inmiddels opgegroeide kinderen, duikt zijn ex-vrouw weer op. Een goed gespeeld wat drakerig familiedrama waarvan de fatsoensnormen door de tand des tijds zijn aangetast.

Bis daß das Geld euch scheidet

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Alfred Vohrer. Met o.a. Gert Fröbe, Luise Ullrich, Corny Collins, Christiane Nielsen en Wolfgang Lukschy.

Een film die een tijdsbeeld schept aan de hand van een familie, die zich snel wist te verrijken in de opbouwperiode na WO II. De echtgenoot (Fröbe) neemt een maîtresse en het draait uit op een echtscheiding. In de finale keert hij als een gebroken man terug naar de verlaten en lege woning. Een niet al te subtiele film met goede vertolkingen van de maker van Edgar Wallace-krimis en Simmel verfilmingen. Scenario van Heinz-Oskar Wuttig.

Ist Mama nicht fabelhaft?

1958 | Komedie, Familiefilm, Drama

Duitsland 1958. Komedie van Peter Beauvais. Met o.a. Luise Ullrich, Gunnar Möller, Charles Brauer, Harald Martens en Paul Klinger.

Sabine Meinrad (Ullrich), een weduwe die een kindermodezaak drijft, staat haar drie zoons altijd met raad en daad bij. Zij zorgt meestal voor een oplossing of dat nu Axel (M[KA3]oller) betreft, de oudste die al getrouwd is, of Peter (Brauer) de middelste die rechten studeert, of Kai (Martens) de jongste die nog op het gymnasium zit. Toch zorgt de jongste voor een probleem: zijn wiskundecijfers zijn zo slecht dat hij dreigt te blijven zitten. Om een ramp te vookomen regelt Sabine bijlessen van een jonge studente van de universiteit, Gisela (Hartling) via de studentenuitzendorganisatie Tusma. Dit bezorgt Gisela de bijnaam Fraulein Tusma. Gisela is een leuk ding, die de hartebreker Peter, een rivaal maakt van zijn broer Kai die ontwaakt en wiens hoofd voor het eerst op hol gebracht wordt. Hierdoor heeft Sabine zelfs geen tijd meer voor haar vriend Albert Horn (Klinger) met wie zij grootse plannen heeft... Het voorspelbare scenario van Barbara Noack en Ilse Lotz-Dupont zorgt natuurlijk voor een goede afloop. Deze klucht is achterhaald door de tijd. Let op de nog zeer jonge Brauer die 25 jaar later op de Duitse thuisbuis heel bekend zou worden als Kriminalhauptkommissar Peter Brockmöller in de rond de veertig afleveringen van de serie TATORT in het team uit Hamburg, die gedraaid werden tussen 1980 en 2000. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Die Liebe Familie

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Hans Nielsen, Karl Schönböck, Michael Heltau en Ingrid Andrée.

Een perfekte huisvrouw krijgt geen enkele waardering van haar gezin, die vinden dat haar inspanningen haar normale plichten zijn. Ullrich is hierover ongelukkig en uit dit in haar schrijversschap. Een goed beeld van een Duitse familie Doorsnee in het midden van de jaren vijftig. Voor wie dat interessant vindt.

Der erste Frühlingstag

1956 | Drama, Komedie, Familiefilm, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Dahlke, Ingeborg Schöner, Matthias Fuchs en Fita Benkhoff.

