Jarl Kulle: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Herman

1991 | Familiefilm

Noorwegen 1991. Familiefilm van Erik Gustavson. Met o.a. Anders Danielsen Lie, Elisabeth Sand, Bjørn Floberg, Linn Aronsen en Jari Kulle.

De film speelt tussen 1960 en 1970, in een tijd dat de mensen (nog) geen goed antwoord wisten op persoonlijke problemen. Herman elf jaar, is kaal; dat veroorzaakt natuurlijk allerlei moeilijkheden voor de jongen, o.m. op school. Met zijn roodharige vriend zullen ze samen alle obstakels overwinnen. Te vergelijken met MY LIFE AS A DOG. Het scenario is van Lars Saabys Christensen. Het camerawerk is van Kjell Vassdal.

Babettes gæstebud

1987 | Drama, Romantiek, Muziek

Denemarken 1987. Drama van Gabriel Axel. Met o.a. Stéphane Audran, Jean-Philippe Lafont, Bibi Andersson, Jarl Kulle en Bodil Kjer.

Babette, ooit een gevierde Parijse kokkin, werkt nu in een sobere Deense plattelandsgemeenschap. De diep religieuze dorpelingen zien aanvankelijk niets in haar Bourgondische aanpak, maar laten zich schoorvoetend verleiden door de delicate gerechten. Van het mooie korte verhaal van Isak Dinesen (pseudoniem voor Karen Blixen, auteur van het eveneens verfilmde Out of Africa), dat zo prettig het ascetische afzien laat contrasteren met het temperamentvolle joie de vivre, werd in 2002 een opera gemaakt. Babettes gæstebud won de Oscar en de BAFTA voor beste niet-Engelstalige film.

Rasmus paa Luffen

1981 | Avonturenfilm, Familiefilm

Zweden 1981. Avonturenfilm van Olle Hellbom. Met o.a. Erik Lindgren, Allan Edwall, Emy Storm, Pȧl Steen en Lars Amble.

Praktisch alle kinderfilms van Olle Hellbom zijn gebaseerd op boeken van de bekende Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Zo ook deze lieve film over een jongetje dat wegloopt uit een weeshuis en met een vagebond samen optrekt en nog gelukkig is ook. Een van de nadelen van deze film is, dat hij iets te lang is voor jonge kinderen. Astrid Lindgren bewerkte haar eigen verhaal tot scenario. Rune Ericson verzorgde fotografie van dit wat onrealistische verhaal met een idyllische afloop.

Ture Sventon - privatedetektiv

1972 | Familiefilm, Fantasy, Mysterie

Noorwegen​/​​Zweden 1972. Familiefilm van Per Berglund. Met o.a. Jarl Kulle, Eva Henning, Ȧke Lundquist, Gösta Bredefeldt en Bertil Norström.

De zich per vliegend tapijt verplaatsende gentleman-detective - held uit de succesrijke reeks kinderboeken van Ȧke Holmberg - neemt het op tegen een aartsschurk en achtervolgt hem naar Parijs en door de woestijn van Noord-Afrika. Deze zorgvuldig en met talent gemaakte kinderfilm haalt te veel belevenissen overhoop om de aandacht vast te houden over de te grote lengte. Het succes van het komisch flegma van Kulle lijkt buiten Scandinavië moeilijk te begrijpen.

Syskonbädd 1782

1966 | Misdaad, Romantiek, Erotiek

Zweden 1966. Misdaad van Vilgot Sjöman. Met o.a. Bibi Andersson, Per Oscarsson, Jarl Kulle, Gunnar Björnstrand en Tina Hedström.

Tijdens buitenlands verblijf van een jonge aristocraat is zijn zuster volwassen geworden. Ze worden verliefd op elkaar, hoewel beiden verloofd zijn met anderen. Ze brengen samen de nacht door en de vrouw wordt zwanger, maar kan haar aanstaande niet overtuigen dat het niet van hem is. Deze op een Elizabethaanse tragedie geïnspireerde film mist de kracht van het origineel, zowel door overbodige zij-intriges als door het feit dat de modieuze filmvorm een stijlbreuk is met de periode. Goed spel.

Käre John

1964 | Komedie

Zweden 1964. Komedie van Lars Magnus Lindgren. Met o.a. Jarl Kulle, Christina Schollin, Helena Nilsson, Morgan Andersson en Synnöve Liljebäck.

Een vrachtschipper ontmoet tijdens zijn verlof in Malmö een serveerster en maakt met haar en haar kind een uitstapje naar Kopenhagen. Ze brengen de nacht samen door en vlak voor zijn vertrek vraagt hij haar telefonisch ten huwelijk. Deze film naar een roman van Olle Länsberg was een groot internationaal succes, maar achteraf is moeilijk te zien waarom. Spontaniteit waarmee simpel gegeven aanvaardbaar had kunnen worden, ontbreekt. Kulle is te precieus voor stoere zeebonk en drinkt pils met geheven pink, Schollin is tijdens uitvoerige bedscène constant bezig om zich met de lakens bedekt te houden.

For att inta tala om alla dessa kvinnor

1964 | Drama, Experimenteel

Zweden 1964. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Georg Funkquist, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson en Harriet Andersson.

Muziekcriticus schrijft een biografie van een cellovirtuoos zonder een interview met hem te krijgen, maar hij krijgt zoveel informatie van alle vrouwen in diens entourage dat hij de musicus wil chanteren om een eigen compositie uit te voeren. Bergmans tegenaanval op de controverses in de pers rond zijn eigen persoon en werk is weinig doeltreffend door de logge humor, flauwe verkleedpartijen en voor de hand liggende pikanterieën. Alleen visueel is zijn eerste kleurenfilm opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman en Erland Josephson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Dear John

1964 | Drama

Zweden 1964. Drama van Lars Lindgren.