Op een dag in het voorjaar laat huismoeder Dolly Hiller (Ullrich) zich het hof maken door Bruno (Freytag), de broer van Dolly`s vriendin, die uit Afrika is aangereisd, en haar man, advocaat Robert (Dahlke), laat zich verleiden door Bettina Morelli (Mayberg), een van zijn cli[KA3]entes, een bekende zangeres. Ondertussen probeert hun oudste dochter, de negentien- jarige Vera (Sch[KA3]oner), de getrouwde kunstenaar en schoolvriend van haar vader Robert Paul Frank (Fr[KA3]ohlich) in te palmen. Haar jongere broer Martin (Fuchs) lonkt naar buurmeisje Trixi (Grothum) en het jongste zusje, de vijftien- jarige Lilo (Meissner) flirt met Martins vriend, rijkeluiszoontje Fred (Willer). Het blijft allemaal heel braaf en 's avonds wisselt de gehele familie de ervaringen uit, maar dat gaat niet zomaar. Eigenlijk draait het plot om de overspelige gedachten van Dolly, die de verleiding bijna niet kan weerstaan. Ullrich doet het heel behoorlijk, speelt daarbij de verantwoordelijke moeder en draagt de film. Regisseur Weiss deed het idee op aan de hand van het blijspel van Dodie Smith, die bekend werd toen Disney haar stuk 101 Dalmatians als tekenfilm uitbracht. Het scenario is van Juliane Kay en Jacob Gais. Het camerawerk is van Karl Löb.

Um Thron und Liebe

1955 | Historische film, Drama

Oostenrijk 1955. Historische film van Fritz Kortner. Met o.a. Luise Ullrich, Ewald Balser, Paul Hörbiger, Friedrich Domin en Klaus Kinski.

De twaalf uur voor de aanslag in Sarajewo op het Oostenrijkse troonopvolgers-paar, die de aanleiding was tot het uitbreken van WO I. De film schildert op treffende wijze de sfeer en het politieke klimaat in het Europa van 1914. Kortner's prestatie op het gebied van filmregie is niet bij benadering van hetzelfde niveau als zijn theaterensceneringen. Ook bekend als SARAJEWO.

Ihre Große Prüfung

1954 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1954. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Luise Ullrich, Hans Söhnker, Karin Dor, Hans Leibelt en Ernst Schröder.

Dr. Otto is klasseleraar van de eindexamenklas. Hij heeft ernstige hartklachten. Martin Bruck (B[KA3]osiger) is een onbehouwen puber, die geen blad voor zijn mond neemt en zich naar de geldende fatsoensnormen behoorlijk kan misdragen. Dr. Otto bezwijkt aan een hartaanval en Martin krijgt de schuld. Het schoolbestuur en de oudercommissie willen Martin uitsluiten, maar Dr. Otto`s opvolger, de bevallige jonge Helma Krauss (Ullrich) staat erop dat Martin blijft; bovendien belooft zij aan het schoolhoofd Dr. Clausen (S[KA3]ohnker) dat iedereen het eindexamen zal halen. Al stelt Martin haar op de proef met een ernstig incident (hij was dronken op de fiets en vocht met een medeleerling), ze slagen allemaal. De moderne Helma heeft haar beproeving uit de titel doorstaan; bovendien blijken zowel Dr. Otto als Martin het slachtoffer geweest te zijn van een en dezelfde afperster. Belachelijke film met hypocriete moraal uit de begin jaren 1950, geveld door het kronkelige scenario van Gerda Corbett en Margarete Hohoff. De spelpresaties staan in het kader van deze preek en zijn daarom oninteressant voor het nageslacht. Camerawerk van Werner Krien.

Eine Frau von heute

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Luise Ullrich, Curd Jürgens, Carsta Löck, Robert Freitag en Annie Rosar.

Terwijl haar echtgenoot Heinz (J[KA3]urgens) in krijgsgevangenschap is, slaat Toni Bender (Ullrich) zich er doorheen met het importeren van fruit. Als Heinz naar huis is teruggekeerd, komt hij als architect niet aan de slag. Heinz voelt zich waardeloos.

Vergiß die Liebe nicht

1953 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1953. Komedie van Met o.a. Paul Dahlke, Luise Ullrich, Beate Koepnik, Lis van Essen en Frank Riedmüller.

Moeder de vrouw, hopeloos uitgebuit door manlief en drie bloedjes van kinderen, raakt uitgeput, geeft er de brui aan en zoekt een oude vriendin op in Zwitserland. Een charmeur maakt haar het hof, en ze krijgt de kans om weer op te treden als pianiste. Ze komt echter tot de conclusie dat haar plaats thuis is, en de gezinsleden missen haar ondertussen node. Hoewel deze familiefilm als komedie best onderhoudend is, wordt hij ontsierd door de belerende toon. Scenario van Juliane Kay. Camerawerk van Franz Weihmayr.

Vergiss Die Liebe Nicht

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Met o.a. Luise Ullrich, Paul Dahlke en Paul Verhoeven.

Moeder de vrouw, hopeloos uitgebuit door manlief en drie bloedjes van kinderen, raakt uitgeput, geeft er de brui aan en zoekt een oude vriendin op in Zwitserland. Een charmeur maakt haar het hof, en ze krijgt de kans om weer op te treden als pianiste. Ze komt echter tot de conclusie dat haar plaats thuis is, en de gezinsleden missen haar ondertussen node. Hoewel deze familiefilm als komedie best onderhoudend is, wordt hij ontsierd door de belerende toon. Scenario van Juliane Kay. Camerawerk van Franz Weihmayr.

Nachtwache

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Harald Braun. Met o.a. Luise Ullrich, Hans Nielsen, Dieter Borsche, René Deltgen en Käthe Haack.

Een vrouwelijke arts heeft in de oorlog haar geloof verloren. Na een ongeval met het dochtertje van de plaatselijke dominee, dat onder haar handen in het ziekenhuis sterft, gaat zij weer ter kerke. Een religieus melodrama dat miljoenen mensen naar de bioscoop trok.

Die Reise nach Marrakesch

1949 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Duitsland 1949. Drama van Richard Eichberg. Met o.a. Luise Ullrich, Maria Holst, Karl Ludwig Diehl, Paul Dahlke en Grethe Weiser.

Dit melodrama heeft de lotgevallen van twee vrouwen tot onderwerp: de vrouw van een beroemde chirurg stort zich van het ene liefdesavontuur in het andere en verwoest daardoor het geluk van haar beste vriendin. Dit jaloeziedrama speelt zich af in de exotische omgeving van Marokko, om de film tenminste nog enige charme te geven.

Nora

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Harald Braun. Met o.a. Luise Ullrich, Viktor Staal, Franziska Kinz, Gustav Diessl en Ursula Herking.

Nora zet in haar na[KA3]iviteit een valse handtekening onder een schuldbekentenis, teneinde haar man te helpen. Een mooie verfilming van Ibsens toneelstuk (zie ook A DOLL'S HOUSE) met indrukwekkende rollen van Ullrich, Staal en Diessl. De film heeft, evenals de in de nazi-tijd in Duitsland gebruikte toneelversie, een happy end, een variant die van Ibsen zelf afkomstig is.

Annelie

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Luise Ullrich, Werner Krausz, Karl Ludwig Diehl en Käthe Haack.

Een schoolmeisje, dat altijd een kwartiertje te laat komt, wordt een jonge vrouw die ook nooit op tijd is! Thea von Harbou's bewerking van het gelijknamige toneelstuk van Walter Lieck geeft Luise Ullrich, die behoedzaam door regisseur Josef von Baky wordt geleid, de kans een heel vrouwenleven uit te beelden.

Liebesschule

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van K.G. Külb. Met o.a. Luise Ullrich, Viktor Staal, Johannes Heesters en Hans Brausewetter.

Hanni typt 's morgens voor de auteur Heinz Wölfing en verzorgt 's middags de correspondentie van de tenor Enrico Villanova. Beiden vragen haar ten huwelijk. In deze met verfrissende ironie gemaakte film doen Ullrich, Staal en Heesters het uitstekend.

Ich liebe Dich

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Viktor de Kowa en Luise Ullrich.

Percy slaagt er maar niet in Eva zijn liefde te verklaren; ze wordt steeds door vrienden omringd. Ten einde raad besluit hij haar te ontvoeren. Een aantrekkelijke komedie.

Es leuchten die Sterne

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans H. Zerlett. Met o.a. Ernst Fritz Fürbringer, Vera Bergman, Carla Rust, La Jana en Fridtjof Mjoen.