Muziekcriticus schrijft een biografie van een cellovirtuoos zonder een interview met hem te krijgen, maar hij krijgt zoveel informatie van alle vrouwen in diens entourage dat hij de musicus wil chanteren om een eigen compositie uit te voeren. Bergmans tegenaanval op de controverses in de pers rond zijn eigen persoon en werk is weinig doeltreffend door de logge humor, flauwe verkleedpartijen en voor de hand liggende pikanterieën. Alleen visueel is zijn eerste kleurenfilm opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman en Erland Josephson. Camerawerk van Sven Nykvist.

Änglar, finss dom?

1960 | Komedie, Erotiek

Zweden 1960. Komedie van Lars Magnus Lindgren. Met o.a. Christina Schollin, Jarl Kulle, Isa Quensel, Edvin Adolphson en Margit Carlqvist.

Een rijke erfgenaam wil zijn maatschappelijk nut bewijzen en wordt bankemployé. Zo leert hij een admiraalsdochter kennen en slaagt, ondanks vele weerstanden, zowel in de liefde als in een zelfstandige carrière. Deze ongewoon lichtvoetige Zweedse film heeft verder weinig oorspronkelijkheid, behalve een ietwat verdergaande pikanterie. De succescombinatie van het sterduo en de regisseur leverde later KÄRE JOHN op.

Djävulens öga

1960 | Mysterie, Komedie

Zweden 1960. Mysterie van Ingmar Bergman. Met o.a. Jarl Kulle, Bibi Andersson, Nils Poppe, Sture Lagerwall en Stig Järrel.

De uitwerking van een Iers spreekwoord 'de kuisheid van een vrouw is een strontje in het oog van de duivel' laat satan Don Juan van de hel naar de aarde terugsturen om de maagdelijke domineesdochter te verleiden. Hij faalt omdat hij echt verliefd wordt, waardoor zij hem alleen maar deerniswekkend vindt. Een leugentje tegen haar nieuwe echtgenoot doet Satans oog toch genezen. De ironie van het scenario houdt geen gelijke tred met de weinig lichtvoetige vormgeving, terwijl van de acteurs alleen Andersson als de maagd en komiek Poppe als haar vader de juiste toon weten te treffen. Ook bekend als THE DEVIL'S EYE.

Sommarnattens leende

1955 | Komedie, Erotiek, Drama, Experimenteel

Zweden 1955. Komedie van Ingmar Bergman. Met o.a. Ulla Jacobsson, Eva Dahlbeck, Harriet Andersson, Margit Carlqvist en Gunnar Björnstrand.

Bergmans zestiende film was de eerste die internationale aandacht trok. De film is een stijlvolle, bitterzoete komedie over de zich in één nacht afspelende gebeurtenissen in het landhuis van een courtisane. Haar dochter, een actrice, geeft een feest en nodigt daarvoor haar minnaar uit, de legerkapitein Malcolm van wie ze eigenlijk af wil. Maar ook haar ex-echtgenoot, de advocaat Egerman, diens vrouw en hun opgroeiende zoon behoren tot de gasten. Eenmaal verzameld op het landgoed ontwikkelen zich tussen de hoofdpersonen verschillende amoureuze verhoudingen. Het verloop van de gebeurtenissen wordt meesterlijk gestuurd door Bergman, die de psychologie van de diverse personages accentueert door het gebruik van objecten als parasols en sluiers. De elegante vormgeving, de spitse dialogen en Bergmans rake psychologische inzicht in liefdesvalkuilen, maken dit een uitschieter in het komediegenre. Onder al het vertoon van oppervlakkige elegantie en humor schuilt echter de innerlijke leegte en zelfzuchtigheid van de naar liefde en seks hunkerende personages. De luchtige film neemt in Bergmans overwegend ernstige oeuvre een uitzonderingspositie in en was meteen een groot succes. In 1973 werd het verhaal bewerkt tot de Broadway-musical Smiles en in 1982 baseerde Woody Allen zijn A Midsummer Night's Sex Comedy op Bergmans origineel.

Trots

1952 | Drama

Zweden 1952. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Per Oscarsson, Harriet Andersson, Anders Henrikson, Eva Dahlbeck en Jarl Kulle.

De angst voor zijn autoritaire vader is er de oorzaak van dat een jongeman het meisje dat hij stiekem mee naar huis heeft genomen, verloochent. Ondanks haar zwangerschap weigert ze gekrenkt verder alle contact, tot de bekentenis dat de jongeman zèlf een buitenechtelijk kind is de relatie met zijn vader opklaart. Wat de problematiek betreft een gedateerd psychologisch drama - het scenario is van Vilgot Sjöman - met een gedegen spelregie van veteraan Molander, die de personages overtuigend wist te maken.

Kvinnors väntan

1952 | Drama, Komedie

Zweden 1952. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Anita Björk, Maj-Britt Nilsson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Birger Malmsten.

Vrouwen die met vier broers getrouwd zijn, vertellen in afwachting van hun terugkeer van een zakenreis de dramatische en komische ervaringen uit hun liefdesleven. Een jong meisje in hun gezelschap maakt van de gelegenheid gebruik om er met haar vriend vandoor te gaan. De raamvertelling met flashbacks leidt tot drastische wisselingen in toon en hoewel in de tweede helft humor en optimisme schijnbaar de bovenhand nemen, is de totaalstrekking gelaten en meer of minder verbitterde berusting. De actrices zijn - nauwelijks verrassend bij Bergman - opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.