Een film voor La Jana-fans want deze actrice spant de kroon in enkele schitterend uitgevoerde nummers. Het verhaal van het secretaresje dat filmster wil worden is omspoeld door schlagers als 'Das ist Berlin, Berlin', 'Es leuchten die Sterne' en 'Du muszt die Wahrheit recht verstehen'. Meer dan vijftig persoonlijkheden uit de film- en sportwereld hebben korte bijrolletjes of een gastoptreden.

Der Tag nach der Scheidung

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Met o.a. Luise Ullrich, Johannes Riemann, Hans Söhnker, Hilde Hildebrand en Käte Haack.

Georg (Riemann) merkt dat hij nog steeds houdt van zijn vrouw Bettina (Ullrich), nadat hij van haar is gescheiden. Zijn herwonnen vrijheid doet hem niets en zijn vriendin Susi (Hildebrand) werkt hem op de zenuwen. Maar Bettina laat hem een poosje lijden, voordat ze weer naar hem toe gaat. Niets staat een tweede huwelijk meer in de weg. Een amusante huwelijkskomedie. Het is te zien dat deze film het werk is van een groot vakman, Verhoeven. De film is vandaag de dag nog steeds het aanzien waard.

Versprich mir nichts!

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Luise Ullrich, Viktor de Kowa, Heinrich George, Will Dohm en Hubert von Meyerinck.

Een kunstschilder vindt geen van zijn werken goed genoeg om te verkopen, maar zijn vrouw zou toch wel graag over enige financiële middelen voor de huishouding beschikken. Een charmante verfilming van een blijspel van Charlotte Rissmann.

Schatten der Vergangenheit

1936 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1936. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Luise Ullrich, Oskar Sima, Lucie Höflich, Gretl Berndt en Gustav Diessl.

Een ex-gevangene wordt aangezien voor haar tweelingzuster, nadat deze verdronken is, waarna de ware schuldige van de misdaad waarvoor zij gevangen zat, bekend wordt. Een uiterst interessante regie van een ingewikkeld scenario over verwisselende identiteiten met een moedige knipoog naar de toenmalige Duitse actualiteit. Regisseur Hochbaum verdient het herontdekt te worden.

Viktoria

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Carl Hoffmann. Met o.a. Luise Ullrich, Mathias Wieman, Erna Morena, Alfred Abel en Theodor Loos.

Een verfilming van de novelle van Knut Hamsun over een jonge molenaar die hopeloos verliefd is op een kasteelvrouwe. Een aardig verfilmd eigenaardig melodrama.

Das Einmaleins der Liebe

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Carl Hoffmann. Met o.a. Luise Ullrich, Paul Hörbiger, Lee Parry, Theo Lingen en Paul Henckels.

Alvorens te trouwen wil Sopie weten of haar toekomstige man wel over de nodige kwaliteiten beschikt. Ze observeert hem tijdens diens afscheid van het vrijgezellenleven en is dik tevreden! Alleraardigste komedie met een prima, door Ullrich en Hörbiger aangevoerd, ensemble en met pittige muziek van Theo Mackeben.

Zwischen zwei Herzen

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Luise Ullrich, Harry Liedtke, Olga Tschechowa en Fritz Odemar.

De groot-industrieel Sonnenkamp strijdt tegen zijn gevoelens voor een meisje dat zijn dochter schijnt te zijn, totdat blijkt dat hij niet de vader is. Een goede verfilming van een allang vergeten roman, Ulla, die Tochter van Werner Scheff, met een opvallende Ullrich.

Vorstadtvariété

1934 | Drama, Historische film

Oostenrijk 1934. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Mathias Wieman, Luise Ullrich, Oskar Sima, Hans Moser en Frieda Richard.

Een verfilming van Felix Saltens toneelstuk Der Gemeine over een fatsoenlijke dienstplichtige soldaat die jaloers wordt als zijn meisje in een variété-theater optreedt, waarna het meisje zelfmoord pleegt.

Regine

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Luise Ullrich, Olga Tschechowa, Adolf Wohlbrück en Ekkehardt Arendt.

Verfilming van Gottfried Kellers roman over een ingenieur die gedwongen wordt op te komen voor zijn vrouw die slechts uit een gewoon milieu komt.

Liebe dumme Mama

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Luise Ullrich, Hermann Thimig, Leopoldine Konstantin, Gustav Waldau en Theo Lingen.

Lieve, domme mama (Konstantin) ziet er nog goed uit en is nog steeds zeer grillig. Ze denkt meer aan flirten en dansen dan aan de leiding van haar hotel. Het is dan ook geen wonder dat het met het bedrijf steeds slechter gaat. Dan komt haar dochter Hedy (Ullrich) van kostschool terug. Ze neemt de leiding van het hotel op energieke en onverstoorbare wijze van haar moeder over. Ze pakt haar moeder's aanbidder af en trouwt tenslotte met hem. Toch slaat mama ook een echtgenoot aan de haak. Van dit gegeven had een goede film gemaakt kunnen worden. Door het langdradige draaiboek en de hoofdrolspelers die niet overtuigend acteren, is het een slechte film geworden.

Liebelei

1933 | Drama, Romantiek

Duitsland 1933. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Magda Schneider, Luise Ullrich, Willi Eichberger, Paul Hörbiger en Gustaf Gründgens.

Magda Schneider (Romy's moeder) speelde als Christine haar glansrol in deze beroemde Ophüls-film die nergens sentimenteel wordt. De scène waarin Schneider hoort dat haar luitenant dood is, is een cinematografisch hoogtepunt. Als er ooit een liefdesgeschiedenis hartveroverend werd verfilmd, dan is het met deze film. Eric Segal van LOVE STORY had beter eerst eens enkele keren naar deze film kunnen kijken. Bijzonderheden over de gelijktijdig gedraaide Franse versie aldaar te vinden onder UNE HISTOIRE D'AMOUR. Scenario van regisseur Ophüls, Curt Alexander en Hans Wilhelm. Camerawerk van Franz Planer.

Leise fliehen meine Lieder

1933 | Biografie, Muziek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1933. Biografie van Willi Forst. Met o.a. Hans Jaray, Martha Eggerth, Luise Ullrich, Hans Moser en Raoul Aslan.

Een film over de achtste symfonie van Schubert, die we kennen als de [KL]Unvollendete[KLE]. Schubert (Jaray), huisleraar aan het hof van Esterhazy, wordt verliefd op de oudste dochter (Eggerth) van de vorst (Treßler). Maar het standsverschil staat hun romance in de weg. Als het meisje met een ander trouwt verscheurt Schubert het derde deel van het aan haar opgedragen werk. Net als zijn liefde voor haar, zal ook zijn compositie geen einde hebben. In deze eerste regie laat Willy Forst zijn meesterschap al zien. Met veel inzicht en gevoel heeft hij deze film geschreven en geregisseerd, zonder in kitsch te vervallen. Jaray is prachtig als de in zichzelf gekeerde Schubert. Er werd tegelijkertijd een Engelse versie gedraaid, getiteld: THE UNFINISHED SYMPHONY.

Heimkehr ins Glück

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Paul Hörbiger, Luise Ullrich, Heinz Rühmann, Paul Heidemann en Wolfgang Staudte.

Een overwerkte fabrikant ontvlucht zijn werk en zijn vrouw en vindt een nieuwe liefde. Hörbiger als de fabrikant en Rühmann als een artiest die diens pad kruist, leveren prestaties die ver boven het banale peil van deze klucht uitgaan.

Der Rebell

1932 | Historische film

Duitsland 1932. Historische film van Luis Trenker en Curtis Bernhardt. Met o.a. Luis Trenker, Luise Ullrich, Fritz Kampers, Viktor Varconi en Erika Dannhoff.

Trenker is de adellijke leider van een groep opstandelingen tegen de Napoleontische bezetting. Hij regisseerde zelf deze naïeve geschiedvervalsing. Het scenario is van Robert A. Stemmle, Walter Schmidkunz en Kurt Bernhardt. Het camerawerk is van Sepp Allgeier, Albert Benitz, Willy Goldberger en Reimar Kuntze.